haft197086_mideast_israel_palestinian_airstrikes

عکس: آثار حمله اسراییل به غزه در وبسایت عفو بین الملل

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

فلسطین  صدها تن کشته‌ در غزه
بی بی سی ۱۹ جولای ۲۰۱۴ در آستانه سفر دبیرکل سازمان ملل به منطقه، شمار کشته‌ها بیش از ۳۳۰ نفر گزارش شده است.

مناطق اشغالی فلسطین تهاجمی دیگر، باز هم مصیبت برای غیرنظامیان
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۸ جولای ۲۰۱۴ با اوجگیری خشونت، فدراسیون و شبکه حقوق بشر اروپایی مدیترانه از اتحادیه‏ اروپا و جامعه بین المللی خواستند برای برقراری آتش بس، پایان دادن به محاصره غیرقانونی نوار غزه و به پاسخگویی خواندن تمام طرف ها به خاطر نقض حقوق بین المللی اقدام کنند. تا ۵ شنبه ۱۷ جولای، دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل ۲۳۷ کشته فلسطینی ثبت کرده بود که ۱۸۳ تن از آنها غیرنظامی، از جمله ۵۲ کودک و ۳۱ زن، بودند. روز ۱۶ جولای، چهار کودک فلسطینی در حال لازی در بمباران اسراییلی کشته شدند. ۱۷۶۴ تن زخمی شده اند، از جمله ۵۲۱ کودک و ۳۷۲ زن. ۱۷۶۴ خانه ویران شده اند یا به شدت خسارت دیده اند. روز ۱۵ جولای، کمیته بین المللی صلیب سرخ هشدار داد که هزاران تن از مردم غزه بدون آب مانده اند. این کمیته همچنین از تاثیر این وضعیت بر بیمارستان ها و وضعیت بهداشت عمومی در غزه ابراز نگرانی کرده است. چهار بیمارستان در غزه در حمله های هوایی اسراییل صدمه دیده اند و یک مرکز بازپروری معلولان ویران شده است.

خشونت زیادی طول کشیده است؛ ما امیدمان را از دست داده ایم
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۶ جولای ۲۰۱۴ روزنامه ایندیپندنت (ایرلند) سرمقاله مهمان نوشته راجی سورانی، نایب رییس پیشین فدراسیون و رییس مرکز حقوق بشر فلسطین را منتشر کرده است: جمعیت غیرنظامیان بار دیگر هدف حمله هستند و به عمد گرفتار توفان شده اند. هدف دکترین غزه مشخص است: ایجاد رنج و وحشت در میان جمعیت غیرنظامی به منظور وارد کردن فشار سیاسی بر مقامات غزه. این سیاست مجازات دسته جمعی، و ایجاد وحشت به عمد بدون تردید غیرقانونی ولی بسیار واقعی است. اگر هدف ایجاد وحشت است موفق شده است. نوار غزه یکی از پرجمعیت ترین مناطق جهان است. این خانه هایی که هدف قرار می گیرند تک نیافتاده اند. آنها در وسط مناطق پرجمعیت قرار دارند. حتا اگر یکی از خانه ها هدف قرار گیرد، به یقین بر خانه های بسیاری اثر خواهد گذاشت. به این دلیل است که میزان تلفات غیرنظامی به این حد بالاست. مرکز حقوق بشر فلسطین تا دوشنبه ۱۴ ژوئیه (۲۳ تیر) مرگ ۱۶۲ تن را ثبت کرده بود که ۱۳۷ تن آنها غیرنظامی بودند. بنابراین، میزان تلفات غیرنظامی ۸۵% بوده است.

مناطق اشغالی فلسطین از جنایت های جنگی بیشتر پس از حمله زمینی اسراییل جلوگیری کنید
۱۸ جولای ۲۰۱۴ عفو بین الملل امروز اعلام کرد: حمله زمینی اسراییل به نوار غزه که شب گذشته پس از ۱۰ روز حمله نیروهای اسراییلی و گروه های مسلح فلسطینی آغاز شد، اقدام فوری جامعه بین المللی برای محافظت از غیرنظامیان در غزه و اسراییل در مقابل جنایت های جنگی دو طرف را ضروری می سازد. رییس بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین الملل گفت: «حمله های بی امان اسراییل به غزه همراه با بی توجهی کامل نیروهای آن به زندگی و دارایی های غیرنظامیان بوده است که بر اساس حقوق بشردوستانه بین المللی باید مورد محافظت قرار گیرند.»

عراق مدارک کشتار و آدم ربایی رو به فزونی فرقه ای
عفو بین الملل ۱۴ جولای ۲۰۱۴ گزارش تازه عفو بین الملل کشتار و آدم ربایی های رو به فزونی «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) در پی تسخیر موصل و دیگر بخش های شمال غربی عراق در ماه گذشته را به نمایش می گذارد. شمال عراق: غیرنظامیان در خط آتش که امروز منتشر شد، مطالب وحشتناکی از قول غیرنظامیان آواره که از مناطق زیر کنترل داعش گریخته اند نقل می کند.

اوکراین تحقیق مستقل و فوری در باره سقوط هواپیما ضروری است
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۸ جولای ۲۰۱۴ در پی  سقوط هواپیمای مسافری در شرق اوکراین که ۲۹۵ کشته به جا گذاشت، فدراسیون خواهان تحقیق غیرجانبدارانه در باره آن شد تا حقایق و مسؤولیت ها روشن شود و اساس پیگرد مسوؤلان آن و عرضه غرامت به قربانیان را تشکیل دهد. عفو بین الملل نیز در بیانیه ای خواهان تحقیق مستقل و غیرجانبدارانه در این زمینه شد.
عراق مرگ بیش از ۵ هزار شهروند عراق در سال ۲۰۱۴

نهادهای دولتی
مناطق اشغالی فلسطین شمار کشته‌شدگان حملات به غزه از ۲۰۰ نفر گذشت
آمریکا باراک اوباما از حمله اسراییل به غزه حمایت کرد

عوامل غیردولتی
اسراییل سه یهودی افراطی متهم به قتل نوجوان فلسطینی شدند
اسراییل وقتی جنگ سرگرمی می شود
سوریه ‘کشتار ۱۱۵ نفر به دست داعش در حمله به میدان گازی در حمص’
سوریه داعش دو زن را در سوریه سنگسار کرد

عراق در پی تهدید داعش، مسیحیان از موصل گریختند
بی بی سی ۱۹ جولای ۲۰۱۴ داعش با صدور بیانیه‌ای تا روز شنبه به مسیحیان فرصت داد که یا اسلام بیاورند، یا جزیه پرداخت کنند یا این که از موصل خارج شوند.

   عدالت

فدراسیون و جامعه حقوق بشر فرانسه شاکیان خصوصی پرونده کشتار شیمیایی در حلبچه
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۶ جولای ۲۰۱۴ دادگاه فرانسوی پرونده تحقیقات کیفری  در باره «مشارکت در قتل، کوشش برای مشارکت و پنهان کردن عواقب جنایت ها» که در سال گذشته آغاز شد، با صدور حکمی حضور فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان عضو آن، جامعه حقوق بشر فرانسه، را به عنوان طرف های خصوصی در کنار شاکیان کُرد پذیرفت. این پرونده مسئله مسؤولیت کیفری شرکت ها را مطرح می کند و به مشارکت شرکت های فرانسوی در کمک به رژیم های سرکوبگر ـ و در این زمینه تامین سلاح های شیمیایی ـ می پردازد. همچنین نگاه کنید به: فرانسه: آغاز تحقیقات قضایی علیه کسموس برای مشارکت در شکنجه در سوریه.

مصر معافیت از مجازات برای خشونت جنسی باید پایان یابد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۷ جولای ۲۰۱۴ حکم دیروز دادگاه کیفری جنوب قاهره که ۵ مرد را به اتهام حمله جنسی، استفاده از زور، دزدی، و آدم ربایی در میدان تحریر درجون ۲۰۱۴ به حبس ابد و دو مرد را به ۲۰ سال زندان محکوم کرد، گامی مثبت در راه پایان دادن به معافیت از مجازات برای چنین جرایمی است. البته این حکم ها بدوی و قابل تجدید نظر است. اما، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر تاکید می کند گه صدها مورد حمله جنسی و تجاوز بدون مجازات مانده است. هیچ کس به خاطر ۲۵۰ مورد ثبت شده حمله جنسی گسترده و تجاوز در اطراف میدان تحریر در فاصله نوامبر ۲۰۱۲ و ژانویه ۲۰۱۴ پاسخگو نبوده است. گزارش خبری: زندان ابد برای هفت نفر به اتهام تجاوز جنسی 

عراق کشف یک گور جمعی در نزدیکی بغداد
رادیو زمانه ۹ جولای ۲۰۱۴ گوری حاوی ۵۳ جسد با دست‌های بسته و گلوله‌هایی در جمجمه یا سینه، در جنوب بغداد کشف شده است. هنوز روشن نیست چه کسانی مسئول این کشتار بوده‌اند.
هلند دولت مسئول قتل عام بیش از ٣٠٠ مسلمان بوسنیایی شناخته شد

     حقوق مدنی و سیاسی

فرانسه دولت تظاهرات علیه حمله به غزه را ممنوع کرد
فرانسه ۲۴ /۱۹ جولای ۲۰۱۴ پلیس فرانسه تظاهراتی را که بنا بود در ساعت ۳ بعدازظهر شنبه ۱۹ جولای در پاریس برگزار شود، نظر به حوادث خشونت بار در تظاهرات مشابهی هفته پیش، به عنوان «خطر برای نظم عمومی» ممنوع کرد. رییس پیشین انجمن های همبستگی با فلسطین در فرانسه به شبکه خبری فرانسه ۲۴ گفت این ممنوعیت غیرمسوؤلانه است و سازمان دهندگان تظاهرات نخواهند توانست معترضان را کنترل کنند.

آمریکا با نقض حقوق بین المللی زندانیان در حبس انفرادی مانده اند
عفو بین الملل ۱۶ جولای ۲۰۱۴ عملکرد خشن و غیرانسانی دولت آمریکا در حبس کردن طولانی مدت زندانیان در سلول های انفرادی در تنها زندان فوق امنیتی فدرال رفتار یا مجازات ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرکننده و ناقض حقوق بین المللی است. گزارش مدفون: انزوا در نظام فدرال زندان های آمریکا  که عفو بین الملل امروز منتشر کرد وخامت اوضاع زندانیان در مرکز تادیبی فوق امنیتی در نزدیکی فلورانس در ایالت کلرادو را فاش کرد. این گزارش شرایط جسمانی و روانی زندانیان را که ۲۴ـ۲۲ ساعت در شبانه روز را در سلول هستند مورد بررسی قرار می دهد. شرایط بسیار سخت در این زندان باعث شده شماری از زندانیان به شدت به خودشان صدمه بزنند یا خودکشی کنند.

سنگاپور گام بزرگی به عقب با از سرگیری مجازات اعدام
۱۸ جولای ۲۰۱۴ عفو بین الملل و شبکه آسیایی ضد مجازات اعدام اعلام کردند: سنگاپور با اعدام دو زندانی برای اولین بار از سال ۲۰۱۱، چرخشی زشت کرده است. در پایان سال ۲۰۱۳ دست کم ۲۶ تن در سنگاپور زیر حکم اعدام بودند. در منطقه آسیا و اقیانوسیه، ۱۷ کشور از مجموع ۴۱ کشور مجازات اعدام را ملغا کرده اند.

 هدف واقعی اسراییل در عملیات غزه چیست؟ کُشتن عرب
گویا نیوز ۱۸ جولای ۲۰۱۴ هاگیدئون لوی (نویسنده اسراییلی در روزنامه هاآرتص) از جنگ لبنان در سی سال پیش تا کنون، استراتژی اصلی اسراییل کشتن عرب ها بوده. جنگ شقاوت بار کنونی غزه تفاوتی با آن ندارد.
اسراییل جنگ غزه و نوبت مبارزه چپ‌ها
اتیوپی زندانیان آزادی بیان

جاسوسی
آلمان ده‌ها نفر در ادارات دولتی برای آمریکا جاسوسی می‌کنند

      جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

قاچاق انسان با ۳۶ میلیارد دلار در سال در رده سوم پرسودترین جرایم در جهان
رییس مجمع عمومی سازمان ملل جان اش می گوید: «قاچاق انسان نه تنها یکی از عجیب ترین موارد نقض حقوق بشر بلکه جرم پرسودی برای مرتکبان آن است. با سود ۳۶ بیلیون دلار در سال قاچاق انسان پس از قاچاق مواد مخدر غیرقانوی و اسلحه، در رده سوم جرایم پرسود قرار دارد.
آمریکا بزرگترین موج اخراج در مایکروسافت: ۱۸ هزار نفر بیکار می‌شوند
اقتصادهای نوظهور جهان صاحب بانک مشترک می‌شوند

      حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

 زندگی در نوار غزه
تمرینِ صلح و خشونت‌پرهیزی

    دفاع از حقوق بشر

 «کشتن همنوعان خود را متوقف کنید»
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۸ جولای ۲۰۱۴ نسرین ستوده، وکیل سرشناس حقوق بشری، و اصغر فرهادی، فیلم ساز برجسته، کمپینی را در فیس بوک در واکنش به کشتار در غزه به راه انداخته اند. آنها می گویند: ما از کشتار انسان‌ها در هر کجای دنیا رنج می‌بریم. امروز به بهانه کشتار در غزه با ما هم‌صدا شوید. «کشتن همنوعان خود را متوقف کنید»

سوریه با وجود عفو، فعالان آزاد نشدند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۸ جولای ۲۰۱۴ امروز ۱۲ سازمان غیردولتی اعلام کردند که با وجود این که بیش از یک ماه از اعلام عفو عمومی در سوریه گذشته، ده ها فعال جامعه مدنی، مدافع حقوق بشر، کارکنان رسانه ها و کمک های انسان دوستانه هنوز در حبس خودسرانه مانده اند. مسؤولان سوری باید فوری تمام آنها را آزاد کنند و به ناظران بین المللی اجازه ورود به بازداشتگاه ها برای نظارت بر آزادی آنها و شرایط حبس بدهند. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، شبکه حقوق بشر اروپایی مدیترانه، عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، گزارشگران بدون مرز و سازمان های محلی این فراخوان را امضا کرده اند.

اسراییل تظاهرات علیه حمله به غزه
رادیو فردا ۱۹ جولای ۲۰۱۴ در اوج بحران جنگی میان اسرائیل و شبه نظامیان فلسطینی در غزه و در حالی که ارتش اسرائیل، نیروهای زمینی خود را نیز وارد کارزار کرده‌است، گروه‌های چپ‌گرای اسرائیلی علیه تصمیمات ارتش و دولت کشور خود به تظاهرات پرداخته‌اند.
اسراییل چرا و چگونه اسراییل ناعادلانه می‌جنگد؟

    زنان

 کارگاه در باره مبارزه با معافیت از مجازات برای جرایم خشونت جنسی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۸ جولای ۲۰۱۴ روز ۸ جولای، پاتریسیا ویزور سِلِرز، مشاور ویژه دادگاه بین المللی جزایی برای استراتژی های پیگرد و کارشناس جرایم جنسی و جنسیتی، به محل فدراسیون آمد تا کارگاهی را در باره مبارزه با معافیت از مجازات در مورد جرایم خشونت جنسی برگزار کند. نمایندگان و وکلای فدراسیون از مالی، گینه، جمهوری آفریقای مرکزی و ساحل عاج در این کارگاه شرکت داشتند. مصاحبه هایی با پاتریسیا ویزور سلرز و نمایندگان و وکلای فدراسیون را ببینید.

   کودکان

 مناطق اشغالی فلسطین چهار کودک فلسطینی در حمله اسراییل کشته شدند
بریتانیا افشاگری دیگری از آزار جنسی وسیع کودکان
مکزیک کشف “شکنجه‌گاه” نزدیک به ۴۶۰ کودک

   فرهنگ

 مناطق اشغالی فلسطین #پاسخگویی در غزه
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۸ جولای ۲۰۱۴ مرکز حقوق بشر المیزان (عضو فدراسیون در فلسطین) عکس هایی از ویرانی ها در پیامد حمله ها به غزه منتشر کرده است.
نادین گوردیمر یکی از مهم‌ترین منتقدان آپارتاید درگذشت
بیشتر بخوانید: مدافع حقوق مدنی انسان‌ها و یک صدای رسای دیگر علیه نژادپرستی خاموش شد

    آرمان شهر

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

 منابع این شماره: العربیه فارسی، بی بی سی، دویچه وله، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، فرانسه ۲۴، گویا نیوز

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۵۷

پیوست‌ها: