haft585858

عکس: سوهیب سالم/رویترز در وبسایت روزنامه گاردین                                                 عکس: آاف پ/وبسایت بی بی سی

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی
فلسطین حمله اسراییل به مدرسه سازمان ملل چندین کشته بر جای گذاشت
بی بی سی ۲۴ جولای ۲۰۱۴ گلوله‌باران این مدرسه‌ دست‌کم ۱۵ نفر کشته و ٢٠٠ نفر زخمی بر جای گذاشت. کارکنان سازمان ملل نیز میان کشته‌شدگان هستند. شمار کشته‌های غزه از هزار نفر گذشته است. آلبوم عکس: غزه زیر آتش ۲
تظاهرات اعتراضی فلسطینیان کرانه باختریبه خشونت کشیده شد

اوکراین ارتش مرتکب “جنایت جنگی” می‌شود
دویچه وله ۲۵ جولای ۲۰۱۴  دیدبان حقوق بشر ارتش اوکراین را متهم کرد که با پرتاب موشک‌های “کاتیوشا” باعث مرگ غیرنظامیان شده است. به گفته‌ی این نهاد، بکارگیری این نوع تسلیحات در مناطق مسکونی، می‌تواند به عنوان جنایت جنگی ارزیابی ‌شود.

آمریکا یک اعدام “ناشیگرانه” دیگر؛ الغای مجازات اعدام تنها راه حل است
عفو بین الملل ۲۴ جولای ۲۰۱۴ اعدام طولانی یک زندانی در آریزونا در روز گذشته باز هم فراخوانی برای بیداری آمریکا و الغای مجازات اعدام است. پژوهشگر عفو بین الملل گفت: «چند بار دیگر باید افسانه “اعدام انسانی” را به مسوؤلان یادآوری کرد تا آزمایش در زمینه اعدام قضایی را کنار بگذارند؟» در سال جاری، اجرای دست کم سه اعدام مطابق برنامه پیش نرفته است. گزارش خبری در این باره: اعدام در آریزونا به مشکل بر خورد؛ محکوم دو ساعت جان می‌داد

عوامل غیردولتی
فتوای خاخام اسراییلی: می‌توان تمام غزه را نابود کرد

عراق فرمان داعش برای ختنه زنان در شهر موصل
رادیو فردا ۲۴ جولای ۲۰۱۴ یک مقام سازمان ملل متحد از دستور شبه‌نظامیان داعش برای ختنه زنان و دختران ۱۱ تا ۴۶ ساله در شهر موصل خبر داد. بنا به گزارش های بعدی، تردیدها نسبت به صدور ‘حکم داعش برای ختنه زنان’ شدت یافت.
عراق داعش کلیسای ۱۸۰۰ ساله در موصل را به آتش کشید
نیجریه «بیش از ۸۰ نفر» قربانی تازه‌ترین دور از حملات شدند

   عدالت

لهستان حکم تاریخی دادگاه حقوق بشر اروپا
عفو بین الملل ۲۴ جولای ۲۰۱۴ حکم تاریخی دادگاه حقوق بشر اروپا نقش لهستان در حبس های مخفی و شکنجه به دست سیا را افشا می کند. لهستان اولین عضو اتحادیه‏ اروپا است که در عملیات مخفی سیا برای بازداشت، انتقال و شکنجه مظنونان به تروریسم و ایجاد زندانی به این منظور از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵  شریک جرم شناخته شده است. گزارش خبری در این زمینه: دادگاه حقوق بشر اروپا: لهستان در ارتباط با زندان‌های سیا، حقوق بشر را نقض کرده است دادگاه حقوق بشر اروپا، لهستان را برای آنکه به آژانس اطلاعات مرکزی ‌آمریکا (سیا) اجازه داده است تا افراد مظنون به فعالیت‌های تروریستی را در لهستان بازجویی و شکنجه کند، به اتهام نقض حقوق بشر محکوم شناخته است. طبق دستور دادگاه، دولت لهستان باید به هریک از این دو نفر مبلغ ۱۰۰ هزار یورو غرامت و علاوه بر آن ۳۰ هزار یورو به ابوزبیده بابت هزینه‌هایش بپردازد. این حکم برای لهستان که در ابتدا وجود زندان‌های مخفی سیا در این کشور را انکار کرده بود، بسیار شرم‌آور است و باعث افزایش فشارها بر واشنگتن در خصوص ادعاهایی مبنی بر وجود چنین زندان‌هایی شده است.

آمریکا پیگرد پرونده های تروریسم اغلب توهم است
۲۱ جولای ۲۰۱۴ دیده بان حقوق بشر و موسسه حقوق بشر دانشکده حقوق کلمبیا امروز در گزارش توهم عدالت: نقض حقوق بشر در پیگرد پرونده های تروریسم در آمریکا اعلام کردند که وزارت دادگستری آمریکا و اداره فدرال تحقیقات (اف بی آی) در «عملیات گَزشی» بر اساس هویت دینی و قومی، مسلمانان آمریکایی را هدف قرار داده اند. بسیاری از بیش از ۵۰۰ پرونده مربوط به تروریسم که از ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۱ در دادگاه های آمریکا مورد پیگرد قرار گرفته همان جوامعی را منزوی کرده اند که می توانستند به پیشگیری از جرایم تروریستی کمک کنند.

فدراسیون از ایرلند به کمیته حقوق اجتماعی اروپا شکایت کرد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۱ جولای ۲۰۱۴ فدراسیون امروز شکایتی را از ایرلند به کمیته حقوق اجتماعی اروپا در استراسبورگ تقدیم کرد. در این شکایت ادعا شده که قوانین، سیاست ها و عملکردهای ایرلند در زمینه مسکن دولتی با موازین مسکن، تامین اجتماعی و ضد تبعیض اروپا سازگار نیستند و آنها را نقض می کنند.  مدارکی که به کمک شماری از سازمان ها و گروه های کشور از مستاجران در ۲۰ منطقه مسکونی گردآوری شده شرایط تاسف بار زندگی در حدود ۱۳۰۰۰۰ خانوار ایرلندی کم در آمد (در حدود ۳۵۵۰۰۰ نفر) را در شهرک های مسکونی دولتی آشکار می سازد. امکانات زیراستاندارد و فقیرانه ناسازگار با موازین بین المللی و اروپایی مسکن، درخوربودن و غیرمسکونی بودن خانه ها از این جمله هستند.

لیبی شعبه استیناف دادگاه بین المللی محاکمه السنوسی را در داخل کشور مجاز دانست
ائتلاف حمایت از دادگاه بین المللی جزایی ۲۴ جولای ۲۰۱۴ امروز شعبه استیناف دادگاه بین المللی جزایی به اتفاق آرا حکم شعبه پیش ـ محاکمه را تایید  کرد که محاکمه عبدالله السنوسی، رییس پیشین سازمان امنیت لیبی، را در این دادگاه رد کرده بود. به این ترتیب راه برای محاکمه او در لیبی هموار شد. دیده بان حقوق بشر از این حکم شعبه استیناف انتقاد کرد و اعلام کرد که نظام قضایی لیبی در حال فروپاشی است و لیبی حقوق قانونی السنوسی را رعایت نکرده است.  عفو بین الملل نیز این حکم را «نگران کننده» توصیف کرد و گفت که این حکم در عمل مهر تایید بر محاکمه غیرعادلانه السنوسی می زند. اما کمپین «صلح بدون عدالت ممکن نیست» از این حکم استقبال کرد و آن را «پاسخ مثبتی به کوشش لیبیایی ها دانست که می خواهند متهمان را در محل ارتکاب جنایت ها  به دست عدالت بسپرند.»
فلسطین حق دفاع و حمله به غزه در کشاکش تفاسیر حقوقی

عراق مقام سازمان ملل: داعشی‌ها احتمالا جنایتکار جنگی تلقی خواهند شد
بی بی سی ۲۶ جولای ۲۰۱۴ طبق تصاویری که اعضای داعش منتشر می‌کنند این گروه به اجرای اعدام در ملاء عام، صلیب کشیدن و سر بریدن افراد می‌پردازد.

     حقوق مدنی و سیاسی

روسیه افزایش فشار بر دگراندیشان با انگ «عامل خارجی» به پنج سازمان غیردولتی دیگر
۲۱ جولای ۲۰۱۴ عفو بین الملل اعلام کرد وزارت دادگستری روسیه امروز چهار سازمان حقوق بشر و یک گروه فعال محیط زیست را به عنوان «عوامل خارجی» ثبت کرد که نشانه دیگری از فشار رو به افزایش بر آزادی بیان است. رییس بخش اروپا و آسیای مرکزی عفو بین الملل گفت: «عزم دولتمردان روسیه به در هم کوبیدن سازمان های جامعه مدنی به قوت خود باقی است.»

مصر اقدامات تازه برای ممانعت از فعالیت سازمان های غیردولتی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۳ جولای ۲۰۱۴ شبکه حقوق بشر مدیترانه ای اروپا و برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر در بیانیه مشترکی نگرانی عمیق خود را در باره اقدامات تازه دولت علیه آزادی تشکل ها مصر ابراز کردند. وزارت امور اجتماعی مصر در روز ۱۸ جولای اطلاعیه را در روزنامه الاهرام منتشر کرد که از تمام سازمان های جامعه مدنی می خواهد خود را ظرف ۴۵ روز به عنوان سازمان غیردولتی ثبت کنند. این اقدام در پی تلاش هایی برای تصویب قانونی برای سرکوب تشکل ها، در چارچوب وضعیت رو به وخامت حقوق بشر و سرکوب آشکار جامعه مدنی و معترضان و مدافعان حقوق بشر مسالمت جو انجام می شود.

      جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

یمن بیش از ۴۰% جمعیت یعنی ۱۰ میلیون نفر نمی دانند غذای بعدیشان ازکجا تامین خواهدشد
مرکز خبر سازمان ملل ۱۵ جولای ۲۰۱۴ تحقیق تازه سازمان ملل علاوه بر آمار بالا نشان می دهد که در استان شمالی صعدا، در حدود ۷۰% مردم با ناامنی غذایی روبرو هستند ولی این میزان در المحرا در شرق کمتر از ۱۰% است. مناطق روستایی در بدترین وضع به سر می برند. به گفته سرپرست یونیسف در یمن، از ۵/۴ میلیون کودک زیر ۵ سال، بیش از ۲ کودک از هر ۵ کودک از رشد باز مانده اند و در حدود ۱۳% دچار سوءتغذیه شدید هستند.
سازمان ملل: ساکنان غزه به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند
سازمان ملل: دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر در فقر به سر می‌برند
بریتانیا اخراج ۴۱۵ کارمند بی‌بی‌سی برای کاهش هزینه‌ها

    دفاع از حقوق بشر

اسراییل درخواست تشکیل کمیسیون مستقل تحقیق برای رسیدگی به نقض حقوق بین المللی طی عملیات «لبه حفاظتی»
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۲ جولای ۲۰۱۴ شش سازمان ملی، منطقه ای و بین المللی حقوق بشر با پشتیبانی ده ها سازمان دیگر از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستند کمیسیون مستقلی برای تحقیق در باره نقض حقوق بین المللی از جمله جنایت های بین المللی مثل جنایت های جنگی و جنایت های علیه بشریت در چارچوب درگیری های جاری در نوار غزه تشکیل دهد…. هزاران موشک و راکت از نوار غزه به اسراییل به مرگ دو غیرنظامی اسراییل انجامیده است... دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل هشدار داده است که ۹۰۰ هزار نفر در خطر بی آبی هستند. چهار بیمارستان و مرکز بهداشتی در غزه در حمله های هوایی اسراییل صدمه دیده اند و یک مرکز بازپروری معلولان ویران شده است. عدم توازن به نفع اسراییل را نمی توان نادیده گرفت… حمله عمدی به غیرنظامیان یا هدف های غیرنظامی جنایت جنگی است…

فلسطین اظهارات نماینده فدراسیون در ۲۱مین نشست شورای حقوق بشر در باره فلسطین
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۳ جولای ۲۰۱۴ امروز در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، نماینده فدراسیون مطالبی را به اعضای شورا بیان کرد: …. از زمان آغاز «عملیات لبه حفاظتی» در روز هفتم ماه جاری، اسراییل ۶۶۳ نفر از جمله ۵۴۱ غیرنظامی را در نوار اشغالی غزه کشته است… عدم توازن نظامی را نمی توان نادیده گرفت. به علاوه، بی معنی است که که قدرت اشغالگر مدعی دفاع از خود بشود. مرکز حقوق بشر فلسطین و المیزان، سازمان های عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، روزانه اسناد حمله ها به غزه را گردآوری می کنند. به گزارش مرکز حقوق بشر فلسطین، ۸۰% قربانیان غیرنظامی بوده اند… بر فراخوان سازمان های عضو فدراسیون در اسراییل، همچون بتسیلم، به دولت اسراییل برای توقف فوری بمباران ها تاکید می کنیم. تظاهر به احترام به اصل تمایز، تناسب و احتیاط لازم، آن گونه که دولت اسراییل وانمود می کند، در بهترین حالت توهم و در بدترین حالت جنایت بین المللی است. در این نشست، ناوی پیلای عالی ترین مقام سازمان ملل متحد در زمینه حقوق بشر گفت آنچه اسراییل در غزه انجام داده احتمالا ارتکاب جنایت جنگی است. شورای حقوق بشر با صدور قطعنامه ای تصمیم گرفت درباره عملکرد اسراییل تحقیق کند. آمریکا تنها کشوری بود که به قطعنامه رای منفی داد. چرا آمریکا از اسراییل حمایت می‌کند؟ ویدئو را ببینید.

پاسخگویی در غزه
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۴ جولای ۲۰۱۴ در این صفحه که منظم به روز می شود، فدراسیون و سازمان های عضو آن آخرین اطلاعات در باره وضعیت در غزه را منتشر می کنند.

اسراییل/فلسطین چه کسی پیروز می شود؟
دیده بان اشتباهات بشر ۱۹ جولای ۲۰۱۴ یوری آونری:[۱] اگر بنا بود تاریخ را به سبک عملیات لبه حفاظتی بنویسیم، چگونه می نوشتیم؟ برای مثال این گونه: وینستون چرچیل آدم رذلی بود. پنج سال مردم لندن را زیر آتش باری بی وقفه نیروی هوایی لندن نگه داشت. از باشندگان به عنوان سپر انسانی در جنگی دیوانه وار استفاده کرد. در حالی که مردم غیرنظامی بدون حفاظت «گنبد آهنین» در معرض بمب و موشک بودند، او در سنگری در زیر خانه شماره ۱۰ داونینگ استریت پنهان می شد. او باشندگان لندن را به گروگان گرفته بود. زمانی که رهبران آلمان با دست و دلبازی پیشنهاد صلحی ارایه کردند، او آن را به دلایل دیوانه وار ایدئولوژیک رد و به این ترتیب مردمش را به رنج غیرقابل تصوری محکوم کرد. گاهی از مخفی گاه زیرزمینی اش بیرون می آمد تا در جلوی ویرانه ها عکسی بگیرد و دوباره به سوراخ موش خود بازگردد… نیروی هوایی آلمان از مردم لندن خواست از شهر بیرون بروند و بسیاری از کودکان به بیرون منتقل شدند. اما اغلب لندنی ها فراخوان چرچیل را پذیرفتند و باقی ماندند و خود را به سرنوشت «خسارت ناخواسته» محکوم کردند.

    زنان

زنان تنها
کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان جولای ۲۰۱۴ اولین دشواری زنانی پناهنده در کشور محل تبعید یافتن خانه است. داشتن سقفی بالای سر فرزندان و محلی برای تامین امنیت در محیطی تازه و ناآشنا اولویت آنهاست. اما مشکلاتی اساسی در راه هستند: نبود مسکن و منابع محدود اغلب به معنای سقوط شدیدی در شراطی زیستی است. زنان زیادی هنوز در رویای خانه قبلی شان به سر می برند. تحقیق کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در لبنان در مارچ ۲۰۱۴ نشان داد که ۴۰ در صد پناهندگان در سرپناه های زیر استاندارد و ۴۲ در صد آنها در در مسکن های مشترک زندگی می کنند. بیش از ۱۴۵۰۰۰ زن سوری پناهنده اکنون به تنهایی خانواده خود را اداره می کنند. اوایل امسال، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان با ۱۳۵ تن از این زنان در اردن، لبنان و مصر گفتگو کرد: مخارجشان را از کجا تامین می کنند؟ چگونه با انزوا و اضطراب و تهدیدها سر می کنند؟ فرزندانشان چگونه با این مصیبت کنار می آیند؟ به همراه گالری عکس.
عراق فرمان داعش به زنان موصل برای استفاده از روبنده
هند چرا زنان به دار آویخته می‌شوند؟
بریتانیا گردهمایی جهانی در لندن علیه مثله کردن دختران

   کودکان

اداره سخن پراکنی اسراییل برنامه خواندن نام کودکان کشته شده را سانسور کرد
بتسلیم ۲۴ جولای ۲۰۱۴ بنگاه سخن پراکنی اسراییل برنامه رادیویی بتسلیم[۲] برای خواندن نام کودکان کشته شده غزه در عملیات لبه حفاظتی را سانسور کرد. بتسلیم نیز این برنامه را در فیسبوک منتشر کرد. ۱۵۰ کودک در میان فلسطینیان کشته شده در غزه بوده اند. با وجود این، رسانه های اسراییلی به ندرت به این موضوع می پردازند. برای تشویق بحث در میان مردم، بتسلیم کوشید با پرداخت هزینه برنامه ای رادیویی این اسامی را بخواند.
آمریکا ‘کودکان مهاجر غیرقانونی را بازمی‌گرداند’

   فرهنگ

عراق طرح یونسکو برای توقف غارت میراث فرهنگیِ

    آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: ائتلاف حمایت از دادگاه بین المللی جزایی، بتسلیم، بی بی سی، دادگاه بین المللی جزایی، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر،  دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، گاردین، مرکز خبر سازمان ملل،


[۱] نویسنده و فعال صلح اسراییلی
[۲] مرکز اسراییلی برای اطلاعات حقوق بشر در مناطق اشغالی (عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر)

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۵۸

پیوست‌ها: