haft76166177_yfg8kmsw

حمله هوایی به شهر غزه در فلسطین، ۱۰ جولای ۲۰۱۴/ عکس: رویترز در وبسایت بی بی سی

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

عراق مردان مسلح ۲۵ زن را در بغداد کشتند
بی بی سی ۱۲ جولای ۲۰۱۴ یک شاهد به خبرگزاری رویترز گفته است که صحنه فجیعی را در ساختمانی که در آن قربانیان کشته شدند دیده است. او گفت: «زمانی که از پله‌ها بالا می رفتیم جسد چند زن دیدیم و خون از پله‌ها سرازیر شده بود. داخل آپارتمان شدیم و اجساد هر طرف افتاده بود.»

نهادهای دولتی
شمار کشته‌شدگان فلسطینی حملات اسراییل به ۱۳۳ نفر رسید
بی بی سی ۱۲ جولای ۲۰۱۴ سازمان ملل متحد می‌گوید ۷۵ درصد از کشته‌شدگان فلسطینی حملات هوایی چهار روز اخیر، غیرنظامی هستند. به گفته منابع بیمارستانی غزه، در حمله هوایی اسراییل به ساختمان متعلق به یک بنیاد خیریه در شهر بیت لاهیا، دو نوجوان معلول کشته شده‌اند. پیشتر، ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از اسراییل خواسته بود غیرنظامیان فلسطینی را هدف موشک قرار ندهد. خانم پیلای در اطلاعیه‌ای گفت افزایش شمار کشته‌شدگان فلسطینی این شبهه را به وجود آورده که آیا عملیات نظامی اسراییل مطابق قوانین بین‎‌المللی است، یا نه. غیرنظامیان در تیر رس حملات اسراییل و حماس قرار دارند و نخست وزیر اسراییل نتانیاهو گفته است: فشار بین‌المللی مانع حملات اسراییل نمی‌شود

جنایت های جنگی در اسراییل و فلسطین: شورای امنیت سازمان ملل اقدام کند!
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۰ جولای ۲۰۱۴ در روز ۷ جولای، اسراییل عملیات نظامی «لبه حفاظتی» را آغاز کرد و دست کم ۵۰ مکان را در نوار غزه مورد حمله قرار داد و ده ها حمله هوایی دیگر نیز انجام داد. بر اساس آماری که سازمان های عضو فدراسیون در غزه  ـ المیزان و مرکز حقوق بشر فلسطین ـ  گرد آورده اند، در این حمله ها حداقل ۷۶ تن از جمله ۱۴ کودک کشته شدند و بیش از ۳۸۱ تن که اکثر آنها غیرنظامی بودند مجروح شدند. همچنین گزارش شده است که ارتش اسراییل به عمد به خانه ها و مراکز غیرنظامی حمله کرده است. این گونه عملیات مرادف با مجازات غیرقانونی دسته جمعی است. در این میان، گروه های مسلح فلسطینی در غزه بیش از ۱۶۹ موشک به اسراییل شلیک کرده اند و بی ملاحظه غیرنظامیان اسراییلی را هدف قرار داده اند. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر از دولتمردان اسراییلی و گروه های مسلح فلسطینی به تاکید می خواهد به درگیری ها پایان دهند و حمایت از جان غیرنظامیان را تضمین کنند. شورای امنیت سازمان ملل نمی تواند از مسوؤلیت خود در این زمینه شانه خالی کند.

اسراییل/فلسطین سازمان ملل باید تحریم ارسال اسلحه برقرار و در باره افزایش تلفات غیرنظامی تحقیق بین المللی کند
عفو بین الملل ۱۱ جولای ۲۰۱۴ با اوجگیری حمله های هوایی اسراییل در سراسر نوار غزه و تداوم شلیک بی ملاحظه موشک از طرف گروه های مسلح فلسطینی به داخل اسراییل، عفو بین الملل خواهان تحقیق سازمان ملل در باره موارد نقض حقوق بشر به دست تمام طرف های درگیری شد. از زمان آغاز حمله اسراییل در روز ۸ جولای، بیش از ۱۰۰ فلسطینی در نوار غزه کشته شده اند که بیشترشان غیرنظامی بوده اند، از جمله ۲۴ کودک و ۱۶ زن. سازمان ملل باید تحقیق مستقلی در باره نقض حقوق بشردوستانه بین المللی به دست تمام طرف های درگیر در غزه و اسراییل انجام دهد.

اوکراین عفو بین‌الملل: شورشیان و طرفداران دولت مخالفان خود را شکنجه می کنند
بی بی سی ۱۱ جولای ۲۰۱۴ به گزارش عفو بین الملل، در طول سه ماه گذشته صدها نفر ربوده شده اند و معترضان و روزنامه نگاران به طور خاص هدف قرار گرفته اند. «اکثر آدم ربایی‌ها توسط جدایی طلبان مسلح انجام می شوند و قربانیان آنها مورد ضرب و جرح و شکنجه های تهوع آور قرار می گیرند. شواهدی از تعداد کمتری از این نوع سوء رفتارها از سوی نیروهای طرفدار دولت مرکزی نیز وجود دارد.»

دیده‌بان حقوق بشر: نیروهای عراقی ۲۵۵ زندانی سنی را کشتند
بی بی سی ۱۲ جولای ۲۰۱۴ ارتش عراق و شبه‌نظامیان نزدیک به دولت این کشور در یک ماه اخیر بیش از ۲۵۵ زندانی را که با پیشروی نیروهای داعش فرار کرده بودند، کشته‌اند. به نظر می‌رسد این کشتار به انتقام بی‌رحمی‌های داعش صورت گرفته باشد.

عوامل غیردولتی
عراق تروریست‌ها به مواد رادیواکتیو دست یافتند

  عدالت

دیوار اسراییل: ۱۰ سال انکار عدالت
دمکراسی باز ۹ جولای ۲۰۱۴ به گفته یک دانشجوی فلسطینی رفتن به دانشگاه هر روز شش ساعت طول می کشد ولی بدون دیوار این میزان ۲۰ دقیقه است. یک دهه پس از ساختن غیرقانونی آن، این دیوار بر تمام جنبه های زندگی فلسطینیان سایه افکنده است. یک دهه پیش دیوان بین المللی دادگستری حکم کرد که ساخت این دیوار در کرانه غربی اشغالی فلسطین و مسایل مربوط به آن ـ از جمله کوچ نشین ها، مصادره زمین، جاده های جداگانه، سیستم صدور مجوز و محدودیت تحرک ـ بر اساس حقوق بین المللی غیر قانونی است. اما جامعه بین المللی در این ده سال معافیت از مجازات را در اختیار اسراییل قرار داده است. در واکنش به بی عملی بین المللی، جامعه مدنی فلسطین خواهان ایجاد جنبش تحریم، خودداری از سرمایه گذاری و برقراری مجازات شده است. هدف از این کار ایجاد کمپینی به شیوه جنبش ضد آپارتاید در آفریقای جنوبی است. از آنجا که نقض حقوق بشر فلسطینیان تنها با تداوم حمایت مالی، نظامی و دیپلماتیک کشورهای غربی از اسراییل امکان پذیر است، این جنبش از مردم می خواهد دست به تحریم خرید کالا، ورزشی، فرهنگی یا دانشگاهی اسراییل بزنند تا زمانی که اسراییل به خواست های زیر تن بدهد: پایان اشغال؛ بازگرداندن حقوق پناهندگان فلسطینی؛ و دادن حقوق برابر به شهروندان فلسطینی خودِ اسراییل.

اوکراین دولت تازه باید با پیوستن به دادگاه بین المللی جزایی به معافیت از مجازات پایان دهد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۹ جولای ۲۰۱۴ ائتلاف حمایت از دادگاه بین المللی جزایی امروز گفت دولت تازه اوکراین باید با عضویت کامل در این دادگاه به پایان دادن به معافیت از مجازات برای جنایت های گسترده متعهد شود. این ائتلاف در نامه ای به رییس جمهوری اوکراین از او خواست اساسنامه این دادگاه را بدون تاخیر تصویب کند.
اسراییل بازداشت شش مظنون به قتل نوجوان فلسطینی
اسراییل سه مظنون به قتل نوجوان فلسطینی اعتراف کردند
فرانسه محکومیت نه نفر به اتهام طراحی عملیات تروریستی

     حقوق مدنی و سیاسی

کنفرانس قاره ای در باره مجازات اعدام در آفریقا
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۷ جولای ۲۰۱۴ کمیسیون حقوق بشر و حقوق مردم آفریقا در تاریخ ۴ـ۲ جولای ۲۰۱۴ در همکاری با دولتمردان بنین اولین کنفرانس قاره ای در باره مجازات اعدام را برگزار کرد. در این کنفرانس، موضوع مجازات اعدام در آفریقا و ضرورت تصویب عهدنامه منطقه ای در باره الغای آن مورد بحث قرار گرفت. امروز ۷۸ سازمان حقوق بشری «مانیفستی برای پروتکل الحاقی به منشور آفریقا در باره الغای مجازات اعدام» را در حمایت از تصویب چنین عهدنامه ای را منتشر کردند.

ترکیه گزارش مشترک در باره وضعیت آزادی بیان به سازمان ملل
پن اینترنشنال ۴ جولای ۲۰۱۴ انجمن بین المللی قلم (پن اینترنشنال)، کمیته حمایت از روزنامه نگاران، فریدام هاس،  ماده ۱۹ و پ۲۴ به مناسبت رسیدگی سازمان ملل به وضعیت حقوق بشر در ترکیه در ژانویه ۲۰۱۵ گزارش مشترکی را در باره وضعیت آزادی بیان در این کشور را ارایه کردند. از یافته های این گزارش از جمله این است که با وجود این که ترکیه ۸ توصیه مربوط به سال ۲۰۱۰ را برای سازگار کردن قوانین و رویه های خود با تعهدات مربوط به آزادی بیان را پذیرفته، دولت تلاش کافی برای اجرای این توصیه ها به عمل نیاورده و وضعیت آزادی بیان رو به وخامت رفته است. گزارش کامل را در اینجا بخوانید.

جاسوسی
بریتانیا دولت به دنبال تصویب فوری لایحه نگهداری اطلاعات اینترنتی و تلفنی کاربران
آلمان اخراج مقام امنیتی آمریکا کار درستی بود  و مچ‌گیری آلمان از سیا

     جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

سیاست های مهاجرت اتحادیه‏ اروپا زندگی و حقوق مردم را به خطر می اندازند
عفو بین الملل ۹ جولای ۲۰۱۴ گزارشی که امروز با عنوان هزینه انسانی دژ اروپا: نقض حقوق بشر علیه مهاجران و پناهندگان در مرزهای اروپا منتشر شد، نشان می دهد که  سیاست های مهاجرتی و کنترل مرزها در اتحادیه‏ اروپا از پناهنده شدن آنها جلوگیری می کند و زندگی آنها را در سفرهای خطرناک به خطر می اندازند. رییس بخش اروپا و آسیای مرکزی عفو بین الملل گفت: «تاثیر اقدامات اتحادیه‏ اروپا بر کاهش جریان مهاجران و پناهندگان غیر عادی در بهترین حالت مورد تردید است. هزینه انسانی و بدبختی قابل محاسبه نیست و این هزینه را بعضی از آسیب پذیرترین مردم جهان می پردازند.» اتحادیه‏ اروپا بین سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۳، دو بیلیون یورو برای محافظت از مرزهای خود و در همان مدت فقط ۷۰۰ میلیون یورو برای بهبود وضعیت پناهجویان و پناهندگان در داخل اروپا هزینه کرده است.

استرالیا تحویل پناهجویان سری لانکایی پیشینه خطرناکی ایجاد می کند
عفو بین الملل ۸ جولای ۲۰۱۴ تحویل ۱۵۳ پناهجوی سری به نیروی دریایی سری لانکا باعث نقض آشکار حقوق بین المللی  به دست استرالیا خواهد بود و پیشینه خطرناکی ایجاد می کند. پس از شکایتی از طرف پناهجویانی که از هند روانه استرالیا بودند و نیروی دریایی استرالیا راه آنها را بست، دادگاه عالی ملبورن امروز با حکم خود این تحویل را به تاخیر انداخت. روز ۶ جولای، استرالیا ۴۱ پناهجو را که کوشیده بودند به استرالیا برسند به نیروی دریایی سری لانکا تحویل داده بود.

پاکستان جنگ خانواده های اقلیت را آواره کرده اما به صلح خوشبین هستند
کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان ۷ جولای ۲۰۱۴ در حدود ۲۰۰ خانواده مسیحی و هندو از منطقه وزیرستان شمالی از جمله هزاران خانواده ای هستند که در پی عملیات نظامی علیه طالبان از خانه هایشان فرار کرده و در مدارس پناه گرفته اند و دولت و سازمان ملل به آنها کمک می کنند. بنا به آمار دولتی، ۷۸۶۱۰۷ تن از ۶۲۲۵۱ خانواده از عملیات نظامی فرار کرده اند و ۷۵ درصد آنها زن و کودک هستند.

مصر ۲۸ میلیون تن ساکن زاغه ها؟
دیده بان اشتباهات بشر ۱۱ جولای ۲۰۱۴ انتظار می رود تا سال ۲۰۲۵ شمار کنونی ۱۰ میلیون زاغه نشین به ۲۸ میلیون تن برسد، یعنی یک چهارم جمعیت مصر. دولت می خواهد وزارتخانه ای مستقل برای رسیدگی به شرایط رو به وخامت زاغه نشینان تاسیس کند. بعضی از ارقام از این قرار است: بیش از ۱۰۰۰ زاغه در ۲۰ استان مصر وجود دارد. قاهره بیشترین تعداد این زاغه ها را دارد. ۸۱ درصد زاغه نشینان در بخش غیررسمی اقتصاد کار می کنند و ۲۰ درصد آنها بیکار هستند. ۳۸ درصد خانوارهای ساکن زاغه ها در ماه در حدود ۲۰۰ پوند مصر (کمتر از ۳۰ دلار) درآمد دارند.
آرژانتین تظاهرات کارکنان بخش خودروسازی به خشونت گرایید
یونان کارمندان بخش دولتی در دست به اعتصاب زدند
تایلند کشف محل نگهداری کارگران غیر قانونی

    دفاع از حقوق بشر

با نظامی گری آمریکا در عراق مخالفیم
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۱ جولای ۲۰۱۴ سازمان عضو فدراسیون در آمریکا، «مرکز حقوق اساسی مردم» (CCR)، در واکنش به بحران جاری در عراق و درخواست های اقدام نظامی آمریکا، بیانیه زیر را منتشر کرده است: دو دهه اقدام فاجعه بار نظامی آمریکا در عراق باید نقطه پایانی بر این توهم باشد که دخالت بیشتر نظامی آمریکا می تواند به بحران کنونی به طور پایدار خاتمه دهد. هر طرح امنیتی و آشتی در عراق باید با تقویت صدای میلیون ها غیرنظامی عراقی آغاز شود که در منگنه خشونت وحشیانه داعش و نیروهای بنیادگرای دیگر از یک سو و حکومت مورد حمایت آمریکا از سوی دیگر گرفتار آمده اند.
ابراز همدردی مادر یکی از سه نوجوان اسراییلی کشته شده با خانواده محمد ابو خضیر

    زنان

زنان کارفرما در آفریقا از طریق ساختن اقتصاد محلی با فقر مبارزه می کنند
هیو وایر ۱۲ جولای ۲۰۱۴ زنان کارفرمای آفریقایی تغییرات زیادی را به وجود می آورند. در سال ۲۰۰۴، مدینه نالوکنگه فروش اغذیه را در ایستگاه اتوبوسی در پایتخت اوگاندا شروع کرد. پس از شکست در فروش ملافه، ۱۰ دلار برای او مانده بود. اکنون، ۱۰ سال بعد، نالوکنگه از طریق فروش اغذیه ماهی ۳۰۰۰ دلار سود می برد. آفریقا بیشترین شمار واحدهای اقتصادی با مدیریت زنان را داراست. به گزارش بانک جهانی در حدود ۶۳% زنانی که در کارهای کشاورزی شاغل نیستند، مالک واحد اقتصادی خود هستند.
سازمان ملل متحد: زنان پناهنده سوری در وضع دشواری قرار دارند
ده‌ها گروگان بوکوحرام در نیجریه فرار کردند

   کودکان

بازی کودکانه، به دور از بمب
تحقیقات درباره ادعای آزار جنسی کودکان توسط مقام‌های سابق بریتانیا

   فرهنگ

ثمره یک بهار زودگذر؛ «داستان تغییر»
رادیو زمانه ۶ جولای ۲۰۱۴ هدف از پروژه «داستان تغییر» این بود که عده‌ای از عکاسان و فیلمبرداران جوان پس از برخورداری از آموزش‌های لازم، از دریچه چشم خودشان تغییراتی را که در بهار عربی در کشورهایی مانند الجزایر، مراکش، لیبی و مصر در زندگی روزانه مردم اتفاق افتاده بود ثبت و مستند کنند. این پروژه اکنون به ثمر نشسته و مجموعه‌ای از این تصاویر در کتابی با نام «داستان تغییر» منتشر شده و در اینترنت هم به شکل ۲۹ روایت چند رسانه‌ای (۱۹ گزارش تصویری و ۱۰ گزارش چند رسانه‌ای) به زبان انگلیسی در اختیار همگان قرار گرفته است. به زودی این آثار به دو زبان‌ عربی و فرانسوی هم عرضه می‌شوند.
مازورسکی و سینمای مستقل آمریکا

    آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: بی بی سی، پن اینترنشنال (انجمن بین المللی قلم)، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر،  دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، مرکز حقوق اساسی مردم آمریکا، هیو وایر، یورو نیوز

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۵۶

پیوست‌ها: