iran1232123211-690x517

بیست و هشتم اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم عمر خیام/  منبع عکس: آرمان شهر

  موارد نقض فاحش حقوق بشر 

بازداشت یکی از نمایندگان خانواده‌های زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین
رادیو زمانه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ احمدرضا حائری، برادر سعید حائری، زندانی سیاسی که در بند ۳۵۰ زندان اوین به‌سر می‌برد، بازداشت شد.
سه شهروند کُرد در باینگان و جوانرود بازداشت شدند

 در اهواز ۹ نفر اعدام شدند
خبرگزاری مهر ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ حکم اعدام ۹ تن از  قاچاقچیان مواد مخدر در زندان کارون اهواز به اجرا درآمد.
دو قاچاقچی مواد مخدر و یک قاتل در قم اعدام شدند
چهار نفر در زندان مرکزی قزوین اعدام شدند

 حکم شلاق یک شهروند کُرد در ملاعام اجرا شد
کردپا ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳  شنبه بیست و هفتم اردیبهشت‌ماه با حضور دادستان و نماینده دادگستری و همچنین فرماندهان نیروی انتظامی و آگاهی شهر تکاب، حکم ٩٠ ضربه شلاق یک شهروند کُرد به نام “وحید.چ” اجرا شد.

   زندان

محکومیت اکبر امینی به پنج سال حبس تعزیری و محرومیت‌های اجتماعی
کلمه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳  اکبر امینی، زندانی سیاسی بند ۳۵۰ اوین، در سکوت مطلق خبری، در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی به پنج سال حبس تعزیری و پنج سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروه ها و فعالیت های رسانه ای و فضای مجازی، محکوم شد.

 یک سال و نیم حبس به اتهام “ارسال پیامک درخواست رفع حصر” برای نمایندگان مجلس
جرس ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ محمد متاجی از فعالان جنبش سبز که سوم دی ماه سال گذشته به دلیل ارسال پیامک درخواست رفع حصر از رهبران جنبش سبز به تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله غلامعلی حداد عادل، از سوی پلیس امنیت بازداشت و بیش از یک ماه را در بند ۳۵۰ بازداشت موقت بود، با اتهام تبلیغ علیه نظام و ایجاد مزاحمت تلفنی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه مجموعا به یکسال و نیم حبس تعزیری محکوم شده است.

 برادر جمیل محمدی: بازداشت حق یک کارگر نیست، آزادی سریع او را می خواهیم
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ برادر جمیل محمدی، عضو هیات مدیرۀ اتحادیۀ آزاد کارگران که از تاریخ دهم اردیبهشت ماه در بازداشت به سر می‌برد، گفت پس از گذشت ۱۴ روز از بازداشت این فعال کارگری هنوز اتهامات او مشخص نیست و آنها پس از یک ملاقات کوتاه در روز ۱۷ اردبیهشت ماه از وضعیت او بی اطلاع هستند.

 عبدالغفور قلندری‌نژاد به دو سال حبس محکوم شد
مجذوبان نور ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ عبدالغفور قلندری‌نژاد، درویش گنابادی، با حکم بدوی دادگاه انقلاب بندرعباس به دو سال حبس محکوم شد.

 انتقال مجدد حمید منافی به بهداری اوین
هرانا ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ حمید منافی فعال سیاسی آذربایجانی برای دومین بار در طول بازداشتش و به جهت وخامت جسمانی به بهداری اوین منتقل شد.

   دفاع از حقوق بشر

عفو بین‌الملل: ایران در مورد حوادث بند ۳۵۰ اوین تحقیق کند
امنستی ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی از ضرب و شتم اخیر زندانیان بند ۳۵۰ اوین به استفاده از زور توسط نیروهای امنیتی علیه زندانیان اشاره کرده است. این سازمان از ایران خواسته تا در این مورد به طور مستقل و بی‌طرف تحقیق کند.

 تقاضای اتحادیه دانشجویان اروپا برای آزادی بهاره هدایت و درمان بیماریش
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ اتحادیه دانشجویان اروپا با تصویب قطعنامه ای در تاریخ ۱۷ اردبیهشت امسال خواستارآزادی بهاره هدایت، فعال دانشجویی شدند. در این قطعنامه که در نشست عمومی این اتحادیه به تصویب رسیده است از دولت ایران خواسته شده تا هر چه سریعتر به ادامه بازداشت این فعال دانشجویی خاتمه دهند و امکان درمان بیماریش را برای او فراهم کنند.

 عفو ‌بین‌الملل: در ۱۴۱ کشور جهان شکنجه اعمال می‌شود
جرس ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ در گزارش جدید سازمان عفو بین‌الملل ۱۴۱ کشور جهان متهم به استفاده از شکنجه علیه زندانیان شده‌اند. به غیر از زندانیان سیاسی و مظنونان به تروریسم، اقشار محروم قربانیان اصلی شکنجه و خشونت در زندان‌ها به شمار می‌آیند.

 نامه ۱۰۴ تن از شهروندان بهایی محروم از تحصیل به محمدجواد لاریجانی
جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳  محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران ۱۸ فروردین ماه با رد «هرگونه تبعیض و تضییع حقوق افراد به خاطر بهایی بودن» در ایران، اعلام کرد که افراد به صرف بهایی بودن در ایران محاکمه یا از تحصیل منع نمی‌شوند. در همین خصوص ۱۰۴ تن از دانشجویان محروم از تحصیل بهایی در طی نامه‌ای برای محمدجواد لاریجانی از محرومیت خود از تحصیل می‌گویند.

 تجمع در «روانسر» کرمانشاه برای بخشش یک محکوم به اعدام
رادیو زمانه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ شماری از اهالی شهر روانسر در استان کرمانشاه با تجمع در مزار امید مرادی از خانواده او خواستند تا از اعدام قاتل فرزندشان بگذرند.

    زنان

آزادی‌های یواشکی
رادیو فردا ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ از آزادی یواشکی دختری که در حیاط دانشکده مقنعه‌اش  را در دست گرفته تا زنی که در ساحل دریا موهایش را به باد سپرده و دختری که روی پل عابر پیاده‌ای در شهر قم بدون روسری عکس گرفته. اگر اهل عضویت در شبکه‌های اجتماعی و سرزدن به آنها باشید شاید در این چند روز شما هم به این تصاویر برخورده باشید. تصاویر لحظاتی که زنان ایرانی می‌گویند یواشکی آزادی را تجربه می‌کنند.
از آزادی یواشکی تا تظاهرات علیه بی‌حجابی
آزادی‌های یواشکی زنان در ایران
جهانی شدن “آزادی‌های یواشکی” زنان ایرانی

 ناکارآمدی قانون مقابله با آزارهای خیابانی
رادیو زمانه ۲۷ رادیبهشت ۱۳۹۳ زنان ایرانی در گروه‌های سنی و پوشش‌های مختلف در خیابان و مکان‌های عمومی، با خشونت‌های کلامی یا به اصطلاح «متلک» روبه‌رو می‌شوند.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

ورود ۲ میلیون مترمکعب فاضلاب شهری به جنوب تهران
رادیو زمانه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ در حال حاضر بیش از ۲ میلیون مترمکعب فاضلاب شهری و همچنین پساب بیش از ۱۷ هزار واحد صنعتی در جنوب تهران و معابر و اراضی کشاورزی رها می‌شود.
مرگ روزاﻧﻪ ۳۱۰ نفر در ﺗﻬﺮان بر اثر آلودگی هوا
خرم‌آباد در میان ۲۰ شهر آلوده جهان

 پذیرش دانشجو در رشته “حقوق بشر” دانشگاه تهران متوقف شد
فرارو ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ حذف حقوق بشر دانشگاه تهران از دفترچه‌های انتخاب رشته کارشناسی ارشد، چه امری موقت باشد، چه امری دائمی، ظاهرا بدون اطلاع اساتید دانشکده حقوق صورت گرفته و پیش از این که موعد کنکور برسد نیز در زمینه آن آگهی‌رسانی نشده است.

لودرها قوانین زیست محیطی را در قله های ۴ هزار متری زیر پا می گذارند
خبرگزاری مهر ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ عوامل شرکت معدنی تراورتن آسیا با نادیده گرفتن نامه نگاری های سازمان محیط زیست به مسئولان استان کرمان و به مدد حمایت های پنهان، در منطقه حفاظت شده بحرآسمان آشکارا به فعالیت خود ادامه می دهند و به آسانی در قله های چهار هزار متری قوانین زیست محیطی را زیر پا می گذارند.

     فرهنگ

زندگی سیمین و جلال در یک اتاق
خبرگزاری ایسنا ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ وسایل خانه‌ی سیمین دانشور و جلال آل احمد در یکی از اتاق‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه‌ی یک تهران جا خوش کرده‌اند. ویکتوریا دانشور – خواهر سیمین دانشور – حدود ۱۰ روز پیش، خانه‌ی خواهرش را به شهرداری فروخت تا بنا بر اعلام، به «خانه‌ی ادبیات» تبدیل شود. در نخستین اقدام پس از خرید خانه توسط شهرداری، خانه تخلیه شد و همه‌ی اشیا و وسایل سیمین و جلال به نقطه‌ای دیگر منتقل شدند. هرچند شنیده می‌شود همه‌ی وسایل آن‌ها به شهرداری داده نشده و ویکتوریا دانشور با بردن تعدادی از وسایل خانه‌ی سیمین و جلال به خانه‌ی خود، اعلام کرده‌ پس از مرمت کامل خانه‌ی بن‌بست ارض، آن‌ها را برمی‌گرداند.

 لغو سفر معمار آمریکایی به ایران در پی اعتراض تندروهای منکر هولوکاست
بی بی سی فارسی ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ با فشار تندروها در تهران یک همایش معماری که قرار بود پیتر آیزنمن معمار برجسته آمریکایی در آن سخنرانی کند، لغو شده است.

 انتقادهای تند «شهرام ناظری» از «کوته‌نظران»
خبرگزاری ایسنا ۲۸۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ شهرام ناظری در مراسم گرامی‌داشت هنر نقالی و روز فردوسی از بی‌توجهی و حتی سنگ‌اندازی دستگاه‌های فرهنگی دوره‌های پیشین بر سر راه خواندن و فهم «شاهنامه» سخن گفت. او همچنین با اشاره به آنچه کوته‌نظران با «شاهنامه» کردند از این موضوع انتقاد کرد.

   سیاست

رهبر ایران: سپاه جنگ‌افزارهای موشکی را به تولید انبوه برساند
رادیو فردا ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ رهبر جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه، ۲۱ اردیبهشت، در بازدید از برخی پروژه‌های موشکی سپاه پاسداران گفت که نیروی هوافضای سپاه باید جنگ‌افزارهای موشکی و نظامی خود را به تولید انبوه برساند. وی همچنین خواستار حل موضوع تحریم ایران از راهی غیر از مذاکره شد.

مهدی کروبی: اربابان قدرت٬ جمهوریت را پای منافع جناحی و شخصی شان ذبح نمودند
جرس ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ مهدی کروبی با تاکید بر مواضع خویش، پیرامون رفتار حاکمیت در سالهای بعد از جنگ گفت: “اربابان قدرت٬ جمهوریت نظام را پای منافع جناحی و شخصی شان ذبح نمودند و در تمامی انتخابات ها با رد صلاحیت افراد و جابجایی آراء مردم و دخالت نیروهای غیر مسئول اعم از امنیتی و نظامی٬ عملا آراء را مهندسی می کردند. اندک انتخاباتی هم که سالم برگزار شده بود بنا به شرایطی از دست حاکمیت خارج شد. کاری که در مهندسی انتخابات سال ۸۸ انجام دادند٬ شاه بیت آقایان بود و در این مدت یک طرفه هر تهمت و دشنامی را به ما نسبت دادند٬ بدون اینکه مجال و حق پاسخگویی به ما داده شود.

آخرین وضعیت پرونده احمدی‌نژاد و رحیمی
روزنامه شرق ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ تازه‌ترین خبرها درباره پرونده‌های محمود احمدی‌نژاد و محمدرضا رحیمی را روز گذشته قاضی سرشناس «مدیرخراسانی» اعلام کرد و با بیان اینکه «مطالعه پرونده محمدرضا رحیمی تا یک هفته دیگر به پایان می‌رسد» درباره پرونده احمدی‌نژاد هم گفت که «مشخص نیست دادگاه چه زمانی تشکیل خواهد شد.» در عین حال از اظهارات قاضی خراسانی چنین برمی‌آید که این پرونده زمان زیادی برده است. به‌طوری که او در پاسخ به سوالی درباره پرونده تعاونی مسکن اداره برق به ایسنا گفت: «به‌دلیل اینکه در حال مطالعه پرونده آقای رحیمی هستم فرصت مطالعه بخش‌های جدیدی که به این پرونده اضافه شده است را پیدا نکردم.»

حسن روحانی: حق ارتباط با شبکه جهانی را به عنوان حق شهروندی به رسمیت می شناسیم
بی‌بی‌سی فارسی ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ رئیس‌جمهوری ایران از حضور مردم در شبکه‌های اجتماعی استقبال کرده و از وزارت ارتباطات خواسته پهنای باند و سرعت اینترنت را افزایش دهد.

  آرمان شهر

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، مهرخانه، ایرنا، مهر، روزنامه شرق  سایت‌هایرادیو فردا، فرارو، خبرنگاران ایران، جرس، کلمه، ملی مذهبی، مجذوبان نور، رادیو زمانه، دویچه وله، کردپا, هرانا، بی‌بی‌سی‌ فارسی، سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، امنستی

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۴۶

پیوست‌ها: