افغانستانkargaraan-631x354

اتظاهرات کارگران کابل در اعتراض به بیکاری/ عکس از روزنامه اطلاعات روز

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

گروه حفاظت از افراد ملکی از افزایش تلفات غیرنظامیان در کشور نگران است
کلید/ ۱۶ ثور ۱۳۹۴ گروه حفاظت از افراد ملکی از افزایش تلفات غیرنظامیان در کشور ابراز نگرانی می کند. این گروه امروز در یک نشست خبری در کابل از طرف های درگیر جنگ افغانستان خواست که طرزالعمل مشخصی را برای حفاظت از افراد ملکی، طرح و تطبیق کنند.  بر اساس گزارش یوناما در جریان سه ماه اول ۲۰۱۵ رقم قربانیان به بلندترین سطح خود رسیده است.

 

جنرال مراد: طالبان در شمال شرق مرتکب جنایت‌های جنگی شده‌اند
طلوع نیوز/ ۱۲ ثور ۱۳۹۴ جنرال مراد علی مراد معاون اول ستاد مشترک ارتش می‌گوید که طالبان مرتکب جنایات جنگی و نابخشودنی در نبردهای کندز و بدخشان شده‌اند از این رو باید رهبران این گروه زیر فشار سیاسی قرار داده شده و به دادگاه کشانده شوند. این مقام ارتش ادامه داد که طالبان و همکاران دهشت افگن خارجی شان در جنوب کشور شکست خورده و به شمال آمده‌اند تا این بار بخش‌های شمال و شمال شرق کشور را با تهدید امنیتی روبرو سازند.

روزانه صدها جنگجو از طریق هرات به شمال می‌روند
سلام وطندار / ۱۲ ثور ۱۳۹۴ شماری از نمایندهگان مجلس می‌گویند که روزانه ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ جنگجو از آن‌سوی مرز وارد ولایت‌های حوزۀ غرب، شمال و شمال‌غرب کشور می‌شوند. نماینده‌گان هرات در مجلس با تأیید این موضوع می‌گویند که با آغاز درگیری‌ها در ولایت کندز، تا کنون هزاران تن از راه جنوب به هرات و از آنجا به شمال کشور رفته اند.

حمله‌ی طالبان به چند پاسگاه پولیس در بدخشان؛ ۲۰ تن از سربازان ناپدید هستند
طلوع نیوز/ ۱۴ ثور ۱۳۹۴ منابع به طلوع نیوز می‌گویند که طالبان دیشب بر چند پاسگاه امنیتی در ولسوالی وردوج بدخشان حمله کردند و ده پاسگاه پولیس همراه با ۱۷ موتر زره پوش و رنجر این نیروها به دست مخالفان مسلح افتاده است. این منابع میافزایند که در حدود ۲۰ تن از سربازان پولیس مرزی و پولیس نظم عامه ناپدید شدهاند و تاکنون ۱۷ جسد از این سربازان به دست آمده است.

چهار نفر به اتهام مشارکت در قتل فرخنده به اعدام محکوم شدند
بی بی سی/ ۱۶ ثور ۱۳۹۴ صفی‌الله مجددی، قاضی دادگاه رسیدگی به پرونده قتل فرخنده، چهار مرد را به اتهام مشارکت در قتل وی به مرگ محکوم کرده است. قاضی دادگاه کابل همچنین هشت نفر دیگر را به ۱۶ سال زندان محکوم کرد. هجده نفر نیز بی‌گناه اعلام شده‌اند. براساس اعلام قاضی دادگاه این احکام نهایی نبوده و متهمان می‌توانند خواستار فرجام خواهی شوند.
برادر فرخنده: خانواده ما از حکم محکمه ناخرسند است

هزاران خانواده در قندوز مجبور به ترک خانه‌های‌شان شده‌اند
بی بی سی/ ۱۳ ثور ۱۳۹۴ مقام‌های محلی در ولایت قندوز در شمال افغانستان گفته‌اند که به دنبال ۱۰ روز درگیری میان نیروهای امنیتی این کشور و پیکارجویان وابسته به گروه طالبان، ۴۶۰۰ خانواده از ساکنان این ولایت ناگزیر به ترک خانه‌های خود شده‌اند. سید عبدالسلام هاشمی، رئیس اداره امور مهاجران ولایت قندوز به سید انور، خبرنگار بی‌بی‌سی گفته است که این افراد از ولسوالی‌های امام صاحب، چهاردره و قلعه زال هستند که در روزهای اخیر درگیری‌های شدیدی در آنجا جریان داشته است.

نیمی از خشونت‌ها علیه خبرنگاران، در هیچ نهادی درج نمی‌گردد
سلام وطندار/ ۱۳ ثور ۱۳۹۴ پنجاه درصد خشونت‌ها علیه خبرنگاران در هیچ نهادی درج نمی‌گردد. مسؤولان دیده‌بان حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) این مطلب را امروز (یک‌شنبه، ۱۳ ثور/اردیبهشت، مطابق ۳ ماه می) که برابر است با روز جهانی مطبوعات بیان داشتند. صدیق‌الله توحیدی، رییس نی می‌گوید که خشونت علیه خبرنگاران نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. او گفت که در سال ۲۰۱۴، ۷۸ مورد خشونت در برابر خبرنگاران درج گردیده ولی این رقم امسال به ۱۰۵ مورد افزایش یافته است.
خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان افزایش یافته است

     زنان

نیلوفر: سنت مانع تحقق رویاهای دختران افغانستان است
سلام وطندار/ ۱۲ ثور ۱۳۹۴ در کودکی عاشق پرواز بود و هر وقت پرنده‌یی را روی هوا می‌دید، آرزو می‌کرد روزی او نیز پرواز کند. اکنون این رویای نیلوفر به واقعیت پیوسته و او می‌تواند پرواز کند. نیلوفر، دختر سیاه‌موی ۲۳ ساله که در کابل زاده شده، اکنون در لباس خاکی ارتش، مصروف کار به عنوان خلبان (پیلوت) در تشکیل نیروهای هوایی افغانستان است.

       حامیان و فعالان

دادگاه ۲ روز دیگر فیصله‌‌اش را در درباره‌ی متهمان قتل فرخنده اعلام خواهد کرد
طلوع نیوز/ ۱۴ ثور ۱۳۹۴ دادگاه ابتدایی شهر کابل روز چهارشنبه فیصله‌ی خود را درباره‌ی متهمان قتل فرخنده اعلام خواهد کرد. رئیس دادگاه ابتدایی دربارۀ پرونده‌های قتل فرخنده می‌گوید که این پرونده‌ها به بررسی ژرف نیاز دارند. در سومین روز دادگاه نخستین متهمان قتل فرخنده، ۱۹ سرباز و افسر پولیس و هفت متهم دیگر گفتهها و دفاعیههایشان را بیان کردند .
مرد عرب با حکم قاضی بازداشت شد؛ دادگاه رسیده‌گی به قتل فرخنده فردا هم برگزار می‌شود

واکنش‌ها به احضار مدیران چهار روزنامه به وزارت فرهنگ افغانستان
بی بی سی/ ۱۴ ثور ۱۳۹۴ شماری از نهادهای مدافع حقوق روزنامه‌نگاران در افغانستان به احضار مدیران مسئول چهار روزنامه، یک ناشر و یک نویسنده از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ این کشور واکنش نشان داده‌اند. دیروز هم‌زمان با روز جهانی آزادی رسانه‌ها، دستور احضار این افراد از نشانی کمیسیون تخلفات رسانه‌ای به دفاتر این رسانه‌ها ارسال شد.

کمیسیون رسیدگی به شکایت‌ها و تخلفات رسانه‌ای افغانستان منحل شد
بی بی سی/ ۱۴ ثور ۱۳۹۴ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان اعلام کرده که به کار کمیسیون رسیدگی به شکایت‌ها و تخلفات رسانه‌ای پایان داده و قرار است کمیسیون رسانه‌های همگانی به زودی ایجاد شود. در اعلامیه این وزارت که در سایت باختر، خبرگزاری رسمی دولت افغانستان آمده، تاکید شده که فعالیت این کمیسیون بر اساس ماده ۴۲ قانون رسانه‌های همگانی پایان یافته و دولت در نظر دارد که به زودی کمیسیون رسانه‌های همگانی را با مشورت نهادهای حمایت کننده از رسانه‌ها و خبرنگاران براساس قانون رسانه‌ها ایجاد کند.

مردم سرپل، طالبان را از چهل روستای‌شان بیرون راندند
سلام وطندار/ ۱۵ ثور ۱۳۹۴ مسؤولان محلی ولایت سرپل می‌گویند، در نتیجۀ عملیات مشترک نیروهای امنیتی و نیروهای مردمی، بیش از چهل روستا در ولسوالی سانچارک و درۀ زمچی این ولایت از حضور طالبان پاک‌سازی و زیر کنترل دولت درآمده است. نورمحمد گل‌بهاری فرماندۀ پولیس سرپل به سلام‌وطندار گفت که صدها باشندۀ ولسوالی‌های سانچارک، بلخاب، گوسفندی و سوزمه‌قلعه با همکاری نیروهای امنیتی در نبرد با طالبان، این گروه را از مناطق‌شان بیرون راندند.

باشندگان پروان در اعتراض به زخمی شدن یک ترجمان، دست به تظاهرات زدند
کلید/ ۱۷ ثور ۱۳۹۴ باشندگان ولسوالی بگرام صبح امروز در اعتراض به زخمی شدن یک ترجمان توسط نیروهای امریکایی، دست به تظاهرات زدند. آن ها صبح امروز در منطقه صیاد مسیر کاپیسا- پروان را به روی ترافیک مسدود کردند. عبدالشکور قدوسی، ولسوال ولسوالی بگرام به کلید گفت: این ترجمان افغان شب گذشته زمانی زخمی شد که در جریان گزمه به هشدار نیروهای امریکایی برای ایستاد، توجه نکرد.

اعتراض معلولان از ضایع‌شدن حقوق‌شان
اطلاعات روز/ ۱۴ ثور ۱۳۹۴ بیش از صد معلول دیروز (یک‌شنبه، ۱۳ ثور) داخل وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولان شدند و دروازه‌ی‌ این وزارت را بستند. آن‌ها خواهان اسکان در ساختمان‌‌های رهایشی دولتی بر بنیاد حکم رییس جمهور سابق هستند.

        حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

کارگران: ما کار می‌خواهیم
اطلاعات روز/ ۱۱ ثور ۱۳۹۴ صدها تن از کارگران دیروز (شنبه، ۱۱ ثور) به مناسبت روز جهانی کارگر در اعتراض به بیکاری و شرایط نامناسب کار در کابل راه‌پیمایی کردند و شعار «ما کار می‌خواهیم» سر دادند. 

کاهش ۶۰ درصدی مرگ و میر مادران در هرات
کلید/ ۱۶ ثور ۱۳۹۴ همزمان با روز جهانی قابله در هرات، مسوولان اداره صحت عامه این ولایت از کاهش ۶۰ درصدی مرگ میر مادران و نوزدان در این ولایت خبر می دهند.  این مسوولان افزایش آمار قابله ها را از جمله عوامل کاهش مرگ میر مادران عنوان می کنند.

شهروندان بامیان: ریاست صحت ناکاراست
سلام وطندار/ ۱۵ ثور ۱۳۹۴ فعالان مدنی و شهروندان بامیان بعدازظهر دیروز (سه‌شنبه) در نشستی خبری از نبود امکانات و کم‌کاری در مراکز صحی و فساد و ناکارایی ریاست صحت این ولایت شکایت کردند. اسماعیل ذکی، هماهنگ‌کنندۀ شبکۀ جامعۀ مدنی در ولایت بامیان گفت که عدم ارایۀ خدمات بهداشتی و نبود پزشکان متخصص در مراکز صحی مرکز و ولسوالی‌های این ولایت، باعث شده که شماری از بیماران مراجعه‌کننده به این مراکز جان‌شان را از دست بدهند.

بزرگان قوم کوچی: کودکان ما هم حق آموزش دارند
سلام وطندار/ ۱۲ ثور ۱۳۹۴ شماری از خانواده‌های کوچی در ولایت خوست می‌گویند که کودکان‌شان امکانات آموزشی مناسبی نسبت به سایر مردم افغانستان ندارند. آنان از حکومت و نهادهای کمک‌کننده خواستند تا در این‌باره توجه کنند. نزدیک به ۵ هزار دانش‌آموز کوچی در ولایت خوست مصروف آموزش در ۱۰ مکتب اند که ۸ باب آن بدون ساختمان بوده و دانش‌آموزان آن زیر سایۀ درختان آموزش می‌بینند.

۱۰۰ میلیون دالر برای پروژه‌های عمرانی هرات
سلام وطندار/ ۳ ثور ۱۳۹۴ مسؤولان ادارۀ اقتصاد ولایت هرات از تخصیص ۱۰۰ میلیون دالر از بودجۀ توسعه‌یی حکومت، برای پروژه‌های زیربنایی آن ولایت خبر داده اند. مسؤولان می‌گویند که قرار است با این مقدار پول، ۵۹ پروژه در هرات به بهره‌برداری سپرده شود.

دانشگاه خصوصی یا دولتی؛ کدام‌یک برای تحصیل مناسب‌تر است؟
سلام وطندار/ ۹ ثور ۱۳۹۴ نبود ظرفیت کافی در دانشگاه‌های دولتی، نگرانی از عدم بهره‌مندی از کیفیت و امکانات درسی و فراهم‌شدن امکان ادامۀ تحصیل برای کسانی که سال‌ها از درس و تحصیل دورمانده بودند، سبب شده تا بازار دانشگاه‌های خصوصی در کشور گرم شود. حالا دیگر تقریباً همۀ فارغان مکاتب در افغانستان می‌توانند از نعمت ادامۀ تحصیل برخوردار شوند.

هوای آلودۀ کندهار
سلام وطندار/ ۱۲ ثور ۱۳۹۴ باشنده‌گان ولایت کندهار از آلوده‌گی روز‌افزون هوای این ولایت نگران اند و می‌گویند که این آلوده‌گی سبب بیماری‌های گوناگونی میان‌شان شده است. آنان از افزایش سرسام‌آور آلوده‌گی هوا و بوی بد آن شکایت کرده و عامل عمدۀ آن را دود حاصله از موترها و سوخت‌های کارخانه‌ها می‌دانند.

       حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

هوای آلودۀ کندهار
سلام وطندار/ ۱۲ ثور ۱۳۹۴ باشنده‌گان ولایت کندهار از آلوده‌گی روز‌افزون هوای این ولایت نگران اند و می‌گویند که این آلوده‌گی سبب بیماری‌های گوناگونی میان‌شان شده است. آنان از افزایش سرسام‌آور آلوده‌گی هوا و بوی بد آن شکایت کرده و عامل عمدۀ آن را دود حاصله از موترها و سوخت‌های کارخانه‌ها می‌دانند.

       جنگ

                 تلفات ملکی
۲ غیرنظامی در نتیجه‌ی حمله‌ی انتحاری در کابل جان باختند.

            تلفات نظامی
۱۸ شورشی طالب در عملیات نیروهای افغان در کندز کشته شدند. ۱۷ طالب در حملۀ هواپیمایی بدون سرنشین امریکا در ننگرهار کشته شدند. ۱۶ سرباز افغان در بدخشان کشته شدند. کشته‌شدن ۳۳ شورشی در خوست و لغمان. وزارت داخله: یک فرمانده طالبان با ۲۷ همکارش در قندوز کشته شد.

 کشته و ناپدید‌شدن بیش از ۴۰ سرباز پولیس در بدخشان
سلام وطندار / ۱۴ ثور ۱۳۹۴ مهاجمان طالب پس از حمله بر یک پاسگاه ۲۵۰ نیروهای امنیتی در منطقۀ «باشند» ولسوالی وردوج ولایت بدخشان، ۱۷ پولیس را کشتند و ۲۵ تن دیگر را با خود بردند. عبدالله ناجی نظری، رییس شورای ولایتی بدخشان به سلام‌‌وطندار گفت که در این حمله که شام دیروز (یک‌شنبه) روی داد، ۸۰ درصد نیروهای امنیتی در محاصرۀ «شورشیان» طالب قرار گرفتند، اما آن‌ها موفق شدند از این محاصره خارج و به وردوج بروند.

رهایی ۲۸ پولیس از چنگ طالبان با وساطت موسفیدان در قندوز
اطلاعات روز / ۱۱ ثور ۱۳۹۴ گروه طالبان می‌گویند که آن‌ها ۲۸ نفر از مأموران پولیس را که در قندوز دستگیر کرده بودند، با پادرمیانی ریش‌سفیدان این ولایت رها کرده‌اند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با ارسال خبرنامه‌‌ای به رسانه‌ها گفته که در بدل رهایی این تعداد مأموران پولیس، از آن‌ها ضمانت گرفته شده که دوباره به صف نیروهای امنیتی نپیوندند.

     فرهنگ

فعالیت صد ها رسانۀ چاپی در هرات توقف یافت
۸ صبح / ۱۴ ثور ۱۳۹۴ در سیزده سال پسین؛ ولایت هرات پس از کابل همواره شاهد بیشترین فعالیت رسانه یی به ویژه عرصۀ مطبوعات بوده است. اما به گفتۀ روزنامه نگاران رسانه های چاپی در این اواخر به دلیل کمبود امکانات، نبود منابع مالی و عدم حمایت دولت از فعالیت باز مانده اند.

حرکت های تازه جوانان افغانستان در جهت بسط فرهنگ عدم خشونت تحت عنوان “از اسلحه تا گاندی”
رادیو فرانسه / ۱۳ ثور ۱۳۹۴ اکنون بیش از ٢ماه است که ٣١ شهروند افغانی توسط افراد ناشناس در این کشور ربوده شده اند که تا کنون خبری از محل نگهداری و وضعیت سلامت آنها دردست نیست. معاون دوم ریاست ‌جمهوری در مورد ربوده شدن بیش از ۳۰ شهروند کشور از مسیر کابل- قندهار در ولایت زابل، گفته است که حکومت از همان ساعات اولیه این موضوع را پیگیری کرده است.

عدم حمایت دولت صنعت چاپ کشور را در آستانه‌ی ورشکستگی قرارداده است
طلوع نیوز / ۱۴ ثور ۱۳۹۴ از ۱۵۰ چاپخانه در کابل بیش از ۱۰۰ چاپخانه بسته شدهاند؛ انجمن چاپخانه‌داران کشور می‌گوید که تعرفه‌های بلند بر مواد خام، نبود تعرفه بر مواد چاپی که از بیرون کشور وارد می‌شوند و قرارداد ملزومات چاپی دولت با چاپخانه‌های خارجی سبب شده که صنعت چاپ در کشور با خطر ورشکستگی روبرو شود. به گفته‌ی این انجمن به علت رکود صنعت چاپ؛ هزاران تن در کشور بیکار شده‌اند.

گرامی‌داشت بیست‌وهشتمین سال‌مرگ استاد خلیلی در دانشگاه کابل
سلام وطندار / ۱۷ ثور ۱۳۹۴دانشگاهیان کابل، بیست‌وهشتمین سال‌مرگ استاد خلیل‌الله خلیلی، شاعر پرآوازۀ زبان فارسی را گرامی داشتند. این برنامه از سوی دانشجویان دانشگاه کابل و حلقۀ ادبی موسوم به «شعر دانشگاه» راه‌اندازی شده بود که شماری زیادی از استادان دانشگاه و نیز علاقه‌مندان شعر استاد خلیلی در آن شرکت کرده بودند.

نگاهی به سازوکار فرهنگ قبیله‌یی در افغانستان
سلام وطندار / ۱۳ ثور ۱۳۹۴ انسان از اصالت خاصی برخوردار نیست؛ پس میان انسان‌ها تفاوت خاصی وجود ندارد. با وجود تمامی تفاوت‌های فرهنگی و تاریخی همه انسانیم و باهم برابر. بنا به همین تفاوت‌های فرهنگی است که تصور می‌کنیم قبیلۀ ما از انسان‌هایی خاص تشکیل یافته و نسبت به هر جامعه و قبیلۀ دیگر، در اصالت انسانی‌اش، حق به جانب‌تر و ممتازتر است. در حالی که چنین نیست. این حق به جانب‌بودن، اصالت‌داشتن و ممتازبودن، تصورات فرهنگی و اعتقادات قبیله­‌یی هر قبیله و قوم است که به تاریخ عقلانیت قوم ارتباط نمی‌گیرد؛ بل‌که به ناهوشیاری‌ها و ناخودآگاهی‌های قبیله­‌یی و جمعی‌شان مربوط است.

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه‏ ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر

منابع این هفته: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری رشد، رادیو بین‏ المللی فرانسه ، دویچه وله، رادیو زمانه، رادیو سلام وطندار

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۹۵

پیوست‌ها: