افغانستان

af 96

فرار هزاران تن از شهروندان ولایت قندوز از اثر جنگ/ عکس از صدای امریکا

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

 ۱۰۰ هزار تن از قندوز فرار کرده اند
خبرگزاری رشد/ ۲۴ ثور ۱۳۹۴ سازمان ملل اعلام کرد، در بحبوحه درگیری نیروهای دولتی افغان با شبه‌نظامیان طالبان در شهر قندوز دست‌کم ۱۰۰ هزار نفر از این شهر فراری شده‌اند. درگیری‌ها در اطراف قندوز که از ۲۴ اپریل آغاز شده است، همچنان ادامه دارد. هزاران تن از نیروهای ارتش افغانستان در این شهر مستقر شده‌اند و نیروهای دولتی با شبه‌نظامیان درگیر هستند.

 درگیری مهاجران افغانستان با پولیس پاکستان در کمپ زاخیل
سلام وطندار/ ۲۴ ثور ۱۳۹۴ گزارش‌‌ها از پاکستان می‌رساند که مهاجران کمپ زاخیل در پیشاور پاکستان، بر اقدام پولیس پاکستان اعتراض کرده اند و این اعتراض منجر به درگیر فزیکی شده است. پولیس پاکستان در اقدامی دست به تخریب خانه‌ها و دکان‌های این مهاجران زده و آنان را وادار به کوچ اجباری کرده است.

 در حمله برهوتل “پارک پلس” پنج تن کشته و پنج تن دیگر زخمى شده اند
پژواک/ ۲۴ ثور ۱۳۹۴ مسوولین امنیتى می‏گویند که در حمله بر هوتل “پارک پلس” در شهر کابل پنج تن به شمول شهروندان امریکایى و هندى کشته شده اند. این حمله حوالى ساعت ٩ شب گذشته قبل از برگزارى کنسرت موسیقی از سوی الطاف حسین سراهنگ پسر استاد سرآهنگ به وقوع پیوست و تا نیمه هاى شب درگیرى میان نیروهاى امنیتى و مهاجمان ادامه داشت.

 بیش از ۴۰۰ طالب بر ولسوالی چهارسدۀ غور حمله کردند
سلام وطندار/ ۲۱ ثور ۱۳۹۴ عبدالحی خطیبی، سخن‌گوی والی غور به سلام‌وطندار گفت که حوالی ساعت ۱۱ پیش ‌از چاشت دیروز (یک‌شنبه) بیش از ۴۰۰ طالب مسلح بر مرکز ولسوالی چهارسده و پاسگاه‌های پولیس هجوم برده اند. سخن‌گوی ولایت غور می‌گوید که این حملۀ گروهی از سوی جنگجویانی که از ولایت‌های قندوز، فاریاب و بادغیس به جمع طالبان ولایت غور پیوسته  اند، انجام شده است.

 حمله بر کارمندان لوی سارنوالی ۲۱ کشته و زخمی داد
۸ صبح/ ۲۱ ثور ۱۳۹۴ در نتیجه یک حمله انتحاری در جاده دارالامان، بیش از ۲۰ تن کشته و زخمی شدند. یک حمله کننده انتحاری ساعت چهار عصر روز گذشته موتر حامل کارمندان لوی سارنوالی را در این جاده هدف قرار داد. در این حمله سه تن به شمول یک زن کشته شده و ۱۸ تن دیگر زخم برداشتند.

 یک زن در ولایت پکتیا در منزل خانواده ی شوهر اش توسط ریسمان خفه شده است
کلید/ ۲۰ ثور ۱۳۹۴ مسوولان ولایت پکتیا می گویند، یک زن به روز شنبه در ولسوالی احمد آباد در منزل خانواده ی شوهر اش به وسیله ی ریسمان خفه شده است. داکترحیا گل پکتین در شفاخانه گردیز می گوید، هر چند گفته می شود که این خانم توسط ریسمان خفه شده است اما به نسبت نبود طب عدلی در این ولایت تا حال ثابت نشده است که این خانم خود کشی نموده یا از سوی کسی به قتل رسیده است.

 طالبان دو تن را در ولایت فاریاب سر بریدند
سلام وطندار/ ۲۰ ثور ۱۳۹۴ محمدصالح صالح، سرپرست ولسوالی المار ولایت فاریاب به سلام‌وطندار گفت که طالبان سر دو تن را به نام‌های فیض‌الله و ضیاءالحق در این ولایت بریده اند. به گفتۀ آقای صالح، این افراد باشنده‌های ولسوالی‌های میمنه و پشتون‌کوت فاریاب بوده اند. یکی از آنان هفتۀ پیش و دیگری دو ماه قبل توسط گروه طالبان ربوده شده بودند.

 صفی الله مجددی: تحقیقات از ماموران پولیس در پرونده قتل فرخنده تکمیل نشده
بخدی/ ۲۰ ثور ۱۳۹۴ قاضی رسیدگی به پرونده قتل فرخنده، می گوید که به دلیل تکمیل نشدن تحقیقات از ماموران پولیسی که در این قضیه متهم هستند، حکم این افراد با تاخیر اعلام می شود. صفی الله مجددی، رییس حوزه سوم ابتدایی کابل به خبرنگاران گفت که تصمیم هیات قضایی در باره ماموران پولیس، به دلیل حجم زیاد پرونده، به تعویق افتاده است.

     زنان

“صلح بدون نقش زنان مفهومى ندارد”
پژواک/ ۲۳ ثور ۱۳۹۴ موسسه “زنان براى صلح و دموکراسى” می گوید که هر مذاکرۀ که با طالبان صورت می گیرد، باید متضمن پاسدارى از حقوق زنان، حقوق بشر، قانون اساسى و حقوق تعلیمى و تحصیلى زنان باشد. این موسسه”EPD” با اظهار نگرانى از عدم شفافیت اشتراک زنان در پروسه صلح مى افزاید که افغانستان، یک کشور جنگ زده است که تاریخ آن مشهود تلاش هاى فراوانى برای تحکیم پروسه صلح و آشتى باممالک دیگر است .

 غزنی جهنمی برای زنان
سلام وطندار/ ۲۰ ثور ۱۳۹۴ فعالان مدنی و مدافعان حقوق زن در ولایت غزنی، این ولایت را جهنمی سوزان برای زنان نام گذاشته اند. جامعۀ سنتی همراه با عرف و عنعنات دست‌و پاگیر، تهدیدهای امنیتی و عدم حمایت مسؤولان حکومتی، روند مبارزه با مشکلات زنان را در غزنی با بن‌بست مواجه ساخته است.

 بانوی افغان جایزۀ البرایت را گرفت
صدای امریکا/ ۲۲ ثور ۱۳۹۴ انستیتوت ملی دموکراتیک امریکا جایزه مدلین البرایت را به خالده نوری، بانوی افغان، داد. خالده نوری در ولایت کندهار در زمینۀ تقویت زنان و دختران فعالیت می کند. نوری ۲۴ ساله در ولایت کندهار که زمانی مرکز اداری رژیم طالبان و جغرافیای ممنوعۀ حضور زنان در همه عرصه های زندگی بود، از طریق «موسسۀ اجتماعی زنان کارگر» توانست شمار زیاد زنان را در عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مدیریت کمک کند.

 گلوی یک زن ۲۲ ساله در بامیان بریده شد
کلید/ ۲۰ ثور ۱۳۹۴ مسوولان امنیتی ولایت بامیان از بریده شدن گلوی یک زن ۲۲ ساله توسط چاقو در ولایت بامیان خبر می دهند. مل پاسوال خدایار قدسی، قوماندان امنیه بامیان به کلید گفت: این حادثه شب گذشته در دره فولادی مرکز بامیان صورت گرفته و هنوز عامل این قضیه مشخص نشده است. وی افزود: این حادثه در قریه “بندجمیل” دره فولادی بامیان رخ داده و از حمام یک خانه در آن منطقه، یک چاقوی خون آلود نیز پیدا شده است.

       حامیان و فعالان

ملل متحد: برنامه برگشت مهاجران افغان را حمایت می‌کنیم
صدای آلمان/ ۲۳ ثور ۱۳۹۴ آنتونیو گوترس، کمیشنر عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان به کابل سفر کرده تا بر سر برنامه برگشت داوطلبانه مهاجران افغان با مقام‌های افغانستان گفتگو کند. قرار است مسوده این برنامه تا ماه آگست سال جاری تهیه شود. کمیشنر عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان پیش از ظهر روز چهار شنبه با رییس جمهور غنی دیدار کرد.

 صلیب سرخ: نا امنی ها در افغانستان کار این سازمان را با مشکل مواجه کرده است
بخدی/ ۱۹ ثور ۱۳۹۴ مسوولان در کمیته صلیب سرخ جهانی در کشور می گویندکه ادامه نا امنی ها در افغانستان باعث شده تا مردم از دسترسی به خدمات این نهاد محروم شوند. مونیکا زره نیلی، رییس کمیته صلیب سرخ در افغانستان می گوید که تلفات غیرنظامی، آوارگی باشندگان برخی مناطق نا امن و عدم دسترسی به مراکز بهداشتی از مواردی است که این کمیته را نگران کرده است.

 شبکه نظارت از منابع طبیعی: اصلاح قانون معادن ثبات و امنیت را تامین می‌کند
۸ صبح/ ۲۳ ثور ۱۳۹۴ شبکه نظارت از منابع طبیعی می‌گوید برای این‌که صنعت معادن افغانستان توسعه یابد، نیازمند یک قانون مستحکم و پاسخگو برای معادن هستیم. شبکه نظارت از منابع طبیعی که از استخراج و بهره‌برداری صلح‌آمیز و پایدار منابع طبیعی افغانستان حمایت می‌کند، در یک کنفرانس خبری روز سه‌شنبه ۲۲ ثور گفت که افغانستان در جریان ۱۳ سال سه قانون معادن و دو قانون هایدروکاربن را تدوین کرده است اما هیچ یک از این قوانین پاسخگوی نیازهای جامعه در روند سرمایه‌گذاری شفاف نبوده است.

 یک مسوول رسانه اى در قندوز مجروح شد
پژواک/ ۲۳ ثور ۱۳۹۴ یکتن از مسوولان رسانه اى ولایت قندوز، در انفجار بم دستی مجروح گردیده  و کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران شمال شرق، با ابراز نگرانى خواستار پیگیرى این قضیه شده است. مغفرت شاه آذرى مدیر نشرات رادیوتلویزیون دولتى شام گذشته زمانى مورد پرتاب بم دستى توسط افراد ناشناس در ساحۀ سردورۀ شهر کندز قرار گرفت که می خواست به دفتر کارش برود.
نجیب شریفی رییس کمیته‌ی مصئونیت خبرنگاران : رسانه ها در آینده هم به حمایت جامعه بین المللی نیاز جدی دارند

 ۱۹ گروگان در ولایت غزنی آزاد شدند
یک/ ۲۳ ثور ۱۳۹۴ مقام‌های محلی ولایت غزنی می‌گویند که نوزده تن از مسافران اسیر در ولایت زابل، پیش از چاشت امروز (دوشنبه) آزاد شدند. خالقداد اکبری رییس شورای ولایتی غزنی به تلویزیون۱ گفت که از مجموع ۳۱ مسافر ۱۹ تن آنان در بدل رهایی ۲۲ شهروند ازبیک وابسته به تحریک اسلامی ازبیکستان که بیشترشان کودکان هستند آزاد شده اند.

        حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

تعداد معتادان به مواد مخدر در افغانستان به ۳ میلیون نفر رسید
کلید/ ۲۲ ثور ۱۳۹۴ یک نظر سنجی تازه انجام شده امریکا در مورد مواد مخدر نشان می دهد که تعداد معتادان به مواد مخدر در افغانستان افزایش یافته است. این نظر سنجی از سوی اداره مبارزه با مواد مخدر وزارت خارجه ایالات متحده امریکا صورت گرفته است.

شورای عالی صلح: حکومت در روند گفت‌وگوهای صلح معامله نخواهد کرد
طلوع نیوز/ ۲۳ ثور ۱۳۹۴ شورای عالی صلح به مردم اطمینان می‌دهد که حکومت در روند گفت‌وگوهای صلح معامله نخواهد کرد . رئیس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح می‌گوید که آخرین تصمیم را درباره‌ی گفت‌وگوهای صلح؛ نماینده‌گان مردم خواهند گرفت.  وی معتقد است که یگانه راه پیروزی گفت‌وگوهای صلح وحدت رهبران سیاسی کشور است.

 مجلس سنا خواهان رسیدگی به مشکلات بازرگانان افغانستان در امارات شد
۸ صبح/ ۲۱ ثور ۱۳۹۴ مجلس سنای کشور از رییس‌جمهور غنی می‌خواهد تا از «رابطه خوب» خویش با مقام‌های امارات متحده‌ عربی برای حل دشواری‌های بازرگان‌ها در آن کشور استفاده کند. فضل هادی مسلمیار، رییس مجلس سنا که به روز یک‌شنبه به نگرانی سناتوران در باره بیرون کردن ۶۰۰ بازرگان افغان از امارات متحده پاسخ‌ می‌داد.

 انتخابات
هشدار مجلس به حکومت: زمان برگزاری انتخابات پارلمانی مشخص شود

سلام وطندار/ ۲۴ ثور ۱۳۹۴ شماری از اعضای مجلس نمایند‌گان هشدار می‌دهند که اگر حکومت تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی را تعیین نکند، مشروعیت شورای ملی زیر سوال خواهد رفت. به باور این نمایندگان، اگر تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی تعیین نشود، ادامۀ کار شورای ملی با مشکل رو‌به‌رو خواهد شد.

 دیدبان انتخابات افغانستان: تاخیر در آغاز کار اصلاحات انتخاباتی نگران کننده است
بخدی/ ۲۲ ثور ۱۳۹۴ دیدبان شفافیت افغانستان (ایوا) تاخیر در آغاز کار کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را نگران کننده خوانده و گفته است که این تاخیر می تواند میزان مشارکت مردم در انتخابات های بعدی افغانستان را پایین بیاورد. این نهاد با نشر اعلامیه ای گفته است که بحران انتخاباتی سال ۱۳۹۳ ریاست جمهوری، میزان الزامیت افغانستان به اصلاحات انتخاباتی را پیش از پیش نشان داده است.
بسته پیشنهادی فیفا در مورد اصلاح نظام انتخاباتی به دولت فرستاده شد

       جنگ

 تلفات ملکی
شش کودک در انفجارماین درارزگان زخمی شدند. حمله انتحاری هلمند؛ ۶ کشته و ۱۲ زخمی بجا گذاشت. انفجار در قندوز ۴ زخمی برجای گذاشت. در درگیرى لشکرگاه شش پولیس و چهار فرد ملکى کشته شدند. انفجار ماین کنار جاده در قندهار پنج غیر نظامی را کشت.

تلفات نظامی
سی و چهار شورشی در عملیات نظامی کشته شدند. یازده شورشی در عملیات‌های نظامی کشته شدند. بیش از پنجاه شورشی در عملیات‌های نظامی کشته شدند. شش طالب مسلح درحملۀ هوایی در ننگرهار کشته شدند. کشته و زخمی شدن ۶۳ جنگجوی طالب در درگیری های ولایت بغلان. در حمله مهاجمان بر ولسوالی آقچه، ۱۰ طالب کشته شدند.

 هشدار نماینده‌ی ویژه سازمان ملل از ادامه جنگ در افغانستان
یک/ ۲۱ ثور ۱۳۹۴ نیکولاس هیسم، نماینده‌ی ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان می گوید که اگر جنگ در افغانستان به زودی به پایان نرسد، این کشور زیاد دوام نخواهد کرد. او تاکید کرده است که افغانستان به زودی باید به صلح و ثبات دایمی دست پیدا کند. جنگ افغانستان باید به زودی به پایان برسد.

 محاصره‌ی مسجد جامع هلمند با کشته شدن ۲ مهاجم پایان یافت
طلوع نیوز/ ۲۳ ثور ۱۳۹۴ محاصره‌ی مسجد در شهر لشکرگاه ولایت هلمند به کشته شدن ۲ حمله کننده توسط نیروهای امنیتی پایان یافت. این رویداد ساعت ۱۰:۳۰ روز چهارشنبه زمانی اتفاق افتاد که ۲ مهاجم که واسکت انتحاری و لباس پولیس به تن داشتند به مسجد جامع شهر لشکرگاه محل برگزاری همایشی به میزبانی ریاست حج و اوقاف هلمند بود؛ حمله کردند.
حملۀ شورشیان بر ولسوالی شندند ولایت هرات

 جغرافیای جنگ را پاکستان در افغانستان ایجاد کرده
طلوع نیوز/ ۲۳ ثور ۱۳۹۴ مجلس نمایند‌گان افغانستان با اظهار نگرانی از نا امنی‌های اخیر می‌گوید که هم‌آهنگی در میان نیروهای امنیتی وجود ندارد و این نیروها از تجهیزات کافی نیز برخوردار نیستند. پارلمان از نبود هم‌آهنگی سخن می‌گوید اما مقام‌های امنیتی کشور پیش از این بارها در مورد موجودیت هم‌آهنگی خوب میان ارگان‌ها و نیروهای امنیتی سخن گفته‌اند.

     فرهنگ

مسئول نشر زریاب : رفع ممنوعیت دیر هنگام، کتابهای چاپ افغانستان را از شرکت در نمایشگاه تهران محروم کرد
رادیو فرانسه/ ۱۹ ثور ۱۳۹۴ به دنبال جنجال ناشی از ممنوعیت خروج شماری از کتاب های چاپ افغانستان از این کشور و احضار شماری از مسئولان روزنامه ها به کمیسیون بررسی شکایات رسانه ای در این رابطه، روز سه شنبه گذشته، وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان این کمیسیون را منحل کرد.

 معرفی کتاب «سیاست‌ورزی قومی و بنای صلح در افغانستان»
رادیو فرانسه/ ۱۹ ثور ۱۳۹۴ کتاب «سیاست‌ورزی قومی و بنای صلح در افغانستان»، پایان‌نامه‌ی دکترای دکتر محمد‌قاسم وفایی‌‌زاده در دانشگاه کانازاوای چاپان، بار نخست به زبان انگلیسی توسط انتشارات اسکالرز پرس در فبروری ۲۰۱۳ در آلمان نشر شد و سپس ترجمه‌ی فارسی آن  در زمستان سال ۱۳۹۳ در کابل نشر شد. این کتاب در سه بخش (شامل پنج فصل) و یک نتیجه‌گیری نوشته شده است.

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه‏ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر

منابع این هفته:  خبرگزاری باختر، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، روزنامه ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری جمهور، خبرگزاری رشد، رادیو بین‏ المللی فرانسه، سایت خبر رسانی روزنامه افغانستان، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار، خبرگزاری رشد آرمان شهر

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۹۶

پیوست‌ها: