آیدین صالحی
بی‌بی‌سی
“خود من قربانی کودک آزاری‌ام”. این جمله کسی بود که به عنوان برگزارکننده یک نمایشگاه به سراغش رفته بودم.
مایک مردی میانسال است و یک پزشک. نمایشگاهی ساخته که تمامش یک دیوار است. از دور شکل‌هایی مبهم بر روی آن می‌بینی. نزدیکتر که می‌شوی شکل‌ها جان می‌گیرند: عکس‌هایی از کودکان قربانی آزار. یکی عکس مردی است جوان، زیرش نوشته شده: در کودکی به من تجاوز می‌شد. یکی دیگر دختر بچه‌ای است با چهره‌ای پر سوال رو به دوربین؛ جمله زیر آن نقل قول از کودک‌آزار است : هیچ‌کس حرف تو را باور نمی‌کند. نوشته زیر یک عکس دیگر می‌گوید صاحب این عکس پس از سال‌ها آزار دیدن، خودکشی کرد.
مواجهه اکثر ما با کودک‌آزاری حکایت من است در مقابل دیوار قربانیان. از دور، مبهوت و متاسف می‌شویم اما تصویرمان همان‌قدر مبهم است. تنها با نزدیک‌تر شدن است که واقعیت تکان‌دهنده را می‌بینیم. جایی که بفهمیم آزاردهنده در بیشتر موارد نه غریبه‌ای بیمار در خیابان که یک آشنا در خانه است. می‌تواند پدر یا مادر باشد یا شخصی نزدیک به خانواده. می‌تواند سال‌ها کودکی را آزار دهد و این راز برای همیشه دفن شود. گاهی همراه کودک.
کودک‌آزاری پدیده‌ای است با لایه‌های زیاد. آزار بدنی و جنسی واضح‌ترین آنهاست اما همه داستان نیست. روح و روان کودک می‌تواند هدف حملات باشد و بی‌توجهی به او می‌تواند زندگی‌اش را برای همیشه زیر و رو کند. پژوهش‌هایی که بر روی سختی‌های دوران کودکی انجام شده پر است از مثال‌های حیرت‌انگیز از آسیب‌های غیرقابل بازگشت در این دوران.
مجموعه گزارش‌هایی که در بی‌بی‌سی فارسی در مورد کودک‌آزاری تهیه شده تلاشی برای عبور از خط خبر است. خبرهایی تاسف‌برانگیز، که در یک نکته مشترک هستند: فراموش می‌شوند تا خبری دیگر و داستان یک قربانی دیگر.
در این مجموعه تلاش برای ارائه تعریف هاست و توضیح مفهوم‌ها؛ این‌که آزار کدام است و اگر درمانی هست در کجاست. از تکان‌دهنده‌ترین آزارها می‌گوییم؛ از پنهان‌ترین‌شان مثال می‌زنیم و از شمایی می‌شنویم که در کودکی قربانی آزار بوده‌اید.
نام دیوار پر از عکس قربانیان به تلخی تمام روایت‎هاست. نامش را دیوار سکوت گذاشته‌اند.
شما هم اگر خواستید این سکوت تلخ را بشکنید، آن را برای ما بنویسد.
این تجربه یکی از مخاطبان است که برای ما نوشته است: دیوهای کودکی از در می‌آیند؛ با لبخند
مجموعه گزارش‌های تلویزیونی کودک‌آزاری را این هفته از شنبه ۱۱ اردیبهشت تا چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت در شصت دقیقه ببنید.