زنان-690x259
فیلم “گرگ و میش” ساخته شهربانو سادات، کارگردان افغان برنده جایزه یکی از بخش‌های جانبی جشنواره فیلم کن شد.

160521110504_wolf_sheep_281x351__nocredit

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان یک دانش‌آموز دختر در ننگرهار سوختانده شد
هشت صبح ۱۶ می ۲۰۱۶  یک دختر جوان در ولایت ننگرهار توسط یک عضو خانواده‌اش سوزانده شد و جان باخت. زن برادر این دختر، پس از مشاجره‌ی لفظی، او را در تنور نان‌پزی انداخته است. پدر و مادر این دختر به کابل رفته بوده‌اند و برادرش نیز در هنگام وقوع حادثه، در خانه نبوده است. عطاالله خوگیایی، سخنگوی والی ننگرهار می‌گوید که این حادثه در منطقه‌ی علی‌خیل، از مربوطات ناحیه‌ی سوم شهر جلال‌آباد رخ داده است. پولیس ننگرهار، زن برادر این دختر را بازداشت کرده و می‌گوید که تحقیقات از او جریان دارد.

افغانستان پایش را روی پایم گذاشت و گفت: عجب پاهای زیبایی داری
سلام‌وطندار ۲۱ می ۲۰۱۶ در ادامۀ سلسله گزارش‌های اجتماعی‌اش، با شماری از قربانیان آزار و اذیت جنسی در ادارات دولتی و غیردولتی مصاحبه کرده و مجموع این مصاحبه‌ها را در یک پروندۀ ویژه گنجانده است. نام همۀ مصاحبه‌شونده‌ها مستعار است؛ اما روایت‌ها کاملاً حقیقی است.  میترا: در یکی از نهادهای دولتی درخواست کار دادم. در همان ابتدای کار و در جریان اخذ امتحان ورودی و روند ثبت‌نام، رییس نهاد از من خواست تا با وی دوست شوم. گفت اگر با من دوستی کنی و رابطه‌ات با من صمیمی شود، کاری می‌کنم که در آزمون کامیاب شوی و به راحتی پست را از آن خود کنی. من هم بدون این که جوابش را بدهم درخواستم را پاره کردم و از دفتر بیرون شدم.

یا همین الان مرا به آغوش بگیر یا قسم می‌خورم که از دانشگاه اخراجت می‌کنم

افغانستان نبود خانه‌های امن و بی‌سرپناهی بانوان در غزنی
سلام وطندار ۲۰ می ۲۰۱۶ فعالان حقوق زن در غزنی به این ولایت «جهنم زنان» لقب داده‌اند؛ چرا که آمار خشونت‌های خانواده‌گی در این ولایت بسیار بالاست و همه‌روزه شمار زیادی از زنان بر اثر این خشونت‌ها خانه‌های‌شان را ترک می‌کنند و آوارۀ کوچه و بازار می‌شوند.با این که شمار دختران و زنانی که به دلیل خشونت‌های خانواده‌گی مجبور می‌شوند خانه‌شان را ترک کنند بسیار زیاد است، اما در سراسر ولایت غزنی حتا یک خانۀ امن هم برای پناه دادن این زنان متضرر وجود ندارد.

افغانستان گروه الاحرار سه مکتب را در کنر به آتش کشید
سلام وطندار ۱۹ می ۲۰۱۶ مسؤولان محلی در کنر می‌گویند که افراد مسلح وابسته به گروه الاحرار شب گذشته (۲۸ ثور/اردیبهشت) در ولسوالی مانوگی این ولایت یک باب مکتب را منفجر کرده و سه باب دیگر را آتش زدند.مهتاب‌الدین مصلح، مدیر ریاست معارف/آموزش و پرورش این ولسوالی می‌گوید که گروه الاحرار پیشتر از طریق پخش شب‌نامه‌ها و اخطاریه‌ها از دانش‌آموزان و آموزگاران خواسته بود تا دیگر به این مکتب‌ها نروند.

بیست‌ویک دانش‌آموز دختر در خوست مسموم شدند
طلوع نیوز  ۱۸ می ۲۰۱۶ مقام‌های محلی ولایت خوست می‌گویند که این دانش‌آموزان دیروز هنگامی که در لیسۀ انا مصروف آموزش بودند مسموم شده‌اند. رییس معارف خوست می‌گوید که تا کنون علت مسموم‌شدن این دانش‌آموزان روشن نیست؛ اما بررسی‌ها در این‌باره آغاز شده‌اند. این دانش‌آموزان مسموم‌شده برای درمان به شفاخانه مرکز خوست انتقال یافته‌اند. بخت نور بختیار، رییس معارف خوست می‌گوید: «همین که ساعت دوم درسی آغاز شد یکی و دو شاکرد ضعف کردند؛ سر انجام تا پایان تفریح چندین دختر ضعف کردند. ما دختر‌ان را به شفاخانه بردیم.»

دفاع از حقوق بشر

ایران ۱۳ سال بی‌خبری از سرنوشت پیوستن ایران به کنوانسیون رفع تبعیض از زنان
ایران کوباتر ۲۲ می ۲۰۱۶ پیوستن ایران به کنوانسیون رفع هر نوع تبعیض از زنان ماه‌ها در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاک خورد و برای قرار گرفتن در دستور کار مجلس به تعویق افتاد. وقتی سرانجام تصویب شد با مخالفت‌ مراجع و رهبر ایران به مجمع تشخیص مصلحت رفت و ۱۳ سال است که همانجا مانده است.بهشید ارفع‌نیا، وکیل دادگستری در ایران گفته است که پذیرش این کنوانسیون می‌تواند در تصویب قوانین حمایتی برای زنان و بهبود شرایط آنان در خانواده موثر باشد: «در این کنوانسیون مواردی پیش‌بینی شده که بر اساس آن ما موظفیم برخی قوانین را تغییر داده و برخی قوانین مورد نیاز حمایتی را نیز وضع کنیم.»

عدالت


پنج کشور که در آنها هنوز کودک‌سربازان به خدمت گرفته می‌شوند
شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای ۱۷ مه ۲۰۱۶ بزرگترین گروه چریکی کلمبیا موافقت کرده همه سربازان زیر ۱۵ سال خود را ترخیص کند. این اقدام مورد استقبال گروه‌های حمایت از کودکان قرار گرفته ولی تداوم استفاده از از کودک‌سربازان در درگیری های سراسر جهان را نشان می‌دهد. نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) این تعهد را در گفت‌وگوهای مربوط به خاتمه پنج دهه جنگ پذیرفت. اکنون دولت و فارک باید تصمیم بگیرند این کودکان چگونه در زندگی غیرنظامی بازپذیرفته شوند. نهادهای امداد به چنین کودکانی کمک می‌کنند، اما برای کودکان سازگاری با زندگی تازه سخت است. پنج نمونه از به کارگیری کودک‌سربازان در سراسر جهان: در بریتانیا، گروه‌های حقوق بشر موفق شده‌اند به رویه ارتش در این زمینه پایان دهند. بعضی از ۱۷ ساله ها به جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ و کوزوو در سال ۱۹۹۹ اعزام شده بودند. در میانمار، ارتش در بخشی از فرایند اصلاحات، برنامه مشترک عمل با سازمان ملل را در سال ۲۰۱۲ برای پایان دادن به خدمت کودکان را امضا کرد و آنها را به تدریج در این چهار سال ترخیص کرده است. مشکل بزرگتر از چیزی است که به نظر می رسد. بعضی خانواده ها پسران جوان را به دلایل مالی به ارتش می فرستند. در جمهوری دمکراتیک کنگو، در پی توافق صلح در سال ۲۰۰۲، بیش از ۳۰۰۰۰ کودک در سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ از ارتش ترخیص شدند. در سودان جنوبی، حتا پیش از جدایی از سودان در سال ۲۰۱۱، قانونی تصویب شد که سربازی کودکان را ممنوع می کرد. اما با آغاز جنگ داخلی در ۲۰۱۳، خدمت کودکان دوباره آغاز شد. یمن، در سال ۲۰۱۴ برنامه عمل سازمان ملل را برای پایان دادن به خدمت کودک‌سربازان امضا کرد، اما ۱۳ ماه جنگ این برنامه را معلق کرده و استفاده از کودکان حتا افزایش یافته است. به برآورد یونیسف، کودکان یک سوم جنگندگان هر دو طرف را در یمن تشکیل می‌دهند.

ایران چرا قربانیان کودک‌آزاری سکوت می‌کنند؟
بی بی سی ۲۲ می ۲۰۱۶ تحقیقات اخیر در اقصی نقاط دنیا ثابت کرده است که درصد بسیار کمی از قربانیان کودک آزاری جنسی، واقعه دهشت انگیز زندگی خود را با کسی در میان می‌گذارند. این بحث تا آن جا پیشرفته که اخیرا سازمان‌های بین‌المللی حفظ حقوق کودکان، آمار موجود را مثل نوک کوه یخی مهیب می‌دانند که بخش اعظم آن از دیده‌ها پنهان است. ولی چرا این قربانیان سکوت می‌کنند؟

ایران سخنگوی آموزش و پرورش: پانسیون‌های دانش‌آموزی غیرقانونی است
دویچه وله ۲۳ می ۲۰۱۶ مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش تهران می‌گوید در پانسیون‌ها به دانش‌آموزان قرص‌های روان‌گردان داده می‌شود. او همچنین از برخورد با معلمی خبر داده است که با دانش‌آموزان برخورد خشن فیزیکی کرده بود.

سیاست

افغانستان غنی : زن افغان حاضر نیست که به عقب برود
صدای آمریکا ۲۱ می ۲۰۱۶ در این سفر رئیس جمهور افغانستان را محمد حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی نیز همرایی میکند.  در این سفر رئیس جمهور افغانستان را محمد حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی نیز همرایی میکند. رئیس جمهورغنی که امروز در سومین سمپوزیم بین المللی توانمند سازی و نقش زنان در جامعه افغانستان صحبت میکرد به زنان وعده داد که بر قانون اساسی معامله نخواهد کرد.

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

ایران استبداد در خانواده و استبداد در جامعه؛ لزوم نقد اسطوره خانواده ایرانی
ایران کورباتور ۱۹ می ۲۰۱۶ چگونه جامعه‌ای با حاکمان خود مخالف است، اما مشروعیت روابط جنسی و عاطفی خود را به اذن و کلام همانان معطوف می‌کند؟ چگونه جامعه‌ای خواهان دگردیسی نظام سیاسی خویش است، اما همزمان از تن دادن به دگردیسی نظام خانوادگی خود سر باز ‌می‌زند؟

هشتاد‌و‌چهار درصد زنان در افغانستان بی‌سواداند
هشت صبح ۱۸ می ۲۰۱۶ شاخص‌های کلیدی اولین سروی صحت و دموگرافی افغانستان نشان می‌دهد که هشتاد و چهار درصد زنان و پنجاه‌و‌یک درصد مردان در این کشور از نعمت سواد محروم‌اند. سروی صحت و دموگرافی که توسط اداره مرکزی احصاییه و وزارت صحت عامه، به حمایت مالی اداره توسعه‌ی بین‌‌المللی ایالات متحده امریکا در سی‌و‌چهار ولایت صورت گرفته است، هم‌چنین نشان می‌دهد که تنها دو درصد زنان در افغانستان، تحصیلات بالاتر از دوره ثانوی دارند.

زن، اشتغال، مرد
بیدارزنی ۱۸ می ۲۰۱۶ چند سالی است که افزایش میزان تحصیلات زنان، بالا رفتن سن ازدواج و تأکید بر استقلال مالی، به حضور بیشتر زنان در بازارهای کاری منجر شده است. زنان که سال‌ها حضورشان تنها محدود به فضای خصوصی بوده‌ است و با خانه‌داری و فرزندآوری شناخته شده‌اند، آرام آرام خود را در دل فضای عمومی جای دادند و همچنان در تلاش برای تثبیت خود در این فضا هستند؛ اما این حضور با چالش‌های فراوانی رو به رو بوده است.

فرهنگ و جامعه

‘گرگ و میش’ ساخته کارگردان افغان یکی از جوایز کن را گرفت
بی بی سی فارسی ۲۱ می ۲۰۱۶ فیلم “گرگ و میش” ساخته شهربانو سادات، کارگردان افغان برنده جایزه یکی از بخش‌های جانبی جشنواره فیلم کن شد.این فیلم بر اساس خاطرات هفت سال زندگی خانم سادات در بامیان ساخته شده است؛ زمانی که او در سال ۲۰۰۱ همراه خانواده‌اش از ایران به افغانستان بازگشته بود.

دوچرخه سواری اعتراضی دو دختر بامیانی در افغانستان
بی بی سی فارسی ۲۲ می ۲۰۱۶ این دو دختر فاصله ۱۸۶ کیلومتر را از بامیان تا کابل در اعتراض به تغییر مسیر خط انتقال برق رکاب زدند .دو دختر بامیانی در اقدامی نمادین فاصله حدود ۱۹۰ کیلومتری شهر بامیان در مرکز افغانستان تا کابل، پایتخت را با دوچرخه رکاب زدند تا به مصوبه تغییر مسیر خط انتقال برق از بامیان به سالنگ اعتراض کنند.ذکیه محمدی و کلثوم زهرا در پایان سفر خود یک اعلامیه اعتراضی و دو چراغ نفتی را به عنوان نماد اعتراض خود به کاخ ریاست جمهوری بردند.

کتاب، گزارش، تحقیق

سنت حقوقی مسلمانان و چالش برابری جنسیتی
مدرسه فمینیستی ۲۹ می ۲۰۱۶  این مطلب* ترجمه ای است از فصل اول کتاب “آیا مردان مسئولند؟ بازاندیشی نسبت به اقتدار در سنت حقوقی مسلمانان”(۱) که توسط دکتر زیبا میرحسینی به نگارش درآمده و در سال ۲۰۱۵ منتشر شده است. این مطلب را هدا مبصری به فارسی برگردانده و هما مداح آنرا ویرایش کرده است. لازم به ذکر است که زیبا میرحسینی مردم شناسی است که مطالعات خود را بر حقوق اسلامی، جنسیت و توسعه متمرکز ساخته است. وی لیسانس خود را از دانشگاه تهران (در سال ۱۳۵۳) گرفت و دکترایش در مردم شناسی اجتماعی را در سال ۱۳۵۹ از دانشگاه کمریج اخذ کرد. او هم اکنون استاد محقق در دانشگاه لندن است. زیبا میرحسینی مطالعه ای مقایسه ای میان مراکش و ایران انجام داده است. از دست آوردهای مطالعات وی بر روی قوانین خانوده در ایران، فیلم “طلاق به سبک ایرانی”(۱۳۷۷) و “فراری”(۱۳۷۹) است؛ فیلم های مستندی که جایزه هایی را از آن خود ساخته اند. خانم میرحسینی از بنیان گذاران جنبش جهانی مساوات؛ برای عدالت و برابری در خانواده مسلمان است و به واسطه فعالیت های خود در این جنبش یافته های تحقیقاتی فمینیستهای مسلمان را به برنامه های عملی پیوند می زند. کتابهای او عبارتند از ۱- اسلام و جنسیت: مباحثات مذهبی در ایران معاصر، ۲- ازدواج در محکمه: مطالعه ای بر قانون خانواده اسلامی در ایران و مراکش، ۳- کنترل و تمایلات جنسی، ۴- اسلام و دموکراسی در ایران، ۵- جنسیت و برابری در قانون خانواده مسلمان: عدالت و اخلاق در سنت حقوقی اسلامی و ۶- آیا مردان مسئولند؟ بازاندیشی نسبت به اقتدار در سنت حقوقی مسلمانان.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

منابع این هفته: شبکه های ترکیبی اطلاعاتی ، صدای آمریکا، بی بی سی فارسی ، دویچه وله فارسی، بیدار زنی، مدرسه فمنیستی، ایران کوباتر، طلوع نیوز، سلام وطندار، ۸ صبح.

پیوست‌ها: