iran

 53989930

  اعطای جایزه فضا به یک بانوی ایرانی/ منبع: رادیو فرانسه

     موارد نقض فاحش حقوق بشر

وضعیت اسفناک زندان‌های ایران از زبان وزیر بهداشت
دویچه وله ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پس از دیدار از زندان قزل حصار، وضعیت بهداشتی زندانیان را اسفناک توصیف کرد. به گفته او سل، ایدز و بیماری‌های عفونی از بیماری‌های رایج در این زندان است.

 اعدام شش زندانی کُرد سنی در ایران
بی‌بی‌سی فارسی ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ این شش زندانی که حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی، جهانگیر دهقانی، صدیق محمدی و هادی حسینی نام دارند، به اتهامات امنیتی دستگیر شده بوند.

 سپاه جلوی مراسم اهدای “تندیس مهر” به مولوی عبدالحمید را گرفت
دویچه وله ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ مراجع امنیتی از اهدای “تندیس مهر” کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری کرمانشاه و ایلام به مولوی عبدالحمید جلوگیری کرده‌اند. این تندیس قرار بود به دلیل تلاش عبدالحمید برای برقراری وحدت شیعه و سنی اهدا شود.

 بازداشت فعالان مدنی هنگام حضور در احمدآباد
سحام نیوز ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ حمد ملکی، محمد نوری‌زاد و شهناز کریم بیگی(مادرشهید مصطفی کریم بیگی) سه تن از فعالان مدنی که قصد داشتند در مراسم سالگرد محمد مصدق شرکت کنند برای ساعاتی بازداشت شدند.

 اجرای اولین حکم قصاص چشم در ایران
روزنامه شرق ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ اولین حکم قصاص چشم در ایران صبح دیروز در زندان رجایی‌شهر اجرا شد. فرد محکوم با پاشیدن اسید به صورت مردی دیگر، او را نابینا کرده بود. صبح دیروز دو اسیدپاش به اتاق اجرای حکم زندان رجایی‌شهر منتقل شدند، یکی از آنها فردی بود که به صورت جوانی به نام داوود روشنایی اسید پاشیده و قرار بود چشم راستش نابینا شود اما این حکم به تعویق افتاد. نفر دوم که از قم به کرج منتقل شده بود سرنوشت متفاوت داشت.

     زندان

تعیین وکیل جیسون رضاییان پس از مخالفت دادگاه با نخستین وکیل پیشنهادی خانواده
بی‌بی‌سی فارسی ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ مادر و برادر جیسون رضاییان اعلام کردند که در پی مخالفت دادگاه با وکیل مورد نظر خانواده رضاییان برای دفاع از این روزنامه نگار زندانی واشنگتن پست، این خانواده وکیل دیگری را انتخاب کرده است.

 یکی از اعضای نهضت آزادی ایران با حکم ۱۳ سال پیش دادگاه بدوی به زندان رفت
بی‌بی‌سی فارسی ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ خسرو منصوریان از اعضای نهضت آزادی ایران که در سال ۱۳۸۰ (۱۳ سال پیش) از سوی دادگاه به زندان محکوم شده بود، با ابلاغ حکمش روانه زندان اوین شده است.

 انتقال کیوان صمیمی از زندان به بیمارستان
جرس ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ کیوان صمیمی بهبهانی، فعال ملی ـ مذهبی و مدیرمسئول نشریه‌ توقیف شده‌ «نامه»، که از پنج سال پیش در زندان‌های اوین و رجایی شهر محبوس است، امروز چهارشنبه از زندان رجایی‌شهر به بیمارستان منتقل شد.

 مسعود باستانی؛ عدم تکمیل درمان به دلیل «غیرخودی بودن»!
سحام نیوز ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ «مسعود باستانی»، روزنامه‌نگار زندانی زندان رجایی‌شهر کرج، به طور ناگهانی، بدون موافقت پزشک و با وجود وضعیت خطرناک و نگران‌کننده‌ جسمانی، شبانه از بیمارستان به زندان بازگردانده شد.

 انتقال آرش صادقی به قرنطینه بند ۸ زندان اوین
سحام نیوز ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ «آرش صادقی» فعال دانشجویی سابق دانشگاه علامه به قرنطینه بند ۸ زندان اوین منتقل شد.

 گزارش رفتارهای غیرانسانی با یک زندانی
سحام نیوز ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ جمعی از بستگان و خانواده «سعید رضوی فقیه» روزنامه نگار دربند اصلاح طلب در پی عدم سلامتی وی و روند درمانی ناامید کننده این زندانی سیاسی، بیانیه دوم خود را صادر کردند. پیش از این، خانواده این زندانی سیاسی روزنامه نگار، در بیانیه اول خود، نسبت به ایجاد مخاطراتی برای سلامتی وی هشدار داده بودند.

    دفاع از حقوق بشر

ابراز نگرانی سازمان ملل از وضعیت حقوق بشر در ایران
بی‌بی‌سی فارسی ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ گزارش سالانه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، تعداد موارد اعدام در ایران را “نگران کننده” دانسته و از این کشور انتقاد کرده که به “وعده” خود مبنی بر بهبود حقوق اقلیت های قومی و مذهبی عمل نکرده است.

 اعدام ناعادلانه شش زندانی بی‌کفایتی قوه قضاییه را اثبات کرد
مرکز حامیان حقوق بشر ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ کانون مدافعان حقوق بشر در پی اعدام شش زندانی در زندان رجایی‌شهر با غیر قانونی و ناعادلانه دانستن این احکام، آن‌را ثابت‌کننده بی‌کفایتی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در اجرای عدالت دانست.

عفو بین‌الملل: مجازات کور کردن اسیدپاش بی‌رحمانه بود
امنستی ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ سازمان عفو بین‌الملل اجرای مجازات مردی را که به تاوان اسیدپاشی و کور کردن چشم مرد دیگری، از سوی قوه قضاییه ایران به قصاص و کور شدن چشم محکوم شده بود “اقدامی بی‌رحمانه” توصیف کرد که “زبان از بیانش قاصر است.

     زنان

«کنوانسیون رفع همه‏ اشکال تبعیض علیه زنان» ـ برگردان تازه فارسی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ بنیاد آرمان شهر، سازمان عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر در افغانستان، به مناسبت ۸ مارچ، روز جهانی زن، کتابچه «با هم در حمایت از برابری» را به زبان فارسی منتشر و به زنان منطقه تقدیم کرده است. این کتابچه برگردان تازه فارسی از «کنوانسیون رفع همه‏ اشکال تبعیض علیه زنان» را به همراه طرح های تصویری در بر دارد.

روز جهانی زن
وعده‌های دولت روحانی برای زنان؛ از حرف تا عمل
۱۰۰۰ امضای کمپین « طلاق و حقوق بیکاری حق زن است» تحویل دفتر ریاست جمهوری شد!
راه دشوار پیوستن ایران به کنوانسیون رفع تبعیض از زنان
«مادران صلح» روز جهانی زن را گرامی داشتند
بیانیه سازمان ادوار تحکیم وحدت به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زن
نسرین ستوده: حکومت ناچار است خواسته های جنبش قدرتمند زنان را برآورده کند
دولت روحانی و مطالبات زنان؛  وعده‌هایی که برآورده نشد
زنان فقیر دو برابر مردان فقیر آزار می‌بینند
جنبش زنان، جزیره‌های پراکنده علیه قوانین ضد زن
۸ مارس امسال چه می‌خواهیم؟
بیانیه ی کانون نویسندگان ایران به مناسبت روز جهانی زن
ویژه نامه «تأمین ۲۴» به مناسبت روز جهانی زن
جهانی عاری از خشونت و افراط‌گرایی با حضور زنان
روزنامه‌نگار زن بودن : تعهدی با چالش‌های بی‌شمار

 ایران در رتبه ۱۳۷ جهان از نظر شکاف جنسیتی
ایسنا ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور با بیان این که در حوزه شکاف جنسیتی که سالانه توسط سازمان آمار جهانی ارائه می شود، ایران در سال ۲۰۱۵ از بین ۱۴۲ کشور متأسفانه رتبه ۱۳۷ را داراست، افزود: باید با برنامه‌ریزی صحیح، نرخ مشارکت اجتماعی و اقتصادی زنان در جامعه را بالا ببریم.

 رئیس فیفا به ایران: به ممنوعیت حضور زنان در استادیوم‌ها پایان دهید
جرس ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ سپ بلاتر، رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا)، با «غیر قابل تحمل» توصیف کردن ممنوعیت حضور زنان در استادیوم‌های ایران، خواستار پایان این وضعیت شده است.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

 انفجار مین در ایلام پنج کودک را مجروح کرد
بی‌بی‌سی فارسی ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ در پی انفجار مین و مجروح شدن ۵ دانش آموز، علی بیرانوند، مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام با تایید این خبر گفت: “روز گذشته (یکشنبه ۱۰ اسفندماه) انفجار مواد منفجره و مهمات عمل نکرده باقی مانده از دوران جنگ در یکی از مناطق عشایری استان ایلام منجر به زخمی شدن پنج دانش آموز پسر شد.”

 دو دختربچه؛ قربانیان تازه کودک‌آزاری
روزنامه شرق ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ اجرای آزار جسمی دوکودک که توسط مادران‌شان مورد ضرب‌وجرح قرار گرفته‌اند در حال رسیدگی است. یکی از این کودکان بعد از بهبودی نسبی به پدرش سپرده شد اما کودک دوم همچنان در وضعیتی وخیم به‌سر می‌برد. به گزارش خبرنگار ما، دختری سه‌ساله به نام «پ» چندروز قبل درحالی‌که بیهوش بود توسط پدرش و یکی از همسایه‌ها به بیمارستان لقمان در تهران برده‌ و در آی‌سی‌یو بستری شد.

 ده‌ها نفر از کارگران عرف‌ایران مقابل شورای شهر تهران تجمع کردند
بی‌بی‌سی فارسی ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ حدود ۸۰ نفر از کارگران شرکت علایم راهنمایی و فنی ایران (عرف ایران) امروز برای اعتراض به تاخیر در پرداخت حق بیمه و ناامنی شغلی مقابل شورای شهر تهران تجمع کردند.

 ایران جزء ۳ کشور اول در مصرف دخانیات خواهد شد
دویچه وله ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ یک مقام دولتی در ایران می‌گوید که این کشور در ۴۰ سال آینده جزء ۳ کشور اول مصرف‌کننده دخانیات در جهان خواهد شد. کارشناسان بهداشت و سلامت می‌گویند ایران نتوانسته در تلاش برای کاهش مصرف سیگار موفق عمل کند.

     فرهنگ 

لغو کنسرت علی‌رضا قربانی در دانشگاه شهید بهشتی تهران
سحام نیوز ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ کمتر از یک‌هفته پس از لغو کنسرت علی‌رضا قربانی و گروهش در چناران مشهد با دستور دادستان دادستان این شهرستان، اجرای این خواننده‌ی موسیقی سنتی ایران در دانشگاه شهید بهشتی تهران نیز با وجود بلیط فروشی لغو شد.

کنسرت سیروان خسروی در بوشهر لغو شد
بررسی لغو کنسرت‌ها درخانه ‌موسیقی
لغو سه کنسرت موسیقی طی ۶ روز در ایران و واکنش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
رهبر ارکستر ملل: ناامنی ما برای اجرای موسیقی چند برابر شده‌است

 امام جمعه ارومیه: ترویج موسیقی حلال هم با اهداف جمهوری اسلامی سازگار نیست
رادیو فردا ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ در تازه‌ترین اظهار نظر در زمینه مخالفت با اجرای موسیقی در ایران، ‌امام جمعه شهر ارومیه اعلام کرده است که ترویج موسیقی هر چند موسیقی حلال، با «اهداف عالیه» نظام جمهوری اسلامی سازگار نیست و بهتر است جوانان وقت خود را صرف یادگیری علوم و فنون لازم بکنند.

 وزیر ارشاد ایران: به جای لغو کنسرت، به ما تذکر دهید
بی‌بی‌سی فارسی ۱۷ ۱۳۹۳ علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در واکنش به لغو برگزاری کنسرت‌های موسیقی در برخی شهرهای ایران گفته است: “از مراجع قضایی می‌خواهیم به جای برخورد با کنسرت، به ما تذکر دهند.”

 رخشان بنی‌اعتماد جایزه‌ بین‌المللی‌اش را حراج کرد
روزنامه آرمان ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ شان بنی‌اعتماد، آخرین جایزه بین‌المللی فیلم «قصه‌ها» را برای ساخت سرپناهی برای زنان بی‌پناه اهدا کرد. جایزه ویژه هیات داوران جشنواره «آسیاپاسفیک» در حراجی بین‌المللی به معرض فروش گذاشته خواهد شد تا هزینه ساخت خانه مهر توسط موسسه «طلوع بی‌نشان‌ها» برای زنان کارتون خواب شهر تامین شود.

   سیاست

کری: ما خواهان رسیدن به توافقی “درست” با ایران هستیم
دویچه وله ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ وزیر امور خارجه آمریکا پس از مذاکرات سه روزه با همتای ایرانی خود بر لزوم دست‌یابی به توافقی “درست” با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور تاکید کرد. او گفت چنین توافقی بایست “در برابر بررسی‌های دقیق جهانی مقاوم” باشد.

ظریف: تحریم‌ها باید در یک مرحله لغو شود
باراک اوباما می‌گوید اگر به توافق هسته ای مناسب با ایران نرسیم، مذاکرات را ترک می‌کنیم

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

 انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

 منابع بولتن این هفته: روزنامه‌های آرمان، شهروند، شرق سایت‌های رادیو فردا، سحام نیوز، خبرنگاران ایران، اخبارروز، مجذوبان نور، ملی مذهبی، جرس، رادیو زمانه، دویچه وله، بیدارزنی، خبرنگاران ایران، ایران وایر ، بی‌بی‌سی‌ فارسی، سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، مرکز حامیان حقوق بشر، سازمان عفو بین الملل، سازمان گزارش‌گران بدون مرز، کانون مدافعان حقوق بشر

شماره ۸۸ هفت روزنامه ایران

 

پیوست‌ها: