افغانستانمهاجران هلمند (2)
جنگ هلمند هزارها خانواده را آواره کرده است/ منبع عکس

موارد نقض فاحش حقوق‌بشر

جنگ هلمند هزارها خانواده را آواره کرده است
سلام وطندار ۱۰ جدی ۱۳۹۴ مسؤولان ریاست مهاجران هلمند می‌گویند که درگیری میان نیروهای امنیتی و طالبان اخیراً در این ولایت سبب شده تا نزدیک به ۲ هزار خانواده از ولسوالی‌های ناامن به شهر لشکرگاه آواره شوند. غلام فاروق نورزایی، رییس مهاجران و عودت‌کننده‌گان این ولایت می‌گوید که فعلاً این بی‌جاشده‌گان در شهر لشکرگاه مسکن‌گزین شده اند.

تلفات انفجار در نزدیک فرودگاه کابل به دو کشته و ۳۶ زخمی رسید
بی بی سی ۱۵ جدی ۱۳۹۴ صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله (کشور) افغانستان گفته که شمار تلفات انفجار شامگاه دیروز (۱۴ جدی/دی) به ۲ کشته و ۳۶ زخمی رسیده است. آقای صدیقی در یک کنفرانس خبری گفت که این رویداد ناشی از انفجار انتحاری بود که فرد بمبگذار موتر/خودرو حامل خود را در خیابانی نزدیک به فرودگاه منفجر کرد. منابع دولتی گفته‌اند که قربانیان این رویداد همه غیرنظامی هستند.
حمله بر کنسولگری هند پس از ۲۵ ساعت پایان یافت

غیر نظامیان، طعمه‌‎ی حمله‌ی انتحاری در کابل
یک ۱۲ جدی ۱۳۹۴ پولیس کابل تایید کرده است که در نتیجه حمله انتحاری شام دیروز در ساحه تایمنی شهر کابل، یک نفر کشته و یازده تن دیگر زخمی شدند؛ اما همه قربانیان غیرنظامیان هستند. یک مهاجم انتحاری شام دیروز خود را نزدیک یک مهمان خانه خارجی‌ها در سرک نهم پروژه تایمنی منفجر کرد که در نتیجه یک تن کشته و یازده تن دیگر زخمی شدند.

ده ها تن از دومین زندان طالبان در هلمند ازاد شدند
صدای امریکا ۱۲ جدی ۱۳۹۴ نیروهای امنیتی افغان شب گذشته ده ها زندانی را از یک زندان طالبان در ولسوالی نهرسراج گرشک ولایت هلمند ازاد ساخته اند. تورن جنرال محمد معین فقیری قوماندان قول اردو میوند به صدای امریکا گفت که تعداد زندانیان رها شده از زندان طالبان به ۵۹ نفر میرسد که از چندین ماه به این طرف به اتهام همکاری به حکومت افغانستان در این زندان به سر میبردند.
طالبان برای فصل جنگ از مردم هلمند مالیه می‌گیرند

گروه داعش شش زندان جدید در ننگرهار ساخته است
سلام وطندار ۸ جدی ۱۳۹۴ حاجی غالب، ولسوال اچین ولایت ننگرهار می‌گوید که گروه دولت اسلامی یا داعش شش زندان جدید را در روستاهای منطقۀ «غَرنَی» این ولسوالی ساخته است و ۳۰۰ غیرنظامی را در این زندان‌ها نگهداری می‌کند. آقای غالب در گفت‌وگویی با سلام‌وطندار می‌گوید که این زندان‌ها در روستاهای پیشی، عبدالخیل، باندر، مامند، شدل و تخت منطقۀ غرنی ولسوالی اچین ساخته شده اند.

پرتاب ۳۰۰ موشک از خاک پاکستان به شرق افغانستان
افغانستان رو ۱۵ جدی ۱۳۹۴ قامات محلی ولایت ننگرهار امروز اعلام کردند: نظامیان پاکستانی چندین ولسوالی این ولایت را با موشک  هدف قرار داده‌ اند. نیلوفر عزیز عضو شورای ولایتی ننگرهار در این باره اظهار داشت: از دو هفته گذشته به اینطرف نظامیان پاکستانی به «گوشته» و «لعل‌پور» حملات موشکی انجام می‌دهند.

ده گروگان در زابل از چنگ تروریستان آزاد شدند
۸صبح ۱۲ جدی ۱۳۹۴ نیروهای امنیت ملی در ولایت زابل ده نفر از غیرنظامیان که توسط تروریستان در این ولایت به گروگان گرفته شده بودند، آزاد کرده‌اند. دفتر مطبوعاتی امنیت ملی با اعلام این خبر می‌گوید که این گروگان‌ها روز پنجشنبه‌، دهم جدی آزاد شدند. دفتر مطبوعاتی امنیت ملی وضعیت صحی گروگان‌های آزاد شده را خوب توصیف کرده است. این اداره جزییات بیشتری در این مورد ارایه نکرده اما گفته که آزادی این گروگان‌ها از اولویت‌های کاری نیروهای امنیتی کشور بوده است.

رییس شورای عالی صلح سمنگان کشته شد؛ قاتل بازداشت شده است
بخدی ۱۵ جدی ۱۳۹۴ مقام ها محلی ولایت سمنگان در شمال کشور می گویند که قاری سیف الدین سعادت، رییس شورای عالی صلح این ولایت شب گذشته ترور شد. معصومه حسینی، عضو شورای ولایت سمنگان گفت: آقای سعادت شب گذشته بعد از ادای نماز زمانی که از مسجد بیرون شد در مسیر راه خانه اش مورد شلیک افراد ناشناس قرار گرفت و کشته شد. خانم حسینی می گوید که قاتل آقای سعادت صبح امروز توسط پولیس بازداشت شده است و از نزد فرد بازداشت شده یک میل تفنگچه به دست آمده است.

بالاى دختر ٩ ساله در بادغیس تجاوز گروهى صورت گرفت
پژواک ۱۵ جدی ۱۳۹۴ مسوولان محلى میگویند که یک دختر ٩ساله در ولسوالى  جوند ولایت بادغیس، مورد تجاوزجنسى دسته جمعى  قرارگرفته است. فرید اخى زى عضو شوراى ولایتى و باشندۀ ولسوالى یادشده، به آژانس خبرى پژواک گفته است که حدود ١١ روز قبل درقریه پیراجى ولسوالى جوند، ١١ تن بالاى یک دختر ٩ ساله تجاوز جنسى کرده اند. وى مدعیست که درمیان این ١١ تن، چهارتن از سربازان پولیس قوماندانى امنیه ولسوالى جوند وباقى افراد مسلح غیرقانونى میباشند.

 زنان

اکثر عاملان قتل زنان در افغانستان از قانون فرار می کنند
صدای امریکا ۱۶ جدی ۱۳۹۴ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گزارش داده است که درشش ماه نخست سال روان خورشیدی به تعداد ۱۹۰ زن در نقاط مختلف افغانستان کشته شده است. ثریا صبحرنگ کمیشنر بخش زنان این کمیسیون گفت که در شش ماه نخست سال ۱۳۹۴ به تعداد ۲۵۷۹ مورد خشونت در برابر زنان از سراسر افغانستان ثبت شده است که در مقایسه با سال قبل هفت درصد افزایش را نشان می دهد.

پیش‌شرط‌های طالبان برای آموزش دختران در لوگر
سلام وطندار ۱۰ جدی ۱۳۹۴شماری از عالمان دینی و باشنده‌گان لوگر از پیش‌شرط‌های طالبان برای آموزش دختران این ولایت خبر می‌دهند و از آن استقبال می‌کنند. به گفتۀ آنان، طالبان گفته اند که در صورت حفظ حجاب اسلامی و آموزش دختران توسط آموزگاران زن به آنان اجازۀ آموزش می‌دهند. طالبان همچنان گفته اند که نباید دانش‌آموزان دختر با خود تیلفون همراه داشته باشند. این عالمان و باشنده‌گان از این اقدام طالبان قدردانی کرده و از مسؤولان ریاست معارف/آموزش و پرورش خواستند که در روند آموزش دختران در این ولایت تغییر بیاورند.

فروشندگان زن با یک آسودگی و ده‌ها مشکل
۸صبح ۱۶ جدی ۱۳۹۴ هرچند در شرایط فعلی که هنوز فرهنگ کار به فروشندگی زنان در میان مردم چندان طرفدار ندارد، اما هستند زنانی که با پذیرفتن این مشکل فرهنگی توانسته‌اند از عهده این‌کار موفق بدر آیند. یکی از این فروشندگان سمیرا می‌باشد که مصروف فروش لباس‌های زنانه در ترکش بازار واقع کوته سنگی است. این که او چه حرف‌ها و خاطرات از دوره فروشندگی دارد و چگونه توانسته است یک فروشنده موفق باشد، پای صحبت‌هایش می‌نشینیم.

پدر رخشانه: هیچ خبری از بازداشت عاملان سنگسار دخترم نیست
طلوع نیوز ۱۴ جدی ۱۳۹۴ با گذشت بیش از ۲ ماه هنوز هم سنگسار کننده گان رخشانه در غور بازداشت نشدهاند؛ پدر رخشانه می‌گوید که هیچ کس به فکر ما نیست، در حال حاضر بدون سرپناه در شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور زنده‌گی می‌کند و کودکانش نان کافی برای خوردن ندارند. با آنکه مقام‌های حکومتی از تلاش‌های جدی برای بازداشت عاملان این رویداد سخن گفتند و هیأت ریاست جمهوری برای بررسی این رویداد و رسیده‌گی به وضعیت خانواده رخشانه به غور رفتند، اما تاکنون هیچ یک از سنگسار کننده‌گان رخشانه بازداشت نشده‌اند.

بانوی اول: از کمک کردن لذت می‌برم
۸صبح ۱۶ جدی ۱۳۹۴ رولا غنی (بی‌بی گل) بانوی اول افغانستان، می‌گوید که او در دفترش از سیاست «اوپن دور» یا دروازه باز پیروی می‌کند و این سیاست شامل شنیدن و تسهیل کردن راه‌های حل مشکلات مردم می‌شود. طبیق برنامه از قبل تنظیم شده، من و همکارم مریم حسینی ساعت یازده خود را به یکی از دروازه‌های ارگ ریاست جمهوری رساندیم، تا در قصر شماره دو که در محوط ارگ ریاست جمهوری موقعیت دارد، با بانوی اول در مورد فعالیت‌ها و برنامه‌هایش یک گفتگوی ویژه به منظور چاپ در روزنامه ۸صبح داشته باشیم. از چند محل تلاشی گذشتیم و در مدت نزدیک به نیم ساعت به محل کار بانوی اول رسیدیم.

افزایش حضور زنان خوستی در مکتب‌های شبانه
سلام وطندار ۹ جدی ۱۳۹۴ مسؤولان ریاست آموزش و پرورش ولایت خوست، از حضور پرشور دختران و زنان این ولایت در مکتب‌های شبانه خبر می‌دهند و می‌گویند که شمار زنان لیسه‌های شبانه در سال جاری، افزایش چشم‌گیری داشته است. بختنور بختیار رییس آموزش و پرورش ولایت خوست، به سلام‌وطندار می‌گوید که با وجود چالش‌های فراوان فرهنگی و اجتماعی، علاقه‌مندی زنان این ولایت به سوادآموزی در حال افزایش است.

افزایش آمار خودکشی دختران در درزاب ولایت جوزجان
بی بی سی ۱۵ جدی ۱۳۹۴ یک مقام محلی در ولایت جوزجان در شمال افغانستان تایید کرده که از آغاز سال جاری خورشیدی، در یکی از مناطق این ولایت بیش از۲۰ دختر اقدام به خودکشی کرده اند. رحمت الله حشر ولسوال/فرماندار درزاب به بی‌بی‌سی گفت که دست کم شش نفر از آنها در پی این اقدام جان داده اند. به گفته او، خشونت‌های خانوادگی، از دلایل اصلی این خودکشی‌ها بوده است.

حامیان و فعالان

نی: ۲۰۱۵ بدترین سال برای خبرنگاران افغانستان بوده است
سلام وطندار ۱۰ جدی ۱۳۹۴ نهاد حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان می‌گوید که ۲۰۱۵ بدترین سال برای خبرنگاران کشور بوده است. این نهاد در گزارش سالانه‌اش گفته است که در این سال ۲۴ رسانه به گونۀ جدی مورد تهدید قرار گرفته اند. صدیق‌الله توحیدی، رییس دیده‌بان رسانه‌های آزاد کشور امروز (پنج‌شنبه) هنگام نشر این گزارش گفت که ۹۵ رویداد خشونت‌آمیز در برابر خبرنگاران ثبت شده است که ۴۰ رویداد خشونت‌آمیز از سوی طالبان ۳۲ مورد از سوی مقام‌های حکومتی ۱ مورد از سوی نیروهای خارجی و ۲۲ مورد دیگر توسط افراد ناشناس صورت گرفته اند.

اعتراض شهروندان کابل به موقعیت پایگاه نظامی ناتو
سلام وطندار ۱۶ جدی ۱۳۹۴ انفجارهای پی‌درپی چند روز اخیر در خیابان هواشناسی کابل، اعتراض باشنده‌‌گان این خیابان را نسبت به موقعیت پایگاه نظامیان خارجی برانگیخته است. این شهروندان می‌گویند که سبب اصلی انفجارها در این منطقه، پایگاه خارجیان است؛ اما قربانیان همیشه‌گی آن، باشنده‌گان محل هستند. آن‌ها می‌گویند که حکومت یا این پایگاه را از این جاده در نزدیکی میدان کابل بردارد، یا باشنده‌گان محل را در جای دیگری جابه‌جا کند.

اکسین: اقدام نمایندگان در تضاد با منافع ملی است

۸صبح ۹ جدی ۱۳۹۴ شبکه‌ نهادهای جامعه مدنی برای تحکیم روند انتخابات، اکسین، از رد فرمان‌های رییس‌جمهور توسط مجلس نمایندگان در مورد اصلاح قوانین مربوط به انتخابات انتقاد کرده می‌گوید که این اقدام مجلس نمایندگان در تضاد با منافع ملی کشور است. شماری از اعضای این شبکه روز سه‌شنبه، هشتم جدی، در یک کنفرانس خبری اعلام کردند که هرچند فرمان‌های رییس‌‌جمهور برای اصلاح قوانین مربوط به انتخابات و فرستادن آن به مجلس نمایندگان خلاف ماده ۱۰۹ قانون اساسی است، اما رد این فرمان‌ها از سوی مجلس نمایندگان نیز به مفهوم رای عدم تایید به اصلاحات در روند انتخابات به شمار می‌رود.

 حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

برکناری معاونین والیان غزنی و هلمند بدلیل انتقاد از حکومت
۸صبح ۱۶ جدی ۱۳۹۴ شورای امنیت ملی محمدعلی احمدی معاون والی غزنی و محمدجان رسولیار معاون والی هلمند را بدلیل انتقاد این دو مقام محلی از کارکرد حکومت در گفتگو با رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از وظایف‌شان برکنار کرده است. در مکتوبی که از سوی شورای امنیت ملی به اداره مستقل ارگان‌های محلی فرستاده شده، شورای امنیت ملی از اظهارات معاونان والیان غزنی و هلمند در شبکه‌های اجتماعی انتقاد کرده گفته است که استفاده از شبکه‌های اجتماعی جهت ابراز نارضایتی علیه تصامیم و سیاست‌های حکومت «غیرقابل تحمل» است.

گزارش هیأت فنی درباره‌ی مکاتب خیالی به رئیس جمهور رسید
طلوع نیوز ۱۵ جدی ۱۳۹۴ پس از آنکه هیأت گماشته شده از سوی رئیس جمهور گزارش خود را در رابطه با مکاتب، دانش‌آموزان، معلمان خیالی و موارد دیگر فساد در ساختار معارف کشور به وی ارائه داد؛ هیأت فنی نیز که وظیفه بازنگری این گزارش را داشت روز گذشته یافته‌های خود را به آقای غنی سپرد.

غاصبان زمین مانع تطبیق برنامه کابل جدیداند
۸صبح ۱۴ جدی ۱۳۹۴ توافق‌نامه همکاری میان بورد مستقل کابل جدید و اداره عمومی جیودیزی و کارتوگرافی به امضا رسید. در این توافق‌نامه، وظایف، مسوولیت‌ها و صلاحیت‌های کاری در مقاطع مشترک وظیفه‌ای بین نهاد دولتی مشخص شده است. هدف اساسی این توافق‌نامه‌، جلوگیری از تکرار فعالیت‌ها و جلوگیری از تداخل وظیفه‌ای در مراحل مختلف تطبیقی ماستر پلان شهر کابل جدید گفته شده است.

بیش از یک میلیارد دالر سرمایه افغان‌ها به جیب قاچاقبران ریخته شده

یک ۹ جدی ۱۳۹۴ اطلاعات تازه نشان می‌دهد که شهروندان افغانستان در سال روان نزدیک به یک میلیارد نه صد هزار دالر امریکایی را برای رفتن به اروپا به قاچاقبران پرداخته اند.وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان می‌گوید در جریان سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از یک صدو پنجاه هزار تن کشور را ترک کردند که هر کدام آنان از شش هزار تا بیست هزار دالرامریکایی هزینه کرده اند

نسل سوم: محیط زیست، توسعه…

برنامه سازگاری دولت با تغییر اقلیم
۸صبح ۱۳ جدی ۱۳۹۴دولت افغانستان برای این‌که بتواند کمک‌های تخنیکی و مالی جامعه جهانی را در مورد مبارزه با تغییر اقلیم جلب کند، طرح‌هایی را ترتیب و تنظیم کرده و این طرح‌ها را در ماه اکتوبر سال ۲۰۱۵ به کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان مللی متحد سپرده است. نشست پاریس بعد از دو هفته بحث‌ها و گفتگو‌های علمی ‌و تخنیکی و تخصصی با توافق همه ‌جانبه برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌های به پایان رسید. اکنون کشورهای در حال توسعه مانند افغانستان منتظر هستند تا این توافق‌نامه به تصویب کشورهای قدرتمند و توسعه یافته برسد تا بتوان بر‌اساس آن به تعهدات توافق‌نامه پاریس جنبه عملی بخشید.

عضویت افغانستان در کنوانسیون‌های مهم محیط‌زیستی
۸صبح ۹ جدی ۱۳۹۴ از سی سال به این‌سو تقریبا ۷ صد معاهده چندین جانبه محیط زیستی برای حل چالش‌های محیط‌زیستی در بین کشورهای جهان وسازمان‌های ملی و بین‌المللی و غیره منعقد شده است. افغانستان در مجموع در پانزده سال گذشته سیزده معاهده چندین‌جانبه محیط‌زیستی جهانی را در رابطه با مدیریت، کاهش و یا نابودی مواد کیمیاوی، کاهش مواد مخرب لایه ازون، تغییر اقلیم، تنوع بیالوژیکی، مبارزه با صحرا‌گرایی، حفظ و نگهداری انواع پرندگان مهاجر و سازمان همکاری منطقوی جنوب آسیا امضا کرده است.

جنگ

کندز ۱۰۰ روز پس از سقوط؛ شبه نظامیان هنوز در حومه‌‌ی کندز فعال هستند
سلام وطندار ۱۵ جدی ۱۳۹۴ صد روز از سقوط کندز به دست طالبان می‌گذرد؛ اما طالبان هنوز هم در اطراف شهر فعالیت دارند. مردم و بزرگان قوم در کندز با انتقاد از رئیس جمهور می گویند که آقای غنی تاکنون به هیچ یک از وعده هایش عمل نکرده است. سمیع الله باشنده ی شهر کندز می گوید: “ما از زنجیر شهر بیرون شده نمی‌توانیم؛ اما رئیس جمهور و رئیس اجرائیه در تلویزیون از تأمین امنیت ما سخن می‌گویند”.

کشته شدن نزدیک به هزار و هشت‌‌صد تروریست توسط پولیس سرحدی

۸ صبح ۱۶ جدی ۱۳۹۴ مقام‌های وزارت امور داخله می‌گویند که نیروهای پولیس سرحدی از آغاز سال جاری خورشیدی تاکنون یک هزار و ۷۶۶ تن از تروریستان را در نتیجه عملیات‌های‌شان به قتل رسانده‌اند. صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله، روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری گفت که بیشتر این عملیات‌ها در نزدیکی خط دیورند راه‌اندازی شده بود. وی گفت: «از آغاز سال ۱۳۹۴ تاکنون، نیروهای پولیس سرحدی ما در جاهایی‌که وظیفه دارند، به خصوص در این طرف خط دیورند عملیات‌های زیادی را انجام داده‌اند که در نتیجه این عملیات‌ها در نقاط مختلف ولایت‌های شرقی ۱۷۶۶ نفر از دشمن کشته شده‌اند. ۱۱۳۱ تن دیگر هم زخمی اند و شمار زیادی هم بازداشت شده‌اند.»
رهایی ۵۹ اسیر از چنگ طالبان در هلمند
داعش از مهاجران افغانستان در پاکستان سربازگیری می‌کند

تلفات یک‌سالۀ طالبان در سرپل؛ ۲۹۷ کشته و ۲۰۹ زخمی
سلام وطندار ۱۳ جدی ۱۳۹۴ محمدظاهر وحدت، والی سرپل می‌گوید که در درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و طالبان در سال ۲۰۱۵ در این ولایت، ۲۹۷ جنگجوی طالب کشته و ۲۰۹ تن دیگر زخمی شده اند. آقای وحدت در گفت‌وگویی با سلام‌وطندار هم‌چنان می‌گوید که تلفات نیروهای امنیتی در جریان سال گذشتۀ میلادی به ۹۰ کشته و ۵۳ زخمی و تلفات غیرنظامیان در این مدت، به ۱۸ کشته و ۱۳ زخمی رسیده است.

تلفات
۱۶ عضو داعش در ننگرهار کشته شدند. یک زن و شوهر به اتهام حملات تروریستی بازداشت شدند. کشته شدن چهار تروریست در هرات در انفجار بمب‌های خودشان. چهارده عضو داعش در ننگرهار به قتل رسیدند. کشته شدن چهارده مخالف مسلح دولت در عملیات شب گذشته.

فرهنگ

پیکره‌های شمرق بغلان در حال نابودی اند
سلام وطندار ۱۱ جدی ۱۳۹۴ پیکره‌های تاریخی شمرق، یکی از مکان‌های مهم باستانی در بغلان، به دلیل بی‌توجهی حکومت در حال نابود شدن هستند. این پیکره‌ها که در میان کوه شمرق شهر پلخمری، مرکز بغلان، حکاکی شده اند، فیل، اژدها، اسپ و چند پیکرۀ انسان را در ترکیب کاروانی در حال تاختن نشان می‌دهند. شکریه اصیل، رییس اطلاعات و فرهنگ بغلان در گفت‌وگویی با سلام‌وطندار می‌گوید که پیکره‌های شمرق پس از پیکره‌‌‌های بزرگ بودا در بامیان، از نگاه ارزش و اهمیت تاریخی و باستانی در مقام دوم قرار دارند.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این هفته: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، صدای امریکا، رادیو آزادی، رادیو بین‏ المللی فرانسه، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار  و آرمان شهر

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۱۲۹

پیوست‌ها: