hafta497631546102684102a

ایزدیان عراق در حال فرار / منبع: دویچه وله

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی
آمریکا ردگیری خشونت پلیس
دیده بان حقوق بشر ۱۲ آگوست ۲۰۱۴ در یک ماه گذشته، ماموران پلیس در آمریکا سه مرد سیاه پوست بی سلاح را در شرایطی کشته اند که باعث نگرانی های جدی حقوق بشری است. آخرین قتل در ۹ آگوست رخ داد که پلیس در فرگوسن، میسوری، مایکل براون ۱۸ ساله را به ضرب گلوله کشت. به ادعای پلیس، او به یک مامور حمله کرده بود. اما شاهدان گفته اند که در زمان تیراندازی به او، فاصله او تا اتومبیل پلیس بیش از ۱۰ متر بود. قتل مایکل براون به چندین روز تظاهرات خشونت بار انجامید. معترضان پلیس این منطقه را به نژادپرستی متهم می‌کنند. پلیس به سوی تظاهرکنندگان گاز اشک‌آور شلیک کرد. خودروهای زرهی خیابان‌های فرگوسن در ایالت میسوری را بسته‌اند. شاهدان می‌گویند که آقای براون پیش از کشته شدن دست‌هایش را بالا برده بود و آماده تسلیم بود.

کشته شدن انور الزعانین، عضو مرکز حقوق بشر المیزان
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۴ آگوست ۲۰۱۴ یکی از اعضای مرکز حقوق بشر المیزان (سازمان عضو فدراسیون در فلسطین) به نام انور الزعانین در اثر جراحت ناشی از حمله اسراییل در روز ۱۰ آگوست به بیت هانون درگذشت.
افزایش تلفات ناشی از جنگ اخیر در نوار غزه

سوریه شاهدان مرگ افراد زیادی را در حبس تایید می کنند
دیده بان حقوق بشر ۱۴ آگوست ۲۰۱۴ زندانیان پیشین سوری ادعاهای یک فراری نظامی در باره مرگ در حبس را تایید کرده اند. چهار زندانی پیشین که در سال ۲۰۱۴ از زندانی نظامی آزاد شده اند مرگ در زندان و شرایط خشن زندان را که با ادعاهای نظامی فراری سازگار است توصیف کرده اند. فراری نظامی از هزاران جنازه در بیمارستان های ارتشی در دمشق عکس گرفته بود. در ماه ژانویه، تیمی از وکلای و کارشناسان ارشد پزشکی قانونی گزارشی در باره شکنجه و قتل سامان مند زندانیان به دست مسوؤلان سوری را منتشر کردند.

اوکراین خبرنگار عکاس روسی در شرق ناپدید شده است
۱۱ آگوست ۲۰۱۴ کمیته حمایت از روزنامه نگاران در باره سلامت آندری اِستِنین، خبرنگار عکاس آژانس روسیا سگودنیا ابراز نگرانی کرد. این آژانس اعلام کرده که از ۵ آگوست به بعد خبری از استنین نداشته است. در آن تاریخ، او در باره درگیری در شرق اوکراین گزارش می داده است. یک منبع ناشناس به روسیا سگودنیا گفته که شبه نظامیان اوکراینی آندری استنین را ربوده اند و او در شهر زاپوروژیا در بازداشت نیروهای امنیتی اوکراین به سر می برد.

نیجریه فیلم ویدیویی هولناک نظامیان را به جنایت های جنگی متهم می کند
عفو بین الملل ۵ آگوست ۲۰۱۴ فیلم های هولناکی که عفو بین الملل گردآوری کرده مدارک تازه ای در باره جنایت های جنگی از جمله اعدام های فراقضایی و موارد دیگر نقض فاحش حقوق بشر در شمال شرقی نیجریه در جنگ ارتش با بوکو حرام و دیگر گروه های مسلح نشان می دهد.

عوامل غیردولتی
بحرین همکاری یک شرکت آلمانی‌ـ‌ بریتانیایی در سرکوب فعالان سیاسی
بلاروس صدور حکم سه سال زندان برای یک فعال حقوق بشر 
عراق وزیر حقوق بشر عراق: شبه‌نظامیان دولت اسلامی ۵۰۰ ایزدی را کشته‌اند
عراق داعش ده‌ها تن از ایزدی‌ها را در یک روستا «قتل‌عام کرده است»

   عدالت

شورای حقوق بشر سازمان ملل کمیسیون تحقیق در باره نقض حقوق بشر در غزه را منصوب کرد
دیده بان اشتباهات بشر ۱۱ آگوست ۲۰۱۴ شورای حقوق بشر کمیسیون سه نفره مستقل تحقیق در باره نقض حقوق بشر در غزه را منصوب کرد: امل علم الدین، وکیل دادگستری از بریتانیا، دودو دین ، گزارشگر ویژه پیشین سازمان ملل در مورد شکل های امروزی نژادپرستی از سنگال و ویلیام شاباس، استاد حقوق بین المللی کیفری و حقوق بشر از کانادا، به عنوان رییس کمیسیون. وظیفه این کمیسیون روشن کردن وقایع و موارد نقض حقوق بشر و جرایم ارتکابی، شناسایی مسوؤلان آنها و ارایه توصیه هایی برای تضمین پاسخگویی، پایان دادن به معافیت از مجازات و راه های حمایت از غیرنظامیان از حمله های بیشتر است. شورای حقوق بشر در تاریخ ۲۳ جولای ۲۰۱۴ با ۲۹ رای مثبت، ۱۷ رای ممتنع [شامل تمام اعضای اروپایی شورا] و یک رای منفی ایالات متحده امریکا تصمیم به تشکیل این کمیسیون گرفته بود. بعضی گزارش ها حاکی است که امل علم الدین این انتصاب را نپذیرفته است.

فلسطین مشاور ریاست جمهوری ابطال شکایت به دادگاه بین المللی جزایی را تکذیب کرد
خبرگزاری وفا ۹ آگوست ۲۰۱۴ مشاور حقوقی ریاست جمهوری خبرهای شبکه های اجتماعی را تکذیب کرد که ادعا کرده بودند وزیر خارجه فلسطین ریاض الملکی از دادستان دادگاه بین المللی جزایی خواسته است شکایت وزیر دادگستری سلیم السقا علیه جنایت های جنگی اسراییل را در نوار غزه باطل کند.

آفریقای جنوبی ضرورت فوری پاسخگویی کامل برای کشتار  ماریکانا
۱۶ آگوست ۲۰۱۴ عفو بین الملل امروز اعلام کرد: در دومین سالگشت رویدادهای فاجعه بار ماریکانا، عدالت برای قربانیان و پاسخگویی کامل هنوز ضرورت فوری دارد. تمام کسانی که در گرفتن تصمیم غیرقانونی استفاده از اقدامات مرگبار شرکت داشتند باید پاسخگو باشند و روند نگران کننده جلوگیری از تحقیقات در باره مرگ ها باید متوقف شود. به اعتقاد عفو بین الملل، پلیس با اقدام بر اساس تصمیمی غیرقانونی از نیروی کشنده علیه معدن کاران استفاده کرد و باعث مرگ ۳۴ تن و زخمی شدن بیش از ۷۰ تن شد. پلیس، به احتمالی در تبانی با دیگران، مدارک را پنهان و دستکاری کرد و کوشید کمیسیون قضایی تحقیقات را گمراه سازد.

      حقوق مدنی و سیاسی

 بازگشت جرج اورول، و جنگِ «برادر بزرگ»: علیه فلسطین، اوکراین، و حقیقت
اخبار روز ۹ آگوست ۲۰۱۴ جان پیلجر (برگردان: لاله پاشا): دشمنی با حقیقت‌گوییِ سیاسی‌، یکی از بنیان‌های ایمان بورژوایی‌ در عرصه‌ی هنر است. یکی از سرمقاله‌های «آبزرور» از «دوران سرخ پیکاسو» سخن می‌گوید؛ و این پرسش را مطرح می‌کند که «چرا سیاست نمی‌تواند هنر خوب تولید کند». در نظر داشته باشید که این مطلب در همان روزنامه‌ای‌ درج شده است که حمام خون در عراق را پیکاری آزادی‌خواهانه خوانده بود. … چند شب پیش، اجرای «۱۹۸۴» جرج اورول را در تئاتر لندن دیدم. با وجود ملموس بودنِ ضرورت اقتباسی معاصر از این اثر، [در این اجرا] هشدار اورول در مورد آینده، گویی در رابطه با دوره‌ای دیگر به نمایش گذاشته شده بود؛ دوره‌ای دور، بی‌هیچ تهدیدی، و کم‌وبیش با اطمینان‌خاطر. انگار که ادوارد اسنودن هیچ چیزی را افشا نکرده باشد، یا امروزه «برادر بزرگ» استراق سمع دیجیتالی نمی‌کند، تو گویی اورول هرگز نگفته بود که «ضرورتا نباید کسی در کشوری با نظام تمامیت‌خواه زندگی کند، تا به تمامیت‌خواهی آلوده شود».

اسراییل گفتگو با ایلان پاپه استاد تاریخ
یوتیوب کانال بی بی سی ۱۳ آگوست ۲۰۱۴ ایلان پاپه، استاد تاریخ در دانشگاه اِگزِتِر بریتانیا، که یهودی و اسراییلی است، رژیم اسراییل را بر مبنای دلائل و شواهد تاریخی، یک رژیم ایدئولوژیک و آپارتاید می داند و”صهیونیزم” را به پاک سازی قومی علیه فلسطینیان متهم می کند. این گفتگو را سرویس جهانی بی بی سی در روز ۱۲ آگوست ۲۰۱۴ پخش کرده است.

حماس و پارانویای اسراییلی
اخبار روز ۹ آگوست ۲۰۱۴ یوری اِونری (برگردان: هاتف رحمانی): برخی افراد عقیده دارند که این مرحله برجسته ای در پوسیدگی دموکراسی اسراییلی است. فاشیسم در گفتمان جریان اصلی به رسمیت شناخته شده است.

      جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

اسراییل برنده جنگ اخیر غزه صنایع نظامی است
رادیو فردا ۱۲ آگوست ۲۰۱۴ به نوشته روزنامه اسراییلی هاآرتص سه کارخانه بزرگ صنایع نظامی اسراییل؛ «البیت»، «رافائل» و صنایع هوایی اسراییل، برای فروش بالای ساز و برگ نظامی به ارتش این کشور در طول این بحران جنگی، بیشترین سود مالی را نصیب خود کردند. یکی از بزرگ ترین صنایع نظامی اسراییل، «تاعاس»، در ماههای اخیر دستخوش بحران شده بود اما ژنرال ذخیره اودی آدام گفته‌است «نظر به خشونت‌های منطقه‌ای که هر چند سال یکبار عود می‌کند، «تاعاس» که شریک اصلی ارتش در تولید تجهیزات نظامی است، با شکوفایی دوباره روبرو شده‌است».

جوامع یهودی و روانَداری دگراندیشی
دمکراسی باز ۱۳ آگوست ۲۰۱۴ ترکیب یهودی بودن با کشور اسراییل مشکلات جدی ایجاد کرده و به نفع کسانی است که می خواهند موج تازه ضدیهودیگری را تایید کنند. اتحادیه دانشجویان یهودی نماینده همه ما نیست. هفته گذشته، کمیته اجرایی اتحادیه ملی دانشجویان بریتانیا که نماینده چند میلیون دانشجوست و به روش دمکراتیک انتخاب شده رای به حمایت از کمپین بی دی اس (تحریم، عدم سرمایه گذاری و مجازات) علیه اسراییل داد. اتحادیه دانشجویان یهودی فوری این کار را محکوم و اعلام کرد که این رای بسیار مشکل ساز است و صداهای مترقی حامی صلح را خفه می کند. اما قطعنامه را یکی از اعضای یهودی کمیته اجرایی ملی پیشنهاد کرده بود و چند عضو یهودی دیگر از آن حمایت کرده بودند. جنبش ها، و گروه های محلی جوانان یهودی معمولا به همین روش رفتار می کنند. اما این روش بسیاری از جوانان یهودی را که شمارشان رو به افزایش است و در جستجوی شبکه های جایگزین هستند به حاشیه می راند. این موضوع تازه ای نیست. برای ما که در خانواده های یهودی بزرگ شده ایم، خطوط بین یهودیگری و صهیونیسم همیشه درهم بودند…

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

کلمبیا صلح و قربانیان: گفتگو با کریستیان فولکل از اعضای گروه بین المللی بحران
بِینز ریپورت ۸ آگوست ۲۰۱۴ گفتگوهای صلح بین دولت کلمبیا و و نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) هفته آینده در هاوانا از سر گرفته می شوند و موضوع قربانیان مورد بحث خواهد بود. ۱۵تن نمایندگی بیش از ۴۰۰۰ سازمان قربانیان و بیش از ۶ میلیون تن قربانی قتل، ربایش، خشونت جنسی و جابجایی اجباری را به عهده خواهند داشت. دستیابی به توافقی که خواست عدالت قربانیان را برآورده کند بزرگترین مشکل در راه صلح است.  موفقیت گفتگوهای صلح ارتش آزادیبخش ملی کلمبیا را نیز تشویق به شرکت در گفتگوها کرده است.

    دفاع از حقوق بشر

عراق سازمان ملل باید فوری برای جلوگیری از فجایع گسترده بیشتر علیه اقلیت ها اقدام کند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۴ آگوست ۲۰۱۴ شورای امنیت سازمان ملل برای محافظت جامعه ایزدیان در شمال عراق از تعدی دولت اسلامی عراق و شام (داعش) و گروه های تروریستی وابسته به آن و جلوگیری از پیشروی بیشتر به اصطلاح «دولت اسلامی» در عراق و نیز در کشورهای همسایه مثل سوریه و لبنان، باید سریع دست به اقدام بزند. عبدالکریم لاهیجی رییس فدراسیون گفت: «با وجود مشکلات بزرگ سازمان های حقوق بشر برای فعالیت در عراق، جامعه بین المللی اکنون از اطلاعات زیادی برای پیگیری گزارش های کارشناسان مختلف سازمان ملل و تصویب قطعنامه ای قاطع در شورای حقوق بشر برخوردار است.» این قطعنامه باید از دفتر کمیسر عالی بخواهد تا با انجام تحقیق جامعی موارد نقض حقوق بشر و جرایم ارتکابی از جمله قتل های فراقضایی، شکنجه و بدرفتاری، تجاوز و خشونت جنسی و بردگی را مورد بررسی قرار دهد. روز ۱۵ آگوست ۲۰۱۴، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ای را علیه «داعش» تصویب کرد

 کوشش های بشردوستانه به داد صدها هزار فراری از پاکسازی قومی در شمال عراق نمی رسد
عفو بین الملل ۱۲ آگوست ۲۰۱۴ جامعه بین المللی باید برای کمک به صدها هزار فراری از پاکسازی قومی داعش در شمال عراق فوری دست به اقدام هماهنگ بشردوستانه بزند.  مشاور ارشد واکنش به بحران عفو بین الملل، دوناتلا روورا، گفت: «عده ای که در کوه های سینجار به دام افتاده اند، تنها درصد کوچکی از صدها هزار از مردمان اقلیت های آواره شده در اثر جنگ را تشکیل می دهند. تا وقتی که داعش شهرها و روستاهای آنها را در اختیار دارد، آنها نمی توانند به خانه هایشان بازگردند.» واکنش بین المللی به آوارگی گسترده غیرنظامیان از مناطق زیر کنترل داعش تاکنون به شدت ناکافی بوده است. صدها بازمانده فراری در کوهستان به عفو بین الملل گفتند که هیچ کمکی به آنها نرسیده است.

تعهد اتحادیه‏ اروپا به حقوق بشر در مصر میان تهی می نماید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۴ آگوست ۲۰۱۴ یک سال پس از حمله مرگبار نظامیان به هواداران رییس جمهور برکنار شده محمد مرسی که به کشتار  صدها تن و زخمی شدن هزاران تن دیگر انجامید، هنوز پاسخگویی در کار نیست.  خودداری از دادن اجازه ورود به مصر به هیات دیده بان حقوق بشر آخرین نمونه از سیاست های دولت در این زمینه است. این هیات بنا بود خلاصه یافته های گزارش خود در باره سرکوب خونین تظاهرکنندگان را در اختیار روزنامه نگاران و دیپلمات ها قرار دهد. یک سال پس از آن رویدادها، معافیت از مجازات حاکم است و دولتمردان از حساب خواستن از  مسوؤلان ، ماموران پلیس و ارتش به خاطر کاربرد افراطی زور سر باز زده اند. اتحادیه‏ اروپا از دولت موقت مصر خواسته به وعده خود برای انجام تحقیقات شفاف و مستقل عمل کند، اما اقدامات قاطعی این اظهارات را همراهی نکرده است. دولتمردان مصر به کارشناسان ویژه سازمان ملل مثل گزارشگران ویژه استقلال قضات و وکلا، مدافعان حقوق بشر، و گروه تحقیق در باره حبس های خودسرانه اجازه دیدار از این کشور را نداده اند.

مصر کشتار میدان رابعه احتمالا جنایت علیه بشریت بود
دیده بان حقوق بشر ۱۲ آگوست ۲۰۱۴ کشتار گسترده و سامان مند دست کم ۱۱۵۰ تظاهرکننده به دست نیروهای امنیتی در جولای و آگوست ۲۰۱۳ احتمالا جنایت علیه بشریت بود. نیروهای امنیتی مصر یکی از بزرگترین کشتارهای تاریخ اخیر جهان را در یک روز مرتکب شدند. گزارش ۱۸۸ صفحه ای «همه چیز بر اساس برنامه: کشتار رابعه و قتل عام معترضان در مصر» شلیک سامان مند پلیس و ارتش به روی تظاهرکنندگان مخالف برکناری محمد مرسی طی شش تظاهرات در فاصله ۵ جولای و ۱۷ آگوست ۲۰۱۳ را ثبت کرده است. با وجود این که شواهدی در باره استفاده بعضی از معترضان از سلاح گرم در چند تظاهرات وجود دارد، دیده بان حقوق بشر می تواند تایید کند که اینها فقط چند مورد بوده اتد و حمله بسیار نامتناسب و از پیش تعیین شده مرگبار به تظاهرکنندگان مسالمت جو را توجیه نمی کنند.

مصر تاریک ترین روز
عفو بین الملل ۱۴ آگوست ۲۰۱۴ یک سال پس از کشتار بیش از ۶۰۰ معترض در یک روز به دست نیروهای امنیتی مصر، حتا یک مامور نیز تحت پیگرد قرار نگرفته است. در این میان، نظام عدالت کیفری مصر متهمان به هواداری از مرسی را به سرعت دستگیر و پس از محاکمه به شدت ناعادلانه محکوم کرده است. تاکنون ۲۳۲ تن به اعدام محکوم شده اند و دادگاه ها برای بیش از ۱۰۰۰ نفر درخواست اعدام کرده اند. پژوهشگر عفو بین الملل در مصر محمد المصیری شاهد کشتار در میدان رابعه العداویه بود و از آن پس برای دستیابی به عدالت مبارزه کرده است.

زمان اجرای رهنمودهای مربوط به مدافعان حقوق بشر در اروپا و ورای آن رسیده است
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۴ آگوست ۲۰۱۴ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از اعلام رهنمودهای دفتر نهادهای دمکراتیک و حقوق بشر سازمان امنیت و همکاری اروپا در باره مدافعان حقوق بشر استقبال کرد و از تمام کشورهای مشارکت کننده خواهان اجرای این رهنمودها شد. این رهنمودها مجموعه مستحکمی از توصیه های مبتنی بر حقوق بین المللی و منطقه ای را ارایه می دهند و از کشورهای مشارکت کننده در سازمان امنیت و همکاری اروپا می خواهند سازوکارهای حمایت از مدافعان حقوق بشر را در کشورهای خود و از طریق هیات های نمایندگی خود در کشورهای ثالث برپا کنند.

اعمال اسراییل در فلسطین «بسیار بدتر از آپارتاید» در آفریقای جنوبی است
دمکراسی اکنون ۸ آگوست ۲۰۱۴ نوام چامسکی، دگراندیش سیاسی و زبانشناس برجسته در گفتگویی بحران غزه، حمایت آمریکا از اسراییل، آپارتاید و جنبش بی دی اس (تحریم، عدم سرمایه گذاری و مجازات) را به طور مشروح مورد بحث قرار داد.
رئیس‌جمهوری سابق آفریقای جنوبی خواهان تحریم اسراییل شد
افزایش تظاهرات علیه اسراییل در شهرهای مختلف جهان
هلندی ۹۱ ساله مدال دولت اسراییل را پس فرستاد

   زنان

بله، اما شما سکسیست هستید!

   کودکان

مصائب کودکان غزه: زندگی در سایه جنگ

   فرهنگ

زندگی در غزه به روایت نادیا، دانشجوی فلسطینی
سینمایی در لندن از برگزاری جشنواره فیلم‌های یهودی خودداری کرد

    آرمان شهر

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: اخبار روز، بِینز ریپورت، بی بی سی، خبرگزاری وفا، دمکراسی اکنون، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر،  دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، کمیته حمایت از روزنامه نگاران، گروه بین المللی بحران، یوتیوب

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۶۱

پیوست‌ها: