شماره ۴۲ – ۲۵ خرداد / جوزا ‌۱۳۹۳ / ۱۵ ژوئن ۲۰۱۴

haft-690x259

rf4r

آهوی بخارایی منبع عکس

در صورتی که علاقه مند به خواندن متن کامل خبرها در سایت های لینک شده به این صفحه هستید می توانید برای برگردان خبرها از خط سرلیک به فارسی این جا را کلیک کنید

  سیاست

سازمان امنیت و همکاری اروپا از ناپدید شدن الکساندر صادقوف ابراز نگرانی کرد
۱۸
ژوئن، سازمان امنیت و همکاری اروپا نماینده سازمان امنیت و همکاری اروپا برای آزادی بیان و رسانه ها خانم دنیا میاتوویچ از ناپدید شدن الکساندر صادقهوف دانشجوی دکترای دانشگاه تورنتوی کانادا و وبلاگ نویس ابراز نگرانی کرد. الکساندر صادقهوف روز دوشنبه گذشته در شهر خارغ دست گیر شد. بیشتر بخوانید: در صورت محکومیت، الکساندر  سادقوف می تواند تا به مدت ۲۰ سال زندان محاکمه شود

 بررسی مسائل مربوط به بخش حقوق بشر
۱۹ ژوئن، سازمان امنیت و همکاری اروپا
رکورد تاجیکستان در چارچوب تعهدات این کشور به سازمان امنیت و همکاری اروپا موضوع نشست دو روزه بین نماینده گان دولت و جامعه مدنی بود.این برنامه به ابتکار دفتر سازمان امنیت و همکاری اروپا در همکاری با حکومت تاجیکستان دائر گردید.

 همایش مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در دوشنبه
۱۹ ژوئن، سایت وزارت کشور روز ۱۹ ژوئن کنفرانس علمی «مبارزه با تروریسم و افراط گرایی» در دوشنبه برگزار خواهد شد. منصور بخاری اف، مشاور ارشد وزارت کشور تاجیکستان تاکید کرده است که این جمهوری در اواخر قرن ۲۰ و اوایل قرن ۲۱  همانند سایر کشورها با تروریسم و افراط گرایی مواجه شده است. تصویب قوانین جدید برای مقابله با این پدیده ها زمینه مبارزه جدی با علل و عوامل این نوع تهدیدات را فراهم کرده است. وی معتقد است که برخی از سازمان های افراطی با استفاده از گرایش اسلامی مردم و به ویژه نسل جوان تلاش می کنند که شهروندان تاجیکستان را علیه دولت این کشور تحریک کنند؛ از این رو ساختارهای قدرتی تاجیکستان برای مقابله با تروریسم، افراط گرایی، قاچاق انسان و فساد و رشوه خواری، از تمام امکانات خود استفاده خواهند کرد.

  جامعه

کولابجوانان دست به خودکشی می‌زنند
۱۷ ژوئن، فرج به گزارش کمیته جوانان در شهر کولاب در ۶ ماه اول سال ۲۰۱۴ دوازده حادثه خودکشی به ثبت رسیده است که ۵۰ درصد این تعداد را زنان تشکیل می دهند. نمایندگان کمیته جوانان کولاب، کارمندان حفظ حقوق، جهت رفع و محکوم کردن عمل‌های خودسوزی و خودکشی میان نابالغان و جوانان با مادران و آموزگاران ملاقات برگزار کردند. گفتنی است که این آمار به نسبت سال‌های پیشین افزایش یافته است.

 نسل جدید در پهنای آرزوها و تنگنای توانایی‌ها
۱۵ ژوئن، رادیو آزادی در این روزها هزاران نفر جوان تاجیک فارغ التحصیل دانشگاه‌ها در جست‌و‌جوی شغل هستند. آیا جامعه تاجیکستان برای پذیرفتن این فارغ التحصیلین آماده است؟ اغلب کارخانه های تولیدی تاجیکستان پس از جنگ تحمیلی بسته شده‌اند و در شرایط بحرانی کشور نمی‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند. در دهه های ۵۰ و ۷۰ میلادی قرن گذشته علم تاجیکستان نابغه هایی را به میدان آورد و به جهانیان پیشکش نمود.

 فرمول نجات آهووان نادر بخاری و مارخور
۱۷ ژوئن، رادیو آزادی دانشمندان تاجیک می‌گویند بلاخره توانسته اند دو حیوان نادر – آهوی بخاری و آهوی مارخور را که هر دو در طول دهه های گذشته  در «کتاب قرمز» شامل شدند، از نابودی نجات دهند. دانشمند تاجیک آقای مراداف می‌گوید تحقیقات جدید آن‌ها در فصل بهار نشان داد که تعداد آهووان بخاری تنها در منطقه حفاظت شده «بیشه پلنگان» استان ختلان از ۱۶۰ بیشتر شده، اگرچه در زمان جنگ تحمیلی تاجیکستان از این جانوران زیبا تنها ۲۰ رأس باقی‌ مانده بود. این جانور که قبلاَ در تاجیکستان سکونت داشت و در زمان شوروی به سایر کشورهای آسیای مرکزی از جمله ازبکستان، قرغیزستان و قزاقستان صادر شد. حال، بیشترین تعداد این آهووان در قزاقستان به سر میبرند.

  زنان  و کودکان 

ناچاری، ناکامی و مردهای بد – بهانه‌های زنان روسبی
۱۸ ژوئن، رادیو آزادی اغلب زنان روسبی تاجیک پیشنهاد کمیته کار با زنان و خانواده تاجیکستان را جهت جذب آنان رد کرده اند. این کمیته به زنان  پیشنهاد کار در شرکت های پخت و پز، نظافت و در مجموع کارهایی که نیاز به تحصیلات ندارند را کرده است. مسئولین کمیته می‌گویند اغلب زنان راه دریافت آسان پول را جست‌و‌جو می‌کنند و نمی‌خواهند با راه درست در‌آمدی کسب کنند. اغلب روسبی ها در تاجیکستان آن‌هایی هستند که در تشکیل خانواده ناکام شدند و در نهایت بنابر مشکلات زندگی و عدم تحصیلات دست به روسبی گری زده اند.

  اقتصاد 

تلاش‌ها برای احیا سیستم واحد انرژی در منطقه
۱۷ ژوئن، بی بی سی کشورهای منطقه از جمله قزاقستان، قرغیزستان و تاجیکستان قصد دارند سیستم واحد انرژی آسیای میانه را احیا کنند. سیستم واحد انرژی در آسیای میانه در زمان سابق شوروی به منظور اتحاد شبکه‌های نیروگاه های آبی و حرارتی کشورهای منطقه و هماهنگ‌سازی تقسیم منصفانه نیروی برق میان این کشورها تاسیس شده بود. برای مثال، تاجیکستان در فصل تابستان به ازبکستان و قزاقستان نیروی برق صادر کرده و در فصل زمستان این مقدار نیروی برق را از این کشورها وارد می کرد. ذکر گردید که در پی بنیاد خط انتقال نیروی برق از قرغیزستان و تاجیکستان به افغانستان و پاکستان موسوم به کاسا ۱۰۰۰ مشکل صدور نیروی برق اضافی تاجیکستان حل گردد. در همین حال معاون وزیر انرژی تاجیکستان ضمن سخنرانی در همایش منطقه ای «تبادل تجربه در راستای همکاری‌های انرژی» گفت که تاجیکستان تلاش می‌کند از طریق ترمیم و بازسازی نیروگاه های آبی، خطوط انتقال برق و احداث نیروگاه های حرارتی با استفاده از انگشت و مشکل کمبود نیروی برق در فصل سرما را حل کند.

 بررسی همکاری‌های انرژی در دوشنبه
۱۸ ژوئن، خاور همایش منطقه ای تبادل تجربه در بخش همکاری‌های انرژی روز ۱۷ ژوئن در دوشنبه با حمایت و سرپرستی دفتر سازمان امنیت و همکاری اروپا در تاجیکستان برگزار شد. همایش برای مساعدت مکالمه انرژی در آسیای مرکزی سازمان داده شده است. یکی از کارهای مهم این سازمان در تاجیکستان انرژی می باشد.

 تاجر تاجیک رئیس هیات امنای صندوق اوروآسیای آسیای میانه
۱۷ ژوئن، آسیا پلوس آقای نظیر شریف اف تاجر و فعال اجتماعی از تاجیکستان به عنوان عضو روسای صندوق اروآسیای آسیای میانه انتخاب شد. به گزارش نمایندگی صندوق اوروآسیا در تاجیکستان انتخاب آقای شریف اف در همایش نمایندگان این سازمان در شهر دوشنبه صورت گرفته است. صندوق اوروآسیا از سال ۱۹۹۲ تا سال ۲۰۰۵ به مبلغ بیش از ۴۰ میلیون دلار برنامه‌های مختلفی را در آسیای میانه تطبیق کرده بود. کارشناسان نقش این نمایندگی را در زمینه‌های مختلف از جمله حمایت از وضع کودکان آسیب‌پذیر، تأمین شفافیت بوجه، تجارت، توسعه رسانه‌ها و چاپ کتاب‌های حقوقی مهم می دانند.

    روابط بین الملل

امضاء ۵ سند همکاری میان تاجیکستان و پاکستان
۱۷ ژوئن، تاج نیوز پس از ملاقات امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان با نواز شریف نخست وزیر پاکستان میان این دو کشور ۵ سند همکاری از جمله بیانیه مشترک، اسناد همکاری‌ در زمینه‌های مبارزه با تروریسم بین المللی، رشد بخش نساجی، تحصیلات حرفه‌ای و عالی به امضا رسیدند.

 اتحادیه اروپا در هفت سال به مبلغ ۲۵۰ میلیون یورو به تاجیکستان کمک می‌کند
۱۸ ژوئن، بی بی سی اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است در ظرف هفت سال آینده برای بخش های آموزش و پرورش، بهداشت و بهبود وضع زندگی ساکنان مناطق روستایی تاجیکستان حدود ۲۵۰ میلیون یورو اختصاص دهد. این مطلب در همایش سوم کمیته همکاری های اتحادیه اروپا و تاجیکستان اعلام گردید. این کمک بلاعوض مالی در چارچوب طرح اتحادیه اروپا برای کشورهای آسیای مرکزی برای سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ به تاجیکستان ارائه خواهد شد. این طرح اتحادیه اروپا که هزینه‌اش حدود یک میلیارد یورو است، به منظور پشتیبانی مالی از جوامع کشورهای آسیای میانه‌ تهیه و تصویب شده است. مسائل آب، انرژی و تعیین خطوط مرزی میان کشورهای آسیای میانه‌ مد نظر اتحادیه اروپا قرار داشته و این سازمان به حل مسالمت‌آمیز این مسائل علاقه‌مند است. همکاری های اتحادیه اروپا با تاجیکستان از سال ۱۹۹۲ شروع شده است. در اکتبر سال ۲۰۰۴ میان این اتحادیه و تاجیکستان موافقتنامه شراکت و همکاری امضا شد. اتحادیه اروپا از سال ۱۹۹۲ تا به حال به تاجیکستان به مقدار ۶۰۰ میلیون یورو کمک مالی و فنی ارائه داده است.

    فرهنگ

بارگشایی ساختمان تئاتر تجربی تماشاگران جوان “اهارون” به نام محمّدجان قاسم‌وف
۲۱
ژوئن، خاور روز ۲۱ ژوئن با حضور رئیس جمهور تاجیکستان امامعلی رحمان دربهای ساختمان سینمای سابق به نام گورکی شهر دوشنبه دوباره گشاده شد، اما این بار به عنوان یک تئاتر. این ساختمان تبدیل به تئاتر تجربی تماشاگران جوان “اهارون” به نام محمّدجان قاسم‌وف شد.

 روز جهانی موسیقی در دوشنبه
۱۸ ژوئن، آسیا پلوس
روز  ۲۲ ژوئن سال جاری در هتل «سرینا»  شهر دوشنبه به ابتکار مرکز فرهنگی «باختر» گرامی داشت روز جهانی موسیقی برگزار شد.

 نمایش «بوسه های زیر پا»
۱۷ ژوئن، رادیو آزادی ۱۶ ژوئن در آثارخانه شهیدی نمایشنامه «بوسه های زیر پا» به مناسبت صدمین سالگرد آهنگساز سرشناس تاجیک نمایش داده شد. نمایشنامه را هنرپیشه های جوان گروه «بی سرپرستان» تحت کارگردانی هنرمند جوان ایرانی سام جوادی روی صحنه آورده اند. موضوع  نمایشنامه دوران سخت کار هنرپیشه های تاجیک در طول تاریخ شوروی و مشکلات جوانان امروز است.

 فضل الدین محمدی یف
۱۵ ژوئن، تاج نیوز روز ۱۵ ژوئن هشتاد و ششمین زادروز فضل الدین محمدی یف نویسنده سرشناس تاجیک بود.  محمدی یف نثر تاجیک را در سال‌های ۸۰ قرن گذشته از ترنم ساخت بلشویکی به تصویر انسان کامل برگرداند و نخستین رمان های روانشناسی خود را در ادبیات تاجیک آغاز کرد. نخستین داستان‌های کوتاه وی در مجله «شرق سرخ» و گاهنامه روسی  «لیتراتورنی تاجیکستان»  چاپ شده اند. نخستین مجموعه داستانهای کوتاه وی تحت عنوان «مهاجران» در سال ۱۹۵۸ منتشر شد.

 آرمان شهر

صفحه‌ی تاجیکستان در سایت آرمان‌شهر
تارنمای آرمان‌شهر مطالب مربوط به جغرافیای تاجیکستان را در این صفحه گردهم می‌آورد. برای بارور کردن آن ما را یاری دهید.

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر صفحه‌‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

  دیگر بولتن‌های آرمان‌شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روزنامه حقوق بشر افغانستان


منابع این شماره
Asia-Plus, Avesta, BBC (Persian, Tajik, English), Faraj.tj, Khovar.tj, MVD.tj OSCE, Radio Ozodi, Tojnews.tj

شماره ۴۳ هفت روزنامه تاجیکستان