در دو هفته ای که گذشت، تجربه زنان در سراسر جهان چگونه بود؟ مهم ترین رویدادهای حوزه زنان، از سیاست تا حقوق بشر، از فرهنگ تا جامعه و هنرچه بود؟ هفت روزنامه ی زنان آرمان شهر با مرور دهها رسانه منطقه ای و بین المللی، مهم ترین اخبار را یک جا برایتان گرد آوری کرده است.

عکس خبرگزاری تسنیم/ بیشترین جمعیت بازماندگان از تحصیل سیستان و بلوچستان “دختران” هستند

نقض حقوق بشر

افغانستان زایمان ۵ برابر بیش‌تر از جنگ در میان زنان افغان قربانی می‌گیرد

روزنامه هشت صبح، ۲۴ سپتامبر- زایمان برای زنان افغانستان با وجود ارسال کمک‌های بشردوستانه به این کشور از زمان سقوط طالبان، پنج برابر بیش‌تر از جنگ در این کشور خطر مرگ دارد. آمار رسمی منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد و بانک جهانی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۵ میلادی از هر ۱۰۰ هزار زایمان در افغانستان در ۳۹۶ مورد مادر فوت شده است.

این در حالی است که از نظر کارشناسان این آمار رسمی معتبر نیست. از نظر آنها کاهش چشم‌گیر مرگ و میر مادران هنگام زایمان نسبت به آمار سال ۲۰۰۲ (فوت ۱۶۰۰ مادر از هر ۱۰۰ هزار زایمان) واقعی نیست.

ایران در اعتراض به شرایط پوشش: نسرین ستوده برای دومین هفته در سالن ملاقات کابینی زندان حاضر نشد

کمپین حقوق بشر برای ایران، ۲۳ سپتامبر- یک منبع آگاه به کمپین حقوق بشر در ایران گفت نسرین ستوده وکیل و فعال حقوق بشر زندانی برای دومین هفته در اعتراض به اذیت کردن مسوولین زندان بر سر موضوع حجاب در زمان ملاقات کابینی، یکشنبه اول مهرماه به سالن ملاقات زندان اوین نرفته است.

افزایش فشار بر فرزندان نسرین ستوده

نسرین ‌ستوده به فرزندش نیما: چگونه می‌توانستم شاهد اعدام نوجوانان وطنم باشم و سکوت کنم؟

کودکان

یمن یک میلیون کودک یمنی دیگر در خطر گرسنگی

بی بی سی، ۱۹ سپتامبر- جنگ بر سر بندر حدیده در یمن، یک میلیون کودک گرسنه دیگر هم برای این کشور به جا می گذارد. این هشدار خیریه ای بریتانیایی است به نام کودکان را نجات دهید. آماری که این موسسه منتشر کرده نشان می دهد که بیش از پنج میلیون کودک یمنی گرسنه است و اگر ارتباط میان بندر حدیده با صنعا قطع شود این شمار افزایش چشمگیری خواهد یافت.

افغانستان ۸ دختر از یک خانواده در حمله هوایی نیروهای دولتی در میدان وردک کشته شدند

آواپرس، ۲۶ سپتامبر- دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان تأیید کرد که در حمله هوایی روز یکشنبه این هفته ۱۲ غیر نظامی به شمول ۸ دختر از یک خانواده کشته شدند. یکشنبه هفته جاری مقامات محلی میدان وردک اعلام کرده بود که در حمله هوایی نیروی هوایی کشور در ولسوالی جغتو ۴۲ طالب کشته و ۳۰ نفر زخمی شدند.

ایران یک کودک-مجرم در تهران به اعدام محکوم شد

سازمان حقوق بشر ایران، ۱۸ سپتامبر- مهرداد که به اتهام قتل در سن ۱۷ سالگی پیشتر به دلیل سن کم به حبس و دیه محکوم شده بود، در پی نقض حکم از سوی دیوان عالی کشور این بار به اعدام محکوم شد.

ایران اغتشاش در آمار بازماندگان از تحصیل: چند دختر به مدرسه نرفتند؟

رادیو زمانه، ۲۴ سپتامبر-  ۱۳ میلیون و ۷۷۸ هزار دانش آموز اول مهر ۱۳۹۷ به مدرسه رفتند اما معلوم نیست چه تعداد کودک و نوجوان ۶ تا ۱۷ ساله ایرانی، از تحصیل بازمانده‌اند. تعداد دقیق دختران و پسران بازمانده از تحصیل هم معلوم نیست. تنها یک چیز معلوم است: دختران بیشتر از مدرسه جا می‌مانند.

ایران

مادر فرهاد میثمی: خواستند با دستبند و پابند او را به بیمارستان ببرند اما قبول نکرد؛ حال فرزندم وخیم است

خطر مرگ دکتر فرهاد میثمی در پی اعتصاب غذا

نیاز مبرم نازنین زاغری به معاینه از سوی پزشک متخصص و مخالفت بهداری اوین برای انتقال به بیمارستان

نجمه واحدی و هدی عمید در بند ۲الف سپاه نگهداری می‌شوند

سال گذشته دو ازدواج زیر ۱۰سال در خوزستان ثبت شده است

درخواست آزمایش بکارت در بریتانیا از سوی یک خانواده ایرانی

افغانستان

یک دختر به‌خاطر رفتن به کلینک در غور تیرباران شده‌است!

طالبان مانع انجام واکسن پولیو/ فلج اطفال در هلمند می شوند.

دفاع از حقوق بشر

یازده توصیه حقوق بشری گوترش به ایران در گزارش جدید سازمان ملل

رادیو فردا، ۱۹ سپتامبر- گزارش دبیرکل سازمان ملل دربارهٔ وضعیت حقوق بشر در ایران روز سه‌شنبه، ۲۷ شهریورماه، به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شد. این گزارش قرار است در هفتاد و سومین نشست این مجمع بررسی شود. در این گزارش تازه به سرکوب اعتراض‌های دی‌ماه، سرکوب اعتراضات بازار تهران، نوع برخورد با دوتابعیتی‌ها، اعدام، شکنجه و بدرفتاری، وضعیت درویش‌های گنابادی، قوانین علیه زنان و دختران، وضعیت اقلیت‌ها و دیگر موارد اشاره شده‌ است.

بیانیه فعالان مدنی درباره واقعه اخیر ایرانشهر و نقش قوه‌ قضاییه در وقوع اتفاقاتی از این دست

کلمه تی وی، ۲۰ سپتامبر- بیش از ۳۰۰ فعال مدنی و اجتماعی با امضای بیانیه‌ای در حمایت از دختران ایرانشهر که چندی پیش مورد تجاوز گروهِی چند فرد وابسته به جناح های قدرت قرار گرفتند، بر اهمیت پیگیری قضایی این پرونده به صورت شفاف و حمایت اجتماعی و قانونی از این دختران تاکید کردند. در این بیانیه که تاکنون به امضای ۳۲۳ نفر رسیده است، امضاکنندگان بر نقش و مسئولیت قوه‌ قضاییه در جلوگیری از تکرار سیستماتیک چنین اتفاقاتی تاکید کرده و تغییر رویکردهای قانونی از شیوه‌های مجازات حداکثری به روندهای ترمیمی را یکی از راهکارهای جلوگیری از تکرار این گونه حوادث و جنایات عنوان کرده‌اند.

ایران درخواست آزادی فوری فعالان حقوق زنان

دویچه وله، ۱۲ سپتامبر- اتهام و محل نگهداری هدی عمید، نجمه واحدی و رضوان محمدی هنوز اعلام نشده است. این سه فعال حقوق زنان دهم و دوازدهم شهریور بازداشت شدند. کمپین حقوق بشر در ایران ضمن ابراز نگرانی خواستار آزادی فوری آنها شده است.

افغانستان نشست کمیتۀ رهبری پروسه تهیۀ گزارش سوم دوره یی دولت افغانستان برای تطبیق سفارشات کنواسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان

کوکچه پرس، ۱۳ سپتامبر- در این نشست که به ریاست حکمت خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت امور خارجه و حضور معینان ادارات ذیربط برگزار شده بود، مسودۀ گزارش دولت افغانستان توسط اعضای کمیتۀ رهبری مرور و مورد تأئید قرار گرفت. قرار است دولت افغانستان گزارش سوم دوره یی خویش را به کمیتۀ ناظر سیدا ارسال و از آن دفاع نماید. جمهوری اسلامی افغانستان در سال ۲۰۰۳ به کنوانسیون سیدا الحاق نموده و گزارش مقدماتی و دوم دوره یی خویش را در سال ۲۰۱۱ میلادی به کمیتۀ ناظر ارسال و در سال ۲۰۱۳ توسط هیئت عالی رتبۀ افغانستان از آن دفاع نمود.

افغانستان مرکز تعلیمی زنان: رسانه‌ها اصل توازن جنسیتی را در نظر بگیرند

روزنامه هشت صبح، ۲۲ سپتامبر- با آن که قرار است تا کمتر از یک هفته‌ی دیگر، پیکارهای انتخاباتی نامزدان پارلمانی در کشور آغاز شود اما برخی از نهادهای حامی زنان تأکید می‌کنند که مسوولان رسانه‌ها باید در این جریان، «اصل توازن جنسیتی» را در نظر بگیرند و تنها برنامه‌های مبارزاتی مردان را پوشش ندهند. مطابق قانون انتخابات، قرار است کارزارهای انتخاباتی از ششم میزان آغاز شود و تا تاریخ ۲۵ همین ماه ادامه داشته باشد.

افغانستان گشایش نهاد رسانه‌ای ویژه زنان

روزنامه هشت صبح، ۱۶ سپتامبر- نهادی زیر نام «انجمن بین‌المللی زنان در رادیو و تلویزیون» روز شنبه (۲۴ سنبله) به گونه‌ی رسمی‌ در کابل گشایش یافت. مسئولان این انجمن می‌گویند افزایش نگرانیها نسبت به امنیت زنان خبرنگار و تطبیق نشدن تعهدات رسانهها در برابر عملیسازی سیاستهایی برای حمایت از خبرنگاران زن سبب شده است که این انجمن ایجاد شود.

کودکان

افغانستان اعلامیه مطبوعاتی کمیسیون مستقل حقوق بشر درباره کشته شدن ۶ کودک به اثر اصابت مرمی هاوان

کمیسیون مستقل حقوق بشر، ۱۹ سپتامبر- میسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اصابت مرمی هاوان در شهر ترینکوت ولایت ارزگان که به اثر آن ۶ طفل کشته شده و تعدادی هم زخمی گردیده است را به شدیدترین الفاظ تقبیح نموده و از افزایش تلفات ملکی شدیدا ابراز نگرانی می‌نماید. هدف قرار دادن افراد ملکی و اماکن مسکونی یک عمل غیرانسانی و غیرقانونی بوده که در مغایریت صریح با مفاد اسناد بین‌المللی حقوق بشر، قوانین نافذه کشور و احکام دین مقدس اسلام قرار دارد.

افغانستان سی میلیون دلار کمک اتحادیه اروپا به افغانستان برای درمان فلج اطفال

بی بی سی، ۲۳ سپتامبر- اتحادیه اروپا اعلام کرده که برای حمایت از کودکان بیجا شده در افغانستان و ریشه‌کن ساختن بیماری پولیو فلج اطفال در این کشور حدود ۳۰ میلیون دلار در اختیار دولت افغانستان قرار داده است. قرار است این پول برای صدها هزار کودک، از جمله کودکانی که از ایران به افغانستان برگشته‌اند کمک شود.

یونیسف: در مناطق بحرانی جهان یک‌سوم کودکان به مدرسه نمی‌روند

دویچه وله، ۱۹ سپتامبر- از هر سه کودک یکی نمی‌تواند در مناطق بحرانی جهان به مدرسه برود. یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد، شمار این کودکان را در سراسر جهان حدود ۱۰۰ میلیون نفر ارزیابی کرده است.

یونیسف: به داد کودکان پناهجو در یونان برسید!

بی بی سی، ۲۲ سپتامبر- صندوق کودکان ملل متحد، یونیسف، از اتحادیه اروپا خواسته تا مهاجران کودک در یونان را هر چه سریعتر اسکان بدهد. به گفته این سازمان امسال تعداد کودکانی که به جزایر یونان آمده اند ۳۰ درصد افزایش داشته است. یونیسف می‌گوید امسال بیش از هفت هزار کودک به هزاران کودک دیگر در مراکز پذیرش پناهجویان و اردوگاه های ناامن در یونان پیوسته اند.

ایران

شیرین عبادی: حمله تروریستی اهواز را شدیدا محکوم می‌کنم

قوانین و لوایح

مجازات کیفری برای طلاق فوری در هند/ سه طلاقه کردن ممنوع

اسپوتنیک، ۱۹ سپتامبر- به گزارش اسپوتنیک به نقل از کانال تلویزیونی NDTV، راوی شانکار پراساد، وزیر قانون گذاری هند اعلام کرد: دولت هند با لایحه تبدیل رسم طلاق فوری مسلمانان به یک جرم کیفری موافقت کرده است.
وی همچنین گفت: با وجود این واقعیت که در سال گذشته دادگاه عالی این عمل را ممنوع کرده است اما همچنان این عمل رواج دارد. رسم سه طلاقه در میان مسلمانان هند به این گونه است که مرد تنها با گفتن سه بار کلمه طلاق، از ازدواج فارغ می‌شود.

پرونده‌سازی دولت هند برای ۴۴۰ هزار متجاوز جنسی

یورونیوز، ۲۱ سپتامبر- دولت هند قصد دارد تا بر اساس بررسی‌ مجموعه پرونده‌های تجاوز به زنان، برای عوامل اصلی این تجاوزها پرونده ملی تشکیل دهد. وزارت کشور هند با انتشار این خبر اعلام کرده که دسترسی به داده های این مجموعه برای عموم مردم ممکن نخواهد بود و تنها نهادهای مجری قانون امکان بهره‌برداری از آن را خواهند داشت. بنا بر اطلاعیه این وزارتخانه، تاکنون اطلاعات ۴۴۰ هزار متهم به تجاوز به زنان، کودکان و نیز آزار و اذیت آنها در این مجموعه ثبت شده و برای آنها پرونده تشکیل شده است.

ایران

نماینده مجلس: ساختار مهریه تغییر یابد

سیاست

افغانستان سیگار: بزرگترین پروژه امریکا برای توانمند سازی زنان افغان ناکام بوده است

صدای امریکا، ۱۳ سپتامبر – مفتش ویژۀ ایالات متحده برای بازسازی افغانستان یا سیگار پروژۀ ابتکاری ادارۀ ایالات متحده برای انکشاف بین المللی یا یو اس ای آی دی برای توانمندسازی زنان افغان را “ناکام” و “ضیاع” پول مالیه دهندگان امریکایی خوانده است. این پروژه که به نام پروموت یا “ارتقا” یاد شده، پنج سال پیش راه اندازی شد و بزرگترین پروژۀ توانمندسازی زنان در سطح جهان خوانده شده است، قرار بود زمینۀ کاریابی، رشد و آموزش را برای ۷۵ هزار زن افغان فراهم کند. گزارش تصویری: بررسی گزارش سیگار در باره برنامه پروموت، رییس‌اجراییه: مسؤولان برنامۀ پروموت به حکومت گزارش دهند

چشم انداز انتخابات پارلمانی در بامیان؛ از توجه اندک به توزیع شناسنامه تا مشارکت مساوی مردان و زنان بامیانی در روند ثبت نام رای دهندگان

کوکچه پرس، ۲۲ سپتامبر- طبق آمار ثبت شده کمیسیون مستقل انتخابات ۸۲۰۶۱ مرد و ۸۳۸۰۲ زن در این ولایت ثبت‌نام کرده‌اند. لیست نهایی نامزدان انتخاباتی سال ۱۳۹۷ از ولایت بامیان نشان می‌دهد که ۴۰ نفر کاندیدای نمایندگی مجلس نمایندگان هستند. از این مجموع ۱۱ زن و ۲۹ مرد می‌باشد.

مسیر انتخابات در دایکندی؛ ۳۰ هزار محروم از رأی‌دهی و مشارکت ۵۵ درصدی زنان

کوکچه پرس، ۱۸ سپتامبر- در حالی است که آمار ثبت‌نام رأی‌دهندگان زن در این ولایت نسبت به مردان بیشتر بوده و شاهد ۴۵ درصد مشارکت مردان و ۵۵ درصد مشارکت زنان در روند ثبت‌نام بوده‌ایم. در ولایت دایکندی ۷۶ هزار و ۵۶۲ مرد و ۹۳ هزار و ۴۷۸ زن به عنوان رأی‌دهنده ثبت‌نام کرده‌اند. در این ولایت در حال حاضر ۲۵۶ مرکز رأی‌دهی تعیین شده که برای انتخابات آینده فعال می‌باشند. لیست نهایی نامزدان انتخابات مجلس نمایندگان سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که این ولایت دارای ۴۱ نامزد است. از مجموعه این نامزدان پارلمانی، ۸ نفر آنان زن و ۳۳ نفر دیگر مرد هستند.

مادران صلح؛ برنامه‌یی برای سهم‌دهی زنان در حل منازعات در کشور

طلوع نیوز،  ۲۳ سپتامبر- بیش از ۶۰ زن از شش ولایت کشور، زیر پوشش یک برنامۀ شورای عالی صلح در کابل گردآمده اند تا پس از فراگیری آموزش‌های ویژه ازبهر حل منازعات و خشونت‌ها در ولایت های شان کار کنند. این برنامه که بر آن نام «مادران صلح» گذاشته شده است، دومین دورش را برگزار می‌کند و نخستین نشست آموزشی آن در کابل، سه روز را در بر خواهد گرفت. شورای عالی صلح، امیدوار است که عملی شدن این برنامه، نقش زنان را در روند صلح پُر رنگ تر بسازد.

افغانستان وزارت امور زنان: برنامه‌های تساوی جنسیتی موثر واقع نشده است

روزنامه هشت صبح، ۳ سپتامبر- مسئولان وزارت امور زنان راه‌اندازی برنامه‌هایی به منظور تساوی جنسیتی را ناکام می‌دانند و می‌گویند جنبه‌های عملی بیشتر برنامه‌هایی که در بخش تساوی جنسیتی تا کنون راه‌اندازی شده‌اند، محسوس نیست. اسپوژمی ‌وردک، معین وزارت امور زنان که روز یکشنبه (۱۱ سنبله) در سومین کنفرانس «اصلاحات پالیسی‌ها برای زنان در حکومت» صحبت می‌کرد، گفت با وجود این‌که در جریان بیش از یک‌و‌نیم دههی گذشته برنامه‌های زیادی برای آگاهی‌دهی و ارتقای ظرفیت راه‌اندازی شد و مصارف هنگفتی از سوی نهادهای مختلف صورت گرفت، اما تأثیر مثبتی روی زندگی زنان و تساوی جنسیتی آنان نداشته است.

انتصاب سفیری برای «زنان، صلح و امنیت» در کانادا

یورو نیوز، ۲۵ سپتامبر – وزارت خارجه کانادا از ایجاد پست جدیدی در دستگاه دیپلماسی این کشور با عنوان «سفیری برای زنان، صلح و امنیت» خبر داد که به پیشرفت برنامه‌های فمینیستی کمک کرده و از مشارکت بیشتر زنان در حفظ صلح و حل منازعات بین‌المللی حمایت می‌کند.

میانمار: دفاع شرم آور آنگ سان سوچی از محکومیت خبرنگاران رویترز

عفو بین‌الملل، ۱۳ سپتامبر ـ مدیر ارشد عملیات جهانی این سازمان در واکنش به اظهارات مقام مشاور میانمار آنگ سان سوچی در مجمع اقتصاد جهانی در هانوی که از محکومیت خبرنگاران رویترز دفاع کرد چنین گفت: آنگ سان سوچی برای دفاع از اقدامی غیرقابل دفاع شرم‌آور است.گفتن اینکه این پرونده هیچ ربطی به آزادی بیان ندارد و این دو خبرنگار به خاطر روزنامه نگار بودن به زندان نیفتادند، ارائه تصویری غیرواقعی از حقایق است. سازمان های غیردولتی حقوق بشر خواهان اقدام نیرومند اتحادیه اروپا در دفاع از عدالت شدند ؛ اظهارات شفاهی برای گفتگوی فعال با هیئت مستقل بین المللی حقیقت یابی؛ گزارش تازه خواهان اقدام بین المللی در زمینه پاسخگویی به خاطر جنایت ها شد؛ سازمان های غیردولتی حقوق بشر خواهان اقدام نیرومند اتحادیه اروپا در دفاع از عدالت شدند

عزم دولت فرانسه برای تحقق برابری جنسیتی در ارتش و سینما

یورو نیوز، ۲۴ سپتامبر- دولت فرانسه در نظر دارد شمار زنان فعال در ارتش را تا سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۰ درصد افزایش دهد.

هم اکنون نیز زنان حضور گسترده‌ای در ارتش این کشور دارند؛ به گونه‌ای که در این زمینه فرانسه رتبۀ چهارم دنیا را از آن خود کرده است.

اروپا ۱۰ سال مقاومت زنان علیه ریاضت کشی ـ در تصویر

دموکراسی باز، ۱۴ سپتامبر ـ زنان در سراسر اروپا قربانیان منفعل سیاست‌های ریاضتی نبوده اند. آنها از پاریس در فرانسه تا نیکوزیا در قبرس دست به اعتراض زده‌اند و جایگزین این سیاست ها را سازماندهی کرده‌اند. امروز با بودن دوربین ها روی تلفن های هوشمند نادیده گرفتن مبارزه زنان سخت‌تر شده و هر کسی می‌تواند عکسها را در اینترنت منتشر کند. با وجود این، گزارش درباره قصه‌های مقاومت زنان کم است و در حالی که تاثیر ریاضت اقتصادی بر زنان گاهی به تیترهای روزنامه ها تبدیل می شود، افراد متاثر از این سیاست ها اغلب ناتوان تصویر می شوند. آنها ناتوان نیستند. زنان در سراسر اروپا علیه سیاست‌های زیان‌بار ریاضتی که در پی بحران مالی ۲۰۰۸ به اجرا درآمده مبارزه کرده‌اند. در اینجا ۱۰ تصویر۱۰ سال مقاومت زنان را نشان می‌دهند. مقاله: ۱۰ سال مقاومت زنان علیه ریاضت کشی

افغانستان

وزیر امور زنان: حضور زنان را در تصمیم‌گیری‌های حکومت بیش‌تر می‌کنیم

ایران

تنها ۷,۷ درصد پست‌های مدیریتی استان فارس به زنان سپرده شده است

تشکیل تعاونی زنان دستفروش: طرحی برای خانه‌نشین کردن زنان

بین المللی

امریکا ادعای تازه بدرفتاری جنسی علیه نامزد ترامپ برای دیوان عالی

امریکا زنی که نامزد دیوان عالی ترامپ را متهم کرده پنجشنبه آینده شهادت می‌دهد

سویس دومین کانتون سوییس رای به ممنوعیت برقع داد

فرهنگ و جامعه

افغانستان روایت تلخ زنانی که همسرانشان را کشته اند!

خبرگزاری بانوان افغانستان، ۲۵ سپتامبر- یافته‌های خبرگزاری بانوان افغانستان نشان می‌دهد که خشونت‌های خانوادگی، ازدواج‌های زیر سن و فساد اخلاقی  سبب شده تا ۳۳ زن در ولایت هرات در چند سال اخیر شوهران شان را به قتل برسانند. این زنان که اکنون در زندان زنانۀ ولایت هرات دوران حبس شان را سپری می‌کنند برخی از آنان جرم شان را پذیرفته و برخی دیگر با و جود این که چند سال از حبس شان می‌گذرد آن را یک اتهام و تهمت می‌شمارند.

تاجیکستان آلبوم عکس؛ نمایشگاه جنجال برانگیز نقاشی‌های زنان نیم‌برهنه تاجیک

بی بی سی، ۱۱ سپتامبر- نمایش نقاشی‌های معرفت دولتوا، هنرمند تاجیک از زنان نیمه‌برهنه در هتل سرینا در دوشنبه پایتخت تاجیکستان ادامه دارد و بحث‌های داغی را در جامعه و شبکه‌های اجتماعی تاجیکستان به راه انداخته است. برخی از این نمایشگاه استقبال کرده و آن را تابوشکنی خوانده‌اند. در نقاشی تاجیکستان پیش از این نقاشی‌های زن برهنه وجود داشته اما باعث چنین بحث‌هایی نشده بود. معرفت دولتوا به رسانه‌ها گفته هدفش اعتراض به محدودیت و نقض حقوق زنان در جامعه مردسالار تاجیکستان است و تابلوهای خود را اعتراضی دانست به زیر پا گذاشته شدن شان زنان جامعه.

انقلاب در تلویزیون دولتی عربستان سعودی

اسپوتنیک، ۲۱ سپتامبر- به گزارش اسپوتنیک، برای نخستین بار زنان به عنوان گوینده خبر در شبکه دولتی تلویزیون عربستان سعودی حاضر می شوند. براساس این گزارش خانم “الدخیل” به همراه همکاران مرد خود به اجرای برنامه خبری خواهد پرداخت.

اتومبیلران‌های زن و مرد هم مسیر با هم

بی بی سی، ۲۳ سپتامبر- اتومبیلرانی از ورزش هایی است که در آن زنها و مردها می توانند با هم در شرایطی برابر مسابقه بدهند. اما هنوز شمار زنان شرکت کننده در این مسابقات به طور چشمگیری کمتر از مردهاست. البته امیدهایی برای آینده وجود دارد.

روایت زنان سیاستمدار سوئیسی از آزار کلامی در شبکههای اجتماعی

یورونیوز، ۲۱ سپتامبر- زنان سیاستمدار سوئیسی می‌گویند که بارها در پارلمان این کشور مورد انواع آزار‌ها قرار گرفته‌اند، اما آزار کلامی که در شبکه‌‌های اجتماعی به آنان وارد شده بر زندگی شخصی آنها تاثیر عمیقی داشته است.

سفری زنانه به دنیای تروریسم

آسو، ۲۴ سپتامبر- محمد الدراجی، کارگردان عراقی، با دو فیلم رؤیاها (۲۰۰۶) و پسر بابِل (۲۰۱۰) به شهرتی جهانی دست یافت. جدیدترین اثر او، سفر (۲۰۱۷)، که به موضوع بحث‌انگیز تروریسم می‌پردازد، نخستین فیلم عراقی است که پس از ۲۷ سال در سینماهای این کشور نمایش داده شده است. این فیلم نماینده‌ی عراق در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبانِ نود و یکمین دوره‌ی جوایز اسکار است. ‌آن‌چه در ادامه می‌خوانید نقدی بر این فیلم و گفتگو با کارگردان آن است.

افغانستان

گروه زهره، امید هنرِ زنان افغانستان

مژده جمال‌زاده؛ خواننده‌ای که عشق به موسیقی ندارد

ایران

والیبال زنان ایران طی ۵ روز برای دومین بار استرالیا را شکست داد

از ‘بوتاکس ‘ تا ‘غیرت’ چیزهایی که شما در ‘زباله‌دان آزادی’ ‌می‌اندازید

برای دختران ایرانی مبتلا به اوتیسم مدرسه‌ای وجود ندارد

بین المللی

مارتا بهترین بازیکن زن فوتبال جهان شد

«نزدیک به ۴۰ درصد» زنانی که خودکشی می‌کنند هندی هستند

جشنواره فیلم تورنتو؛ جشنواره‌ای ‘مردمی’ با چاشنی زنانه

بیش از یک چهارم زنان فرانسه حاضر نیستند تنها از خانه بیرون بروند

گزارش، پژوهش و کتاب

پژوهش: نیمی از زنان در مسیر مهاجرت مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند

مهاجرنیوز، ۲۵ سپتامبر- نیمی از زنان گفته اند که در مسیر مهاجرت مورد خشونت و سوءاستفاده قرار گرفته اند. این اطلاعات حاصل یک پژوهش است که دیدگاه یک‌هزار زن مهاجر و پناهجو را جمع‌آوری کرده است. بسیاری از زنان به دلیل خشونت، نبود امنیت، تبعیض و نابرابری‌های دیگر مناطق خود را ترک می‌کنند. اما آنان در مسیر مهاجرت، بار دیگر دستخوش چالش‌های همسان می‌شوند. یافته‌های یک تحقیق نشان می‌دهد که نیمی از زنان در مسیر مهاجرت سوءاستفاده و خشونت را به تجربه گرفته اند. در این پژوهش با یک‌هزار خانم از افغانستان، مناطق شرقی و غربی افریقا مصاحبه شده است.

آیا سرکوب زنان حاصل ناتوانی مردان در مهار خود است؟

آسو، ۱۹ سپتامبر- مونا طحاوی، روزنامه‌نگار مصری-آمریکایی، به داشتن صراحت لهجه مشهور است و در فهرست زنان قدرتمند جهان عرب نام او به چشم می‌خورد. مقالات او درباره‌ی جهان اسلام، به ویژه مسائل زنانِ کشورهای خاورمیانه، در نشریاتی چون نیویورک تایمز، واشنگتن پست، و فارین پالیسی انتشار یافته‌اند. اولین کتاب او با عنوان روسری‌ها و پرده‌های بکارت: چرا خاورمیانه نیازمند انقلابی جنسی است در سال ۲۰۱۵ انتشار یافت که در واقع بسط یکی از مقالات مناقشه‌برانگیز او بود که پیشتر انتشار یافته بود. او با تکیه بر تجارب زیسته‌ی خود و یافته‌های میدانی به دنبال یافتن پاسخی برای علل شیوع زن‌ستیزی در خاورمیانه است. آنچه در پی می‌آید بخش اول از برگردان فارسی نخستین فصل از کتاب طحاوی است.

بحران مراقبت در سرمایه‌داری / گفت‌وگوی سارا لئونارد با نانسی فریزر

نقد اقتصاد سیاسی، ۲۳ سپتامبر- نانسی فریزر استاد فلسفه و سیاست در مدرسه‌ی عالی پژوهش اجتماعی (نیواسکول) در نیویورک و یکی از برجسته‌ترین نظریه‌پردازان انتقادی حال حاضر است. وی همگرایی مسأله‌ساز فمینیسم لیبرالی با سرمایه‌داری را نقد می‌کند و نشان می‌دهد که این خوانش از فمینیسم چه‌گونه برای نظامی مبتنی بر استثمارِ بی‌وقفه ظاهری رهایی‌بخش ارائه می‌کند. فریزر با پیشبرد نقد سرمایه‌داری و بینشی به‌طور ریشه‌ای متفاوت از فمینیسم نشان می‌دهد که چه‌گونه برابری جنسیتی در کانون تمامی مبارزات برای جامعه‌ی برابری‌خواه قرار می‌گیرد. اخیراً نانسی فریزر به طرح موضوعی پرداخته که «بحران مراقبت» می‌نامد. مقاله‌ی وی با همین عنوان که در شماره‌ی صدم نیولفت ریویو (ژوییه ـ اوت ۲۰۱۶) منتشر شده نیز در هفته‌های آینده در سایت نقد اقتصاد سیاسی منتشر خواهد شد. گفت‌وگوی حاضر به تشریح موضوع بازتولید اجتماعی و بحران آن در سرمایه‌داری معاصر اختصاص دارد.

وضعیت زنان کارگر: نقطه تلاقی ستم جنسیتی و طبقاتی

بیدارزنی، ۱۹ سپتامبر- این گزارش حاصل تلاش جمعی از زنان علاقمند به حوزه‌ی اشتغال زنان بوده، که در مراسم روز جهانی کارگر ارائه شده است. زنان کارگر در موقعیت پایین‌تر و فرودستی بیشتری نسبت به مردان قرار دارند. زنان علاوه بر ستم طبقاتی‌ای که بر آنان اعمال می‌شود، تحت سیطره‌ی ستم جنسیتی در تمامی ابعاد زندگی خود هستند. ستم جنسیتی‌ای که نه تنها در حوزه‌ی اشتغال و محیط کار، بلکه پیش و پس از ساعات کاری نیز بر آنان تحمیل می‌شود. زنان کارگر اولین قربانیان بحران‌های اقتصادی هستند. آنان صف اول اخراجی‌ها را به هنگام تعدیل نیرو تشکیل می‌دهند. علاوه بر این در بسیاری از مشاغل، زنان در صورت ازدواج و یا بارداری، به دلیل کاهش بهره‌وری از دیدگاه صاحبان کار، از کار برکنار شده و با نیروی جدید جایگزین می‌شوند.

گاندی می‌خواست زنان ‘تن به سکسی که هدف آن لذت جنسی است ندهند’

بی بی سی، ۱۷ سپتامبر- در دسامبر سال ۱۹۳۵ میلادی، مارگارت سنگیر، فعال آمریکایی کنترل زایمان و آموزگار مسایل و امور جنسی و سکس با مهاتما گاندی قهرمان آزادی هندوستان دیدار کرد و گفتگوی جذابی با او داشت. قرار بود خانم سنگیر با سفر به ۱۸ شهر هندوستان، در مورد کنترل زایمان و آزادی زنان با پزشکان و فعالان اجتماعی صحبت کند. این گفت‌وگوی شگفتی‌انگیز که در اقامتگاه گاندی واقع در ایالت غربی مهاراشترا انجام شد، بخشی از زندگی‌نامه جدید “پدر ملت” هند است که توسط مورخ راماچاندرا گوها نگاشته شده است.

قانون‌های جدید جنسیتی: شیوه‌های مختلف دختر بودن، محدودیت پسر بودن

رادیو زمانه، ۱۸ سپتامبر- بر اساس یک نظرسنجی جدید که در آمریکا انجام شده، دخترها گفته‌اند غیر از مواقعی که کسی آنها را به خاطر ظاهرشان قضاوت می‌کند، در سایر موارد احساس توانمند شدن می‌کنند. پسرها اما گفته‌اند هنوز فکر می‌کنند باید قوی و ورزشکار باشند و نباید احساسات‌شان را نشان بدهند. به دخترها گفته شده که می‌توانند هر کاری که می‌خواهند بکنند و واقعیت‌ها همین را نشان می‌دهد. آنها نسبت به نسل قبلی، بیشتر از فرصت‌ها استفاده می‌کنند و در حوزه دانش، ریاضی و مدیریت می‌درخشند. اما پیام دیگری هم به آنها داده می‌شود: ظاهر آنها از همه چیز مهم‌تر است. در عین حال پسرها هم از گفت‌وگو درباره برابری جنسیتی به کل کنار گذاشته شده‌اند.

میراث بازمانده از استعمار:  کشف حجاب زنان مسلمان در الجزایر

لوموند دیپلماتیک- یش از نیم قرن پیش، «حجاب» در کانون مسایل ماه مه الجزایر بود که به سقوط جمهوری چهارم فرانسه و به قدرت رسیدن شارل دوگل منجر شد. برای ارتش فرانسه که در آن زمان در آن سوی مدیترانه بسیار قدرتمند بود، کشف حجاب راهبردی به نیت جلب و جذب دو میلیون زن الجزایری بود که زیر فشار یک مرد سالاری پوسیده و منسوخ له شده بودند. این کار شکست خورد، اما عواقبی داشت که تا امروز هم احساس می شود.

عراق زنان و جنسیت:‌ در فاصله ایجاد یک ملت و تکه تکه شدن

پرورش نیافتن برای تفکر جدی؛ مهمترین مشکل زنان دهه هفتاد میلادی از نگاه یک فمینیست آمریکایی

آندرئاس سالومه و فروید (یادآوری: ورود زنان به دانشسرای روانکاوی و نقشآفرینی آنان)

اینستاگرام در تسخیر زنان

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان

آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: رادیو فردا، رادیو آزادی، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، رادیو زمانه، کمپین حقوق بشر برای ایران، خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری تسنیم، بی بی سی، اسپوتنیک، دویچه وله، کوکچه پرس، یورونیوز، روزنامه هشت صبح، آسو، خبرگزاری بانوان افغانستان، بیدارزنی، دموکراسی باز، آوا پرس، سازمان حقوق بشر ایران، خبرگزاری رصد، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، طلوع نیوز، عفو بین الملل، مهاجر نیوز، لوموند دیپلماتیک، رادیو بین المللی فرانسه، کلمه تی وی، ایران وایر، صدای امریکا.