تنها خبرنامه‌ی فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمند را در زمینه‌ی نقض فاحش حقوق بشر، عدالت، حقوق مدنی و سیاسی، جهانی سازی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حقوق نسل سوم – توسعه، صلح، محیط زیست – زنان، فرهنگ و اندیشه را گرد می‌آورد.

میانمار: تصمیم دادگاه بین‌المللی جزایی برای تحقیقات راه عدالت را می گشاید عکس: آدام دین/پانوس در تارنمای عفو بین‌الملل

نقض فاحش حقوق بشر

اسرائیل: قتل شش فلسطینی در ۲۴ ساعت؛ احتمال جنایت جنگی

عفو بین‌الملل ـ مرگ شش فلسطینی در ظرف ۲۴ ساعت نمونه وحشتناک استفاده از زور خشونت بار غیرضروری نیروهای اسرائیلی علیه غیرنظامیان فلسطینی در مناطق اشغالی فلسطین است. نیروهای اسرائیلی از ساعت ۱۰ صبح ۱۷ سپتامبر تا ۸ صبح ۱۸ سپتامبر ۴  فلسطینی را با گلوله های واقعی در نوار غزه کشتند. دو تن از این چهار تن در حمله هوایی اسرائیل کشته شدند و ارتش اسرائیل ادعا کرد که آنها را به خاطر نزدیک شدن به دیوار مرزی غزه و اسرائیل و قرار دادن شیی مشکوک هدف قرار داده است. تحقیقات این سازمان نشان می دهد که این دو مرد مسلح نبودند و هیچ نشانه ای از تهدید آنها و توجیه استفاده از خشونت مرگبار علیه آنها وجود ندارد. دو تن نیز طی تظاهرات علیه محاصره نوار غزه در حمایت از حق بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه‌هایشان با شلیک گلوله به سینه شان کشته شدند با وجود اینکه هیچ تهدید جدی یا بلافاصله از آنها دیده نمی شد. دو تن دیگر در همان تاریخ در نتیجه اقدام های نیروهای اسرائیلی در کرانه باختری جان خود را از دست دادند. یکی از آنها طی عملیات دستگیری در پی ضرب و جرح و دیگری به ضرب گلوله در خیابانی شلوغ در بیت المقدس شرقی کشته شد.

ایتالیا: تاکتیک‌های مخفی برای پایان دادن به فعالیت کشتی نجات به قیمت زندگی انسان ها تمام خواهد شد

عفو بین‌الملل ـ پژوهشگر اروپای این سازمان در واکنش به خبر لغو پروانه ثبت کشتی تحقیق و نجات آکواریوس،  که اس اُ اس مدیترانه و پزشکان بدون مرز به طور مشترک آن را هدایت می‌کنند، نزد اداره دریانوردی پاناما، گویا پس از فشارهای دولت ایتالیا گفت: دولتمردان ایتالیا در پی بستن بندرهای خود و توقیف کشتی های سازمان های غیردولتی اکنون ظاهراً به تاکتیک های مخفی تری برای جلوگیری از فعالیت کشتی‌های تحقیق و نجات زندگی در مدیترانه مرکزی متوسل شده‌اند. اگر تایید شود که تصمیم پاناما برای فسخ پروانه ثبت آکواریوس در نتیجه فشار دولت ایتالیا انجام شده است، این به معنای گسترش سرکوب ایتالیا علیه کسانی است که زندگی مردم را در دریا نجات می دهند. بنا به گزارش‌ها، آکواریوس ظرف بیش از دو سال بیش از ۳۰ هزار تن را نجات داده است. کاهش عمدی منابع نجات زندگی انسان ها در مدیترانه مرکزی زندگی هزاران تن از مردم را در قبر دریایی به خطر خواهد انداخت.

سوریه: مرگ ۳۳۳۱ غیرنظامی در حملات هوایی ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا

بی‌بی‌سی ـ دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که حملات هوائی ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا در سوریه ظرف چهار سال گذشته باعث مرگ ۳۳۳۱ غیرنظامی از جمله ۸۲۶ کودک و ۶۱۵  زن شده است. این آمار به بمباران هایی مربوط می شود که هواپیماهای آمریکا و متحدانش علیه داعش در سوریه انجام داده اند. این در حالی است که این ائتلاف در آماری که حدود سه ماه پیش منتشر کرد، شمار غیرنظامیان کشته شده در این بمبارانها را در هر دو کشور سوریه و عراق ۱۰۶۱ نفر اعلام کرد و توضیح داد که این غیرنظامیان عمدا هدف قرار نگرفته بودند.

یمن: حوثی‌ها گروگان‌گیری کرده‌اند

دیده‌بان حقوق بشر ـ بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و ناپدید شدن اجباری بدون مجازات مانده است. گروه مسلح حوثی در یمن بارها اقدام به گروگان گیری کرده و در بازداشتگاه‌های خود بدرفتاری‌های دیگر را علیه مردم مرتکب شده است. مسئولان گروه حوثی باید گروگان گیری را متوقف کنند. همچنین باید همه کسانی را که شکنجه یا به صورت خود سرانه بازداشت یا قهری ناپدید کرده‌اند آزاد کنند و مسئولان این تعدی ها را مجازات کنند. این سازمان ۱۶ مورد را ثبت کرده که در هرکدام مسئولان حوثی مردم را به صورت غیرقانونی نگه داشته‌اند و در اکثر موارد از بستگان آنها برای آزادی ایشان پول اخاذی کرده و یا آنها را با افراد دیگری که نیروهای مخالف نگه داشته بودند مبادله کرده‌اند. گروگان گیری نقض جدی حقوق جنگ و جنایت جنگی محسوب می‌شود. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد باید مأموریت گروه کارشناسان ویژه یمن را که اختیار تحقیق و مشخص کردن مسئولان نقض حقوق بشر را دارند تمدید کند.

آمریکا: سومین زن نیز نامزد ترامپ برای دیوان عالی کشور را به تعرض جنسی متهم کرد

بی‌بی‌سی ـ شمار زنانی که نامزد دونالد ترامپ برای حضور در دیوان عالی آمریکا را به تعرض جنسی متهم کرده‌اند به سه نفر رسید. رئیس جمهوری آمریکا و نامزد دیوان عالی هر دو به شدت این اتهام‌ها را رد می‌کنند. دو اتهام قبلی صحنه سیاسی آمریکا را به شدت ملتهب کرده بود. اتهام سومی این التهاب را بیشتر کرده است. اتهام جدید، بیست و چهار ساعت قبل از آن اعلام شده که نخستین زنی که برت کاوانا را متهم کرده برای شهادت به سنای آمریکا می‌رود. جولی سوئتنیک، سومین زنی که آقای کاوانا را به تعرض و بدرفتاری جنسی متهم کرده، برای دولت آمریکا کار می‌کرده است. ادعای دوم بدرفتاری جنسی علیه نامزد ترامپ برای دیوان عالی

آمریکا: ترامپ: دیوان بین‌المللی کیفری لاهه در ارتباط با آمریکا هیچ حاکمیت و اختیاری ندارد

آمریکا: درخواست اخراج استاد دانشگاه به علت ‘بایکوت اسرائیل’

عراق: فعال حقوق بشر زن در بصره به ضرب گلوله کشته شد

مکزیک: روزنامه‌نگاری در ایالت چیاپاس به قتل رسید

بنگلادش: بهانه های بیجای دولت برای سرباز زدن از تعهد حقوق بشر در بررسی کارنامه خود در سازمان ملل

ایران:

دولت‌مردان به عمد جان فعال زندانی عقیدتی مبتلا به سرطان را به خطر می اندازند

عفو بین‌الملل ـ دولت‌مردان ایران با ممانعت از دسترسى آرش صادقى ‌به مراقبت هاى درمانى و بى اعتنایى به هشدارهاى پزشکان، در حال شکنجه دادن این مدافع حقوق بشر که از سرطان رنج می‌برد، هستند. آرش صادقی یک زندانی عقیدتی است و به خاطر فعالیت‌های صلح‌آمیز حقوق بشرى به ۱۹ سال زندان محکوم شده است، پزشکان ماه گذشته تشخیص دادند که او به سرطان استخوان مبتلا است.

* اعدام‌ها: شیراز (۹ تن)؛ تنکابن: (۱ تن)

* مریم آزاد، فعال حقوق زنان بازداشت شد

* مهرناز حقیقی جهت تحمل حبس به زندان فرستاده شد

* انتقال فرهاد میثمی با توسل به خشونت به بهداری زندان اوین

* نجمه واحدی و هدی عمید فعالان حقوق زنان در بند ۲الف سپاه نگهداری می‌شوند

* بی‌خبری از وضعیت فعالان زنان بازداشت شده در ایران

* تمدید دوباره قرار بازداشت دو وکیل دادگستری

* حکم ۷۴ ضربه شلاق یک متهم در نیشابور در ملاء عام اجرا شد

* نماینده همدان در مجلس: مفسدان اقتصادی را در میدان آزادی اعدام کنید

* ۶ تن از بازداشت شدگان تجمع معلمان به زندان و شلاق محکوم شدند

* اجلال قوامی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر به حبس محکوم شد

* اطلاعات سپاه کیومرث مرزبان، طنزنویس ایرانی را بازداشت کرد

* معترضان روز تاسوعا در سوسنگرد بازداشت شدند

* تشدید فشار بر دو تابعیتی‌ها و خارجی‌ها

* ادامه بازداشت بهاییان

* ۱۹ شهروند بهایی طی ده روز اخیر بازداشت شده اند

* مجموعه خبرهایی درباره‌ی حمله تروریستی در اهواز و کشته شدن ۲۵ تن

* بازداشت های گسترده در خوزستان

عدالت

اوکرایین: فدراسیون و سازمان عضو آن از دادگاه بین المللی جزایی خواهان تحقیق درباره جنایت‌های جنسی مرتبط با جنگ شدند
اوکرایین: کنفرانس درباره پاسخگویی به خاطر جرائم جنسی مرتبط با جنگ

آمریکا: بیل کازبی کمدین مشهور به جرم تعرض جنسی به ۳ تا ۱۰ سال زندان محکوم شد

ایران:

شکایت به سازمان ملل در مورد تداوم حبس نسرین ستوده

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ  برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر در پیگیری تلاش‌ها برای آزادی وکیل حقوق بشری ایرانی خانم نسرین ستوده به گروه تحقیق حبسهای خودسرانه‌ی سازمان ملل (WGAD) شکایت کرده است. خانم نسرین ستوده، وکیل سرشناس حقوق بشری و برنده جایزه‌ی ساخاروف پارلمان اروپا در سال ۲۰۱۲، روز ۱۳ ژوئن ۲۰۱۸ در خانه‌اش در تهران دستگیر شد. مأموران سپس او را برای گذراندن حکم پنج سال زندان غیابی به زندان اوین منتقل کردند. این حکم غیابی در سال ۱۳۹۵ صادر شده ولی در مغایرت آشکار با موازین ملی و بین‌المللی محاکمه عادلانه، تا زمان دستگیری به خانم ستوده ابلاغ نشده بود.

حقوق مدنی و سیاسی

آمریکا: مجلس سنا باید رای گیری مربوط به نامزدی قاضی دیوان عالی کشور را متوقف کند

دیده‌بان حقوق بشر ـ اکنون که سومین زن برت کاوانا نامزد عضویت در دیوان عالی کشور را متهم به سوء رفتار جنسی کرده است، کمیته امور قضایی مجلس سنا باید رای گیری در مورد نامزدی او را متوقف کند. دیده بان حقوق بشر پیش از این نیز دغدغه های جدی درباره نبود شفافیت در فرآیند نامزدی برای دیوان عالی کشور  و جنبه های حقوق بشری را با توجه به کارنامه کاوانا مطرح کرده است. در ماه آگوست پیش از رسیدگی به نامزدی کاوانا، این سازمان تحلیلی مشروح درباره کارنامه ای که در دسترس است منتشر و دغدغه جدی خود را در این مورد ابراز کرد که او قانون اساسی آمریکا را به نحوی تفسیر کند که باعث از بین رفتن تدبیر های محافظتی در زمینه شماری از حقوق اساسی بشر بشود. این سازمان همچنین ابراز نگرانی کرد که رهبری مجلس سنا  دریافت میلیون‌ها صفحه سند مربوط به سالهایی را که کاوانا پستهای ارشد در کاخ سفید داشته درخواست نکرده است. بسیاری از سندهای درخواست شده پیش از آغاز رسیدگی در ۴ سپتامبر ارائه نشده بودند. میلیون‌ها صفحه سند نیز تا به امروز ارائه نشده اند یا در اختیار عموم مردم قرار نگرفته اند.

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

قطر: کارگران مهاجر ماه‌هاست از شرکت مرتبط با کار های جام جهانی حقوق نگرفته اند

عفو بین‌الملل ـ‌ تحقیقات تازه این سازمان نشان می دهد که یک شرکت مهندسی فعال در ساختن زیرساخت های مرتبط با جام جهانی ۲۰۲۲ از مقررات بسیار بد قطر برای استثمار کارگران مهاجر استفاده کرده است. شرکت مرکوری منا از پرداخت هزاران دلار به کارگران خود سر باز زده و آنها را بدون پول گذاشته است. دولت قطر باید ترتیب قطعی بدهد تا کارکنان پیشین شرکت مرکوری منا دستمزدهای عقب افتاده آنها را بپردازد و نیز مقررات کفالت را به طور اساسی اصلاح کند. این مقررات باعث شده که بسیاری از شرکت‌ها کارگران مهاجر را استثمار کنند. این سازمان و سازمان های دیگر از سال ۲۰۱۳ این سوء استفاده ها را ثبت کرده اند.

کنفرانس درباره‌ی حقوق بشر و شرکت‌های فراملیتی در بروکسل، ۳ اکتبر

ایران:

* این‌جا بخشی از تن‌شان را برای زنده ماندن حراج می‌کنند

* افزایش حقوق کارمندان در سال جاری لغو شد

* گران‌ترین مدارس تهران متعلق به کدام شخصیت‌های سیاسی است؟

* فقر مطلق ۷۵ درصد روستائیان خراسان جنوبی

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

پیام آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل به مناسبت روز جهانی صلح

سازمان ملل ـ امسال در حالی روز جهانی صلح را پاس می‌داریم که برای گرامی‌داشت هفتادمین سالگرد انتشار اعلامیه جهانی حقوق بشر آماده می شویم. این سند اساسی یادآور آن است که صلح  تنها زمانی می  تواند ریشه بدواند که مردم از گرسنگی، فقر و ستم آزاد شوند و به رفاه و شکوفایی دست یابند. با راهنما قرار دادن اعلامیه جهانی حقوق بشر، ما باید برای تحقق کامل اهداف توسعه پایدار اقدام کنیم. من شما را دعوت می کنم که در دفاع از برابری جنسیتی، جوامع فراگیر و متنوع و محیط زیست صدایتان را بلند کنید.

کلمبیا: با وجود توافق صلح با چریکها، بسیاری از آنها دوباره اسلحه بر می دارند

نیویورک تایمز ـ گروهی از  چریک ها زیر پرچم کلمبیا در بالای تپه بادگیر گرد می‌آیند. یکی از جنگجویان بازویش را از دست داده، دیگری پایش را. فرماندهی که به زحمت می تواند بخواند و با وجود این نام مستعارش شاعر است، از درگیری اخیر با جوخه شبه‌نظامیان در تپه ای در آن نزدیکی می‌گوید.گروهی که این چریک ها به آن تعلق دارند، نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا یعنی فارک، پس از توافق صلح در پایان طولانی ترین جنگ در قاره آمریکا سلاح‌ها را زمین گذاشته است. توافق صلح که در سال ۲۰۱۶ با رئیس‌جمهور وقت امضا شد قرار بود به ۵ دهه جنگ پس از کشته شدن دست کم ۲۲۰ هزار تن و آوارگی ۶ میلیون تن خاتمه دهد. این گروه از چریک های مخالف ما را به اردوگاه خود در کوهستان دعوت کردند تا توضیح دهند چرا به توافق صلح پشت کرده‌اند. دولت وعده داده بود بهداشت و آموزش و آب آشامیدنی را به کلیه مناطق ارمغان بیاورد، اما در بخش اعظم کشور به سختی نشانه ای از آن مشاهده می‌شود. رئیس جمهور تازه کلمبیا علیه توافق صلح در انتخابات وارد شد و اکنون می گوید در آن بازنگری خواهد کرد. صدها وشاید هزاران جنگجوی فارک با توافق مخالفت کرده‌اند. برآورد می‌شود که ۲۸۰۰ تن از جنگجویان فارک در میان مخالفان باشند که ۴۰ درصدشمار جنگجویان پیش از توافق را تشکیل می دهند.

کلمبیا: شورشیان پیشین در مسیر زندگی غیرنظامی

گاردین ـ دو سال پس از آغاز صلح در کلمبیا، چریک های نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا فارک ـ  که بسیاری از آنها چیزی به جز جنگ در زندگی نمی شناختند ـ برای گذران زندگی به چرخ های خیاطی روی آورده اند که زمانی برای دوختن لباس نبرد به کار می رفت. ادیسون سانچز ۳۳ ساله که از ۱۵ سالگی عضو بوده است، از دو سال پیش که توافق تاریخی امضا شد و به ۵۰ سال جنگ ـ با بیش از ۲۶۰ هزار کشته و ۷ میلیون آواره ـ خاتمه داد، به یاد گرفتن خیاطی پرداخته است. به جنگجویان پیشین که اکنون در اردوگاه‌های موقت بازپذیری زندگی می کنند وعده حمایت به شکل مزارع و آموزش داده شده است. اما این امداد به کندی پیش می‌رود و آنها ناگزیر برای معیشت خود باید تقلا کنند. از ۲۶ اردوگاه بازپذیری که در آغاز ایجاد شد، ۲۴ اردوگاه هنوز برقرار است. این اردوگاههای موقت قرار است در آگوست ۲۰۱۹ برچیده شود. برنامه های آموزشی در جریان است و بسیاری از جنگجویان پیشین در زمینه مراقبت بهداشتی اپیدمیولوژی آموزش عملی دریافت می‌کنند تا بتوانند بهداشت را در مناطق روستایی ترویج کنند. اما عادت به زندگی غیر نظامی برای ‌شماری از این چریکها زمان می‌برد. برای نمونه ولادیمیر کامارگو ۳۶ ساله که در ۱۶ سالگی به فارک پیوست، دلش برای رفاقت چریکی قدیمی تنگ شده است.

دفاع از حقوق بشر

یمن: شورای حقوق بشر باید استوار در کنار این کشور بایستد

دیده‌بان حقوق بشر ـ در حالی که شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد سرنوشت تحقیقات سازمان ملل متحد درباره تعدی ها در درگیری مسلحانه یمن بحث می کند، طرفهای درگیر به بمباران و شلیک توپخانه خود علیه غیرنظامیان ادامه می‌دهند، مردم را از خانه‌هایشان آواره می‌کنند و در پخش دارو و غذا در کشوری که میلیونها نفر در آن گرسنه و بیمار هستند مداخله می‌کنند. پس از شروع جنگ یمن، شورای حقوق بشر مدتی طولانی ساکت بود. سال گذشته، این شورا در نهایت اقدام به تصویب قطعنامه‌ای با اجماع (با حمایت دولت یمن و اعضای ائتلاف عربستان سعودی و امارات متحده عربی) برای اختیار دادن به گروه کارشناسان به قصد انجام تحقیقات و شناسایی مسئولان تعدی های پس از سپتامبر ۲۰۱۴ کرد. در ماه آگوست، این گروه از کارشناسان در اولین گزارش خود جنایت‌های وحشتناک جنگی و سایر تعدی هایی را که ائتلاف عربی، دولت یمن و گروه مسلح حوثی مرتکب شده بودند شرح داد. با توجه به شدت، گستره و دامنه تعدی ها، این کارشناسان درخواست زمان بیشتر و تمدید حکم خود را کردند. ائتلاف عربی که از یافته‌های این گروه ناخرسند است، تلاش کرده تا این تحقیقات را لغو کند. کشورهای عضو شورای حقوق بشر نباید این فشار را بپذیرند.

میانمار: کمیسیون‌های داخلی در خصوص مردم روهینگیا شکست خورده‌اند

دیده‌بان حقوق بشر ـ این سازمان در گزارشی در مورد هشت کمیسیون دولتی میانمار که از سال ۲۰۱۲ میلادی برگزار شده اعلام کرد که همه کمیسیون‌های داخلی میانمار در خصوص خشونت در ایالت راخین برای ارائه گزارشی معتبر در باره فجایع علیه مردم روهینگیا و یا پیشبرد عدالت شکست خورده اند. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که انتظار می‌رود به عنوان بخشی از اجلاس ۳۹ خود قطعنامه‌ای را درباره‌ی وضعیت حقوق بشر در میانمار تصویب کند، باید زمینه لازم را برای جمع آوری شواهد و تهیه پرونده‌ها برای پیگرد قضایی در آینده ایجاد کند.

فدراسیون به رئیس کل اجرایی تازه خود الیونور مُرِل خوشامد می‌گوید

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ الیونور مُرِل کنش‌گری است که نقشی برجسته در حمایت از پناهندگان و قربانیان شکنجه و در مبارزه علیه نقض حقوق بشر در سراسر فعالیت خود با کودکان مِکونگ، سازمان بین‌المللی کار، یونیسف، بین الملل اصلاحات قضایی، آکات (اقدام مسیحیان برای الغای شکنجه) در فرانسه و سرانجام به عنوان رئیس کل اجرایی مرکز پریمو لوی در پاریس به عهده داشته است. او تجربه‌ی زیادی در زمینه‌ی حقوق بشر در آفریقا، آمریکای لاتین، جنوب آسیا و اروپا دارد. الیونور مُرِل در همکاری نزدیک با هیئت بین‌المللی و تمامی تیم کارکنان و داوطلبان فدراسیون در مرحله‌ی بعدی توسعه‌ی دبیرخانه‌ی خود این سازمان را هدایت خواهد کرد و برای کنگره‌ی فدراسیون در سال ۲۰۱۹ و جشن صدسالگی آن در سال ۲۰۲۲ آماده خواهد ساخت.

چین: به سرکوب مسلمانان پایان دهید

دویچه وله ـ عفو ​​بین‌الملل از دولت چین خواست به “سرکوب سیستماتیک» مسلمانان در این کشور پایان دهد. در بیانیه عفو ​​بین‌الملل از جمله آمده است که حدود یک میلیون مسلمان اویغور در استان خودمختار سین کیانگ “خودسرانه بازداشت” می شوند. عفو بین‌الملل به نقل از ۱۰۰ نفر که در خارج چین زندگی می کنند و با مقامات این سازمان گفت‌وگو کرده‌اند، نوشته است که خویشاوندان این افراد در شمال غرب چین زندانی و شکنجه شده‌ یا به زور به مراکز بازآموزی و بازپروری منتقل شده‌اند.

برای نخستین بار جایزه نوبل آلترناتیو به فعالان حقوق بشر عربستان سعودی تعلق گرفت

دویچه وله ـ سه فعال حقوق بشر زندانی از عربستان، یک کارشناس کشاورزی از استرالیا و یک کشاورز از بورکینافاسو که برای تبدیل بیابان به زمین کشاورزی تلاش می‌کنند، به همراه دو حقوقدان فعال علیه فساد، نوبل آلترناتیو ۲۰۱۸ را دریافت کردند.

آذربایجان: بیانیه در حمایت از وکیل حقوق بشری الچین صادق‌اف

روسیه: بیانیه درباره نتایج رسیدگی به کارنامه حقوق بشر در سازمان ملل

کامبوج: اظهارات شفاهی برای گفتگوی فعال با گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل

ایران:

نرگس محمدی را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنید!

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ مدافع حقوق بشر زندانی نرگس محمدی برای سه روز از زندان اوین به مرخصی آمد. نرگس محمدی فقط به‌خاطر فعالیت‌های حقوق بشری خود در زندان به‌سر می برد. ما خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط او هستیم.

چگونه می‌توانستم شاهد اعدام نوجوانان وطنم باشم و سکوت کنم؟

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ نامه نسرین ‌ستوده مدافع حقوق بشر زندانی به فرزندش نیما: نمی دانم باید نامه را از کجا شروع کنم؟ آیا می توانم شروع سال تحصیلی ات را بدون وجود من و حتی پدرت نادیده بگیرم و بگویم نیما جان امسال هم یک سالی است برای خودش مثل سالهای قبل. لطفا سر وقت مدرسه ات را برو مشق هایت را بنویس درس ات را بخوان و پسر خوبی باش تا ما برگردیم… چگونه می توانستم شاهد اعدام نوجوانان وطن ام باشم و سکوت کنم؟ چگونه می توانستم چشم بر کودک آزاری ها ببندم تا شب ها را با خیالی آسوده در کنارت بگذرانم؟ تا روز اول مهر کیف مدرسه ات را بر پشت ات بگذارم و به اتفاق بابا تو را تا مدرسه بدرقه کنم؟…

* بی‌پاسخ ماندن شکایت جعفر بهکیش، فعال حقوق بشر و دادخواهی درباره اعدام‌های دهه ۶۰ و سال ۶۷

* درخواست از گزارشگر سازمان ملل: «حفظ حقوق بشر در هنگام مبارزه با تروریسم» در مورد حمله مسلحانه اهواز

زنان

عربستان سعودی: سینما و رانندگی زنان، شیعیان سعودی را آرام نخواهد کرد

دیده‌بان حقوق بشر ـ اصلاحات ظاهری اقلیت‌های مذهبی را نادیده می‌گیرد و این خطرناک است. عربستان سعودی بعد از این که در تابستان جاری با لغو ممنوعیت رانندگی زنان پوشش رسانه‌ای مثبتی دریافت کرد، دوباره هدف سرزنش قرار دارد. در ماه آگوست، دادگاه بدنام تروریسم در این کشور برای فعال زن اسراء الغمغام تقاضای اعدام کرد. گزارش‌های مربوط به سرنوشت غمغام بر زن بودن او و پرسش‌هایی درباره‌ی این تأکید می‌کردند که آیا دیگر فعالان زن بازداشت‌شده – از جمله ده‌ها تن که در طول این سال‌ها برای پایان یافتن ممنوعیت رانندگی فعالیت می‌کردند – نیز با مجازات مرگ رو به‌ رو خواهند شد یا خیر. اما توجه کمی به اصل فعالیت او شد که باعث دستگیری اولیه‌ی او، و زندانی‌شدنش، به همراه همسرش، در دسامبر ۲۰۱۵ شده بود. آنها، و چهار مرد دیگر همراه آنها در محاکمه برای حقوق زنان فعالیت نمی‌کردند، بلکه خواهان رفتار بهتر با جمعیت شیعه‌ی کشور بودند. شیعیان ۱۰ تا ۱۵ درصد شهروندان عربستان سعودی را تشکیل می‌دهند اما با تبعیض و محرومیت گسترده روبه‌رو هستند.

صد زن؛ واقعیت پشت ماجرای فمینیست‌های ‘سینه‌بندسوز’

بی‌بی‌سی ـ  پنجاه سال پیش در شهر نیوجرسی اعتراضاتی علیه مسابقه ملکه زیبایی آمریکا راه افتاد و باعث به وجود آمدن جنبش نمادین و افسانه‌ای “فمینست‌های سینه‌بندسوز” شد. گروهی از زنان لوازم آرایش، رژهای لب و صورت را داخل یک سطل زباله که آن را “زباله‌دان آزادی” نامیده بودند، ریختند. رابین مورگن یکی از سازماندهندگان این اعتراض می‌گوید هدف دور ریختن نمادین اشیایی بود که باعث ظلم به زنان می‌شوند و از رهگذران هم خواسته می‌شد که به آنها بپیوندند.

فرانسه: نخستین جریمه برای تحقیر جنسی

بحران مراقبت در سرمایه‌داری: گفت‌وگوی سارا لئونارد با نانسی فریزر

مارکس و انگلس: درباره‌ی آزادی زنان

ایران:

تا اعتراضی می‌کنیم می‌گویند به کشورتان برگردید

اخبار روز ـ گزارشی درباره‌ی زنان مهاجر افغان در ایران: شرایط زنان بیمار افغانستانی همانند دیگر مهاجران دشوار است و زنان با مشکلات زیادی دست و پنچه نرم می‌کنند و همچنان در تبعیض هستند. هزینه‌ی درمانی و بهداشتی در شرایطی که ایران در وضع نامناسب اقتصادی بسر می‎‌برد، این مشکلات را دوچندان و طاقت زنان را سست کرده است. زنان به دلیل شاغل نبودن، شغلهای خانگی که سخت و طاقت فرساست،نداشتن استقلال مالی و مهارت کافی برای کار در ایران به دلیل نبود ساختارهای مهاجرپذیر در معرض بیماری‌های زیادی هستند.

* با یک فوریت ممنوعیت ازدواج دختران قبل از۱۳سالگی به تصویب نمایندگان رسید

* بورکراسی مردسالار؛ سهم زنان از مدیریت شهری چقدر است؟

*  اغتشاش در آمار بازماندگان از تحصیل: چند دختر به مدرسه نرفتند؟

فرهنگ

ایران:

* میهمان ویژه‌ای از ایران در مراسم ادبی در آلمان

* در کیفیت “تحقیقات” احسان یارشاطر

اندیشه

آمریکا: یهودیان با انزجار اسرائیل را زیر نظر دارند

واشینگتن پُست ـ خاخام من پس زمینه ای صهیونیستی دارد. پدر بزرگ او در اواخر دهه ۱۹۳۰ رهبری سازمان صهیونیستی آمریکا بود و ریاست کنگره صهیونیستی جهانی را در سال ۱۹۳۹ در ژنو به عهده داشت. بنابر این  سخنان او از اهمیت زیادی برخوردار است. او در هفته گذشته در مقدس ترین شب سال یهودی به پیروان خود گفت: «دولت کنونی اسرائیل به صهیونیسم پشت کرده است. این نخستین دولت ضد صهیونیستی اسرائیل است.» او تحول اسرائیل زیر حاکمیت بنیامین نتانیاهو را چنین برشمرد: اوج گیری ناسیونالیسم افراطی مرتبط با افراط گرایی مذهبی، گسترش خشونت شهرک نشینان، زیر پا گذاشتن حکم های دیوان عالی کشور در زمینه دموکراسی و حقوق بشر، سرکوب مخالفان، آزار منتقدان و سازمان های غیرانتفاعی، مصادره روستاهای عرب نشین، اتحاد با رژیم هایی که به ضد یهودی گری دامن می‌زنند: در لهستان، مجارستان و فیلیپین. این گونه احساسات ناشی از اضطراب را می‌توان در کنیسه ها و خانه های یهودیان در سراسر آمریکا شنید. اسرائیل ۷۰ سال به طور عمده به خاطر پشتیبانی یهودیان آمریکا دوام آورده است. اکنون ما با انزجار می بینیم که نتانیاهو با تشویق رئیس جمهوری ترامپ، اسرائیل را در مسیر بیگانگی و ویرانی هدایت می کند.

فراخوان به ترقی خواهان برای اتحاد در مقابل بین‌الملل ناسیونالیستی ترامپ

دموکراسی باز ـ  سناتور برنی سندرز، نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، و یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی پیشین یونان و یکی از بنیانگذاران جنبش دموکراسی در اروپا ۲۰۲۵، از نیروهای مترقی در سراسر جهان خواسته اند تا برای مقابله با رشد اقتدارگرایی که دونالد ترامپ نماینده آن است جنبشی بین المللی برپا کنند. در نخستین سری از تبادل نظر هایی که در روزنامه گاردین منتشر شده، این دو تن نیاز فوری به ایجاد «بین الملل ترقی خواهان» که همگان را در سراسر جهان گرد دیدگاه مشترک در زمینه شکوفایی، امنیت و کرامت برای همه مردم بسیج کند، مطرح کرده اند. برنی سندرز می‌گوید: «در زمانی که ابرثروتمندان باز هم ثروتمند تر میشوند، مردم در سراسر جهان برای دستمزدهای ثابت و زندگی در نگرانی به خاطر آینده کودکانشان ساعتهای طولانی کار می‌کنند. اقتدارگرایان از این نگرانی های اقتصادی سوء استفاده می کنند، و گروه‌های مختلف را به جان یکدیگر می اندازند.» واروفاکیس نیز می گوید: «دوران ما با نشانه پیشروی پیروزمندانه بین‌الملل ناسیونالیستی به یاد خواهد ماند که از گنداب سرمایه داری مالی بیرون جسته است. اینکه این دوران به خاطر مقابله موفق انسان گرایانه با این تهدید به یاد بماند بستگی به تمایل نیروهای مترقی در آمریکا، اتحادیه اروپا، بریتانیا و نیز کشورهایی مانند مکزیک، هند و افریقای جنوبی برای تشکیل بین‌الملل مترقی و منسجم دارد.»

شرق آفریقا: پنج سال پس از وست گیت، الشباب هنوز تهدید به شمار می رود

گروه بین‌المللی بحران ـ ۵ سال پس از حمله به مرکز خرید وست گیت در نایروبی، الشباب هنوزآماده حمله به اهدافی در سراسر شرق آفریقا است. سرکوب امنیتی از توانایی آن برای حمله های منظم کاسته است، اما کوتاهی نسبت به خطر آن و  کوتاهی در تماس با جوامع محلی نقاط جذب نیروهای این گروه می‌تواند این دستاوردها را از بین ببرد. قصد الشباب وارد کردن فشار بر دولت های منطقه برای خارج کردن نیروها از سومالی است. اتحادیه آفریقا از سال ۲۰۰۷ در این کشور با گروه های جنگجو در نبرد بوده است. اکنون این گروه از حمله های خود در شرق آفریقا برای تبلیغ، جذب نیروهای تازه و دریافت کمک مالی استفاده می کند. با وجود این که الشباب مناطق زیر کنترل خود را در سومالی تا حدی از دست داده و زیر فشار دولتمردان کنیا جذب نیروی آن در این کشور کم شده است، این گروه جنگ در مناطق تازه ای را شروع کرده است، از جمله با ایجاد رابطه با جنگجویان در جنوب تانزانیا و شمال موزامبیک. دولتمردان باید از دستگیری های گسترده و قتل های فراقضایی پرهیز کنند، رهبران محلی را در تلاش های مربوط به مقابله با جذب نیرو شرکت دهند و دست به اقداماتی برای رسیدگی به نارضایتی‌های عمومی تری که الشباب از آنها استفاده می کند بزنند، از جمله در زمینه هدف اقتصادی و سیاسی اقلیت های مسلمان در شرق آفریقا.

جنجالی‌ترین سخنرانی‌های سازمان ملل: از کف پای رجایی تا تمسخر ترامپ

خنده رهبران جهان به سخنان ترامپ

ایران:

نگاهی به شبهات حقوقی اعدام‌های اخیر

رادیو زمانه ـ این مقاله به مجازات اعدام در ایران اعدام های اخیر- که منبعث از اصول شرع دین اسلام است و تطابق قانون و نحوه اجرای آن و تناقضات احتمالی یا حتمی با قوانین داخلی و بین المللی می پردازد. مجازات اعدام از جمله مجازات هایى است که در سال هاى اخیر، با چالش هایى در حوزه نظری و عملی مواجه بوده است. به لحاظ نظرى، دانشمندانى هم چون بکاریا در رساله “جرایم و مجازات ها” این مجازات را خلاف نظریه “قرارداد اجتماعى” هابز، مى دانند. اهمیت این موضوع و لزوم اتخاذ راهکارهای جامع و مانع تا حدی بود که مجمع عمومى سازمان ملل با ورود ماهیتی به آن، در ۲۰ نوامبر ۱۹۵۹ به شوراى اقتصادى و اجتماعى سازمان ملل ماموریت داد که درباره اعدام و قوانین مربوطه و طرز عمل آن مطالعه کنند و نتایج و آثار ابقا و الغاى مجازات اعدام را در زمینه جرم شناسى بررسى نمایند.

آرمان‏شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، ایران وایر، بی‌بی‌سی فارسی، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عصر نو، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گاردین، گروه بین‌المللی بحران، مرکز خبر سازمان ملل، نقد، نقد اقتصاد سیاسی، نیویورک تایمز، واشینگتن پُست، یورو نیوز

بایگانی شماره‌های گذشته