international


گزارش سال ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل: حقوق مردم در خطر است، حمله جهانی به آزادی‌ها

Amnesty picture_Refugees

عکس: لِفتِریس پیتاراکیس/ آسوشیتد پرس/در وبگاه عفو بین‌الملل

موارد نقض فاحش حقوق بشر

سوریه یک کمیسیون مستقل، طرف های درگیر را به “جنایت علیه بشریت” متهم کرد

نهادهای دولتی

بریتانیا/عربستان سعودی بمباران سعودی علیه اهداف غیرنظامی یمن به رشد فروش سیستم های بی اِ ئی کمک می‌کند
ایندیپندنت ۱۸ فوریه ۲۰۱۶ به گفته عفو بین‌الملل، بمباران سعودی علیه اهداف غیرنظامی یمن که در حال حاضر مورد تحقیق سازمان ملل است، به رشد فروش جت‌های شکاری شرکت بی اِ ئی (BAE) کمک می‌کند. بنا به اعلام عفو بین‌الملل، نزدیک به ۱ بیلیون پوند از سود خالص شعبه این شرکت در بریتانیا ناشی از فروش جت های شکاری یوروفایتر تایفون به نیروی هوایی سعودی است. جزییات فروش این جت ها و نیز موشک های ساخت بریتانیا در گزارش سازمان ملل که به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده مورد بررسی قرار گرفته است. حمله های هوایی و محاصره دریایی یمن تاکنون به مرگ ۶۰۰۰ غیرنظامی منجر شده است. بنا به اعلام سازمان ملل، حمله های هوایی به مدارس، تاسیسات پزشکی، مساجد و بازارها حقوق بین‌المللی بشردوستانه را نقض و مناطقی از یمن را دچار قحطی شدید کرده‌اند. به گزارش عفو بین‌الملل، حمله های عربستان سعودی به یمن و برنامه آن برای دخالت بیشتر در بمباران سوریه سود عملیاتی شرکت بی اِ ئی را سال گذشته از ۱،۳ بیلیون پوند به ۱،۵ بیلیون پوند افزایش داده است.

یمن نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی ‘در کنار القاعده’ علیه حوثی ها می‌جنگند
بی‌بی‌سی جهانی ۲۲ فوریه ۲۰۱۶ بر اساس مدارکی که بی بی سی در یمن به دست آورده است، نیروهای ائتلاف زیر رهبری سعودی به همراه جنگجویان القاعده در نبردی کلیدی علیه شورشیان حوثی می جنگند. یک مستندساز در دیداری از خط نخست جبهه در نزدیکی شهر تعز، از جهادگرایان و شبه نظامیان مورد حمایت امارات متحده عربی فیلمبرداری کرده است. صفا الاحمد در اواخر سال گذشته با این جنگجویان در بالای تپه ای مهم که از نیروهای امارات متحده عربی راهنمایی تاکتیکی دریافت می‌کردند، گفت‌وگو کرد. یکی از گروه‌های درگیر در نبرد به او هشدار داد فیلمبرداری نکند و اعضای گروه گفتند که عضو انصار الشریعه هستند که گروه وابسته به القاعده در شبه جزیره عربی است. آنها از حضور او به‌خاطر زن بودنش بسیار عصبانی بودند. در ۱۱ ماه گذشته، با وجود مخالفت شدید جهادگرایان علیه دولت‌های عضو ائتلاف که متحد آمریکا هستند، چندین گزارش درباره‌ی نبرد مشترک نیروهای ائتلاف و جنگجویان القاعده بر ضد حوثی ها در مناطقی از جنوب یمن منتشر شده است.

عراق با پایان محاکمه «ترور»، شمار حکم های اعدام در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۹۰ مورد رسید
۱۸ فوریه ۲۰۱۶ عفو بین‌الملل
اعلام کرد: صدور ۴۰ حکم اعدام در محاکمه پرایراد دسته جمعی امروز نشان از بی توجهی شدید به عدالت و زندگی انسان دارد و شمار حکم های اعدام را در سال ۲۰۱۶ به حدود ۱۰۰ مورد رسانده است. امروز ۴۷ تن به اتهام شرکت در کشتار دست کم ۱۷۰۰ سرباز در اردوی نظامی نزدیک تکریت به دست گروه داعش در جون ۲۰۱۴ محاکمه و ۴۰ تن بر اساس قانون ضد تروریسم ۲۰۰۵ به اعدام محکوم شدند. هفت تن به علت نبود مدرک آزاد شدند.

«پاکستان طی ۱۴ ماه ۳۵۱ نفر را حلق‌آویز کرده است»

مصر حکم زندان برای رمان‌نویس به اتهام «انتشار مطالب غیراخلاقی»

مصر قاضی کودکی چهار ساله را به جرم قتل به حبس ابد محکوم کرد

عفو بین‌الملل: واکنش اروپاییان در قبال پناهجویان شرم‌آور است

ایران

گزارش ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل
رادیو زمانه ۲۴ فوریه ۲۰۱۶ فیس‌بوک، توئیتر و شبکه‌های دیگر اجتماعی در ایران مسدود شده‌اند و مطبوعات همچنان سانسور شده و توقیف می‌شوند. روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق بشر، فعالان سندیکایی، هنرمندان، دانشجویان، فعالان حقوق زنان و اقلیت‌های قومی و دینی دستگیر شده و بر اساس اتهامات مبهم زندانی شده‌اند. استفاده از شکنجه و بدرفتاری‌ها در زندان‌های ایران همچنان متداول است و عاملان آن از مجازات مصونیت دارند. وضعیت در زندان‌های دیزل‌آباد کرمانشاه، عادل‌آباد شیراز، قرچک ورامین، زندان مرکزی تبریز و وکیل‌آباد مشهد ناگوار است. زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی در ایران از تبعیض گسترده در قانون و در عمل رنج می‌برند. همچنین مجازات‌های بی‌رحمانه در مورد محکومان اعمال می‌شود به‌ویژه کور کردن، قطع عضو و یا شلاق. دادگاه‌ها در ایران مجازات اعدام را برای یک سری از جرایم به‌کار می‌برند. شمار زیادی از زندانیان، از جمله دست‌کم چهار نفر که به سن قانونی نرسیده بودند در سال ۲۰۱۵ اعدام شده‌اند. گزارش‌های خبری دیگر در این زمینه: : «شکنجه، اعدام و محدودیت‌های شدید در ایران ادامه دارد»؛

انتقاد شدید عفو بین‌الملل از وضعیت حقوق بشر در ایران؛ ایران همچنان شکنجه و اعدام می‌کند؛ ایران رکورددار اعدام جوانانی است که پیش از ١٨ سالگی قتل انجام داده‌اند

عاملان غیردولتی

سوریه ۱۴۰ کشته در انفجارهای دو شهر بزرگ

عدالت

هاییتی اقدام در مورد پرونده دیکتاتور پیشین را پیش ببرید
۲۰ فوریه ۲۰۱۶ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، عفو بین‌الملل، دیده بان حقوق بشر و وکلای بدون مرز کانادا، با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: نباید گذاشت بی‌ثباتی سیاسی در کار عدالت دخالت کند. شرایط حساس سیاسی در هاییتی نباید بهانه ای برای نفی عدالت برای قربانیان نقض حقوق بشر در رژیم ژان کلود دوالیه شود. ۲۰ فوریه ۲۰۱۶ دومین سالگشت رأی قضایی برای بازگشایی تحقیق علیه دوالیه ـ که در اکتبر ۲۰۱۴ درگذشت ـ و زیردستان اوست. دادگاه استیناف پورت دو پرنس در ۲۰ فوریه ۲۰۱۴ اتهام‌های جنایت‌های علیه بشریت و جنایت‌های مربوط به نقض جدی حقوق بشر را علیه دوالیه و دیگران مشخص و یکی از قضات خود را مأمور تحقیق بیشتر کرد. اما تاکنون هیچ نتیجه ای منتشر نشده است.

آمریکا طرح گوانتانامو، گامی به جلو
دیده بان حقوق بشر ۲۳ فوریه ۲۰۱۶ رئیس جمهور اباما طرحی را برای بستن زندان گوانتانامو به کنگره آمریکا ارائه کرد. مشاور ارشد دیده‌بان حقوق بشر در امور امنیت ملی گفت: این طرح گامی به جلوست. این زندان و کمیسیون های نظامی سال هاست که لکه ای بر کارنامه آمریکا هستند و زمان بستن آن مدتهاست که گذشته است. اما انتقال زندانیان به مدت نامعین در حبس در خاک آمریکا راه حل نیست. بیشتر زندانیان گوانتانامو در حدود ۱۴ سال است که بدون محاکمه یا اتهام ـ که نقض حقوق بین‌المللی است ـ در آنجا به سر می برند. دولت یا باید زندانیان را در دادگاه با موازین محاکمه‌ی عادلانه مورد پیگرد قرار دهد یا آنها را به محل امن یا کشور ثالث منتقل کند.

روسیه دادگاه حقوق بشر اروپا حکم صادره علیه رهبر مخالفان پوتین را محکوم کرد

ایران عدم رسیدگی به پرونده قتل ابراهیم‌ زال ‌زاده پس از گذشت ١۹ سال

حقوق مدنی و سیاسی

آمریکا از موعد آزادی آلبرت وودفاکس خیلی گذشته بود
عفو بین‌الملل ۱۹ فوریه ۲۰۱۶ امروز آخرین عضو زندانی «آنگولا ۳» آلبرت وودفاکس پس از بیش از چهار دهه زندان انفرادی آزاد شد. محکومیت او سه بار لغو شده بود. در تاریخ ۸ جون ۲۰۱۵، قاضی فدرال جیمز بردی دستور آزادی بی قید و شرط او را داد و دولت را از محاکمه دوباره او منع کرد ولی حکم او در استیناف نقض شد. گزارش خبری: مردی که ۴۳ سال در زندان انفرادی بود آزاد شد. به گفته وکلا، او در تمامی این سال‌ها ۲۳ ساعت از شبانه روز را در تنهایی مطلق سلول انفرادی گذرانده است.

عمان زندان برای منتقدان آنلاین
دیده بان حقوق بشر ۲۱ فوریه ۲۰۱۶ دادگاه های عمان فعالان آنلاین را در دو پرونده جداگانه به‌خاطر نوشته هایی در شبکه های اجتماعی به زندان محکوم کرده‌اند. روز ۸ فوریه، دادگاهی در شمال عمان یک دیپلمات پیشین را به اتهام اهانت به‌ خدا و رهبر کشور در فیسبوک و توییتر به سه سال زندان محکوم کرد. او دین، سیاست، اقتصاد و مسایل اجتماعی را مورد بحث قرار داده بود. روز ۱۷ فوریه، دادگاه استیناف در جنوب غربی یک هنرمند و پژوهشگر را به خاطر نوشته ای در فیسبوک با تاکید به ظفاری بودن خود به سه ماه زندان محکوم کرد. ظفار دارای میراث قوی فرهنگی و زبانی است و محل شورشی در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ بود.

ایران

کلیه‌ی نامزدهای انتخابات طرفدار رژیم هستند؛ هیچ مخالفی وجود ندارد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۲ فوریه ۲۰۱۶ انتخابات مجلس در ایران روز ۲۶ فوریه ۲۰۱۶ (۷ اسفند ۱۳۹۴) برگزار می‌شود. عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، در گفت‌وگو با وب‌گاه فدراسیون به پرسش‌هایی درباره‌ی این انتخابات و تأثیر احتمالی آن در ایران پاسخ داده است: آیا انتخابات پارلمانی روز ۷ اسفند به‌شیوه‌ای دمکراتیک و آزاد برگزار می‌شود؟ آیا نماینده‏‌گان نظریات و احزاب سیاسی در میان نامزدها وجود دارند؟ آیا زنان می‌توانند در انتخابات نامزد شوند و رأی بدهند؟ مجلس در ایران چه نقشی در سیاست بازی می‌کند؟ آیا نتایج این انتخابات تأثیری بر زندگی روزمره‌ی ایرانیان خواهد داشت؟

«جلسات سری اصولگرایان برای آوردن یک میلیون نفر به تهران»

جلوگیری از سخنرانی چند اصلاح‌طلب در شهرهای ایران

مجلس کارفرمایی و کارگرانی که صندوق‌ها را پر می‌کنند

چرا احزاب کرد انتخابات مجلس را تحریم کرده‌اند؟

رمضان احمد کمال، در اعتصاب غذاست

بهمن دارالشفایی روزنامه‌نگار به قید وثیقه از زندان آزاد شد

لاین، واتس آپ و تانگو با دستور قضایی در ایران فیلتر می‌شوند

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

به گفته دبیر کل سازمان ملل، تعداد آوارگان در دنیا به بالاترین سطح از زمان جنگ کره رسیده است

ایران

بیانیه سندیکای شرکت واحد در رابطه با حداقل دستمزد سال ۹۵

اختلاف دو و نیم میلیون تومانی بر سر هزینه ماهانه خانواده کارگری

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

انتشار تازه‌ترین آمار از بازار پررونق اسلحه در جهان
رادیو بین‌المللی فرانسه ۲۲ فوریه ۲۰۱۶ بر اساس تازه‌ترین پژوهشی که درباره فروش سلاح در جهان منتشر شده، آمریکا، روسیه، چین و فرانسه به ترتیب ۳۳، ۲۵، ۵.۹ و ۵.۶ درصد بازار صادرات اسلحه در جهان را در اختیار دارند… در فهرست کشورهای واردکننده اسلحه پس از هند، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ترکیه قرار دارند.

آلمان حزب چپ‌ها خواستار ممنوعیت صادرات سلاح‌های سبک است

دفاع از حقوق بشر

هشدار عفو بین‌الملل: حقوق مردم در خطر است، حمله جهانی به آزادی‌ها
۲۴ فوریه ۲۰۱۶ عفو بین‌الملل در گزارش سال ۲۰۱۶/۲۰۱۵ خود که امروز منتشر شد، نقض حقوق بین‌المللی را به دست بسیاری از دولت‌ها در چارچوب کشورشان ثبت کرده است. سلیل شِتی، دبیر کل این سازمان، گفت: «نه‌تنها حقوق ما بلکه قوانین و سیستم محافظت از این حقوق در خطر است.» در این سال، بیش از ۱۲۲ کشور دست به شکنجه یا بدرفتاری های دیگر علیه مردم زدند. ۳۰ کشور یا حتا بیشتر به‌طورِ غیرقانونی آوارگان را وادار به بازگشت به کشورهایی کردند که در آنجا با خطر روبرو بودند. در دست کم ۱۹ کشور، دولت‌ها یا گروه‌های مسلح مرتکب جنایت‌های جنگی یا نقض «حقوق جنگ» شدند. عفو بین‌الملل همچنین علیه روند نگران کننده دولت‌هایی هشدار داد که به‌طورِ روزافزون به فعالان، وکلا و دیگر مدافعان حقوق بشر حمله می‌کنند. نمونه این حمله ها ـ بدون این که محدود به این کشورها باشد ـ از جمله موارد زیر است: آنگولا: با استفاده از از قوانین افترا زنی و امنیت ملی به آزار، دستگیری و حبس اشخاصی پرداخت که نظریاتشان را صلح آمیز بیان می کردند. بوروندی: قتل های روش مند و خشونت های گسترده دیگر به دست نیروهای امنیتی.
چین: گسترش سرکوب علیه مدافعان حقوق بشر و قوانین شدید به نام «امنیت ملی». مصر: دستگیری هزاران تن از جمله منتقدان صلح جو، حبس طولانی صدها تن بدون محاکمه و محکومیت صدها تن دیگر به اعدام. مجارستان: بستن مرزها به روی هزاران آواره به شدت نیازمند. اسراییل: ادامه محاصره نظامی غزه و تنبیه دسته جمعی ۱،۸ میلیون جمعیت آن؛ قصور همراه با فلسطین در توجه به درخواست سازمان ملل در مورد تحقیق درباره‌ی جنایت‌های جنگی در درگیری ۲۰۱۴ غزه. گامبیا: شکنجه، ناپدیدشدن های قهری و مجرم خوانی دگرباشان جنسی؛ قصور در همکاری با سازمان ملل در مورد آزادی بیان، ناپدیدشدن های قهری و مجازات اعدام. کنیا: اعدام های فراقضایی، ناپدیدشدن های قهری و تبعیض علیه آوارگان در عملیات ضدتروریستی؛ کوشش برای تضعیف دادگاه بین‌المللی جزایی و توانایی آن در پیگرد عدالت. مکزیک: کارنامه وخیم نقض حقوق بشر از جمله ناپدیدشدن ۲۷۰۰۰ تن؛ واکنش شدید علیه انتقاد سازمان ملل درباره‌ی استفاده از شکنجه. پاکستان: قصور شدید در رعایت حقوق بشر در واکنش به کشتار وحشتناک مدرسه پیشاور از جمله استفاده بی امان از مجازات اعدام؛ سیاست تعطیل کردن سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی درصورتی که فعالیتشان «علیه منافع» کشور تلقی شود. روسیه: استفاده سرکوبگرانه از قوانین مبهم امنیت ملی و ضد افراط گرایی و تلاش هماهنگ برای سرکوب جامعه‌ی مدنی؛ خودداری از پذیرش کشتار غیرنظامیان در سوریه و جلوگیری از اقدام شورای امنیت درباره‌ی سوریه. عربستان سعودی: سرکوب خشن مدافعان اصلاحات یا منتقدان دولت‌؛ ارتکاب جنایت‌های جنگی در بمباران یمن و جلوگیری از امکان تحقیق سازمان ملل درباره‌ی تعدی های همه طرف های درگیری. اسلواکی: تبعیض گسترده و ادامه دار علیه مردم رُما که باعث شد کمیسیون اروپا دست به اقدام علیه این کشور بزند. سوریه: قتل هزاران غیرنظامی در حمله‌های مستقیم با بمب های بشکه ای و سلاح دیگر و از طریق شکنجه در حبس؛ محاصره طولانی مناطق غیرنظامی؛ جلوگیری از کمک بین‌المللی به غیرنظامیان قحطی زده. تایلند: دستگیری منتقدان به‌خاطر فعالیت هایی از جمله برپاکردن نمایش، ابراز نظر در فیسبوک و دیوارنویسی. بریتانیا: استفاده مداوم از تجسس گسترده به نام مقابله با تروریسم؛ کوشش های پس‌روانه برای پرهیز از نظارت دادگاه حقوق بشر اروپا. ایالات متحد آمریکا: ادامه فعالیت در بازداشتگاه گوانتانامو که نمونه ای از پیامدهای وخیم «جنگ علیه ترور» است؛ قصور از پیگرد مسؤولان شکنجه و ناپدیدشدن های قهری. ونزوئلا: تداوم بی عدالتی در زمینه نقضِ فاحشِ حقوق بشر و حمله به مدافعان حقوق بشر؛ تداوم حمله به کنوانسیون حقوق بشر قاره آمریکا و انکار عدالت برای قربانیان نقض حقوق بشر. عفو بین‌الملل همچنین اعلام کرد:‌ سازمان ملل به شدت نیازمند بازسازی و اصلاح است.

ترکیه همبستگی با مدافعان حقوق بشر در ترکیه
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۴ فوریه ۲۰۱۶ با نگرانی از گزارش‌های مربوط به تشدید خشونت و نقض جدی حقوق بشر در ترکیه و نیز برقراری منع رفت و آمد در جنوب شرقی کشور، شبکه‌ی حقوق بشر اروپایی مدیترانه (EuroMed Rights) و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) هیأتی بالارتبه را از ۲۰ تا ۲۴ ژانویه ۲۰۱۶ به این کشور اعزام کردند. هدف از دیدار این هیأت نشان دادن همبستگی با مدافعان حقوق بشر و فعالان جامعه‌ی مدنی در ترکیه و گردآوری اطلاعات درباره‌ی وضعیت بود. نتیجه‌گیری‌های عمده‌ی گزارش ما را در اینجا بخوانید. از یک سو، خشونتی که در ماه های گذشته در جنوب شرقی ترکیه شدت یافته، شمار تلفات از جمله تلفات غیرنظامیان، و شمار روزافزون مردمی که در معرض عملیات نظامی (از جمله منع رفت و آمد شبانه‌روزی) هستند، سازمان‌های ما را به این باور هدایت می‌کنند که درگیری فراتر از کشمکش داخلی رفته و در آستانه‌ی درگیری مسلحانه‌ی داخلی است. دولت ترکیه به تعهدات اساسی بین‌المللی در پیش‌برد عملیات نظامی و پیامدهای آن برای باشندگان مناطق درگیری و تنبیه دسته‌جمعی آنها بی‌توجه است.

فرانسه بولدوزرها سیاست تعیین نمی کنند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۳ فوریه ۲۰۱۶ ده ها سازمان‌ فرانسوی و سازمان‌های مهاجران در فرانسه با صدور اعلامیه ای گفتند: بار دیگر تنها واکنشی که دولت فرانسه در مورد وضعیت در منطقه کاله در نظر دارد تخلیه اردوگاه آوارگان و پراکندن آنهاست. درباره‌ی توجه به دلیل اصلی مشکل حرف زیاد است، اما در واقعیت حمله به قربانیان هراسیده فقط مشکل را بدتر می‌کند. وزیر کشور برنارد کازِنوو به هشت سازمانی که نامه ای سرگشاده به او نوشته و خواهان تعویق تخلیه شده بودند، پاسخ داده و خواست آنها را غیرقابل قبول دانسته است. فرمانداری کاله دستور تخلیه بخش جنوبی اردوگاه را صادر کرده است.

یمن شورای حقوق بشر راه‌کار بین‌المللی تحقیق تشکیل دهد
۲۳ فوریه ۲۰۱۶ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر به همراه سازمان عفو بین‌الملل، موسسه مطالعات حقوق بشر قاهره، سیویکوس و دیده بان حقوق بشر با انتشار نامه ای سرگشاده به اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل درخواست قبلی در نشست سی ام شورای حقوق بشر را در مورد تشکیل راه‌کار بین‌المللی تحقیق درباره‌ی نقض جدی حقوق بین‌المللی بشردوستانه به دست همه طرف های درگیری در یمن را تکرار کردند. این شورا در تاریخ ۲ اکتبر ۲۰۱۵، قطعنامه‌ی ۱۸/۳۰ را تصویب کرد که از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواست «به دولت یمن در زمینه ظرفیت سازی کمک فنی دهد و با آن همکاری کند و به علاوه، زمینه های یاری به یمن برای انجام تعهدات حقوق بشری را شناسایی کند.»

مصر مرکز الندیم نباید تعطیل شود
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۲ فوریه ۲۰۱۶ در شرایطی که شمار گزارش‌های شکنجه، مرگ در حبس و ناپدیدشدن های قهری در مصر رو به افزایش است و بعضی از آنها توجه رسانه ها را جلب کرده است، دولت‌مردان مصر دست به اقدام‏هایی برای تعطیل کردن مرکز الندیم برای بازپروری قربانیان خشونت و شکنجه زده اند که منبع مهمی در زمینه شکنجه، مرگ در حبس و معافیت از مجازات به‌خاطر این جنایت‌ها در مصر است. این اقدام آشکار گامی دیگر در راه سرکوب مدافعان حقوق بشر است. روز ۱۷ فوریه ۲۰۱۶، پلیس وارد این مرکز در قاهره شد و حکم تعطیل اجرایی را به‌خاطر «نقض شرایط پروانه» را بر اساس تشخیص وزارت بهداشت ابلاغ کرد. هیچ دلیلی برای این تصمیم ارائه نشده است.

ایران

نمایندگان پارلمان اروپا به ظریف: به نقض حقوق بشر پایان دهید

درخواست شبکه بین المللی دفاع از حقوق کارتونیست ها از روحانی برای کمک به آزادی فرقدانی

عیسی سحرخیز، زندانی سیاسی دوباره اعتصاب غذا کرد

زنان

زندگی دوگانه سیمون دوبوار

ایران

بشتابید! بشتابید! فرصت ناب! انتخاب زنان برای سرکوب زنان!
نشریه هشت مارس ۲۰ فوریه ۲۰۱۶ یک‌بار دیگر برای شکل دادن افکارِ عمومی، تبلیغات حول مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی در دستور کار همه‌ی جناح‌ها، رسانه‌ها و زنان اصلاح‌طلبِ حکومتی و غیرحکومتی قرار گرفته است. به زنان می‌گویند، از حقِ رأی‌تان استفاده کنید و فکر شرکت نکردن در این انتخابات را از سر دور کنید، چرا که این کار «چاره‌ درد نیست. اگر پای این‌گونه منفی‌کاری‌ها در میان باشد دیگر زنان نمی‌توانند به عواقب و عمل‌کرد دولت یا نهاد برگزارکننده انتخابات، خُرده بگیرند زیرا خود را از این نهاد بیرون کشیده‌اند.»

کمپین تغییر چهره مردانه مجلس هیچ کاندیدایی ندارد

انتخاباتی “مردانه” برای مجلسی “مردانه‌تر”

آیا تشکل مستقل زنان و مردان کارگر باید جدا از هم باشد؟

دست‌های آلوده به سکسسیم نئولیبرالیسم حکومتی

نگاهی به وضعیت حقوق جنسی در ایران

فرهنگ و اندیشه

آلمان/ اسراییل برنده اسراییلی جشنواره‌ی فیلم برلیناله دولت نتانیاهو را فاشیست خواند
ایندیپندنت ۲۱ فوریه ۲۰۱۶ اودی آلونی، کارگردان اسراییلی، در نشست پرسش و پاسخ فیلمش ـ تقاطع ۴۸ ـ که برنده جایزه تماشاچیان برای بهترین فیلم داستانی شد، دولت اسراییل را فاشیست خواند و از آلمان خواست حمایت نظامی خود را از این دولت قطع کند. او اسراییل را «دمکراسی سفیدپوستان» خواند و از صدراعظم آلمان آنجلا مرکل به‌خاطر حمایت از اسراییل انتقاد کرد. او گفت: «مرکل از اشغال حرفی نمی زند و به نتانیاهو زیردریایی می فروشد تا به این کارها ادامه دهد.»

آلمان جایزه صلح رِمارک به آدونیس، نویسنده سوری-لبنانی اهدا شد

ترکیه آنکارا و کردها: تغییر آرایش ماتریس قدرت در جنگ داخلی سوریه

اورهان پاموک: پدر روشنفکرم ـ اومبرتو اکو

ایران

عکس‌ـ‌خبر؛ حضور ‘کلاه مخملی‌ها’ در همایش انتخاباتی آبادگران

چرا اصلاح طلبان و اعتدالیون به دنبال حذف صادق لاریجانی هستند؟

شکستِ جنتی و یزدی و مصباح، آزمونی فیصله بخش

شاعر زندانی‌: زمان رأی‌گیری شد، بیایید!

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، ایندیپندنت، بی بی سی فارسی، بی بی سی جهانی، بیدار زنی، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، زنان هشت مارس، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر

پیوست‌ها: