زنان-690x259

simin
«سبز، بنفش، نارنجی»؛ گفت‌و گو با سیمین بهبهانی منتشر شد/ منبع عکس

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

شبکه‌های تاریک’ در خدمت سوءاستفاده‌کنندگان جنسی درآمده‌اند
بی بی سی، ۲۰ جون ۲۰۱۴ تحقیقات بی‌بی‌سی نشان می‌دهد که ده‌ها هزار پدوفیل (افرادی که میل جنسی به کودکان دارند) از شبکه‌های اینترنتی موسوم به دارک‌نت برای مبادله و خرید و فروش تصاویر سوء‌استفاده جنسی استفاده می‌کنند. دارک‌نت‌ها (شبکه‌های تاریک) شبکه‌های اینترنتی خصوصی هستند که افراد می‌توانند به صورت ناشناس فایل‌هایی را از طریق آنها به اشتراک بگذارند. ردیابی و شناسایی کاربران این شبکه‌ها بدون نرم‌افزار ویژه تقریبا غیرممکن است.

یک زن جوان پاکستانی بعد از تجاوز و شکنجه به قتل رسید
بی بی سی، ۲۰ جون ۲۰۱۴ براساس اعلام مقامات استان پنجاب پاکستان، جسد یک زن بیست ساله که مورد تجاوز و شکنجه قرار گرفته بود، زیر یک درخت پیدا شده است. پزشک قانونی شکنجه و تجاوز به این زن جوان را تایید کرده است.

هند؛ سرنوشت زنان دالیت بر دار‌ تبعیض
رادیو زمانه، ۱۹ جون ۲۰۱۴ در داغ‌ترین روزهای تابستان که مردم هند انتظار انبه‌های شیرین را می‌کشند، در ایالت کویری اوتارپرادش، به‌جای انبه میوه‌هایی تلخ از درختان می‌رویند که محصول بخش تبعیض‌آمیز فرهنگ این کشورند.

‘برخورد خشن’ پلیس ایران با هواداران زن تیم ملی والیبال
بی بی سی، ۲۰ جون ۲۰۱۴ بر اساس گزارش‌ها از ایران، گروهی از زنان که روز جمعه، ۳۰ خرداد، برای تماشای مسابقه تیم‌های ملی والیبال ایران و ایتالیا به دنبال حضور در ورزشگاه آزادی بودند، در حوالی این ورزشگاه بازداشت شده‌اند.گزارش شده است که این زنان می‌خواستند در مقابل ورودی ورزشگاه آزادی تجمع کنند، اما ماموران نیروی انتظامی “برخوردهایی تند و خشنی” با آنها داشته‌اند.

      دفاع از حقوق بشر

بیانیه سه سازمان بین‌المللی حقوق بشر در حمایت از مهناز محمدی
رادیو زمانه، ۲۱ جون ۲۰۱۴ سازمان نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، برنامه مشترک فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه (OMCT) در بیانیه مشترکی خواستار مداخله فوری مقام‌های دولت ایران در «حبس خودسرانه و آزار قضائی» مهناز محمدی، مستندساز و از فعالان حقوق زنان شده‌اند.

نشست خشونت جنسی انگلیس به روایت نهاد زنان ملل متحد
مهر خانه، ۲۲ جون ۲۰۱۴ در نشست جهانی که اخیراً در شهر لندن در مور مقابله با خشونت جنسی علیه زنان و دختران در مخاصمات مسلحانه برگزار شد، کشور انگلیس و نهاد زنان ملل متحد با همکاری کمیسیاریای عالی ملل متحد در مورد حقوق بشر، راهنمای عمل دبیرکل در مورد جبران خسارت‌های ناشی از خشونت‌های جنسی در زمان مخاصمات مسلحانه را محور توجه قرار دادند. نهاد زنان ملل متحد اخیراً گزارش این نشست را منتشر کرده است.

ﻣﺼﺮ اﻋﺘﺮاض ﺑﻪ ﮔﺴﺘﺮش ﺧﺸﻮﻧﺖ ﻋﻠﯿﻪ زﻧﺎن
یورونیوز فارسی، ۱۵ جون ۲۰۱۴ گروهی از فعالان حقوق بشر و زنان در مصر روز شنبه در اعتراض به گسترش آزار جنسی علیه زنان در این کشور در شهر قاهره تجمع کردند. این تجمع اعتراضی درپی حمله و تجاوز گروهی به دختری جوان در جریان برپایی جشن پیروزی عبدالفتاح السیسی در میدان تحریر شهر قاهره صورت گرفت.

رهایی مریم یحیی ابراهیم
عفو بین الملل، ۲۳ جون ۲۰۱۴ مریم یحیی ابراهیم سودانی از زندان آزاد شد و حالا می‌تواند کنار همسر و فرزندان‌اش باشد. با وجود فشارهای بین ‌المللی، این زن را که دومین فرزندش را در زندان به دنیا آورد، از اعدام نجات پیدا کرد. حدود یک میلیون نفر در سراسر دنیا و به همراهی فعالین و گروه‌های مدافع حقوق‌بشر خواهان لغو حکم اعدام مریم یحیی و آزادی‌اش از زندان شده بودند.

گزارش گزارشگر ویژه خشونت علیه زنان سازمان ملل متحد
و.ه.ل.د.د/آرمانشهر، ۱۷ جون ۲۰۱۴ گزارش حاضر به تحولات در سازمان ملل متحد در مورد خشونت علیه زنان، علل و پیامدهای آن،  در بیش از ۲۰ سال گذشته می پردازد.

زنان و صلح و امنیت – شورای امنیت، جلسه ۷۱۶۰ (قسمت ۱) – ویدئو  
تلویزیون اینترنتی سازمان ملل متحد، ۲۵ آپریل ۲۰۱۴ ویدئو جلسه شورای امنیت و گزارش دبیر کل سازمان ملل در مورد خشونت های جنسی در جنگ (S/2014/181).

چگونه می توان به خشونت جنسی در جنگ پایان داد؟
گاردین، ۱۰ جون ۲۰۱۴ بیش از ۱۵۰ نماینده از سراسر جهان در لندن برای اجلاس اختصاص داده شده به پایان دادن خشونت جنسی در جنگ به هم پیوستند. اما دست آورد این کنفرانس چه خواهد بود؟ ما از زنان چند سازمان خواسته ایم تا امیدهای خود را بیان کنند.

ﮔﺮوه ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻠﻞ ﺑﻪ ﻧﺎﺑﺮاﺑﺮی در ﻗﺎﻧﻮن ﺧﺎﻧﻮاده اوﮔﺎﻧﺪا رﺳﯿﺪﮔﯽ ﮐﻨﺪ
ﻓﺪراﺳﯿﻮن ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻫﺎی ﺣﻘﻮق ﺑﺸﺮ، ۲۰ ﺟﻮن ۲۰۱۴ ﻓﺪراﺳﯿﻮن بین المللی جامعه های حقوق بشر و ﺳﺎزﻣﺎن ﻋﻀﻮ آن در اوﮔﺎﻧﺪا ﻣﻘﺮرات ﺗﺒﻌﯿﺾ آﻣﯿﺰ در ﻗﺎﻧﻮن ازدواج و ﻃﻼق اوﮔﺎﻧﺪا را ﺑﻪ ﮔﺮوه ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻠﻞ ﺑﺮای ﺗﺒﻌﯿﺾ ﻋﻠﯿﻪ زﻧﺎن ارﺟﺎع و ﺗﺎﮐﯿﺪ ﮐﺮدﻧﺪ ﮐﻪ اوﮔﺎﻧﺪا ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﯽ و ﺗﻌﻬﺪات ﺣﻘﻮق ﺑﺸﺮی ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ و ﻣﻨﻄﻘﻪ ای ﺧﻮد ﺑﺮاﺑﺮی ﺣﻘﻮق ﻣﺮدان و زﻧﺎن را ﺗﺎﻣﯿﻦ ﮐﻨﺪ.

کودکان
افغانستان تجاوز بالای پسر ۵ ساله در بغلان
کلید گروپ، ۱۹ جون ۲۰۱۴ مسوولان امنیتی ولایت بغلان می گویند: یک پسر ۵ ساله در این ولایت مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است. احمد جاوید بشارت، سخنگوی قومندانی امنیه این ولایت به خبرنگاران گفت: این رویداد بعد از ظهر روز گذشته در ولسوالی جرگه این ولایت رخ داده است.

ایران حکم اعدام عروس نوجوان مجرم را متوقف کند
هرانا، ۱۹ جون ۲۰۱۴ سازمان دیده‌بان حقوق بشر امروز گفت که دستگاه قضائی ایران باید حکم اعدام زنی را که در ۱۷ سالگی همسرش را به قتل رسانده بود متوقف کند. این زن در سن ۱۷ سالگی اتهام قتل همسرش را با شلیک گلوله در حالی که او در خواب به سر می‌برده  پذیرفت. وی در سن ۱۴ سالگی ازدواج کرده و اکنون مادر یک کودک ۶ ساله است.

   قوانین و لوایح

منشورها و بیانیه های زنان: ساخت یک جهانی دیگر
و.ه.ل.د.د / آرمانشهر، ۱۶ جون ۲۰۱۴ توسعه منشورها، اعلامیه ها و بیانیه های زنان ابزار های تقاضا برای تغییر و بهبود در وضعیت و زندگی زنان به شمار می روند. آنها بیان کننده نیاز به عدالت جنسیتی می باشند. کتاب رشیده منجو از دیدگاه تاریخی و اجتمائی منشور ها و بیانیه های زنان را بررسی می کند.

ازدواج و قبول فرزند همجنسگرایان در لوکزامبورگ قانونی شد
رادیو زمامه، ۱۹ جون ۲۰۱۴ با مصوبه تازه پارلمان لوکزامبورگ، ازدواج همجنسگرایان این کشور قانونی شد و آن‌ها از حق سرپرستی فرزند نیز برخوردار خواهند بود. این قانون شش ماه دیگر به اجرا گذاشته خواهد شد.

    حقوق مدنی و سیاسی

چرا فعالان حقوق زن در عربستان روی حق رانندگی زنان اصرار می کنند؟
بی بی سی، ۲۳ جون ۲۰۱۴ در عربستان زنان اجازه ندارند رانندگی کنند. چندی پیش یک قنادی در عربستان سعودی به خاطر درست کردن کیکی به شکل یک وانت که راننده زن دارد حسابی به دردسر افتاد تا آنجا که صاحب مغازه، در نهایت قناد را اخراج کرد. اما در جامعه ای که زنان از حقوق ابتدایی بی بهره اند و حتی کارت شناسایی ملی یا حق رای هم ندارند چرا فعالان زن این همه روی حق رانندگی زنان اصرار می کنند؟ گزارشی تصویری در این زمینه را ببینید.

 ‌ایران دختران سیستان و بلوچستانی دیگر برای رفتن به مدرسه با مشکل مواجه نیستند
مهر خانه، ۲۲ جون ۲۰۱۴ رئیس سازمان آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: آموزش و پرورش در استان سیستان و بلوچستان فراگیر شده و امکانات پذیرش برای همه ی واجب تعلیم‌ها فراهم شده است. به نقل از ایسنا، علیرضا نخعی با اشاره به فرهنگ سازی خوبی که در زمینه آموزشی صورت گرفته است، افزود: دیگر دختران استان برای رفتن به مدرسه از سوی خانواده با مشکل مواجه نیستند.

جام جهانی و شادی زنان در ایران
دویچه وله، ۲۳ جون ۲۰۱۴ تیم ملی ایران در مقابل آرژانتین “پیروز قلب‌ها” بود. پس از نمایش خیره‌کننده ملی‌پوشان ایرانی علیرغم شکست، هزاران نفر به خیابان‌ها آمدند تا این “پیروزی” را جشن بگیرند. زنان نیز در این شادی سهیم بودند.

       فرهنگ و جامعه

وزیر کشور ایران: ظرف چهار سال شمار زنان معتاد دو برابر شد
دویچه وله، ۲۰ جون ۲۰۱۴ رحمانی فضلی در نماز جمعه این هفته تهران شمار معتادان در ایران را یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر اعلام کرد. مسئولان وزارت بهداشت پیشتر شمار معتادان کشور را بیش از ۲ میلیون نفر اعلام کرده‌اند.

ایران در انتظار انقلاب جنسی
رادیو زمانه، ۲۰ جون ۲۰۱۴ پیشگویی درباره یک انقلاب جنسی قریب‌الوقوع در ایران روز به روز جذابیت بیشتری می‌یابد. گفت‌وگو و گمانه زنی درباره آن نه تنها درشماری از رسانه‌های پرخواننده اروپایی، بلکه در برخی از تارنماهای فارسی زبان نیز رونق گرفته است.
ایران “بانوان ساپورت پوش” موضوع مجادلات وزیر کشور و مجلس اسلامی

افغانستان یک دختر جوان در بغلان خودکشی کرد
کلید گروپ، ۱۶ جون ۲۰۱۴ یک دختر جوان در بغلان خودکشی کرد. مقام ها در ریاست امور زنان ولایت بغلان می گویند: یک دختر ۱۸ ساله به دلیل خشونت های فامیلی خود را به دریای بغلان انداخته و خودکشی کرده است.

مردانی با چند همسر از شرق آسیا تا شمال آفریقا
دویچه وله، ۲۲ جون ۲۰۱۴ چندهمسری و صیغه موضوع‌‌هایی هستند که در مورد آن‌ها میان مذاهب مختلف اسلام توافق وجود ندارد. با این حال رواج این دو پدیده در سال‌های اخیر در کشورهای اسلامی، موجب ابراز نگرانی مقام‌های دولتی برخی کشورهای عربی شده است.  چندهمسری در دین اسلام برای مردان مجاز دانسته ‌شده و این آزادی را به آن‌ها می‌دهد که تا ۴ همسر دایم و بی‌شمار همسر صیغه‌ای داشته باشند. اما میان مذهب‌های مختلف اسلام در این باره اختلاف نظر وجود دارد. پیروان مذاهب اباضیه، زیدیه و اهل سنت معتقدند که پیامبر اسلام ازدواج موقت یا صیغه را حرام اعلام کرده است. با این حال شیخ یوسف قرضاوی، از علمای اهل سنت، در مصاحبه‌ای با شبکه “الجزیره” توضیح داد که “ازدواج موقت طبق روایت‌های اهل سنت صحیح است و حرمتی در آن نیست”.

ایران کمیته زنان و خانواده ستاد مبارزه با مواد مخدر در ابتدای راه پیشگری و کاهش اعتیاد زنان
مهر خانه، ۲۲ جون ۲۰۱۴ کمیته زنان و خانواده ستاد مبارزه با موادمخدر در اواخر دولت دهم به همت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ‌تشکیل شد. هدف از تشکیل این ستاد، علاوه بر سیاست‌گذاری مؤثر جهت توسعه برنامه‌های ویژه درمان زنان معتاد، تبیین و ترسیم فعالیت‌های لازم در جهت مصون‌سازی و صیانت از سلامت زنان و دختران در جامعه اعلام شده است به‌نحوی‌که این نهاد، نهادی برای ساماندهی حمایت‌های مردمی و درمانی زنان معتاد باشد.

حیثیت مردان و«ناموس‌کشی»
رادیو زمانه، ۷ جون ۲۰۱۴ خشونت بدون شک یکی از تاریک‌ترین ابعاد حیات بشری است. تاریخ بشر آکنده از کنش‌های خشونت‌بار جمعی و گروهی است. ناموس‌کشی جنایت مردان علیه زنان به اسم حیثیت و نام و ناموس است. زندگی روزمره تمامی ما نیز درآمیخته با صور گوناگون رفتارهای خشونت‌آمیز است. خشونت به طور مکرر در قالب‌ها، صورت‌ها و ابعاد گوناگون نوبه نو می‌شود.

    سیاست

خاورمیانه حضور «داعش» و حقوق زنان
مدرسه فمینیستی ۱۷ جون ۲۰۱۴  برآمدِ برق آسای نیروهای جهادی «دولت اسلامی عراق و شام» معروف به «داعش» در بخش های وسیعی از سوریه و اخیراَ در عراق، اغلب دولت ها و نیروهای سیاسی و اجتماعی خاورمیانه را در بهت و نگرانی فرو برده است. این نگرانی و غافلگیری به حدی است که به ضرس قاطع می توان گفت تقریباَ هیچ یک از نیروهای سیاسی منطقه، تحلیل روشن و راهگشایی از برآمد این نیروهای جهادی و تأثیر حضور بلندمدت آنها در خاورمیانه ندارد.

 “جهاد نکاح” گروه داعش
شهرزاد نیوز، ۲۳ جون ۲۰۱۴ خبرگزاری ایرنا به نقل از پایگاه خبری عین العراق گزارش داد که گروه داعش طی اعلامیه هایی از اهالی موصل خواسته است که دخترانی را جهت نکاح به این گروه معرفی کنند. منابع آگاه می گویند که این سازمان در اکثر دبیرستان های استان نینوا بدنبال یافتن دختران مجرد جهت امر “جهاد نکاح” با اعضای خود می گردد. تا کنون تعدادی از دخترانی که ناچار به تن دادن به “جهاد نکاح” شده بودند، دست به خودکشی زده اند.

افغانستان اعتراضات خیابانی هواداران عبدالله عبدالله
طلوع نیوز، ۲۱ جون ۲۰۱۴ شماری ازهواداران عبدالله عبدالله روز شنبه در بخشهای از پایتخت راه پیمایی کردند. هدف از این راه پیمایی ها اعتراض به کاربرد تقلب در انتخابات گفته شده است. راه پیمایان خواهان برکناری و به دادگاه کشانیدن کسانی شدند که گفته می شود در تقلب ها در انتخابات دست داشته اند. اعتراض کنندگان می گویند که اگر آرای پاک از ناپاک جدا نشوند به اعتراضات مدنی شان ادامه خواهند داد.

ایران درمان‌های نازایی زیر پوشش بیمه رفت/ کاهش ۱۰ درصدی سزارین تا پایان سال
مهر خانه، ۲۲ جون ۲۰۱۴ مدیر گروه زنان و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد ۵۰ درصد نسخه‌های مربوط به درمان نازایی تحت پوشش بیمه قرار گرفته و قرار است پوشش بیمه‌ای شامل درمان نازایی هم شود. این بسته حمایتی از یک ماه پیش آغاز شده است. کارشناسان معتقدند این امر با طرح افزایش جمعیت ایران ارتباط دارد.
ازدیاد موالید به قیمت انقیاد زنان و زمین/ قسمت اول
ازدیاد موالید به قیمت انقیاد زنان و زمین/ قسمت دوم

        گزارش، پژوهش و کتاب

کتاب “زنان شورشی مسلمان و لائیک”
رادیو فرانسه، ۱۹ جون ۲۰۱۴ کتاب “زنان شورشی مسلمان و لائیک”* که بزبان فرانسه در ۱۸۹ صفحه منتشر شده است، مجموعه ای از ٢٠ مصاحبه است که دو روزنامه نگار و نویسنده زن عرب- خانم ها “مونیک ایون” و “ملیکا بوسوف”، آنرا تهیه و توسط انتشارات “هوگو دوکومان” منتشر کرده اند.

 «نگاهی به کتاب آیا بیولوژی سرنوشت زن است؟»
بیدارزنی، ۱۴ جون ۲۰۱۴ «ایولین رید» مردم شناس فقید آمریکائی در کتابی کم حجم، آراء و نظریاتی که بر مبنای آنها طبیعت مسئول جنس دوم انگاشته شدن زن است را مورد تحلیل و نقد قرار داده است. وی در کتاب «آیا بیولوژی سرنوشت زن است؟» با زبانی بسیار ساده، کلیه باورهایی را که خودآگاه و ناخودآگاه، جایگاه فرودین زنان را انگاره‍‍ ای طبیعی می پندارند به چالش کشیده و با تشریح افسانه پردازی نظریات مختلف؛ طبیعی انگاری فرودستی زنان، زندگی اجتماعی و جامعه سرمایه داری را علت اصلی جنس دوم شمرده شدن زنان عنوان می کند.

 بی نظیر بوتو؛ زنی که تنها امید باقیمانده برای کسب آزادی بود
مدرسه فمینیستی، ۲۰ جون ۲۰۱۴ شاید کمتر تقویم مرسومی به خاطر داشته باشد که روز ۳۱ خردادماه، برابر است با سالروز تولد بی نظیر بوتو. زنی که زندگی اش را به مردم کشورش هدیه کرد و به عنوان اولین زن نخست وزیر مسلمان جهان، راه ملت پاکستان را در رسیدن به عدالت و آزادی کمی هموارتر کرد. پاکستان، همان سرزمینی که مردمش تا پیش از «بی نظیر»، کمتر رنگ حق خواهی و دموکراسی به خود دیده بود اما بی نظیر با بازنمایی پرقدرت دموکراسی در یک جامعه مردسالار، واپس گرا و محافظه کار، توانست دستاوردهای قابل توجهی را برایشان به ارمغان آورد.

 «سبز، بنفش، نارنجی»؛ گفت‌و گو با سیمین بهبهانی
رادیو زمانه، ۲۳ جون ۲۰۱۴ انتشارات نگاه به تازگی گفت‌و‌گوی مهدی مظفری ساوجی با سیمین بهبهانی، شاعر غزلسرای سرشناس ایران را با عنوان «سبز و بنفش و نارنجی» منتشر کرده است. مهدی مظفری ساوجی در مقدمه این کتاب درباره انگیزه‌اش از گفت‌و‌گو با سیمین بهبهانی می‌نویسد: «می‌خواستم ببینم زنی که آدم با او در شعرش اینقدر احساس آشنایی و نزدیکی می‌کند، چه زندگی و روزگاری را از سر گذرانده است و چقدر به شعرش شبیه است.» در فصل نخست این کتاب، سیمین بهبهانی درباره غزل فارسی و تحولات آن در طول تاریخ و اشعار سیاسی و اجتماعی در تاریخ معاصر ایران سخن گفته است؛ در فصل «زبان و فرهنگ عامه» به چگونگی راه یافتن زبان کوچه و بازار به شعر فارسی می‌پردازد و سپس در فصل «زن» نظرش را درباره دگرگونی نگاه شاعران به مسأله زن در طول تاریخ ادبیات ایران بیان می‌کند.

       آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.
منابع این شماره: آرمان شهر، مدرسه فمینیستی، شهرزاد نیوز، رادیو زمانه، بی بی سی،  مرکز خبر رسانی سازمان ملل متحد، مهرخانه، گاردین، بیدارزنی، رادیو زمانه، دویچه وله، یورونیوز فارسی، عفو بین الملل، و.ه.ل.د.د/آرمانشهر، تلویزیون اینترنتی سازمان ملل متحد، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، کلید گروپ، رادیو فرانسه، هرانا.

شماره ۵۲ هفت روز نامه زنان.dot