۸صبح، کابل: جنگ و ناامنی زندگی روستانشینان کشور را با دشواری‌های زیادی روبه‌رو کرده است. نهادهای مدافع از غیرنظامیان می‌گویند در بسیاری موارد غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌شوند و طالبان بارها از چنین شیوه‌ای استفاده کرده‌اند.

گروه حفاظت از افراد ملکی که متشکل از چند نهاد مدنی است، می‌گوید بررسی آن‌ها نشان می‌دهد که ۹۶۴ هزار تن از باشندگان ولایات ناامن به‌دلیل جنگ و ناامنی بی‌جا شده‌اند.
محمد‌نبی تدبیر، یکی از اعضای این گروه روز یک‌شنبه یافته‌های گزارش این نهاد را این‌گونه تشریح کرد: «اکثر بی‌جا‌شدگان داخلی که در اطراف شهرهای بزرگ مسکن‌گزین شده‌اند، با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند و وزارت مهاجرین حتا برای آنان بودجه‌ای اختصاص نداده است.»
یافته‌های این گروه که از آمارهای کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و وزارت مهاجرین افغانستان گرفته شده، نشان می‌دهد که رقم بی‌جا‌شدگان داخلی امسال در مقایسه با سال ۲۰۱۴ میلادی دو برابر افزایش یافته است.
براساس اظهارات مسوولان گروه حفاظت از افراد ملکی، حدود ۲۰ هزار نفر تنها در ولایت کندز از خانه‌های‌شان آواره شده‌اند. این گروه می‌گوید که بی‌جاشدگان کندز از دسترسی به آب آشامیدنی صحی، مواد خوراکی و آموزش بی‌بهره هستند و شماری از کودکان و کهن‌سالان در میان آنان تلف شده‌اند.
براساس گزارش این گروه، در کنار ناامنی و جنگ، فقر، کمبود منابع غذایی، منازعات قومی، بی‌بهره بودن از تعلیم و تربیه و بی‌کاری علت‌های دیگری است که سبب هجوم باشندگان روستاها به شهر کابل شده است.
اعضای این گروه کارکرد وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان را برای رسیدگی به وضعیت بی‌جاشدگان ولایت‌های ناامن کشور انتقاد می‌کنند. این در حالی است که رییس‌جمهور غنی پیشتر گفته بود که باید واژه بی‌جاشده در افغانستان حذف شود. براساس گزارش‌ها صدها تن به علت ناامنی‌ها در ولایات بدخشان، سرپل، کندز، هلمند، بادغیس و بغلان خانه‌های‌شان را ترک کرده‌اند و با کودکان و زنان‌شان در دیگر بخش‌های افغانستان به‌خصوص کابل، مسکن‌گزین شده‌اند.
در حال حاضر حکومت تلاش دارد تا زمینه برگشت مهاجران افغان از پاکستان و ایران را مهیا کند. بیش از پنج میلیون افغان در این دو کشور مهاجر هستند. بسیاری از برگشت‌کنندگان در سیزده سال گذشته به افغانستان، به‌دلیل نبود زمینه‌های زندگی دوباره دست به مهاجرت زده‌اند. بی‌کاری، فقر و ناامنی دلیل اصلی مهاجرت‌های دوباره از افغانستان خوانده شده است.