زنان-690x259

zanan 68

ملاله یوسف‏زی، فعال حقوق کودکان و برنده جایزه صلح نوبل/ منبع عکس

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

“دولت اسلامی” ۴ زن را در عراق اعدام کرد
دویچه وله ۱۱ اکتبر ۲۰۱۴ نیروهای گروه تروریستی “دولت اسلامی” هفته گذشته دست کم ۴ زن را در شمال عراق اعدام کردند. سه نفر از این زنان از تحصیلات عالی برخوردار بوده و یکی دیگر نیز نماینده سنی‌مذهب سابق پارلمان عراق بود.

 افغانستان مقام های محلی در ولایت ارزگان در جنوب کشور می گویند که یک پسر جوان شش عضو خانواده اش را به ضرب گلوله به قتل رسانده است.
خبرگزاری بخدی ۸ اکتبر ۲۰۱۴ خشونت های خانواده در سال های اخیر، در افغانستان افزایش بی سابقه ای داشته است خشونت های خانواده در سال های اخیر، در افغانستان افزایش بی سابقه ای داشته است . دوست محمد نایاب، سخنگوی والی ارزگان به خبرگزای بخدی گفت: ̎ یک جوان در شهر ترینکوت مرکز ولایت ارزگان، شش عضو خانواده اش را به ضرب گلوله به قتل رسانده و دو تن دیگر را زخمی کرده است.̎
افغانستان مردی در هرات خانمش را به دلیل فروش یک بوجی گندم کشت
افغانستان پسری در هرات مادر اندر جوانش را کشت

افغانستان ثبت ۱۵ مورد خشونت در یک ماه
کلید گروپ ۸ اکتبر ۲۰۱۴ ریاست امور زنان ولایت پروان می گوید که در یک ماه گذشته، ۱۵ مورد خشونت در برابر زنان در این ولایت به ثبت رسیده است.

افغانستان قاتل پلوشه توخی، خبرنگار زن در ولایت بلخ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است
خبر گزاری خدی ۱۱ اکتبر ۲۰۱۴ عبدالرازق قادری آمر امنیت قوماندانی امنیۀ بلخ، امروز شنبه در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت که پولیس این ولایت، فردی به نام گل محمد را در ارتباط به قتل پلوشه توخی بازداشت کرده است . او گفت که گل محمد ۳۲ساله سالها در شرکت پدر پلوشه کار کرده و به قصد سرقت وارد خانه آنان شده است.

در آفریقای جنوبی زنان و دختران حامله بی جهت می میرند
عفو بین الملل ۹ اکتبر ۲۰۱۴ صدها زن و دختر حامله بی جهت می میرند. مرگ بعضی از این عده به دلیل ترس از آشکار شدن ابتلایشان به اچ آی وی در صورت درخواست خدمات مراقبت پیش از زایمان است. در گزارش مبارزه برای سلامت مادران: موانع مراقبت پیش از زایمان در آفریقای جنوبی شرح داده می شود که چگونه ترس بیماران از افشای راز و آزمایش اچ آی وی، نبودِ اطلاعات و مشکلات حمل و نقل به صورت مانعی در راه مراقبت زودهنگام پیش از زایمان عمل می کنند و سالانه در مرگ صدها مادر نقش دارند.

     دفاع از حقوق بشر

جایزه صلح نوبل به دو فعال حقوق کودکان از آسیا رسید
رادیو بین المللی فرانسه ۱۰ اکتبر ۲۰۱۴ جایزه معتبر صلح نوبل ٢٠١۴، به “ملالا یوسف زی”- دختر هفده ساله پاکستانی، برای مبارزات وی جهت احقاق حقوق کودکان و شهروندان در کشور مسلمان پاکستان و “کایلاش ساتیراتی” فعال احقاق حق آموزش وپرورش کودکان در هند اعطا شد.
 ملاله یوسف‌زی برنده امسال جایزه صلح نوبل

زنان و صلح فراگیر در افغانستان
اکسفام ۹ اکتبر ۲۰۱۴ در افغانستان، برنامه اکسفام تحت عنوان “در درون و بدون دولت” به ایجاد ظرفیت های جامعه مدنی و ترویج مشارکت زنان، جوانان و دیگر گروه های به حاشیه رانده شده در روند صلح می پردازد. تسهیل فرصت های برابر برای زنان، جوانان و دیگر فعالان اجتماعی به تعامل با دارندگان قدرت برای این رویکرد ضروری به شمار می رود. در چارچوب این برنامه، به زنان، جوانان و دیگر فعالان اجتماعی فرصتی داده می شود تا دیدگاه های خود را در باره ی مفهوم صلح و تحت تاثیر قرار دادن جامعه برای به وجود آوردن تغییرات را در سطح استانی و ملی به اشتراک بگذارند. گزارش کامل را در این لینک بخوانید.

تاثیر بنیادگرایی مذهبی بر سلامت جنسی، بهداشت باروری و حقوق زنان
زنان تحت قوانین مسلمان ۹ اکتبر ۲۰۱۴ جهان کمتر از۵۰۰  روز به روز رسیدن به اهداف توسعه هزاره (MDGs) دارد، هشت هدف عمده و ۱۸ هدف دیگر توسط سازمان ملل متحد و دولت برای مقابله با برخی از بدترین مشکلات جهان تعیین شده اند. حقوق جنسی و بهداشت باروری و (SRHR) برای رسیدن به اهداف توسعه هزاره نقش مهمی دارند. در تضمین حقوق جنسی و بهداشت باروری چالش هایی توسط بنیادگرایی مذهبی که در بسیاری از نقاط جهان در حال رشد هستند ایجاد می شود. مقاله کامل

کودکان 
از هر چهار دختر نوجوان یک تن قربانی خشونت جسمانی است
یونیسف ۱۰ اکتبر ۲۰۱۴ در آستانه روز بین المللی کودکان دختر، آمار و ارقام مهمی که طی سال منتشر شده نشان می دهد که تقریبا یک چهارم دختران در سنین ۱۵ تا ۱۹ (در حدود ۷۰ میلیون) اعلام می کنند که از سن ۱۵ قربانی یکی از شکل های خشونت جسمانی بوده اند. در حدود ۱۲۰ میلیون دختر کمتر از ۲۰ سال (یکی از ۱۰ تن) در جهان آمیزش اجباری جنسی یا اقدامات دیگر جنسی اجباری را از سر گذرانده اند. از هر سه دختر نوجوان متاهل در سنین ۱۵ تا ۱۹ یک تن (۸۴ میلیون) قربانی خشونت عاطفی، جسمانی یا جنسی به دست شوهر یا همسرشان بوده اند. بیش از ۷۰۰ میلیون زن در سراسر جهان پیش از ۱۸ سالگی و در حدود ۲۵۰ میلیون پیش از ۱۵ سالگی ازدواج کرده اند.

روز جهانی کودکان دختر و بی‌توجهی بین‌المللی به تفاوت‌های فرهنگی
مهر خانه ۱۱ اکتبر ۲۰۱۴ توجه به گزارشات و مطالب سایت‌های رسمی ‌سازمان‌های بین‌المللی و رسانه‌ها، نشان می‌دهد که بیشتر تصاویر مربوط به این مطالب که تماماً انتقادی هستند، تصاویر مربوط به دختران محجبه و با چهره‌های شرقی است. این نحوه انتخاب تصاویر القاءکننده این تفکر است که این دختران مسلمان و یا شرقی هستند که می‌باید در این روز توسط رسانه‌های غربی و سازمان‌های مربوطه که همان خطوط فکری فرهنگ غرب را دنبال می‌کنند، نجات یابند.

کایلاش ساتیارتی: مبارزه برای حقوق کودکان در هند درافتادن با مافیا است
دویچه وله ۱۱ اکتبر ۲۰۱۴ کایلاش ساتیارتی، یکی از دو برنده‌ی جایزه‌ی صلح نوبل در گفت‌وگوی اختصاصی با بخش آلمانی دویچه‌وله از دشواری مبارزه در راه کسب حقوق کودکان در هند می‌گوید: دو تن از همکاران او تا کنون در این راه جان خود را از دست داده‌اند.

ابتکار جدید برای واکسینه کردن کودکان بیشتر در افغانستان
ریلیف وب ۱۳ اکتبر ۲۰۱۴ وزارت صحت عامه، دولت ژاپن ، یونیسف و سازمان بهداشت جهانی ابتکاری را راه اندازی کرده اند که شامل واکسینه کردن کودکان بیشتر در برابر بیماری قابل پیشگیری از طریق تقویت ایمن سازی معمول در افغانستان است. در  فاز اول  این طرح (از ۱۱-۱۶ اکتبر ۲۰۱۴) تا به امروز واکسیناسیون بیش از ۲۵۰،۰۰۰ کودک زیر دو سال و بیش از ۶۳۰،۰۰۰ زن در سن بار داری  را در ۱۰۵  ولسوالی و ۱۷ استان به اجرا رسیده است.
کودکان مناطق محروم سیستان و بلوچستان
برنامه‌های برای توان‌افزایی و مقابله با خشونت علیه دختران

 اوتیسم؛ راهی بی انتها
بی بی سی ۱۱ اکتبر ۲۰۱۴ صحبت از اوتیسم، به دلایل گوناگون کار آسانی نیست. به زبان آوردن مشکلات و مصائب، و عیان کردن دردها و رنج‌ها، کار چندان دلپذیری نیست و افراد عموما از عیان کردن این دست مقولات پرهیز می‌کنند.

     قوانین و لوایح

درخواست فرزند زهرا کاظمی در کانادا برای شکایت از ایران رد شد
بی بی سی ۱۰ اکتبر ۲۰۱۴  یکی از نشست‌های دیوان عالی کانادا برای بررسی پرونده شکایت فرزند زهرا کاظمی از ایران. دیوان عالی کانادا اعلام کرده است که طبق قوانین آن کشور، درخواست استفان هاشمی، فرزند زهرا کاظمی، عکاس مقتول ایرانی-کانادایی، برای شکایت از حکومت ایران قابل رسیدگی نیست.

بنگلادش: سن ازدواج را پایین نیاورید
دیدبان حقوق بشر ۱۳ اکتبر ۲۰۱۴ دیدبان حقوق بشر می گوید که دولت بنگلادش باید در تطابق با قوانین بین‏المللی علیه ازدواج کودکان، حداقل سن ازدواج برای دختران را ۱۸ سال تعیین کند. گزارش های رسانه ای اخیر نشان می دهند که کابینه نخست وزیر می خواهد قانون را  تغیر دهد تا حداقل سن ازدواج برای دختران به ۱۶ برسد. حداقل سن برای مردان ۱۸ سال خواهد بود.

      حقوق مدنی و سیاسی

سکولاریسمِ در معرض خطر در کشورهای سکولار جنوب صحرای افریقا: چالش هایی برای سنگال و مالی
دموکراسی آزاد  ۱۰ اکتبر ۲۰۱۴ سکولاریسم یا جدایی دین از دولت در کشورهای آفریقایی جنوب صحرا به چالش کشیده می شود. کشور هایی که مدتیست از سکولاریسم به عنوان یک اصل  حکومت محافظه می کنند. حفظ سکولاریسم برای زنان این منطقه مهم است چون به آنها اجازه می دهد تا از حقوق شهروندی خود را از مداخلات مذهبی که به طور فزاینده ای محافظه کار هستند حفاظت کنند.

خانواده غنچه قوامی، شهروند ایرانی-بریتانیایی می‌گویند که او از روز شنبه، یازدهم اکتبر (۱۹ مهر) تصمیم به اعتصاب غذای خشک گرفته است.
بی بی سی ۱۱ اکتبر ۲۰۱۴ غنچه قوامی هم‌اکنون در زندان اوین تهران در بازداشت است و از حدود یازده روز پیش، “در اعتراض به وضعیت بلاتکلیف و ادامه بازداشت موقت خود” در اعتصاب غذا به سر می‌برد. اما به نقل از او گفته شده است که تصمیم دارد از نوشیدن آب و چای هم خودداری کند.

حکم به سکوت نوازندگان زن ایرانی در استقبال از کیتارو
دویچه وله ۱۳ اکتبر ۲۰۱۴ “کیتارو” نوازنده معروف ژاپنی برای اجرای کنسرت وارد تهران شد. او قرار است با همراهی اعضای ارکستر سمفونیک روی صحنه برد . هم‌زمان از اجرای نوازندگان ایرانی در اصفهان جلوگیری شد اما زنان کره‌ای در این شهر خواندند و نواختند.

        فرهنگ و جامعه

کوبانی یک برند نیست، کوبانی زندگی است
اخبار روز ۱۲ اکتبر ۲۰۱۴ کمپانیH&M یا همان هنس اند ماوریتس برای مد پائیزه امسال خود از لباس های زنان مبارز کرد که اکنون در کوبانی مقاومت می کنند، الگو برداری کرده است. شاید در نگاه اول این مساله آزاردهنده نباشد زمانی این اتفاق غیر قابل قبول می شود که بدانیم هویت این زنان گریلا و لباس هایشان و سبک زندگی آنان از پایه و اساس با این برندسازی ناهمگون است.

ایران برنده مدال طلای تیراندازی در آسیا: ۱۰ نفر با یک لباس تمرین می‌کردیم
شهرزاد نیوز ۹ اکتبر ۲۰۱۴  نجمه خدمتی، دختر ۱۸ ساله که در مسابقات آسیایی اینچئون کره جنوبی مدال طلای تیراندازی ۱۰ متر بانوان را به دست آورد، در مصاحبه ای با عصر ایران اظهار داشت که در بیرجند هنگام تمرین یک لباس داشتند و ۱۰ نفر با آن تمرین می کردند.
ایران انتقاد آیت الله جوادی آملی: کمال زن در تربیت فرزند است، نه مدال آوری!
ایران مشاور زنان وزیر کشور: حضور دختران و زنان در استادیوم های ورزشی ریسک است

برتری زنان در فهرست نامزدهای «سموئل جانسون»
مهر خانه ۱۱ اکتبر ۲۰۱۴ فهرست نامزدهای نهایی جایزه «سموئل جانسون»، مهم‌ترین جایزه ادبیات غیرداستانی انگلیس، تحت سلطه‌ نویسندگان زن است . به نقل از ایسنا، شش نویسنده به عنوان نامزد نهایی جایزه ۲۰ هزار پوندی ادبیات غیرداستانی «سموئل جانسون» معرفی شدند که از این میان چهار نفر از این نویسندگان زن هستند. این اتفاقی است که در تاریخ ۱۶ ساله برگزاری این جایزه مهم انگلیسی بی‌سابقه بوده است.

زنان بسیج برای متوقف کردن گسترش ابولا در سیرالئون
زنان سازمان ملل ۱۳ اکتبر ۲۰۱۴ داوطلبان  درب به درب  و رؤسای سنتی  در حال جمع آوری اطلاعات و آموزش جوامع خود برای پیشگیری و تاثیر ویروس ابولا بر روی زنان هستند.

ایران نمایشگاه نقاشی اکریلیک با سوژه زنان
شهرزادنیوز ۹ اکتبر ۲۰۱۴ یک زن هنرمند آثار نقاشی خود را با موضوع زنان ایرانی در نمایشگاهی در گالری “حنا” به‌ نمایش گذاشته است . شهلا شیلاتی در گفتگو با ایسنا، اظهار داشته است این آثار به‌ صورت نمادین به وضعیت زن امروز ایرانی اشاره دارد؛ زنانی که هویت جدیدی پیدا کرده‌ اند و در تلاش هستند با شکستن موانع به پیشرفت و حقانیت حقوقی خود دست پیدا کنند.

افزایش نگران‌کننده ابتلا به ایدز در میان زنان ایران‌
دویچه وله ۱۱ اکتبر ۲۰۱۴ آخرین آمار وزارت بهداشت نشان می‌دهد که در سال جاری سهم زنان در ابتلا به ایدز از طریق رابطه‌ی جنسی کنترل‌نشده به ۶۰ درصد رسیده است. مسئولان بارها نسبت به افزایش نگران‌کننده‌ ابتلا به ایدز در میان زنان هشدار داده‌اند.

ایران آیا این شعارزنان است؟
راه سبز ۶ اکتبر ۲۰۱۴ شعاری که برخی زنان مدافع حجاب در برابر وزارت ارشاد بر سر خویش گرفتند گویای اینست که مردان، با استفاده از غیرت خویش حجاب را تعریف و بر زنان تحمیل کرده اند.

لیما گبووی، برنده جایزه نوبل ادبیات: ۵ کلمه برای مردان لیبی
دموکراسی آزاد ۱۳ اکتبر ۲۰۱۴ برنده جایزه صلح نوبل لیما گبووی به تازگی به طرابلس برای ارائه یک سخنرانی در مورد نقش زنان در تبدیل درگیری و رهبریت آشتی در لیبی دعوت شد. وقتی او در میان مخاطبین خود قرار گرفت، سخنرانی از قبل آما

      سیاست

یک سوم نیروی مقاومت کردها را زنان تشکیل می‌دهند
شهرزاد نیوز ۹ اکتبر ۲۰۱۴ نقش برجسته زنان در مقابله با نیروهای دولت اسلامی (داعش) اکنون دیگر در اخبار رسانه‌ها از حاشیه در آمده و مایه شگفتی افکار عمومی جهان شده؛ از جمله پایگاه اینترنتی «راشا تو دی»، به همین مناسبت گزارشی حاوی گفتگو با چند زن مبارز کرد را منتشر کرده است . به گزارش ایسنا، به نقل از راشا تو دی، «دلیل درکی»، فرمانده زنان مبارز کرد، از جمله گفته است که در فلسفه داعش زنان نمی‌توانند نقشی در جامعه داشته باشند. در فرهنگ و فلسفه داعش آمده است که اگر یکی از آنها توسط زن کشته شود، به بهشت نخواهد رفت و در عوض مستقیماً به جهنم خواهد رفت!

تهدید ملاله به مرگ از سوی طالبان پس از دریافت جایزه نوبل: تبلیغ کفار ما را نمی‌ترساند
راه سبز ۱۲ اکتبر ۲۰۱۴  یک گروه نزدیک به طالبان در واکنش به اعطای جایزه صلح نوبل به ملاله یوسف زی، وی را تهدید به مرگ کرد. به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری آلمان، این اقدام در واکنش به اعلام نام “ملاله یوسف زی” دختر نوجوان پاکستانی به عنوان یکی از دو برنده جایزه صلح نوبل است . ملاله فعال حمایت از حق تحصیل کودکان و دختران در سال ۲۰۱۲ توسط طالبان ترور شد. او از این حمله مسلحانه جان سالم به در برد.

اهدای جایزه آنا پولیتکوفسکایا به نماینده زن ایزدی در پارلمان عراق
شهرزاد نیوز ۸ اکتبر ۲۰۱۴  ویان دخیل، نماینده کردهای عراق در پارلمان ترکیه، برنده جایزه شهامت «آنا پولیتکوفسکایا»، روزنامه‌نگار زن کشته شده روسی، شد . این جایزه به نشانه‌ی آن چه “جلب توجه مجامع بین‌المللی در برابر جنایات دولت اسلامی” خوانده شده، به این نماینده کُردهای ایزدی تعلق می‌گیرد.

      گزارش، پژوهش و کتاب

استراتژی سیاسی جنبش زنان ایران: تردید، ناروشنی، تناقض(۲)
اخبار روز ۱۰ اکتبر ۲۰۱۴ هایده مغیثی ازنظراتی که خواهان تخفیف بحران در نظام هستند، انتقاد می کند واین به نشانه تلاش در جهت ایجاد شکاف دربالا و تشدید بحران در جامعه است. مغیثی در نقد نظریه نوشین احمدی خراسانی مبنی بر نقش جنبش زنان در”پر کردن شکاف میان دولت و ملت” از تلاش در جهت تخفیف بحران در نظام، انتقاد می کند.

کدام یک از متفکرین فمینیسم یا فعالان حقوق زن بیشترین تاثیر را بر روی شما گذاشته است؟
گاردین ۷ اکتبر ۲۰۱۴  بل هوکس و گلوریا استاینم گفته اند که به منظور پیش رفتن در فمینیسم، ما باید ریشه های فمینیستی خودمان را بررسی کنیم. در زمانی که فمینیسم اغلب با تنش رو به رو است، نفوذ هوکس و استاینم نقش مهمی در یادآوری ریشه های ما دارد. هوکس تاکید می کند: “اتفاقی که در اولین کتاب های فمینیستی افتاده است این است که آنها آنقدر قدرت مند بوده اند که دیگر چاپ نمی شوند و مردم در حال فراموش کردن آنها هستند.، مردم همچنان قدرت این کتاب ها را در شکل دادن آگاهی و نظریه ما فراموش می کنند. “

خانه پدری، اندیشه های پدرسالار و اندیشه گذاران بی خانمان
مدرسه فمینیستی ۲ اکتبر ۲۰۱۴  گفت و شنود زیر با اندکی حذف و تعدیل در مجله نافه شماره ی ۴۸، به صورت کاغذی به چاپ رسیده، اما نسخه زیر متن کامل این گفت و شنود است . «خانه ی پدری»: گوری که در آن زیبایی، جوانی، انرژی، زنانگی دفن می شود. نسل پشت نسل می گذرد و هنوز که هنوزاست نه اهمیت اندیشه ی نو و جوان برتری می گیرد و نه وجه زنانه هستی با وجه مردانه در تعادل و تعامل.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: خبرگزاری بخدی، کلید گروپ، عفو بین الملل، خبرگزاری مهر، دموکراسی آزاد، مهرخانه، اخبار روز، خبرگزاری ایسنا، گاردین، دویچه وله، زنان سازمان ملل، رادیو بین المللی فرانسه، اکسفام، زنان تحت قوانین مسلمان، یونیسف، ریلیف وب، دیدبان حقوق بشر، راه سبز، گاردین و مدرسه فمینیستی.

هفت روزنامه حقوق بشری زنان- شماره ۶۸

پیوست‌ها: