افغانستان

four-election-workers-kidnapped-in-afghanistan-says-official-1403201410050174دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان همراه با تدابیر امنیتی/ منبع عکس

 انتخابات

نورستانی: نتایج قسمی دور دو انتخابات را اعلام نمی کنیم
صدای امریکا/ ۱۸/۳/۱۳۹۳ احمد یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات، می گوید: ما در دور دوم انتخابات نتایج را به وقت اعلام می کنیم. تاریخ ٢٢ ماه جولای نتایج نهایی ریاست جمهوری اعلام می شود و ما به تاریخ دوم جولای نتایج ابتدایی را اعلام خواهیم کرد. از دو جولای تا بیستم یا هژدهم جولای کمیسیون شکایات انتخاباتی می تواند به شکایات رسیدگی کند.

کمپاین و آزادی عمل مردم
۸صبح/ ۱۹/۳/۱۳۹۳ اساسا انتخابات برای این صورت می ‌گیرد که بتواند بیان ‌کننده حضور و مشارکت مردم در مدیریت سیاسی و اقتصادی یک کشور باشد. این مشارکت هرچند غیرمستقیم مردم در مدیریت سیاسی و اقتصادی کشور، زمانی خوب ‌تر تمثیل می ‌شود که در انتخابات استقلالیت وجود داشته باشد. استقلالیت هم شامل استقلال و آزادی عمل نامزدان در جلب و جذب اعتماد مردم می ‌شود و هم شامل آزادی عمل و استقلالیت رای ‌دهندگان در انتخاب گزینه‌ هایی می‌ شود که در معرض انتخاب قرار گرفته ‌اند.

کمیسیون شکایت ‌های انتخاباتی، اجازه‌ تصویربرداری در محل‌ های رای ‌دهی را داد
تلویزیون یک/ ۱۸/۳/۱۳۹۳ کمیسیون شکایت‌ های انتخاباتی به خاطر رسید‌گی درست به تقلب ‌های احتمالی در دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری، اجازه داده ‌است در محل‌ های رای‌ دهی تصویربرداری شود. این کمیسیون که باور دارد اشتراک مردم در انتخابات گسترده‌ تر از دور نخست خواهد بود، از مردم خواسته ‌است از آرای‌ شان نظارت کنند.

تدابیر شدید وزارت داخله افغانستان برای انتخابات دور دوم
صدای امریکا/ ۱۹/۳/۱۳۹۳ مقامات وزارت داخله از اتخاذ اقدامات جدی برای تامین امنیت روز انتخابات تاکید می کنند، در حالی که با نزدیک شدن برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری و افزایش حملات انتحاری و انفجاری در جریان کمپاین های نامزدان ریاست جمهوری افغانستان، نگرانی ها بخاطر تامین امنیت روز انتخابات بیشتر شده است.

هیچ چیزی مانع شرکت مردم در انتخابات نمی شود
روزنامه افغانستان/ ۱۹/۳/۱۳۹۳ با نزدیک شدن به روز انتخابات بازار کمپاین نیز گرم تر و تلاش ها برای جلب آرای مردم بیشتر می شود. این روزها در یک طرف تلاش ها و کوشش های خستگی ناپذیر تیم های انتخاباتی و هواداران آن ها را مشاهده می کنیم که شب و روز برای پیروزی در انتخابات زحمت می کشند و در طرف دیگر مردمی را می بینیم که جدا از این که به کدام تیم رأی می دهند، برای اشتراک در انتخابات لحظه شماری می کنند.

      زنان

محلات رای دهی زنان، چالشی در برابر نامزدان
طلوع نیوز/ ۱۸/۳/۱۳۹۳ نعیم اصغری مسوول بخش برنامه های بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می گوید: اگر کمیسیون مستقل انتخابات در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در محل های رای دهی زنان کارمند زن نگمارد بهتر است که این محل ها بسته بمانند. به گفته وی در دور نخست انتخابات، بسیاری از تقلب های گسترده در محل هایی انجام شدند که مردان به جای زنان در محل های رای دهی گماشته شده بودند و حتا در این محل ها مردان به جای زنان رای نیز دادند.

حمله انتحاری یک زن، ۱۴ کشته و زخمی برجای گذاشت
رادیو کلید/ ۱۴/۳/۱۳۹۳ حمله انتحاری یک زن، ۱۴ کشته و زخمی برجای گذاشت. این زن مواد انفجاری همراهش را در یکی از بازارهای شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب منفجر ساخت. سید مسعود یعقوبی، سخنگوی قومندانی امنیه فاریاب اظهار داشت: در میان زخمی شدگان زنان و اطفال نیز شامل اند.

“افغان” قهرمان لیگ برتر فوتبال زنان کابل شد
بی بی سی/ ۱۷/۳/۱۳۹۳ تیم “افغان” توانست در دیدار پایانی دومین دور لیگ برتر فوتبال زنان کابل، با شکست “میهن” به مقام قهرمانی برسد. تیم فوتبال “افغان” برای دومین بار است که قهرمان لیگ برتر فوتبال زنان کابل می شود. این تیم در اولین دور این لیگ نیز با غلبه بر استقلال به مقام قهرمانی رسیده بود.

   حامیان و فعالان

جامعه مدنی افغانستان چه نقشی در تحولات اجتماعی ایفا می کند؟
رادیو فرانسه/ ۱۱/۳/۱۳۹۳ سازمان‌ های مردم نهاد افغانستان در سال‌ های اخیر فعالیت‌ های گسترده و چشم گیری در سطح کشور داشته اند و جوانان افغانستان به نظر می رسد در این عرصه اشتیاق کم و بیش قابل توجهی، چه برای بنیان گزاری این تشکل ها و چه برای پیوستن به این نهادها از خود نشان داده اند. روح الامین امینی معاون بنیاد آرمان‌شهر در کابل، درباره فعالیت‌ های مختلف این بنیاد توضیح می ‌دهد.

اعتصاب استادان دانشگاه پروان
رادیو کلید/ ۱۹/۳/۱۳۹۳ شماری از استادان دانشگاه ولایت پروان به دلیل عدم پرداخت معاشات شان، از دو روز به این سو دست به اعتصاب زده و از رفتن به صنوف درسی خودداری می کنند. آنان می گویند: حتی مقداری از معاشات سال گذشته ما نیز تاکنون پرداخت نشده است. آنان همچنان از مدیریت ضعیف در این دانشگاه انتقاد دارند، اما رییس دانشگاه پروان این مساله را رد می کند.

       حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

غصب بیش از صدهزار جریب زمین دولتی در هرات
۸صبح/ ۱۹/۳/۱۳۹۳ یافته‌ های ۸ صبح نشان می ‌دهد که در جریان چند سال گذشته، بیش از ۱۰۰هزار جریب زمین دولتی در شهر هرات و ولسوالی‌ های این ولایت توسط شماری از زورمندان، فرماندهان پیشین جهادی، مسوولان دولتی، بزرگان و متنفذان غصب شده است. براساس اسناد رسیده به ۸ صبح، ۶۵۰ تن که شامل برخی از مسوولان دولتی، زرومندان، فرماندهان پیشین جهادی و بزرگان قوم است، با ساختن قباله‌ های جعلی از یک الی ۳ هزار جریب زمین دولتی را در هرات غصب کرده ‌اند.

پلیس کابل دو دلداده فراری را بازداشت کرد
بی بی سی/ ۱۸/۳/۱۳۹۳ زکیه و محمدعلی، زوج جوان بامیانی که ماه‌ ها فراری بودند، توسط پلیس کابل دستگیر شده ‌اند. این دو از کودکی یکدیگر را دوست داشتند و چند ماه پیش که تصمیم به ازدواج گرفتند، با مخالفت خانواده زکیه روبرو شدند و سرانجام به مناطق دور دست و حتی کوه‌ ها فراری شدند.

طرح قانون مبارزه با پول شویی در ولسی جرگه بازهم از تصویب بازماند
رادیو آزادی/ ۱۹/۳/۱۳۹۳ طرح قانون مبارزه با پول شویی یا منع تطهیر پول به دلیل تکمیل نبودن نصاب در ولسی جرگه از تصویب بازماند. عبدالروف ابراهیمی رییس ولسی جرگه در نشست عمومی این جرگه گفت: هر چند این قانون در کمیسیون های مربوط مورد بررسی قرار گرفته اما به خاطر غیرحاضری وکلا تصویب نشد. پیش از این د افغانستان بانک و وزارت عدلیه افغانستان هشدار داده بودند که اگر قانون مبارزه با پول شویی تا آخر ماه جون تصویب نشود، بانک های این کشور شامل فهرست سیاه برخی از کشورها خواهند شد.

راهبردهای منطقه ای در مبارزه با مواد مخدر
روزنامه افغانستان/ ۱۹/۳/۱۳۹۳ وزارت مبارزه با مواد مخدر از کشورهای همسایه خواسته است که با افغانستان در امر مبارزه با مواد مخدر همکاری کنند. مبارز راشدی گفته است مواد شیمیایی که از آن در تولید فرآورده های تریاک استفاده می شود، از کشورهای همسایه به افغانستان وارد می شود. مواد مخدر مانند تروریسم یک تهدید کلی و عمومی در سطح جهان بوده و تمامی کشورها ملزم به مبارزه با این پدیده می باشد.

   نسل سوم: همبستگی، صلح پایدار، محیط زیست سالم و ارتباطات

یک روس در غور تابعیت افغانستان را گرفت
فارسی.رو/ ۱۶/۳/۱۳۹۳ یکی از شهروندان کشور روسیه که از مدت ها قبل در افغانستان به سر می برد، تابعیت افغانستان را دریافت کرد. مقام های محلی در ولایت غور می گویند: این فرد از سربازان شوروی سابق بوده و از زمان حضور نظامی شوروی در افغانستان اسیر شده بود. این فرد که “سرگی” نام دارد، پس از بیرون شدن نیروهای ارتش شوروی سابق از افغانستان، مسلمان شد و نام خود را نوراحمد گذاشت.

سیل در افغانستان و تکرار فاجعه
رادیو فرانسه/ ۱۷/۳/۱۳۹۳ سیلاب ‌های تند بهاری در شمال افغانستان نزدیک به شصت قربانی گرفت. حداقل شش روستا در ولسوالی گذرگاه نور، واقع در ولایت بغلان در شمال افغانستان با راه افتادن سیلاب‌ های بهاری ویران شدند. سلطان محمد عبادی، والی بغلان گفت: پیامدهای فاجعه بسیار سنگین است. یکی دیگر از مقامات محلی، تعداد خانه‌ های ویران‌ شده را حدود دو هزار برآورد کرد و گفت: هزاران رأس گوسفند و گاو نیز تلف شده ‌اند.

راشدی: مافیا در افغانستان از درک کوکنار هر سال ۸۰ ملیارد دالر بدست می آورد
رادیو آزادی/ ۱۸/۳/۱۳۹۳ وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می گوید: گروهای مافیایی ملی و بین المللی از کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در کشور سالانه تا هشتاد میلیارد دالر عواید بدست می آورند. دین محمد مبارز راشدی وزیر مبارزه با مواد مخدر در خصوص مبارزه با مواد مخدر گفت: از پول بدست آمده مواد مخدر بیشتر در حملات تخریبی استفاده می شود.

خشم طبعیت و وظیفه انسانی ما
روزنامه افغانستان/ ۱۸/۳/۱۳۹۳ خشم طبیعت در افغانستان همواره قربانیان زیادی را به همراه داشته است. مردمی که در ابتدایی ترین شکل حیات در قرن بیست و یک زندگی می کنند، هرازگاهی قربانی خشم طبیعت هم می شوند و خسارات مادی و مالی فراوانی را به جان می خرند. امسال اما، طبیعت سرکش افغانستان جولان می دهد و سیل و رانش زمین و … در ولایات مختلف جان هم وطنان ما را می گیرد.

   جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
یک فرد ملکی در اثر انفجار ماین در شهر مزارشریف زخمی شد. طالبان یک فرد ملکی را در ولایت غزنی کشتند. نه فرد ملکی در انفجار ماین در ولایت فراه زخمی شدند. سه تن در حملات راکتی نظامیان پاکستانی کشته شدند.

تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
هفده طالب مسلح در پی عملیات تصفیوی نیروهای اردوی ملی در ولایت غزنی کشته شدند. نه طالب مسلح در عملیات های تصفیوی پولیس که در ساحات مختلف کشور انجام شد، کشته شدند. یک قوماندان طالبان مسلح در ولایت غزنی در جریان عملیات ویژه نظامی کشته شد. دو منسوب اردوی ملی در ولایت میدان وردک کشته شدند.

مهاجمان انتحاری ۲۲ موتر تدارکاتی ناتو را در جلال‌آباد آتش زدند
تلویزیون یک/ ۱۹/۳/۱۳۹۳ سه مهاجم انتحاری به کندک پولیس محافظت عامه در شهر جلال آباد حمله کردند. احمدضیا عبدالزی، سخنگوی والی ننگرهار گفت: مهاجمان پس از یک ساعت درگیری با نیروهای امنیتی، مواد انفجاری همراهشان را منفجر کرده و از پا درآمدند. در این حمله ابتدا مهاجمان انتحاری یک تن از نیروهای پولیس محافظت عامه را کشتند و دو تن دیگر را زخمی کردند.

مردان نقاب‌ پوش ۱۲ فرمانده گروه طالبان را اعدام کردند
بی بی سی/ ۱۵/۳/۱۳۹۳ مقام ‌های افغان از فعالیت یک گروه مشکوک و نقاب پوش در جنوب شرق افغانستان خبر می ‌دهند که تا کنون هدف اصلی شان کشتن فرماندهان طالبان بوده است. مسوولان حکومتی در ولایت نورستان گفته اند: این گروه مربوط “لشکر طیبه پاکستان” است و از مدتی به این سو وارد ولایت نورستان در جنوب شرق شده اند و دست کم دوازده فرمانده محلی طالبان را تا حال به دار آویخته اند. دلیل کشتن فرماندهان طالبان توسط گروه مشکوک، ناکامی آن‌ها در برهم زدن روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری انتخابات خوانده شده است.

سید حسین انوری از یک انفجار جان سالم بدر برد
رادیو کلید/ ۱۹/۳/۱۳۹۳ سید حسین انوری، رییس حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان از یک انفجار در مربوطات ولایت پروان جان سالم  بدر برد. این حادثه در منطقه “سیاگرد” ولایت پروان صورت گرفت. در این رویداد یک زن از مردم محل کشته شده و سه محافظ آقای انوری نیز زخم برداشته اند.

         سیاست

گوانتانامو زندانیان و رهایی طالبان
۸صبح/ ۱۸/۳/۱۳۹۳ پنج تن از رهبران طالبان که متهم به جنایات جنگی ‌اند در برابر یک خردضابط امریکایی که به‌ گونه بسیار مشکوکی به اسارت طالبان درآمده بود، آزاد شدند. این رهبران طالبان شهروندان جمهوری اسلامی افغانستان ‌اند که در دوران اشغال کشور ما توسط پاکستان، در سال‌ های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۱، به مثابه ستون پنجم آن کشور در همکاری با شبکه ‌های ترور بین ‌المللی مرتکب جنایت ‌های بزرگی علیه مردم سرزمین ما شده ‌اند.

رییس جمهوری جدید افغانستان از امضای موافقتنامه با امریکا چه چیزی به دست می آورد؟
فارسی.رو/ ۱۶/۳/۱۳۹۳ همین چند ماه پیش مهمترین موضوع مورد بحث در افغانستان همانا امضای موافقتنامه امنیتی میان افغانستان و امریکا بود. جر و بحث های فراوان و داغی در این رابطه جریان داشتند و حتا ائتلاف های موافقان و مخالفان امضای این موافقتنامه شکل گرفتند. اما شهرت این مسأله دیرپا نبود.

اوباما: بابت مبادله سرباز آمریکایی با طالبان عذرخواهی نمی‌کنم
بی بی سی/ ۱۵/۳/۱۳۹۳ باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا و چاک هیگل، وزیر دفاع این کشور از مبادله بو برگدال، سرباز آمریکایی اسیر طالبان با پنج نفر از اعضای زندانی این گروه در بازداشتگاه گوانتانامو دفاع کردند. باراک اوباما گفت: برای مبادله آقای برگدال با اعضای طالبان عذرخواهی نخواهد کرد. جمهوری خواهان کنگره و بعضی از نمایندگان دموکرات از مبادله گروهبان برگدال با اعضای طالبان که به گفته آن ها تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا هستند، انتقاد کرده‌ اند.

       فرهنگ

سیاهی رنگ غالب در سینمای افغانستان
بی بی سی/ ۱۸/۳/۱۳۹۳ اولین فیلم پرژکتور در سال ۱۹۲۰ میلادی، توسط خاندان سلطنتی وقت به افغانستان وارد شد. از این پروژکتور فقط در مراسم‌ های رسمی استفاده می ‌شد. حدود ۳۰ سال بعد از آن تاریخ، رشید لطیف، اولین فیلم افغانستان به نام عشق و دوستی (۱۹۴۶) را ساخت. شاید دوران اوج سینمای افغانستان دوران نفوذ شوروی سابق بود. در آن دوران چند فیلم خوب و استاندارد ساخته شد که آن هم به خاطر بورسیه‌ هایی بود که شوروی به دانشجویان افغان داده بود تا در مسکو در رشته سینما درس بخوانند.

هیات سازمان یونسکو برای بررسی چگونگی بازسازی بناهای تاریخی به هرات سفر کرد
خبرگزاری باختر/ ۱۵/۳/۱۳۹۳ هیات سازمان یونسکو غرض مطالعه آغاز کار عملی کمک به بازسازی برخی آبدات تاریخی وارد ولایت هرات شده است. این هیات در دیدار با آریا رئوفیان رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات، اعلام کرد که در مدت سه روز اقامت خود، ظرفیت و کیفیت تولید کاشی در تنها کارخانه کاشی سازی را مورد بازدید قرارخواهد داد.

چاپ تازه ‘گلشن توحید’ در افغانستان
بی بی سی/ ۱۵/۳/۱۳۹۳ گلشن توحید شرح منظومی است بر مثنوی مولانا، اثر ابراهیم بن صالح مغلوی معروف به شاهدی د ده، از شاعران قرن نهم هجری. این کتاب که پیش از این تنها یک بار و آن هم سال ‌ها پیش در ایران به چاپ رسیده و خیلی زود هم نایاب شده است، حالا به کوشش معروف کبیری، شاعر و نویسنده افغان بازچاپ شده است. کبیری خود این اثر را تصحیح کرده و بر آن مقدمه نوشته است.

     آرمان شهر

افغانستان به روایت دیگر
«افغانستان به روایت دیگر» کمپاینی است که به وسیله آرمان شهر/  OPEN ASIAو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) به مدت ۱۰۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان جریان دارد. در این کمپاین شخصیت های برجسته اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با گفتگو در مورد جامعه ای که در برگیرنده حقوق زنان و حقوق انسان باشد، صدای مترقی افغانستان را به گوش می ‏رسانند. تاکنون مصاحبه های حمیرا قادری، رهنورد زریاب، سیما ثمر، کاوه جبران، آزیتا رفعت، احمد ولی مسعود و شکریه حیدر، پرتو نادری، مژگان مصطفوی، امان پویامک، حبیبه سرابی، فرید حمیدی، عزیزه خیراندیش، فرید مزدک، خالده خرسند، صدیق الله توحیدی، ثریا پرلیکا، یاسین نگاه و ماریا بشیر به دری و انگلیسی منتشر شده است. شما می توانید هر روز یک مصاحبه از کمپاین «افغانستان به روایت دیگر» را در وبسایت آرمان شهر، روزنامه ۸ صبح و انگلیسی آن ها را در وبسایت روزنامه هافینگتون پست (Huffington Post) بخوانید. همچنین این مصاحبه ها در وبسایت فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) نیز قابل دسترس است.

فستیوال فیلم زنان
نخستین جشنواره بین ‌المللی فیلم زنان توسط بنیاد آرمان ‌شهر و خانه فیلم رویا با ریاست گیسو جهانگیری و رویا سادات برای اولین بار در منطقه به مناسبت ۸ مارس، با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در ارگ هرات برگزار شد. صد فیلم از ۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تایید هیات داوران،۱۰ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم از دیگر کشورها به نمایش در آمد. این فستیوال به طور سالانه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

منابع این هفته : خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

 هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره۵۱

 

پیوست‌ها: