افغانستانمینار جام غور در حدود دو سانتی انحنا پیدا کرده است

کابل بانک از تکشیل تا بحران/ منبع: اطلاعات روز

  موارد نقض فاحش حققو بشر

طالبان یک نفر را به اتهام جاسوسی در بغلان سر بریدند
فارسی.رو/ ۱۰ قوس ۱۳۹۳ مقامات ولایت بغلان از سر بریدن یک نفر توسط طالبان خبر دادند. آنان می گویند: تحقیقات نشان می دهد این شخص به اتهام جاسوسی توسط طالبان به قتل رسیده است.

 زنان

جسد کشته‌ شدۀ یک دختر ۳ ساله در ولسوالی میوند کندهار پیدا شد
خامه پرس/ ۸ قوس ۱۳۹۳ مقام‌ ها در ولات کندهار می ‌گویند: پولیس جسد کشته ‌شدۀ یک دختر سه ‌ساله را در ولسوالی میوند این ولایت پیدا کرده ‌است. ضیا درانی، سخنگوی ولایت کندهار گفت: جسد این دختر در منطقۀ کاریز شیرعلی ولسوالی میوند دریافت گردیده ‌است. رویدادهای اخیر کشتار این‌ چنینی کودکان در کشور بیش‌تر توام با تجاوز جنسی بوده است.

 مبارزه با رسم ‘بد دادن’ دختران در جامعه افغانستان
صدای امریکا/ ۹ قوس ۱۳۹۳ مسوولین نهاد ابتکار آزاد و مدنی برای صلح می گویند: پژوهشی را تحت عنوان “کتمان جرم با مصلحت خشونت بار” بخاطر ارزیابی قضایای “بد دادن” در ولایات کابل، پروان و پنجشیر در سال ۲۰۱۴ میلادی انجام داده و این پژوهش نشان داده که هنوز هم رسم بد دادن در این ولایات بیشتر صورت می گیرد. این پژوهش در نتیجه مصاحبه با ۱۰۰۰ نفر که شامل ۸۰۰ فرد عادی جامعه و ۲۰۰ فرد دولتی و رهبران قومی و بزرگان قوم بوده، صورت گرفته است.

 یک دختر ۲۲ ساله دانشجو در تخار خودکشی کرد
فارسی.رو/ ۵ قوس ۱۳۹۳ عبدالخلیل اسیر؛ سخنگوی پولیس تخار تایید کرد که یک دختر دانشجوی دانشگاه تخار توسط تفنگچه خودکشی کرده است. او گفته است که این دختر ۲۲ سال سن داشته و با شلیک گلوله به زندگی خود پایان داده است. عبدالخیل اسیر می گوید: بررسی های ابتدایی نشان می دهد که حادثه خودکشی بوده اما هنوز انگیزه اصلی آن مشخص نیست.

 خشونت، سلب حقوق زن
رادیو کلید/ ۹ قوس ۱۳۹۳ خشونت علیه زنان به هر گونه عمل خشونت ‎آمیز بر پایه جنسیت که بتواند منجر به صدمۀ فزیکی، بدنی، جنسی یا روانی زنان منجر شود، گفته شده است. این خشونت‎ ها شامل تهدید، اِعمال اجبار، یا سلب مستبدانهٔ آزادی (چه در اجتماع و چه در زندگی شخصی) و لت و کوب می‌ شود.

 ریاست جمهوری افغانستان: چهار زن عضو کابینه جدید خواهند بود
بی بی سی/ ۹ قوس ۱۳۹۳ محمد اشرف غنی رییس جمهوری و عبدالله عبدالله، رییس اجراییه تصمیم گرفته اند وزرای حکومت حامد کرزی رییس جمهوری پیشین، در کابینه جدید جایی نخواهند داشت. بر اساس توافقاتی که بین آقایان غنی و عبدالله صورت گرفته، قرار بر این است که تمامی وزرا در کابینه دولت وحدت ملی، چهره‌ های جدید باشند. چهار کرسی هم به زنان اختصاص داده شده است. توافق شده است که نامزدان وزارت ‌های فنی، باید مسلکی و دانش آموخته همان فن باشند.

 ورزش بانوان نیازمند توجه بیشتر
۸صبح/ ۱۱ قوس ۱۳۹۳ شکست‌ های سنگین تیم ملی فوتبال بانوان کشور در رقابت‌ های جنوب آسیا، مسوولان این فدراسیون را به انحلال این تیم وادار ساخت. فدراسیون فوتبال افغانستان در نظر دارد تا در آینده نزدیک کمیته بانوان را با مدیریت جدید معرفی کند. بازیکنان تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان که در کابل زندگی می‌ کنند می‌ توانند تمرینات خود را زیر نظر فدراسیون فوتبال کابل آغاز کنند و کمیته جدید بانوان بازیکنان نخبه را از فوتبال بانوان ولایات به تیم ملی جذب خواهد کرد.

  حامیان و فعالان

معترضان در شمال افغانستان برای چند ساعت شاهراه کابل، بغلان را مسدود کردند
خبرگزاری بخدی/ ۸ قوس ۱۳۹۳ شماری از شهروندان بغلان در اعتراض به آن چه آنان کارکرد ضعیف مقام های محلی این ولایت عنوان کرده دست به تظاهرات زدند. آنان که تعدادشان نزدیک به دوصد نفر بود با راه اندازی تظاهراتی، شاهراه کابل، بغلان را مسدود کردند. معترضان گفتند: فساد اداری در ادارات دولتی بغلان آنان را به ستوه آورده و خواستار برکناری شماری از مقام های این ولایت شدند.

  حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

یک مؤسسه در غزنی سه میلیون دالر اختلاس کرده است
پژواک/ ۹ قوس ۱۳۹۳ سرپرست ولایت غزنی ادعا می کند: مؤسسه “سی سی آی”، از یک پروژه انکشافی سه میلیون دالر اختلاس نموده است. مؤسسه CCI که از اداره انکشافی امریکا USAID تمویل می شود، پول را بالای پروژه ها در ولایات به مصرف می رساند. موسی خان اکبرزاده سرپرست ولایت غزنی گفت: مؤسسه یادشده، جواز کار ندارد و در ولسوالی های مقر، گیلان و قره باغ، کمک های انکشافی بین المللی را جمع آوری می کند.

 شینواری: راه لاجورد کوتاه ترین راه ترانزیتی به بازارهای بین المللی می باشد
رادیو آزادی/ ۸ قوس ۱۳۹۳ افغانستان نزدیک ترین راه اتصال ترانزیتی را با ایران از راه بندر چاه بهار و بندرهای کراچی دارد، اما حکومت افغانستان می گوید: برای انتقال کالاهای تجارتی راه ترکمنستان برای افغانستان کم هزینه است. مُزمل شینواری معین وزارت تجارت و صنایع افغانستان می افزاید: به کارگیری از سیستم “تیر” را برای بهبود تجارت افغانستان بسیار مهم می داند.

 نزدیک به دو میلیون طفل به کارهای شاقه مصروف اند
رادیو وطندار/ ۵ قوس ۱۳۹۳ حسام الدین همراه معین وزارت کار و امور اجتماعی امروز هنگام نشر گزارش سازمان بین‌ المللی کار در مورد وضعیت اطفال در کوره ‌های خشت‌ پزی گفت: در حدود ۱٫۹ میلیون طفل در کشور مصروف کارهای شاقه هستند. در همین سازمان بین ‌المللی کار یا (ILO) به همکاری یونسف و وزارت کار و امور اجتماعی گزارشی را زیر نام “شکستن قالب” در مورد وضعیت اطفال که در کوره‌ های خشت‌ پزی کار می ‌کنند، به نشر رساند.

 اعتراض یک حزب تندروی اسلامی در افغانستان، به ترویج اسلام معتدل
رادیو فرانسه/ ۸ قوس ۱۳۹۳ با انتشار خبر گشایش یک مرکز آموزش های اسلامی در افغانستان که ترویج اسلام معتدل را هدف خود اعلام کرده است، حزب اسلامی تحریر با انتشار بیانیه ای با برپایی این مرکز آموزشی ابراز مخالفت کرد. این مرکز آموزشی توسط دولت افغانستان و به یاری کمک های مالی عربستان سعودی بر پا می شود و مدیریت آن را هر دو کشور به طور مشترک بر عهده می گیرند.

 دادگاه ابتدایی حوزه‌ چهارم شهر کابل یک مرد را به اعدام محکوم کرد
طلوع نیوز/ ۹ قوس ۱۳۹۳ محمد شاپور سارنوال پرونده‌ دادالله می‌گوید: دادالله پس از آن که خانه‌ ای را در منطقه حوزه‌ یازدهم شهر کابل دزدی کرد، یک زن را در برابر چشمان کودکانش خفه کرده است. این مرد که دادالله نام دارد همراه با یک همکارش چهار ماه پیش با استفاده از لباس پولیس به یک خانه داخل شد و پس از دزدیدن پول و زیورآلات یک زن را هم کشت.

 نسل سوم حقوق بشر: همبستگی، صلح پایدار، محیط زیست سالم و ارتباطات

سازمان بهداشت جهانی: سل روزانه ۳۶ افغان را می کشد
بی بی سی/ ۸ قوس ۱۳۹۳ ثریا دلیل سرپرست وزارت صحت افغانستان می گوید: حدود ۵۸ هزار مورد جدید ابتلا به این بیماری در کشور افزوده می‌ شود. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که آمار مرگ و میر ناشی از بیماری سل در افغانستان با افزایش ۳۰ درصدی، به ۱۳ هزار نفر در سال رسیده است. دو سال پیش آمار تلفات بیماری سل در افغانستان، از سوی سازمان بهداشت جهانی ده هزار نفر در سال اعلام شده بود.

وضعیت بی جاشدگان در مزارشریف نگران کننده است
خبرگزاری جمهور/ ۹ قوس ۱۳۹۳ عبدالصبور قادری می ‌گوید: بیش از ۲۰ هزار خانواده در سال اخیر از مناطق مختلف شمال آواره شده اند و فعلا در حومه های شهر مزار شریف زندگی می کنند که با وضعیت ناگوار معیشتی و بی سر پناهی روبرو هستند. این بیجا شدگان که در شهرک‌ قالین بافان در شرق مزار، شهرک همدرد، کارته مولانا، علی‌آباد، یکه توت و یکه باغ ساکن شده اند، در وضعیت دشواری بسر می برند که نه سرپناهی برای محفوظ ماندن از سرمای زمستان دارند و نه لباس و پوشاک گرم زمستانی و نه سوخت و غذای کافی برای گذران فصل سرما در اختیارشان است.

 دید‌بان شفافیت: قانون حق دسترسی به معلومات به تعدیل نیاز دارد
۸صبح/ ۱۱ قوس ۱۳۹۳ پس از توشیح قانون حق دسترسی به معلومات، شماری از نهادهای خبرنگاری و تحقیقی از کمبودها و موارد مبهم در این قانون سخن زدند و خواهان تعدیل این قانون شدند. قانون حق دسترسی به معلومات توسط رییس ‌جمهور غنی توشیح شد. این قانون به خبرنگاران و اهل تحقیق اجازه می ‌دهد تا به اسناد دولتی دسترسی داشته باشند.

 انتقال اچ آی وی در افغانستان عمدتا از راه خون است
صدای امریکا/ ۱۱ قوس ۱۳۹۳ افغانستان از جمله کشور هایی است که در آن رقم مبتلایان به ایدز رو به افزایش نهاده است. داکتر فدا محمد پیکان، رییس برنامۀ مبارزه و کنترول بیماری ایدز در وزارت صحت عامه می گوید: افزایش آزمایشات طبی باعث شده تا افراد بیشتری مصاب شناسایی گردند اما می افزاید که رقم مبتلا به آن بیماری کاهش یافته است. انتقال بیماری ایدز در افغانستان عمدتاً از راه انتقال خون افراد مصاب، به افراد سالم صورت می گیرد.

  جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
حمله به دفتر یک موسسه خارجی در غرب کابل دو کشته بر جا گذاشت. در اثر انفجار ماین در نزدیک یک مکتب در ولایت لوگر یک متعلم کشته شد. در اثر انفجار یک ماین در مندوی شهر مزارشریف چهار تن زخم برداشتند. درگیری در منطقه وزیر محمد اکبر خان با کشته شدن دو حمله کننده پایان یافت. انفجاری در یک مسجد در ننگرهار، ۳۶ نمازگزار را زخمی کرد.

تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
۲۶ طالب در حمله به پایگاه باسشن در هلمند کشته شدند. یک سرباز اردو در ولایت غزنی، ۵ طالب را به قتل رساند. بیش از ده سرباز ارتش در ولسوالی سنگین ولایت هلمند کشته شدند. یک قوماندان شبکه القاعده در افغانستان در نتیجه حمله هواپیماهای بدون سرنشین ناتو کشته شد. سه پولیس سرحدی در قندهار شهید شدند.

امنیت ملی افغانستان استراتژی خود را تغییر می دهد
فارسی.رو/ ۹ قوس ۱۳۹۳ مقامات ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان گفته اند که به منظور بهبود وضعیت امنیتی کشورشان به زودی استراتژی خود را تغییر خواهند داد. آنان می گویند: کار روی طرح استراتژی جدید امنیت افغانستان شروع شده است. حسیب صدیقی؛ سخنگوی ریاست امنیت ملی افغانستان گفت: در این استراتیژی در مورد تعریف مشخص دشمن، صلاحیت ها و برنامه های خاص برای مبارزه با تروریزم توضیحات مفصل گنجانیده خواهد شد. بیشتر بخوانید: ریاست امنیت ملی: بزرگترین مرکز تروریستی شبکه‌ حقانی در کابل نابود شد  صدیقی: در جنگ روان در افغانستان، حلقات استخباراتی منطقه دست دارند

جنرال ظاهر استعفا داد
تلویزیون یک/ ۹ قوس ۱۳۹۳ مسوولان پولیس کابل تایید کرده اند: جنرال ظاهر ظاهر، فرمانده‌ پولیس این شهر از سمتش استعفا داده است. حشمت ستانکزی، سخنگوی پولیس این موضوع را تایید کرده است. ستانکزی در مورد علت استعفای آقای ظاهر چیزی نگفت؛ اما ظاهراً در جریان چند ماه گذشته، او به شدت زیر فشار رویدادهای سیاسی بوده است.

شورای علما: حملات اخیر در افغانستان وحشیانه است
صدای امریکا/ ۹ قوس ۱۳۹۳ شورای علمای افغانستان حملات اخیر بم گذاری و انتحاری در ولایات کابل، پکتیکا و ننگرهار را وحشیانه خوانده آن را به شدت تقبیح کرده است. این شورا، به دنبال انتقادات شدید مردم و قانونگذاران افغان از آن چه آنان خاموشی شورای علما خوانده بودند، با نشر اعلامیه، حملات اخیر را محکوم کرده است.

  سیاست

سرور دانش: قانون اساسی کشور در جریان دو سال آینده بازنگری خواهد شد
بخدی نیوز/ ۸ قوس ۱۳۹۳ محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری کشور می گوید: قانون اساسی افغانستان هر چند به گفته او یکی از پیشرفته ترین قانون های اساسی در ۹ دهه اخیر به شمار می رود، اما در یازده سال گذشته در مراحل اجرا مشکلات زیادی را به همراه داشته است. آقای دانش افزود: قانون اساسی نیاز جدی به تعدیل و بازنگری دارد.

زمامداران اراده تطبیق قانون را ندارند
هشت صبح/ ۹ قوس ۱۳۹۳ سرور دانش معاون دوم ریاست‌ جمهوری می‌گوید: در بسیاری حالات قانون اساسی موجود نواقصی نداشته اما زمامداران اراده‌ ای برای تطبیق آن نداشته ‌اند. به گفته‌ آقای دانش، قوای سه‌ گانه دولت بارها قانون اساسی را در عرصه اجرای صلاحیت ‌های خودشان نقض کرده‌ اند.  وی افزود: دولت در فراهم کردن زمینه ‌های اجرای کامل مواد قانون اساسی کوتاهی کرده است.

حکومت وحدت ملی وزرای نو معرفی می کند
صدای امریکا/ ۹ قوس ۱۳۹۳ سخنگوی رییس جمهور افغانستان می گوید: روی تشکیل کابینه میان رییس جمهور و رییس اجراییه توافق صورت گرفته است. نظیف الله سالارزی گفت: بر اساس این توافق همه اعضای کابینه جدید چهره های جدید خواهند بود. او افزود: اعضای کابینه جدید به ولسی جرگه مرحله وار معرفی خواهند شد اما او زمان این کار را مشخص نساخت.

کننگهم: چرخ تاریخ دیگر به نفع طالبان در گردش نیست
رادیو آزادی/ ۹ قوس ۱۳۹۳ سفیر امریکا در افغانستان در مراسم خدا حافظی گفت: طالبان باید بدانند که ترور و وحشت آنان را به قدرت نمی رساند و این که زمان آنان دیگر گذشته است. آقای جیمز کننگهم افزود: چرخ تاریخ دیگر به نفع طالبان در گردش نیست و این که دورنمای خالی و خیالی طالبان با آرمان های مردم افغانستان سازگاری ندارد.

معینان سرپرست شدند
۸صبح/ ۱۱ قوس ۱۳۹۳ رییس ‌جمهور غنی فرمانی صادر کرد که بر اساس آن به جز چهار وزارت‌ خانه، همه‌ سرپرست وزیران خانه ‌نشین شدند و معینان این وزارت خانه ‌ها به عنوان سرپرست وزارت‌ خانه‌‌ ها معرفی شده ‌اند. معینانی که جدیدا به عنوان سرپرست‌ وزیران معرفی شده‌ اند، تا زمانی در این پست ‌ها باقی می مانند که کابینه جدید معرفی شود. بیشتر بخوانید: واکنش اعضای ولسی جرگه به برکناری وزرای سرپرست

  فرهنگ

مرکز علم و فرهنگ روسیه به زودی در کابل افتتاح می شود
خبرگزاری جمهور/ ۸ قوس ۱۳۹۳ الکساندر مانتسکی سفیر روسیه در کابل، حین ملاقات با یک هیات افغانی در وزارت خارجه روسیه در مورد آغاز به کار مرکز علم و فرهنگ روسیه در کابل گفت: خانه فرهنگی روسیه برای ترویج زبان و فرهنگ روسی و نیز نزدیکی روابط فرهنگی میان دو کشور فعالیت خواهد کرد. این مرکز فرهنگی دارای کتابخانه ای مجهز هم هست و تمام علاقمندان، به انواع منابع اطلاعاتی در مورد روسیه دسترسی خواهند داشت.

نیویارک تایمز: مینار جام غور در حدود دو سانتی انحنا پیدا کرده است
خبرگزاری باختر/ ۷ قوس ۱۳۹۳ روزنامه نیویارک تایمز مطلبی را در مورد مینار جام غور نشر کرده است که در آن آمده است این مینار توجه هزاران جهانگرد را به خود جلب کرده است. نیویارک تایمز به دستور محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان اشاره کرده که خواسته تا گروهی از متخصصان به کار گماشته شوند و مساله کج شدن این منار را بررسی کنند.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران  

منابع این هفته: خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۷۵

پیوست‌ها: