افغانستانسالن نمایش فیلم ها در حرم سرای قلعه اختیارالدین آماده شده است

جشنواره بین المللی فیلم زنان- هرات اختتام یافت منبع عکس: آرمان شهر

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

عاملان غیر دولتی

دو تن به اتهام تجاوز جنسی به یک کودک، به ۱۵ سال حبس محکوم شدند
رادیو کلید/ ۱۸/۸/۱۳۹۳ محکمه استیناف ولایت هلمند ۲ تن را به اتهام تجاوز جنسی بالای یک کودک ۶ ساله در این ولایت به ۱۵ سال حبس محکوم کرد. علی آور، سارنوال موظف این دوسیه می گوید: این ۲ تن ۳ ماه پیش بالای یک پسر شش ساله تجاوز جنسی کرده بودند. برخی از کودکان کشور همواره مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته اند و حکومت تا کنون نتوانسته جلو این کار را به صورت کامل بگیرد.

 افراد مسلح ناشناس مدیر لیسه حاجی میرویس را به قتل رساندند
رادیو آزادی/ ۲۰/۸/۱۳۹۳ مقامات محلی ولایت قندهار می گویند: مدیر لیسه حاجی میرویس در این ولایت از سوی افراد مسلح ناشناس کشته شده است. صمیم خپلواک سخنگوی سرپرست ولایت قندهار گفت: وحیدالله احمدی زمانی که از منزلش به سوی لیسه در حرکت بود با ضرب گلوله به قتل رسید. وحیدالله احمدی یکی از چهره های شناخته شده در بخش معارف ولایت قندهار بوده است.

 زنان

رویای دریا برنده جایزه اول جشنواره فیلم زنان هرات شد
بی بی سی/ ۱۹/۸/۱۳۹۳ دومین جشنواره فیلم زنان هرات با اهدای تندیس به چندین فیلم برتر این جشنواره پایان یافت. در پایان این جشنواره فیلم رویای دریا ساخته جلیل شمس، فیلم‌ ساز افغان جایزه اول در بخش فیلم داستانی را بدست آورد. در بخش فیلم‌ های مستند، جایزه اول این جشنواره را تقدیر شکسته یک شاعر از رحمت حیدری و آنسوی برقع از صحرا موسوی به صورت مشترک بدست آوردند. برگزارکنندگان این جشنواره بهترشدن وضعیت زنان و حرفه ‌ای تر شدن کارهای سینمایی در افغانستان را از اهداف برگزاری این جشنواره بین المللی خوانده اند.

تیم فوتبال زنان افغانستان برای مسابقات جنوب آسیا، عازم اسلام آباد شد
بی بی سی/ ۱۷/۸/۱۳۹۳ تیم ملی فوتبال زنان افغانستان برای شرکت در مسابقات قهرمانی کشورهای جنوب آسیا، کابل را به مقصد اسلام آباد، پایتخت پاکستان ترک کرد. تیم ملی فوتبال زنان افغانستان دارای ۲۰ بازیکن و ۶ مربی و کارمندان فنی است. ۹ بازیکن این تیم از میان مهاجرین افغان مقیم کشورهای ایران، آمریکا و اروپایی انتخاب شده و ۱۱ نفر دیگر نیز از باشگاه ‌های فوتبال در داخل افغانستان برگزیده شده ‌اند.

یک زن جوان در غزنی خودکشی کرد
خبرگزاری باختر/ ۱۷/۸/۱۳۹۳ یک زن جوان در ولایت غزنی خودش را حلق آویز کرد و به زندگی اش پایان داد. سمونوال اسدالله انصافی آمر امنیت قوماندانی امنیه ولایت غزنی گفت: این زن در منطقه قلعه شهاده شهر غزنی در منزلش خود را حلق آویز نموده است. این خانم صاحب یک کودک  چهارساله نیز بود.

جسد یک زن در لوگر پیدا شد
رادیو کلید/ ۱۸/۸/۱۳۹۳ جسد یک زن در ولسوال محمد آغه ولایت لوگر یافت شد. حکیم اسحق زی، قوماندان امنیه لوگر گفت: جسد این بانو در یک بوجی انداخته شده و در کنار سرک عمومی گذاشته شده بود. احتمال دارد این زن خفه شده باشد. این در حالی است که هفته پیش نیز یک زن که معلم مکتب در ولایت کاپیسا بود، خودش را حلق آویز کرده بود.

مادری در تخار، نوزادش را پس از تولد کشت
فارسی.رو/ ۱۵/۸/۱۳۹۳ مقامات امنیتی در ولایت تخار می گویند: یک خانم، کودک تازه متولد شده اش را پس از گذشت دو ساعت از زمان تولدش کشته است. خلیل اسیر، سخنگوی فرماندهی پولیس تخار گفته است: این خانم باشنده روستای خواجه حافظ ولسوالی ینگی می باشد. نوزاد این خانم دختر بوده است. با وجود فعالیت‌ های چند ساله در بخش‌ آگاهی‌ دهی خانواده‌ ها در شماری از ولایات کشور، هنوز هم اکثریت خانواده ها از داشتن فرزند دختر خودداری می ‌کنند.

قاتل پلوشه توخی به اعدام محکوم شد
خبرگزاری جمهور/ ۲۰/۸/۱۳۹۳ دادگاه شهری ولایت بلخ، قاتل پلوشه توخی خبرنگار سابق رادیو بیان شمال را به اعدام محکوم کرد. این فرد که گل محمد نام دارد در گذشته مدتی را به حیث کارگر در شرکتی کار می کرده که پدر پلوشه در آن رییس بوده و احتمالا با وضعیت زندگی خانواده رییس خود از نزدیک آشنایی داشته است. گل محمد می گوید: او به خاطر فقر شدیدی که با آن رو برو شده بود، جهت دزدی به منزل آنان رفته بود اما پلوشه و مادرش از قصد وی با خبر شده و مانع از فرار وی گردیدند و او از ترس دستگیر شدن توسط پولیس اقدام به قتل وی نموده است.

بزرگترین طرح حمایتی آمریکا از زنان در افغانستان اجرا می‌ شود
بی بی سی/ ۱۷/۸/۱۳۹۳ سازمان توسعه بین ‌المللی آمریکا، در بزرگترین طرح خود برای حمایت از زنان، ۲۱۶ میلیون دلار را برای توانمندسازی زنان در افغانستان هزینه کرده است. این سازمان با اجرای این طرح ۷۵ هزار زن ۱۸ تا ۳۰ ساله را بین سال ‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۵ در بخش‌ های سیاسی، اقتصادی و حقوقی آموزش می ‌دهد. باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا، در پیامی که برای مراسم افتتاحیه این برنامه در کابل فرستاد گفت: آینده افغانستان بستگی به رشد توانایی‌ های زنان در این کشور دارد.

بانوی اول؛ یک فرصت سیاسی برای زنان افغانستان؟
روزنامه اطلاعات/ ۱۹/۸/۱۳۹۳ آیا فعالیت ‌های میانه ‌رو رولا غنی برای جامعه‌ افغانستان قابل قبول خواهند بود؟ تاریخ در این مورد مطمین نیست. سخنرانی تحلیف اشرف غنی، سخنان شاه امان‌الله را که در سال ۱۹۲۶ گفته بود، بازتاب داده است. ملکه ثریا همانند رولا غنی نه اصالت لبنانی داشت و نه کیش مسیحی. اما دختر یک مرد لیبرال افغانستانی و یک زن سوری بود.

  حامیان و فعالان

خبرنگاران: مصوونیت کاری و بیمه می خواهیم
صدای امریکا/ ۱۹/۸/۱۳۹۳ خبرنگاران ولایت هرات‌ در مراسم خاکسپاری مولاداد یعقوبی، خبرنگار افغان، از حکومت وحدت ملی خواستار تصویب قوانینی شدند که مصوونیت کاری و حق بیمۀ خبرنگاران را تضمین کند. آنان همچنان با اشاره به درگذشت یعقوبی گفتند: بی پروایی نهادهای حامی خبرنگاران باعث وخامت و کمرنگی روزافزون وضعیت خبرنگاران و کار رسانه ای در افغانستان شده است.

  حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

تفاهمنامه ارتقای ظرفیت سیستم آموزشی استاد شاگردی امضا شد
خبرگزاری پژواک/ ۱۸/۸/۱۳۹۳ وزارت معارف، اتحادیه پیشه وران افغانستان و موسسه جی آی زی آلمان، بخاطر بلند بردن ظرفیت سیستم آموزشی استاد شاگردی تفاهمنامه امضا کردند. محمد آصف ننگ، معین مسلکی وزارت معارف گفت: برای پیشبرد این برنامه پنج ساله، سی میلیون دالر سرمایه گذاری صورت می گیرد. بیش از سه میلیون تن افراد مسلکی و حرفه ای در ٢۵٠ حرفه و مسلک در افغانستان کار می کنند اما سجل اقتصادی ندارند که از طریق این برنامه در نظر است تا راجستر شوند؛ زمینه تعلیم، رشد و انکشاف شان فراهم گردد. بیشتر بخوانید: مدارس آموزش فنی و حرفه‌ ای در افغانستان سراسری می ‌شود

والیان پیشین هرات به غصب زمین متهم شدند
صدای امریکا/ ۱۸/۸/۱۳۹۳ مقام های محلی هرات از دست داشتن دو تن از والیان پیشین آن ولایت در غصب هزاران جریب زمین دولتی خبر می دهند. سرپرست ولایت هرات، ‌این مطلب را در زمان بازپس گیری نزدیک به ۲۰۰۰ جریب زمین غصب شدۀ دولتی بیان کرد. این زمین ها از جمله ۵۰ هزار جریب زمین دولتی غصب شده در هرات می باشد که از سال ها به این سو توسط مافیای زمین غصب و در آن ساخت و سازهای شهری صورت گرفته است.

دادگاه رسیدگی مجدد به بحران کابل بانک امروز برگزار شد
بی بی سی/ ۱۹/۸/۱۳۹۳ در دادگاه استیناف (تجدید نظر) رسیدگی به بحران کابل بانک، که با حضور خلیل ‌الله فیروزی، رییس پیشین هیات عامل کابل بانک و شیرخان فرنود، رییس پیشین هیات مدیره این بانک در کابل برگزار شد، روسای سابق این بانک مقامات ارشد افغانستان را متهم کردند که از قرضه‌ های غیر قانونی این بانک بهره ‌مند شده ‌اند.

کودکان، پرچون فروشان مخدرات در شهر کابل
صدای امریکا/ ۱۷/۸/۱۳۹۳ معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخلۀ افغانستان می گوید: پولیس در چند ماه گذشته ۱۲۰ نفر از دست فروشان مواد مخدر را از نقاط مختلف  شهر کابل بازداشت کرده است. سید مهدی کاظمی گفت: شمار زیادی از پرچون فروشان مخدرات در کابل، کودکان زیر سن ۱۸ سال هستند. او افزود: استفاده از کودکان برای قاچاق مخدرات یک معضل جدی است.

بررسی پرونده ‌های قتل ‌های زنجیره ‌ای- سیاسی، گامی برای اعتمادسازی
روزنامه اطلاعات/ ۱۹/۸/۱۳۹۳ ترورهای مبهم و مرموز و دنباله‌ دار شخصیت‌ های مهم سیاسی و اجتماعی در جوامعی که گرایش ‌های تمامیت ‌خواهی در آن وجود دارند و این گرایش به تمامیت ‌خواهی با سیاست‌ گری درآمیخته باشد، به ‌وجود می ‌آید. جامعه‌ افغانستان در طول سی و پنج سال گذشته با جنگ ‌های ویرانگر برای تصاحب قدرت روبه‌ رو بوده است و در این مدت، قتل‌ های سیاسی و زنجیره ‌ای بی ‌شماری در این جامعه اتفاق افتاده ‌اند.

نسل سوم حقوق بشر: همبستگی، صلح پایدار، محیط زیست سالم و ارتباطات

تعهد همکاری برخی از نهادهای بین المللی در زمستان پیش رو با بی جاشدگان
ودصم/ ۱۸/۸/۱۳۹۳ به منظور جلب کمک های زمستانی برای بی جاشدگان داخلی جلسه ای به اشتراک نهادهای همکار بین المللی در مقر وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان دایر گردید. فضل احمد عظیمی معین پالیسی و پلان وزارت مهاجرین و عودت کنندگان گفت: حدود ۶۰۰ هزار نفر از هموطنان در اثر نامنی و حوادث طبیعی از محلات شان بی جا شده اند.

  جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
بر اثر انفجار یک سرگلوله در ولایت تخار پنج کودک زخمی شدند.

تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته 
یک حمله کننده انتحاری، قوماندانی امنیه کابل را هدف قرار داد و در نتیجه آن رییس دفتر قوماندان امنیه کشته شد. چهار طالب تروریست در ولایت میدان وردک هنگامی‌که می‌خواستند ماینی را در کنار جاده جاسازی کنند، در نتیجه انفجار ماین خود‌شان کشته و زخمی شدند. سیزده طالب مسلح در ولایت قندز کشته شدند. هفت نظامی  و یک فرد ملکی در نتیجه یک حمله انتحاری در ولایت لوگر  شهید شدند. والی نام نهاد طالبان در تخار کشته شد.

  سیاست

سفیر چین: از نفوذ خود بر پاکستان برای برقراری صلح در افغانستان استفاده می کنیم
خبرگزاری بخدی/ ۱۸/۸/۱۳۹۳ دینگ ژیجون، سفیر چین در کابل در دیدار با عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی می گوید: کشورش در روند آوردن صلح و برقراری ثبات در افغانستان تلاش می کند. او افزود: چین از نفوذی که بر پاکستان دارد برای آوردن صلح و ثبات در افغانستان استفاده خواهد کرد.

چانه‌ زنی برای گرفتن امتیاز بیشتر در کابینه
رادیو وطندار/ ۱۸/۸/۱۳۹۳ حدود یک و نیم ماه از ایجاد حکومت وحدت ملی می گذرد و تا حال کابینه تشکیل نشده است؛ محمداشرف غنی رییس جمهور کشور در روز ادای سوگندش وعده سپرده بود که تا ۴۵ روز کابینه را معرفی می ‌کند. اکنون که سه روز از وعده رییس جمهور غنی باقی مانده هنوز کابینه معرفی نشده است. بحث ‌ها بالای ایجاد کابینه میان رییس جمهور و رییس اجراییه جریان دارد و اما مشخص نیست که تا چند روز دیگر کابینه تکمیل و معرفی خواهد شد.

غنی: علما باید برای تحکیم صلح کار کنند
هشت صبح/ ۱۹/۸/۱۳۹۳ اشرف‌ غنی رییس جمهور کشور، در دیدار با شماری از علما، ریش‌سفیدان و نمایندگان ولایت قندهار، از آن ‌ها خواسته است تا برای تحکیم صلح در سراسر کشور کار کنند. رییس جمهور در این دیدار گفته است: جامعه جهانی و کشورهای همسایه برای تامین صلح در افغانستان آمادگی دارند. رییس جمهور غنی به گفتگوهای صلح به رهبری افغان‌ ها تاکید کرده و از علما خواسته است که قریه به قریه برای تحکیم صلح کار کنند.

  فرهنگ

هرات میزبان جشنوارۀ بین المللی فیلم زنان
صدای امریکا/ ۱۷/۸/۱۳۹۳ دومین جشنواره بین المللی فیلم زنان، به منظور توجه بیشتر جهانیان به وضعیت زنان به ویژه زنان افغان، در ولایت هرات افتتاح شد. این جشنواره محصول کار مشترک خانۀ فیلم رویا و بنیاد آرمان شهر می باشد که با همکاری چندین نهاد ملی، بین المللی و دولتی برای دومین سال پیاپی در قلعه تاریخی اختیارالدین ولایت هرات برگزار می شود. جشنواره بین المللی فلم زنان که سه روز دوام دارد، میزبان مهمانانی از کشورهای افغانستان، ‌ایتالیا، ‌هند،‌ تاجیکستان، ‌ایالات متحده امریکا و بریتانیا می باشد. بیشتر بخوانید: جشنواره بین المللی فیلم زنان در هرات آغاز شد
موفقیت جشنواره بین المللی فیلم زنان در هرات
جشنواره بین المللی فلم زنان در هرات برگزار شد

 گام‌ های امیدوارکننده سینمای افغانستان
بی بی سی/ ۱۹/۸/۱۳۹۳ تولید فیلم در افغانستان در چند سال اخیر حرکت امیدوار کننده ‌ای داشته است. هر چند این حرکت کند است اما آثار خوبی وجود دارد که نشانه ‌ای از توسعه یک سینمای تجربی و منتقدانه است. روند کیفی تولید فیلم های کوتاه داستانی و مستند هر سال بهتر از سال قبل می ‌شود و اگر این روند ادامه یابد و حمایت شود در آینده نه چندان دور شاهد توسعه تولید فیلم های بلند سینمایی خواهیم بود. اگر سینمای افغانستان را با کشورهایی چون پاکستان، آسیای مرکزی و حوزه کشورهای ثروتمند عربی که بسیاری از آن ها حتی چیزی به نام سینما یا تولید فیلم ندارند، مقایسه کنیم، سینمای تجربی و مستقل افغانستان با وجود تنگنای بسیار شدید مالی و کمبود امکانات حرفه‌ای سینما، پیشرفت خوبی داشته و در برخی از جشنواره ‌های بین‌ المللی درخشیده است.

ولسوالی بلخ، صاحب کتابخانه می شود
ودصم/ ۱۷/۸/۱۳۹۳ دفتر ولسوالی بلخ، کار ساختمانی یک کتابخانه عامه را در این ولسوالی رسما افتتاح کرد. هزینه اعمار این کتابخانه ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار افغانی خواهد شد که دولت آلمان تمام این هزینه را پرداخت خواهد نمود. این کتابخانه عامه، که بیش از ۱۰۰۰ عنوان کتاب در موضوعات مختلف را در خود جا خواهد داد، به روی تمامی علاقمندان، محصلان و متعلمان این ولسوالی باز خواهد بود.

جنجال درباره «کاتب هزاره» مورخ بزرگ افغان در کابل
رادیو فرانسه/ ۱۸/۸/۱۳۹۳ این روزها نامگذاری خیابانی به نام ملا فیض‌ محمد کاتب، مورخ بزرگ افغان، در کابل خبرساز شده است و برخی از فعالان عرصه فرهنگ افغانستان با برگزاری راهپیمایی اعتراضی در غرب کابل، از شهرداری و مقامات حکومت خواسته ‌اند تا نسبت به تغییر نام خیابانی که به نام فیض محمد کاتب نامگذاری شده، محتاط باشند. صاحب نظران و تاریخ نگاران از فیض محمد کاتب به عنوانِ «پدرِ تاریخ نگاریِ معاصرِ افغانستان» یا «بیهقی افغانستان» یاد کرده ‌اند.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

 منابع این هفته : خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۷۱- ۷۲

پیوست‌ها: