افغانستان

afghanistanافغانستان به سوی جنگ داخلی یا بدتر از آن روان است/ منبع عکس

موارد نقض فاحش حقوق بشر

حکومت افغانستان در بدل آتش بس به رهبری و اعضای حزب اسلامی مصونیت قضایی میدهد
طلوع نیوز ۳۰ سنبله ۱۳۹۵ متن نهایی تفاهم نامه میان حکومت وحدت ملی و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار در دسترس طلوع نیوز قرارگرفت. دراین تفاهم نامه حکومت افغانستان با گلبدین حکمتیار توافق کرده است که در بدل برقراری آتش بس، به او و دیگر رهبران حزب اسلامی مصونیت قضایی می دهد. این تفاهم نامه که سه فصل و بیست وچهارماده دارد، قراربود که در بیست و یکم ماه سنبله، نخست میان شورای عالی صلح و هیئت حزب اسلامی و پس از آن از سوی رئیس جمهور و گلبدین حکمتیار امضاء شود، اما شورای عالی صلح می گوید که این تفاهم نامه تا دو روزی دیگر امضا خواهد شد.

هشت پلیس در حمله هوایی نیروهای خارجی کشته شدند
خبرگزاری آسیا ۲۹ سنبله ۱۳۹۵ یک مقام پلیس ولایت ارزگان گفته است که دست کم هشت پلیس در حمله هوایی نیروهای بین‌المللی کشته شده‌اند. رحیم‌الله خان فرمانده نیروی ذخیره پلیس ارزگان امروز گفت که این عملیات دیروز در حومه شهر ترینکوت، مرکز ولایت ارزگان انجام شد که در آن یک پاسگاه پلیس هدف قرار گرفت. او افزود که موضع طالبان در حدود ۸۰۰ متری این پاسگاه موقعیت داشت.

طالبان در بدخشان از طریق استخراج معادن خود را اکمال می‌کنند

افغانستان رو ۲۹ سنبله ۱۳۹۵ مسئولان امنیتی در ولایت بدخشان، می‌گویند: در حال حاضر برخی از معادن این ولایت در کنترول طالبان مسلح قرار دارند که از این طریق خود را اکمال می‌کنند. محمد نبی بیان، آمر امنیت قوماندانی امنیه بدخشان  می‌گوید: “از این جمله، معادن طلا و لاجورد واقع در ولسوالی راغستان نیز در کنترول طالبان مسلح قرار دارند.” به گفته وی، طالبان مسلح، از معادن این ولسوالی سالانه پنج ملیون افغانی عاید دارند.

خانواده‌های قربانیان حمله بر دانشگاه امریکایی: شماری از کارمندان دانشگاه امریکایی با تروریستان هم‌دست بودند
۸ صبح ۳۰  سنبله ۱۳۹۵ خانواده‌های شهیدان و زخمیان حادثه‌ی حمله بر دانشگاه امریکایی افغانستان با نکوهش حمله بر این دانشگاه، می‌گویند که شماری از کارمندان و منسوبان این دانشگاه در حمله به این دانشگاه در حمله‌ی سوم سنبله بر این پوهنتون با «تروریستان» هم‌دست بوده‌اند و باید مجازات شوند.

زنان

بسته پیشنهادی ‘صدای زنان افغان’ به نشست بروکسل سپرده می‌شود
بی بی سی ۳۰ سنبله ۱۳۹۵ شبکه زنان افغانستان می‌گوید برای بهتر شدن وضعیت زنان، بسته پیشنهادی که “صدای زنان افغان” نام دارد، را به حکومت و جامعه جهانی می‌سپارد تا در کنفرانس بروکسل روی آن بحث شود. این پیشنهادات روی چهار موضوع تمرکز یافته؛ حکومتداری خوب، حاکمیت قانون، نقش زنان در پروسه صلح و موثریت کمک‌های جامعه جهانی.

در برنامه‌های توسعه‌یی تنها به یک درصد زنان توجه شده‌است
طلوع نیوز ۳۰ سنبله ۱۳۹۵ مصطفی مستور، معین وزارت مالیه می‌گوید که تا اکنون در برنامه‌های توسعه‌یی تنها به زنانی توجه شده‌است که در بیرون از خانه در دفترهای رسمی کار می‌کنند و جمعیت بزرگی از کشور در برنامه‌های مربوط به جنسیت فراموش شده‌اند. آقای مستور می‌افزاید که پس‌از این برنامه‌های توسعه‌یی چنان ساخته شوند که تمامی نیازمندی‌های مردم افغانستان را در بر گیرند تا بتوانند زنده‌گی شهروندان کشور را بهبود ببخشند.

زنان مبارز؛ ۴ بانوی جنگی و فرهنگی در ۴ ولایت افغانستان
خبرنامه ۲۹ سنبله ۱۳۹۵ عمه سکینه زن فعال و یکی از چهره‌های فعال فرهنگی و آموزشی در ولایت هرات می باشد که در هفته اخیر پس از ۸۰ سال زندگی و تلاش در این ولایت چشم از جهان فروبست و در محله «سلطان آغا» در هرات به خاک سپرده شد. بی بی عایشه مشهور به قومندان کفتر پس از سرنگونی دولت دکتر نجیب الله  و پس از آن در زمان حاکمیت طالبان، ساکن قریه توری اطراف ولسوالی نهرین ولایت بغلان بوده است. ریزه گل یکی از زنان دیگری است که نام او در مبارزات علیه شورشی گری برجسته است. این خانم فراهی در پی انتقام پسرش در افغانستان مشهور شد. او پس از کشته شدن پسرش به دست طالبان همراه با عروس و دختر خود در پی انتقام طالبان برآمد و گزارش شده است که ۲۵ تن از شورشیان طالبان را کشته و ۵ تن دیگر آنان را زخمی نمود.

یک دختر جوان از زندان طالبان در بادغیس فرار کرد
صدای امریکا ۳۰ سنبله ۱۳۹۵ یک دختر ۱۷ ساله بادغیسی موفق به فرار از زندان طالبان در این ولایت شد. این دختر می گوید توسط طالبان به شدت شکنجه شده است. او می گوید که بدلیل تن ندادن به ازدواج اجباری با پسر کاکایش به زندان طالبان افتاده بود.

دفاع از حقوق بشر

۹۴ درصد خبرنگاران افغان از سانسور در شبکه‌های اجتماعی شاکی‌اند
بی بی سی ۲۹ سنبله ۱۳۹۵ نظرسنجی تازه دفتر نی، نهاد حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان نشان می‌دهد که اکثریت کاربران شبکه‌های اجتماعی از سانسور شاکی هستند. صدیق الله توحیدی، رئیس دیده‌بان رسانه‌های دفتر نی، دوشنبه ۲۹ سنبله (شهریور) در یک نشست خبری گفت ۹۴ درصد اشتراک کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند به دلایل مختلف مانند تهدید، هراس و بی توجهی مسئولان به مطالب انتقادی از نوشتن و نشر مطالب اینچنینی خودداری می‌کنند.

فراخوان فعالان مدنی برای حل اختلافات میان حکومت و جنبش‌ روشنایی
۸ صبح ۳۰ سنبله ۱۳۹۵ هم‌زمان با اعلام آمادگی جنبش‌ روشنایی برای راه‌اندازی گردهمایی اعتراضی در آستانه برگزاری کنفرانس بین‌المللی بروکسل در بلژیک، شماری از نهادها و فعالان جامعه مدنی در فراخوانی از حکومت وحدت ملی و جنبش روشنایی خواسته‌اند تا با میانجی‌گری نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان از طریق مذاکره و گفتگو اختلافات‌شان را حل کنند.

افغانستان به سوی جنگ داخلی یا بدتر از آن روان است
اطلاعات روز ۱۷ سنبله ۱۳۹۵ بحران سیاسی جاری در درون حکومت وحدت ملی افغانستان، همزمان با چالش‌های امنیتی و اقتصادی این کشور، یادآور هشدارهای چند وقت پیش است، به‌ویژه [هشدارهای] استخبارات ایالات متحده و سازمان ملل متحد در مورد شکنندگی ثبات سیاسی افغانستان. نظر به توافقی که در ماه سپتامبر ۲۰۱۴ با پادرمیانی جان کری، وزیر خارجه‌ی ایالات متحده، حاصل شد، حکومت افغانستان باید در مدت دو سال دست به یک تعداد اصلاحات سیاسی می‌زد. تاکنون، هیچ گام معناداری در راستای عملی ساختن این اصلاحات برداشته نشده است.

حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

تأکید وزیر خارجه بر رفتار درست و رعایت حقوق پناهجویان افغان
طلوع نیوز ۳۰ سنبله ۱۳۹۵ صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجۀ کشور در سخنرانی‎اش در یک نشست جهانی درباره رسیده‌گی به بحران پناهجویی درجهان از کشورهای جهان خواست که به حقوق پناه‌جویان افغانستان دراین کشورها توجه کنند. وی گفت که هرچند میلیون‌ها افغان پس‌از سرنگونی حکومت طالبان به کشور بازگشته‌اند، اما هنوزهم میلیون‌ها شهروند دیگر در کشورهای خارجی زنده‌گی می‌کنند و نیاز است تا با آنان بر بنیاد قوانین جهانی حقوق بشر رفتار شود. این درحالی‌ست که نماینده‌گان بیش از۱۹۰ کشور جهان درنشست در شهرنیویارک گرد آمدند تا راه حل‌ها به بحران پناهجویی را جستجو کنند.

وزارت مهاجرین: روزانه شش هزار مهاجر به افغانستان بر می‌گردد
صدای آلمان ۲۹ سنبله ۱۳۹۵ حکومت افغانستان می‌گوید برگشت مهاجرین از کشورهای همسایه به صورت بی‌پیشینه‌ای افزایش یافته و روزانه حدود شش هزار مهاجر از کشورهای ایران و پاکستان به افغانستان بر می‌گردند. بیشتر مهاجرین از کشورهای میزبان اخراج می‌شوند. در حالی که فشارهای کشورهای همسایه بر مهاجران افغان افزایش یافته حکومت افغانستان آمادگی‌ها برای جابجایی مهاجرانی را که به افغانستان بر می‌گردند، آغاز کرده است.

سیگار دلیل شکست امریکا در افغانستان را فساد می‌داند نه هراس‌افگنی
یک ۲۵ سنبله ۱۳۹۵ درگزارش تازه سیگار یا بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان آمده که آمریکا درافغانستان به دلیل فعالیت گروه‌های هراس‌افگن شکست نخورده بل به دلیل وجود فساد گسترده شکست خورده است. فساد، چالش بزرگ در برابر امنیت، ثبات سیاسی و توسعه در افغانستان است که با گذشت سال‌هاهنوزهم گریبان افغانستان را رها نکرده است. حتا تا آن جایکه بربنیاد گزارش تازه سیگار یا بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان، امریکا در افغانستان به دلیل وجود فساد گسترده با شکست رو به رو شده است.

انتخابات

دانش: کمیسیون انتخابات حوزه‌های انتخاباتی را تعیین می‌کند
صدای امریکا ۲۸ سنبله ۱۳۹۵ محمدسرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، مطابق به قانون اساسی، کمیسیون مستقل انتخابات صلاحیت دارد که روی مسألۀ تک کرسی تصمیم بگیرد. در حالی که اخیراً قانون انتخابات نهایی شد و بعد از تصویب کابینه در آخرین روزهای رخصتی ولسی جرگه، به توشیح رئیس جمهور رسید؛ اما هنوز این قانون در جریدۀ رسمی چاپ نشده است. بر اساس اعلامیۀ دفتر معاونت دوم ریاست جمهوری، در قانون انتخابات ده‌ها مورد تعدیلات و اصلاحات به میان آمده است؛ اما تمام این اصلاحات را روشن نساخته است.

نسل سوم: محیط زیست، توسعه…

کنفرانس دو روزۀ انرژی افغانستان در دوبی برگزار می‌گردد
صدای امریکا ۲۷ سنبله ۱۳۹۵ وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گوید که به هدف جلب سرمایه‌گذاری‌های سکتور خصوصی داخلی و خارجی، کنفرانس دو روزۀ را به روزهای یکشنبه و دوشنبه در شهر دوبی امارات متحدۀ عربی برگزار می‌کند. امان‌الله غالب معین وزارت انرژی و آب افغانستان به صدای امریکا می‌گوید، پلان خودکفایی انرژی – که هفتۀ گذشته از سوی شورای عالی اقتصادی تأیید گردید – و پلان شبکۀ ملی افغانستان در این کنفرانس تشریح می‌گردد.

جنگ

غنی: جنگ افغانستان جنگ داخلی نه بل جنگ بیرونی است
یک ۲۵ سنبله ۱۳۹۵ رییس جمهورغنی در سفرش به هند گفته که جنگ افغانستان جنگ، جنگ داخلی نیست، بل این جنگ از سوی سایر کشورها به خاطر رسیدن به مقاصد سیاسی شان بر افغانستان تحمیل شده است. هند تا اکنون بیش از دو میلیارد دالر در بخش‌های زیربنایی در افغانستان هزینه کرده است که ساخت بند سلما، ساخت شاهراه دل‌آرام – زرنج و ساختمان جدید پارلمان از سوی هند ساخته شده است. همزمان با این، هند یکی از متحدان راهبردی افغانستان در کار مبارزه با هراس‌افگنی می‌باشد، رییس‌جمهور غنی در سفر دو روزه‌اش به هند در کنار کمک‌های مالی هند در بخش‌های زیربنایی از سهم آن کشور در کار مبارزه با هراس‌افگنی نیز استقبال کرده است.

تلفات

کشته‌شدن ۳۷ هراس‌افگن در عملیات نیروهای امنیت ملی. دو قوماندان ارشد طالبان با ۲۵ افرادش در یک حمله هوایی نیروهای امنیتی کشته شدند. کشته شدن دست‌کم ۱۳۰ طالب و داعش. وزارت داخله افغانستان از کشته شدن دو فرمانده ‘کلیدی’ طالبان خبر داد. در عملیات تازه نیروهای امنیتی ۶۸ شورشی کشته شدند. ۱۶ طالب مسلح در حمله بالای ۴ ولسوالی فاریاب کشته و زخمی شدند. پنج پاکستانی و یک قرارگاه بزرگ القاعده در زابل نابود شدند.

فرهنگ

باستان شناسان نقشه میراث فرهنگی افغانستان را با حفاری ترسیم می‌کنند
بی بی سی ۲۵ سنبله ۱۳۹۵ افغانستان که زمانی ایستگاه اسطوره‌ای جاده ابریشم بود، با گنجینه‌های باستانی خود، موزه‌ای با درهای باز به روی باستان شناسان است. البته موزه‌ای که بسیاری از گنجینه‌های آن در اثر جنگ بر باد رفته و تاراج شده است. پس از سی سال جنگ، میراث فرهنگی افغانستان در وضعیت بدی قرار دارد اما حالا گروهی از باستان‌ شناسان تلاش دارند تا آثار تاریخی این کشور را روی نقشه بازگردانند.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

 منابع این هفته: بی بی سی فارسی،  تلویزیون یک، طلوع نیوز، ۸ صبح، صدای امریکا، رادیو آزادی، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز و آرمان شهر

هفت-روزنامه-افغانستان-شماره-۱۶۳٫pdf

پیوست‌ها: