افغانستان

140627132636_hip_hop_dance_show_in_kabul-pockiemoon_976x549_

از تب تند انتخابات تا هیجان رقص هیپ هاپ در کابل/ منبع عکس

 انتخابات

کمیسیون انتخابات: به خواست ‌های داکتر عبدالله پاسخ می ‌دهیم
۸صبح/ ۱۰/۴/۱۳۹۳ یک روز پس از قطع رابطه داکتر عبدالله با کمیسیون‌ های انتخاباتی، کمیسیون انتخابات می‌گوید: با رییس‌ جمهور کرزی و دو معاونش دیدار کرده و خواهان حل اختلافات انتخاباتی شده است. ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله اعلام کرد که فیصله‌ های کمیسیون‌ های انتخاباتی، قابل قبول این تیم نیست زیرا به‌ گفته تیم انتخاباتی داکتر عبدالله هر دو کمیسیون بی‌ طرف نیستند و در تقلب‌ های انتخاباتی سهم دارند.

 اشرف غنی احمدزی و یونس قانونی روی مسایل انتخاباتی صحبت کردند
رادیو آزادی/ ۱۰/۴/۱۳۹۳ مسوولان تیم تحول و تداوم گفته اند: در ملاقات اشرف غنی احمدزی با یونس قانونی معاون اول ریاست جمهوری افغانستان روی مسایل انتخاباتی بحث و گفتگو شده و در آن کدام فیصله خلاف اصول انتخابات، اتخاذ نشده است. در این ملاقات آقای اشرف غنی احمدزی نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر بر موضع خود در خصوص اعلان نتیجه ابتدایی و نهایی انتخابات در زمان معیین آن تاکید کرده است.

 ضیاالحق امرخیل با خانواده اش به امارات متحده عربی رفت
طلوع نیوز/ ۱۰/۴/۱۳۹۳ یک منبع از کمیسیون مستقل انتخابات که نخواست نامی از وی برده شود، گفته است: آقای امرخیل کابل را به قصد امارات متحده عربی، ترک کرده است. این منبع افزود: نخست خانواده وی در یک پرواز پیش از وی به امارات متحده عربی رفته اند و قرار است که آقای امرخیل با خانواده اش این کشور را به قصد لندن ترک کنند. این در حالی است که دسته انتخاباتی عبدالله عبدالله بارها از رییس جمهور و دادستانی کل خواسته اند تا ضیاالحق امرخیل را ممنوع الخروج بسازند.

 اصلاحات و همگرایی: خواسته های ما رد شده است
فارسی.رو/ ۸/۱۰/۱۳۹۳ گروه انتخاباتی اصلاحات و همگرایی، به رهبری عبدالله عبدالله اعلام کرده است که تمام خواسته های آنان رد شده است. اعضا اصلاحات و همگرایی می گویند: کمیسیون مستقل انتخابات به آنان مکتوبی را ارسال کرده که در آن نوشته شده با خواسته های شان موافقت نمی شود. بریالی ارسلایی؛ رییس ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله می گوید: این تیم خواست های شان را طی نامه ای در ۱۳ ماده به کمیسیون مستقل انتخابات فرستاده بودند.

 قطع رابطه‌ داکترعبدالله با کمیسیون ‌های انتخاباتی، بحران ‌آفرین است
تلویزیون یک/ ۹/۴/۱۳۹۳ بنیاد انتخابات شفاف افغانستان، قطع ارتباط ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله‌ عبدالله را با کمیسیون ‌های انتخاباتی را بحران ‌آفرین دانسته ‌است. این نهاد گفته ‌است: کناره‌گیری یکی از نامزدان از روندِ انتخابات، بر دموکراسی، مشروعیت حکومت آینده و اعتماد شهروندان به روند انتخابات تاثیر منفی به‌ جا می ‌گذارد. ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله در پاسخ به رد خواسته ‌های این ستاد از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، کارکرد کمیسیون ‌های انتخابایت کشور را غیر مشروع خواند.

 نور: احتمال دارد اعلان نتایج ابتدایی انتخابات به تأخیر بیافتد
رادیو آزادی/ ۱۰/۴/۱۳۹۳ سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می گوید: به دلیل بازشماری آرا در صدها محل رای دهی در ۳۰ ولایت افغانستان، ممکن است که اعلان نتیجه ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به تأخیر بیافتد. نور محمد نور گفت: پس از بازشماری آرا در این محلات روشن می شود که چنین اقدامی چقدر روی نتایج انتخابات اثر خواهد گذاشت.

 والی پکتیکا، گفت‌ و گوی تلفونی منسوب به خود را جعلی دانست
تلویزیون یک/ ۸/۴/۱۳۹۳ والی پکتیکا، گفت ‌و گوی تلفونی منسوب به او را که، از سوی تیم اصلاحات و هم‌گرایی پخش شده جعلی دانسته ‌است. تیم اصلاحات و هم‌گرایی نوار صوتی را منسوب به محب ‌الله صمیم، والی پکتیکا و ضیاالحق امرخیل، رییس‌ پیشین دبیرخانه‌ کمیسیون مستقل انتخابات به نشر رساند. بر بنیاد این نوار، آقای صمیم به دست داشتن در تقلب ‌های انتخاباتی متهم شده ‌است.

 نور: آماده گفتگوی روی در روی با عبدالله هستیم
رادیو کلید/ ۱۰/۴/۱۳۹۳ کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد که به تمام سوالات ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله پاسخ مثبت داده شده است. نور محمد نور، سخنگوى کمسیون مستقل انتخابات گفت: در صورتی که پاسخ های کمیسیون انتخابات قناعت ستاد انتخاباتی اصلاحات و همگرایی را حاصل نکرده باشد، آنان آماده گفتگوی روی در روی  با عبدالله عبدالله هستند.

 کمیسیون شکایات انتخاباتى خواستار همکارى سازمان ملل شد
خبرگزاری پژواک/ ۱۰/۴/۱۳۹۳ کمیسیون مستقل شکایت های انتخاباتى، برای تثبیت چگونگی نوارهاى صوتى مرتبط به تقلب در انتخابات که از سوى تیم انتخاباتی داکتر عبدالله نشر گردیده، از سازمان ملل متحد خواستار همکارى گردید. این نوارهای صوتی شامل مکالمات تلفونی است که تیم عبدالله آن را به ضیاء الحق امرخیل رییس سابق دارالانشاى کمیسیون مستقل انتخابات منسوب می سازد. بعد از نشر این نوار صوتى، تیم اصلاحات و همگرایى چند نوار دیگر را نیز نشر نمود که در آن ادعا شده است که مقامات دولتى و اعضاى کمیسیون انتخابات، زمینه را براى تقلبات سازمان یافته فراهم نموده بودند.

     موارد نقض فاحش حقوق بشر

عاملان دولتی
نقض حقوق پناهندگان افغان در ایران
۸صبح/ ۷/۴/۱۳۹۳ مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خراسان رضوی، مدتی قبل اعلام کرد: از ۳۵ میلیون پناهنده در سراسر جهان، یک میلیون نفر در ایران حضور دارند. اکثر این مهاجران افغانی هستند. وضعیت مهاجران افغان در ایران، با استانداردهای بین ‌المللی تطابق ندارد. سازمان دیدبان‏ حقوق بشر در گزارش خود، موارد خشونت از جمله ضرب و شتم، حبس در شرایط غیر بهداشتی و غیر انسانی، اجبار به پرداخت پول برای انتقال و اسکان در اردوگاه‌ های ‏‏‏مرزی، کار اجباری و جداسازی اجباری اعضای خانواده‌ ها ‏‏‏از یکدیگر را مستند ساخته است.

 عاملان غیردولتی
پسری با ضربات تبر پدرش را به قتل رساند

رادیو کلید/ ۱۰/۴/۱۳۹۳ مقام ها در ولایت پکتیکا از قتل یک مرد ۸۰ ساله توسط پسرش خبر می دهند. نبی جان ملاخیل، قوماندان امنیه این  ولایت می گوید: یک پسر ۲۵ ساله پدر ۸۰ ساله اش را با ضربات تبر بر ناحیه سر و شکم وی، به قتل رسانده است. وی دلیل این قتل را خشونت های خانوادگی عنوان کرد.

    زنان

زنان افغان: کاندیدان، جنجال های انتخاباتی را از مجراهای قانونی حل کنند
رادیو آزادی/ ۱۰/۴/۱۳۹۳ کمیته مشارکت سیاسی زنان افغانستان، از هر دو کاندید انتخابات ریاست جمهوری خواسته است که به فیصله های کمیسیون های انتخاباتی احترام گذاشته و منتظر اعلان نتیجه بمانند. آن ها همچنین از تمام طرف های درگیر در جریان انتخابات ریاست جمهوری خواستند تا تمام جدال های انتخاباتی خویش را از مجرای قانونی آن حل و فصل نمایند.

 راه ناهموار زنان بایسکل ‌ران از پغمان تا المپیک
۸صبح/ ۸/۴/۱۳۹۳ به سرعت از شیب ‌های تند کوه ‌های خاکی رنگ پایین می‌آیند و نه به نگاه خیره مردان توجه می‌ کنند، نه به پرزه‌های شان. این دختران بایسکل ران از این فعالیت جدید خود لذت می ‌برند. تصویر یک زن بر روی بایسکل در بیشتر نقاط جهان چیز عجیب و غیر عادی به نظر نمی ‌رسد، اما در افغانستان، کشوری که سنت، دین و فرهنگش، ورزش زنان را محدود می ‌کند، بسیار متحیر کننده به نظر می رسد.  تیم ملی ده نفره بایسکل رانی زنان افغانستان حالا با این پیش ‌فرض‌ ها و کلیشه‌ های جامعه دست و پنجه نرم می‌ کند.

 زنان افغان همچنان در تنگنای فرهنگ پدرسالار هستند
رادیو فرانسه/ ۷/۴/۱۳۹۳ سیزده سال پس از سقوط طالبان و به رغم پیشرفت‌ های ملموس در وضعیت زنان افغانستان، بانوان این کشور هنوز با فرهنگ مردسالار و زن‌ ستیز روبرو می باشند. این فرهنگ مردسالار سبب شده تا بانوان این کشور از بسیاری از حقوق و آزادی ‌های ابتدایی و اجتماعی ‌شان از جمله در زمینه‌ های تحصیل، کار، آموزش و ورزش و حقوق خانواده محروم بمانند.

      حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

بنیاد صلح: فساد و مواد مخدر در افغانستان گسترده است
فارسی.رو/ ۴/۴/۱۳۹۳ بنیاد موسوم به صلح اعلام کرده است: در افغانستان فساد و مواد مخدر گسترده است و حکومت برای مبارزه با آنان موفق نبوده است. طبق نظرسنجی این بنیاد، حکومت افغانستان از جمله هفت کشور حکومت های ناموفق است. این بنیاد لیست حکومت های ناموفق جهان را نشر کرد . در این لیست سودان جنوبی به حیث شکننده ترین حکومت جهان در مقام نخست و حکومت افغانستان در ردیف هفتم قرار گرفته است.

 مجلس سنا افغانستان قانون معادن را تصویب کرد
بی بی سی/ ۱۰/۴/۱۳۹۳ نمایندگان مجلس سنای افغانستان قانون معدن را امروز با اکثریت آرا تصویب کرد. این قانون یک سال قبل به شورای ملی افغانستان برای تصویب ارسال شده بود و حدود یک سال در مجلس نمایندگان معطل ماند و دو ماه قبل توسط مجلس نمایندگان تصویب شد و به مجلس سنا ارسال شد. قانون معادن دارای ۲۰ فصل و ۱۱۷ ماده است. نمایندگان مجلس سنای افغانستان این قانون را با تغییرات اندکی و با توجه به تغییراتی که در مجلس نمایندگان داده شده بود، به تصویب رساندند.

 برای نخستین بار یک آزمایشگاه پیشرفته مواد مخدر در کشور گشایش یافت
طلوع نیوز/ ۹/۴/۱۳۹۳ معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله می گوید: با به کارگیری از این آزمایشگاه پرونده های مواد مخدر در کشور به گونه جدی بررسی خواهد شد. باز محمد احمدی معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله می گوید: مرکز آزمایشگاه تشخیص و تجزیه مواد مخدر وزارت امور داخله، قادر است تا تمامی مواد مخدری که از سرتاسر افغانستان کشف و ضبط می شوند را مورد تحلیل، تجزیه و تشخیص قرار دهد.

 اختصاص ۸۰ میلیارد دالر آمریکا به جنگ در افغانستان در سال ۲۰۱۵
فارسی.رو/ ۴/۴/۱۳۹۳ مقامات بلند پایه کشور آمریکا از اختصاص میلیاردها دالر آمریکا برای جنگ در کشورهای مختلف از جمله در افغانستان اختصاص داده است. وزارت دفاع آمریکا گفته است: آنان تقریبا ۸۰ میلیارد دالر را به جنگ در افغانستان و دیگر درگیری های خارجی در سال ۲۰۱۵ در نظر گرفته اند.

  نسل سوم: همبستگی، صلح پایدار، محیط زیست سالم و ارتباطات

قانون حق دسترسی به اطلاعات تصویب شد
۸صبح/ ۱۰/۴/۱۳۹۳ مجلس نمایندگان طرح قانون حق دسترسی به اطلاعات را با اکثریت آرا در شش فصل و سی ‌و دو ماده به تصویب رساند. طرح این قانون نزدیک به سه‌ سال پیش توسط وزارت اطلاعات و فرهنگ به همکاری نهادهای صنفی و حامی حقوق خبرنگاران تهیه شده بود. این قانون طی سه سال اخیر در ادارات حکومتی سرگردان بود تا این‌ که نزدیک به دو ماه پیش برای تصویب به مجلس نمایندگان فرستاده شد. بیشتر بخوانید: قانون حق دسترسی به اطلاعات، گامی در راستای تحقق حقوق اساسی شهروندان

 سهولت‌ های تازه در قانون جدید اقامت برای شهروندان افغانستان در هند
تلویزیون یک/ ۱۰/۴/۱۳۹۳ دولت هند قانون جدید اقامت برای شهروندان افغانستان را اعلام کرده است. دولت هند می گوید: بر بنیاد قانون جدید، شهروندان افغانستان می توانند اجازه‌ اقامت دو ساله را به دست آورند. در این قانون آمده است: مقام ‌های بلند رتبه‌ افغانستان و کودکان شان که سن آنان زیر دوازده سال است، از دریافت ویزه‌ اقامت معاف می شوند. در این قانون همچنان آمده است که دانش آموزان، بیماران، گردش گران، بازرگانان، شخصیت ها و دانشمندان، در جریان اقامت شان در هند از گزارش دادن به پولیس معاف هستند.

 بحران مدیریت زباله‌ ها در افغانستان
۸صبح/ ۸/۴/۱۳۹۳ با گرم شدن هوا همه‌ ساله نگرانی ‌های باشندگان شهرهای کشور در مورد افزایش آلودگی ‌های زیست ‌محیطی نیز افزایش می ‌یابد. یکی از عوامل عمده آلودگی محیط ‌زیست، افزایش تولید زباله‌ ها و عدم انتقال به‌ موقع آن می‌ باشد. موجودیت بیش از حد زباله در شهر، سبب به‌ وجود آمدن انواع بیماری می‌گردد. افزایش جمعیت شهری نیز بر آلودگی ‌های محیط‌ زیستی کابل و کلان ‌شهرهای کشور افزوده است.

 جنگ در هلمند، بیش از یک هزار خانواده را بی خانمان کرده است
فارسی.رو/ ۸/۴/۱۳۹۳ درگیری های اخیر در ولایت هلمند و هجوم جنگجویان وابسته به گروه طالبان به این ولایت، بیش از یک هزار خانواده را بی خانمان کرده است. وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان ضمن تایید این مطلب گفته است: ۱۵۰۰ خانواده اکنون بی سرپناه اند. بی جاشدگان در شرایط بدی به سر می برند و نیاز بسیار جدی ای به غذا و سرپناه دارند.

 شهروندان افغانستان صاحب شناسنامه الکترونیکی می ‌شوند
بی بی سی/ ۴/۴/۱۳۹۳ دولت افغانستان نخستین گام‌ ها را برای توزیع شناسنامه ‌های الکترونیک برداشت. تیم‌ های سه نفره وزارت داخله، خانه به خانه می ‌روند و شهروندان این کشور را نام‌ نویسی می ‌کنند. آن طور که مسوولان این وزارت می‌ گویند، انتظار می ‌رود سه تا پنج سال دیگر، تمام شهروندان افغان صاحب شناسنامه معتبر الکترونیکی شوند. این پروسه چند روزی است که از کابل شروع شده است و طی آن همزمان دو کار انجام می ‌شود؛ سرشماری و توزیع شناسنامه‌ های الکترونیکی.

  جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در یک حمله مسلحانه در ولسوالی دولینه ولایت غور، ۵ عضو یک خانواده کشته شدند.

 تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در حمله انتحاری بالای موتر حامل کارمندان وزارت دفاع در کابل ۷ تن کشته و ۱۶ تن دیگر زخمی گردیده اند. در حمله طالبان بالای یک پوسته سربازان پولیس ملی در ولسوالی شیندند ولایت هرات یک سرباز پولیس کشته شد. در اثر یک درگیری میان طالبان مسلح در ولایت غور، ۴ طالب کشته شدند. در اثر یک درگیری در ولایت پکتیا، یک پولیس سرحدی و ۴ مخالف مسلح کشته شدند. یک سرباز اردوی ملی و ۷ پولیس در ولسوالی ازره ولایت لوگر کشته شدند.

 سپنتا: پاکستان در هلمند و کنر آشکارا تجاوز کرده است
۸صبح/ ۱۰/۴/۱۳۹۳ رییس شورای امنیت ملی کشور می گوید: حضور نظامیان پاکستانی در جنگ هلمند نشان دهنده تجاوز آشکار پاکستان در افغانستان است. داکتر رنگین دادفر سپنتا رییس شورای امنیت ملی افزود: با وجودی که سفرش در پاکستان دست آوردهایی داشته ولی او تاکید کرد که هنوز همکاری صادقانه اسلام آباد برای مبارزه با تروریزم را به دید شک و تردید می نگرد. نظامیان پاکستانی نه تنها در هلمند بلکه در برخی از مناطق دیگر کشور نیز حضور دارند.

 هلمند: هنوز هم حملات شورشیان در ولسوالی سنگین ادامه دارد
رادیو آزادی/ ۱۰/۴/۱۳۹۳ حاجی میراجان معاون شورای اجتماعی ولسوالی سنگین ولایت هلمند می گوید: هنوز هم حملات شورشیان مسلح بالای برخی از پوسته های امنیتی در این ولسوالی ادامه دارد، اما حملات گروهی که در نخستین روزهای جنگ از سوی شورشیان صورت می گرفت اکنون متوقف شده است. بر اساس اطلاعات موثق که از ولسوالی سنگین رسیده، شورشیان مسلح برای انجام حملات گروهی منتظر رسیدن کمک شورشیان از ولسوالی های دیگر هستند.

        سیاست

پادرمیانی آلمان برای حل تنش‌های انتخاباتی
۸صبح/ ۱۰/۴/۱۳۹۳ آلمان نماینده ‌ای به کابل فرستاده است تا در تنش بر سر انتخابات میانجی ‌گری کند. وزارت خارجه آلمان خبر داده است که میشایل کوخ، نماینده ویژه این کشور برای افغانستان به کابل آمده است. فرانک والتر شتاینمایر وزیر خارجه آلمان آقای کوخ را در یک تلاش دیپلوماتیک برای فرونشاندن تنش‌ ها بر سر انتخابات به افغانستان فرستاده است. وی با عبدالله عبدلله و اشرف‌ غنی احمدزی، دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری دیدار کرده است.

 درخواست تازه‌ رییس جمهور کرزی از طالبان افغانستان
تلویزیون یک/ ۱۰/۴/۱۳۹۳ رییس جمهور کرزی به تازه‌گی از طالبانی که تابعیت اصلی افغانستان را دارند، خواسته است تا با نظامیان خارجی همکاری نکنند. آقای کرزی می گوید: این نیروها نباید برای گرفتن چند پاسگاه نظامی زمینه‌ کشتن کودکان و زنان هموطن شان را فراهم سازند. آقای کرزی همچنان به سربازانی که مشغول نبرد با جنگجویان در هلمند هستند، فرمان داده است که در جریان جنگ از جان و مال غیر نظامیان نگهداری کنند.

 داکتر رسول طالب: افغانستان نیازمند ارتباط استوار با امریکا و غرب است
۸صبح/ ۱۰/۴/۱۳۹۳ داکتر رسول طالب یکی از دیپلومات ‌های فعال دهه هفتاد به شمار می ‌رود. وی مسوولیت گفتگوها با طرف‌ های درگیر جهادی، طالبان و پاکستان را مدیریت می ‌کرد. او در مورد وضعیت کنونی کشور گفت: وقتی افکار عامه کشورها به قضیه افغانستان منفی باشد، اثرات منفی و پیامدهای منفی ‌اش برای افغانستان سنگین خواهد بود. ما نیازمند ارتباط استوار با امریکا و غرب هستیم.

 راه حل بحران انتخابات افغانستان؛ حقوقی یا سیاسی
بی بی سی/ ۱۰/۴/۱۳۹۳ حامد کرزی رییس ‌جمهوری افغانستان می‌ گوید: تا یک ماه دیگر قدرت را به رییس‌جمهوری منتخب واگذار می‌ کند و این زمان، نهایی و تغییرناپذیر است. اما ادعاهای تقلب از سوی یکی از دو نامزد دور دوم انتخابات، بر مشروعیت این روند سایه افکنده و نتیجه ابتدایی دور دوم انتخابات را به تاخیر انداخته ‌است. کمیسیون انتخابات افغانستان با این نگرانی که اعلام نتیجه انتخابات، کشور را در بحران عمیق سیاسی فرو ببرد، تصمیم گرفت نتایج انتخابات را فعلا اعلام نکند و به چانه ‌زنی‌ های سیاسی پشت پرده فرصت بیشتر بدهد.

 آیا واقعاً شرایط عراق با افغانستان شباهت دارد؟
رادیو آزادی/ ۱۰/۴/۱۳۹۳ بعضاً منازعات قومی عراق با افغانستان مقایسه می شود. در عراق، ریشه مخالفت ها در اداره و قدرت نوری المالکی نهفته است. کردها که حدود ۱۷ درصد نفوس آن کشور را تشکیل می دهند در حاشیه قرار گرفته اند. نوری المالکی برای دخیل ساختن سنی های عراق در قدرت که حدود ۳۰ درصد نفوس آن کشور را تشکیل می دهند، هیچ گونه تلاش واقعی ای را انجام نداده است. اما در افغانستان وضعیت متفاوت است. از همه گروه های قومی بطور عادلانه در پارلمان افغانستان نمایندگی می شود. اردوی افغانستان که تصور می شود تاجیک ها و  پشتون ها در آن تسلط بیشتر داشته باشند، از همه نمایندگی می کند.

 نظم ناکارا، شکست دولت ‌های پسااستعمار در «خاورمیانه بزرگ» مهندسی دوباره استعماری
۸صبح/ ۹/۴/۱۳۹۳ سپنتا: سراسر خاورمیانه در آتش ناآرامی می ‌سوزد. رویای دموکراسی در «خاورمیانه بزرگ» ـ اصطلاحی که نومحافظه‌کاران ایالات متحده امریکا برای ساحت بزرگی، از شمال افریقا تا آسیای میانه تا بخشی از جنوب‌ شرق آسیا، عمدتا کشورهای دارای اکثریت جمعیت مسلمان به کار می‌بردند ـ و با توسل به جنگ، اشغال و شورش ‌های «بهار عربی» در برابر خودکامگان این کشورها، از شمال افریقا تا شامات و بین ‌النهرین به واقعیت نه پیوست.

 شرکت در جنگ جهانی اول؛ درخواستی که سلطنت افغانستان را دو پارچه کرد
بی بی سی/ ۸/۴/۱۳۹۳ در جنگ جهانی اول با آن ‌که افغانستان درگیر جنگ نبود و استقلال هم نداشت، برای چندین ماه پس از آغاز جنگ در کانون توجه قدرت های بزرگی مانند بریتانیا، روسیه، آلمان و عثمانی ها قرار داشت. امیر حبیب‌الله پادشاه وقت افغانستان با امضای توافقنامه ۱۹۰۵، ادامه تسلط بریتانیا بر روابط خارجی کشورش را پذیرفته بود و با ورود هیات بزرگی از دیپلمات ‌ها و افسران آلمانی، عثمانی، اتریشی و رهبران انقلابی هندی، افغانستان برای نخستین بار در ظرف چند دهه میزبان نمایندگان سیاسی مهم غیر انگلیسی شد.

      فرهنگ

نگاهی به مجموعه داستان ‘چشم ‌های سیاه بهار’ از قادر مرادی
بی بی سی/ ۶/۴/۱۳۹۳ قادر مرادی را اولین بار با داستان “شمع ها تا آخر می سوزند” شناختم. داستانی به شدت غمگین با نثری روان و ریتمی نامنظم. مدت ها، هر وقت دلتنگ می شدم به سراغ همین داستان می رفتم و هر بار بیشتر از دفعه قبل مرا می گریاند. مرادی به تازگی، تازه ترین داستان هایش را در مجموعه ای با نام، چشم های سیاه بهار، در فرانسه و توسط نشر بامیان منتشر کرده است. قصه های مرادی در این کتاب روایت نسلی از روشنفکران افغانستان است که در طی حوادث سی سال اخیر از افغانستان، خواسته یا ناخواسته تبعید شده اند.

 بخش زیادی از زمین های اطراف آبده تاریخی قصر نارنج قندهار غصب شده است
رادیو آزادی/ ۱۱/۴/۱۳۹۳ مقام های محلی قندهار از جمله والی، شاروال و رییس اطلاعات و فرهنگ این ولایت، در مورد غصب زمین های اطراف آبده تاریخی قصر نارنج قندهار اظهار نگرانی کردند. آن ها هیاتی را برای بررسی وضعیت قصر نارنج موظف ساختند. قصر نارنج حدود ۲۳۰۰ سال پیش در زمان حاکمیت اسکندر مقدونی ساخته شده است.

 رویارویی رقصنده‌ های آماتور و حرفه‌ ای هیپ ‌هاپ در کابل
بی بی سی/ ۷/۴/۱۳۹۳ در حاشیه رویدادهای سیاسی و انتخاباتی افغانستان و دور از دغدغه ‌های روزمره، ده‌ های شهروند کابل به استقبال یکی از گروه‌ های مشهور رقص هیپ هاپ جهان در مرکز فرهنگی فرانسه گرد آمدند. انستیتوی فرانسه در کابل برای نخستین بار در افغانستان نمایش رقص هیپ‌ هاپ حرفه ‌ای را روی صحنه برد، با دعوت از گروه هنری پوکی ‌مون کریو فرانسه و رقصنده ‌های غیر‌حرفه ‌ای افغان.

     آرمان شهر

فستیوال فیلم زنان
نخستین جشنواره بین ‌المللی فیلم زنان توسط بنیاد آرمان ‌شهر و خانه فیلم رویا با ریاست گیسو جهانگیری و رویا سادات برای اولین بار در منطقه به مناسبت ۸ مارس، با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در ارگ هرات برگزار شد. صد فیلم از ۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تایید هیات داوران،۱۰ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم از دیگر کشورها به نمایش در آمد. این فستیوال به طور سالانه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

 دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

 منابع این هفته : خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره۵۴

پیوست‌ها: