زنان-690x259

 zanan 91

لورا نایت، از مشهورترین زنان نقاش بریتانیا در قرن بیستم، تصویرگر سربازان جنگ جهانی دوم

و محاکمه نازی ها در دادگاه نورمبرگ بود. منبع

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

گزارش عفو بین‌الملل از وضعیت اسفبار زنان در اسارت بوکوحرام
دویچه وله ۱۴ آپریل ۲۰۱۵ بر پایه گزارش عفو بین‌الملل، تروریست‌های بوکوحرام از آغاز سال ۲۰۱۵ تاکنون دست‌کم ۲۰۰۰ زن و دختر را در نیجریه ربوده‌اند. از بیشتر این زنان به عنوان برده جنسی استفاده شده‌ و برخی از آنها هم پس از تجاوز، به قتل رسیده‌اند.
نیجریه زندگی در اسارت بوکوحرام: فرقی نمی‌کند مسلمان باشی یا مسیحی

 افغانستان کابوس یک زن افغان که مجبور به ازدواج با متجاوز به خود شد+ ویدیو
شهرزاد نیوز ۱۳ آپریل ۲۰۱۵ هفته گذشته سی ان ان در گزارشی سرگذشت زنی افغان به نام «گلناز» را پخش کرد که در ۱۶ سالگی مورد تجاوز شوهر دختر دایی‌اش قرار گرفت، باردار شد، به جرم زنای محصنه به زندان افتاد و سر انجام با فشار افکار عمومی جهان، مورد عفو رئیس جمهور سابق، کرزای قرار گرفت، اما مجبور به ازدواج با متجاوز به خود شد.

 افغانستان تجاوز داماد بالای مادر زنش در ولایت بدخشان
کلید گروپ ۱۱ آپریل ۲۰۱۵ یک خشو از سوی دامادش در قریه کوری ولسوالی تگاب ولایت بدخشان مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است. باشندگان محل به کلید می گویند: عامل این رویداد حبیب الله نام دارد که از خشویش در حال حاضر یک کودک نیز دارد.  به گفته آنان، شوهر این زن نیز می پذیرد که خانم اش از سوی دامادش مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است.
تحقیق در باره داماد که با مادر زنش ارتباط جنسی داشت در بدخشان شروع شده

 اسیدپاشی مرد پاکستانی به روی همسر و فرزندانش
خبرگزاری جمهور ۱۴ آپریل ۲۰۱۵  یک مرد پاکستانی پس از شدت گرفتن دعوای فامیلی روی همسر و دو فرزندش اسید پاشید.این حادثه در شهر حافظ‌آبادِ ایالت پنجاب در پاکستان رخ داد و به گفته پولیس محلی این ایالت، هر سه قربانی دچار جراحات جدی شده‌اند و هم‌اکنون در شفاخانه تحت مداوا هستند.

 سمیه در اسید خاموش شد
بیدارزنی ۱۵ اپریل ۲۰۱۵ «سمیه» از قربانیان اسیدپاشی در بم، صبح امروز در اثر عارضه ریوی ناشی از اسید در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشت.

 ایران یک زن بهایی آزاد و یک زن دیگر روانه زندان شد

 دفاع از حقوق بشر

افغانستان پروندۀ فرخنده تا دو هفتۀ دیگر به دادگاه می‌رود
سلام وطندار ۱۳ آپریل ۲۰۱۵ مقام‌ها در دادستانی کل می‌گویند که ۱۸ دادستان در حال بررسی پروندۀ قتل فرخنده اند و احتمالاً تا دو هفتۀ دیگر این پرونده به دادگاه فرستاده می‌شود. بصیر عزیزی، سخن‌گوی دادستانی کل امروز در نشستی خبری در مورد پروندۀ قتل فرخنده گفت که پیش‌رفت‌هایی در بررسی این پرونده صورت گرفته و دیروز (جمعه) نیز دو تن از افرادی که در قتل فرخنده دست داشتند، بازداشت شده اند.
افغانستان پس از مرگ فرخنده

 ایران به اعمال تبعیض جنسیتی در اشتغال پایان دهید
بیدارزنی ۱۱ اپریل ۲۰۱۵ در اعتراض به تبعیض جنسیتی گسترده در اولین آزمون استخدامی فراگیر دستگاه‌های دولتی در سال ۹۴، جمعی از فعالان حقوق زنان بیانیه‌ی اعتراض‌آمیزی تهیه کردند که تاکنون به امضای بیش از نهصدنفر رسیده است.

 ملاله یوسف‌زی صاحب سیارکی در فضا شد
خبرگزاری رشد ۱۴ آپریل ۲۰۱۵ ملاله یوسف‌زی، دختر نوجوان پاکستانی‌یی که برای آموزش دختران در پاکستان تلاش می‌کرد و هدف شلیک طالبان قرار گرفت، نامش جاودانه شد. به گزارش رشد؛ در اکتبر ۲۰۱۲ ملاله در درۀ سوات پاکستان حین سوارشدن بر بس مکتب، هدف گلولۀ طالبان قرار گرفت. این دختر پس از انتقال سریع به انگلستان، درمان شد و با سخن‌رانی در مقر سازمان ملل متحد، توجه جهانیان را به حق آموزش دختران جلب کرد. بی‌بی‌سی مستندی در مورد زنده‌گی او و افرادی ساخت که زیر سایۀ طالبان در پاکستان زنده‌گی می‌کنند. این فیلم مستند، به حق آموزش زنان در این منطقه پرداخته است.

 کودکان
آمریکا جای کودکان در زندان نیست
دیده بان حقوق بشر ۲ آپریل ۲۰۱۵ وقتی در سال ۱۹۹۹ از بازداشتگاه شهر بالتیمور دیدار کردم، جایی کهنه و رو به خرابی بود که اشخاص در سلول های کثیف و بدون نور طبیعی به سر می بردند. کودکان زیادی در این بازداشتگاه بودند که مانند بزرگسالان متهم شده و قربانی تعدی های بسیار بدی بودند، از جمله حبس های طولانی در سلول و اعمال خشونت آمیز شدید که اغلب ماموران زندان تشویق می کردند. ۱۵ سال پس از آن، بنا به نتیجه گیری نامه ای که اداره دادگستری آمریکا ۲۶ مارچ علنی منتشر کرد، بعضی از این رویه های فجیع پایان یافته، اما زندان شهر هنوز حق کودکان بازداشت شده را نقض می کند. به ویژه، یافته های اداره دادگستری نشان می دهد که کارکنان بازداشتگاه به حدی از حبس انفرادی طولانی استفاده می کنند که بعضی از کودکان ماه ها در انزوا می مانند. یک نوجوان از جولای ۲۰۱۳ تا آگوست ۲۰۱۴، ۱۴۳ روز را در سلول انفرادی گذرانده بود.

 نیجریه یونیسف:‌ بوکوحرام هشت هزار کودک را ربوده است
بی بی سی فارسی ۱۴ آپریل ۲۰۱۵ یونیسف، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل، می‌گوید گروه بوکوحرام، که مخالف تحصیل به شیوه غربی‌ است، تاکنون هشت هزار کودک را ربوده و از خانه و خانواده‌ خود دور کرده است. این سازمان می افزاید تعداد کودکان پناهنده در نیجریه، در یک سال گذشته دو برابر شده است. این کودکان حدود نیمی از جمعیت یک و نیم میلیونی شهروندان نیجریه‌ای را تشکیل می دهند که با به قدرت رسیدن گروه اسلام‌گرای بوکوحرام بی‌خانمان شده‌اند.

 افغانستان ۹۱ دانش آموز یک مکتب در هرات مسموم شدند
طلوع نیوز ۱۰ آپریل ۲۰۱۵ سرپرست ریاست معارف هرات میگوید که این دانشآموزان پس از خوردن غذاهای یک دست فروش کنار جاده در برابر دروازهی لیسه فتح مسموم شدهاند. درهمین حال فرماندهی پولیس هرات میگوید که این دست فروش بازداشت شده است و بررسیها نشان میدهد که این رویداد از سوی یک گروه هراس افگن سازماندهی شده است. محمد قاسم دانش آموز صنف سوم لیسه فتح که مسموم شده است گفت: “نخود فروش گفت؛ از این نخودها بخورید و من با استادان شما حرف می‌زنم تا همه تان را کامیاب کند و اگر هم پول ندارید پولش را فردا بدهید”.

افغانستان کودکان خیابانی افغان؛ از تحقیر در خیابان تا کسب مقام جهانی

 ایران تلاش برای حذف قانون ” ازدواج سرپرست و فرزندخوانده”
روزنامه جهان صنعت ۹ آپریل ۲۰۱۵ معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان این مطلب که درحال حاضر ۲۳ هزار کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست تحت حمایت سازمان بهزیستی قرار دارند، از حضور ۱۰ هزار کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست در ۶۰۰ مرکز «شبه‌خانواده» بهزیستی خبر داد.

 ایران افتتاح اولین مهدکودک در زندان قرچک
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ۱۴ آپریل ۲۰۱۵ معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ایران گفت: به نظر می‌رسد دولت راهی جز افزایش و گسترش موسسات حمایتی و حمایت از این مراکز برای کاهش آسیب‌ها در کشور نداشته باشد. شهیندخت مولاوردی در بازدید از موسسه خیریه “مهر طه” که با هدف نگهداری شبانه روزی از دختران بی‌سرپرست و بد‌سرپرست فعالیت می‌کند، افزود: همواره هرجا خیرین در مسائل آسیب‌های اجتماعی و کاهش آنان ورود پیدا کردند، اتفاقاتی افتاده است و به نظر می‌رسد تنها گزینه برای کاهش آسیب‌ها در کشور، حمایت از خیرین برای گسترش مراکز حمایتی باشد.

حقوق مدنی و سیاسی

ایران افزایش دو برابری نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان
ایران وایر ۱۱ آپریل ۲۰۱۵  وزیر کار پایین آمدن سن زنان سرپرست خانوار و افزایش دو برابری نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان را از جمله آسیب‌های پیش روی حوزه زنان عنوان کرد.

 ایران وزیر علوم: ۵۴ در صد دانشجویان را زنان تشکیل میدهند
شهرزاد نیوز ۱۴ فبروری ۲۰۱۵  به گفته وزیر علوم، حدود ۵۴ درصد دانشجویان آموزش عالی را زنان تشکیل میدهند، همچنین در بخش تحصیلات تکمیلی درصد بسیاری از دانشجویان را خانم ها تشکیل میدهند.

 ایران واگذاری ۱۰ درصد مدیریت شهرداری به زنان
مهر خانه ۱۲ آپریل ۲۰۱۵ شهردار تهران با تأکید بر این‌که باید جایگاه و شخصیت زنان مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: حضور زنان در تولید و پیشرفت کشور و رشد جامعه الزامی است، اما باید شئونات رعایت شود. ما در مجموعه شهرداری تهران این مسئله را وظیفه خود می‌دانیم، البته نسبت به گذشته پیشرفت‌هایی به‌دست آمده است. در حال حاضر به دنبال این هستیم که ۱۰% مدیریت شهرداری به زنان واگذار شود.

 ایران رشد ۹٫۷ درصدی صدور مجوز سقط جنین در سال گذشته
مهرخانه ۱۲ آپریل ۲۰۱۵ سال گذشته در ۱۱ ماه نخست، از مجموع هفت هزار و ۶۰۲ درخواست سقط جنین، مجوز سقط پنج هزار و ۵۹۰ جنین توسط سازمان پزشکی قانونی کشور صادر شده است. همچنین تعداد ۵۹۰ نفر پس از تشکیل پرونده دیگر موضوع را پیگیری نکرده‌اند و با سقط هزار و ۴۲۲ جنین دیگر نیز مخالفت شده است. در این میان سمنان با درخواست ۳۳ مورد برای سقط جنین و گرفتن ۱۸ مجوز، کمترین آمار را به خود اختصاص داده است که از این تعداد به ۱۰ مورد مجوز داده نشده است و ۵ مورد دیگر نیز پرونده خود را پیگیری نکرده‌اند.

  فرهنگ و جامعه

گراس پیش از مرگ نسبت به جنگ جهانی سوم هشدار داده بود
دویچه وله ۱۲ اپریل ۲۰۱۵ گونتر گراس، نویسنده شهیر آلمانی که دوشنبه ۱۳ آوریل درگذشت، چند هفته پیش از مرگ خود در مصاحبه‌ای هشدار داده بود که تشدید خشونت نظامی در سراسر دنیا می‌تواند به جنگ جهانی سوم منجر شود. این مصاحبه تازه منتشر شده است.

 ایران آیین‌نامه حضور زنان و خانواده‌ها در مسابقات والیبال ‘نهایی’ شد
بی‌بی‌سی فارسی ۶ آپریل ۲۰۱۵  شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده امروز (۱۷ فروردین) با اشاره تدوین آیین نامه‌ حضور زنان و خانواده‌ها در سالن‌های ورزشی اعلام کرد: “جلسات متعددی در وزارت کشور در خصوص حضور تماشاگران در مسابقات والیبال برگزار شده و به تایید نهایی هم رسیده اما هنوز ابلاغ نشده است.”
تأملی بر «ورود زنان به ورزشگاه ها»

 دو فیلم از سینماگران زن ایرانی در جشنواره جهانی فیلم آلمان
دویچه وله ۱۱ آپریل ۲۰۱۵  رفاه موضوع محوری این دوره‌ از جشنواره‌ فیلم زنان در دورتموند است. کارهای کارگردان‌‌های برجسته‌ای مانند مالگورزاتا ژوموسکا، یاسمیلا ژبانیچ، نائومی کاوازه و ماریانا روندن در این فستیوال نمایش داده می‌شود.

 افغانستان“بازار زنانه” در بامیان ایجاد شد
خبرگزاری پژواک ۱۲ آپریل ۲۰۱۵ بامیان (پژواک، ٢٣حمل٩۴): زنان از ایجاد بازار دایمى زنانه در شهر بامیان استقبال کرده، میگویند که به راحتى مى توانند اشیا و وسایل مورد نظر خود را از این بازار خریدارى نمایند. این بازار، شامل حدود٢٠ دکان بوده که زمین آن به شکل مجانى از سوى شاروالى براى انجمن هاى زنان بامیان توزیع گردیده است. زنان دراین بازار؛ صنایع دستى از قبیل گلیم، نمد، واسکت و لباس هاى موره دوزى و خامکدوزى و فراورده هاى زراعتى مانند ماست، چکه، قروت و مسکه را عرضه میکنند.

افغانستان آریانا سعید: مادر افغان، دلتنگی حق تو نیست
رادیو زمانه ۱۱ آپریل ۲۰۱۵ اریانا سعید «یک هفته بعد از قتل شهید فرخنده به دیدار پدر و مادر او رفتم. رویداد قتل فرخنده با این که قلب مرا شکست اما شروع تغییراتی در افغانستان شده است. این واقعه مردم را افغانستان بیدار کرد و آنها از طریق پخش خبر و ویدیو قتل فرخنده متوجه شدند که ظلمی از سر زنان افغانستان می‌گذرد.»

 حکایت بحث‌انگیز موی کوتاه زنان
داستان
۱۵۰ سال لباس زیر زنان و مردان

   سیاست

امریکا اعلان نامزدی هیلاری کلنتن برای اشتراک در انتخابات ۲۰۱۶
صدای آمریکا ۱۳ آپریل ۲۰۱۵ هیلری کلنتن، وزیر خارجه پیشین امریکا و همسر بِل کلنتن، رئیس جمهور پیشین آن کشور از نامزدی اش برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ خبر داد. پس از ماه ها گمانه زنی، خانم کلنتن روز یکشنبه با نشر یک نوار ویدیویی از طریق رسانه های اجتماعی گفت که قصد دارد به عنوان نامزد حزب دیموکرات در انتخابات شرکت کند.
واکنش‌های تحقیرآمیز به نامزدی هیلاری کلینتون، ‘زن بودن و سن و سال’
زنان در قدرت: هیلاری کلینتون رئیس‌جمهوری آمریکا می‌شود؟

 سه وزیر پیشنهادی زن کابینه افغانستان برنامه‌های خود را به مجلس توضیح دادند
بی بی سی فارسی ۱۱ آپریل ۲۰۱۵  سه زنی که از سوی اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان به عنوان وزیر به مجلس معرفی شده‌اند، امروز برنامه‌های خود را به نمایندگان توضیح دادند. سلامت عظیمی برای وزارت مبارزه با مواد مخدر، فریده مومند برای وزارت تحصیلات عالی و نسرین اوریاخیل برای وزارت کار، امور اجتماعی و شهدا به همراه ۱۳ نامزد وزارت دیگر ده روز پیش به مجلس معرفی شده بودند. خانم اوریاخیل متخصص بیماری‌های زنان زایمان و رئیس پیشین زایشگاه ملالی در کابل، گفت که امنیت اجتماعی در صدر برنامه‌های او است.

  ایران باوجود مخالفت آمریکا عضو هیئت رئیسه ‘زنان سازمان ملل’ شد
بی‌بی‌سی فارسی ۱۰ آپریل ۲۰۱۵ با وجود مخالفت آمریکا با عضویت ایران در هیئت رئیسه نهاد ‘زنان سازمان ملل متحد’، ایران توانست در جریان یک رای‌گیری به عضویت این هیئت در آید.

 مذاکرات هسته‌ای و زنان: از اشتون تا موگرینی
رادیو زمانه ۷ اپریل ۲۰۱۵ در مذاکرات هسته‌ای لوزان سوئیس که به تعیین چهارچوب توافق نهایی میان ایران و گروه ۵+۱ انجامید، زنان حضور پررنگی در حوزه‌ها و رتبه‌های مختلف سیاسی و خبرنگاری داشتند تا جایی که مشارکت سیاسی آن‌ها در سطح بین‌المللی «قدرتمند» و «چشم‌گیر» توصیف شده است. این میزان حضور در یک رویداد حساس و بزرگ سیاسی در تاریخ معاصر جهان کم‌سابقه است و فصل جدیدی را در معادلات سیاسی جهان گشوده است.

 افغانستان دختر رئیس جمهور غنی کیست؟
صدای آمریکا ۱۳ آپریل ۲۰۱۵ مریم غنی، ۳۶ ساله است و در نیویارک بدنیا آمده است. مریم در رشته هنرهای تصویری از پوهنتون بروکلین نیویارک به درجه ماستری تحصیلات اش را تکمیل نموده است. وقتی به پای صحبت وی نشستم درحالیکه چند جمله دری با صراحت زبان بیان نمود، اما از جمله هفت زبانی که یاد دارد، مریم خواست در باره کارهایش فقط به انگلیسی صحبت کند.

  گزارش، پژوهش و کتاب

پاکستان زنان، خشونت و درگیری
گروه بین المللی بحران ۸ آپریل ۲۰۱۵ هشت سال پس از گذار دمکراتیک در پاکستان، خشونت علیه زنان هنوز فراگیر است، معافیت از مجازات برقرار است و دولت بی عمل. قوانین تبعیض آمیز و نظام ناکارآمد عدالت کیفری زنان را در خطر زیادی قرار داده است. امنیت زنان که قربانی افراطیون خشونت گرای مصمم به سرکوب جنسیتی هستند، به ویژه در مناطق درگیری در ایالت خیبر پختونخوا (KPK) و مناطق قبیله ای فدرال (FATA) در خطر است. در روز جهانی زن، ۸ مارچ، نخست وزیر نواز شریف قول داد که دولتش تمام اقدام های قانونی و اداری لازم برای حمایت از زنان و توانمند سازی آنها را به عمل خواهد آورد. اگر او در این وعده خود جدی باشد، دولتی که حزب او، اتحادیه مسلمان پاکستان ـ نواز (PML-N)، تشکیل داده باید به خشونت و تبعیض نهادینه علیه زنان، از جمله با لغو قوانین ناعادلانه، مقابله با تهدیدهای افراطی، به ویژه در خیبر پختونخوا و مناطق قبیله ای فدرال، مشارکت دادن زنان و دیدگاه های آنها در طراحی سیاست های دولتی که مستقیم به امنیت آنها مربوط می شود، از جمله استراتژی های مقابله به خشونت گروه های افراطی، پایان دهد.  زنان در گذشته قربانیان اصلی سیاست های دولت برای راضی کردن افراطیون خشونت گرا بودند. پس از بازگشت دمکراسی، پیشرفت هایی به ویژه از طریق قوانین مترقی انجام شده است که بخش اعظم آن را کنشگران متعهد حقوق زنان با افزایش شمار خود در مجالس فدرال و ایالتی تنظیم کرده اند. اما در صورت تغییر نیافتن نگاه اجتماعی به زنان… از بهترین قانون ها کاری بر نمی آید. متن کامل گزارش در اینجا.

 جنس، جنسیت و گرایش‌ جنسی
تابلو چند نفر از شما تا حالا «جنس» و «جنسیت» را به جای هم به کار برده‌اید؟ یا در فرم ثبت نام و انتخاب رشته گاهی جنس‌تان را پرسیده‌اند و گاهی جنسیت‌تان را، و منظور از هردو یک چیز بوده است؟ آیا این دو واژه هم‌معنی هستند یا تعاریف متفاوتی دارند؟ این نوشته سعی می‌کند به این سؤالات پاسخ دهد.

 نگرش مردم ایران به تحصیل زنان در دانشگاه ‘منفی‌تر شده است
بی‌بی‌سی فارسی ۹ آپریل ۲۰۱۵ گزارش آموزش همگانی یونسکو در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد نگرش مردم ایران به اینکه “تحصیل دانشگاهی برای مردان مهمتر از زنان است” در سال ۲۰۰۰ با مخالفت شصت درصد افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی روبرو شده اما در سال ۲۰۰۷ این رقم به ۴۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

 زنان و نابرابری‌؛ ریشه‌های نابرابر جنسیتی در جامعه امروز افغانستان
جامعه باز ۱۴ آپریل ۲۰۱۵ نابرابری‌های اجتماعی یکی از مسائی مهم جامعه‌شناسی امروز است. این شاخه از جامعه‌شناسی که به دنبال مطالعات و پژوهش‌های میدانی‌ دربارۀ نارضایتی‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است، بحث‌های فراوانی را در این حوزه منجر شده است. در حوزه مطالعات جنسیتی، این موضوع بین دو دسته از جامعه‌شناسان مطرح است؛ جامعه‌شناسانی که در حوزه جنیست مطالعه می‌کنند و جامعه‌شناسانی که در حوزه جنبش‌های جدید اجتماعی پژوهش می‌کنند.

 ایران یک روز زندگی مادران شاغل در قاب تصویر

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

 منابع این شماره: کلید گروپ، شهرزاد نیوز، خبرگزاری جمهور، بی بی سی فارسی، شهرزاد نیوز، سلام وطندار، ۸ صبح، طلوع نیوز، روزنامه جهان صنعت، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ایران وایر، مهر خانه، خبرگزاری پژواک، رادیو زمانه، دویچه وله، صدای آمریکا، خبرگزاری رشد، جامعه باز، تابلو، بیدارزنی.

شماره ۹۱ هفت روز نامه زنان

پیوست‌ها: