زنان-690x259

بیدارزنی: کار خانگی زنان در پرتو تقسیم کار جنسی

matthijs-de-bruijne-via-httpgdr-cascoprojects-org_

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان یک مرد در بلخ چهار عضو زن خانواده خود را کشت
۸ صبح ۸ نوامبر ۲۰۱۶ پولیس بلخ گفته که یک مرد جوان چهار عضو زن خانواده خود را به ضرب گلوله کشته است.عبدالرزاق قادری، از مسوولان پولیس بلخ روز دوشنبه به بی‌بی‌سی گفته که این مرد آن‌ها را در روستای «پلاس‌پوش» ولسوالی بلخ با کلاشنیکوف به قتل رسانده است.او افزود که در این رویداد یک زن و یک مرد دیگر هم زخمی شده و فرد ضارب فرار کرده است.آقای قادری گفته که هنوز انگیزه اقدام این مرد برای قتل زنان خانواده‌اش مشخص نیست، اما پولیس سرگرم تحقیق در این مورد است.زنان در جامعه سنتی افغانستان از قربانیان اصلی خشونت‌های خانوادگی هستند. افغانستان قتل چهار زن توسط یک عضو خانواده شان در بلخ

افغانستان خودکشی مرموز یک دختر ۱۷ ساله در فاریاب
سلام وطندار ۳ نوامبر ۲۰۱۶ مدینۀ ۱۷ ساله که در خانه بیشتر با نام افسون صدا می‌شد، شب گذشته خودکشی کرد. به گفتۀ نزدیکان این دختر جوان، او مانند همیشه شب سر سفره حاضر شد و برنامۀ تلویزیونی مورد علاقه‌اش را دید و به اتاق خوابش رفت، اما صبح جسدش را پیدا کردند که از دهن و بینی‌اش خون می‌رفته است.این رویداد در منطقۀ گذرخواجه‌آباد شهر میمنۀ فاریاب رخ داده است. یک دختر ١٩ساله در فاریاب خود را حلق آویز کرد

افغانستان یک زن استرالیایی در کابل ربوده شد
اطلاعات روز ۷ نوامبر ۲۰۱۶  مقام‌ها در پولیس کابل و وزارت داخله تایید کرده‌اند که افراد مسلح ناشناس شنبه‌شب یک خانم استرالیایی را در منطقه‌ی قلعه فتح‌الله شهر کابل ربوده‌اند، اما تاکنون از سرنوشت آن معلوماتی در دست نیست.نجیب دانش، معاون سخن‌گوی وزارت داخله گفته است که این خانم ساعت هفت شنبه‌شب ربوده شده‌است.فریدون عبیدی، رییس تحقیقات جنایی پولیس کابل گفته که این خانم پاکسانی‌الاصل بوده است که شهروندی استرالیا را نیز داشته است.

سربازان زن در افغانستان با مخالفت و تهدید مواجه اند
صدای آمریکا ۴ نوامبر ۲۰۱۶ سیگار: تعداد زنان نظامی در افغانستان به ٩٠٠ نفر میرسد که این رقم از هدف تعین شده که ۵٠٠٠ است به مراتب پائینتر است.اکادمی نظامی کابل شمار زیاد از آنعده زنان و دخترانی را آموزش نظامی میدهد که مایل اند در اردوی افغانستان خدمت کنند. افغانستان عبدالله: خشونت علیه زنان پولیس ناامیدکننده است

افغانستان روایت زنی که قصداً به نیروهای امنیتی شلیک کرد تا کشته شود
سلام وطندار ۷ نوامبر ۲۰۱۶ نظامی اکنون حدود ١۵۰ زن و دختر مصروف آموزش اند. آنها میگویند افتخار میکنند که در تأمین امنیت کشور شان سهم میگیرند.حدود پنج ماه پیش ۳۱ سرطان/تیر، دختری به نام «زینب» در برابر دادگاه عالی به سمت یکی از نیروهای امنیتی شلیک کرد. نیروهای امنیتی نیز جواب گلوله را با گلوله دادند و او را از پا درآوردند. بیشتر رسانه‌ها از این زن به عنوان «تروریست و دهشت‌افگن» یاد کردند و گفتند که او قصد داشت به دادگاه عالی حمله کند، اما قضیه این‌طور نبود.نیروهای پولیس پس از آن‌که زینب از پا درآمد، نشانه‌ها و نبشته‌هایی که در دستانش نقش بسته بود را پیدا کردند؛ نبشته‌هایی چون «الله» و «الله اکبر».

دفاع از حقوق بشر

ایران جمعی از نمایندگان مجلس خواستار توضیح دادستان کل درباره پرونده نرگس محمدی شدند
صدای آمریکا ۷ نوامبر ۲۰۱۶ تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به دادستان کل ایران خواستار توضیح درباره پرونده نرگس محمدی، فعال حقوق بشر شدند.به نوشته خبرگزاری ایسنا، این نمایندگان که نامه پیشین آنها درباره نرگس محمدی به رئیس قوه قضائیه با واکنش منفی محمد جعفر منتظری، دادستان کل، مواجه شده بود، در نامه جدید خود آورده‌اند که با اطلاع از پرونده خانم محمدی نامه نگاری کردند.

افغانستان کمیسیون ساحوی حقوق بشر: قاتلِ ۴ زن در بلخ دستگیر و مجازات شود
رادیو آزادی ۸ نوامبر ۲۰۱۶ سید محمد سامع مسئول دفتر ساحوی کمیسیون حقوق بشر در زون شمال افغانستان. کمیسیون حقوق بشر افغانستان از حکومت محلی بلخ می‌خواهد تا عامل قتل چهار خانم که روز دوشنبه هفته جاری در ولسوالی بلخ کشته شدند را دستگیر نموده و به ارگان‌های عدلی و قضایی بسپارد.

کودکان

موارد ابتلا به فلج کودکان در افغانستان در سال جاری به ۱۲رسید
بی بی سی فارسی ۷ نوامبر ۲۰۱۶ فلج کودکان بیماری غیرقابل درمان اما با واکنش قابل پیشگیری است. وزارت صحت/بهداشت افغانستان اعلام کرده که با تشخیص دو مورد جدید ابتلا به بیماری فلج کودکان، شمار ابتلا به این بیماری در سال جاری به ۱۲ مورد رسیده است.براساس اعلامیه‌ای که این وزارت منتشر کرده، این دو مورد جدید در ولسوالی (شهرستان) برمل ولایت پکتیکا در جنوب شرق کشور ثبت شده است که شمار افراد مبتلا به این بیماری در این ولسوالی را به شش نفر رسانده است. افغانستان کاهش شمار کودکان بازمانده از واکسین ضدپولیو در ننگرهار افغانستان برنامه واکسین کودکان در برابر فلج اطفال فردا آغاز می شود

سیاست

آمریکا آیا زنان کلینتون را به کاخ سفید می‌فرستند؟
رادیو زمانه ۳ نوامبر ۲۰۱۶ انتخابات آمریکا، انتخاباتی که در آن برای نخستین بار یک زن کاندیدای اصلی یک حزب بزرگ و اصلی است، به خودی خود یک موضوع جنسیتی است اما زبان و رفتار دونالد ترامپ، به زنان آمریکایی این اطمینان را بخشیده که نباید بگذارند او وارد کاخ سفید شود.

آمریکا آیا زنان نتیجۀ انتخابات آمریکا را تعیین خواهند کرد؟
رادیو فرانسه ۱ نوامبر ۲۰۱۶ بیش از ۴۶ میلیون شهروند آمریکایی پیش از موعد هشتم نوامبر در رأی گیری انتخابات ریاست جمهوری کشورشان شرکت کردند. چنین رقمی در هیچیک از دیگر انتخابات گذشتۀ آمریکا سابقه نداشته است. گر چه نتایج این رأی گیری هنوز اعلام نشده، اما، شواهد نشان می دهند که لاتینی تبارها و زن ها حضور گسترده ای در این انتخابات باصطلاح پیش از موعد داشته اند و ای بسا سرانجام انتخابات در برخی ایالات به ویژه در فلوریدا و نِوادا را رقم بزنند.

افغانستان کولاک چشم بادامی‌ها؛ استقبال گسترده دختران هزاره از خدمت در ارتش افغانستان
خبرنامه ۱۷ عقرب ۲۰۱۶ وزارت دفاع افغانستان می گوید که تاکنون زنان و دختران هزاره نسبت به دیگر اقوام افغانستان، بیشترین حضور را در ارتش افغانستان داشته اند.یکی از این دختران در جریان تمرین تیراندازی در مرکز آموزش نظامی کابل یکی از این دختران در جریان تمرین تیراندازی در مرکز آموزش نظامی کابل. جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به خبرنامه می گوید که ” فعلا بیشتر از ۱۳۰۰ خانم در بخش های مختلف وزارت دفاع افغانستان حضور دارند که، بیشترین استقبال برای پیوستن به ارتش،  از سوی زنان و دختران هزاره و همچنین ساکنین شهر کابل صورت گرفته است.”

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

شربت گل آزاد شده و به افغانستان برگشت می‌کند
دویچه وله فارسی ۴ نوامبر ۲۰۱۶ شربت گل که در سال های ۱۹۸۰ به دلیل نشر یک عکس اش شهرت جهانی پیدا کرد، پس از ده روز بازداشت در پاکستان آزاد شده است. عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان این خبر را روز جمعه در صفحه فیس بوک اش نشر کرده است.

«دو میلیون زن سرپرست خانوار در ایران وجود دارد»
رادیو زمانه ۲۷ اکتبر ۲۰۱۶ انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی ایران اعلام کرد که دو میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که از این تعداد یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر فاقد همسر و ۱۰ درصد مابقی در سن پایین به واسطه طلاق، در این گروه قرار دارند.

ایران کمپ شفق به روی زنان بسته شد: آیا دیگر زن معتادی در خیابان نیست؟
رادیو زمانه ۶ نوامبر ۲۰۱۶ دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران گفته زنان معتاد خیابانی در مرکز شفق پذیرش نمی‌شوند و از میان معتادان تحت درمان، هیچ زنی تحت درمان نیست. پیش‌تر گزارش‌هایی از وضع بد نگهداری زنان در کمپ شفق منتشر و این گزارش‌ها از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تکذیب شده بود.

فرهنگ و جامعه

افغانستان بانوان کودنویس افغان و مبارزه با کلیشه‌های جنسیتی
خبرگزاری رصد ۷ نوامبر ۲۰۱۶ در کشوری که تنها ۱۶ فی‌صد نیروی کاری آن را زنان تشکیل می‌دهد، آموزش کودنویسی کمک می‌کند تا برنامه‌های برابری، توانمندسازی و ثبات اقتصادی برای زنان بیشتر تقویت شود.در شهر غربی هرات، یک گروه کوچک اما مصمم زنان جوان، کودنویسی آموزش می‌بینند. فرشته فروغ که برنامه (Code to Inspire) یا کودنویسی برای الهام‌‌بخشی و اولین مکتب کودنویسی برای زنان را در ماه نوامبر ۲۰۱۵ راه‌اندازی کرد، می‌گوید آنها هر روز قوی‌تر، خلاق‌تر و بااطمینان‌تر می‌شوند.یک بانوی مهاجر ۳۱ ساله که در ایران متولد شده است و همراه با خانواده خویش پس از سقوط رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ به کشور عودت کرده، می‌گوید: «خوبی کودنویسی و تکنالوژی این است که فرق نمی‌کند شما چه کسی و در کجا هستید – با یک کمپیوتر و اینترنت آنها (بانوان کودنویس) می‌توانند به دنیا دسترسی داشته باشند و حتی بدون بیرون شدن از خانه، کار کنند.»

ایران خصوصی‌سازی آموزش: گره‌گاه طبقاتی-جنسیتی طرد اجتماعی*
بیدارزنی ۵ نوامبر ۲۰۱۶ خصوصی‌سازی به معنای واگذاری دارایی دولتی (که در واقع اجتماعی و ملی است) به افراد حقیقی یا حقوقی غیردولتی (خصوصی و شخصی)، در تمامی دولت‌های پس از انقلاب ۱۳۵۷ در نهادهای مختلف و با سطوح متفاوت صورت گرفته است. با این حال متولیان دولت یازدهم، عزم جزم‌تری برای خصوصی‌سازی همه خدمات دولتی به‌ویژه آموزش، درمان و تامین امنیت دارند. حتی در نظریات لیبرالی، دولت بورژوایی ملزم می‌شود که این قبیل خدمات را -که علی‌رغم کارکرد طبقاتی‌شان با برچسب فرا طبقاتی شناسانده می‌شوند- برای عموم مردم تامین کند تا حفظ و ارتقای سرمایه‌های اجتماعی تضمین شود.

کتاب، گزارش و تحقیق

افغانستان افزایش خودکشی در بین زنان، پیامدها و راهکارها
اطلاعات روز ۸ نوامبر ۲۰۱۶ در افغانستان افزایش خودکشی در بین زنان به یک معضل نگران‌کننده و خطرآفرین تبدیل شده است. خودکشی یک خانم در ولایت غور در اول ماه سنبله‌ی سال جاری، خودکشی یک خانم نوزده ساله در ولایت جوزجان به تاریخ سی سنبله‌ی سال جاری، خودکشی یک دختر هفده ساله به‌تاریخ سوم میزان سال جاری، خودکشی یک دختر جوان در ولایت بادغیث با نوشیدن تیزاب، نشان‌دهنده‌ی افزایش خودکشی در بین دختران و زنان می باشد( ). به گفته‌ی مسئولان و آگاهان، از آغاز سال جاری تاکنون تنها بیست‌وچهار زن جوان در ولایت جوزجان دست به خودکشی زده و از بین رفته‌اند.

مارکسیسم و رهایی زنان / لوئیز اُشِی / ترجمه‌ی فرزانه راجی
نقد اقتصاد سیاسی توضیح مترجم: متونی که درباره‌ی مسایل زنان ترجمه می‌شود لزوماً به‌تمامی دیدگاه مترجم نیست. ترجمه‌ی این بحث‌ها صرفاً جهت آگاهی و ایجاد بحث میان زنان در داخل کشور است. مقاله‌ای که در پی می‌آید کمابیش دیدگاه چپ کلاسیک در مورد مسئله‌ی زنان است و ازآنجاکه نویسنده‌ی مقاله این بحث را بسیار خوب فرمول‌بندی کرده برای بحث و گفتگو بسیار مفید است. لازم است اگر با نظری مخالفیم آن را دقیق بدانیم تا بتوانیم به درستی نقدش کنیم. قطعاً هر نظری که اندیشه‌ها و ایده‌های ما را نقد می‌کند، نکات دقیق‌تری درباره‌ی آموزه‌های ما طرح خواهد کرد و نقاط ضعف نظرات‌مان را نیز یادآوری می‌کند و در ارتقای اندیشه‌های ما بسیار مؤثر خواهد بود. مهم‌تر اینکه در به‌کارگیری نظریات و آموزه‌های مختلف، شرایط خاص جامعه‌مان باید ملاحظه‌ای مهم در تحلیل‌ها، راهبردها و تاکتیک‌هایمان باشد.

ایران اصول سازماندهی یک کمپین اجتماعی
بیدارزنی ۸ نوامبر ۲۰۱۶ در سازماندهی فعالیت‌های اجتماعی، واژه «کمپین[۲]» معانی بسیاری دارد. یک کمپین «موضوعی[۳]»، در پی کسب پیروزی در رابطه با موضوعی خاص است. این نوع کمپین، با یک کمپین انتخاباتی که برای مبارزه بر سر مسائل سیاسی رخ می‌دهد، متفاوت است؛ همچنین با یک کمپین آموزشی برای ارتقای آگاهی عمومی؛ یا کمپین جمع‌آوری اعانه برای حمایت از یک گروه؛ یا یک کمپین ارائه خدمات مانند تهیه پناهگاه برای بی‌خانمان‌ها نیز فرق دارد. «کمپین موضوعی» با نتایج خاص به پایان می‌رسد. مردم به چیزی دست می‌یابند که پیش از آن نداشته‌اند. فرد قدرتمندی با انجام کاری موافقت می‌کند که قبلاً از انجام آن خودداری می‌کرده است. کلمه «کمپین» به یک سری از رویدادهای متصل به هم در طول یک دوره زمانی دلالت دارد که هرکدام، سازماندهی مردمی را قدرتمندتر می‌سازد و آن را به پیروزی نزدیک‌تر می‌کند.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

منابع این هفته: صدای آمریکا،رادیو فرانسه، دویچه وله دری، بی بی سی فارسی،رادیو آزادی، ۸ صبح، اطلاعات روز، دری نیوز، سلام وطندار، رادیو زمانه، خبرنامه، خبرگزاری رصد، بیدارزنی، نقد اقتصاد سیاسی .

پیوست‌ها: