زنان-690x259
زنان برای تظاهرات میلیونی در اعتراض به ترامپ برنامه‌ریزی می‌کنند

nyc_trump_protest

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان قصۀ تلخ تجاوز جنسی بالای مریم
رادیو آزادی ۱۵ نوامبر ۲۰۱۶ ما اینجا آمده ایم که قصه تلخ تجاوز جنسی بالای یک دختر و فریاد یک پدر بیچاره را بشنویم. این دختر مریم نام دارد، هژده ساله است و باشنده بلخ می‎باشد. مریم می‌گوید که قوماندان امنیه زارع و دو فرد دیگر بالای وی تجاوز جنسی کرده‌اند. وی میگوید که دوهفته میشود با پدرش به کابل آمده است ویگانه خواست اش از ارگان های عدلی و قضایی مجازات سخت عاملین این رویداد میباشد.

افغانستان مادر منیژه: اول داماد و بعد برادرش بر دختر ۸ ساله‌ام تجاوز کردند
سلام وطندار ۲۳ عقرب ۲۰۱۶ مسؤولان ریاست زنان بغلان از تجاوز بر یک دختر ۸ ساله به نام منیژه در این ولایت خبر می‌دهند. مادر این دختر خردسال می‌گوید که داماد و برادر دامادش بر منیژۀ تجاوز کرده اند.به گفتۀ مادر منیژه، این رویداد پس از آن رخ داده که دختر بزرگش به تخار رفته است. او هشدار می‌دهد که اگر حکومت در این مورد بی‌توجه باشد «مجبور است از شرم دخترش را بکشد و خودش را هم گم‌وگور کند.

افغانستان تجاوز بر یک دختر ۵ ساله در ولایت بغلان
خبرگزاری رشد ۱۵ نوامبر ۲۰۱۶ مسئولین ریاست زنان ولایت بغلان گفته اند که یک دختر ۵ ساله در این ولایت مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است.مسئولین در ولایت بغلان از مورد تجاوز جنسی قرار گرفتن یک دختر پنج ساله در این ولایت خبر می دهند.به گزارش خبرگزاری رشد؛ مسئولین ریاست زنان ولایت بغلان گفته اند که یک دختر ۵ ساله در این ولایت مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است.

افغانستان سه تن از جمله یک زن در فاریاب کشته شدند
خبرگزاری پژواک ۱۵ نوامبر ۲۰۱۶ افراد مسلح ناشناس دو تن را در ولسوالی گرزیوان فاریاب، به قتل رساندند و یک زن جوان، در اثر خشونت هاى خانوادگى در ولسوالى کوهستان این ولایت کشته شد.

جنجال بر سر اظهارات نژادپرستانه درباره بانوی اول آمریکا
بی بی سی فارسی ۱۶ نوامبر ۲۰۱۶ یک نوشته فیس بوکی نژادپرستانه درباره میشل اوباما، پای یک شهردار در ایالت ویرجینای غربی را به میان کشیده و بسیار جنجالی شده است.پاملا رمزی تیلور، مدیر یک موسسه غیرانتفاعی در بخش “کلی” در ایالت ویرجینیای غربی در فیس بوکش، هنگام اشاره به بانوی اول آمریکا از عبارت “میمون” استفاده کرده است.او احساسات خود درباره ملانیا ترامپ، بانوی اول آینده آمریکا را این طور نوشته بود: “نشاط آور است، که یک بانوی اول با کلاس، زیبا و باوقار در کاخ سفید خواهیم داشت. از دیدن این میمون که کفش پاشنه بلند می پوشد خسته شده ام.”

دفاع از حقوق بشر

آفریقا مداخله در نشست ۵۹ کمیسیون حقوق بشر و حقوق مردم آفریقا در باره‌ی حقوق زنان
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۴ نوامبر ۲۰۱۶ فدراسیون و ۴۰ سازمان عضو آن در آفریقا از تصمیم اتحادیه‌ی آفریقا برای انتخاب سال ۲۰۱۶ به‌عنوان سال حقوق بشر آفریقا با توجه ویژه به حقوق زنان استقبال می‌کنند. ترجمه تعهدات کشورهای آفریقایی به پیشرفت مشخص در بهبود حقوق زنان در سراسر قاره از اهمیت اساسی برخوردار است. زنان آفریقا هنوز باید اغلب با مفاهیم و رفتارهای کلیشه ای، هنجارها و رویه های تبعیض‏آمیزی مقابله کنند که از بهره مندی آنها از حقوق شان جلوگیری می‌کنند و منشأ بسیاری از شکل های خشونت در حوزه عمومی و خصوصی هستند. با وجود این‌که اکثر کشورهای آفریقا عهدنامه های بین‌المللی و منطقه ای در مورد محافظت از حقوق زنان را تصویب کرده‌اند، بسیاری از مفاد آنها رعایت نمی شوند، زیرا در قوانین ملی گنجانده نشده‌اند و به اجرا در نمی آیند.

آمریکا احترام به یک فمینیست آمریکایی؛ صف طولانی در جایی به جز صندوق‌های رأی
رادیو زمانه ۹ نوامبر ۲۰۱۶ برخی از نیویورکی‌ها سه‌شنبه هشتم نوامبر برای ادای احترام به آرامگاه سوزان آنتونی، فمینیست و فعال حق رأی برای زنان رفتند.سوزان آنتونی که بیشتر فعالیت‌هایش را در قرن نوزدهم به نفع زنان و سیاهان انجام داد، سال ۱۹۰۶ درگذشت.این نخستین انتخابات آمریکا با حضور یک نامزد زن در مرحله نهایی است.میزان حضور نیویورکی‌ها آن چنان زیاد بود که صفی بسیار طولانی برای رسیدن به آرامگاه سوزان آنتونی به وجود آمد.

افغانستان برای قربانی شرم نیست، برای جامعه شرم است!
راه مدنیت ۱۵ نوامبر ۲۰۱۶ «در طول دورۀ مکتب و دانشگاه مجبور بودم با این وضعیت کنار بیایم. مردم انگشت‌نشانم می‌کردند و می‌گفتند: “این همان دختر است، همان پرنیما.”»پرنیما ۱۳ ساله بود که مورد تجاوز جنسی گروهی قرار گرفت. این رویداد همزمان بود با اوضاع نابه‌سامانی که هر از گاهی در مقابل اقلیت‌ها در بنگله‌دیش واقع می‌شود و باعث می‌گردد بسیاری‌ها به‌سوی هند بروند. اما خانوادۀ پرنیما فرار نکرد. آن‌ها ماندن در کشور را بر فرار ترجیح دادند. پرنیما از اقلیت هندوی بنگله‌دیش بود که قربانی تجاوز جنسی قرار گرفت، اما درحال حاضر به بیرون شدن از کشور می‌اندیشد.

کودکان

افغانستان نوید ربوده شده در فراه از چنگ رباینده‌گان نجات یافت

رادیو آزادی ۱۶ نوامبر ۲۰۱۶ یک طفل ۵ ساله بنام نوید که بیش از یک ماه در چنگ رباینده‎گان در ولایت فراه قرار داشت عصر امروز نجات یافته و به خانواده اش سپرده شد.اداره امنیت  ملی افغانستان در اعلامیه گفته است در جریان عملیات برای نجات نوید چهار تن دستگیر شده‎اند.صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان در صفحه فیسبوک اش نام‎های این افراد دستگیر شده را نوشته که عبارت اند از غلام محمد، محمد یونس، محمد داوود و نور محمد که همه باشنده‎گان ولایت فراه اند. کودک هشت ساله فراهی از چنگ آدم ربایان نجات داده شد

طفل اختطاف شده: می میرم، نجاتم دهید
خبرگزاری پژواک ۱۳ نوامبر ۲۰۱۶ پولیس فراه می گوید که تلاش ها را برای نجات کودکی که در یک ویدئو به صورت معصومانه می گوید در صورتی که نجات داده نشود از سوی اختطاف گران کشته خواهد شد، آغاز کرده است.

افغانستان سه طفل در انفجار ماین در ننگرهار کشته و مجروح شدند
خبرگزاری پژواک ۱۵ نوامبر ۲۰۱۶ در نتیجۀ انفجار ماین در ولایت ننگرهار، سه طفل کشته و مجروح گردیده اند. عطاءالله خوگیانى سخنگوى والى ننگرهار، امروز(٢۵عقرب) به آژانس خبرى پژواک گفت که انفجار مذکور، حوالى ساعت ٩:٣٠ قبل از ظهر امروز، در قریۀ چنار ای ولایت رخ داده است.

سیاست

عراق نبرد موصل؛ روایت خواهری که گریخت، برادری که اسیر داعش ماند
بی بی سی فارسی ۱۳ نوامبر ۲۰۱۶ در کافه‌اى در یکى از شهرک‌هاى مدرن اربیل نشسته‌ایم. دور و برمان پر است ازجوانانى که تخته نرد بازى مى‌کنند و قلیان مى‌کشند. گهگاه هم صداى قهقه‌هایشان بالا مى‌رود. اینجا که بنشینید نمى‌توانید باور کنید که کمى دورتر، جایى حدود یک ساعت ازاربیل با ماشین، جنگى تمام عیار جریان دارد. هزاران نفر در حال فرارند و ده‌ها نفر هر روز جانشان را ازدست مى‌دهند. اما کسى که روبروى من نشسته و هر چند دقیقه نگران به تلفنش نگاه مى‌کند تا عمق وجودش جنگ را مى‌فهمد و حس مى‌کند.

آمریکا زنان برای تظاهرات میلیونی در اعتراض به ترامپ برنامه‌ریزی می‌کنند
رادیو زمانه ۱۳ نوامبر ۲۰۱۶ روز جمعه ۲۰ ژانویه قرار است دونالد ترامپ به عنوان ۴۵‌امین رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا ادای سوگند کند. زنان و فمینیست‌ها می‌خواهند یک روز بعد از این مراسم، میلیون‌ها نفر را به واشنگتن بکشانند تا در اعتراض به او تظاهرات کنند. برنامه‌ریزان در نظر دارند که تظاهرات را در محل بنای یادبود لینکلن آغاز کنند و خارج کاخ سفید به پایان برسانند.

آمریکا زنان چه چیزهایی را با ریاست جمهوری ترامپ از دست می‌دهند؟
رادیو زمانه ۱۰ نوامبر ۲۰۱۶ زنان آمریکایی روز چهارشنبه در دنیایی ترسناک از خواب بیدار شدند. برای ترقی خواهان، ناامیدی ناشی از شکست هیلاری کلینتون به یک وحشت تازه تبدیل شده است. گرچه زنان آمریکایی حق سقط جنین را متعلق به خود می‌دانند، ترامپ وعده داده که یک دادگاه عالی قضایی برای تغییر این حق تضمین شده در قانون تشکیل خواهد داد. زنان همجسگرایی که با همسر خود ازدواج کرده‌اند یا می‌خواهند این کار را بکنند، دلایل دیگری برای ترس از ترامپ دارند. او وعده داده که کسی را برای مخالفت با برابری در ازدواج، مامور به کار خواهد کرد.

افغانستان شربت‌ گله؛ خانم سبز چشمان افغان به کابل رسید
صدای آمریکا ۹ نوامبر ۲۰۱۶ مقامات افغان می‌گویند، شربت‌ گله نیمه‌های شب گذشته در تورخم از سوی پاکستان به جانب افغانستان تسلیم داده شده است.عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار به صدای امریکا گفت، انتظار می‌رفت که شربت گله پس از مراسم ویژه به کابل منتقل گردد؛ اما این کار صورت نگرفت. افغانستان شربت گل برای درمان به هند فرستاده خواهد شد

قوانین، لوایح و مقررات

مجلس نمایندگان افغانستان قانون منع آزار و اذیت زنان و کودکان را تصویب کرد
بی بی سی فارسی ۹ نوامبر ۲۰۱۶ مجلس نمایندگان افغانستان قانون منع آزار و اذیت زنان را تصویب کردمجلس نمایندگان افغانستان قانون منع آزار و اذیت زنان و کودکان را با اکثریت آرا امروز چهارشنبه ۱۹ عقرب (آبان) تصویب کرد.فوزیه کوفی، رئیس کمیسیون امور زنان مجلس نمایندگان می‌گوید در این قانون انواع آزار و اذیت؛ کلامی، فیزیکی، نوشتاری و تصویری تعریف شده و این اعمال جرم پنداشته شده است.

افغانستان راه دراز مبارزه با آزار و اذیت زنان و کودکان
اطلاعات روز ۱۴ نوامبر ۲۰۱۶ این قانون مانند بسیاری از قوانین دیگری که به تصویب رسیده‌اند به‌سادگی قابل تطبیق نیست. دو مشکل اصلی فراراه اجرای این قانون و دیگر قوانین کشور وجود دارند. اول، نهادهای مجری قانون در جامعه ضعیف‌اند و قوانینی که از سوی مجلس به تصویب می‌رسند و رییس‌جمهور هم توشیح می‌کند، بدون اجرا باقی می‌مانند. دوم، آگاهی مردم از قوانین در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد و بخش عمده‌ی افراد جامعه الزامات قانونی را به درستی درک نمی‌کنند. وقتی چنین وضعی در جامعه وجود دارد، بدون شک اجرای هر قانونی با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

ایران فاطمه سلحشوری: ساختار مردانه قدرت زنان را به بازی نمی‌گیرد
رادیو زمانه ۱۹ نوامبر ۲۰۱۶ سه نماینده عضو کمیسیون زنان با حضور در نمایشگاه مطبوعات درباره برخی از مسایل حوزه زنان اظهارنظر کردند.رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفته زنانی که می‌خواهند وارد عرصه مدیریت سیاسی کشور شوند باید قدرت ریسک پذیری بالاتری داشته باشند چون ساختار مردانه قدرت زنان را به بازی نمی‌گیرد و اجازه نمی‌دهد زنان بروز کنند.پروانه سلحشوری با بیان اینکه در حوزه‌های سلامت، بهداشت، آموزش و پرورش و آموزش عالی زنان از وضعیت خوبی برخوردارند، گفته که وضعیت ایران در این زمینه‌ها به نسبت کشورهای توسعه یافته بهتر است و میانگین دانشجویان در سطح کارشناسی ۶۰ درصد دختر است.

فرهنگ و جامعه

افغانستان زنان و دخترانی که آرزوهایش را بر روی کاغذ تصویر کرده‌اند © فوتو: نقاشی‌ها: زنان و دخترانی که در خانه‌های امن زندگی می‌‌کنند
خبرگزاری دری ۱۴ نوامبر ۲۰۱۶ خشونت‌های خانوادگی، فقر، تنگدستی، ازدواج‌های قبل از وقت و پایین بودن سطح سواد و آگاهی جامعه در باره حقوق زنان از جمله مواردی اند که شماری از زنان و دختران را از آغوش گرم خانواده‌اش جدا کرده و این زنان و دختران اکنون در خانه‌های امن با آرزوها و خاطره‌های شان زندگی می‌کنند.

نروژ‘دختران روی پل’ اثر مونک حدود ۵۵ میلیون دلار فروخته شد
بی بی سی فارسی ۱۵ نوامبر ۲۰۱۶ تابلوی دختران روی پل، اثر ادوارد مونک، نقاش اکسپرسیونیست نروژی در یک حراجی به بهای ۵۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار فروخته شد.به گفته حراجی ساتبیز، این تابلو پس از “جیغ” گرانترین اثر این نقاش اواخر قرن نوزدهم/اوایل قرن بیستم است که حراج شده است.”جیغ” که مشهورترین اثر مونک است در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۲۰ میلیون دلار فروخته شد.

روسیه ماریا شاراپوا» همکاری خود با سازمان ملل متحد را از سر می گیرد
صدای آمریکا ۱۵ نوامبر ۲۰۱۶ «ماریا شاراپوا» تنیسور نامدار روسی پس از پایان دوران محرومیت ورزشی، بار دیگر همکاری خود با سازمان ملل متحد را از سر می گیرد و بعنوان سفیر حسن نیت این نهاد بین المللی فعالیت خواهد کرد.ماریا شاراپوا که ستاره مشهور تنیس حرفه ای است، ماه مارس گذشته به دلیل عدم شرکت در آزمایش دوپینگ و استفاده از داروهای غیرمجاز، از طرف فدراسیون جهانی تنیس به مدت دو سال از شرکت در کلیه رقابت‌های این رشته ورزشی منع شد.

کتاب، گزارش و تحقیق

افغانستان آمار طلاق در بلخ افزایش یافته است
صدای آمریکا ۱۴ نوامبر ۲۰۱۶ سارنوالی منع خشونت علیه زنان ولایت بلخ می‌گوید که میزان طلاق امسال در این ولایت ۶۵ مورد است، در حالی که سال گذشته در زمان مشابه، ۳۵ مورد ثبت شده بود.درهمین حال کمیسیون حقوق بشر با ابراز نگرانی گفته است که دلیل این افزایش بیکاری و فقدان آگاهی مردم از حقوق زنان شان اند.

چرا باید کتاب اخلاق ابهام را بخوانیم
بیدارزنی ۱۴ نوامبر ۲۰۱۶ سیمون دو بووار زمانی گفت: «زندگی من، کار من است». این حرف نشان‌دهنده این است که او یک اگزیستانسیالیست حقیقی بود؛ برای او زندگی و اندیشه به‌طور غیر قابل تفکیکی به‌هم پیوند خورده بودند؛ ما با کارهایی که انجام می‌دهیم تعریف می‌شویم. اگزیستانسیالیسم، فلسفه‌ای است که بر شرایط وجود انسان تأکید دارد اما مفهوم ماهیت انسان را رد می‌کند؛ فلسفه‌ای که آزادی بشر را تأیید می‌کند اما بر این اصرار دارد که چنین آزادی‌ای با خود نیروبخشی فرهمندی به‌همراه ندارد بلکه منجر به اضطراب و استیصال می‌شود. فلسفه‌ای که بر این تأکید می‌ورزد که انسان‌ها انتخاب‌هایی دارند اما به این‌که انسان‌ها بتوانند از آن‌ها استفاده درستی کنند یا حتی این را درک کنند که انتخاب درست به چه معنایی است، چندان خوش‌بین نیست. همین نکته آخر است که سیمون دو بووار را بر آن می‌دارد که از شریک زندگی‌اش، ژان پل سارتر، فاصله بگیرد.

زبان و زنان
بیدار زنی ۱۲ نوامبر ۲۰۱۶  فرانک فرید متولد سال ۱۳۴۰ در تبریز است. وی فعال فرهنگی اجتماعی و حوزه‌ی حقوق زنان از سال ۵۷ تا به امروز است. از سال ۷۳ به حوزه ادبیات (شعر، نثر، ترجمه، نقد ادبی) هم روی آورده است. مطالب و ترجمه‌های متعددی از وی به زبان‌های ترکی و فارسی در نشریات و سایت‌ها و نیز چندین کتاب (شعر و داستان ترکی و ترجمه) از او چاپ شده است.

برابری جنسیتی در نظریه شهروندی متمایز آیریس ماریون یانگ
زن در توسعه سیاست مسأله زنان، از مسائل اساسی جامعه معاصر است که راه‌حل‌های متفاوتی را تجربه نموده است. درحالی‌که فمینیست‌های موج اول بر حقوق برابر با مردان تأکید می‌کردند و فمینیست‌های موج دوم بر تمایز و تفاوت زنان از مردان اصرار داشتند؛ فمینیست‌های نسل سوم تلاش نمودند هر دو سوی معمّای دو وجهی برابری- تفاوت را حفظ نمایند. یکی از نظریه‌پردازان موج سوم فمینیستی آیریس مایون یانگ است که نظریه شهروندی متمایز را ارائه نمود. یانگ با بهره‌گیری از نظریه دمکراسی مشورتی ‌هابرماس و نظریه فوکو درباره گروه‌های حاشیه‌ای و سرکوب شده، تلاش نمود گونه‌ای دمکراسی ارتباطی- مشارکتی را طرح کند که در آن زنان و سایر گروه‌های ستمدیده و محروم ضمن حفظ تفاوت‌های خود در عرصه عمومی، امکان مشارکت کامل و برابر با سایرین را بیابند. بر همین اساس، مقاله حاضر نظریه شهروندی متمایز یانگ را مورد بررسی و نقد قرار می‌دهد تا نشان دهد که این نظریه تا چه اندازه در ارائه یک راه‌حل بدیل برای مسأله زنان و گروه‌های اجتماعی محروم و حاشیه‌ای موفق بوده است.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

منابع این هفته: فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر،صدای آمریکا، بی بی سی فارسی، رادیو آزادی، صدای آمریکا، سلام وطندار، خبرگزاری رشد، رادیو زمانه، راه مدنیت، خبرگزاری پژواک، بیدار زنی، زن در توسعه سیاست.

پیوست‌ها: