haft0_139987201201_news

بوکوحرام در یک سال گذشته بارها به روستاهای شمال و شمال‌شرقی نیجریه حمله کرده است
عکس: خبرگزاری فرانسه در وبسایت بی بی سی فارسی

 موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

انتقاد شدید عفو بین الملل از رواج شکنجه در جهان
بی بی سی ۱۳ مه ۲۰۱۴ سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی با عنوان شکنجه در سال ۲۰۱۴، سی سال وعده‌های عمل نشده دولت‌ها را در سراسر جهان متهم کرده است که به تعهدات خود در مورد متوقف کردن شکنجه عمل نمی‌کنند و به شکلی روزافزون به توجیه شکنجه به بهانه تأمین امنیت ملی خود می‌پردازند. نگاه کنید به: گزارش خبری دیگری در این باره

سودان مجازات اعدام به خاطر اعتقاد دینی برای یک زن نفرت انگیز است
عفو بین الملل ۱۵ مه ۲۰۱۴ مریم یحیا ابراهیم هشت ماهه حامله است و به همراه پسر ۲۰ ماهه اش در زندان به سر می برد. حکم اعدام او امروز پس از این که او از روی گرداندن از دینش سر باز زد، صادر شد. «محکومیت اعدام برای این زن به خاطر انتخاب دین خود و به شلاق به خاطر ازدواج با مردی که گویا پیرو دین دیگری است نقرت انگیز است.»

عوامل غیردولتی

نیجریه صدها هزار نفر آواره
دویچه وله ۱۰ مه ۲۰۱۴ برمبنای گزارش دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان خشونت اسلام‌گرایان در نیجریه به آواره شدن صدهاهزار نفر منجر شده است. شبه‌نظامیان بوکوحرام حملات خود به ساکنان شمال نیجریه را ادامه می‌دهند.
سوریه چرا در سوریه از مجازات به صلیب کشیدن استفاده می‌شود؟

 عدالت

بریتانیا تحقیق دادگاه بین المللی جزایی در باره شکنجه در عراق
مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر ۱۳ مه ۲۰۱۴ دادگاه بین المللی جزایی تصمیم گرفته است تحقیقات مقدماتی را در باره مسئولیت نظامیان بریتانیایی در شکنجه زندانیان در عراق آغاز کند. به گفته مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر «بازگشایی این تحقیقات نقطه عطفی برای قربانیان عراقی و حقوق بین المللی کیفری است.» دبیر کل این مرکز تاکید کرد که تحقیقات نباید فقط شامل مظنونان پایین رتبه شود و نقش مسئولان ارشد نظامی و سیاسی نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر به همراه «وکلای دادگستری حامی منافع عمومی» در تاریخ ۱۰ ژانویه ۲۰۱۴ شکایتی را به دفتر دادستانی دادگاه بین المللی جزایی در لاهه (هاگ) فرستادند و خواهان رسیدگی به بدرفتاری با زندانیان عراقی در حبس نیروهای نظامی بریتانیا از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ شدند. بیش از ۴۰۰ تن از زندانیان عراقی در چند سال گذشته نزد «وکلای دادگستری حامی منافع عمومی» در باره تعدی های سربازان بریتانیایی شهادت داده اند، اما مسئولان دولتی بریتانیا اقدامی در باره تحقیقات کیفری انجام نداده اند. نگاه کنید به: پیشینه تحقیق دادﮔﺎه ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ کیفری درﺑﺎره رفتارﻧﻈﺎﻣﯿﺎن بریتانیا در زندان ابوغریب

سوریه سازمان ملل باید پرونده را به دادگاه بین المللی ارجاع کند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۳ مه ۲۰۱۴ شورای امنیت سازمان ملل به بررسی و بحث در باره قطعنامه ای به پیشنهاد فرانسه برای ارجاع پرونده سوریه به دادگاه بین المللی جزایی پرداخته است. نظر به فوریت مبارزه با معافیت از مجازات که در اساس درگیری در سوریه وجود دارد، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر از شورای امنیت سازمان ملل می خواهد تا به مسئولیت خود در باره صلح و امنیت بین المللی پایبند باشد: شورای امنیت باید قطعنامه قاطعی را در محکومیت جنایت های بین المللی که تمام طرف های درگیری مرتکب شده اند تصویب و برای مبارزه با معافیت از مجازات در سوریه، این پرونده را به دادگاه بین المللی جزایی ارجاع کند. در سال ۲۰۱۴، کمیسیون بین المللی تحقیق در باره سوریه به این نتیجه رسید که نیروهای دولتی سوریه و شبه نظامیان وابسته به آنها مرتکب نقض فاحش حقوق بشر، نقض حقوق بین المللی بشردوستانه، جنایت های جنگی و جنایت های علیه بشریت، به ویژه قتل و شکنجه، قتل های غیرقانونی، حمله های بی هدف علیه مردم غیرنظامی و خشونت جنسی شده اند. این کمیسیون همچنین اعلام کرد که گروه های مسلح غیردولتی مرتکب جنایت های جنگی از جمله قتل، شکنجه، گروگان گیری، نقض حقوق بین المللی بشردوستانه، تجاوز، و بسیج و استفاده از کودکان در درگیری ها شده اند. روز ۱۵ مه نیز، بیش از ۱۰۰ گروه جامعه مدنی از سراسر جهان از اعضای شورای امنیت خواستند قطعنامه ارجاع سوریه به دادگاه بین المللی جزایی را تصویب کنند.

اتحادیه آفریقا باید معافیت از مجازات برای رهبران را رد کند
دیده بان حقوق بشر ۱۲ مه ۲۰۱۴ بیش از ۴۰ گروه و سازمان جامعه مدنی از ۱۹ کشور آفریقا و گروه های عضو سازمان های بین المللی در این قاره از اتحادیه آفریقا خواستند معافیت از مجازات برای رهبران را رد کند. پیشنهاد مصونیت برای رهبران شاغل در دادگاه منطقه ای آفریقا پس رفت بزرگی برای عدالت در زمینه جرایم فاحش است.
اسراییل نخست وزیر پیشین به شش سال زندان محکوم شد

   حقوق مدنی و سیاسی

اوکراین ابراز نگرانی سازمان ملل از افزایش نقض حقوق بشر
نیویورک تایمز ۱۶ مه ۲۰۱۴ سازمان ملل اعلام کرد که گروه های مسلح حقوق و آزادی های مردم را به طور روز افزونی نقض می کنند و از افزایش قتل ها، آدم ربایی ها، ضرب و شتم روزنامه نگاران، سیاستمداران و فعالان محلی ابراز نگرانی کرد. به گفته معاون دبیرکل  سازمان ملل، دست کم ۱۲۷ تن «در درگیری های خشونت بار و عملیات برقراری امنیت و قانون در شرق و جنوب کشته شده اند.» او از  مسئولان خواست در باره مرگ ۴۶ تن در ناآرامی های بندر ادسا در روز ۲ مه تحقیق کنند. این گزارش چندین مورد حمله فعالان هوادار روسیه به گردهمایی های هوادار وحدت اوکراین را گزارش و اعلام کرد: «در بیشتر موارد، پلیس محلی کار برای جلوگیری از خشونت انجام نداده و در مواردی با حمله کنندگان همکاری کرده است.» ناظران تهیه کننده گزارش همچنین اعلام کردند که گزارش های معتبری در اختیار دارند که نشان می دهد نیروهای امنیتی اوکراین بعضی از فعالان هوادار روسیه را دستگیر و در شرایطی که معادل آدم ربایی است به کیف منتقل کرده اند.
اسراییل عاموس عوز: شهرک‌نشین‌های افراطی، «نئونازی‌های عبری‌اند»
دادگاه اروپا: اطلاعات نادرست و نامربوط از گوگل پاک شوند

جاسوسی
آمریکا تشکر سوزان رایس از دستگاه اطلاعاتی آمریکا برای کمک به تحریم ایران

    جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

ترکیه معترضان خشمگین از سانحه معدن خواهان استعفای نخست‌وزیر شدند
بی بی سی ۱۴ مه ۲۰۱۴ معترضان در ترکیه علیه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر، شعار دادند و به سوی خودروی او سنگ پرتاب کردند. گروهی از معترضان خواهان استعفای آقای اردوغان بودند. مأموران پلیس با بعضی از معترضان برخورد کرده‌اند. گزارش شده که آقای اردوغان برای مدتی در یک مرکز خرید پناه گرفته است. همچنین نگاه کنید به پیامدهای انفجار مرگبار معدن ترکیه؛ سرکوب معترضان با گاز اشک‌آور و اعتصاب بزرگ‌ترین اتحادیه کارگری ترکیه در اعتراض به انفجار معدن سوما

آفریقای جنوبی کشتار در ماریکانا
دفتر روزنامه نگاری تحقیقی ۱۵ مه ۲۰۱۴ معدن کاران ماریکانا به عدالت دست نخواهند یافت. نشانه های نگران کننده ای از پایان زودهنگام تحقیقات دیده می شود. وکلای ارشد از تغییرات در کمیسیون تحقیق کشتار ۳۴ معدنکار آفریقایی در ماریکانا در سال ۲۰۱۲ ابراز نگرانی کرده اند. آنها می گویند اعضای اصلی این کمیسیون که اکنون شامل وزرای دولت است به احتمال زیاد تحقیقی درستی در این باره انجام نخواهند داد.

۳/۳۳ میلیون تن در سال ۲۰۱۳ آواره شدند
کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان ۱۴ مه ۲۰۱۴ در گزارش سالانه کمیساریای امور پناهندگان اعلام شد که در سال ۲۰۱۳ شمار آوارگان قهری داخل کشورها به رکورد ۳/۳۳ میلیون تن رسید که نسبت به سال پیش از آن ۵/۴ میلیون تن افزایش یافته است. بنا به آمار گردآوری شده، ۶۳ درصد آوارگان تنها از پنج کشور هستند: سوریه، کلمبیا، جمهوری دمکراتیک کنگو، نیجریه و سودان. شمار آوارگان نیجریه برای اولین بار در این آمار آمده است و نشان می دهد که تعداد حیرت برانگیز ۳/۳ میلیون نیجریه ای آواره شده اند. کمیساریای امور پناهندگان با انتشار  بیانیه دیگری از افزایش حوادث و قربانیان در مدیترانه ابراز اندوه کرد.
برزیل تظاهرات گسترده در اعتراض به هزینه‌های جام جهانی
چین مجروح شدن ده‌ها نفر در جریان اعتراض به ساخت کارخانه سوزاندن زباله
سوریه هزاران پناه‌جو «در معرض ابتلا به ویروس کرونا»

     دفاع از حقوق بشر

بلاروس همزمان با بازی های قهرمانی جهان هاکی روی یخ، نقض حقوق بشر ادامه دارد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۴ مه ۲۰۱۴ بلاروس میزبان بازی های قهرمانی جهان هاکی روی یخ است که جمعه پیش آغاز شد و تا ۲۵ مه ادامه دارد.  این بازی ها نمی توانند نقض حقوق بشر را بپوشانند. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر سه پویانمایی کوتاه برای محکوم کردن نقض حقوق بشر در بلاروس ساخته است که در سه روز مربوط به «بازی های بزرگ» پخش خواهند شد: ۱۳ مه بازی نروژ با سوئد، ۱۵ مه بازی فنلاند با بلاروس و ۲۰ مه بازی روسیه با بلاروس. اولین پویانمایی در باره کار اجباری در بلاروس است.
نیجریه قیام ‘خودجوش’ روستاها علیه بوکوحرام

   زنان

نیجریه زنان فراری از ربوده شدن می ترسند
کمیته بین المللی نجات ۹ مه ۲۰۱۴ ترس از ربوده شدن به افزایش شدید فرار زنان و دختران از شمال غربی نیجریه به نیجر انجامیده است. علاوه بر این، ترس از خشونت در پی افزایش حمله به روستاهای مرزی نیز وجود دارد. هر هفته در حدود ۱۰۰۰ پناهنده که ۸۰ درصدشان زن هستند از مرز بورنو در نیجریه ـ که محل ربایش ۲۸۴ دختر دانش آموز به دست بوکو حرام در آپریل است ـ عبور می کنند و به نیجر می روند.

بان کی مون: مثله کردن اعضای بدن زنان نقض حقوق بشر است
گاردین ۱۲ مه ۲۰۱۴ دبیر کل سازمان ملل بان کی مون مثله کردن اعضای بدن (ختنه) زنان را «نقض حقوق بشر» دانست که باید پایان یابد و از کمپین روزنامه گاردین علیه این کار در آمریکا حمایت کرد.

آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

 «هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

 منابع این شماره: بی بی سی، دفتر روزنامه نگاری تحقیقی، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، کمیته بین المللی نجات، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، گاردین، مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۴۸

پیوست‌ها: