iran62

تجمع اعتراضی حامیان محیط زیست در پارک ملی گلستان

  موارد نقض فاحش حقوق بشر 

 دستگیری سردبیر یک خبرگزاری در ایران
بی بی سی فارسی ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ رسانه های ایران از دستگیر شدن عمار کلانتری سردبیر خبرگزاری “آنا”، وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی خبر داده اند.
بازداشت یک نوکیش مسیحی در اصفهان
دو شهروند بهایی در شیراز بازداشت شدند
بازداشت تعدادی از شهروندان سنی مذهب در اهواز

 سایت‌های خبری ‘بدون مجوز’ در ایران مسدود می‌شوند
بی‌ بی سی فارسی ۱۴ شهریور ۱۳۹۳ معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران گفته است که اگر سایت‌های خبری، بدون مجوز هیات نظارت بر مطبوعات فعالیت کنند، مسدود خواهند شد و مدیران شان به “مراجع صالحه قضایی” معرفی می‌شوند.

     زندان

دو ماه بازداشت غنچه قوامی، از زنان خواهان حضور در سالن مسابقات والیبال
بیدارزنی ۱۳ شهریور ۱۳۹۳ غنچه قوامی، یکی از بازداشت شدگان روز مسابقه والیبال ایران و ایتالیا، از ۶۷ روز قبل در بازداشت به سر می برد.به گزارش کلمه، خانم قوامی که روز سی ام خردادماه گذشته برای تماشای بازی والیبال ایران و ایتالیا در مقابل ورزشگاه آزادی حضور یافته بود، به همراه جمع دیگری از زنان دستگیر و به بازداشتگاه وزرا منتقل شد.

 مصطفی دانشجو و رضا انتصاری به اعتصاب غذای دراویش زندانى پیوستند
مجذوبان نور ۱۳ شهریور ۱۳۹۳ مصطفی دانشجو و رضا انتصاری دو فعال حقوق دراویش محبوس در زندان اوین، در حمایت از سایر دراویش زندانى، ساعاتی پیش اعتصاب غذای خود را اعلام کردند.
اعتصاب غذای نه درویش گنابادی در زندان

 بازگشت مسعود پدرام به زندان
جرس ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ مسعود پدرام، پژوهشگر اجتماعی که روز دوشنبه از زندان به مرخصی آمده بود، در پی عدم تمدید مرخصی اش به زندان بازگشت.

 آزادی از زندان
ایران یک شهروند ایرانی ـ هلندی را آزاد کرد
هوتن دولتی، زندانی سیاسی آزاد شد

 انتقال فرشید فتحی از اوین به بند ۱۰ زندان رجایی‌شهر
رادیو زمانه ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ فرشید فتحی، نوکیش مسیحی که به ۶ سال زندان محکوم شده، روز ۲۷ مرداد به بند ۱۰ زندان رجایی‌شهر منتقل شده است. فتحی در بند ۳۵۰ اوین به سر می‌برد و علت انتقالش به بند یادشده، نگه داری مشروب الکلی در این بند عنوان شده است.

    دفاع از حقوق بشر

به حبس خودسرانه بهنام ابراهیم زاده و تمام فعالان سندیکایی زندانی دیگر پایان دهید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۳ شهریور ۱۳۹۳ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI) (عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر) از تداوم حبس خودسرانه و محرومیت از مراقبت پزشکی آقای بهنام (اسد) ابراهیم زاده، عضو کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری و فعال حقوق کودک، که از خرداد ۱۳۸۹ حکم پنج سال زندان خود را می گذراند، مطلع شده است. جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران همچنین از آزار قضایی، حبس خودسرانه، بدرفتاری و محرومیت از مراقبت پزشکی در باره دیگر فعالان سندیکایی زندانی خبر داده است.

 یونیسف: ۱۲۰ میلیون دختر در سراسر جهان قربانی خشونت جنسی هستند
بی بی سی فارسی ۱۳ شهریور ۱۳۹۳ بر اساس گزارش جدیدی که به وسیله سازمان ملل متحد منتشر شده، ۱۲۰ میلیون دختر در سراسر جهان مورد تجاوز و آزار جنسی قرار گرفته‌اند.

 ایران از گورستان بهاییان در شیراز محافظت کند
جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران ۱۴ شهریور ۱۳۹۳ سه تن از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل، یعنی گزارشگران ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران، آزادی دین، و مسایل اقلیت ها درخواست خود را از دولت ایران برای جلوگیری از تخریب گورستان بهاییان در شیراز به دست سپاه پاسداران تکرار کردند.

    زنان

 ۱۴ هزار تن از معلمان زن ایران سرپرست خانوارند
رادیو زمانه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش از وجود ۱۴ هزار معلم زن سرپرست خانوار در میان حدود یک میلیون معلم خبر داد که در استخدام وزارت آموزش و پرورش هستند.

 حذف زنان از همخوانی و نوازندگی تا اشتغال در قهوه خانه ها
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ رییس پلیس اماکن ناجا روز هشتم شهریور ماه اعلام کرد از این پس زنان اجازه اشتغال در کافی شاپ ها، قهوه خانه ها و سفره خانه های سنتی را ندارند. البته این مقام انتظامی نگفت بر اساس چه قانونی و به چه علتی زنان از ردیف این مشاغل حذف می شوند. همچنین حضور زنان به عنوان همخوان یا نوازنده در اجراهای زنده در ۱۳ استان کشور منع شده است. بر اساس این خبر تنها گروه‌های موسیقی که هیچ زنی در آنها حضور نداشته باشد مجوز اجرا خواهند گرفت.
واکنش معاون رئیس‌جمهور ایران به ممنوعیت اشتغال زنان در کافی‌شاپ‌ها

 مدیرکل یونسکو: بیشترین آمار بیسوادی در جهان به زنان تعلق دارد
خبرگزاری ایلنا ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ زندگی بیش از دو میلیون کودک زیر پنج سال طی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۹ به دلیل بهبود وضعیت آموزشی زنانی که در سن باروری قرار داشته اند، نجات یافت.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

ابتکار: تخریب محیط زیست، توسعه و امنیت کشور را تهدید می‌کند
بی بی سی فارسی ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران هشدار داده است که “همه آمارها” از وضعیت نامناسب محیط زیست حکایت دارد و تداوم تخریب محیط زیست “توسعه و امنیت کشور را تهدید می‌کند.

 بحران آب در ایران
فاضلاب به جای آب؟
واردات؛ مشکل کم آبی تهران را حل نمی‌کند
کاهش میزان تولید آب شرب شهر مریوان
بحران آب ـ سد خاکی چری و سد بتنی بارزو
واردات آب در صورت تصویب مجلس
بارش در ۱۸ استان ایران ۲۰ درصد کاهش داشته است

 گزارش‌های تصویری
جولان زباله‌ها در شمال کشور
عبور خط توسعه جاده‌ای از روی حیات‌وحش
وضع بحرانی ذخیره آب سد کرج
کودکان کار

 مادر دو زندانی بهایی: فرزندانم برای آزادی باید توبه کنند که دیگر تدریس نخواهند کرد
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱۳ شهریور ۱۳۹۳ آفاق خسروی زند، شهروند بهایی که دو پسر و عروسش به دلیل تدریس در دانشگاه بهاییان در زندان به سر می برند به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که آنها به دلیل داشتن دو فرزند خردسال نیاز به مرخصی و یا موافقت با آزادی مشروط دارند، در حالیکه مسولان به آنها گفته اند آزادی مشروط آنها منوط به توبه است و اینکه تعهد بدهند که دیگر در دانشگاه بهاییان تدریس نخواهند کرد

 اجباری شدن برگزاری نماز جماعت در مدرسه‌های ایران
دویچه وله ۱۴ شهریور ۱۳۹۳ مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش از برگزاری نماز جماعت در تمام مدرسه‌های ایران در سال تحصیلی جدید خبر داد. او می‌گوید زمان نماز باید در برنامه درسی دانش‌آموزان گنجانده شود.

 هشدار درباره شرایط بحرانی آلودگی میکروبی دریای خزر
دویچه وله ۱۴ شهریور ۱۳۹۳ بنابر بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس اکثر شناگاه‌های دریاچه‌ی خزر به لحاظ آلودگی میکروبی در شرایط بحرانی قرار دارند. در بخش‌هایی از کناره‌های خزر میزان آلودگی ده‌ها برابر حد مجاز گزارش شده است.

 تجمع اعتراضی حامیان محیط زیست در پارک ملی گلستان
رادیو زمانه ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ گروهی از حامیان محیط زیست در اعتراض به وضعیت نامناسب حفاظتی پارک ملی گلستان و بی توجهی سازمان‌های دولتی دست به تجمع اعتراضی زدند.

 برنج‌های آلوده‌ای که به نام برنج شمال فروخته شد
روزنامه آرمان ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ بحث آبیاری زمین‌های کشاورزی جنوب تهران را باید معضلی برای شهروندان دانست چراکه محصولاتی که در این مزارع تولید شده است حاوی فلزات سنگین، برخی مواد شیمیایی ناشی از شوینده‌ها و پساب‌های صنعتی است. خیلی «دور» نیست، همین بیخ گوشمان است، کافی است بیایید و بو بکشید فقط چند ثانیه کافی است تا نفس‌کشیدن سخت شود، اینجا خبر از عطرخوش شالیزار نیست، بوی فاضلاب در زمین‌های کشاورزی منطقه شهرری و ورامین که خاک آن به حاصلخیزی شهره است این مناطق را در برگرفته است و همین امر سبب شده که بخش قابل‌توجهی از نیاز سبزیجات، برنج و غذای دام استان تهران دراین منطقه تامین شود، اینجا جنوب تهران است، خیلی «دور» نیست.

     فرهنگ

نمایش دو فیلم درباره حوادث سال ۸۸؛ «گلاب» و «رز قرمز»
رادیو فردا ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ با آنکه بیش از ۵ سال از حوادث سال ۸۸ ایران می‌گذرد، این روزها دو فیلم که به اتفاقات و اعتراض‌های آن سال می‌پردازند در دو جشنواره مهم منطقه آمریکای شمالی در حال نمایش هستند. یکی از آنها نخستین فیلم جان استیوارت، مجری مشهور تلویزیونی است که بر اساس کتاب خاطرات مازیار بهاری روزنامه‌نگار و مستندساز ایرانی ساخته شده است.

 لغو اجرای علیزاده در نیاوران
روزنامه آرمان ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ تهیه کننده و مدیر هنری تور کنسرت های حسین علیزاده از تغییر مکان برپایی کنسرت تهران این نوازنده و آهنگساز شهیر موسیقی ایرانی به دلیل موافقت نکردن اداره اماکن خبر داد.

جایزه بهترین فیلم‌نامه جشنواره ونیز برای «قصه‌ها»ی رخشان بنی‌اعتماد
ایران وایر ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ فیلم «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد جایزه بهترین فیلم‌نامه هفتاد و یکمین جشنواره ونیز را از آن خود کرد. فیلم‌نامه این فیلم توسط رخشان بنی‌اعتماد و فرید مصطفوی به نگارش درآمده  و همان‌طور که از عنوان‌اش بر‌ می‌آید ساختاری اپیزودیک دارد.

   سیاست

ابراز رضایت عراقچی از مذاکرات ٢٠ساعته با طرف آمریکایی
روزنامه شهروند ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد با نزدیک شدن به موعد ضرب‌الاجل نهایی توافق نهایی هسته‌ای، روند مذاکرات میان طرفین شدت بیشتری گرفته و فشرده‌تر شده است. مذاکرات میان ایران و آمریکا نیز به‌عنوان طرفین اصلی اختلاف در روند مذاکرات هسته‌ای فشرده‌تر و سنگین‌تر شده است. به نظر می‌رسد دوطرف تقویم بسیار فشرده‌ای را برای مذاکرات هسته‌ای نوشته‌اند. کمتر از ۵روز دیگر مذاکراتی در وین میان ایران و سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس برگزار می‌شود و پس از آن ٢٧ شهریورماه یعنی ١٢روز دیگر، دور بعدی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ١+۵ در نیویورک برگزار خواهد شد.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، ایلنا، تسنیم، مهر روزنامه‌های شرق، آرمان، شهروند، سایت‌های رادیو فردا، ایران وایر، خبرنگاران ایران، هرانا، جرس، مجذوبان نور، رادیو زمانه، دویچه وله، بیدازنی، کردپا، بی‌بی‌سی‌ فارسی،  سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، جامعه دفاع از حقوق بشر ایران

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۶۲

پیوست‌ها: