haft400px-demobilize_child_soldiers_in_the_central_african_republic-e1423740835441

کودک سرباز/ عکس: وبگاه ائتلاف حمایت از دادگاه بین المللی جزایی

    موارد نقض فاحش حقوق بشر

دریای مدیترانه قربانگاه پناهجویان؛ ده‌ها پناهجوی دیگر کشته شدند
۲۹ پناهجو در آب‌های مدیترانه یخ زدند

اوکراین فقط «وحشی ها» از مهمات خوشه ای استفاده می کنند
دیده بان حقوق بشر ۱۳ فوریه ۲۰۱۵ رییس جمهوری پترو پوروشنکو در دیداری از شهر کراماتورسک در روز ۱۰ فوریه گفت: فقط «وحشی ها» از مهمات خوشه ای استفاده می کنند. سخنان او مشابه واکنش روسیه در اکتبر بود که دیده بان حقوق بشر استفاده دولت اوکراین را از مهمات خوشه ای دردونتسک ثبت کرده بود. در آن زمان یک سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته بود استفاده نیروهای نظامی اوکراین از مهمات خوشه ای «ماهیت وحشی» آنها را نشان می دهد.  در ماه های اخیر، ما استفاده از مهمات خوشه ای را در مناطق زیر کنترل دولت و شورشیان و مرگ و مثله شدن ده ها غیرنظامی را در اثر این سلاح وحشتناک ثبت کرده ایم.

پاکستان دو اعدام به خاطر اتهام هایی غیر از تروریسم وخامت نگران کننده و خطرناک
۱۳ فوریه ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد: اعدام دو مرد که به اتهام هایی غیر از تروریسم محکوم شده بودند، تشدید نگران کننده و خطرناکی در استفاده از مجازات اعدام در پاکستان در پی لغو تعلیق این مجازات در دسامبر گذشته است. این دو تن به اتهام قتل فرزند رییس دیوانعالی  کشور در سال ۲۰۰۴  محکوم شده بودند. پاکستان در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۴ در پی کشتار در مدرسه پیشاور به تعلیق مجازات اعدام برای محکومان به جرایم «تروریستی» در دادگاه های ضد ترور پایان داد. اما اعدام های امروز اولین مورد از اعدام زندانیان محکوم در دادگاه های عادی است.

اتحادیه اروپا برای بازداشت پناهجویان به اوکراین پول می‌دهد
ترکیه پلیس ده‌ها معترض به اسلامی شدن مدارس را بازداشت کرد
دانمارک یک کشته و سه مجروح در حمله مسلحانه به نشست آزادی بیان 

     عدالت

آمریکا دادگاه نظامی ۱۱ سپتامبر گوانتانامو متوقف شد
۹ فوریه ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز اعلام کرد: توقف سریع دادگاه نظامی آمریکا برای پنج متهم شرکت در برنامه ریزی حمله های ۱۱ سپتامبر آخرین مورد از سلسله اتفاق هایی است که ماهیت ناعادلانه کمیسیون های نظامی در گوانتانامو را نشان داده اند. قاضی نظامی چند دقیقه پس از آغاز محاکمه آن را متوقف کرد، چون یکی از متهمان یمنی به دادگاه گفت که یکی از مترجمان دادگاه را در یکی از بازداشت گاه های سیا که متهمان در آن شکنجه شده اند دیده است.

لیبی/فرانسه پرونده آمسیس: قربانیان در انتظار پیشرفت ملموس
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۱ فوریه ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) و جامعه حقوق بشر فرانسه (LDH) امروز گزارشی در باره تحولات اساسی در پرونده آمسیس (Amesys) منتشر کردند. بیش از سه سال از اقامه شکایت علیه شرکت فرانسوی گذشته و سازمان های ما از دادگاه ها می خواهند به تحقیقات قضایی سرعت ببخشند و گام های مشخصی برای تحقق نیاز قربانیان به عدالت بردارند. همه اقدامات را برای به نتیجه رسیدن هر چه سریعتر مرحله تحقیقات باید به عمل آورد. این پرونده در پی شکایت فدراسیون و جامعه حقوق بشر فرانسه در اکتبر ۲۰۱۱ علیه شرکت فرانسوی آمسیس به خاطر همدستی در شکنجه از طریق فروش تجهیزات مراقبت ضروری برای سرکوب مخالفان سیاسی و مردم به رژیم قذافی گشوده شد. زمانی که طرابلس در ۲۹ آگوست ۲۰۱۱ (۸ شهریور ۱۳۹۰) آزاد شد، روزنامه نگاران وال استریت ژورنال وارد ساختمان محل نظارت بر ارتباطات رژیم لیبی شدند و راهنمای کاربرد تجهیزات به زبان انگلیسی را با آرم آمسیس، شرکت فرانسوی وابسته به گروه بول (Bull Group)، پیدا کردند.

دادگاه مصر خبرنگاران شبکه الجزیره را آزاد کرد

       حقوق مدنی و سیاسی

آمریکا بیشتر زندانیان در پشت میله ها پیر می شوند
دیده بان حقوق بشر ۹ فوریه ۲۰۱۵ با افزایش شمار زندانیان مسن، زندان های آمریکا به آسایشگاه های فوق امنیتی شباهت پیدا می کنند. اطلاعات تازه ای که این سازمان گردآوری کرده نشان می دهد که شمار اشخاص ۶۵ ساله و بیشتر که در زندان های ایالتی و فدرال هستند از سال ۲۰۰۷ تاکنون دوبرابر شده در حالی که شمار کل زندانیان کمی کاهش پیدا کرده است. امروز از هر ۱۰ زندانی یک تن ۵۵ ساله یا پیرتر است. هفت سال پیش، این نسبت یک به بیست بود. بسیاری از زندانیان در پایان حبس خود در سنین ۷۰، ۸۰ یا بالاتر خواهند بود. بعضی نیز حبس ابد بدون آزادی مشروط را می گذرانند. همچنان که یکی از گزارش های سال ۲۰۱۲ دیده بان حقوق بشر نشان داد، زندان برای زندانیان نیازمند به صندلی چرخدار، واکر، کپسول اکسیژن نیست؛ برای زندانیانی که بدون کمک دیگران نمی توانند لباس بپوشند یا خود را به تخت طبقه بالا بکشند و زندانیانی که صدای ماموران زندان را نمی شنوند نیز به همین ترتیب. بودجه زندان هم به همین روال: هزینه های پزشکی زندانیان پیر سه تا نه برابر زندانیان جوان است.

آمریکا اوباما از شرکت‌های فنآوری خواست اطلاعات بیشتری به دولت بدهند
بی بی سی فارسی ۱۴ فوریه ۲۰۱۵ باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، از شرکت‌های فنآوری خواسته برای مقابله با جرایم اینترنتی، اطلاعات بیشتری را با دولت آمریکا و شرکت‌های امنیتی به اشتراک بگذارند، اما مدیران ارشد گوگل، یاهو و فیسبوک دعوت کاخ سفید را رد کرده‌اند.

مالزی حبس خودسرانه کاریکاتوریست حمله ای شنیع علیه آزادی بیان
۱۳ فوریه ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سوارام، سازمان عضو آن در مالزی، اعلام کردند: دولتمردان مالزی باید فوری کاریکاتوریست برجسته سیاسی زونار را آزاد کنند و به آزار و ارعاب علیه او پایان دهند. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون، گفت: «حبس خودسرانه زونار حمله ای شنیع علیه آزادی بیان و آخرین کوشش برای به سکوت کشاندن صدایی مستقل و شجاع است. در حالی که دولت مدام زونار را آزار می دهد، این دورویی است که نخست وزیر نجیب رزاق حمله مرگبار علیه کاریکاتوریست های مجله طنز شارلی ابدو را محکوم می کند.»

اسپانیا قانون پایه برای محافظت از امنیت عمومی تهدیدی برای حق گردهمایی و پناهندگی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۲ فوریه ۲۰۱۵ در نامه سرگشاده ای به اعضای پارلمان اروپا و مسؤولان کمیسیون اروپا، چندین سازمان حقوق بشری نگرانی عمیق خود را از تصویب قانون پایه برای محافظت از امنیت عمومی در نشست کنگره نمایندگان در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۴ ابراز کردند. این قانون که در انتظار تصویب مجلس سناست و پس از آن در کنگره نمایندگان مورد بازنگری قرار خواهد گرفت، محدودیت های نالازم و نامتناسبی بر حق گردهمایی صلح آمیز برقرار می کند و بازپس فرستادن فوری اشخاص ورودی از مراکش به اسپانیا را قانونی خواهد کرد. این لایحه با مخالفت شدید احزاب مخالف و جامعه مدنی و مخالفت ۸۲% از افکار عمومی اسپانیا به تصویب رسیده است. علاوه بر گروه های حقوق بشر اسپانیا، شبکه اروپایی دفاع از حقوق بشر در مدیترانه، جامعه اروپایی دفاع از حقوق بشر، فدراسیون جامعه های دفاع و ترویج حقوق بشر، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه این نامه را امضا کرده اند.

رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها ٢٠١۵
گزارشگران بدون مرز ۱۲ فوریه ۲۰۱۵ در صدر جدول رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۱۵، در میان ۱۸۰ کشور، همچون بیشتر مواقع، سه کشور اسکاندیناوی قرار دارند. فنلاند از پنج سال پیش همچنان صدر نشین است و سپس نروژ و دانمارک قرار دارند. در آخر جدول ترکمنستان، کره شمالی و اریتره هستند. ایران مثل سال پیش در رده ۱۷۳ است. افغانستان از رتبه ۱۲۸ به رتبه ۱۲۲ رفته است.

اسلواکی شکست همه‌پرسی برای محدود کردن حقوق همجنسگرایان
بلغارستان پنهان‌کاری در مورد اعمال خشونت به دگرباشان جنسی

       جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

در حالی که صدها مهاجر دیگر در آب های ایتالیا می میرند، اتحادیه اروپا «سرش را در برف فرو کرده»
۱۱ فوریه ۲۰۱۵ عفو بین الملل گفت: در  پی گزارش های امروز صبح در باره مرگ در حدود ۳۰۰ مهاجر در دریا در نزدیکی جزیره لامپدوزای ایتالیا، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن باید سر خود را از شرم به زیر بیاندازند. این تراژدی تازه وحشت ما را در باره پایان یافتن عملیات جستجو و نجات ماره نوستروم ایتالیا تایید می کند و پیامدهای قابل پیش بینی کوتاهی اتحادیه اروپا از ایجاد جایگزین مناسب را آشکار می سازد.

سازمان ملل: ۳۰۰ مهاجر غیر قانونی در دریای مدیترانه غرق شدند
۶۳۰ هزار پناهنده در آلمان زندگی می‌کنند

یونان پایان ریاضت اقتصادی
سوئیس “سوئیس‌لیکس” افشای فرار گسترده مالیاتی سازمان داده شده توسط بانک “اچ اس بی سی”
نام ۵٧٣ ایرانی و ١٠ افغان در رسوائی “سوئیس‌لیکس”
توافقنامه تجارت آزاد میان ایالات متحده آمریکا و اروپا و نگرانی های پیرامون آن

   دفاع از حقوق بشر

اوکراین از غیرنظامیان در مناطقی مثل دبالتسف محافظت کنید
۱۲ فوریه ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز اعلام کرد: با اعلام آتش بس امروز در مینسک، هر دو طرف درگیری در اوکراین شرقی باید اقدام های فوری برای محافظت از غیرنظامیان در روزهای پیش از شروع آتش بس در دست بگیرند. نیروهای دولت اوکراین و شبه نظامیان جدایی طلب باید از دست زدن به حمله های کور که به قتل غیرنظامیان می انجامد دست بردارند و بگذارند آنها از مناطق مورد اختلافی مثل دبالتسف فرار کنند.

مالزی محکومیت انور ابراهیم به ۵ سال زندان
۱۰ فوریه ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سوارام، سازمان عضو آن در مالزی، اعلام کردند: محکومیت امروز رهبر مخالف مالزیایی انور ابراهیم نتیجه شرم آور محاکمه ای با انگیزه سیاسی است. مدیر اجرایی سوارام گفت: «امروز روز تاریکی برای قوه قضاییه مالزی است. انور ابراهیم محکوم شد با وجود این که دادستانی موفق نشد جرم او را ثابت کند. این محکومیت اعتبار نظام عدلی مالزی و وجهه بین المللی آن را لکه دار خواهد کرد.» گزارش خبری: انور ابراهیم، رهبر مخالف دولت مالزی به ۵ سال زندان محکوم شد

سوریه کمپین آزادی فعالان زندانی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۲ فوریه ۲۰۱۵ ائتلاف صداهای آزاد سوریه (www.free-syrian-voices.org) امروز آغاز کمپین «قلب ها در دستهایمان» را با فراخوان آزادی فعالان صلح جوی سوری در حبس دولت و گروه های مسلح سوریه اعلام کرد. این ائتلاف برای هماهنگ کردن تلاش های شش سازمان بین المللی حقوق بشر در دفاع از مدافعان و فعالان حقوق بشر زندانی سوری ایجاد شده است.

آذربایجان نگرانی از وخامت حال لیلا یونس، عارف یونسوف و انار ممدلی در حبس خودسرانه
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۳ فوریه ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از وضع سلامتی سه مدافع حقوق بشر که در آذربایجان در حبس خودسرانه به سر می برند نگرانی عمیق ابراز کرد. بر اساس اطلاعات دریافتی، وضع سلامتی هر سه تن وخیم است. خانم لیلا یونس، مدیر انستیتو صلح و دمکراسی و عضو مجمع عمومی سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، و آقای عارف یونسوف، همسر خانم یونس و رییس بخش منازعه شناسی این انستیتو در بازداشت پیش از محاکمه به سر می برند و آقای انار ممدلی، رییس مرکز نظارت بر انتخابات و مطالعات دمکراسی در مه ۲۰۱۴ به اتهام جرایم وخیم به ۵/۵ سال زندان محکوم شد.

شورای امنیت هرگونه معامله با داعش را جرم‌انگاری کرد
فراخوان اقتصاددانان جهان در رابطه با یونان

     زنان

روز ولنتاین: یک فمینیست چه کاری انجام میدهد؟
نقص عامدانه عضو جنسی زنان ، یک تراژدی انسانی با ١۴٠ میلیون قربانی
پورنوگرافی؛ نهایت آن چیزی که سرمایه‌داری می‌خواهد و می‌تواند
مصاحبه جو لیتلر با نانسی فریزر: سرنوشت فمینیسم

الجزایر آسیه جبار، مدافع حقوق زنان درگذشت
عربستان سعودی دو زن متهم به نقض ‘ممنوعیت رانندگی’ را آزاد کرد
تلاش برای درمان مردانی که تخیل تجاوز جنسی دارند

کودکان
بیانیه دادستان دادگاه بین المللی جزایی در روز بین المللی مبارزه با استفاده از کودکان سرباز
دادگاه بین المللی جزایی ۱۲ فوریه ۲۰۱۵ هزاران کودک در سراسر جهان هنوز به عنوان سرباز به کار می روند و از وحشت جنگ متاثر می شوند. کودکان به جای این که از کودکی با آرامش و لذت بهره ببرند، بیاموزند و بازی کنند، اغلب قربانی درگیری مسلحانه می شوند و در آنجا آموزش می بینند و ناگزیر می کشند، تجاوز و غارت می کنند و به کار شاق جسمانی می پردازند. آنها ممکن است در معرض خشونت جنسی شدید قرار بگیرند. اساسنامه رُم دادگاه بین المللی جزایی به دادستان آن اختیار داده جرایم نسل کشی، جنایت های جنگی و جنایت های علیه بشریت را که وجدان بشریت را تکان می دهند مورد تحقیق و پیگرد قرار دهد. سربازگیری کودکان و استفاده از آنها در میان فجیع ترین جنایت ها در اساسنامه رُم قرار دارد.

کودک، نه سرباز
ائتلاف حمایت از دادگاه بین المللی جزایی ۱۲ فوریه ۲۰۱۵ با وجود افزایش شمار پیگردها در دادگاه بین المللی جزایی و آغاز کمپین سازمان ملل، جرم ظالمانه استفاده از کودکان به عنوان سرباز در درگیری های مسلحانه سراسر جهان ادامه دارد. امروز از دولت ها می خواهیم برای اجرای عدالت درباره مجرمان فوری اقدام کنند. صدها هزارکودک در سراسر جهان، بعضی از آنها حتا در سن هشت سالگی، وادار شده اند در درگیری ها به عنوان رزمنده خط اول بجنگند. در اوایل ۲۰۱۴، به گزارش سازمان ملل بیش از ۶۰۰۰ کودک احتمالا در درگیری جمهوری آفریقای مرکزی شرکت داشتند و جذب آنها ادامه دارد. در نیجریه، کودکان به زور به خدمت می روند، کشته یا ناقص می شوند، مورد تجاوز قرار می گیرند یا به اجبار ازدواج می کنند. بوکو حرام نه تنها صدها دختر را دزدیده بلکه گویا از کودکانی به سن ۱۲ سال در درگیری استفاده می کند. به گزارش کمیسیون مستقل تحقیق سازمان ملل در باره سوریه در آگوست ۲۰۱۴، نیروهای دولتی، شورشیان و گروه های دیگر مثل داعش در عراق و سوریه همگی کودکان را آموزش داده و فعالانه در جنگ به کار گرفته اند.

مراقبت از کودکان در دنیای دیجیتال

     فرهنگ و اندیشه

پایان خاورمیانه ای که می شناسیم؟
بنیاد کوفی عنان ۶ فوریه ۲۰۱۵ سخنرانی کوفی عنان در گشایش کنفرانس امنیت مونیخ ـ هیچ منطقه ای بهتر از خاورمیانه موضوع امسال کنفرانس امنیت مونیخ را به نمایش نمی گذارد: سقوط نظم بین المللی. باید بپذیریم که بخشی از مشکلات امروز ریشه در توافق های پایانی جنگ جهانی اول دارند که بریتانیا و فرانسه کشورهایی را از بقایای امپراتوری عثمانی بریدند. دیوید فرامکین، تاریخ نگار، مجموعه این توافق ها را «صلح برای پایان دادن به هر صلحی» نامیده است. اما تمام مشکلات مدرن خاورمیانه را نمی توان به کشورهای پیروز جنگ اول نسبت داد. دلیل دوم و نزدیک تر بی ثباتی امروز اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ است. من در آن زمان با آن مخالفت کردم و متاسفم که نگرانی های من درست از آب در آمده اند. ایراد آن تصمیم حیاتی با تصمیم های پس از اشغال پیچیده تر شد. برچیدن نیروهای امنیتی صدها هزار سرباز و پلیس آموزش دیده و ناراضی را به خیابان ریخت. سپس شتاب برای ایجاد دمکراسی فوری، انگار که انتخابات در نبودِ سنت یا نهادهای محکم دمکراتیک کفایت می کند، دولت های فاسد، سرکوبگر و تفرقه انداز را سر کار آورد. عامل سوم بیرونی که به آشوب کمک کرده ناتوانی شورای امنیت از توافق بر سر استراتژی هماهنگ در باره سوریه پس از ۲۰۱۱ بوده است. البته قدرت های منطقه ای با تامین پول، اسلحه، آموزش، مشاوران نظامی به درگیری دامن زده اند. درگیری ادامه دار بین اسراییل و فلسطین نیز نقش مهمی دارد.

آیا ترکیه کشوری پلیسی می شود؟
المونیتور ۱۰ فوریه ۲۰۱۵ پارلمان ترکیه بحث در باره لایحه قانون امنیت را که دولت تهیه کرده شروع کرده است. این لایحه مقرراتی دارد که به گفته منتقدان ترکیه را به کشوری پلیسی تبدیل خواهد کرد. نخست وزیر که از حمایت شدید رییس جمهوری اردوغان برخوردار است، اصرار می کند که اقدامات پیشنهادی با موازین اتحادیه اروپا هماهنگ و برای محافظت از آزادی ها ضروری هستند. هدف این قانون پیشگیری از تکرار اعتراض های ضددولتی پارگ گزی در تابستان ۲۰۱۳ و تظاهرات کردها در اکتبر ۲۰۱۴ در اعتراض به خودداری آنکارا از حمایت از کردها در شهر کوبانی سوریه علیه داعش است. اعتراض های گزی به شهرهای دیگر سرایت کرد و ۱۱ کشته به جا گذاشت. در حدود ۵۰ تن در اعتراض های کوبانی کشته شدند. منتقدان می گویند این قانون به وزیر کشور و استانداران اجازه برقراری وضعیت اضطراری می دهد بدون این که این عنوان را به آن بدهند. قدرت پلیس را نیز افزایش خواهد داد.

یونان آیا سیپراس می تواند نابرابریهای اجتماعی را از خیابانها بزداید؟
اسپانیا تزهایی درباره پودموس و «انقلاب دمکراتیک»
مصاحبه با نوام چامسکی در باره جدائی دین از دولت و آنارشیسم
لیوتار: “تعارض” و نقد کلان‌روایت‌ها
کارل مارکس، شاعر رمانتیک

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

 «هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

 منابع این شماره: اخبار روز، المونیتور، ائتلاف حمایت از دادگاه بین المللی جزایی، بنیاد کوفی عنان، بی بی سی فارسی، دادگاه بین المللی جزایی، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، یورو نیوز

شماره ۸۷ هفت روزنامه بین المللی

پیوست‌ها: