افغانستان

635237777260582571
ششم جدی روز ورود قوای ارتش سرخ شوروی به افغانستان/ منبع عکس

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

درگیری بین کوچیان و شماری از باشنده های ولسوالی بره کی برک ولایت لوگر
رادیو آزادی/ ۲ جدی ۱۳۹۳ مقامات محلی ولایت لوگر می گویند: در نتیجه درگیری مسلحانه میان کوچیان و شماری از باشنده های ولسوالی بره کی برک ولایت لوگر سه تن کشته و شش تن دیگر زخمی شدند. محمد رحیم امین ولسوال بره کی برک گفت: این درگیری به دلیل اختلافات روی تصاحب زمین، در منطقه خاکی این ولسوالی آغاز شده است.

 زنان

حقوق بشر افغانستان می گوید: در ۷ ماه ۳۰۱۷ مورد خشونت علیه زنان ثبت شده است
رادیو آزادی/ ۵ جدی ۱۳۹۳ ثریا صبحرنگ کمیشنر سازمان ملل متحد گفت: از این میان ۳۰۱۷ مورد خشونت علیه زنان، تنها ۲۶۵ مورد آن را خشونت های جنسی تشکیل می دهد. مواردی که بیشتر باعث نگرانی ما هست، قتل های ناموسی و تجاوزارت جنسی می باشد. در این میان شماری از فعالان حقوق زن، از رییس جمهور و رییس اجرایی حکومت می خواهند به وعده های شان که در هنگام مبارزات انتخاباتی در زمینه کاهش خشونت علیه زنان داده بودند، عمل کنند.

 دو زن در فاریاب به قتل رسیدند
رادیو کلید/ ۵ جدی ۱۳۹۳ دو زن در فاریاب به قتل رسیدند. مسوولان امنیتی در فاریاب می گویند: افراد مسلح ناشناس در این ولایت یک زن را با دخترش به ضرب گلوله به قتل رساندند و یک طفل دیگر را زخمی کردند. سید مسعود یعقوبی، سخنگوی قوماندانی امنیه فاریاب گفت: این حادثه در منطقه فامیلی های مرکز ولسوالی شیرین تگاب رخ داده است.

 سقوط بی سرو صدای تیم ملی کرکت زنان افغانستان
صدای امریکا/ ۴ جدی ۱۳۹۳ در کنار جریانات داغ سیاسی و امنیتی در افغانستان، رویدادهای ورزشی به ویژه کرکت همواره خبرساز بوده است. در کنار دستاوردهای کرکت در افغانستان یکی هم ایجاد تیم کرکت زنان است که در سال ۲۰۱۰ شکل گرفت. اما شماری از بازی های این تیم در جریان سال روان به دلیل تهدید طالبان، ناامنی و باورهای محافظه کارانه فسخ شد که در نهایت منجر به کاهش بازیکنان در این تیم شد. نسیم الله دانش، رییس جدید کرکت برد افغانستان می گوید: چنین تیمی وجود ندارد.

 کشته ‌شدن یک زن توسط شوهرش در لوگر
خامه پرس/ ۴ جدی ۱۳۹۳ یک مرد در ولایت لوگر خانمش را به قتل رسانده و خود را به پولیس تسلیم کرد. مقام‌های امنیتی لوگر تا کنون در مورد این روی‌داد اظهار نظر نکرده‌ اند. خشونت علیه زنان یکی از نگرانی‌ های نهادهای پشتیبان حقوق بشر و حقوق زنان در افغانستان بوده است که طی سیزده‌ سال اخیر نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش نیز یافته است.

 شرکت خصوصی تنویر جایزه سال ۲۰۱۴ را در خصوص صنعت قالین زنان افغان بدست آورد
رادیو آزادی/ ۳ جدی ۱۳۹۳ اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گوید: شرکت خصوصی تنویر جایزه سال ۲۰۱۴ را در خصوص صنعت قالین زنان افغان بدست آورده است. خانجان الکوزی معاون این اتاق می گوید: در این رقابت حدود ۴۰۰ شرکت سرمایه گذاری جهان در شهر ابوظبی امارات متحده عربی اشتراک کرده بودند و صنعت قالین زنان افغان توانست مقام اول را از آن خود کند.

  حامیان و فعالان

انتقاد گروه هماهنگی عدالت انتقالی از تغییر موضع امریکا در قبال طالبان
۸صبح/ ۶ جدی ۱۳۹۳ گروه هماهنگی عدالت انتقالی از تغییر موضع ایالات متحده امریکا در برابر گروه طالبان، انتقاد کرده می ‌گوید: این تغییر، باعث تقویت مواضع طالبان در افغانستان می ‌شود. این گروه می ‌افزاید: در صورتی‌ که مبارزه امریکا علیه طالبان متوقف شود، گروه طالبان تقویت می ‌شود. هم‌چنین ایالات متحده امریکا، اخیرا چهار زندانی طالب را از زندان گوانتانامو آزاد کرد. به نقل از اعضای شورای عالی صلح، دولت افغانستان از ایالات متحده امریکا خواسته که هشت زندانی باقی ‌مانده طالبان را نیز از زندان گوانتانامو آزاد کند.

 یونیسف: تلفات کودکان افغان در سال ۲۰۱۴ در مقایسه با سال های گذشته افزایش یافته است
رادیو آزادی/ ۳ جدی ۱۳۹۳ یونیسف یا صندوق وجهی سازمان ملل برای کودکان می گوید: در سال ۲۰۱۴ میلادی تلفات کودکان افغان در مقایسه با سال های گذشته افزایش یافته است. عزیز فروتن سخنگوی این اداره، در مورد ارقام دقیق تلفات جزییات ارایه نکرد اما گفت: در جریان سال روان تعدادی زیادی کودکان افغان در جنگ ها کشته شده اند.

 مجما: چالش ها در برابر فعالان حقوق بشر و جامعه مدنی در حال افزایش است
رادیو آزادی/ ۶ جدی ۱۳۹۳ مسوولان مجتمع جامعه مدنی افغانستان از افزایش چالش ها و مشکلات در مقابل فعالیت های مدافعین حقوق بشر و فعالان جامعه مدنی در زون شمال ابراز نگرانی می کنند. از سال ۲۰۰۸ به این طرف افزایش روز افزون نا امنی، موجودیت فساد اداری در ارگان های دولتی و کم سواد بودن اکثریت مردم در جامعه از مشکلات موجود در برابر فعالیت مدافعین حقوق بشر به شمار می رود.

  حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

داکتر عبدالله: کمیسیون بررسی تخطی ‌های رسانه‌ ای را لغو می‌ کنیم
۸صبح/ ۶ جدی ۱۳۹۳ داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی گفته است: او در هماهنگی با رییس‌ جمهور، طی روزهای آینده کمیسیون بررسی تخطی‌ های رسانه ‌ای را لغو می ‌کند. آقای عبدالله آزادی بیان را خط سرخ توصیف کرد و افزود که از همین ‌رو حکومت مصمم است تا جلو خشونت و بدرفتاری‌ با خبرنگاران و رسانه ‌ها را بگیرد. بیشتر بخوانید: ذکی دریابی: معرفی من به دادستانی غیرقانونی است

 پارلمان افغانستان پیش‌ نویس بودجه ۱۳۹۴ را رد کرد
فارسی.رو/ ۴ جدی ۱۳۹۳ اعضای پارلمان افغانستان با رد بودجه سال آینده ‌اعلام کردند که میزان بودجه نامتعادل و تخصیص ‌های آن غیرعادلانه و بی منطق است. اما مسوولان وزارت مالیه  افغانستان اعلام کردند: پیش ‌نویس بودجه پیشنهادی متعادل، شفاف و اقتصادی بوده و بر اساس منافع ملی طراحی شده است. تخمین زده می ‌شود که پیش ‌نویس بودجه برای سال آینده حدود ۴۵۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون افغانی باشد که ۲۷۵ میلیارد افغانی آن بودجه عادی و ۱۸۳ میلیارد افغانی آن به بخش توسعه تعلق دارد.

 اشرف غنی: کنترول صندوق پرداخت معاشات پولیس افغان در اختیار حکومت قرار گیرد
افغانستان.رو/ ۶ جدی ۱۳۹۳ رییس جمهور افغانستان از سازمان ملل متحد خواسته است تا کنترول صندوق پرداخت معاشات پولیس افغانستان را در اختیار حکومت این کشور قرار دهد. در حال حاضر برنامه انکشافی سازمان ملل متحد یک صندوق ۵۰۰ ملیون دالری را تشکیل داده است که مسوول پرداخت معاشات پولیس افغانستان می باشد.

 ثبت ۴۸ خودکشی در یک سال در کمیسیون مستقل حقوق بشر ولایت بلخ
فارسی.رو/ ۴ جدی ۱۳۹۳ کمیسیون مستقل حقوق بشر در شمال افغانستان اعلام کرده که آنان امسال ۴۸ مورد “اقدام به خودکشی” را به ثبت رسانده اند. او می گوید: در بین ۴۸ نفری که اقدام به خودکشی کرده بودند، ۱۴ تن جان خود را از دست دادند. به گفته سید محمدسامع مسوول کمیسیون مستقل حقوق بشر در شمال؛ ممانعت برای تحصیل، عدم رعایت حقوق زن و شوهر در خانواده، اختیار ندادن به دختران در امر ازدواج و انتخاب همسر از عوامل مهم در اقدام زنان و مردان به خودکشی است.

 نسل سوم حقوق بشر: همبستگی، صلح پایدار، محیط زیست سالم و ارتباطات

بیش از ١۴٠ مکتب در زابل مسدود است
افغانستان/ ۳ جدی ۱۳۹۳ مسوولان ریاست معارف زابل مى گویند: هنوز هم بیش از نیمى از مکاتب این ولایت، به علت مشکلات امنیتى مسدود مانده و براى گشایش دوبارۀ آن، خواهان کمک سران قومى می باشند. از سوى دیگر شمارى از متعلمین، سران قومى و مسوولان این ولایت مى گویند: که علاوه بر تهدید طالبان مسلح، برخى چالش هاى دیگر نیز در مقابل روند معارف مانع ایجاد مى کند.

  جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در نتیجه انفجار یک ماین در ولسوالی دند ولایت قندهار، ۵ تن کشته و یک تن دیگر زخمی شدند. پنج غیر نظامی در حمله هوایی نیروهای ناتو در لوگر کشته شدند. طالبان مسلح دو غیرنظامی را به ظن همکاری با نیروهای امنیتی در ولسوالی کوهستان ولایت فاریاب به قتل رساندند.

 تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
شش طالب مسلح در پی حملات طیاره های نیروهای خارجی در ولایت ننگرهار کشته شدند. یک قوماندان پولیس محلی در انفجار ماین با دو پولیس دیگر در ولایت لوگر به شهادت رسید. چهار فرد ملکی از اثر اصابت یک راکت در یک منزل در ولایت کاپیسا به شهادت رسیدند.

 حمله به جان یک عضو شورای ولایتی غزنی
خبرگزاری بخدی/ ۵ جدی ۱۳۹۳ ذکیه رحیمی، عضو شورای ولایتی غزنی از سوی مردان مسلح ناشناس مورد حمله قرار گرفت. محمد علی احمدی، معاون سرپرست ولایت غزنی گفت: مهاجمان به بهانه تایید یک سند به خانه خانم رحیمی که در منطقه قلعه شهاده شهر غزنی موقعیت دارد مراجعه کردند و زمانی که این عضو شورای ولایتی از خانه بیرون شد، او را مورد هدف قرار دادند. وی افزود: در گلوله باری مهاجمان مسلح، یک گلوله به صورت خانم رحیمی اصابت کرده است.

 نگرانی از حضور افغان ‌ها در جنگ سوریه
بی بی سی/ ۴ جدی ۱۳۹۳ نوار ویدیویی که به تازگی در شبکه‌ های اجتماعی بین کاربران افغان دست به دست می‌ شود یک شهروند افغان را نشان می‌ دهد که به اسارت نیروهای مخالف دولت بشار اسد رییس جمهوری سوریه در آمده است. در این ویدیوی هشت دقیقه ‌ای، یک شهروند افغان در اتاقی که در دیوار آن پرچم و شعار “جبهه اسلامی” دیده می‌ شود، به زبان فارسی صحبت می ‌کند و می‌گوید: از سوی نظامیان دولت جمهوری اسلامی ایران برای جنگ به سوریه فرستاده شده است. دولت افغانستان می‌گوید: گزارش ‌هایی مبنی بر حضور شهروندان افغان در میدان نبرد سوریه دریافت کرده ‌است.

  سیاست

اتاق تجارت افغانستان: واردات از پاکستان کاهش یافته است
بی بی سی/ ۵ جدی ۱۳۹۳ خان جان الکوزی، معاون اتاق ‌های تجارت و صنایع افغانستان اعلام‌کرد: در شش ماه گذشته میزان واردات اموال پاکستانی از آن کشور به افغانستان کاهش چشم گیری داشته است. آقای الکوزی می افزاید: ارزش مواد وارداتی از پاکستان در شش ماه اول امسال به ۳.۸ میلیارد دالر رسید در حالی که این رقم برای دوره مشابه در سال گذشته ۵ میلیارد دالر ‌بود. اما بر عکس، در این مدت میزان صادرات افغانستان به پاکستان ۵ درصد افزایش یافته ‌است.

 شش جدی و روایت ناتمامِ آن
ماندگار/ ۶ جدی ۱۳۹۳ حادثه‌ ای که در تاریخ ششمِ جدی سال ۱۳۵۸ اتفاق افتاد و افغانستان را زیر چینِ تانک‌ های شوروی خُرد کرد، در صفحات تاریخ معاصر ما بسیار شرم ‌آور و خونین درج شده است؛ حادثه‌ ای که با تبعاتِ خون ‌بار و ویران‌گرِ آن، می ‌تواند بزرگ‌ترین درس برای ما و نسل‌ های پس از ما باشد. چرا که مطالعۀ انبوهی از اسناد و شواهد به ‌جا مانده از رویداد ششم جدی، ما را به درکِ کاملاً درست از جامعۀ افغانستان، مشکلات و مختصاتِ آن راهنمایی می ‌کند.

 چرا آمریکا دیگر طالبان را دشمن نمی ‌داند
بی بی سی/ ۲ جدی ۱۳۹۳ ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که اعضای گروه طالبان را تنها در صورتی هدف قرار خواهد داد که اقدامات آن ها “تهدید مستقیم علیه امنیت آمریکا” محسوب شود. ایمل فیضی، سخنگوی ریاست جمهوری در دوران ریاست جمهوری حامد کرزی در مورد موضع اعلام شده از طرف آمریکا می گوید: موضع اصلی آمریکا در رابطه با ملاعمر رهبر طالبان واضح بود. این نادرست نخواهد بود، اگر بگوییم که در ۱۳ سال گذشته، هیچ گاه ملاعمر هدف اصلی جنگ آمریکا نبوده است.

  فرهنگ

برگزاری مراسم شب یلدا در کابل با سکوت، سوگواری و دلهره
بی بی سی/ ۱ جدی ۱۳۹۳ فعالان حوزه فرهنگ در کابل جشن شب یلدا و آغاز زمستان را با سوگواری گرامی داشتند. آن ها به شورشیان پیام دادند که از حملات آن ها هراسی ندارند و به فعالیت و برپایی فعالیت های فرهنگی ادامه می دهند. این سوگواری در پی مرگ یک فیلم بردار جوان افغان اتفاق افتاد که چند روز پیش در انفجاری انتحاری در یک تیاتر کشته شد.

 برندگان جوایز رقابت خطاطی کابل
بی بی سی/ ۲۸ قوس ۱۳۹۳ انستیتوت فیروز کوه برندگان اصلی رقابت خطاطی میان هنرمندان افغان را در کابل معرفی کرد. حدود شش ماه پیش این انستیتوت به کمک برخی نهادهای داخلی و بین ‌المللی رقابت خطاطی میان سی و پنج هنرمند را شروع کرد که سه نفر از میان آن ها به عنوان برندگان اصلی شناخته شدند.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

 دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر:
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران

 منابع این هفته: خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.
شماره ۷۷ هفت روزنامه افغانستان

 

پیوست‌ها: