haft-690x259

maxpension

 تاجیکستان در دهه ۳۰ میلادی، عکس از ماکس پنسن
شماره ۳۰/ ۲۴ مارس ۲۰۱۴  – ۴ فروردین/ حمل ۱۳۹۳          

  سیاست

امامعلی رحمان نظرات خودرا در مورد روشنفکران بیان کرد
۲۰ مارس، اوستا روز بیستم مارس ملاقات رئیس جمهور با روشنفکران در شهر دوشنبه  برگزار شد. امام علی رحمان در سخنرانی خویش با انتقاد از مخالفت برخی افراد با تجلیل جشن ملی نوروز، این گونه افراد را «متعصب، تنگ نظر و بی خبر از سنت و رسم و آیین ملی تاجیکان» خوانده این عمل را بی توجهی به سرنوشت ملت ارزیابی کرد. رئیس جمهور تاجیکستان افزود که در این راستا با پیشنهاد دوشنبه و تایید سازمان علمی و فرهنگی یونسکو سال ۲۰۱۴  ششصدمین سالگرد شاعر و حکیم عبدالرحمن جامی تجلیل می شود. رحمان به روشنفکران تاجیک پیشنهاد کرد که در اکتبر سال جاری درباره شخصیت و آثار عبدالرحمن جامی کنفرانس بین المللی برگزار کنند.

 جامعه

ورود تاجیکان به روسیه کاهش یافته است
۱۹ مارس، آزادگان اداره خدمات فدرالی روسیه می‌گوید ورود مهاجران کاری تاجیک به قلمرو روسیه طی دو ماه اخیر به نسبت همین دوره سال گذشته ۲۳.۴٪ کاهش یافته است.

 در جشن نوروز تاجیکستانی ها ۶ روز تعطیل می‌کنند
۲۰ مارس، بی بی سی در پایتخت تاجیکستان شهر دوشنبه عید نوروز به مدت ۶ روز تجلیل می گردد. استقبال باشکوه عید نوروز بین‌المللی ۲۱ مارس سال ۲۰۱۴ در نوروزگاه آغاز شد. در نوروزگاه برای ساکنان و میهمانان پایتخت نمایش پیشکش می‌گردد که تهیه کننده آن هنرپیشه سرشناس تاجیک عبیدالله رجب اف است. در روزهای بعدی در پارک‌های شهر برنامه‌های متنوع تفریحی در نظر گرفته شده است. روزهای ۲۴ و ۲۵ مارس در «نوروزگاه» پایتخت مسابقات کشتی ملی و اسپ دوانی دائر خواهد شد. قابل ذکر است که امسال نوروز ۶ روز از ۲۱ مارس تا ۲۶ مارس ادامه خواهد یافت.

   روابط بین الملل

دیدار وزیر خارجه تاجیکستان با رئیس جمهور ایران
۱۷ مارس، سایت وزارت خارجه تاجیکستان وزیر امور خارجه تاجیکستان روز دوشنبه ۱۷ مارس با حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کرد. «سراج الدین اصل اف» روز یکشنبه برای دیدار با مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد. حسن روحانی در این دیدار با اشاره به این که اهتمام دولت تدبیر و امید بر استحکام و توسعه روابط با جمهوری تاجیکستان است، اظهار کرد: ظرفیت‌های گسترده‌ای برای ارتقاء سطح همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور وجود دارد که باید از آن ها استفاده کنیم. رئیس‌ جمهور ایران، تاجیکستان را کشوری همسایه،‌هم‌زبان و دارای فرهنگ و دینی مشترک با ایران برشمرد و خاطرنشان کرد: دو ملت از دیرباز به یکدیگر متصل بوده و امروز ما خواهان برقراری روابطی مستحکم میان ایران و تاجیکستان هستیم.

 تقویت روابط با جامعه مدنی در تاجیکستان
۴ مارس، بانک جهانی‌ جامعه مدنی در تاجیکستان کوشش های زیادی برای توسعه این کشور به خرج می دهد. در چارچوب پروژهٔ حکومت داری خوب، بانک جهانی‌ کوشش دارد روابط بین سازمان های جامعه مدنی و نهادهای دولتی را نزدیک تر سازد.

 اقتصاد

بررسی مسائل تو نل «استقلال» و نیروگاه برقابی «سنگتوده ۲» در تهران
۱۷ مارس، آسیا پلوس هفته گذشته در شهر تهران وزیر امور خارجه تاجیکستان آقای سراج الدین اصل اف با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آقای محمدجواد ظریف دیدار و گفتگو کرد. به گزارش وزارت امور خارجه تاجیکستان در ملاقات مذکور مسایل مربوط به روابط دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفتند. جانب ها با اظهار رضایت از سطح و محتوای همکاری دوجانبه آمادگی و تمایل خود را به گسترش و تحکیم بیشتر روابط دوستی و همکاری بین دو کشور هم زبان و هم فرهنگ در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی و تجاری، انرژی، حمل و نقل، فرهنگی و آموزشی تأکید نمودند. همچنین در ملاقات وزیر خارجه تاجیکستان با وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران همکاری بین دو کشور در تکمیل تونل استقلال و نیروگاه برقابی سنگتوده ۲ مورد بررسی قرار گرفتند.

 ارائه گزارش بانک جهانی در شهر دوشنبه
۳ مارس، بانک جهانی یافته های گزارش بانک جهانی به عنوان “توسعه متنوع: استفاده بهتر از منابع طبیعی در اوراسیا” در شهر دوشنبه با مقامات دولتی، نهادهای اقتصادی، سازمان های جامعه مدنی و کارشناسان مستقل مورد بحث و برسی‌ قرار گرفت. این گزارش مطالعات توسعه اقتصادی در دوازده کشور اوراسیا، از جمله تاجیکستان را در بر می‌گیرد. گزارش کامل

 کمک ۱۴ میلیون یورویی آلمان به تاجیکستان
۲۱ مارس، سنترال آسیا آنلاین به گزارش رسانه اوستا، کشور آلمان به تاجیکستان ۱۴ میلیون یورو برای تقویت سلامتی کودکان و مادران ارائه خواهد داد.

 آماده‌باش تاجیکستان برای خروج نیروهای ناتو از افغانستان – گزارش رادیوئی
۱۹ مارس، موسسهٔ گزرش دهی جنگ و صلح کشور تاجیکستان برای محافظت مرزهای مشترک با افغانستان تدارکات ویژه‌ای در نظر گرفته است. اما جوامعی که در هر دو طرف مرز زندگی‌ می کنند امیدوار هستند که در زمینهٔ تبادلات علمی و دانشگاهی تغییراتی به وجود نیاید.

  فرهنگ

 نشر کتاب تازه در باره نوروز
۲۱ مارس، خاور کتابی تحت عنوان «نوروز و عنعنه تاریخی و فرهنگی مردم آسیای مرکزی: دیروز و امروز» در آستانه جشن بین‌المللی مردمان فارسی زبان توسط انتشارات دانش منتشر شد. کتاب مذکور حاصل زحمت دانشمندان تاجیک و ترکمن است. آقای عسکرعلی رجب اف می گوید:‌ «این کتاب نخستین پژوهش علمی و اجتماعی است که در آن نه تنها موقف تاجیکستان به عنوان وارث بلکه کشور تمدن آفرین نوروز ذکر گردیده است. در این کتاب مقاله های عالمان و دانشمندان مطرح آسیای مرکزی، روسیه، ایران که به نوروز بخشیده شده‌اند گردآوری شده است». قابل ذکر است که نوروز تاریخ بیش از ۶ هزارساله داشته در سال ۲۰۱۰ بر اساس قطعنامه اجلاس ۶۴ مجمع عمومی سازمان ملل متحد مقام بین‌المللی کسب کرد.

فدچنکو: از اسفره تا واروخ قرغیز نیست!
۱۵ مارس، فرج مقاله آقایان محکم اف و عظیم اف در مورد سفر دانشمندان روس در قرن ۱۹. حوزه آسیای میانه به خصوص شهر و دهات، وادی های تاجیک نشین آن از جمله سرزمین امروزه تاجیکان مورد توجه زیاد عالمان طبیعت شناس، مورخان، مردم شناسان و جهانگردان بوده است. مراکز علمی جهت آموزش و پژوهش به منطقه آسیای میانه گروه‌های کاری را اعزام می کرد. عالمان و محققان اروپایی و روس به این منطقه توجه بیشتر داشتند. نیمه دوم قرن ۱۹ ویژگی‌های تاریخی، جغرافیایی، مردم شناسی، ملی و شهر و دهات وادی های آسیای میانه گروه‌های ویژه تشکیل کرده شد. یکی از این محققان دانشمند روس طبیعت شناس، جهانگرد فدچنکو بود. وی به مناطق و وادی های آسیای میانه سفرهای متعددی انجام داده است. پس از هر سفرش دیده و شنیده ها و ملاقات هایش را با مردم محلی در شکل مقاله و گزارش ها در روزنامه و مجله ها منتشر می کرد. فدچنکو در ماه اوت سال ۱۸۷۱ به وادی فرغانه سفر می کند. پس از این سفر نوشته‌های خود را در شکل «روزنامه» در روزنامه «ترکستنسکی ودوموستی» منتشر می کند. پژوهش های عالمان، جهانگردان و دوست داران طبیعت دوران تزاری روس و مورخان و محققان دوران شوروی از شهر و دهات اسفره از جمله چارکوه و وارخ نیاز به آموزش و تحقیق گسترده دارد.

عقل، اراده، ننگ و ناموس سخن می‌گویند
۱۳ مارس، خاور ۱۸ مارس نمایشنامه «از ماست که بر ماست» هنرپیشگان تئاتر دولتی به نام لاهوتی تاجیکستان روی صحنه می رود. در نمایشنامه چنین مسائل اجتماعی به مثل اعتیاد، مشروب خواری، کلاهبرداری و ایدز به عنوان ظهورات نامطلوب جامعه شدیدا انتقاد شده است. در این نمایشنامه همزمان با نقش‌های عینی همچنین نقش‌های ذهنی همچون عقل، اراده، ننگ و ناموس، مشروب، سیگار، ایدز و اعتیاد نیز سخن می گویند. کارگردان این نمایشنامه عبدالحفیظ قادری بوده و هنرپیشه های جوان شکوراف، بابامراداف، اسدالله یف و دیگران نقش بازیده اند.

امیر بخارا قصد جان علی زاده را داشت
۱۸ مارس، فرج انگلیسی‌ها برای سر سعیدرضا علی زاده ۵۰ هزار پاند مقرر کرده بودند. امیر بخارا نیز قصد جان وی را داشت. بعداَ زمام داران دولت شوروی وی را به اتهام «جاسوس امپریالیسم جهانی» در زندان به قتل رساندند. تاریخ مطبوعات تاجیک از روزهای نخست پر از معما و کشتارهای فجیع بوده است. تقدیر بنیانگزاران آن صدرالدین عینی، بهبودی، عبدالروف فطرت و بسیار شواهد دیگر گویای این واقعیت تلخ می باشند. سعیدرضا علی زاده نخستین مؤلف ادبیات تعلیمی به زبان‌های تاجیکی پس از انقلاب می باشد. «دبستان تاجیک»، «کتاب نخستین» (۱۹۲۰) «صرف و نحو تاجیکی»، «مدنیت اسلام» و «سعادت نامه» (۱۹۲۶) از جمله آنهایند.

نوروز در کولاب: با چگن و گلبست و زردوزی ها
۱۷ مارس، رادیو آزادی  تجلیل رسمی نوروز در شهر کولاب روز ۲۱ مارس در مجموعه «آمفی تئاتر» شهر برگزار خواهد شد. آقای خیرالله طاهراف رئیس اداره فرهنگ منطقه کولاب گفت: «رمز های اساسی نوروز کولاب چکن است و در کنار ساکنان و میهمانان لباس تمام هنرمندان این نوع پوشش است. کولاب و به خصوص جشن نوروز را بدون چکن نمی‌توان تصور کرد. زیرا در هر منزل کولابی پیراهن چکن و چادر و روسری چکن را دیدن ممکن است. حتی هنرپیشه های مرد نیز از پیراهن های چکن استفاده می کنند». این است که چکندوزی در کولاب همیشه رایج بوده است و این هنر همیشه در چنین جشن ها مورد استفاده وسیع قرار می گیرد. تولیدات چنین محصولات نه تنها در نمایشگاه های داخلی تاجیکستان بلکه خارج از آن نیز به معرض تماشا گذاشته می‌شود و آن حتی سزاوار جایزه های نیز شده است.

 رحمانف: هر فرد تاجیک باید به طور کامل به زبان روسی صحبت کند
۱۹ مارس، آزادگان عبدالجبار رحمانف، وزیر سابق معارف و رئیس دانشگاه دولتی آموزگاری تاجیکستان می‌گوید، در شرایط کنونی کشور هر فرد تاجیک باید به طور کامل به زبان روسی مسلط باشد. طبق اطلاع دفتر مطبوعات دانشگاه آموزگاری تاجیکستان، رحمانف روز ۱۸ – مارس ضمن افتتاح مرکز زبان، فرهنگ و تاریخ روس در دانشگاه آموزگاری تاجیکستان در حضور نمایندگان روسیه تاکید نموده‌است که زبان روسی به ویژه برای افرادی پراهمیت است، که به مهاجرت کاری می‌روند. با ذکر این مطلب وزیر سابق معارف تاکید نموده‌است که در مرکز‌های آموزش زبان کشور تمام شرایط برای آموزش زبان روسی فراهم است. این در حالیست که اخیرا برای گسترش تعلیم زبان روسی در تاجیکستان از روسیه ۴۰۰  آموزگار درخواست کرده، وعده داد، که آماده‌است، تمام شرایط و امتیاز‌ها را برای شان تامین کند.

  آرمان شهر

صفحه‌ی تاجیکستان در سایت آرمان‌شهر
تارنمای آرمان‌شهر مطالب مربوط به جغرافیای تاجیکستان را در این صفحه گردهم می‌آورد. برای بارور کردن آن ما را یاری دهید.

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر صفحه‌‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. 

  دیگر بولتن‌های آرمان‌شهر

هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روزنامه حقوق بشر افغانستان

منابع این شماره:

 Asia-Plus, Avesta, BBC (Persian, Tajik, English), Cental Asia Online, Faraj.tj, Institute for War and Peace Reporting, Khovar.tj, MFA.tj, Ozodagon, Radio Ozodi, World Bank