افغانستان

140526062014_obama_in_afghanistan_2014_976x549_reuters_002سفر از قبل اعلام نشده اوباما به افغانستان بدون ملاقات با کرزی/ منبع عکس

 انتخابات

وزارت داخله خواستار ارایه فهرست محلات جدید شد
۸صبح/ ۶/۳/۱۳۹۳ وزارت داخله می‌گوید: به منظور تامین امنیت دور دوم انتخابات بررسی ‌های امنیتی را در سراسر کشور آغاز کرده و نتایج آن را تا هفته آینده با کمیسیون مستقل انتخابات شریک خواهد کرد. صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت، از کمیسیون مستقل انتخابات خواست تا جهت تامین امنیت هر چه بهتر روز انتخابات، فهرست محلات جدید رای ‌دهی را به این وزارت بسپارد.

 عبدالله حمایت روند سبز را به دست آورد
طلوع نیوز/ ۶/۳/۱۳۹۳ روند سبز به رهبری امرالله صالح با شماری از جوانان در یک همایش، پشتیبانی اش را از عبدالله عبدالله اعلام کرد. امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی از عبدالله عبدالله می خواهد که در صورت پیروزی در انتخابات یک حکومت بدون فساد و تبعیض را به میان آورد. در همین حال عبدالله به مردم تعهد می سپارد که برای مبارزه با فساد اداری و تبعیض تلاش خواهد کرد.

 احمد ضیاء مسعود به تیم اشرف غنی احمدزی پیوست
بی بی سی/ ۱/۳/۱۳۹۳ احمدضیا مسعود، برادر احمد شاه مسعود و معاون اول کرزی در دور اول انتخابات ریاست جمهوری حمایت خود را از آقای احمدزی اعلام کرد. او دلیل اصلی حمایت خود را از این نامزد را ایجاد دولت مدرن ملی، ایجاد ثبات سیاسی، امنیت سراسری و رفاه اقتصادی مردم افغانستان دانست.

 نهادهای امنیتی: امنیت انتخابات را تامین خواهیم کرد
تلویزیون یک/ ۵/۳/۱۳۹۳ نهادهای امنیتی کشور از تامین امنیت انتخابات اطمینان داده و تبلیغات هراس ‌افگنان را برای برهم زدن انتخابات بی‌ نتیجه خوانده‌ اند. اداره‌ مستقل ارگان ‌های محل دور دوم انتخابات را پر چالش‌ تر از دور نخست دانسته است؛ هراس ‌افگنان از هم ‌اکنون حمله ‌های ‌شان را افزایش داده ‌اند؛ اما به باور نهادهای امنیتی کشور، این تلاش‌ ها هیچ نتیجه‌ در پی ندارند.

 حمایت محمود کرزی از نامزدی عبدالله عبدالله
صدای امریکا/ ۵/۳/۱۳۹۳ محمود کرزی، برادر حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از نامزدی عبدالله عبدالله حمایت اش را اعلام نمود. وی در مورد علت حمایت خود از تیم داکتر عبدالله گفت: حمایت تیم ما بر اصول وحدت ملی، ثبات سیاسی و رشد اقتصادی افغانستان استوار است. محمود کرزی افزود: وظایف اساسی حکومت عدالت، امنیت، حکومت داری خوب و رشد زندگی اقتصادی مردم، حاکمیت قانون، مبارزه با فساد اداری، تلاش برای زندگی خوب مردم است.

     زنان

زنی در ولایت بغلان شوهرش را آتش زد
خبرگزاری باختر/ ۵/۳/۱۳۹۳ احمد جاوید بشارت سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت بغلان می گوید: نجیب الله هفتاد و پنج ساله باشنده قول آهن دره شهر پلخمری که هر دو پایش فلج بود، توسط خانم چهل ساله اش با پاشیدن پترول آتش زده شد. این مرد پس از جیغ و فریاد به کمک همسایه ها به شفاخانه ولایتی پلخمری انتقال داده شده و تحت تداوی قرار دارد.

 مردی در فاریاب خانمش را با چاقو کشت
۸صبح/ ۵/۳/۱۳۹۳ مقام ‌های محلی در ولایت فاریاب می‌گویند: یک مرد خانم جوانش را در ولسوالی اندخوی این ولایت توسط چاقو به قتل رسانده است. این رویداد در قریه “دیچی خانه” از مربوطات ولسوالی اندخوی رخ داده است. پس از وقوع این رویداد ماموران امنیتی قاتل را بازداشت کرده‌اند.

 قاسم یار: قانون اساسی بهترین و مهم ترین منبع قابل اتکا برای پیشبرد حقوق و مطالبات زنان است
FIDH/ 5/3/1393 محمد اسماعیل قاسم یار، حقوقدان و رییس سابق دیوان های امنیه عامه و حقوق عامه استره محکمه می گوید: ساختار قبیله ای و قومی حاکم بر مناسبات اجتماعی افغانستان و پایبندی شدید خانواده ها به این رسم و رسومات و تعبیرهای افراط گرایانه از دین اسلام از عوامل بازدازنده مشارکت زنان است؛ قانون اساسی کشور از منابع و مراکز قابل اتکا در داخل افغانستان برای پیش برد حقوق و مطالبات زنان می باشد.

 شبکه زنان افغان خواهان حضور گسترده زنان در انتخابات شد
۸صبح/ ۳۱/۲/۱۳۹۳ هم‌زمان با نزدیک شدن زمان برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری، شبکه زنان افغان از تمامی زنان خواست تا به ‌صورت گسترده به پای صندوق‌ های رای بروند. شبکه زنان افغان، از حضور گرم زنان در انتخابات ریاست ‌جمهوری و شوراهای ولایتی شانزدهم حمل استقبال کرده و خواهان حضور بیشتر آنان در دور دوم انتخابات شده است.

  حامیان و فعالان

باشندگان بدخشان در برابر والی و فرمانده پولیس تظاهرات کردند
تلویزیون یک/ ۵/۳/۱۳۹۳ صدها تن از باشند‌گان ولایت بدخشان در برابر والی و فرمانده پولیس این ولایت مظاهره کرده و آنان را به بی‌ کفایتی متهم کردند. این مظاهره‌ کنندگان که شمار آنان به صدها تن می ‌رسید، والی و فرمانده پولیس بدخشان را به بی‌کفایتی در برابر حمله‌ مهاجمان طالب بر ولسوالی یمگان متهم کرده ‌اند. به گفته‌ آنان در جریان هفتاد و دو ساعتی که طالبان ولسوالی یمگان را در اختیار داشتند، والی و فرمانده پولیس هیچ تلاشی در این ‌باره انجام ندادند.

 عزیز رفیعی: فضای همدیگر پذیری گسترش یافته است
آرمان شهر/ ۶/۳/۱۳۹۳ عزیز رفیعی، فعال حقوق بشر معتقد است: فضای دموکراسی ایجاد شده در دوران جدید، نوعی از همدیگرپذیری، شناخت متقابل و همزیستی مسالمت آمیز را در افغانستان ایجاد کرده که برای من خیلی دلپذیر است. مثلاً وقتی شما می بینید کسانی که یک زمانی دشمن همدیگر بودند و حالا در کنار هم ایستاده اند، پیامی بسیار قوی در خود دارد.

 حسن‌ زاده: فقدان نیروهای مترقی واقعی برای آغاز مبارزه علیه جهل و فساد و تحجر، بزرگ‌ترین چالش پیش روی افغانستان است
۸صبح/ ۴/۳/۱۳۹۳ مسعود حسن‌زاده، مهم‌ترین چالش پیش روی افغانستان را فقدان نیروهای مترقی واقعی برای آغاز مبارزه علیه جهل و فساد و تحجر و ارایه‌ بدیل برای وضعیت موجود می ‌داند. او هم‌چنین با هرنوع ویژه‌ سازی جنسیتی در برابر جبر حاصل از عملکرد طبقه حاکم مخالف است و فقر، خشونت، جهل، غارت، فریب و… را ثمره‌ جامعه‌ طبقاتی مبتنی بر سودجویی به هر قیمت می‌ داند.

      حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

احتمال اخراج بیست هزار مهاجر افغان از پاکستان
۸صبح/ ۶/۳/۱۳۹۳ حدود ۲۰ هزار مهاجر افغان مقیم پاکستان با خطر اخراج از آن کشور روبرو هستند. گفته می ‌شود که شمار زیادی از این افراد در کمپی در حومه اسلام ‌آباد، مرکز پاکستان مسکن گزین هستند. مقام‌ های محلی در نظر دارند زمین ‌هایی را که مهاجرین بر آن مسکن‌ گزین هستند، باز پس گیرند.

 پول‌شویی؛ ناپاکی اقتصاد و سیاست در افغانستان
بی بی سی/ ۳۱/۲/۱۳۹۳ این روزها خبرهای انتخابات و نتایج نهایی آن چنان داغ شده که در رسانه ها به مسایل مهم دیگر کم تر پرداخته می ‌شود. یکی از این مسایل مهم قانون مبارزه علیه تطهیر پول یا پول ‌شویی است. اخیرا نورالله دلاوری رییس بانک مرکزی افغانستان هشدار داد که اگر تا اخیر ماه جون سال جاری این قانون به تصویب نرسد،‌ افغانستان در فهرست سیاه شماری از کشورها شامل خواهد شد.

 چهار منسوب پولیس افغان به اعدام محکوم شد
صدای امریکا/ ۲۷/۲/۱۳۹۳ محکمۀ استیناف ولایت کندهار در یک جلسۀ علنی چهار منسوب پولیس پوسته امنیتی سربند ولسوالی شاه ولی کوت را به اتهام کشتن سه نفری که برای میله به آن ساحه رفته بودند، محکوم کرد. سارنوال موظف اسناد و شواهدی را به محکمه ارایه کرد که نشان می داد مظنونین پولیس، نخست این سه تن را ربوده و سپس از خانواده های شان طلب پول کرده بودند.

 تعدادی از محبوسین زندان پلچرخی اعتصاب غذایی کرده اند
رادیو آزادی/ ۵/۳/۱۳۹۳ شماری از محبوسین در زندان پلچرخی کابل در اعتراض به آن چه بی عدالتی در برابرشان می خوانند، از سه روز بدین سو دست به اعتصاب غذایی زده اند. تعداد اعتصاب کنندگان به بیش از صد نفر می رسد. آن ها دهان ها خود را دوخته اند. آنان می گویند: فرمان شماره ۱۶رییس جمهور کرزی برای رهایی زندانیان عملی نشده است.

  نسل سوم: همبستگی، صلح پایدار، محیط زیست سالم و ارتباطات

کنترل تمام مکالمات تلفنی شهروندان افغانستان توسط آمریکا
فارسی.رو/ ۴/۳/۱۳۹۳ ویکی لیکس فاش کرد که اداره امنیت ملی آمریکا مدت ها است که تمام مکالمات شهروندان افغانستان را کنترل و ضبط می کند. این اداره در سه ماه گذشته، بیش از ۲۲ میلیون تماس‌ داخلی و خارجی شهروندان افغانستان را شنیده‌ است. اداره امنیت ملی امریکا علاوه بر افغانستان مکالمات تلفنی در بهاما، مکزیک، کنیا و فیلیپین را بطور گسترده و دوام دار شنود می کند. بیشتر بخوانید: افغانستان: شنود مکالمات تلفنی افغان ها از سوی امریکا نقض حاکمیت ملی است

 نقش هنر و فرهنگ در حفاظت از محیط‌زیست
۸صبح/ ۳۱/۲/۱۳۹۳ مشکلات محیط ‌زیستی در افغانستان همانند سایر کشورها رو به افزایش است. یکی از عوامل عمده این افزایش، نااگاهی مردم، مسوولیت‌ ناپذیری و فرهنگ ضعیف حفاظت از محیط‌ زیست است. هشدارهای جهانی برای آلودگی محیط ‌زیست، یکی از دغدغه ‌های مهم اندیشمندان به‌ شمار می‌ رود. فعالان محیط‌ زیست در بسیاری از کشورها با وجود تلاش ‌ها برای حفاظت از محیط‌ زیست از طریق حاکمیت قانون، آگاهی عامه، برنامه‌ های حفاظتی، آموزشی و غیره همواره تلاش می‌کنند تا مردم به این باور برسند که حفاظت از محیط ‌زیست مسوولیت هر فرد است.

 فقط در یک ماه بیش از ۵۰۰ نفر در افغانستان جان خود را از دست داده اند
فارسی.رو/ ۴/۳/۱۳۹۳ طبق بررسی ها و آمارهای گرفته شده توسط کمیسیون پارلمانی منابع طبیعی و محیط زیست افغانستان، در ماه ثور بیش از ۵۰۰ نفر بر اثر حوادث طبیعی جان خود را از دست داده اند. عبیدالله رامین، رییس کمیسیون منابع طبیعی و محیط زیست گفت: از تاریخ ۵ ثور تا ۲۷ ثور در ۱۹ ولایت کشور، در مجموع ۵۴۹ نفر بر اثر این حوادث جان باخته، ۵۲ نفر زخم برداشتند و بیشتر از نه هزار خانه کاملاً تخریب گردیده است.

 دروس ایمنی شامل نصاب آموزشی هرات شد
صدای امریکا/ ۵/۳/۱۳۹۳ درس هایی در مورد ایمنی و کمک های اولیه وارد نصاب تعلیمی ولایت هرات شد. با آموزش دروس ایمنی به دانش آموزان مکاتب، مقام های ولایت هرات امیدوارند که حوادث کاهش یابد. مقام های امینتی می گویند که مقابله با مواد انفجاری باقی مانده از میدان جنگ، ربودن کودکان و حوادث طبیعی بخش عمده دروس ایمنی را تشکیل می دهند.

 کاهش سطح تخریب مزارع خشخاش در افغانستان
بی بی سی/ ۳۰/۲/۱۳۹۳ مقامات وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان اعلام کردند: برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، باعث شده که تخریب مزارع خشخاش در این کشور کاهش یابد. هارون رشید شیرزاد، معاون این وزارت می گوید: این وزارت در سال جاری توانسته است، فقط حدود دو هزار هکتار زمینی که در آن خشخاش کشت شده را نابود کند؛ در حالی که این تعداد در سال های گذشته به هفت هزار تا ده هزار هکتار می‌ رسید.

  جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در حملات راکتی نظامیان پاکستانی سه غیر نظامی کشته شد. در حمله انتحاری در ولایت کابل دو تن شهید و نه تن زخمی شدند.

 تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
هفت طالب مسلح در پی یک فعالیت امنیتی نیروهای کوماندو وزارت دفاع ملی در ولسوالی گرشک ولایت هلمند کشته شدند. شش طالب مسلح به شمول یک قوماندان این گروه در ولایت غزنی کشته شدند. نه طالب مسلح در ولایت کندز کشته و چهارده طالب دیگر زخمی شدند. سه طالب مسلح در ولسوالی اوبه ولایت هرات کشته شدند.

 حمله انتحاری بر موتر مسنوبین اردوی ملی در کابل
صدای امریکا/ ۵/۳/۱۳۹۳ یک حمله کننده انتحاری، موتر منسوبین اردوی ملی را در سرک سمنت خانه در ساحه مکروریان کهنه شهر کابل هدف حمله قرار داده و مواد همراهش را انفجار داد. در نتیجه این حادثه دو تن کشته و ۹ تن دیگر زخمی شده اند. بیشتر بخوانید: واکنش تُند رییس جمهور کرزی به حمله بر موتر کارمندان وزارت دفاع ملی

 شورای امنیت حمله به کنسولگری هند در هرات را محکوم کرد
فارسی.رو/ ۵/۳/۱۳۹۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور بیانیه ای، حمله تروریستی به کنسولگری هند در ولایت هرات افغانستان را به شدت محکوم کرد. شورای امنیت با تاکید بر این‌ که تروریسم در هر شکلی جنایت محسوب شده و غیر قابل توجیه است، اعلام کرد که اعضاء این شورا اقدام‌ های خشونت ‌آمیز، علیه نمایندگان دیپلماتیک در شهر هرات را محکوم می ‌کنند.

        سیاست

حامد کرزی در گفتگوی تلیفونی با اوباما: ۱۱ اسد روز تحلیف رییس ‌جمهور آینده
۸صبح/ ۶/۳/۱۳۹۳ باراک اوباما رییس جمهوری ایالات متحده امریکا، در یک گفتگوی تلیفونی با حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان، ابراز امیدواری کرده که دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نیز با موفقیت سپری شود. حامد کرزی در این گفتگوی تلیفونی گفته است: مراسم تحلیف رییس جمهور جدید افغانستان به تاریخ یازدهم اسد برگزار خواهد شد و انتظار دارم که در این مراسم یک هیات عالی ‌رتبه امریکایی شرکت کند.

 سفر اوباما به افغانستان؛ کرزی به دیدارش نرفت
فارسی.رو/ ۵/۳/۱۳۹۳ باراک اوباما، رییس جمهور امریکا به طور غیر منتظره وارد پایگاه نظامی آمریکا در بگرام افغانستان شد و بعد از چهار ساعت، بدون ملاقات با حامد کرزی، این کشور را ترک کرد. باراک اوباما در سفر به افغانستان به کرزی گفته بود: اگر تمایل به دیدار دارد باید به بگرام سفر کند. کرزی در جواب گفته بود: او حاضر است در ارگ ریاست جمهوری از رییس جمهور آمریکا یک پذیرایی “گرم” به عمل آورد، اما به بگرام نمی رود.

 کاخ سفید: یک کارمند سی‌ آی ‌ای در افغانستان، اشتباهی افشا شده است
تلویزیون یک/ ۶/۳/۱۳۹۳ مقام‌ های کاخ سفید اعلام کرده اند: یک کارمند اداره‌ استخباراتی امریکا (سی ‎‌آی ‌ای) در افغانستان، به گونه‌ اشتباهی افشا شده است. نام این فرد در لیست شرکت کنندگان در جلسه مشورت با بارک اوباما نشر شده بود. روزنامه واشنگتن پست نگاشته است که از این مقام سی آی ای به عنوان رییس دفتر در کابل نام برده شده است.

 اختلافات در صفوف طالبان افزایش یافته است
رادیو آزادی/ ۶/۳/۱۳۹۳ با نزدیک شدن زمان خروج نیروهای بین المللی از افغانستان، اختلافات در صفوف طالبان مسلح بیشتر شده است. مقامات افغان می گویند: اکنون بیش از چهار گروه در صفوف طالبان فعالیت داشته اما به یک دیگر شان اعتنایی ندارند. گروه موسوم به محاذ فدایی تحریک اسلامی افغانستان در یک اعلامیه با لحن اهانت آمیزی، قاری یوسف احمدی را، که خود را سخنگوی طالبان معرفی می کند مورد انتقاد قرار داد.

      فرهنگ

تلاش برای جلوگیری از تخریب بلند ترین برج خشتی جهان
خبرگزاری باختر/ ۴/۳/۱۳۹۳ عده زیادی از مردمان دره جام غرض اعمار دوباره دیوارهای استنادی منار جام که قبلاً گابیون کاری شده بود، با هم یک جا شدند. در این اواخر به اثر ریزش باران های موسمی و سرازیر شدن سیلاب ها از دره جام بخش عظیم از دیوارهای استنادی این آبده را که در سال های گذشته گابیون کاری شده بود، از بین برده است که این حادثه خطر احتمالی سقوط منار را زیاد ساخته است.

     آرمان شهر

افغانستان به روایت دیگر
«افغانستان به روایت دیگر» کمپاینی است که به وسیله آرمان شهر/  OPEN ASIAو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) به مدت ۱۰۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان جریان دارد. در این کمپاین شخصیت های برجسته اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با گفتگو در مورد جامعه ای که در برگیرنده حقوق زنان و حقوق انسان باشد، صدای مترقی افغانستان را به گوش می ‏رسانند. تاکنون مصاحبه های حمیرا قادری، رهنورد زریاب، سیما ثمر، کاوه جبران، آزیتا رفعت، احمد ولی مسعود و شکریه حیدر، پرتو نادری، مژگان مصطفوی، امان پویامک، حبیبه سرابی، فرید حمیدی، عزیزه خیراندیش، فرید مزدک، خالده خرسند، صدیق الله توحیدی، ثریا پرلیکا، یاسین نگاه و ماریا بشیر به دری و انگلیسی منتشر شده است. شما می توانید هر روز یک مصاحبه از کمپاین «افغانستان به روایت دیگر» را در وبسایت آرمان شهر، روزنامه ۸ صبح و انگلیسی آن ها را در وبسایت روزنامه هافینگتون پست (Huffington Post) بخوانید. همچنین این مصاحبه ها در وبسایت فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) نیز قابل دسترس است.

 فستیوال فیلم زنان
نخستین جشنواره بین ‌المللی فیلم زنان توسط بنیاد آرمان ‌شهر و خانه فیلم رویا با ریاست گیسو جهانگیری و رویا سادات برای اولین بار در منطقه به مناسبت ۸ مارس، با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در ارگ هرات برگزار شد. صد فیلم از ۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تایید هیات داوران،۱۰ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم از دیگر کشورها به نمایش در آمد. این فستیوال به طور سالانه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

 دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

 منابع این هفته : خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

 هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره۴۹

پیوست‌ها: