haftFaisal Azim's image of homeless and destitute people sheltering in drainage pipes in Bangladesh is t

بی خانمان ها در بنگلادش/ عکس: فیصل عظیم در وبسایت روزنامه گاردین

 موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی
عراق ده ها زندانی اهل سنت در انتقام جویی به قتل رسیدند
۲۷ جون ۲۰۱۴ عفو بین الملل مدارکی را گرد آورده است که از اعدام های فراقضایی زندانیان به دست نیروهای دولتی و شبه نظامیان شیعه در شهرهای تل عفر، موصول و باکوبه در عراق حکایت دارد. زندانیان بازمانده و اعضای خانواده های مقتولان شرح کاملی ارایه کرده اند که حاکی است نیروهای عراقی پیش از خروج از موصول و تل عفر در شمال عراق دست به رشته ای از حمله های انتقام جویانه علیه زندانیان اهل سنت زده اند. هر دو شهر اکنون در اختیار «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) است. بازماندگان و خانواده های مقتولان به عفو بین الملل گفته اند که در حدود ۵۰ زندانی اهل سنت در شب ۱۵ جون در ساختمان سازمان ضد تروریسم در القلعه در تل عفر به طور فراقضایی اعدام شده اند.
اسراییل کشته و زخمی شدن تعدادی فلسطینی بر اثر حمله هوایی و زمینی اسراییل به غزه
بنگلادش هشت اسلام‌گرا به اعدام محکوم شدند

عوامل غیردولتی
عراق نیروهای داعش ترکمن های شیعه را ربودند و عبادتگاه ها را ویران کردند
دیده بان حقوق بشر ۲۸ جون ۲۰۱۴ نیروهای داعش دست کم ۴۰ ترکمن شیعه را ربودند و چهار عبادتگاه شیعیان را با دینامیت ویران کردند و خانه ها و مزرعه ها را در دو دهکده شیعه نشین در هم کوبیدند. به گفته ساکنان، روزنامه نگاران و فعالان محلی، داعش به ۹۵۰ خانواده ترکمن شیعه دستور داد دو روستا را ترک کنند. آوارگان به دیده بان حقوق بشر گفتند که از سایر روستاییان که اهل سنت هستند شنیده اند که داعش دست کم شماری از مردانی را که ربوده بود به قتل رسانده است.

عراق ستیزه‌جویان «دست‌کم ۱۶۰ نفر را در تکریت اعدام کرده‌اند»
رادیو فردا ۲۸ جون ۲۰۱۴ به گزارش، دیده بان حقوق بشر بین ۱۱ و ۱۴ جون، ستیزه‌جویان افراطی «داعش» در دو نقطه در شهر تکریت این مردان را اعدام کرده‌اند. گزارش این سازمان افزوده است که شمار قربانیان می‌تواند بسیار بیشتر از این باشد، ولی مشکلات برای پیدا کردن جسدها و دسترسی به منطقه مانع از تحقیق کامل و جامع شده است. مدیر امور فوری این سازمان در بیانیه‌ای گفته است عکس‌ها و تصاویر ماهواره‌ای از تکریت «شاهدی قوی بر جنایت‌های وحشتناک جنگی» است که نیاز به تحقیقات بیشتر دارد. عکس ها در اینجا.
لیبی یک فعال حقوق بشر پس از شرکت در انتخابات به قتل رسید
نیجریه انفجار بمب در یک مرکز خرید ۲۱ کشته برجای گذاشت
نیجریه بوکوحرام شصت دختر دیگر را ربوده است
پاکستان خانواده عروس زوجی را که بدون رضایت خانواده ازدواج کرده بودندکشتند

     حقوق مدنی و سیاسی

مصر اجرای احکام اعدام، پیشینه ای خطرناک
۲۵ جون ۲۰۱۴ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر افزایش نگران کننده اجرای احکام اعدام در مصر را محکوم می کند. روز ۱۶ جون سه مرد و یک زن به اتهام قتل و سرقت در زندان اسیوط اعدام شدند. در روز ۱۹ جون چهار مرد پس از مجرمیت به خاطر قتل اعدام شدند. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر یادآوری می کند که از اکتبر ۲۰۱۱ به بعد هیچ اعدامی ثبت نشده بود. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون، گفت: «اجرای احکام اعدام پس از توقف عملی آن در پایان ۲۰۱۱، گام خطرناکی در زمینه حق زندگی است؛ به ویژه نظر به شرایط کنونی که دادگاه های مصر در محاکمه های مخدوش و ناقض موازین قانونی به فراوانی احکام اعدام مخالفان را تایید می کنند.

ژاپن اعدام مخفی لکه بر دامن نظام قضایی
عفو بین الملل ۲۶ جون ۲۰۱۴ عزم دولتمردان ژاپن به ادامه اعدام های مخفی با وجود نگرانی رو به افزایش علیه مجازات اعدام در این کشور خدشه ای بر نظام قضایی وارد آورده است.  ماسانوری کاواساکی، ۶۸ ساله، صبح زود ۵ شنبه (۲۶ جون) در بازداشتگاه اوزاکا به دار آویخته شد. او در سال ۲۰۰۸ به جرم قتل سه خویشاوند مجرم شناخته شد. این اولین اعدام پس از صدور حکم دادگاه در ماه مارچ برای آزادی فوری هاکامادا ایوائو است که پس از محاکمه ای ناعادلانه بیش از چهار دهه در انتظار اعدام به سر برده بود. در حکم دادگاه اعلام شده بود که احتمال دارد پلیس مدارک ساختگی ارایه کرده باشد.
مصر صدور احکام زندان برای خبرنگاران الجزیره
مصر انتقاد جامعه جهانی از احکام صادره در دادگاه ها
مصر روزنامه نگاران و هواداران محمد مرسی در چنگال قوه قضائیه
عراق ۴۰ هزار مسیحی به کردستان گریختند
نیجریه خداناباور را در کلینیک روانی بستری کردند

جاسوسی
آمریکا فاش‌گویی برخی فعالیت‌های آژانس امنیت ملی آمریکا

     جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

رای مهم در شورای حقوق بشر: افزایش امید در باره رسیدگی به نقض حقوق بشر به دست شرکت ها؛ اما نگرانی ها باقیست
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۶ جون ۲۰۱۴ شورای حقوق بشر سازمان ملل در ۲۶امین نشست خود امروز در قطعنامه ای ایجاد گروه تحقیق بین دولتی برای تدوین عهدنامه ای الزام آور در مورد مقررات مربوط به رسیدگی به نقض حقوق بشر به دست شرکت های بین المللی را تصویب کرد. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر از این رای مهم که بازتاب فراخوان بیش از ۵۰۰ سازمان جامعه مدنی است استقبال کرد. فدراسیون با تجلیل از رای شورای حقوق بشر ابراز تاسف کرد که قطعنامه «شرکت های محلی را که بر اساس حقوق داخلی ثبت شده اند در بر نمی گیرد.»

شورای حقوق بشر ماموریت گروه تحقیق در باره اقتصاد و حقوق بشر را تمدید کرد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۷ جون ۲۰۱۴ شورای حقوق بشر پس از تصویب قطعنامه ای مهم در باره موازین الزام آور برای اقتصاد و حقوق بشر در روز گذشته (نگاه کنید به خبر قبلی)، امروز صبح، قطعنامه دوم را در باره تمدید ماموریت گروه تحقیق در باره اقتصاد و حقوق بشر را تصویب کرد. این قطعنامه که به اتفاق آرا تصویب شد بر ضرورت ادامه اجرای اصول راهنمای اقتصاد و حقوق بشر تاکید و ماموریت گروه تحقیق را تمدید کرد. این کار کشورها را به اجرای برنامه عمل ملی برای به اجرا گذاشتن اصول راهنمای اقتصاد و حقوق بشر ترغیب می کند. فدراسیون از تصویب این قطعنامه تجلیل می کند و از کشورها می خواهد برنامه عمل ملی قاطع و آینده نگر برای اجرای اصول راهنمای اقتصاد و حقوق بشر شامل سیاست ها و قوانینی به تصویب برسانند که رعایت تعهدات حقوق بشری در خارج از مرزها، نظارت و بازنگری در راه کارها و اقداماتی برای تضمین دسترسی قربانیان به جبران را ممکن سازد.

     حقوق نسل سوم: توسعه، صلح

ضایعات پلاستیک سالانه باعث ۱۳ بیلیون دلار خسارت به محیط زیست دریایی می شود
دیده بان اشتباهات بشر ۲۳ جون ۲۰۱۴ شماره ۱۱ کتاب سال برنامه محیط زیست سازمان ملل تاکید می کند: «آلودگی از طریق پلاستیک زندگی موجودات دریایی، توریسم، شیلات و اقتصاد را تهدید می کند. بدون تردید، پلاستیک نقش مهمی در زندگی امروز بازی می کند. اما تاثیر آن بر محیط زیست را نمی توان نادیده گرفت.»
بان کی مون: جنگ ‌سوریه تهدیدی جهانی است

    دفاع از حقوق بشر

مصر اعلام جرم علیه ۲۴ فعال و مدافع حقوق بشر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۷ جون ۲۰۱۴ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد که از اعلام جرم علیه ۲۴ تن از فعالان و مدافعان حقوق بشر که از تاریخ ۲۱ جون ۲۰۱۴ به خاطر شرکت در راه پیمایی مسالمت آمیز برای لغو قانون ۱۰۷ سال ۲۰۱۳ در باره تظاهرات و گردهمایی عمومی بازداشت شده اند مطلع شده است.

برزیل جام جهانی و حقوق بشر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۳ جون ۲۰۱۴ جام جهانی فوتبال در برزیل در جریان است ولی تدارک برای آن به ویژه با نقض فراوان حقوق بشر و سرکوب اعتراض های اجتماعی همراه بوده است. فراخوان فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جوستیسیا گلوبال [عدالت جهانی] خطاب به اتحادیه‏ اروپا و برزیل برای توجه به جرم انگاری اعتراض های اجتماعی و نقض حقوق کارگری، اقتصادی و اجتماعی در آستانه جام جهانی را بخوانید. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر در جولای ۲۰۱۳ نامه ای سرگشاده خطاب به آقای بلاتر، رییس فیفا، نوشته و از او خواسته بود از احترام به حقوق بشرکارگران در تدارک برای جام جهانی در روسیه ۲۰۱۸ و قطر ۲۰۲۲ اطمینان حاصل کند. در آن نامه، سازمان ما توجه را جلب کرده بود که اعتراض هایی که در برزیل رخ می دهند یادآوری می کنند که موفقیت بازی ها وابسته به احترام به ارزش های اجتماعی بزرگتر است.

تایلند آزار و دستگیری خودسرانه معترضان مسالمت جوی ضد کودتا را متوقف کنید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۴ جون ۲۰۱۴ عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون، گفت: «تایلند زیر حاکمیت کودتاچیان نظامی کنونی تمام خصیصه های دولت پلیسی را به نمایش می گذارد. آنها پس از به سکوت کشاندن رسانه ها، مخالفان سیاسی، فعالان و مدافعان حقوق بشر با سرکوب تمام اشکال اعتراض های مسالمت آمیز و نمادین به پایین ترین سطح پارانویا سقوط کرده اند.»

بیانیه کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در باره روز بین المللی حمایت از قربانیان شکنجه
کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل ۲۶ جون ۲۰۱۴ هر روز، در زندان ها، در کلانتری ها و بازداشتگاه ها رسمی و مخفی، زنان، مردان و کودکان به عمد مورد شکنجه فجیع قرار می گیرند. آنها درد می کشند و تحقیر می شوند و ممکن است ناگزیر از تماشای شکنجه اعضای خانواده بشوند. آنها در انزوای طولانی و زیر بازجویی بلند مدت می مانند، از درمان، غذا و آب به مدت های طولانی محروم می شوند.

شکنجه، شّرِ غیرضروری
عفو بین الملل ۲۶ جون ۲۰۱۴ با گسترش درگیری ها در سراسر جهان، شکنجه در مقیاسی گسترده به کار می رود. پنج دهه است که عفو بین الملل در خط اول حمله به نقض حقوق بشر قرار داشته است. اکنون کمپین خود را برای روز بین المللی پشتیبانی از قربانیان شکنجه پیگیری می کنیم. سی سال پس از تصویب کنوانسیون ضد شکنجه سازمان ملل، امروز هفدهمین روز بین المللی پشتیبانی از قربانیان شکنجه است. واقعیتی است که بسیاری از کشورها در میان ۱۵۵ کشوری که به کنوانسیون پیوسته اند، دست به اقدامات مشخص و عملی برای کاهش شکنجه و بدرفتاری های دیگر زده اند. اما گزارش در باره شکنجه روزانه به ما می رسد.

تونی بلر متهم به تضاد منافع در خاورمیانه
گاردین ۲۷ جون ۲۰۱۴ با رو شدن منافع اقتصادی رو به گسترش تونی بلر در خاورمیانه، دستیاران او تایید کردند که او فعالانه در پی گشایش دفتری در ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، است. اما سخنگوی او گفته یک اقتصاددان برجسته عرب را تکذیب کرد که گفته بود عُمان تونی بلر را برای شغل مشاور در توسعه درازمدت در نظر دارد. بلر در سالهای اخیر پروژه مشاوره ای به مبلغ ۲۷ میلیون دلار برای دولت کویت در دست داشته است. دستیاران او گفتند دفتر ابوظبی برای پروژه هایی در قزافستان و رومانی نیز مورد استفاده خواهد بود. شایعاتی در لندن حاکی است که او طرحی برای ارایه مشاوره به دولت مصر و رییس جمهوری السیسی در نظر دارد. در این میان، منتقدان او از جمله نوام چامسکی، کن لیوینگستون (شهردار پیشین لندن)، چندین نماینده مجلس بریتانیا از حزب های مختلف، چندین وزیر پیشین بریتانیا، سفرای پیشین و دیگران در نامه ای خواهان عزل او از پست فرستاده چهار جریان ـ سازمان ملل، آمریکا، روسیه و اتحادیه‏ اروپا ـ متحد شدند.

بلر باید از جایگاه متهمان در دادگاه بین المللی جزایی در باره عراق سخن بگوید
راشیا تودی ۲۰ جون ۲۰۱۴ موج منفی علیه نخست وزیر پیشین بریتانیا تونی بلر به خاطر تلاش هایش در نفی مسوؤلیت برای آشوب و قتل و غارت در شمال و شرق عراق باعث خوشحالی است. هزاران تن از افراطیون داعش که می کوشند به بغداد برسند ردی از نابودی را در سر راه خود به جا می گذارند. اما تونی بلر قاطعانه ادعا می کند که هیچ ارتباطی بین این وضعیت و جهنمی که عراق در آن دست و پا می زند و جنگی که یک دهه پیش او و رییس جمهوری پیشین آمریکا جرج بوش به راه انداختند وجود ندارد.

بلاروس آلِس بیالیاتسکی سرانجام آزاد شد!
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۱ جون ۲۰۱۴ آلِس بیالیاتسکی، مدافع سرشناس حقوق بشر، رییس مرکز حقوق بشر ویاسنا Viasna در بلاروس و نایب رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، روز شنبه ۲۱ جون ۲۰۱۴ پس از نزدیک به سه سال زندان آزاد شد.  او سرانجام پس از این که دو سال پیاپی به بهانه «نقض مکرر شرایط حبس» از عفو محروم شده بود از این عفو برخوردار شد. رژیم بلاروس هنوز خودسرانه عمل می کند حتا زمانی که عفو می دهد… آلِس بیالیاتسکی در هنگام ورود به مینسک گفت: «پشتیبانی همه شما در سطح ملی و بین المللی از روز دستگیری بود که آزادی امروز مرا  امکان پذیر کرد.»
اسراییل فشار یک کلیسای آمریکا به اسراییل به دلیل سیاست شهرک‌سازی

    زنان

مردانی با چند همسر٬ از شرق آسیا تا شمال آفریقا

   کودکان

آمریکا افزایش بازداشت کودکان مهاجر
دیده بان حقوق بشر ۲۵ جون ۲۰۱۴ سیاست دولت آمریکا در بازداشت کودکان مهاجر بدون همراه به مدت طولانی و کمبود رسیدگی آنها را در معرض آسیب و زیان قرار می دهد.  به پیش بینی دولت آمریکا در سال ۲۰۱۴، در حدود ۹۰۰۰۰ کودک مهاجر بدون همراه از مرز آمریکا و مکزیک عبور خواهند کرد که بیش از ۱۰ برابر شمار سال ۲۰۱۱ است. پژوهشگر دیده بان حقوق بشر برای آمریکا گفت: «کنگره باید راه های جایگزینی را که سایر کشورهای رو در رو با افزایش عبور از مرز با موفقیت به کار گرفته اند در نظر بگیرد.» حقوق بین المللی حقوق بشر بازداشت آن هم به مدت کوتاه را فقط به عنوان آخرین راه اعلام کرده است. سازمان ملل در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که کودکان را هرگز نباید به دلایل مربوط به مهاجرت بازداشت کرد.

   فرهنگ

بنگلادش عکاس سال برای عکس از مردم فقیر و بی خانمان
گاردین ۲۶ جون ۲۰۱۴ عکس فیصل عظیم از مردم فقیر و بی خانمان که در بنگلادش در لوله های فاضلاب زندگی می کنند در رشته مناظر شهری برنده جایزه عکاسی محیط زیستAtkins CIWEM  سال ۲۰۱۴ شد.
مراکش ندای صلح هنرمندان در جشنواره موسیقی
اسپانیا آنا ماریا ماتوته، نویسنده اسپانیایی درگذشت

آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: بی بی سی، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر،  دیده بان حقوق بشر، راشیا تودی، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، گاردین، یورو نیوز

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۵۴

پیوست‌ها: