افغانستان

333

فاجعه رانش زمین در ارگوی بدخشان افغانستان را داغدار کرد

 انتخابات

احتمال حمایت زلمی رسول از نامزدی داکتر عبدالله
صدای امریکا/ ۱۰/۲/۱۳۹۳ طوفان وزیری، یک سخنگوی ستاد انتخاباتی زلمی رسول گفته است: در صورت رفتن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دور دوم، این ستاد احتمالاً از نامزدی داکتر عبدالله عبدالله حمایت خواهد کرد. آقای وزیری افزود: تا حال این تصمیم ستاد آقای رسول نهایی نشده است.

 امرخیل: در مورد نحوه برگزاری انتخابات، قناعت نامزدان پیشتاز حاصل شد
رادیو آزادی/ ۱۵/۲/۱۳۹۳ پس از دیدار رییس جمهور کرزی با مسوولین کمیسیون های انتخاباتی و نامزدان پیشتاز انتخابات در ارگ ریاست جمهوری، اکنون در مورد نتایج این نشست شرکت کنندگان اظهارات ضد و نقیض دارند. در این نشست، روسای هر دو مجلس شورای ملی، کمیسیون های انتخاباتی، عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی نامزدان پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری بالای مسایل انتخاباتی بحث نمودند.

 محقق: در دور دوم ۷۰ در صد رای می گیریم
صدای امریکا/ ۹/۲/۱۳۹۳ محمد محقق، نامزد- معاون داکتر عبدالله عبدالله از حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان تقاضا نموده است که جلو به کارگیری تقلب و دست برد در آرای انتخابات ریاست جمهوری را بگیرد. این نامزد معاونیت ریاست جمهوری افغانستان بدون گرفتن نامی، ادعا نمود: افرادی که در راس کمیسیون مستقل انتخابات قرار دارند برای اعمال تقلب در آرای مردم تلاش می کنند. آقای محقق افزود: در رفتن به دور دوم، نامزدان انتخابات ما را تنها نمی گذارند و آن ها هم به رای ما ضمیمه می شوند و رای ما بالاتر از ۷۰ درصد خواهد شد.

 کمیسیون شکایات ۲۵۰ مورد شکایت را مورد بررسی قرار داد
رادیو آزادی/ ۱۵/۲/۱۳۹۳ کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان در سومین جلسه رسیدگی به شکایات انتخاباتی به بررسی شکایات در زون شمال شرق و جنوب غرب کشور پرداخت. این کمیسیون دو صد و پنجاه مورد شکایت انتخاباتی را از ولایات فراه، هلمند، بادغیس، غور، ارزگان، نیمروز، قندهار، هرات و زابل مورد بررسی قرار داد.

 دور دوم انتخابات ریاست جمهوری؛ رفتار های انتخاباتی و شکاف های قومی
روزنامه افغانستان/ ۱۶/۲/۱۳۹۳ سومین دور انتخابات ریاست جمهوری با مشارکت گسترده مردم در پای صندوق های رأی برگذار شد. مردم اگر چه به شکل گسترده مشارکت نمودند اما کمتر کسی به رفتار های سیاسی و انتخاباتی مردم توجه نمود. تحلیل ها و نگرش ها در سطح نخبگان سیاسی خلاصه می شد. در این نوشتار تلاش می شود، با نگاه جامعه شناسی سیاسی رفتارهای انتخاباتی مردم را با مفهوم شکاف اجتماعی مورد بررسی قرار دهیم.

     موارد نقض فاحش حقوق بشر

عاملان دولتی
شهردار پلخمری دستگیر شد

۹/۲/۱۳۹۳ نیروهای امنیتی، عبدالله حارث شهردار پلخمری را به اتهام دست داشتن در یک سوء قصد، دستگیر کردند. عبدالله حارث؛ شهردار پلخمری به اتهام ماین گذاری در موتر حاجی نورآقا فقیری، رییس شورای مشورتی شهرداری پلخمری از سوی پولیس ولایت بغلان بازداشت شد.

 عاملان غیردولتی
پدری کودک دوماهه اش را به چاه انداخت

خبرگزاری باختر/ ۱۴/۲/۱۳۹۳ پدری کودک شیرخوار خود را در ولسوالی آقچه ولایت جوزجان به داخل چاه انداخته است. این پدر رحمت الله نام دارد و در منازعه تقسیم زمین طفل دوماهه اش را که گریه می کرد، به چاه انداخت. عبدالطیف آمر کشف جرایم جنائی قوماندانی امنیه جوزجان گفت: پدر طفل اکنون در بازداشت پولیس قرار دارد.

    زنان

به حقوق زنان در حکومت آینده توجه شود
صدای امریکا/ ۱۲/۲/۱۳۹۳ نقش زنان در انتخابات افغانستان و نگرانی های آنان بعد از سال ۲۰۱۴ عنوان نشستی بود که در شهر واشنگتن دی سی دایر شد. در این نشست، شماری از زنان افغان مدافع حقوق زن در مورد پیشرفت های زنان در ۱۳ سال گذشته خصوصا در روند انتخابات صحبت کردند و از حکومت آینده افغانستان خواستند تا مشارکت زنان را در هر عرصه ای تداوم بخشد.

 دسترسی بیشتر زنان به اشتغال نیازمند ایجاد سیاست‌ جدید است
۸صبح/ ۱۳/۲/۱۳۹۳ واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان، آریو، با تحقیق تازه در مورد چگونگی بهره‌ مندی زنان از برنامه‌ های آموزش حرفه‌، می‌گوید: هر چند آموزش حرفه، در بهبود وضعیت زندگی و مناسبات اجتماعی زنان کمک کرده، اما دسترسی بیشتر آنان به اشتغال نیازمند سیاست‌ جدید و کلی‌ تر است. در این تحقیق با ۳۶۶ زن که برنامه ‌های آموزش مهارت‌ های اولیه زندگی و امرار معاش را در ولایات کابل و پروان سپری کرده، مصاحبه شده است.

 ماری نبردآیین: در معامله صلح با طالبان حقوق زنان را قربانی نکنید
FIDH/ 15/2/1393 ماری نبردآیین، معاون آژانس خبری باختر و مدیرمسؤول هفته‌نامه سیرت می‌گوید: اقتصاد وابسته، کاهش امنیت، ازدیاد بی‌رویه مهاجرت‌ ها به خارج از کشور و ازدیاد خشونت‌ ها علیه زنان به روشنی خودنمایی می‌کند و از لحاظ روانی مردم نگران هستند که بعد از خروج نیروهای خارجی چه خواهد شد. متأسفانه برای گذار از این مرحله نه دولت و نه نهادهای جامعه مدنی و نه فعالان حقوق زن هیچگونه برنامه‌ریزی ندارند تا خود بتوانیم بعد از این دوره روی پای خود بایستیم.

 ویرویر: زنان افغان تاریخ ساز شدند
صدای امریکا/ ۱۴/۲/۱۳۹۳ میلان ویرویر، سفیر حسن نیت و نماینده ویژه سابق وزارت خارجه امریکا در امور جهانی زنان، از تعهد کاندیدان پیشتاز ریاست جمهوری افغانستان در مورد تامین حقوق زنان ابراز خوش بینی کرده و می گوید: آینده افغانستان وابسته به آینده زنان است. خانم ویرویر در رابطه به اشتراک وسیع زنان افغان در روند انتخابات گفت: به شجاعت زنان افغان باور دارم. آن ها تصمیم بزرگی را اتخاذ کردند، تا پیام جدی را در مورد آینده کشورشان و در مورد تعهدشان به انتخاب یک مسیر درست برای پیشرفت به جهانیان برسانند.

 حامیان و فعالان

سراج‌ الحق فضل: دیگر سناریوی بازگشت طالبان تکرار نخواهد شد
۸صبح/ ۱۳/۲/۱۳۹۳ سراج ‌الحق فضل، مشاور عدلی قضایی وزارت امور داخله از روزهای تلخ دوران طالبان و هجرت به پاکستان می‌ گوید، جایی‌که پدرش توسط طالبان ترور شد. او معتقد است امروز نسبت به ۱۳ سال قبل جامعه پیشرفت چشمگیری داشته؛ تغییراتی که حاصل باسوادی زنان و مردان جامعه افغانستان است. این زنان و مردان دیگر هرگز اجازه نخواهند داد تا سناریوی گذشته بار دیگر تکرار شود.

 گفت و گو با سعید حقیقی: رادیکالیزم مذهبی، مانع مناسبات دموکراتیک
آرمان شهر/ ۱۶/۲/۱۳۹۳ سعید حقیقی، روزنامه نگار و نویسنده، بهترین ویژگی دوران جدید را دموکراتیک بودن فضای سیاسی می داند. اما معتقد است مناسبات فرهنگی و سنتی حاکم بر جامعه، نوع عملکرد ساختارهای قدرت پس از سقوط رژیم طالبان در افغانستان و همچنین رادیکالیزم مذهبی، بزرگترین چالش های موجود در راه گذار به دموکراسی هستند.

 برگزاری نمایشگاه عکس قربانیان چهار دوره اخیر در کابل
۸صبح/ ۱۳/۲/۱۳۹۳ انجمن اجتماعی دادخواهان افغان، به مناسبت هفتم و هشتم ثور با برگزاری نمایشگاه عکس، از هزاران قربانی چهار دوره اخیر در کابل، از تمامی نهادهای داخلی و بین‌ المللی که در راستای تامین عدالت فعالیت می ‌کنند خواست تا عاملان جنایت ‌های چهار دوره اخیر را به دادگاه بکشانند.

 محمد یعقوب مشعوف: اقدامات دولت در حوزه زنان شعاری و سمبلیک است
آرمان شهر/ ۱۴/۲/۱۳۹۳ یعقوب مشعوف، کارشناس مسائل اقتصادی می گوید: بزرگترین منبع قابل اتکا برای پیشبرد مطالبات زنان، فعالیت های مدنی خود زنان برای کسب حقوق شهروندی است. من به حمایت دولت بدبینم. کارهای دولت در حوزه زنان بیشتر جنبه شعاری و حالتی سمبولیک دارد.

     حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

بچه‌ های سرشی کابل کودکان به «شیوه‌ های جدیدِ اعتیاد» رو آورده‌اند
۸صبح/ ۱۳/۲/۱۳۹۳ یافته‌ هاى مشارکت رسانه ‌های آزاد نشان می ‌دهد که شمارى از کودکان افغان، از چسپِ پتکس (یک نوع سرش نشئه ‌آور) و تیل پترول براى ایجاد خوشى ‌هاى کاذب استفاده مى‌ کنند. شمار این کودکان در حال افزایش است. سروى سال ٢٠١٢ اداره‌ مبارزه با مواد مخدر و تنفیذ قانون وزارت خارجه ایالات متحده‌ امریکا، نشان می ‌دهد که ۱٫۶میلیون معتاد در افغانستان وجود دارد. این رقم، نسبت به آمار سال ٢٠٠٩، یک افزایش هفتاد درصدى را نشان می‌ دهد. ٧ درصد از معتادان کشور را کودکان تشکیل می‌دهند.

 شهردار کابل و شماری از نمایندگان مجلس همدیگر را به فساد متهم کردند
بی بی سی/ ۱۵/۲/۱۳۹۳ اخیرا شماری از نمایندگان مجلس، در اعتراض به آن چه کم کاری، عدم اطاعت شهردار کابل از قانون و دست داشتن در فساد می‌خوانند، در جلو شهرداری کابل تحصن کرده و خواستار برکناری یونس نواندیش شهردار کابل شده اند. آقای حسن رییس کمیسیون مواصلات، مخابرات، امور توسعه شهری، تهیۀ مسکن، تهیۀ آب و برق و امور شهرداری ها در مجلس نمایندگان می گوید: شهردار کابل، از اختیاراتش استفاده سوء کرده و شماری از زمین هایی را که در زمان داوود خان نخستین رییس جمهوری افغانستان در دهه پنجاه خورشیدی استملاک شده بود، فروخته است. بیشتر بخوانید: واقعیتِ گم شده در جدال شهردار و نمایندگان معترض    شهردار کابل: ابراهیمی از من زمین و ۱۲ منزل رهایشی می خواست

 چگونگی کمک آمریکا به افغاستان یکی از عوامل فساد شناخته شد
فارسی.رو/ ۱۳/۲/۱۳۹۳ سیگار؛ بازرس ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان، نحوه کمک رسانی آمریکا به افغانستان را به شدت مورد انتقاد قرار داده و آن را یکی از عوامل گسترش فساد عنوان کرده است. سیگار با تاکید بر بهای بلند انسانی و مالی مأموریت امریکا در افغانستان گزارش می دهد: از سال ۲۰۰۲، ایالات متحده بیش از ۱۰۳ میلیارد دالر را صرف بازسازی افغانستان کرده است که بیشترین رقم مساعدت در تاریخ امریکا برای بازسازی یک کشور می باشد.

 دور دوم نشست سه جانبه؛ گفتگو بر سر تطبیق پروژه راه آهن
اطلاعات روز/ ۱۵/۲/۱۳۹۳ دومین نشست گروه انسجام برای تطبیق پروژهای راه آهن افغانستان، ترکمنستان و تاجیکستان در شهر دوشنبه برگزار شد و در آن‌ نمایندگان سه کشور یاد شده، روی تطبیق پروژه‌ راه‌ آهن، رایزنی کردند. در این نشست فیصله شد که تاجیکستان هزینه مسیر فرعی پروژه‌ راه آهن سه‌ جانبه را تمویل کند. همچنین افغانستان در قسمت تطبیق پروژه‌ راه آهن سه‌ جانبه، هم‌کاری تخنیکی کرده و نیز از آن نظارت کند.

 نسل سوم: همبستگی، صلح پایدار، محیط زیست سالم و ارتباطات

چهار پناه‌جوی افغان در ترکیه لب‌ ها‌ی خود را دوختند
۸صبح/ ۱۳/۲/۱۳۹۳ چهار پناه‌جوی افغان در انقره پایتخت ترکیه٬ در اعتراض به عدم رسیدگی به پرونده‌ های ‌شان توسط کمیشنری عالی پناهندگان سازمان ملل، لب ‌های خود را دوختند. در میان این چهار تن یک خانم نیز حضور دارد که به نمایندگی از دیگر پناهجویان لب‌ های خود را دوخته است. این چهار تن براساس برنامه از قبل تعیین شده اقدام به دوختن لب‌ های خود کرده و تا چند روز دیگر سایر پناهجویان نیز لب‌ های خود را خواهند دوخت. بیشتر بخوانید: دفتر UNHCR در انقره نمی تواند قضایای پناهندگی افغان ها را بررسی کند

 درس هایی از چند فاجعه
روزنامه افغانستان/ ۱۴/۲/۱۳۹۳ به دنبال رانش زمین و بروز فاجعه انسانی در ولایت بدخشان، حادثه در یکی از معادن دره صوف ولایت سمنگان، سیل در جوزجان و… مردم افغانستان به هر طریقی که توانستند سهمی گرفتند تا کمکی کرده باشند به هموطنان دیگرشان که آسیب دیده اند. هموطنان خارج از کشور نیز هر کسی به اندازه توان خویش در این اقدام خیرخواهانه و بشردوستانه سهم گرفتند. مرگ ده ها انسان در یک روز، حادثه ای نیست که بتوان از آن به سادگی گذشت. افغان ها با واکنش به این حوادث و کمک به مردم مصیبت دیده این مناطق، نشان دادند که هیچ چیز نمی تواند آن ها را از یکدیگر جدا سازد، آن ها همیشه در کنار یکدیگر خواهند ماند.

 حامد کرزی: برای حفظ آزادی بیان تلاش‌ های فراوانی کردیم
بی بی سی/ ۱۲/۲/۱۳۹۳ حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان می گوید: برای حفظ آزادی بیان و آزادی رسانه ها در سیزده سال گذشته تلاش‌ های فراوانی کرده و موانع را از سر راه برداشته است. رییس جمهوری افغانستان با اشاره به مراسم بزرگذاشت از روز جهانی رسانه ها و آزادی بیان گفت: نهادینه کردن مردم سالاری، تقویت و حمایت از نهادهای مدنی، دفاع از مصالح علیای کشور و اطلاع رسانی سالم از اهداف اساسی و بنیادی رسانه ها است.

 فاجعه بدخشان
۲۵۰۰ تن در اثر لغزش کوه کشته شدند:
مقام ‌های محلی بدخشان می‌گویند: در اثر حادثه لغزش کوه در روستای آب باریک ولسوالی ارگوی این ولایت، بیش از ۲۵۰۰ تن جان ‌های خود را از دست داده ‌اند.
تلاش های نجات در بدخشان متوقف شد: مقام های ادارۀ ملی آمادگی مبارزه با حوادث می گویند: تلاش های نجات بازماندگان حادثۀ لغزش زمین در روستای باریک آب ولسوالی ارگو ولایت بدخشان متوقف شد.
تلفات بدخشان کمتر از گزارش های داده شده است: در گزارش های اولیه گفته شده بود که حدود ۲۵۰۰ تن از افراد به شمولی افرادی که از قریه همجوار برای کمک  به قریه آب باریک رفته بودند در زیر آوار گیر مانده اند. اما محمد اسلیم سیاس معاون اداره ملی مبارزه با حوادث گفت: طبق آخرین آماری که به آن ها رسیده است، در حدود ۲۵۵ تن در زیر آوار گیر مانده اند و تا حال دو جسد را از زیر آوار بیرون کرده اند.
آذربایجان ده ‌ها تُن محصولات غذایی به آسیب دیدگان افغانستان کمک می کند: الهام عبدالله اف فرمانده نیروهای دفاعی وزارت غیر مترقبه آذربایجان گفت: در حدود ۱۱۴ تُن از کمک های بشردوستانه این کشور به قربانیان حادثه رانش زمین در افغانستان ارسال می شود.
چین آماده هر نوع کمک به بدخشان است: سفیر چین در افغانستان ضمن تسلیت به مردم افغانستان به مناسبت حادثه بدخشان اعلام کرد که این کشور آماده هر نوع کمک رسانی به آسیب دیدگان است. وی از کمک ۵۰ هزار دالری چین به آسیب دیدگان ولایت بدخشان خبر داده است.
پیام تسلیت پوتین به مناسبت حادثه بدخشان: ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهور روسیه در پیامی با اظهار تاسف از کشته و مجروح شدن جمعی از مردم افغانستان در حادثه سیل و رانش زمین، با دولت و ملت این کشور ابراز همدردی کرد.
حامد کرزی دستور افزایش کمک به بدخشان را داد: پس از آن که هزاران تن در ولایت بدخشان بر اثر لغزش زمین بیجا و بی خانمان شدند، حامدکرزی؛ رییس جمهور افغانستان دستور افزایش کمک را صادر کرد. او به ارگان های مربوطه دستور داده تا کمک های فوری را به آسیب دیدگان برسانند.
حکومت افغانستان برای خانواده های متضرر بدخشان خانه می سازد: مقامات افغان می گویند قصد دارند برای صدها خانواده که از اثر لغزش کوه در قریه آب باریک بدخشان بی جا شده اند خانه بسازند.
یان کوبیش: سازمان ملل به کمک هایش برای آسیب دیدگان در افغانستان ادامه می دهد: نماینده خاص سازمان ملل متحد در افغانستان از ادامه کمک رسانی این سازمان به آسیب دیده های لغزش زمین در بدخشان خبر می دهد.
شورای وزیران: از ورود باشندگان محلات دیگر به قریه آب باریک بدخشان جلوگیری شود: شورای وزیران افغانستان پیشنهاد کرده که از ورود باشندگان محلات دیگر به قریه آب باریک ولسوالی ارگوی ولایت بدخشان جلوگیری شود. این اقدام برای جلوگیری از جان دادن افراد دیگر در لغزش زمین در این قریه صورت می گیرد.
بی ‌نظمی در روند کمک‌ رسانی به ارگو: در حالی‌که اداره مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان از رسیدن مقدار کافی کمک به آسیب ‌دیدگان رانش زمین در ولسوالی ارگوی بدخشان خبر داده ‌است، شماری از بازماندگان این حادثه از روند نامنظم کمک‌ رسانی ابراز نارضایتی کرده ‌اند.
محل حادثه ارگوی، به “گور دسته جمعی جانباختگان” مسمی می شود: ولی الله ادیب، والى بدخشان می گوید: پس از دیدار کریم خلیلی، معاون اول ریاست جمهوری از ساحه حادثه، وی وضعیت را به رییس جمهور کرزی گزارش کرده است. در گزارش آقای خلیلی ذکر شده که مردم از بیرون کشیدن اجسادشان دلسرد و ناامید شده اند.
لبخند مقام ها بر سرگور قربانیان لغزش زمین در بدخشان: تصویرهایی از مقام های دولتی و نمایندگان شورای ملی در رسانه های اجتماعی پخش شده که نشان می دهد این مقام ها به جای کمک به قربانیان این رویداد، در محل رویداد به گرفتن عکس‌ های یادگاری مشغول اند.
انتقاد مجلس نمایندگان از نحوه کمک های حکومت به مردم ارگو: اعضای این مجلس می گویند: وضعیت زندگی آسیب دیدگان بسیار خراب است و باید از سوی حکومت به آنان توجه جدی صورت گیرد.

 جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در نتیجه انفجار ماین در ولایت قندهار دو کودک شهید شدند.

 تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
ده طالب در ولایت بدخشان کشته شدند. چهار پولیس سرحدی در ولسوالی غوریان ولایت هرات کشته شدند. در جریان نبردی سخت بین نیروهای امنیتی و ستیزه‌ جویان طالبان، در ولایت غزنی دست کم ۵۰ عضو این گروه کشته شده ‌اند. طی یک عملیات پاکسازی در ولایت تخار چهار طالب مسلح کشته و هشت عضو دیگر این گروه گرفتار شدند. یک منسوب اردوی ملی در نتیجه یک انفجار در ولایت ارزگان شهید شد. پنج مهاجم انتحاری که می خواستند داخل تعمیر قوماندانی امنیه ولسوالی دلارام ولایت نیمروز شوند، در نتیجه درگیری با پولیس کشته شدند.

 با خروج نظامیان خارجی از افغانستان، پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان تغییر می ‌کند
فارسی.رو/ ۱۳/۲/۱۳۹۳ مقامات روسیه اعلام کرده اند: به منظور استحکام و تقویت نیروی مسلح، پایگاه نظامی خود در تاجیکستان را به لاهور انتقال می دهند. طبق این تصمیم، روسیه قصد دارد برای نوسازی و احداث استحکامات جدید نظامی در پایگاه ۲۰۱ خود در تاجیکستان به عنوان بزرگترین پایگاه نظامی روسیه در خارج از این کشور، آن را به منطقه “لاهور” که محل تمرین های نظامی این پایگاه است، منتقل کند.

 حملات طالبان تروریست دو درصد کاهش یافته است
۸صبح/ ۱۳/۲/۱۳۹۳ بر اساس گزارش وزارت دفاع امریکا، حملات طالبان تروریست دو درصد کاهش یافته است. در جریان شش ماه گذشته حملات طالبان تروریست کاهش یافته، اما حملات گروهی آنان بر اهداف بزرگ در افغانستان ۴۳ در صد افزایش را نشان می‌ دهد. بر اساس این گزارش، از تاریخ اول اکتوبر سال ۲۰۱۳ میلادی الی سیزدهم ماه می سال جاری، ده حمله تروریستی در شهر کابل صورت گرفته است.

 احتمال باقی ماندن ۱۳۶۰۰ سرباز آمریکایی در افغانستان پس از ۲۰۱۴
فارسی.رو/ ۱۴/۲/۱۳۹۳ با نزدیکی به زمان خروج نیروهای نظامی خارجی در افغانستان، به پارلمان آمریکا پیشنهاد شده تا پس از ۲۰۱۴ حداقل ۱۳۶۰۰ سرباز این کشور در افغانستان باقی بماند. جان آلن به کمیته فرعی مجلس سنا ایالات متحده پیشنهاد کرده است که با ختم مأموریت سربازان امریکا و ناتو در افغانستان باید ۱۳۶۰۰ سرباز امریکایی به منظور همکاری با اردوی افغانستان در این کشور باقی بمانند.

       سیاست

خشونت شمشیر دو دم علیه سنت و تجدد
روزنامه افغانستان/ ۱۶/۲/۱۳۹۳ این روزها بار دیگر خشونت ها در کشور بالا گرفته است. این میزان خشونت در یک کشور، نشان از فاجعه عظیم دارد. براستی با خشونت آفرینی و دهشت افکنی می توان از سنت پاسبانی کرد، یا تجدد و ارزشهای مدرن را نهادینه کرد؟ یا این که برخلاف تصور خشونت شمشیر دو دمی است که هم سنت را از پای در می آورد و هم مانع نهادینه شدن ارزش های جدید می شود.

 سهم حکمتیار از انتخابات کم‌ تر از سه درصد
۸صبح/ ۱۰/۲/۱۳۹۳ براساس نتایج ابتدایی انتخابات ریاست ‌جمهوری آقای قطب ‌الدین هلال با کسب ۲٫۷۳ درصد آرا در ردیف پنجم قرار دارد. آقای هلال با حمایت حزب اسلامی گلبدین حکمتیار وارد رقابت شد. این نامزد انتخاباتی دیدگاه متفاوتی نسبت به سایر نامزدان داشت. آقای هلال مخالف امضای موافقت ‌نامه امنیتی بود و به صراحت از خروج نیروهای بین ‌المللی سخن می‌گفت. وی طرفدار حکومتی مبتنی بر ارزش‌ های اسلامی بوده و در مورد آزادی بیان و زنان نیز دیدگاه متفاوتی داشت.

 چانه زنی ها؛ عبور از بن بست سیاسی و یا افتادن در دام بحران مشروعیت و مشارکت
روزنامه افغانستان/ ۱۵/۲/۱۳۹۳ چند روز پیش نشستی در ارگ ریاست جمهوری با حضور رییس جمهور کرزی، یونس قانونی، محمد کریم خلیلی، عبدالله عبدالله، اشرف غنی احمد زی و تعدادی دیگر از اعضای بلندپایه حکومت برگذار شده بود. این نشست ظاهرا به هدف آمادگی حکومت برای مراسم تحلیف رییس جمهور بعدی کشور دایر شده بود. اما به نظر می رسد هدف این نشست چانه زنی برای عبور از بن بست سیاسی کنونی بوده است. بیشتر بخوانید: دومین دیدار حامد کرزی با دو نامزد پیش‌تاز انتخابات

     فرهنگ

آبدات تاریخی هرات در معرض تخریب شدن
صدای امریکا/ ۱۳/۲/۱۳۹۳ مسؤولین فرهنگی ولایت هرات، وضعیت کنونی آثار باستانی آن ولایت را نگران کننده و معروض به نابودی می خوانند. به گفتۀ مقامات از ده سال به این سو، مقام های افغان و خارجی بر تاریخی ماندن هرات تاکید کرده اند، اما بی توجهی آنان سبب شده است تا قسمت بزرگی از این میراث ها با خطر تخریب روبرو شود. نزدیک به ۳۰ در صد آبدات تاریخی ولایت هرات شدیداً در معرض نابودی تدریجی قرار دارد.

 افغانستان، مهمانی جدا از ناشران فارسی زبان در نمایشگاه کتاب تهران
رادیو زمانه/ ۱۱/۲/۱۳۹۳ امسال افغانستان مهمان ویژه بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است. اما نه در کنار ناشران فارسی ‌زبان ایران، بلکه در بخشی جداگانه در قسمت غرفه‌‌ های بین‌المللی. جدا کردن غرفه ‌های ناشران افغانستان از دیگر ناشران  فارسی‌ زبان برای بسیاری سوال ‌برانگیز است. این مساله را با شکور نظری، از ناشران خانه ادبیات افغانستان و روح الامین امینی، نویسنده و معاون بنیاد آرمان شهر در میان گذاشته ایم. بیشتر بخوانید: “ناشران فارسی زبان افغان” در بخش “آثار خارجی” نمایشگاه کتاب تهران

    آرمان شهر

افغانستان به روایت دیگر
«افغانستان به روایت دیگر» کمپاینی است که به وسیله آرمان شهر/  OPEN ASIAو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) به مدت ۱۰۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان جریان دارد. در این کمپاین شخصیت های برجسته اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با گفتگو در مورد جامعه ای که در برگیرنده حقوق زنان و حقوق انسان باشد، صدای مترقی افغانستان را به گوش می ‏رسانند. تاکنون مصاحبه های حمیرا قادری، رهنورد زریاب، سیما ثمر، کاوه جبران، آزیتا رفعت، احمد ولی مسعود و شکریه حیدر، پرتو نادری، مژگان مصطفوی، امان پویامک، حبیبه سرابی، فرید حمیدی، عزیزه خیراندیش، فرید مزدک، خالده خرسند، صدیق الله توحیدی، ثریا پرلیکا، یاسین نگاه و ماریا بشیر به دری و انگلیسی منتشر شده است. شما می توانید هر روز یک مصاحبه از کمپاین «افغانستان به روایت دیگر» را در وبسایت آرمان شهر، روزنامه ۸ صبح و انگلیسی آن ها را در وبسایت روزنامه هافینگتون پست (Huffington Post) بخوانید. همچنین این مصاحبه ها در وبسایت فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) نیز قابل دسترس است.

 فستیوال فیلم زنان
نخستین جشنواره بین ‌المللی فیلم زنان توسط بنیاد آرمان ‌شهر و خانه فیلم رویا با ریاست گیسو جهانگیری و رویا سادات برای اولین بار در منطقه به مناسبت ۸ مارس، با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در ارگ هرات برگزار شد. صد فیلم از ۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تایید هیات داوران،۱۰ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم از دیگر کشورها به نمایش در آمد. این فستیوال به طور سالانه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

 دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

 منابع این هفته : خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره۴۶

پیوست‌ها: