افغانستان

389386_729

اشرف غنی احمد زی به عنوان رییس جمهور جدید افغانستان و عبدالله عبدالله به عنوان رییس اجرایی مراسم تحلیف را به جا آوردند.

 انتخابات

انتخابات ۱۳۹۳ افغانستان در آیینه رسانه ها
آرمان شهر/ ۶/۷/۱۳۹۳ کتاب “انتخابات ۱۳۹۳ افغانستان در آیینه رسانه‏ ها” ماحصل ۱۵ ماه (از سنبله ۱۳۹۲ تا میزان ۱۳۹۳) نظارت روزمره بر بیش از ۳۰ رسانه معتبر ملی و بین المللی در مورد سومین انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان در سال ۱۳۹۳ است. در این مجموعه حدود ۵۰۰ خبر، گزارش و تحلیل در ارتباط با انتخابات دور اول و دور دوم ۱۳۹۳ گرد آمده است.

 نامزدان شوراهای ولایتی خواستار اعلام نتایج هستند
رادیو کلید/ ۲/۷/۱۳۹۳ شماری از نامزدان شوراهای ولایتی خواستار اعلام هر چه زودتر نتایج انتخابات شوراهای ولایتی هستند. کمسیون مستقل شکایات انتخاباتی در این خصوص می گوید: آنان نتیجه بررسی های شان را هفته آینده به کمیسیون مستقل انتخابات خواهند فرستاد و نتیجه نهایی را کمسیون مستقل انتخابات اعلام خواهد کرد. به نظر می رسد که تاخیر در اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری، بالای اعلام نتایج شوراهای ولایتی نیز سایه افگنده است.

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

عاملان غیردولتی
یک شهروند افغان به دلیل داشتن تابیعت استرالیایی کشته شد

رادیو کلید/ ۶/۷/۱۳۹۳ یک شهروند افغان به دلیل داشتن تابیعت استرالیایی کشته شد. مقامات محلی ولایت غزنی تایید می کنند که دلیل اصلی کشته شدن یکی از شهروندان استرالیایی- افغانی الاصل در ولسوالی قره باغ، داشتن تابعیت استرالیایی بوده است. محمد علی احمدی، معاون والی غزنی گفت: این فرد که سید حبیب الله نام دارد، از سوی طالبان و به دستور شورای کویته کشته شده است.

 زنان

نقش زن در کشور جدی تر گرفته شود
خبرگزاری رشد/ ۶/۷/۱۳۹۳ شماری از فعالان زن در افغانستان از حکومت جدید می خواهند که زمینه های بیشتری را جهت تقویت و گسترش نقش زنان در این کشور فراهم سازد. آنان می گویند: زنان افغان با وجود مشکلات فراوان، در سیزده سال گذشته توانسته اند که در عرصه های مختلف سهم برازنده داشته باشند و کارهای مهمی را انجام دهند.

فرماندهان افغان، در صف اول تجاوز به زنان و کودکان
رادیو فرانسه/ ۱/۷/۱۳۹۳ بر اساس تازه ‌ترین پژوهشی که در زمینه خشونت علیه زنان در افغانستان منتشر شده، بیشترین موارد تجاوز جنسی به زنان و کودکان از سوی افراد بانفوذ و فرماندهان مسلح صورت می ‌گیرد. این تحقیق که از سوی موسسه حمایت از زنان افغان موسوم به “زنان افغانستان نوین” منتشر شد، تجاوز جنسی به زنان و کودکان در شش ولایت افغانستان را بررسی کرده است. بر این اساس، ۳۵ درصد عاملان تجاوز جنسی به زنان مربوط به اشخاص با نفوذ و فرماندهان مسلح است.

سیما سمر، سیمای زنان و کودکان افغانستان
اطلاعات روز/ ۵/۷/۱۳۹۳ هر جا‌ و هر زمان‌ که از دفاع از حقوق بشر، حقوق زنان و کودکان در افغانستان صحبت می‌‌ شود، ناخودآگاه اذهان‌ چهره‌‌ مصمم سیما سمر را به یاد می آورند. او که در سال ‌های دشوار یار مستضعفان، زنان و کودکان بوده و دست‌ رسی به حقوق انسانی آنان را در آگاهی و آموزش دیده است، اکنون به حیث رییس کمیسیون حقوق بشر اجرای وظیفه می‌ کند.

واقعات قتل زنان در هرات، ۴۰ درصد افزایش یافته است
رادیو کلید/ ۳۰/۶/۱۳۹۳ مسوولان اداره امور زنان در ولایت هرات می گویند: ۴۰ درصد، واقعات قتل زنان در این ولایت نسبت به شش ماه اول سال گذشته افزایش یافته است. از آغاز سال جاری تاکنون ۱۹ زن در هرات قربانی خشونت های خانوادگی شده اند. سمیه طاهر، مدیر حقوق ریاست امور زنان هرات با ابراز نگرانی از این موضوع می گوید: از آغاز سال جاری تاکنون نزدیک به ۵۰۰ شکایت در این اداره ثبت شده که بیشتر این شکایت ها به دلیل خشونت های فزیکی بوده است.

  حامیان و فعالان

دید‌بان حقوق بشر از حکومت وحدت ملی خواست به موضوعات حقوق بشر توجه کند
طلوع نیوز/ ۴/۷/۱۳۹۳ دید‌بان حقوق بشر در نامه ‌ای از حکومت وحدت ملی خواست تا به تأمین حقوق بشر در کشور پایبند باشد و از حقوق شهروندان افغانستان دفاع کند. این نهاد حقوق بشری از رییس جمهور و رییس اجرایی می ‌خواهد تا به حقوق زنان حرمت بگذارد و از رسانه ‌ها پشتیبانی کنند. دید‌بان حقوق بشر می‌ گوید: حکومت وحدت ملی باید به اجرای عدالت انتقالی توجه کند.

شماری از تظاهر کننده ها در کابل خواهان رسیدگی به قضیه بریده شدن بینی گل چمن شدند
رادیو آزادی/ ۸/۷/۱۳۹۳ شماری از نهادهای جامعه مدنی با مظاهره در منطقه دشت برچی شهر کابل، خواهان رسیدگی به قضیه بریده شدن بینی یک خانم به نام گل چمن در ولایت دایکندی شدند. باقر فهیمی یکی از شرکت کنندگان این مظاهره، از کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان انتقاد کرد که در این زمینه خاموشی اختیار کرده و هیچ اقدامی برای رسیدگی به قضیه گل چمن نکرده است.

  حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

نگاهی به رشد اقتصادی افغانستان از سال ۲۰۰۱ تا اکنون
طلوع نیوز/ ۴/۷/۱۳۹۳ بسیاری از آگاهان اقتصادی می‌ گویند: افغانستان در سیزده سال گذشته فرصت‌ های خوب رشد اقتصادی داشته است و در طول این سال‌ ها افغانستان نه تا ده درصد رشد اقتصادی داشته است. اما منتقدان رییس جمهور کرزی می ‌گویند: اداره‌ او فرصت‌ های مهم رشد اقتصادی را از دست داده و هنوز کشور به کمک‌ های بیرونی وابسته است.

کرزی حکم اعدام پنج مجرم حادثه پغمان را صادر کرد
خبرگزاری رشد/ ۵/۷/۱۳۹۳ رییس جمهور کرزی حکم اعدام پنج تن از متجاوزین حادثه پغمان را صادر کرد. رییس جمهور حکم اعدام عزیزالله، مصطفی مشهور به حبیب ‌الله و قاری، نظرمحمد، سمیع‌ الله و قیس ‌الله را که در قضایای اختطاف، غارت مسلحانه و تجاوز وحشیانه و گروهی جنسی بالای یک تعداد زنان به رویت اوراق تحقیق و با صدور فیصله نهایی و قطعی دیوان جرایم وظیفوی منسوبین و جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی ستره محکمه به مجازات اعدام محکوم گردیده ‌اند صادر کرد.

سونامی خاموش بی‏ جاشدگان داخلی در هرات
رادیو کلید/ ۵/۷/۱۳۹۳ تحقیقات در ولایت هرات نشان می دهد که بی ‏جاشدگان داخلی در ۳۰ درصد نا‏امنی های این ولایت دست دارند. مسوولان ارگان های  امنیتی تأیید می نمایند که گروه های مسلح مخالف دولت با شماری از بی ‏جاشدگان داخلی در هرات ارتباط برقرار کرده و وضعیت امنیتی این ولایت را دگرگون ساخته اند. گفته می شود که دو کمپ مهاجرنشین مسلخ و شیدایی در ولایت هرات اخیراً به مراکز مخالفان مسلح دولت و مجرمین جرایم جنایی مبدل شده است.

از جمع ۸ زندانی ای که از زندان هرات فرار کردند، شش تن شان دوباره دستگیر شدند
رادیو آزادی/ ۷/۷/۱۳۹۳ والی هرات می گوید: از جمع هشت تن از زندانیانی که از زندان این ولایت فرار کرده بودند شش تن شان دوباره دستگیر شدند. سید فضل الله وحیدی می گوید: نیروهای امنیتی این شش زندانی را از مرکز شهر دستگیر کردند و تلاش ها برای بازداشت دو تن دیگر آن ها هنوز ادامه دارد.

  نسل سوم: همبستگی، صلح پایدار، محیط زیست سالم و ارتباطات

نیکلاس هسیم، به عنوان نماینده جدید سازمان ملل برای افغانستان تعیین شد
اطلاعات روز/ ۴/۷/۱۳۹۳ نیکلاس هسیم، از سوی بانکی مون سرمنشی سازمان ملل متحد به عنوان نماینده‌ ویژه‌ این سازمان در افغانستان تعیین شد. دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل (یوناما)، اعلام کرد: بانکی مون، نیکولاس هیسم را به عنوان جانشین یان کوبیش نماینده خاص کنونی سازمان ملل در کابل تعیین کرده است. هیسم در بخش حکومت‌ داری، قانون اساسی، اصلاحات انتخاباتی و روند صلح در سطح بین الملل تجربه‌ کاری دارد.

 سفر به استرالیا و مشکلات خانواده ها
روزنامه افغانستان/ ۶/۷/۱۳۹۳ سفر به خارج از کشور برای مردم افغانستان همواره با چالش همراه بوده است. مهاجران هنگام سفر به خارج از کشور، در بسا موارد حتی به مرگ شخص مسافر منجر شده است. هرچند در گذشته وقتی یک شهروند افغانستان به کشورهای خارج که عمدتا کشورهای همسایه بود، مهاجرت می کرد، تاثیرات چندانی روی زندگی خانوادگی او نداشت اما امروزه که مهاجرت ها تنها به کشورهای همسایه محدود نمی شود، مشکلات و چالش هایی که شخص مهاجر برای خانواده خود بجا می گذارد بیش از هر زمان دیگری محسوس است.

خواست افغان ها از حکومت وحدت ملی افغانستان
رادیو آزادی/ ۸/۷/۱۳۹۳ همزمان با انجام مراسم تحلیف اشرف غنی احمدزی به عنوان رییس جمهور افغانستان، شماری از باشندگان کشور و اعضای شورای ملی از حکومت جدید خواسته اند تا برای حل مشکلات مردم توجه جدی کند. آنان گفتند: در شراطی سختی به نامزدان دلخواه شان که اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله بودند، رای دادند و اکنون که حکومت وحدت ملی تشکیل شده، آنان انتظار دارند که به خواست ها و انتظارات شان پاسخ مثبت داده شود.

  جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
افراد مسلح ناشناس در منطقه کاریزک ولسوالی دند ولایت قندهار، یک کارمند امنیت ملی را با یک خانم با شلیک گلوله کشتند و یک خانم دیگر را زخمی ساختند. در نتیجه انفجار یک ماین مغناطیسی در ولایت قندز، سه غیر نظامی زخمی شدند. در یک حمله انتحاری در شهر کابل هفت نفر کشته و سیزده تن دیگر زخمی شدند. حمله انتحاری در ولایت پکتیا هشت کشته به جا گذاشت.

تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
ده مخالف مسلح دولت در ولایت فاریاب کشته شدند. سه طالب مسلح در ولایت کندهار کشته شدند. طالبان یک افسر ارتش را در ولایت بغلان به گلوله بستند. بیست طالب در عملیات نیروهای دولتی در اجرستان ولایت غزنی کشته شدند. در نتیجه انفجار ماین در ولسوالى جلریز ولایت میدان وردک، پنج پولیس کشته شدند. مخالفان مسلح سه سرباز افغان را در ولایت هرات به قتل رساندند.

نشانه ‌هایی از فعالیت گروه داعش در ولسوالی اندر ولایت غزنی
طلوع نیوز/ ۴/۷/۱۳۹۳ این روزها آتش نبرد در بسیاری از بخش ‌های غزنی شعله ‌ور شده است، افزون بر فعالیت دیگر گروه ‌های هراس افگن حالا یک گروه تندرو که نیروهای آن به زبان‌ های عربی و پنجابی صحبت می ‌کنند؛ در ولسوالی اندر غزنی فعالیت خود را آغاز کرده ‌اند. بیش از ۳۰۰ جنگجوی عرب، پاکستانی، گروه حقانی، طالبان بومی و در روزهای اخیر گروهی که نشانه‌ هایی از گروه داعش را به همراه دارد در ولسوالی اندر فعالیت خود را آغاز کرده و ۱۳ انتحار کننده زن ترک به آن ها اضافه شده است.

غزنی، پایتختِ خشونتِ فرهنگیِ جهان اسلام
اطلاعات روز/ ۵/۷/۱۳۹۳ غزنی اندک اندک دارد به پایتختِ واقعیِ فرهنگیِ جهانِ اسلام بدل می ‌شود: دارالاسلام. از نظر تاریخی «دارالاسلام» واقعیتِ وجودی بنفسه نیست و تنها با کسر بخشی از جهان به عنوان «دارالکفر» می ‌تواند موجودیت یابد. براساس تیوریِ اسلامی، اسلام دینِ کامل است و جهان در آن به وحدت و کمال می ‌رسد. این نوع نگرشِ تمامیت‌خواهانه که رویای یک ‌‌کاسه‌- کوزه‌‌ کردنِ تمامِ جهان را دارد، در مقامِ عمل فقط از طریقِ خشونت قابلِ تحقق است.

  فرهنگ

شعر جوان افغانستان خیلی امیدوار کننده است
رادیو فرانسه/ ۳۱/۶/۱۳۹۳ غفران بدخشانی شاعر مقیم هلند، اعتقاد دارد که در چند دهه واپسین در عرصه ادبیات افغانستان امیدواری‌ های فراوانی دیده می شود، به ویژه در شعر بانوان افغانستان. این بانوان که در طول چند سده گذشته حضور سیاسی- اجتماعی نداشتند، حالا در آثارشان گونه ای شعر دادخواهانه دیده می شود.

  سیاست

 موافقتنامه‌ امنیتی میان افغانستان و آمریکا و ناتو امضا شد
بی بی سی ۸ میزان ۱۳۹۳ دولت افغانستان دو موافقتنامه مهم امنیتی را با سفیر آمریکا در کابل و نماینده ویژه ناتو در افغانستان امضا کرد. این سند روند حضور نظامی ناتو و آمریکا را پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان مشخص می‌کند. این موافقتنامه امنیتی میان افغانستان و آمریکا با حضور اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری جدید افغانستان، عبدالله عبدالله رئیس اجرائی، شماری از رهبران جهادی و مقامات دولتی افغانستان؛ میان محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان که دیشب به این پست گماشته شد و جیمز کانینگهام سفیر آمریکا در کابل امضاء شد.

 تمامی وزرای افغانستان سرپرست شدند
بی بی سی ۹ میزان ۱۳۹۳ اشرف غنی احمدزی رئیس جمهوری افغانستان با صدور فرمانی حکم کرده که همه وزرا و روئسای ادارات مستقل تا زمان معرفی وزیران و روسای جدید، از امور وزارت‌های خود سرپرستی می‌کنند. در فرمان آقای احمدزی که از سوی اداره امور و دبیرخانه شورای وزیران منتشر شده، آمده که این تصمیم به منظور جلوگیری از سکتگی در کار وزارت‌ها و ادارات مستقل اتخاذ شده است.

 سومین کنفرانس بین المللی گفتگوهای امنیتی هرات
رادیو کلید/ ۶/۷/۱۳۹۳ سومین کنفرانس بین المللی گفتگوهای امنیتی هرات، از سوی انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان در قلعه اختیارالدین یا ارگ هرات گشایش یافت. در این کنفرانس مقام های ارشد دولتی و امنیتی افغانستان و شماری از کارشناسان، محققان و نخبه‌ گان سیاسی ۲۵ کشور جهان اشتراک کرده بودند. داوود مرادیان، رییس انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان گفت: هدف از برگزاری این نشست، ایجاد یک مکان واحد برای تبادل نظر و دریافت راه کارهای درست به منظور تامین امنیت منطقه و جهان می باشد.

 سپنتا: پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن روز سه‌شنبه امضا خواهد شد
طلوع نیوز/ ۶/۷/۱۳۹۳ داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی کشور، در سومین نشست جهانی گفتگوهای امنیتی هرات می‌گوید: یک روز پس از مراسم تحلیف رییس جمهور تازه، پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن امضا خواهد شد. مشاور امنیت ملی کشور می افزاید: بیشتر گروه ‌های هراس افگن در پاکستان فعالیت دارند؛ این گروه ها یک تهدید بزرگ برای امنیت منطقه و افغانستان می ‌باشند.

 جنرال دوستم: با طالبان وارد گفت ‌و گو می ‌شوم
اطلاعات روز/ ۵/۷/۱۳۹۳ جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول رییس جمهور جدید گفت: برای پایان جنگ در کشور با طالبان وارد مذاکره می ‌شود. او جنگ ‌افروزی‌ های طالبان را مورد انتقاد قرار داد اما تأکید کرد، برای پایان دادن جنگ حاضر به مذاکره با طالبان است. دوستم در ادامه از هوادارانش نیز خواست که با طالبان وارد مذاکره شوند و علت اساسی جنگ این گروه را دریابند.

 رییس جمهور جدید: با فساد پیشه گان برخورد جدی خواهیم کرد
رادیو کلید/ ۵/۷/۱۳۹۳ رییس جمهور جدید کشور هشدار داد که در راستای مبارزه با فساد اداری جدی عمل خواهد کرد. محمد اشرف غنی احمدزی، رییس جمهور منتخب کشور گفت: با مردم افغانستان پیمان بسته ایم که این کشور را به سوی تحول سوق می دهیم؛ اما در موجودیت فساد اداری نمی توانیم به اهداف مان دست یابیم. گذشته را کنار می گذاریم و پس از این با فساد پیشه گان برخورد جدی خواهیم کرد.

 اشرف غنی احمدزی خطوط اساسی سیاست دولتش را تشریح کرد
بی بی سی/ ۷/۷/۱۳۹۳ اشرف غنی احمدزی، رییس جمهور جدید افغانستان بعد از انجام مراسم تحلیف، در حضور مهمانان داخلی و خارجی، خطوط اساسی دولتش را در امور داخلی و خارجی اعلام کرد. در این مراسم، علاوه بر آقای احمدزی، عبدالله عبدالله به عنوان رییس اجرایی، عبدالرشید دوستم معاون اول و سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری و محمد خان و محمد محقق نیز به عنوان معاونان آقای عبدالله سوگند یاد کردند. بیشتر بخوانید: نظری به تاریخچه مراسم تحلیف در افغانستان

  آرمان شهر

فستیوال فیلم زنان
نخستین جشنواره بین ‌المللی فیلم زنان توسط بنیاد آرمان ‌شهر و خانه فیلم رویا با ریاست گیسو جهانگیری و رویا سادات برای اولین بار در منطقه به مناسبت ۸ مارس، با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در ارگ هرات برگزار شد. صد فیلم از ۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تایید هیات داوران،۱۰ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم از دیگر کشورها به نمایش در آمد. این فستیوال به طور سالانه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر:
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

منابع این هفته: خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۶۷

پیوست‌ها: