افغانستان

HHHHکارت سرخ مردم و جامعه مدنی به قانون مصئونیت و حقوق اعضای شورای ملی/ منبع : شبکه اجتماعی فیس بوک

 انتخابات

توافق برای بازشماری صد درصد آرا و تشکیل دولت وحدت ملی
جاویدان/ ۲۲/۴/۱۳۹۳ عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از موافقت خود با بازشماری کلیه آرا و احترام به نتیجه این بازشماری خبر دادند. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت:‌ هر دو نامزد رقیب توافق کرده ‌اند که همه آرا بازشماری شود و این روند از ۲۴ ساعت آینده آغاز خواهد شد. این بازشماری، تحت نظارت جامعه جهانی، سازمان ملل و ستادهای انتخاباتی هر دو نامزد انجام خواهد شد.

تیم اشرف غنی: ریاست اجراییه را به احمد ضیا مسعود خواهیم داد
رادیو کلید/ ۲۴/۴/۱۳۹۳ تیم انتخاباتی تحول و تداوم به رهبری اشرف غنی احمدزی می گوید: اگر پیروز انتخابات شویم، کرسی ریاست اجراییه را که جدیداً ایجاد خواهد شد، طبق توافق، به احمدضیا مسعود اختصاص خواهیم داد. نعمان شینواری، سخنگوی تیم تحول و تداوم گفت: این کرسی، بعدا با تعدیل قانون اساسی مبدل به پست صدارت می شود که مسعود آن را احراز خواهد کرد.

 اشرف ‌غنی: تقویم انتخاباتی تغییر نکند
۸صبح/ ۱۵/۴/۱۳۹۳ اشرف ‌غنی احمدزی نامزد ریاست‌ جمهوری تاکید می کند: نتایج انتخابات و مراسم تحلیف باید بر اساس تقویم انتخاباتی، محقق شود. ما با هرگونه تفتیشی که منجر به شفافیت آرا شود، موافقیم ولی تفتیش باید سراسری و افغانستان‌ شمول باشد. انتقاد اصلی تیم داکتر عبدالله متوجه آرایی است که از ولایات خوست، پکتیا و پکتیکا به ‌دست آمده‌اند. تیم اشرف ‌غنی احمدزی می‌گوید: این آرا پاک است و توسط مردم به صندوق ‌ها ریخته شده ولی تیم داکتر عبدالله گفته است که آرای به ‌دست آمده از این ولایات با نفوس همین ولایات تناسبی ندارد.

تیم اصلاحات رسماً از امرخیل شکایت کرد
خبرگزاری جمهور/ ۱۵/۴/۱۳۹۳ یک عضو ارشد تیم اصلاحات و همگرایی گفت: ما از مراجع قانونی کشور می خواهیم تا افراد متهم را رسما ممنوع الخروج نمایند تا به اتهام یکایک آن ها مبنی بر مشارکت در تقلبات گسترده، رسیدگی شود. تیم اصلاحات و همگرایی رسماً از امرخیل به مراجع عدلی و قضایی کشور شکایت کرد.

امرخیل: قربانی توطیه شدم، دادخواهی می کنم
خبرگزاری بخدی/ ۱۴/۴/۱۳۹۳ ضیاالحق امرخیل، رییس پیشین دارالانشا کمیسیون انتخابات می گوید: او قربانی توطیه بعضی حلقات شده و برای رسیدگی به این موضوع دادخواهی می کند. امرخیل می گوید: برای تداوی به کشور امارات متحده عربی سفر کرده بود و قصد فرار از افغانستان را ندارد. او در ادامه افزود: دسیسه ها را افشا خواهم کرد، تمامی مدارکی که علیه من منتشر شده جعلی است.

دیدار تیم های سیاسی و تخنیکی دو ستاد انتخاباتی
صدای امریکا/ ۱۴/۴/۱۳۹۳ دیدار تیم های تخنیکی و سیاسی دو نامزد ریاست جمهوری، در حضور معاونین رییس جمهور حامد کرزی در صدارت صورت گرفته است. تیم های تخنیکی و سیاسی هر دو تیم انتخاباتی برای اولین بار در حضور معاونین رییس جمهور در مورد تقلب های انتخاباتی و رسیدگی به آن دیدار و گفتگو نمودند.

      موارد نقض فاحش حقوق بشر

عاملان دولتی

یک مافیای بزرگ مواد مخدر افغانستان از زندان آزاد شد
فارسی.رو/ ۲۲/۴/۱۳۹۳ نمایندگان پارلمان افغانستان روز گذشته از آزادی یک مافیای بزرگ مواد مخدر در جنوب این کشور خبر دادند و از آن به شدت ابراز نگرانی کردند. زلمی زابلی؛ رییس کمیسیون شکایات مجلس سنا می‌گوید: محکمه قندهار یک قاچاقچی بزرگ مواد مخدر را رها کرده است. آقای زابلی افزود: احتمال می ‌رود فرد رها شده در تمویل مخالفان مسلح دولت در ولایت هلمند دست داشته باشد. حاجی لالا جان ولد نظر محمد، باشنده ولایت قندهار از قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر سال گذشته دستگیر شده بود و در محکمه ابتدایی و استیناف به بیست سال حبس محکوم شده بود.

جسد یک پسر جوان از داخل قوماندانی امنیه ولسوالی شورتپه بلخ یافت شد
رادیو آزادی/ ۲۳/۴/۱۳۹۳ جسد یک پسر جوان از داخل قوماندانی امنیه ولسوالی شورتپه ولایت بلخ دریافت شده است. گفته می شود که این پسر را پولیس به اتهام فعالیت های ضد دولتی، جهت تحقیق به قوماندانی این ولسوالی یاد شده برده بود. در این حال عبدالرزاق قادری آمر قوماندانی امنیه ولسوالی شور تپه بلخ ادعا دارد: این پسر هنگام تحقیق با استفاده از اسلحه مامور تحقیق خود را کشته است.

عاملان غیردولتی

مردی در ولایت سرپل چهار عضو خانواده همسرش را کشت
خبرگزاری بخدی/ ۱۴/۴/۱۳۹۳ مردی در ولایت سرپل، چهار عضو خانواده همسر خود را به قتل رسانده و یکی دیگر از آنان را زخمی کرد. سخی داد خان، آمر امنیت قوماندانی امنیه ولایت سرپل با تایید این رویداد گفت: این رویداد در قریه توغ علی، از مربوطات مرکز ولایت سرپل رخ داده است. در حال حاضر این فرد در بازداشت قرار دارد و تحقیقات بیشتر از او جریان دارد.

خطیب مسجد جامع ولایت فراه تیرباران شد
خبرگزاری رشد/ ۱۴/۴/۱۳۹۳ مسوولین محلی در ولایت فراه از کشته شدن خطیب مسجد جامع مرکزی این ولایت خبر می دهند. جاوید افغان سخنگوی والی فراه می گوید: مولوی مومن خطیب مسجد جامع مرکزی فراه از سوی دو فرد مسلح موترسایکل سوار تیر باران شد. حمله کنندگان مسلح پس از این رویداد از محل حادثه متواری گردیدند.

یک خبرنگار محلی در بلخ کشته شد
۸صبح/ ۲۳/۴/۱۳۹۳ افراد مسلح ناشناس، وارد خانه یک خبرنگار محلی در شهر مزارشریف شده و او را کشتند. مسوولان محلی در ولایت بلخ می‌گویند: هنوز جزییاتی در مورد انگیزه کشته شدن و عاملان قتل این خبرنگار در دست نیست. این خبرنگار خالد آگاه یعقوبی نام داشت و از پنج سال پیش به این‌ سو برای این رادیو در بخش تهیه برنامه‌ های اجتماعی و تفریحی کار می ‌کرد.

در اثر حمله افراد مسلح، یک قاضی محکمه استیناف هرات زخمی شد
رادیو آزادی/ ۲۱/۴/۱۳۹۳ دو فرد موتوری بر یک قاضی محکمه استیناف ولایت هرات حمله مسلحانه کردند. سید عبدالغفار رییس محکمه استیناف ولایت هرات گفت: در این حمله قاضی عبدالصمد که در بخش مبارزه با فساد اداری محکمه استیناف این ولایت کار می کرد زخمی شده است.

     زنان

مشکلات عمدهء زنان معلول چیست؟
رادیو آزادی/ ۱۶/۴/۱۳۹۳ معلولیت وضعیتی است که انسان در نتیجه یک حادثه و یا هم مادرزاد به آن دچار می شود و گریز از آن از دست و توان انسان خارج است. طبق آمار سازمان ملل، بیش از نیم میلیارد نفر از انسان ها به دلیل ابتلا به نارسایی های جسمی، ذهنی یا حسی، معلول به شمار می آیند. در افغانستان نیز افرادی زیادی دارای نوعی از معلولیت اند و اما زنان معلول در این میان با مشکلات فیزیکی، فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی بیشتری روبه رو هستند.

برگزاری سمینار داوری تکواندو و تقویت تکواندوی زنان
۸صبح/ ۲۳/۴/۱۳۹۳ غلام ربانی ربانی سرپرست فدراسیون تکواندو از برگزاری سمینار داوری برای آموزش جدیدترین قوانین و مقررات این رشته ورزشی خبر داد. در این سیمینار نشستی نیز با حضور نمایندگان باشگاه ‌های ورزشی بانوان شهر کابل برگزار گردید. آقای ربانی می گوید: با ارزیابی وضعیت تکواندوی زنان کشور در نظر دارند که به صورت ضربتی کار کرده و بار دیگر وضعیت این رشته را در میان زنان بهبود بخشند.

از مونالیزا تا لیدا عبدل
جامعه باز/ ۱۱/۴/۱۳۹۳ زنان در گذشته به دلیل محرومیت ‌ها و محدودیت‌ های بسیار، نه ‌تنها از میدان سیاست، علوم، اجتماع و… دور بودند، بلکه در زمینه هنر و فرهنگ نیز فعالیت چشم گیری نداشته و نقش کمرنگی را بازی کردند.‌‌ اما امروزه فاصله بین مونالیزای مدل و لیدا عبدل هنرمند افغانی امروز چقدر است و زنان در روند هنری چه مسیر‌هایی را سپری کرده ‌اند، چقدر تأثیر‌گذار بودند و چگونه از مسیر‌ها گذشته ‌اند.

زنان افغان در بیش از ده سال گذشته در کدام بخش ها پیشرفت داشته اند؟
رادیو آزادی/ ۲۴/۴/۱۳۹۳ بعد از سقوط دوره طالبان، در حدود بیشتر از ده سال حکومت رییس جمهور کرزی، برای زنان افغان کدام فرصت ها و پیشرفت ها میسر گشته است؟ در این سال ها، زنان افغان در بخش های مهم و حیاتی، فرصت تکامل و پیشرفت را داشته اند اما امروز دیگر در جایی قرار داریم که بتوانیم این فرصت ها و چالش ها را مورد نقد قرار دهیم.

       حامیان و فعالان

سازمان ملل: ۲۴ درصد افزایش در تلفات غیرنظامیان در شش ماه گذشته
کابل پرس/ ۱۸/۴/۱۳۹۳ دفتر معاونیت سازمان ملل در افغانستان «یوناما» از افزایش ۲۴ درصدی تلفات غیرنظامیان در پی خشونت ‏‌ها در شش ماه گذشته خبر داد. جورجت گنیون، رییس بخش حقوق بشر یوناما می‏گوید: تلفات غیرنظامیان از سوی مخالفان مسلح دولت، نسبت به سال ‏‌های گذشته دو برابر افزایش داشته است. در این گزارش آمده که در شش ماه گذشته حدود ۴۸۵۳ مورد تلفات غیرنظامی در جنگ ‏‌های افغانستان صورت گرفته است.

فعالان جامعه‌ مدنی: قانون مصونیت و حقوق اعضای شورای ملی توشیح نشود
تلویزیون یک/ ۲۳/۴/۱۳۹۳ فعالان جامعه‌ مدنی از مجلس سنا و رییس‌جمهور کرزی خواستند، قانون مصونیت و حقوق اعضای شورای ملی را تصویب و توشیح نکنند. به باور فعالان جامعه‌ مدنی، این قانون تنها ضمانت ‌نامه‌ ای شخصی برای تامین منافع شخصی اعضای شورای ملی است. این قانون در اوج بحران سیاسی و انتخاباتی افغانستان، از سوی اعضای مجلس نمایندگان تصویب شده ‌است.

 حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

فرهنگ فرار از پی‌گرد قضایی
۸صبح/ ۱۵/۴/۱۳۹۳ در سیزده سال گذشته، فرهنگ اتهام‌ زنی و گریز از پی‌گرد قضایی خیلی عام شده است. رییس ‌جمهور و مقام‌ های ارشد کشور، مقصر درجه‌ یک این وضعیت‌ اند. هیچ اتهام سنگینی در این سیزده سال مورد پی‌گرد جدی قرار نگرفت. آخرین مورد از این سلسله، اتهام‌ هایی است که به آقای ضیاالحق امرخیل رییس پیشین دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات وارد شده است.

دانشگاه‏‌ ها را چرا تعطیل کردند؟
کابل پرس/ ۱۸/۴/۱۳۹۳ یک روز پیش از تعطیلی دانشگاه‏ کابل و متعاقب آن دیگر دانشگاه ‏‌های دولتی و خصوصی در کشور، زمزمه‏‌ هایی شنیده شد مبنی بر بستن شبکه اجتماعی فیس بوک، از سوی شورای امنیت ملی. بعداً شورای امنیت ملی در اعلامیه ‏‌ای توصیه گونه از مردم خواست تا در استفاده از این شبکه اجتماعی دقت بیشتری به خرج دهند تا وحدت ملی کشور آسیب نبیند. همه این بحث ‏‌ها از جمله تعطیلی فیس بوک و بسته شدن دانشگاه ‏‌ها یک روز پیش از اعلام نتایج انتخابات را اگر کنار هم بگذاریم، نتیجه وحشتناکی به دست می ‏‌آید.

شرم ‌تان باد
۸صبح/ ۲۳/۴/۱۳۹۳ پارلمان کشور دیروز قانونی را به تصویب رساند که بر مبنای آن، نمایندگان پس از پایان وظیفه‌ شان هم، می ‌توانند امتیاز دریافت کنند. این قانون را حتا شماری از اعضای مجلس نمایندگان شرم ‌آور خواندند. بر مبنای این قانون هر نماینده پس از پایان دوره کارش باید ۲۵ درصد تنخواهش را دریافت کند و دو محافظ داشته باشد. تصویب این قانون به روشنی نشان می ‌دهد که برای بسیاری از نمایندگان، کرسی نمایندگی ابزاری است برای زر اندوزی و تامین منافع شخصی.

خبرنگار پاکستانی به جرم جاسوسی در کابل دستگیر شد
فارسی.رو/ ۲۴/۴/۱۳۹۳ یک خبرنگار پاکستانی به جرم جاسوسی در کابل، توسط نیروهای امنیتی شناسایی و دستگیر شد. فیض الله خان گزارشگر «ای آر وای نیوز» در کراچی، توسط مسوولین افغان در ولایت ننگرهار دستگیر شده است. برخی از گزارش ها حاکی از آن است که وی به عنوان بخشی از وظیفه حرفه ای خود قرار بوده که با رهبران طالبان مصاحبه کند.

برای دومین بار؛ زعفران افغانستان در سطح جهان مقام اول را کسب کرد
رادیو کلید/ ۱۸/۴/۱۳۹۳ زعفران افغانستان در سطح جهان مقام اول را کسب کرد. مسوولان یک شرکت خصوصی به نام “افغان زعفران” می گویند: در نتیجه  زحمات ۱۳ ساله آنان، در سال گذشته و سال جاری در عرصه رشد و تولید زعفران در سطح جهان، زعفران افغانستان در کشور بلجیم مقام اول “زعفران با کیفیت” را کسب کرد. عبدالغفار حمید زی، رییس شرکت افغان زعفران گفت: ما در بخش تولید، پروسس، بسته بندی، بازاریابی و صادرات زعفران و ایجاد زمینه و فرصت شغلی برای هزاران تن از هموطنان در ولایات مختلف کشور اقدامات زیادی انجام داده ایم.

  نسل سوم: همبستگی، صلح پایدار، محیط زیست سالم و ارتباطات

وزارت داخله هیاتی را برای تحقیق در مورد آتش گرفتن تانکرهای تیل در پغمان کابل موظف کرد
خبرگزاری بخدی/ ۱۴/۴/۱۳۹۳ وزارت امور داخله افغانستان اعلام کرده که هیاتی برای تحقیق در مورد آتش گرفتن تانکرهای تیل در ولسوالی پغمان ولایت کابل موظف شده است. ماموران اطفاییه پس از ساعت ها تلاش، توانستند که آتش سوزی را مهار کنند. این هیات موظف است تا در مورد چگونگی وقوع رویداد، عاملان آتش زدن تانکرهای تیل، آمار دقیق تانکرهای آتش گرفته و خساراتی ناشی از این حادثه تحقیق کند.

رشد چشمگیر افراد معتاد به مواد مخدر در شمال افغانستان
فارسی.رو/ ۲۴/۴/۱۳۹۳ مقامات وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان اعلام کردند: افزایش افراد معتاد به مواد مخدر در ولایت بلخ رشد چشمگیری داشته است. رحمان اوغلی رییس اداره مبارزه با مواد مخدر در ولایت بلخ، یگانه علت افزایش تعداد معتادین را نبود زمینه کار و کمبود ارایه خدمات صحی برای آنان عنوان می کند. بیشترین رقم معتادین در بلخ در قبرستان های دشت شادیان و دشت شور شهر مزارشریف به چشم می خورد.

   جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
انفجار ماین کنار جاده در کابل جان دو کارمند اداره‌ امور را گرفت. از اثر انفجار یک ماین مقناطیسی در مربوطات ناحیه‌ پنجم شهر کابل، پنج تن زخمی شدند. در اثر یک حمله انتخاری در ولایت ننگرهار دو فرد ملکی زخمی شدند. انفجار ماین در ولسوالی پنجوایی ولایت قندهار جان هشت فرد ملکی را گرفت. شش تن از کارمندان موسسه ماین پاکی هیلوتریست در ولایت هرات کشته شدند. در اثر انفجار بمب در ولایت بلخ یک تن کشته و دو تن زخم برداشتند.

تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
سه سرباز ناتو در اثر یک حمله انتحاری در ولایت ننگرهار زخمی شدند. در اثر حمله مخالفان مسلح در ولایت جوزجان، یک افسر پولیس کشته شد. در عملیات هوایی نیروهای افغان ولایت قندز، ۵ طالب کشته ۲ تن زخمی و ۴ تن اسیر شدند. در اثر حمله طیاره بی سرنشین امریکایی در ولایت کنر، دو طالب کشته شدند. در حمله مخالفان بر یک پوسته امنیتی در ولایت جوزجان یک پولیس نظم عامه کشته شد. ده مخالف مسلح دولت در ولایت بدخشان کشته شدند.

پکتیکا: حدود ۹۰ تن کشته شدند
رادیو کلید/ ۲۵/۴/۱۳۹۳ در بی سابقه ترین حمله پس از سال ۲۰۰۱ میلادی به این طرف، ۸۹ تن در انفجاری در پکتیکا کشته و بیش از ده ها تن دیگر زخمی شدند. این در حالی است که طالبان مسلح دست داشتن در این حمله را رد کرده اند. اما وزارت داخله افغانستان این حمله خونین را به طالبان مسلح نسبت داده و در خبرنامه اش گفته است: حمله در یک بازار مزدحم رخ داده است.

         سیاست

افشاء مدارک دخالت انگلیس در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
فارسی.رو/ ۱۴/۴/۱۳۹۳ پس از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و افزایش تنش ‌های انتخاباتی، رسانه های محلی می گویند: انگلیس در انتخابات افغانستان مداخله کرده است. در این گزارش آمده است: اسناد موثقی موجود است که سفیر انگلیس در کابل در روز انتخابات به برخی مراکز رأی‎ دهی رفته و میزان آرای هر ۲ کاندیداها را بررسی کرده است، سپس به مقر کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان مراجعه کرده و مدت‎ ها با مسوولان این کمیسیون صحبت کرده است.

مداخله یا میانجی گری امریکا در روند انتخابات افغانستان
صدای امریکا/ ۲۳/۴/۱۳۹۳ پس از شکست بن بست انتخاباتی به میانجیگری جان کری وزیر خارجه ایالات متحده امریکا، هر دو نامزد روی ایجاد یک حکومت وحدت ملی – پس از اعلام نتایج انتخابات – توافق کردند. یک مقام امریکایی گفت: نامزدان ریاست جمهوری افغانستان از قبل توافق کرده بودند.

آیا تشکیل حکومت ایتلافی در افغانستان امکان پذیر است؟
صدای امریکا/ ۱۳/۴/۱۳۹۳ در کنار حل حقوقی و رسیدگی به ادعای تقلب های سازماندهی شده، شماری از کارشناسان در مورد احتمال تشکیل حکومت ایتلافی به حیث یک راه حل سیاسی میان دو نامزد سخن می گویند. با وجود امیدواری ها برای آغاز مذاکرات میان دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهور افغانستان، بخاطر بیرون رفت از آن چه “بن بست” انتخاباتی یاد می شود، ستاد دو تیم پیشتاز اصرار می ورزند که آنان به هیچ عنوان خواهان تشکیل حکومت ایتلافی نیستند.

فرجام شناسی شُعار یا ارگ یا مرگ!
جمهوری سکوت/ ۱۶/۴/۱۳۹۳ فرجام شناسی شعار نامبارک «یا ارگ یا مرگ» نشان می ‌دهد که آن راه خدمت به خلق نیست، بلکه بوی شیفتگی قدرت و فریفتگی سیاست می‌ دهد. آنان که چنین شعارهای نامیمون را برگزیده‌ اند، خود را از نیل به راه های منطقی و عقلانی، حل بحران موجود، عاجز و ضعیف دیده ‌اند.

طرح دولتِ وحدت ملی از کجا سر برآورد؟
ماندگار/ ۲۳/۴/۱۳۹۳ سرانجام بن ‌بستِ انتخابات شکست و نامزدان در حضور وزیر خارجۀ امریکا و نمایندۀ سازمان ملل در کابل تعهد کردند که باید آرای دورِ دومِ انتخابات از سر شمارش و بررسی شود و در نتیجۀ آن، دولت وحدتِ ملی در کشور شکل بگیرد. بحث دولتِ وحدت ملی، یک قصۀ نو نیست. دست‌ کم از سه سال به این‌ سو آقای احمد ولی مسعود، رییس عمومی بنیاد شهید مسعود، پیشنهادِ تشکیلِ دولت وحدت ملی را در چارچوب طرحِ آجندای ملی ارایه کرده بود.

احمدزی: مذاکرات در مورد تشکیل وحدت ملی آغاز می‌ شود
تلویزیون یک/ ۲۴/۴/۱۳۹۳ اشرف غنی احمدزی، از نامزدان دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده است که روند مذاکرات با داکتر عبدالله عبدالله، در مورد تشکیل دولت وحدت ملی آغاز خواهد شد. آقای احمدزی می گوید: نخستین هدف هر دو طرف ثبات کشور است. او افزود: تشکیل دولت ملی می تواند افغان ها را از منازعات سیاسی در امان نگه دارد.

معاون عبدالله: هر دو کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان به قدرت می رسند
فارسی.رو/ ۲۳/۴/۱۳۹۳ محمد محقق؛ معاون عبدالله عبدالله نامزد ریاست جمهوری انتخابات افغانستان گفته است: پس از مذاکرات انجام شده، قرار است کاندیدای بازنده هم در حکومت بعدی از قدرت برخوردار باشد. در دولت وحدت ملی برنده انتخابات رییس جمهور و بازنده رییس شورای اجرایی خواهد شد. وی خاطر نشان ساخت که بر اساس این طرح تا دو سال دیگر و با ایجاد تعدیل در قانون اساسی، پست ریاست اجرایی به پست صدراعظمی تبدیل خواهد شد.

       فرهنگ

ایجاد کتابخانه”افغانستان”در پایتخت روسیه
فارسی.رو/ ۱۹/۴/۱۳۹۳ به حمایت مرکز تجارتی افغان ها در مسکو، قرار است به زودی کتابخانه “افغانستان” در انستیتوت شرق شناسی روسیه افتتاح و به بهره برداری برسد. در این کتابخانه آثار نویسندگان افغان و روس به زبان های فارسی، پشتو و روسی گذاشته خواهد شد. طبق گفته های مسوولین، آثار و کتب زیادی از نویسندگان مشهور روس، درباره افغانستان هست که اکنون پراکنده اند.

انتشار بدون سانسور “لولیتا” در افغانستان
رادیو فرانسه/ ۲۲/۴/۱۳۹۳ مشهورترین رمان ولادیمیر ناباکوف، نویسنده روسی- آمریکایی بعد از چند دهه برای دومین بار به فارسی ترجمه شده و این ‌بار بر خلاف دفعه قبل، ناشری در افغانستان چاپ و انتشار ترجمه فارسی آن را برعهده گرفته است. انتشار رمان لولیتا به زبان فارسی به دلیل اهمیت آن و این که برای سال ‌ها ترجمه تازه ‌ای از آن وجود نداشته، قابل توجه است. منوچهر فرادیس، مدیر نشر زریاب در کابل می‌گوید: بنا بر سهولت قوانین فعلی نشر در افغانستان و عدم سانسور پیش از انتشار، امکان ترجمه و چاپ کامل و بی‌کم و کاست رمان در این کشور فراهم شده است.

      آرمان شهر

فستیوال فیلم زنان
نخستین جشنواره بین ‌المللی فیلم زنان توسط بنیاد آرمان ‌شهر و خانه فیلم رویا با ریاست گیسو جهانگیری و رویا سادات برای اولین بار در منطقه به مناسبت ۸ مارس، با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در ارگ هرات برگزار شد. صد فیلم از ۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تایید هیات داوران،۱۰ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم از دیگر کشورها به نمایش در آمد. این فستیوال به طور سالانه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

منابع این هفته : خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۵۵ و ۵۶

پیوست‌ها: