iran48

غلامرصا خسروی زندانی سیاسی ۱۱ خرداد ماه اعدام شد

  موارد نقض فاحش حقوق بشر 

 صبا آذرپیک روزنامه نگار اعتماد بازداشت شد
خبرنگاران ایران ۷ خرداد ۱۳۹۳ چهارشنبه ۷ خرداد نیروهای امنیتی با حضور در دفتر هفته نامه «تجارت فردا» صبا آذرپیک را بازداشت کردند.
بازداشت فعالان سنی کرد به دلیل برگزاری نماز اعیاد مطابق با کشورهای دیگر اسلامی

 احضار و بازجویی دو فعال کرد به دلیل نوشتن نامه به حسن روحانی
دیده‌بان حقوق‌بشر کردستان ۷ خرداد ۱۳۹۳ دو فعال سیاسی و مدنی کرد رضا شریفی بوکانی و سحر سعادتی به دلیل نوشتن نامه به رئیس جمهور توسط وزارت اطلاعات احضار و به مدت چند ساعت مورد بازجویی قرار گرفتند. همزمان گزارش رسیده است که زینب جلالیان قدیمی‌ترین زندانی سیاسی زن در ایران است. سنگین‌ترین حکم را دارد و با خطر نابینا شدن مواجهه  است.

 کشته شدن سه کولبر توسط نیروی انتظامی در مناطق مرزی کردستان
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۸ خرداد ۱۳۹۳ روز چهارشنبه ۱۷ اردبیهشت ماه مامورین نیروی انتظامی به سوی سه کولبر کرد(کاسبکار محلی) در مناطق مرزی کردستان  شلیک کرده که طی آن هر سه نفر جان خود را از دست داده اند.
صالح نیکبخت: در چند سال گذشته، مرگ کولبران کُرد، “شبه عمد” تلقی شده است

 نرگس محمدی به دادسرای زندان اوین احضار شد
دویچه وله ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ نرگس محمدی فعال حقوق بشر به دادسرای زندان اوین احضار و تهدید شد که اگر تا ۱۱ خرداد به دادسرا مراجعه نکند بازداشت خواهد شد. او می‌گوید، دلیل این احضاریه “اتهامات مندرج در پرونده” ذکر شده است.
نرگس محمدی: به اتهامات جدیدی که از آنها بی خبرم متهم شده‌ام!

   زندان

وضعیت جسمی قدیمی‌ترین زندانی سیاسی کُرد، وخیم است
کردپا ۵ خرداد ۱۳۹۳ عثمان مصطفی‌پور زندانی سیاسی کُرد اهل پیرانشهر که ٢٣ سال گذشته را در زندان‌های ایران محبوس بوده، دچار بیماری شده و هم‌اکنون جهت گذران امور روزمره از هم‌بندی‌هایش کمک می‌طلبد.

 انتقال ناگهانی کیوان صمیمی از بیمارستان به زندان رجایی‌شهر
جرس ۵ خرداد ۱۳۹۳ کیوان صمیمی روزنامه‌نگار و فعال سیاسی هفته گذشته با یورش ماموران به طور ناگهانی و حتی بدون تصفیه حساب با بیمارستان به زندان رجایی‌شهر منتقل شد.

 هفت فعال اینترنتی، توسط قاضی مقیسه به یک صد و سه سال حبس محکوم شدند
خبرنگاران ایران ۵ خرداد ۱۳۹۳ هفت تن از مدیران و فعالان صفحات ایرانی در فیس بوک در دادگاهی به ریاست قاضی مقیسه به احکام سنگین ۱۳ تا ۲۰ سال حبس محکوم شدند.

 درخواست وزیر خارجه آمریکا برای آزادی امیر حکمتی
خبرگزاری ایسنا ۶ خرداد ۱۳۹۳ وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای در روز بزرگداشت قربانیان جنگ در این کشور، بار دیگر از دولت ایران خواست که حکمتی را آزاد کنند.
امیر میرزایی‌حکمتی درخواست اعاده دادرسی کرد

 محکومیت ۳۵ درویش گنابادی به مجموع ۸۵ سال حبس تعزیری
مجذوبان نور ۶ خرداد ۱۳۹۳ ۳۵ تن از درویشان گنابادی ساکن استان فارس٬ با احکام صادره از شعبه اول دادگاه عمومی کوار به مجموع ۸۵ سال حبس تعزیری و پرداخت دیه محکوم شدند.

حکم چهار سال حبس برای ‫‏مریم‌شفیع‌پور در دادگاه تجدید نظر
جرس ۷ خرداد ۱۳۹۳ مریم شفیع پور، فعال دانشجویی محبوس در بند زنان زندان اوین، زمستان امسال توسط قاضی صلواتی، رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۷ سال حبس محکوم شده بود، که این حکم به چهار سال حبس تبدیل شد.

 نامه همسر یک زندانی بهایی به محمدجواد لاریجانی
جرس ۸ خرداد ۱۳۹۳ مهشان کارگر، همسر سیامک صدری، یکی از بهاییان محبوس در ایران، طی نامه‌ای به محمدجواد لاریجانی می‌نویسد: از خودم می‌پرسم، آیا فرزندانم تجربه‌های ما را تکرار خواهند کرد؟ آیا آن‌ها نیز به خاطر بهایی بودن از ورود به دانشگاه منع خواهند شد؟ با خودم می‌گویم چه خوب می‌شد اگر فرزندانم بدون نگرانی از آینده با برخورداری از حقوق برابر شهروندی بتوانند تحصیل، کار و زندگی کنند و در کنار سایر ایرانیان آنچه در توان دارند برای آبادانی کشور عزیزمان ایران صرف نمایند.

 سه نفر به جرم فعالیت در فیس‌بوک در مجموع به ۹ سال زندان محکوم شدند
رادیو زمانه ۹ خرداد ۱۳۹۳ حمزه زرگانی، صالح تامولی (طرفی) و عادل سعدونی، سه شهروند اهوازی به اتهام ایجاد صفحاتی در فیس‌بوک هر کدام به سه سال زندان محکوم شدند.

 مخالفت مجدد دادیار با اعزام عبدالفتاح سلطانی نزد پزشک
جرس ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ در پی جلوگیری از انتقال عبدالفتاح سلطانی به دندانپزشکی، دادیار خدابخشی امروز دهم خرداد ماه بار دیگر از اعزام وی نزد پزشک برای بررسی بیماری گوارشی ممانعت کرد.

 یک سال حبس دیگر برای مصطفی تاج‌زاده
رادیو فردا ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ در حالی که مصطفی تاج‌زاده، معاون وزیر کشور دولت محمد خاتمی و از معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، شش سال حبس تعزیری خود را در زندان اوین می‌گذراند، وی در دادگاهی غیابی به یک سال حبس تعزیری دیگر نیز محکوم شده‌است.

   دفاع از حقوق بشر

عفو بین الملل خواهان توقف حکم اعدام غلامرضا خسروی شد
امنستی ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ سازمان عفو بین الملل از مقامات ایران خواست که حکم اعدام غلامرضا خسروی زندانی سیاسی را متوقف کند.
اعدام این ناراضی را متوقف کنید
برای ممانعت از اجرای حکم اعدام خسروی تلاش کنید!
غلام‌رضا خسروی در زندان رجایی‌شهر اعدام شد
اعدام غلامرضاخسروی علیرغم دادرسی ناعادلانه

    زنان

معاون روحانی: از اخراج زنان به دلیل مرخصی زایمان هفته‌ای ۲۰ شکایت می‌شود
رادیو زمانه ۵ خرداد ۱۳۹۳ شهیندخت مولاوردی، معاون حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در امور زنان و خانواده گفت: «در حال حاضر معاونت زنان هفته‌ای ۲۰ شکایت از اخراج زنان به دلیل مرخصی زایمان دریافت می‌کند.

 یک زن بخشدار بوشهر شد
رادیو زمانه ۵ خرداد ۱۳۹۳ با معرفی فرماندار بوشهر و تأیید استاندار، مریم قربانی بخشدار مرکزی شهرستان بوشهر خواهد شد.

 آدمها متجاوز متولد نمی شوند؛ جامعه آنها را متجاوز می کند
مدرسه فمینیستی ۹ خرداد ۱۳۹۳  “کاملا بهاسین” را مادر جنبش زنان هند می‌نامند، او اما این عنوان را دوست ندارد و می‌گوید من تنها صدایی از میان هزاران صدا هستم. این کنشگر حقوق زنان سرسختانه معتقد است که انسان تنها زمانی می‌تواند بر پدرسالاری غلبه کند که سرمایه داری را شکست داده باشد.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

رتبه ۱۷۳ از میان ۱۷۸ کشور جهان، سهم ایران در آزادی اقتصادی شد
خبرآنلاین ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ ایران در مدت ۱۹ سال سابقه حضور در فهرست جهانی تنها ۴ امتیاز از نظر شاخص آزادی اقتصادی پیشرفت کرده است.

 ایران بالاترین رشد ابتلا به سرطان را دارد
دویچه وله ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت، ایران در زمینه روند رشد سرطان با هیچ کشوری قابل مقایسه نیست. او افزود، ۶۳ درصد از مبتلایان به سرطان‌های کلرومتان دخانیاتی و ۳۰ درصد از آنها تریاکی هستند.

 هزاران افغان در تهران، بدون حق تحصیل و خدمات درمانی
رادیو زمانه ۴ خرداد ۱۳۹۳ به گفته عیسی موسوی‌نسب مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری تهران، «حدود ۵۷۰ هزار نفر از اتباع افغانستانی غیرمجاز، در استان تهران هستند». این پناهجویان، از خدمات دولتی برخوردار نیستند و مشکلات متعددی در زمینه کسب درآمد، تحصیل فرزندان و دریافت خدمات درمانی دارند.

 باغی برای تهران باقی نمانده است
رادیو زمانه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ روند شتابان تخریب باغ‌های تهران در دو دهه گذشته، منجر به تهدید نابودی باغ‌های پایتخت شده است.

     فرهنگ

فروش ۱۳ میلیارد تومانی آثار هنرمندان ایرانی در حراج تهران
بی‌بی سی فارسی ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ سومین حراج ویژه آثار هنر مدرن و معاصر ایران با ۹۰ نقاشی، مجسمه و عکس از ۸۷ هنرمند عصر روز جمعه نهم خرداد در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد. این آثار در مجموع به قیمت ۱۳ میلیارد و ۲۵۷ میلیون تومان به فروش رسیدند.

 کاش خودسانسوری کمتر شود
ایسنا ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ در واقع وضعیت ممیزی از نظر سرعت عمل بهتر شده، اما این سرعت گرفتن مربوط به کارهایی است که پیچیده نیستند و آسان‌پسند هستند. ولی فکر می‌کنم دارند تلاش می‌کنند که این شرایط یعنی اعطای مجوز در زمان کم برای همه کتاب‌ها ممکن شود. اما هنوز برای کتابی مثل «کافی‌شاپ لوک» که اثری رئالیستی نیست‌، این شرایط فراهم نشده است. من این کتاب را در دولت قبل برای دریافت مجوز فرستادم، اما از مجوز آن خبری نبود تا این‌که چندی پیش خبری از آن گرفتیم و گفتند پرونده‌اش گم شده، اما بعد پرونده پیدا و کتاب برای بازخوانی ارسال شد که هنوز جوابش نیامده است.

   سیاست

انتقادهای تند سخنرانان نماز جمعه از حسن روحانی
دویچه وله ۹ خرداد ۱۳۹۳ خطبه‌های نماز جمعه در برخی از شهرهای ایران، صحنه انتقاد‌های تند علیه حسن روحانی و دولت وی بود. برخی سخنرانان رویکرد فرهنگی دولت را به شدت مورد نکوهش قرار دادند و خواستار سختگیری بیشتر در جامعه و کنترل اینترنت شدند.
راه بهشت؛ جدال کلامی دو امام جمعه با حسن روحانی

 انتشار ویدئوی دفاع فرمانده سپاه از دخالت در انتخابات ٨٨
بی‌بی‌سی فارسی ۱۱ خرداد ۱۳۹۳  فایلی ویدیویی از یک سخنرانی محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که او در آن از نقش سپاه در جلوگیری از به قدرت رسیدن اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال ١٣٨٨ و برخورد با اعتراضات پس از انتخابات می‌گوید.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، خبرآنلاین، مهر، سایت‌هایرادیو فردا، خبرنگاران ایران، جرس، کلمه، ملی مذهبی، مجذوبان نور، رادیو زمانه، دویچه وله، کردپا, هرانا، بی‌بی‌سی‌ فارسی،مدرسه فمینیستی سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، امنستی، سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۴۸

پیوست‌ها: