iran  

707070707070

 دومین سالگرد کشته شدن ستار بهشتی در زندان

     مواد نقض فاحش حقوق بشر

ضرب و شتم و بازجویی یک درویش گنابادی در ایلام
مجذوبان نور ۶ آبان ۱۳۹۳ دو تن از ماموران لباس شخصی با استفاده از زور و بدون ارائه حکم قانونی آقای رضا فردوس مقدم، از دراویش ساکن دره شهر را بازداشت و برای ساعتی تحت بازجویی همراه با ضرب و شتم قرار دادند.

 دفاع محمدجواد لاریجانی از اعدام ریحانه جباری
بی بی سی فارسی ۸ آبان ۱۳۹۳ محمدجواد لاریجانی، معاون حقوق بشر قوه قضاییه ایران، در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان از اعدام ریحانه جباری دفاع کرد.
محسنی اژه ای و وزارت اطلاعات بر اعدام ریحانه جباری اصرار داشتند

 اعدام ۱۲ زندانی طی ۱۱ روز در زندان مرکزی ارومیه
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۹ آبان ۱۳۹۳ کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران اطلاع یافته است که  از روز ۲۶ مهرماه تا هفتم آبان ماه، ۱۲ زندانی محکوم به اعدام  متهم به جرائم مواد مخدر، قتل و سرقت مسلحانه در زندان مرکزی ارومیه اعدام شدند.

 مادر ستار بهشتی: تا زنده ام، پیگیر پرونده فرزندم خواهم بود
ملی مذهبی ۱۰ آبان ۱۳۹۳ مراسم دومین سالگرد کشته شدن ستار بهشتی روز پنجشنبه ۸ آبان ماه ۱۳۹۳ در منزل مادر او در رباط کریم و با حضور جمعی از فعالان مدنی برگزار شد.

     زندان

 جایزه “آزادی و مسئولیت علمی” برای امید کوکبی، فیزیک‌دان زندانی
دویچه وله ۶ آبان ۱۳۹۳ جایزه‌ی سال ۲۰۱۴ انجمن جهانی “پیشبرد علم” به امید کوکبی، فیزیک‌دان و زندانی سیاسی تعلق گرفت. مسئولان این انجمن ایستادگی کوکبی در دفاع از “آزادی علمی” و تن ندادن او به همکاری با آن‌چه به آن اعتقاد ندارد را ستودند.

امید کوکبی برنده جایزه جهانی «آزادی و مسوولیت»: شجاعت و ایستادگی برای نقض نکردن اخلاق علمی
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۷ آبان ۱۳۹۳ امیدکوکبی، دانشجوی نخبه ایرانی که با حکمی غیرعادلانه محکوم به ده سال حبس است، برنده جایزه بین المللی «آزادی و مسوولیت» از «انجمن ارتقاء علم آمریکا» شد. امید کوکبی اولین دانشجوی دکترایی است که این جایزه را از آن خود می کند. انجمن ارتقاء علم آمریکا یک سازمان بین المللی است که هدفش ارتقا و استفاده علم به نفع همه مردم است.

 وکیل غنچه قوامی: حکم موکلم صادر شده، ولی ابلاغش نمی‌کنند
بی بی سی فارسی ۱۰ آبان ۱۳۹۳ محمود علیزاده طباطبایی، وکیل غنچه قوامی، شهروند ایرانی-بریتانیایی زندانی در ایران، می‌گوید که قاضی پرونده موکلش، حکمی را به او نشان داده است که براساس آن، خانم قوامی به یک سال حبس محکوم شده است.

    دفاع از حقوق بشر

 کانون شهروندی زنان: مهدیه گلرو را سریع و بی قید و شرط آزاد کنید
ادوارنیوز ۷ آبان ۱۳۹۳ کانون شهروندی زنان با صدور بیانیه نسبت به بازداشت مهدیه گلرو اعتراض کرد. مهدیه گلرو از اعضای کانون شهروندی زنان که تصویرش در تجمع اعتراضی در مقابل مجلس شورای اسلامی در رسانه‌ها منعکس شده بود، صبح روز یک‌شنبه ۴ آبان در خانه‌اش بازداشت شده‌است.

 شورای حقوق بشر سازمان ملل پرونده ایران را بررسی کرد
بی بی سی فارسی ۹ آبان ۱۳۹۳ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد جلسه‌ای را برای بررسی ادواری وضعیت حقوق بشر در ایران برگزار کرده است.
آلمان خواستار لغو مجازات اعدام در ایران شد

 دولت آمریکا خواستار آزادی جیسون رضاییان شد
خبرنگاران ایران ۹ آبان ۱۳۹۳ جِن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه خواستار آزادی جیسون رضاییان شد.

 کارزار «مبارزه‌با‌مصونیت» گزارش‌گران بدون مرز:١٠ چهره برای مبارزه با فراموشی
سازمان گزارشگران بدون مرز ۹ آبان ۱۳۹۳ به مناسبت ٢ نوامبر (١١ آبان) نخستین روز جهانی پایان دادن به مصونیت از مجازات برای عاملان جنایت علیه روزنامه‌نگاران، گزارش‌گران بدون مرز، ١٠ مورد مصونیت از مجازات در سراسر جهان را به شکل نمادین معرفی می‌کند. اینگونه گزارش‌گران بدون مرز با بسیج افکار عمومی، خواهان اعمال فشار بیشتر بر مسئولان حکومتی است تا آمران و عاملان این جنایات به دست عدالت سپرده شوند.

 زن ستیزی در مجلس، اسیدپاشی در خیابان
مرکز حامیان حقوق بشر ۹ آبان ۱۳۹۳ بیش از ۲۴۰ تن از کنشگران حقوق زنان و فعالان مدنی و حامیان آنها با امضای بیانیه ای نسبت به افزایش خشونت علیه زنان در شکل اسیدپاشی و ایجاد حاشیه امن برای خشونتگران از طریق تصویب کلیات طرح آمران به معروف و ناهیان از منکر درمجلس اعتراض کردند

 سازمان ملل خواستار بخشش مجازات‌های روزنامه‌نگاران شد
جرس ۱۱ آبان ۱۳۹۳  مقام‌های سازمان ملل متحد امروز، یکشنبه، از دولت‌های سرتاسر جهان خواستند تا مجازات‌ها علیه روزنامه‌نگاران و خبرنگاران را مشمول تخفیف و عفو قرار دهند.

     زنان

 گفت و گو با یک قربانی: پوزخند قاضی بدتر از تجاوز بود
ایران وایر ۷ مهر ۱۳۹۳ وقتی مصاحبه مینا خانی را در ایران وایر خوانده بود، با من تماس گرفت. حتی خیالش را هم نمی‌کردم که پشت آن نگاه آرام چه روزهای دهشتباری از خاطره تجاوز خوابیده؟ چند در بسته را در راهروهای هزار توی دادگاه خانواده باز کرده؟ با انبوه نگاه های حقارت بار و کنجکاو دیگران چه کرده؟ چند بار راهروهای دادگستری را به دنبال لحظه‌ای فهم مشترک پایین و بالا رفته؟ … گفت‌و‌گوی من و شیرین، دانشجوی بیست و شش سالهٔ مهندسی منابع طبیعی از تهران به برخی از این سوال ها پاسخ داده است.

 جنسیت‌زدگی؛ از جوک‌های تجاوز تا اسیدپاشی خیابانی
بیدارزنی ۷ آبان ۱۳۹۳ سکسیسم (جنسیت‌زدگی) درجات مختلفی دارد٬ از رفتارهای روزمره و عادی که‌ گاه حتی نشانه احترام و ادب نسبت به زنان تلقی می‌شود، تا جوک‌های ضد زن و تحقیرکننده توانایی‌های زنان و در درجه آخر قوانین تبعیض‌آمیز و خشونت‌آمیز علیه زنان.

 مصلحی: سرویس جاسوسی انگلیس پشت صحنه اسیدپاشی اصفهان است
بی بی سی فارسی ۸ آبان ۱۳۹۳ حیدر مصلحی، وزیر پیشین اطلاعات ایران شب گذشته (چهارشنبه ۷ آبان ماه) در مورد حملات اسیدپاشی اصفهان گفت: “عده ای از اسیدپاشی اصفهان، فضای سنگین رسانه‌ای را راه‌اندازی کردند که به‌ طور دقیق طراحی شده بود و پشت‌صحنه آن هم سرویس‌های جاسوسی هستند. بنده اطمینان دارم سرویس جاسوسی انگلیس (ام.آی.۶) پشت این موضوع است.”

 ۵۰ خواسته جامعه جهانی از ایران برای رفع تبعیض از زنان، دختران و اقلیت‌های جنسی
عدالت برای ایران ۹ آبان ۱۳۹۳ ممنوع کردن ازدواج‌های اجباری و زودهنگام، توقف عمل‌های جراحی به منظور تغییر جنسیت اجباری، به رسمیت شناختن حقوق همجنسگرایان و رفع تبعیض‌های جنسیتی از جمله توصیه‌هایی بود که کشورهای مختلف در دومین اجلاس بررسی ادواری وضعیت حقوق بشر ایران به این کشور ارائه دادند.

 دختران کار، آزارهای جنسی را دیوار نویسی می‌کنند
ایسکانیوز ۱۰ آبان ۱۳۹۳ سخن گفتن درباره آزار جنسی دختران کار، امری متداول نیست. شرایط فرهنگی امکان گفتگو در این‌باره و شنیدن و انتقال مستقیم تجربه‌های زیسته دختران کار را تقریبا غیرممکن می‌سازد و راهی برایمان باقی نمی‌گذارد جز مراجعه به تجربه‌های کاری مددکاران اجتماعی. پای صحبت مددکاران که می‌نشینیم از سکوت جامعه می‌نالند و البته کوهی از آزارهای جنسی که روح و تَن دختران کار را زخم زده‌است. کار در کودکی کافی نیست که آزارهای جوراجور سیاه سیاه سیاه هم به آن اضافه می‌شود.

 خشونت‌‌خانگی ارتباط مستقیمی با میزان تراکم محل زندگی افراد دارد
ایلنا ۱۰ آبان ۱۳۹۳ همسران کم سواد، بیمار و خانه‌دار بیشتر از دیگر گروه‌ها در معرض خشونت همسرآزاری قرار دارند./یشتر شوهران بدرفتار از خانواده‌هایی خشن برآمده‌اند و از ابتدای کودکی خود شاهد کتک خوردن زنان خانواده بوده و یا خود هدف کودک آزای قرار گرفته‌اند.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

برداشت از منابع آب ۳۰۰ دشت ایران ممنوع شد
بی‌بی‌سی فارسی ۷ آبان ۱۳۹۳ جهانگیر حبیبی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفته که بهره برداری از آب ۳۰۰ دشت از ۵۰۰ دشت کشور ممنوع شده است.

 روزانه هشت نفر در ایران به دلیل سوءمصرف مواد مخدر می‌میرند
رادیو فردا ۱۱ آبان ۱۳۹۳ نحیف حسینی، معاون اداری، مالی و امور مجلس در ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید روزانه هشت نفر در ایران به دلیل سوءمصرف مواد مخدر می‌میرند.
سن «اکثر» قربانیان روزانه مواد مخدر در ایران «۲۵ تا ۳۰ سال» است

 بلاتکلیفی برای بیماران خاص و صعب‌العلاج
روزنامه شهروند ۱۱ آبان ۱۳۹۳ ١۵ آبان که بیاید، طرح تحول نظام سلامت، درست ۶ماهه می‌شود. از پانزدهم اردیبهشت‌ماه که استارت تحول زده شد، نظام سلامت، تغییرات زیادی به خود دید، خیلی از مشکلات حل شد و هزینه پایین رفت. در این دایره اما بیماران خاص، صعب‌العلاج‌ها، همان‌ها که دردشان با یک ماه و دو ماه و حتی یک‌سال و چند سال، درمان نمی‌شود، همان تالاسمی‌ها، هموفیلی‌ها، سرطانی‌ها و ام‌اسی‌ها، اما جایی نداشتند. هزینه‌های درمانشان، بستری‌شان، خدماتشان اما تفاوتی نکرد. هرچند آنها هم مانند سایر بیماران، خدمات عمومی را ارزان‌تر می‌گرفتند اما ماهیت دردی که می‌کشند، خاص و سخت درمان شدنشان، آنها را در جایگاه دیگری قرار می‌دهد که با این تغییر و تحول‌ها، مشکل آنها کم نشد.

     فرهننگ 

یک کنسرت موسیقی «مجوزدار» با دخالت فرماندار رودسر لغو شد
رادیو زمانه ۶ آبان ۱۳۹۳ کنسرت موسیقی «سپهر» با آن‌چه «دخالت» امیر جانبازی، فرماندار شهرستان «رودسر» گیلان خوانده شده، لغو شد.

   سیاست

حمید رسایی می‌گوید ۱۱۰ نماینده مجلس برای برگزاری علنی دادگاه مهدی هاشمی‌رفسنجانی نامه نوشته‌اند
رادیو فردا ۱۰ آبان ۱۳۹۳ حمید رسایی، از نمایندگان اصول‌گرای مجلس ایران، از تحویل نامه ۱۱۰ نماینده مجلس به قاضی پرونده مهدی هاشمی‌رفسنجانی  برای برگزاری علنی دادگاه فرزند اکبر هاشمی‌رفسنجانی خبر داد.
مهدی هاشمی:‌ از برگزاری دادگاه علنی استقبال می‌کنم

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، مهر، ایلنا، ایسکانیوز روزنامه‌های آرمان،  شهروند سایت‌های رادیو فردا، خبرنگاران ایران، میدان، ملی مذهبی، جرس، ادوار نیوز، ایران وایر مجذوبان نور، رادیو زمانه، دویچه وله، بیدارزنی، بی‌بی‌سی‌ فارسی،  سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، امنستی، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، عدالت برای ایران، مرکز حامیان حقوق بشر، سازمان گزارشگران بدون مرز

۷۰

پیوست‌ها: