زنان-690x259

womenen

زنان و محیط زیست منبع عکس 

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

ایران نرگس محمدی: به‌دلیل دیدار با اشتون به دادگاه احضار شدم
بی بی سی، ۵ جون ۲۰۱۴ یکی از فعالان حقوق بشر که در تهران با کاترین اشتون دیدار داشته، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به دادگاه فراخوانده شده است. نرگس محمدی به بی‌بی‌سی فارسی گفت بر اساس تفهیم اتهام بازپرس پرونده، دلیل اصلی احضار، دیدار او با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بوده است. خانم محمدی هفدهم اسفند ماه گذشته با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران کلیک دیدار کرده و پنج روز بعد پرونده‌ای علیه او در قوه قضاییه تشکیل شده است.

ایران مهناز محمدی برای گذراندن محکومیتش به اوین رفت
بی بی سی، ۷ جون ۲۰۱۴ سایت‌های منتقد حکومت ایران می‌گویند مهناز محمدی، مستندساز، برای گذراندن محکومیت خود راهی زندان اوین شده است. خانم محمدی به جرم اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت و تبلیغ علیه نظام به ۵ سال زندان محکوم شده بود. او یک بار در سال ٨٨ و در مراسم بزرگداشت کشته‌شدگان اعتراضات پس از انتخابات، به همراه چند فیلمساز دیگر دستگیر شده بود.

 افغانستان حمله انتحاری یک زن، ۱۴ کشته و زخمی برجای گذاشت
کلید گروپ، ۴ جون ۲۰۱۴ یک عامل انتحاری زن مواد انفجاری همراهش را در یکی از بازار های شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب منفجر ساخت که در نتیجه ۱۴ تن کشته و زخمی شدند. سید مسعود یعقوبی، سخنگوی قومندانی امنیه فاریاب در مصاحبه با کلید اظهار داشت: دهشت افگنان با استفاد از یک زن حمله انتحاری را در شهر میمنه مرکز این ولایت انجام دادند که در نتیجه ۳ تن کشته و ۱۱ تن دیگر زخمی شدند.

 زکیه و محمدعلی، زوج جوان بامیانی که ماه‌ها فراری بودند، توسط پلیس کابل دستگیر شده‌اند.
بی بی سی، ۸ جون ۲۰۱۴ این دو از کودکی یکدیگر را دوست داشتند و چند ماه پیش که تصمیم به ازدواج گرفتند، با مخالفت خانواده زکیه روبرو شدند و سرانجام به مناطق دور دست و حتی کوه‌ها فراری شدند. جمیله بیاض، رئیس حوزه اول پلیس کابل به بی‌بی‌سی فارسی گفت که برادر زکیه دو روز پیش محمد علی را به پلیس تحویل داد و او حالا در بازداشت به سر می‌برد.

تونس خشونت جنسی: از انکار تا رسیدن به شناسایی آن
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، ۲ جون ۲۰۱۴ در نگاهی به قوانین مربوط به زنان، تونس پیشرو حقوق زنان است. مساله خشونت یکی از نقاط آشکار در قوانین و سیاست هایی است که قصد حمایت از زنان را دارند و استفاده از حقوق و آزادی های آنها را ترویج می کنند. تونس در قانون احوال شخصی سال۱۹۵۶ چند همسری، ازدواج اجباری و وظیفه تمکین را منع کرده و حداقل سن ازدواج تعیین کرده و طلاق را فقط یک مساله قضایی دانسته است. با وجود این، این قوانین و سیاست ها حمایت لازم از زنان در مقابل تمام اشکال خشونت را ارایه نمی کنند.

چین فرصت اندک “مادران پیر تیان‌آنمن” برای رسیدن به عدالت
دویچه وله، ۴ جون ۲۰۱۴ مادران تیان‌آنمن فرزندان خود را در سرکوب خونبار اعتراضات دانشجویان پکن از دست دادند. آنها ربع قرن است که برای رسیدن به عدالت مبارزه می‌کنند.

     دفاع از حقوق بشر

نخست‌وزیر پاکستان دستور بررسی سریع قتل یک زن در مقابل دادگاه لاهور را داد
بی بی سی، ۲۹ می ۲۰۱۴  نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان گفته است که سنگسار کردن یک زن از سوی بستگانش آنهم در مقابل دادگاهی در لاهور، “کاملا غیر قابل قبول” است . نخست‌وزیر پاکستان از سروزیر ایالت پنجاب خواسته است تا در اسرع وقت به این قضیه رسیدگی کند. لاهور مرکز ایالت پنجاب پاکستان است . پیشتر شوهر این زن پاکستانی که خانواده‌اش او را روز روشن در برابر دادگاه عالی لاهور کشتند، نیروهای پلیس را متهم کرد که شاهد این قتل بودند ولی فقط ایستادند و تماشا کردند و هیچ اقدامی برای جلوگیری از این جنایت نکردند

شوهر قربانی ‘قتل ناموسی’ در پاکستان: پلیس ایستاد و تماشا کرد

بیانیه مشترک آژانس های سازمان ملل متحد: حذف عقیم سازی اجباری
سازمان بهداشت جهانی، می ۲۰۱۴  مانند هر روش پیشگیری از بارداری دیگر، عقیم سازی تنها باید در صورت رضایت کامل، آزاد و آگاهانه هر فردی انجام داده شود. با این حال، در برخی از کشورها، افراد متعلق به گروه های خاص، از جمله افراد مبتلا به HIV، افراد معلول، مردمان بومی و اقلیت های قومی و غیره بدون رضایت کامل خود عقیم سازی می شوند. در این بیانیه مشترک آژانس های متعدد سازمان ملل متحد بر روی روش های درست پیشگیری از بارداری و رضایت کامل افراد تاکید می کنند.

 حقوق کودک

زیمبابوه کودکان برای دست رسی به آزمایش HIV باید مبارزه کنند
ایرین، ۹ جون ۲۰۱۴ در زیمبابوه جوانان مبتلا به ویروس HIV دچار مرگ می شوند با این که سطح مرگ برای گروه های سنی دیگر در حال کاهش است. جوانان و کودکان به تست های HIV نیز کمتر دست رسی دارند. بر اساس یک مطالعه تازه، کلینیک های خصوصی به دلایل قانونی که مربوط به سرپرستی و حفظ حریم خصوصی است، کمتر مایل به آزمایش کودکان هستند.

ایرلند گورهای بی‌نام؛ ۸۰۰ کودک چگونه مردند؟
بی بی سی ۵ جون ۲۰۱۴ کشف جسد حدود ۸۰۰ نوزاد و کودک در محوطه‌ای قدیمی در جمهوری ایرلند، سوال‌های زیادی را درباره نقش کلیسای کاتولیک و راهبه‌هایی که مسئول نگهداری از این کودکان بودند، ایجاد کرده است. نخست وزیر ایرلند قول داد در مورد کشف گور دسته جمعی کودکان تحقیق کند.

گزارش سال ۲۰۱۳ یونیسف
یونیسف جون ۲۰۱۴ در سال ۲۰۱۳، یونیسف توجه خود را به عدالت و دسترسی به فقیرترین و آسیب پذیرترین کودکان افزایش داد. دادخواهی برای کودکان معلول و حمایت از آنها را ترویج کرد. ابتکار آن در سطح جهان برای پایان دادن به خشونت علیه کودکان به برپایی ابتکارهای مشابهی در ۶۰ کشور جهان انجامید. یونیسف در ۲۸۹ مورد در کشورهای مختلف مداخله کرد.

برزیل افزایش سوء استفاده جنسی از کودکان در آستانه جام جهانی

دکتران حقوق بشر نشست جهانی درباره خشونت جنسی برگزار می کند
دکتران حقوق بشر ۴ جون ۲۰۱۴ سی و دو پزشک، کارشناسان اجرای قانون و عدالت، شامل پلیس، وکلای دادگستری و قضات از جمهوری دمکراتیک کنگو، کنیا، ایالات متحده امریکا و کشورهای دیگر در کنفرانسی در لندن در تاریخ ۱۳ـ۱۰ جون ۲۰۱۴ شامل سخنرانی و بحث و نمایش فیلم، در باره همکاری این رشته ها با یک دیگر برای ثبت و نگهداری اسناد و مدارک خشونت جنسی و پیگرد قانونی جرایم مربوط به گفتگو خواهند پرداخت.

    حقوق مدنی و سیاسی

افزایش سقط قانونی و غیر‌قانونی جنین در ایران
رادیو زمانه، ۵ جون ۲۰۱۴ در سال ۱۳۹۲ خورشیدی، ۱۸۱۸ نفر برای گرفتن مجوز سقط جنین به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کرده‌اند. به گزارش سازمان پزشکی قانونی، این آمار نشان می‌دهد که میزان سقط جنین قانونی در سال یادشده حدود ۱۵۰ مورد بیش از سال ۱۳۹۱ است. به گزارش «خبرآنلاین»، خبر افزایش سقط جنین قانونی در تهران در حالی از سوی سازمان پزشکی قانونی مطرح شده که چندی پیش وزارت بهداشت از ۶۰۰۰ سقط جنین قانونی در کل کشور در سال ۱۳۹۲ خبر داده بود. سهم تهران از این میزان، بیش از ۲۰ درصد بود. حال بر اساس آمارهای جدید، به سهم تهران در این زمینه، هشت درصد افزوده شده است.

 شرم هند: حقوق زنان، وضعیت حقوق زنان در هند اسفناک است
دیپلمات، ۶ جون ۲۰۱۴ تصویر دو دختر جوان که جسد هایشان از درخت در غرب ایالات اوتر پردش هند آویزان بود، مردم هند را روز ها نگران کرد. این تصویر تمام ملت هند را شرم آور کرده سوال های عمیقی را در باره ی جامعه و سنت های این کشور به وجود آورده است. چه گونه یک کشور متمدن با زنانش می تواند این رفتار را داشته باشد؟  

چهارده و نیم میلیون ایرانی مجردند
دویچه وله، ۷ جون ۲۰۱۴ سازمان ثبت احوال کشور می‌گوید تعداد مجردان در سن ازدواج در کشور افزایش داشته است. بنا به آخرین آمار ۴۸ درصد زنان و ۴۶ درصد مردان در سن ازدواج هرگز ازدواج نکرده اند. نرخ طلاق نیز همچنان رو به گسترش است.

زنان و محیط زیست
سازمان بهداشت جهانی، ۵ جون ۲۰۱۴ همانطور که بحث ها در مورد پاسخ های درست به تغیرات آب و هوایی ادامه دارند، افزایش سطح آب و تغیرات آب و هوایی در سرا سر جهان ویرانی های زیادی را به وجود می اورند. زنان بیشتر تحت تاثیر این وقایع قرار می گیرند چون آنها آب را جمع آوری می کنند و به کار بر روی زمین و ماهیگیری مشغول هستند. سلامتی  زنان در زمان بارداری و پس از ان بیشتر در خطر است. اما با این حال، صدای آنها در زمان برنامه ریزی مدیریت محیط زیستی کمتر از همه شنیده می شود.
هشدار کارشناس سازمان ملل: علی رغم تاثیر گسترده تغییرات اب و هوایی بر روی زندگی زنان، آنان از پروژه های حفظ محیط زیست کنارگذاشته می شوند

فرانسه اجلاس جهانی زنان در پاریس
رادیو بین المللی فرانسه ۵ جون ۲۰۱۴ از بیست و سه سال به این سو، اجلاس جهانی زنان، تلاش دارد تا به زنان کمک کند تا در امور اقتصادی و اجتماعی کشورهای مختلف دنیا، بیشتر سهم بگیرند.
هند اعتراض به افزایش خشونت علیه زنان در شمال 

      فرهنگ و جامعه

به دستور وزارت ارشاد عنوان “جشنواره” از موسیقی زنان حذف شد!
شهرزاد نیوز، ۱۰ جون ۲۰۱۴ قرار بود که جشنواره موسیقی زنان، پس از ۶ سال تعطیلی، از ۲۴ خرداد تا ۲ تیر در تالار وحدت برگزار شود، اما اکنون به دستور دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عنوان “جشنواره” از آن حذف گردیده و گفته شده است که به جای آن “اجرای موسیقی زنان” گذاشته شود.

جشنواره موسیقی زنان؛ زنان نمی توانند مانند مردان بیلبوردهای بزرگ نصب کنند

 فیلم جدید رضا علامه‌زاده به مادران خاوران تقدیم شد
دویچه وله، ۱۹ می ۲۰۱۴ فیلم داستانى- مستند “با من از دریا بگو” ساخته رضا علامه‌زاده روز شنبه (۱۷ می / ۲۷ اردیبهشت) در شهر کلن به نمایش درآمد. این فیلم به کشتار زندانیان سیاسى در تابستان ۶٧ پرداخته و به مادران خاوران تقدیم شده است.

‘افغان’ قهرمان لیگ برتر فوتبال زنان کابل شد
بی بی سی، ۷ جون ۲۰۱۴ تیم فوتبال ‘افغان’ برای دومین بار قهرمان لیگ برتر فوتبال زنان کابل شد . این تیم توانست در دیدار پایانی دومین دور لیگ برتر فوتبال زنان کابل با شکست دادن چهار بر صفر ‘میهن’ به مقام قهرمانی برسد. این تیم در اولین دور این لیگ نیز با غلبه بر استقلال به مقام قهرمانی رسیده بود و امسال نیز توانست برای دومین بار قهرمان این لیگ شود.

 دختر بایسکل‌ران افغانستان
 هشت صبح، ۱ جون ۲۰۱۴ از این‌که او بایسکل نداشت، رنج می‌برد. می‌خواست مثل پسر همسایه‌شان، در کوچه و بازار و در راه مکتب، بایسکل سوار شود. از کودکی به بایسکل‌رانی علاقه داشت، خوش می‌شد که همبازی‌هایش به او بایسکل‌ران بگویند، همیشه از خود می‌پرسید دختران و زنان هم خواهند توانست بایسکل‌رانی کنند. آن زمان تازه دانش‌آموز صنف شش و هفت مکتب بود و با خود می‌گفت: چرا زنان نمی‌توانند بر زین بایسکل بنشینند، رکاب بزنند و با هم مسابقه دهند.

اولین گام های پسران به سوی مردانگی
مدرسه فمینیستی، ۸ جون ۲۰۱۴ پسرم، لیام، اغلب از من می خواهد که درباره دوران کودکی و جوانی ام با او حرف بزنم. من درباره اتفاقات دوره جوانی و ماجراهای دوران کودکی ام برایش می گویم و اینکه چقدر آن دوره ها امروز عجیب و غریب به نظر می آیند. اگر او از من می پرسید که چه هنگام مرد بودن را یاد گرفتم، این روایت شاید آن چیزی باشد که در وهله اول به ذهنم می رسد.

   سیاست

میراث زنان از انقلاب
روز آنلاین، ۸ جون ۲۰۱۴ این روزها داغ نیمه ای از جمعیت ایران، بیش از آن نیمه ی دیگر تازه شده است. شگفتا که رادیو- تلویزیون های معتبر به آن نپرداختند ومجموعه برنامه ای با عنوان “میراث خمینی” در “بی.بی.سی” فارسی، برنامه ای یکسره “مردانه” بود که خود تاییدی است بر این که جمعیت بزرگ زنان ایرانی خارج از کشور چندان شانسی ندارند تا از این داغ در سالروز درگذشت رهبر انقلاب، آن گونه که باید سخن بگویند. در جمع صاحبنظران دعوت شده به برنامه، زنی یا مردی که از این میراث بگوید حاضر نبود.

       گزارش، پژوهش و کتاب

تجربه های زنانه (۹): غوز بالا غوز
مدرسه فمینیستی، ۶ جون ۲۰۱۴ مطلب زیر، نهمین روایت از مجموعه «تجربه های زنانه» است که توسط فرانک فرید، شاعر، مترجم و فعال حقوق زنان، به فارسی برگردانده شده است. مجموعه «تجربه های زنانه» را فرانک فرید از کتابی که «ریوکا سالمن» آنها را گردآوری و به چاپ رسانده، انتخاب و ترجمه کرده است. ماجرای زیر یکی از این روایت ها به قلم « لیندا گـِـینز» است. 

دین، سیاست فمینیستی و زنان مسلمان در هند
جمهوری هندوستان، ۵ جون ۲۰۱۴ مقاله علمی در باره دیدگاه های نقدی فمینیستی در رابطه با حقوق زنان  و اقلیت های مذهبی در هند.

      آرمان شهر

افغانستان به روایت دیگر
«افغانستان به روایت دیگر» کمپاینی است که به وسیله آرمان شهر/ OPEN ASIAو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر(FIDH) به مدت ۱۰۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان جریان دارد. در این کمپاین شخصیت های برجسته اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با گفتگو در مورد جامعه ای که در برگیرنده حقوق زنان و حقوق انسان باشد، صدای مترقی افغانستان را به گوش می‏رسانند.

شما می توانید هر روز یک مصاحبه از کمپاین «افغانستان به روایت دیگر» را در وبسایت آرمانشهر، روزنامه ۸ صبح و انگلیسی آنها را در

وبسایت روزنامه هافینگتون پست (Huffington Post) بخوانید. همچنین این مصاحبه ها در وبسایت فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر(FIDH) نیز قابل دسترس است.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: بی بی سی، کلید گروپ، رادیو زمانه، دیپلمات، سازمان بهداشت جهانی، ایرین، گاردین، دویچه وله، هشت صبح، شهرزادنیوز، مدرسه فمینیستی، روز آنلاین، جمهوری هندوستان.

پیوست‌ها: