افغانستان

af 95

حال و روز بلخ؛ ‘مادر شهرها’/ منبع: بی بی سی

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

نزدیک به ۶۰ تن از نیروهای امنیتی در بدخشان کشته شدند
کلید/ ٢۴حمل ۱۳۹۴ در پی درگیری نیروهای امنیتی افغان با مخالفان مسلح در ولایت بدخشان، ۲۸ تن از نیروهای امنیتی سر بریده شده اند. عبدالروف انعامی، منشی ولسی جرگه و نماینده مردم بدخشان در نشست عمومی امروز گفت: بیش از ۳۰ تن از نیروهای امنیتی افغان نیز در پی درگیری با مخالفان مسلح در منطقه دهن آب خستک کشته شده اند.
ادامه‌ی نبرد خونین در ولسوالی جُرم ولایت بدخشان
درگیری سنگین در بدخشان؛ دستکم یازده نظامی ارتش ناپدید هستند

 طالبان ۵ نفر را در غزنی ربودند
کلید/ ۲۷ حمل ۱۳۹۴ پنج تن از باشنده‌گان ولسوالی مالستان ولایت غزنی در ولسوالی اجرستان این ولایت ربوده شدند. محمدعلی احمدی، معاون والی غزنی در تماسی تیلفونی به سلام‌وطندار گفت که طالبان روز گذشته ۵ فروشندۀ مواشی- که باشنده‌گان ولسوالی مالستان غزنی هستند- را در ولسوالی اجرستان ربوده اند.

 جنگ‏ های زمینی عمده ترین عامل تلفات غیرنظامیان افغان
صدای امریکا/ ۲۳ حمل ۱۳۹۴ هیأت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان یا یوناما گزارش داده است که تلفات غیر نظامیان در افغانستان ادامه داشته و درگیری های زمینی عمده ترین عامل کشته و زخمی شدن مردم افغانستان است. بر اساس گزارش یوناما تلفات غیرنظامیان در اثر درگیری های زمینی در سه ماه نخست سال ۲۰۱۵ در مقایسه به عین مدت در سال گذشته حدود هشت در صد افزایش یافته است. در این درگیری ها ۱۳۶ غیرنظامی کشته و ۳۸۵ غیرنظامی دیگر زخمی شده است.
سازمان ملل: طرف‌های درگیر در افغانستان از توپخانه و موشک در مناطق مسکونی استفاده نکنند

 بیش از صد دانش آموز در غرب افغانستان ‘مسموم’ شدند
بی بی سی/ ۲۲ حمل ۱۳۹۴ مسئولان بیمارستانی در شهر هرات در غرب افغانستان تایید کرده‌اند که بیش از ۱۰۰ کودک دانش‌آموز “مسموم” شده‌اند. محمدرفیق شیرزی، سخنگوی بیمارستان حوزه‌ای هرات گفته که این دانش‌آموزان حوالی ظهر امروز (۲۲ حمل) مسموم و به بیمارستان منتقل شدند.

 ۴ کشته و ۱۲ زخمی در حمله انتحاری در ولایت ننگرهار افغانستان
بی بی سی/ ۲۱ حمل ۱۳۹۴ در اثر حمله انتحاری به کاروان نیروهای خارجی در ولایت ننگرهار دست‌کم ۴ نفر کشته و ۱۲ نفر دیگر زخمی شده‌اند. این حمله قبل از ظهر جمعه، ۲۱ حمل در نزدیکی میدان‌هوایی/فرودگاه جلال‌آباد روی داده است. نیروهای خارجی هنوز هم در میدان هوایی این ولایت مستقر هستند.
انفجار در خوست، ده زخمی بر جا گذاشت

  ۳۱ مسافر هنوز در بند اند
یک/ ۲۳ حمل ۱۳۹۴ مادر یکی از سی و یک مسافر گروگان گرفته شده به تازه‌گی پس از شنیدن خبر ربوده شدن فرزندش، سکته کرده و جان داده است. شوهر این بانو که از غزنی به کابل آمده، حکومت را مقصر مرگ خانمش می‌داند و می‌گوید اگر حکومت در آزادی سی‌ویک مسافر ربوده شده زودتر اقدام می‌کرد، خانمش با این سرنوشت روبه‌رو نمی‌شد.

 بمب‌ کنار‌جاده‌ای در ولایت غزنی ۱۲ نفر از جمله چند زن و کودک را کشت
بی بی سی/ ۲۱ حمل ۱۳۹۴ دست‌کم ۱۲ تن در اثر انفجار بمب‌ کنار‌جاده‌ای در ولایت غزنی کشته شده‌اند. مقام‌های ولایت غزنی گفته‌اند که زنان و کودکان در میان کشته‌شدگان هستند. چند روز پیش هم در همین ولایت در اثر انفجار بمب کنار جاده‌ای دست کم هفت عضو یک خانواده کشته شدند.

 اجساد ۵ کارمند موسسه “حمایت کودکان” از ارزگان پیدا شدند
یک/ ۲۲ حمل ۱۳۹۴ اجساد پنج کارمند ربوده شده‌ی موسسه “حمایت کودکان”، روز گذشته در ترینکوت، مرکز ولایت ارزگان دریافت شده است. آنان چهل روز پیش در ارزگان ربوده شده بودند. ربایندگان در بدل رهایی این افراد، خواستار رهایی آن عده از زندانیان طالبان بودند که در ارزگان بازداشت شده و به کابل انتقال یافته اند.
واکنش‌های تُند بین‌المللی به کشته شدن پنج کارمند Save Children در ارزگان

 درگیری در ساختمان دادستانی بلخ
بی بی سی/ ۲۱ حمل ۱۳۹۴ در نتیجه نزدیک به هشت ساعت درگیری میان نیروهای امنیتی افغان و مهاجمان مسلح در ساختمان دادستانی ولایت بلخ، ۱۸ نفر کشته و ۶٧ نفر زخمی شده‌اند. شرایط سه تن از زخمی‌های این حمله وخیم گزارش شده است.
به آتش کشیدن خانه‌ها و یک مسجد از سوی طالبان در فاریاب

    زنان

سه نامزد وزارت در مقابل نمایندگان مجلس
رادیو کلید/ ۲۲ حمل ۱۳۹۴ سه نامزد وزیر کابینۀ حکومت وحدت ملی به مجلس نمایندگان رفته و برنامه های خود را در محضر نمایندگان تشریح کردند. فریده مهمند نامزد وزارت تحصیلات عالی، بانو نسرین اُوریا نامزد وزارت کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین و سلامت عظیمی نامزد وزیر وزارت مبارزه با مواد مخدر ضمن توضیح برنامه‌هاشان به نمایندگان مردم تعهد سپردند که تا حد امکان در راستای شایسته سالاری و مبارزه با فساد در وزارت های مربوطه تلاش خواهند کرد.

 تجاوز داماد بالای خشویش در ولایت بدخشان
رادیو کلید/ ۲۲ حمل ۱۳۹۴ یک خشو از سوی دامادش در قریه کوری ولسوالی تگاب ولایت بدخشان مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است. باشندگان محل به کلید می گویند: عامل این رویداد حبیب الله نام دارد که از خشویش در حال حاضر یک کودک نیز دارد. به گفته آنان، شوهر این زن نیز می پذیرد که خانم اش از سوی دامادش مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است.

      حامیان و فعالان

همایش اعتراضی در غزنی برای آزادی ۳۱ گروگان زابل
کلید/ ۲۲ حمل ۱۳۹۴ صدها نفر از فعالان مدنی، فرهنگیان و بزرگان قومی در همایشی در شهر غزنی در جنوب افغانستان خواستار آزادی ۳۱ گروگان ربوده شده در ولایت زابل شدند. این گروگان‌ها۵۰ روز پیش زمانی که از هرات به سوی کابل سفر می‌کردند، در ولایت جنوبی زابل از سوی افراد مسلح ناشناس متوقف و به محل نامعلومی منتقل شدند.
عبدالله: مساله گروگان‌ها در بالاترین سطح دولت پیگیری می‌شود

 نگرانی از حضور معلمین معتاد در معارف بدخشان
کلید/ ۲۳ حمل ۱۳۹۴ شماری از نهادهای مدنی در ولایت بدخشان از حضور معلمین معتاد به مواد مخدر در چوکات ریاست معارف این ولایت ابراز نگرانی می نمایند. به گفته آنان، وجود معلمین معتاد به مواد مخدر سبب کاهش سطح آموزش در میان دانش آموزان این ولایت گردیده است.

 اعتصاب درسی استادان دانشگاه پولی‌تخنیک کابل
کلید/ ۲۳ حمل ۱۳۹۴ استادان دانشگاه پولی تخنیک کابل، درس دادن را در این دانشگاه به حالت تعلیق در آوردند. این استادان، علت این کار را برگزاری نشست‌های سیاسی و نمایشگاه‌ها در محوطه‌ی دانشگاه پولی‌تخنیک می‌دانند. به گفته‌ی آنان، این کار تاثیر ناگواری برادامه‌ی آموزش دانشجویان این دانشگاه گذاشته است. استادان دانشگاه پولی تخنیک، خواهان حل این معضل هستند.

 کارزار جهانى افغان‌ها براى رهایى ٣١ مسافر هزاره
کلید/ ۲۲ حمل ۱۳۹۴ به دنبال تحصن شماری از خانواده ها و فعالان مدنی در کابل برای درخواست رهایی ٣١ مسافر هزاره که نزدیک به دو ماه پیش در شاهراه کابل- قندهار به دست افراد مسلح ربوده شدند، این هفته افغان های مقیم در کشورهای اروپایی، آسترالیا و کاناد اتظاهرات جداگانه ای را در شهرهای مختلف برگزار کردند.

       حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

تأخیر در فرستادن پرونده‌‌ی فرخنده به دادگاه
اطلاعات روز/ ۲۲ حمل۱۳۹۴ پرونده‌های عاملان قتل و آتش‌زدن فرخنده تا دو هفته‌ی دیگر به دادگاه فرستاده نخواهد شد. دادستانی کل می‌گوید که بررسی پرونده‌های این افراد تکمیل شده؛ اما تحقیق دادستان‌ها از عاملان این رویداد هنوز هم ادامه دارد. دادستانی کل تأکید می‌کند که هیچ مشکلی در کار دادستان‌ها وجود ندارد و روند تحقیق به گونه‌ی همه‌جانبه به پیش می‌رود.

 کودکان خیابانی افغان؛ از تحقیر در خیابان تا کسب مقام جهانی
بی بی سی/ ۲۲ حمل۱۳۹۴ اگر به شهر کابل سفر کنید، شاید با شمار زیادی از کودکان خیابانی مواجه شوید که اصرار دارند تا کفش‌های شما را واکس بزنند، به شما ساجق بفروشند، با دود اسفند شما را بدرقه کنند و ده‌ها کار دیگر از این قبیل. در افغانستان هنوز آمار دقیقی از تعداد کودکان خیابانی وجود ندارد، ولی مسئولان شمار آن‏ها را در سراسر افغانستان حدود ۱.۶ میلیون بر آورد می‌کنند که از این تعداد حدود ۶۰ الی ۷۰ هزار کودک خیابانی در کابل، پایتخت افغانستان زندگی می‌کنند.

 ۶۰ درصد اسناد مهم و پرونده ها در دادستانی بلخ از بین رفته است
افغانستان رو/ ۲۴ حمل۱۳۹۴ مقامات دادستانی بلخ می گویند که ۶۰ درصد اسناد مهم و مربوط به پرونده های گوناگون در حادثه حمله انتحاری چند روز قبل، از بین رفته  است. آنان می گویند در حال حاضر با مشکلات فراوانی برای رسیدگی به پرونده ها روبرو هستند.

 انتخابات
جنجال میان حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات

یک/ ۲۲ حمل۱۳۹۴ کمیسیون مستقل انتخابات گفته است حکومت صلاحیت به تعویق انداختن انتخابات را ندارد. این کمیسیون تاکید کرده که هنوز امکان برگزاری انتخابات پارلمانی در سال روان ممکن است. این در حالی است که هفته‌ی گذشته معاون دوم ریاست جمهوری در مجلس نمایندگان گفته بود، انتخابات پارلمانی سال آینده برگزار خواهد شد.
مجلس سنا: کمسیون اصلاحات انتخابات غیرقانونی است

 جنجال میان حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات
یک/ ۲۶ حمل۱۳۹۴ کمیسیون مستقل انتخابات گفته است حکومت صلاحیت به تعویق انداختن انتخابات را ندارد.این کمیسیون تاکید کرده که هنوز امکان برگزاری انتخابات پارلمانی در سال روان ممکن است. این درحالی است که هفته‌ی گذشته معاون دوم ریاست جمهوری در مجلس نماینده گان گفته بود، انتخابات پارلمانی سال آینده برگزار خواهد شد.

      جنگ

تلفات ملکی
کشته‌شدن ۱۶ غیرنظامی در ننگرهار و غزنی. دو غیرنظامی در نتیجۀ برخورد یک موشک در ولایت پکتیا جان باختند

تلفات نظامی
آغاز نبردهای سنگین در پنج ولایت شمال
یک/  ۲۲ حمل ۱۳۹۴ با آغاز فصل بهار، نبردهای سنگین میان نیروهای امنیتی کشور و گروه‌های مخالف مسلح دولت در پنج ولایت شمالی کشور آغاز شده است. این نبردها در بدخشان، فاریاب، تخار، سرپل و کندوز آغاز شده‌اند. مقام‌های محلی می‌گویند که نظامیان کشور بیش‌ترین آسیب را در نبرد بدخشان متحمل شده اند.
ارتش در مصاف طالبان؛ فصل جدید نبردهای بهاری
مقام‌های امنیتی: عملیات گسترده‌ای در بدخشان راه می‌اندازیم

 ۱۵۲ شورشی در عملیات نظامی ارتش کشته و زخمی شدند
اطلاعات روز/  ۲۲ حمل ۱۳۹۴ وزارت دفاع می‌گوید که در عملیات ارتش در شماری از ولایت‌‌های کشور، ۹۳ شورشی طالب کشته و ۵۹ تن دیگرشان زخمی شده‌اند. در خبرنامه‌ای که از سوی دفتر رسانه‌های این وزارت به روزنامه‌ی اطلاعات روز فرستاده شده، آمده است که این عملیات پاک‌سازی در روز گذشته راه‌اندازی شده است.
تلفات مخالفان نزدیک به دوبرابر شده است – وزارت داخله

    فرهنگ

حال و روز بلخ؛ ‘مادر شهرها’
بی بی سی / ۲۳ حمل ۱۳۹۴ نام بلخ با تاریخ پیوند خورده‌ است. بیش از صد اثر باستانی یادگار دوره‌های پیش از تاریخ، زرتشتی، بودایی و اسلامی در این ولایت شمالی افغانستان از دل جنگ‌ها عبور کرده و در برابر چشمان همچنان فخرفروشی می‌کند. به‌ تازگی هم وزارت فرهنگ می‌گوید هفت آبده (بنای) تاریخی را شناسایی و ثبت کرده‌ که در منابع رسمی از قلم افتاده بود؛ آثاری که بیش از هر مکان تاریخی دیگر مورد بی‌مهری قرار گرفته بودند.
مرمت شهری زخمی

 خیابان رؤیاها؛ سفرنامه یک نویسنده افغان به ایران
رادیو بین المللی فرانسه / ۲۳ حمل ۱۳۹۴ به تازگی کتاب «از آسه‌مایی تا دماوند» نوشته منوچهر فرادیس توسط انتشارات زریاب در کابل منتشر شده است. این کتاب، که در واقع سفرنامه نویسنده به ایران است، با نثری روان، برخی از شهرها، مکان‌ها و وقایع ایران امروز را از نگاه یک افغان روایت‌ می‌کند.

 برنامه های نمادین در راستای ترویج فرهنگ روزنامه‌خوانی
اطلاعات روز / ۱۹ حمل ۱۳۹۴ کمیتۀ سیاسی روند ۳ برنامه‌ی را به خاطر ترویج فرهنگ مطالعه و روزنامه‌خوانی به‌عنوان اولین برنامه‌ی این کمیته در شهر کابل برگزار کرد که فرهنگیان، دانشجویان، رسانه‌گران، اساتید دانشگاه، مأمورین دولت و شهروندان از آن دیدن نمودند.

 ‌تک‌تیرانداز آمریکایی؛ خوب، بد، زشت
سلام وطندار / ۲۵ حمل ۱۳۹۴ بعد ازجنگ جهانی دوم، امریکا درگیر دو جنگ طولانی دیگر شد. یکی جنگ ویتنام و دیگری جنگ افغانستان و عراق. در این میان صنعت فیلم‌سازی آمریکا (در ژانر یا گونۀ سینمای جنگ)، مثل همیشه بیکار نماند و چرخۀ تولیدش به مدد قصه‌هایی که از دل جنگ بیرون شدند، تداوم یافت. فیلم‌سازانی مانند فرانسس فورد کاپولا (اینک آخر زمان)، الیور استون (پلاتون) و استنلی کوبریک (غلاف تمام فلزی)، با نگاه جسورانه و غیر متعارف‌شان، روی زشت و ضدانسانی جنگ را به خوبی به تصویر کشیده اند. خلاصۀ خط فکری این فیلم‌سازان در آثارشان این است که “جنگ هیچ قهرمانی ندارد”. اما فیلم «‌تک‌تیرانداز آمریکایی» آخرین ساختۀ کلینت ایستوود، فیلمی است زند‌گی‌نامه‌یی؛ که بر اساس زند‌گی واقعی یکی از تک‌تیراندازان ارتش آمریکا، «کریس کایل» ساخته شده است

    آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‏ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران

 منابع این هفته: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری جمهور، خبرگزاری رشد، رادیو بین‏ المللی فرانسه، سایت خبر رسانی روزنامه افغانستان، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار، افغانستان رو، آرمان شهر

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۹۲

پیوست‌ها: