international

زنان برای تظاهرات میلیونی روز ۲۱ ژانویه در اعتراض به ترامپ برنامه‌ریزی می‌کنند

 

womens-march-on-washington

عکس: در تارنمای اینترنتی سی ان ان

آمریکا: حقوق بشر و انتخابات ریاست‌جمهوری

پیروزی ترامپ: تهدیدی برای حقوق بشر
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۰ نوامبر ۲۰۱۶ گفت‌وگوی کُستیس کارپوزیلوس  با دیمیتریس کریستوپولوس، رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، در‌هافینگتون پُست به یونانی: سؤال: تآثیر پیروزی ترامپ بر حقوق بشر چیست؟ همه‌ی ما نظریات او را در باره‌ی زنان، همجنس‌خواهان و مهاجران شنیده ایم. دیمیتریس کریستوپولوس: ناامنی، خطر و شرایط غیرقابل‌پیش‌بینی: پیروزی ترامپ به‌یقین نشانه‌ای از پس‌روی است. از سوی دیگر، معلوم نیست بتوانیم رئیس جمهور آمریکا را در سطح رئیس جمهور فیلیپین یا ترکیه قرار بدهیم، چون در این صورت ترامپ ممکن است حتا رفتار غیرقابل‌پیش‌بینی‌تری داشته باشد. سیستم «کنترل و تعادل» در آمریکا ممکن است از بروز بدترین وضعیت جلوگیری کند، اما ما نباید آسوده‌خاطر شویم. بسیاری از مردم در آلمان و سراسر جهان در اوایل دهه‌ی ۱۹۳۰ هیتلر را دستِ کم گرفتند و اکنون می‌دانیم که این موضع به چه نتیجه‌ای انجامید. بعضی از سیاست‌مداران چیزهایی می‌گویند که خود به آن معتقد نیستند و بعضی دیگر چیزهایی می‌گویند که اعتقادشان است. اگر ترامپ در دسته‌ی دوم باشد، آشکار است که با مشکل جدی روبه‌رو هستیم. و صادقانه بگویم، فکر می‌کنم که هم‌اکنون با مشکل جدی روبه‌رو شده‌ایم…

عبدالکریم لاهیجی: آمریکا دوران پرآشوبی پیش‌رو خواهد داشت
زیتون ۱۲ نوامبر ۲۰۱۶ دنیای حقوق بشر بعد از ترامپ به چه شکل در خواهد آمد؟ آیا توجه نسبی جهانی به وضعیت حقوق بشر ایران با روی کار آمدن رییس‌جمهور جدید آمریکا کنار گذاشته می‌شود؟ با توجه به ساختارهای سیاسی حقوقی آمریکا، ترامپ تا چه اندازه قدرت اعمال شعارهای انتخاباتی‌اش را دارد؟ آشفتگی‌های منطقه خاورمیانه به کدام سمت خواهد رفت؟ آیا اصولا ساختار انتخاباتی آمریکا را می‌توان دموکراتیک و منصفانه ارزیابی کرد؟ این سوال‌ها، بخشی از پرسش‌‌هایی است که با عبدالکریم لاهیجی، رئیس افتخاری فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر مطرح کردیم تا تصویر جامع‌تری از دنیای حقوق بشر پس از روی کار آمدن ترامپ داشته باشیم. دونالد ترامپ پیش از انتخابات شعارهای ضد حقوق بشری بسیاری ابراز داشت، حالا او رییس‌جمهور شده است. به نظر شما با توجه به ساختار آمریکا، چقدر از شعارهای انتخاباتی او می‌تواند به اجرا برسد؟ عبدالکریم لاهیجی: باید توجه داشت نزدیک به ۴۹ درصد مردم آمریکا اصلا در انتخابات شرکت نکردند و با توجه به نتایجی که به دست آمده، ترامپ حداکثر نماینده ۲۶ درصد مردم آمریکاست. جریان مبارزه انتخاباتی او از نظر میزان توهین‌ها، شعارهای نژادپرستانه، ضد زن، ضد مسلمان و ضد حقوق بشری نه فقط در آمریکا بلکه در بسیاری از کشورهای دموکراتیک بی‌سابقه بود. با وجود این، ساختار قانونی سیاسی آمریکا به گونه‌ای نیست که رییس‌جمهور همه‌گونه اختیار داشته باشد. ترامپ عضو حزب جمهوری‌خواه نیست اما کاندیدای آن بود، اگرچه این حزب اکثریت را در مجلس سنا و نمایندگان داراست اما در گام نخست، قانون اساسی و نظام حقوقی آمریکا دایره اختیارات و عملکرد ترامپ را خصوصا در سیاست داخلی و مسایل حقوق بشری محدود می‌کند.

مقاومت وظیفه‌ی مدنی ماست
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۰ نوامبر ۲۰۱۶ مرکز حقوق اساسی، سازمان عضو فدراسیون در آمریکا، در واکنش به انتخاب دونالد ترامپ بیانیه‌ی زیر را منتشر کرد. ما مهر و همبستگی خود را با همه‌ی کسانی ابراز می‌کنیم که در رنج به سر می‌برند و نگران هستند که آمریکا زیر حاکمیت دونالد ترامپ آنها را حذف خواهد کرد. ما در ناامیدی میلیون‌ها تن که از پیروزی نامزد ریاست جمهوری با پشتیبانی کوکلوکس کلان در بهت به سر می‌برند، شریک هستیم. اگر روزنه‌ی امیدی در نتیجه‌ی این انتخابات باشد، این است که اکنون انکار نژادپرستی، تبعیض جنسی و بیگانه‌هراسی که قرن‌ها جزیی از آمریکا بوده، غیرممکن است. وظیفه‌ی ما این است که با تمام کسانی همراه باشیم که با این کوته‌بینی و نارواداری مخالفند، و از گروه‌های اجتماعی آسیب‌پذیر دفاع و محافظت کنیم. این کار در ۵۰ سال گذشته رسالت مرکز حقوق اساسی بوده است. ما بیش از پیش برای دفاع از حقوق مدنی و حقوق بشر و قانون اساسی آمریکا فعالیت خواهیم کرد.

انتخاب ترامپ: چرخش خطرناک سرمایه‌داری به سوی نژادپرستی و زن‌ستیزی

موارد نقض فاحش حقوق بشر

سازمان بین‌المللی منع گسترش تسلیحات شیمیایی اسد و داعش را به «استفاده از سلاح شیمیایی» متهم کرد

نهادهای دولتی

عراق نیروهای نظامی جنگجویان کشته شده‌ی داعش را مثله کردند و روی زمین کشیدند
دیده بان حقوق بشر ۱۵ نوامبر ۲۰۱۶ نیروهای شبه نظامی، نیروهای امنیتی و غیرنظامیان عراقی روز ۳ اکتبر جنازه های دست کم ۵ جنگجوی داعش را در شهر قیاره مثله کردند و روی زمین کشیدند. آنها همچنین یکی از جنگجویان داعش را که تسلیم شده بود اعدام کردند. نیروهای عراقی قیاره را در ۶۰ کیلومتری موصل در روز ۲۵ آگوست از داعش پس گرفته بودند. سه تن از باشندگان این شهر به دیده بان حقوق بشر گفتند در روز ۳ اکتبر جنگجویان تلاش ناموفقی برای بازپس گرفتن شهر انجام دادند. بعضی از آنها به اسارت درآمدند و کشته شدند. در زمان حمله، نیروهای عراقی و شبه نظامیان حشد العشعری که یکی از بزرگترین قبیله های سنی در عراق است در شهر بودند و تهاجم را به عقب راندند.

کنیا سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات ضد فساد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۱ نوامبر ۲۰۱۶ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد که در گردهمایی که کمیسیون حقوق بشر کنیا به همراه چند سازمان دیگر علیه فساد در تاریخ ۳ نوامبر ۲۰۱۶ برگزار کردند، در حدود ۵۰۰ تن در اعتراض به افزایش رسوایی های مربوط به فساد و اعلام ناتوانی رئیس جمهور از مقابله با آنها گرد آمدند. جمعیت قصد داشت به سوی کاخ ریاست جمهوری برود و فراخوانی را به او تسلیم کند که پلیس با خشونت و با شلیک گاز اشک آور و استفاده از فشار آب آنها را پراکند. در فیلمی از ماموران پلیس، آنها در حال کتک زدن معترضان بی سلاح و روزنامه‌نگاران دیده می‌شوند. دست کم ۱۰ فعال و روزنامه‌نگار زخمی شدند و ۲۴ معترض مسالمت‌جو خودسرانه دستگیر و چند ساعت بعد آزاد شدند.

ترکیه تداوم آزار قضایی دو روزنامه‌نگار و یک مدافع حقوق بشر
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۰ نوامبر ۲۰۱۶ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از تداوم آزار قضایی خانم شبنم کورور فینانچی، رئیس بنیاد حقوق بشر ترکیه، آقای ارول اوندراوغلو، نماینده گزارشگران بدون مرز در ترکیه و آقای احمد نسین، روزنامه‌نگار، در پی جلسه اول محاکمه آنها مطلع شده است. دادگاه از لغو اتهام‌های «تحریک به ارتکاب جرم»، «تجلیل از جرم و مجرمان» و «تبلیغ برای سازمانی تروریستی از طریق مطبوعات» سر باز زد و محاکمه را تا ۱۱ ژانویه ۲۰۱۷ به عقب انداخت.

عراق نیروهای کُرد در درگیری با داعش روستاها و خانه ها را تخریب کردند
دیده بان حقوق بشر ۱۳ نوامبر ۲۰۱۶ از اوایل ۲۰۱۴ به بعد که گروه افراطی داعش تهاجم خود را در عراق آغاز کرد، جنگ بیش از سه میلیون تن را از خانه هایشان آواره کرده است. از این میان، در حدود ۱٫۵ میلیون عرب اهل سنت در منطقه کردستان عراق زندگی می‌کنند. در این گزارش، رفتار نیروهای امنیتی حکومت منطقه ای کردستان بررسی شده و نشان می‌دهد که در فاصله سپتامبر ۲۰۱۴ و مه ۲۰۱۶، ساختمان ها و خانه ها و در بعضی موارد سراسر روستاها در ۱۷ دهکده و شهر در کرکوک و چهار دهکده و شهر در فرمانداری نینوا به‌طورِ غیرقانونی تخریب شده‌اند.

ژاپن در ادامه اعدام‌های مخفی یک زندانی دیگر اعدام شد ترکیه فعالیت ۳۷۰ سازمان غیردولتی را متوقف کرد
ترکیه حبس خودسرانه وکیل حقوق بشری لِونِت پیشکین ترکیه ناشر روزنامه «جمهوریت» در استانبول بازداشت شد
اتیوپی ۱۱ هزار دستگیری در یک‌ماه وضعیت اضطراری سوریه بمباران یک بیمارستان کودکان در شرق حلب
اسرائیل مصوبه پارلمان درباره تصرف زمین‌های خصوصی فلسطینی‌ها مصر تداوم آزار قضایی علیه دو قاضی و یک وکیل حقوق بشری برای تدوین قانون ضد شکنجه

ایران

فعال مدنی، زرتشت احمدی راغب بازداشت شد سپاه ۱۷ عضو «عرفان حلقه» را در اراک بازداشت کرد
شعله پاکروان، مادر ریحانه جباری، به اداره اطلاعات احضار شد ادامه برخورد با افشاکنندگان: چهار ماه حبس برای یک روزنامه‌نگار
تداوم بازداشت سه فعال کارگری اخراجی با ناتوانی در تودیع وثیقه صادره نه سال حبس در تبعید؛ گزارشی از هاجر پیری زندانی سیاسی کُرد در زندان کرمان
محرومیت زندانی عقیدتی مریم اکبری از دیدار فرزندانش تخریب شهرک زیتون، حاشیه ها و اخبار ضد و نقیض
پافشاری بر «خطوط قرمزی» چون قصاص در مذاکره با اروپا تخت‌روانچی: مذاکرات حقوق بشری شامل قصاص و اعدام نمی‌شود

عاملان غیردولتی

پاکستان افزایش شمار کشته‌شدگان حمله به خانقاه صوفیان در جنوب

عدالت

نامه به روسای جمهوری دولت‌های آفریقایی عضو دادگاه بین‌المللی جزایی
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۵ نوامبر ۲۰۱۶ دویست سازمان بین‌المللی، منطقه ای و کشوری، از جمله فدراسیون و شمار قابل توجهی از سازمان‌های عضو آن، دیده بان حقوق بشر، عفو بین‌الملل و شاخه های آن در چندین کشور، با امضای نامه ای خطاب به دولت‌های آفریقایی عضو دادگاه بین‌المللی جزایی، در پی خروج آفریقای جنوبی، بروندی و گامبیا از این دادگاه، آنها را تشویق به حمایت بیشتر از دادگاه کردند. دادگاه بین‌المللی جزایی در سال های اخیر زیر حمله‌های شدیدی قرار داشته است. با وجود این‌که ادعای هدف قرار دادن آفریقا حقیقت ندارد، ناتوانی دادگاه بین‌المللی جزایی از رسیدگی به جرایم ارتکابی در بعضی از کشورهای قدرتمند و متحدان آنها باعث نگرانی عمیق است. مشکلی ویژه این است که ایالات متحد آمریکا، چین و روسیه به دادگاه بین‌المللی جزایی نپیوسته اند و از اقدام شورای امنیت سازمان ملل برای ارجاع جرایم ارتکابی در کشورهایی که عضو دادگاه نیستند، جلوگیری کرده‌اند. با وجود این، دادگاه بین‌المللی جزایی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و تنها دادگاهی است که می‌تواند علیه معافیت از مجازات اقدام کند.

پنج توصیه فدراسیون برای تقویت دادگاه بین‌المللی جزایی
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۶ نوامبر ۲۰۱۶ به مناسبت پانزدهمین گردهمایی کشورهای عضو دادگاه بین‌المللی جزایی که ۲۴ـ۱۶ نوامبر ۲۰۱۶ در لاهه برگزار می‌شود، فدراسیون بیانیه موضعگیری خود را با پنج توصیه به کشورهای عضو ارایه کرد. این نشست پس از اعلام خروج آفریقای جنوبی، بروندی و گامبیا از اساسنامه برگزار می‌شود و اقدام آنها به‌ پاسخ‌گویی در مورد جنایت‌های  فاحش مورد توجه جامعه‌ی بین‌المللی ضربه زیادی می‌زند. در عین حال، کشورهای دیگر عضو در آفریقا از جمله بتسوانا، ساحل عاج، مالاوی، نیجریه، سنگال و سی‌یرا لئون ادامه حمایت خود از دادگاه را اعلام کرده اند. فدراسیون با فراخوان تانزانیا برای گفت‌وگوی سازنده به جای خروج موافق است. خلاصه ای از پنج توصیه فدراسیون از این قرار است: دفاع از تمامیت اساسنامه رُم و تشویق جهان‌شمولی؛ ترویج فعال همکاری و مخالفت با عدم همکاری؛ ادای سهم فعال در تکمیلی بودن صلاحیت قضایی در سطح ملی؛ تأیید بودجه ۲۰۱۷؛ حمایت از مدافعان حقوق بشر فعال در زمینه عدالت بین‌المللی.

دولت‌ها باید به جای خروج از دادگاه بین‌المللی جزایی آن را تقویت کنند
عفو بین‌الملل ۱۵ نوامبر ۲۰۱۶ قربانیان جنایت‌های جنگی، جنایت‌های علیه بشریت و دیگر موارد نقض جدی حقوق بشر شایستگی بهره مندی از دادگاه را دارند. دولت‌ها به جای ترک دادگاه بین‌المللی جزایی باید برای تقویت آن فعالیت کنند. فراخوان این سازمان در آستانه پانزدهمین گردهمایی دولت‌های عضو اساسنامه رُم ـ از ۱۶ تا ۲۴ نوامبر در لاهه ـ منتشر شد.

روسیه فرآیند عضویت در دادگاه کیفری بین‌المللی را متوقف کرد

افغانستان دادگاه لاهه: احتمال وقوع جنایت جنگی

ایران یادآوری … و همچنان پافشاری بر پیشبرد دادخواهی
رادیو زمانه ۱۳ نوامبر ۲۰۱۶ پرستو فروهر: هجدهمین سالگرد قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷ فرامی‌رسد. امسال نیز به تهران خواهم رفت تا در سالروز قتل پدرومادرم، داریوش و پروانه فروهر، یادشان را در خانه و قتلگاه آنان گرامی دارم. در آستانه‌ی این سفر شما را به یادآوری، به تلاش برای روشنگری و دادخواهی این جنایت‌ها، و به گرامی‌داشت یاد قربانیان، پروانه فروهر، داریوش فروهر، محمد مختاری، محمدجعفر پوینده، مجید شریف، پیروز دوانی، حمید حاجی‌زاده و فرزند خردسالش کارون فرامی‌خوانم.

حقوق مدنی و سیاسی

چین خطر قانون ضدتروریسم برای تبتی ها و اویغورها
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۵ نوامبر ۲۰۱۶ کمپین بین‌المللی تبت و فدراسیون امروز در گزارشی که در کلوب خبرنگاران خارجی توکیو، ژاپن، رونمایی شد، بر خطرهای جدی علیه حقوق بشر و ماهیت مخرب قانون تروریسم چین تاکید کردند. این گزارش بر تحلیل این دو سازمان از راهبرد و قانون ضدتروریسم و نیز یافته های میزگردی در جون ۲۰۱۶ استوار است. کارشناسان در این میزگرد کوشش های دولت چین برای قانونی کردن اقدام‌های آن در کنترل بر آزادی بیان و سرکوب مخالفت در تبت و شین جیانگ را شرح دادند.

بحران اخبار جعلی فیسبوک عمیق‌تر می‌شود مصر حکم اعدام محمد مرسی لغو شد
معاون انجمن قلم آلمان: نظام‌‌های استبدادی تحمل اعتراض را ندارند ایران نامه دو هزار بهایی و فعال حقوق بشر به روحانی؛ «شرایط برای تحصیل بهاییان فراهم شود»

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

پناه‌جویان لولوی سرخرمن هستند؛ راست افراطی تهدید واقعی است
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۰ نوامبر ۲۰۱۶ این سر مقاله میهمان را رئیس فدراسیون دیمیتریس کریستوپولوس روز ۹ نوامبر در دمکراسی باز نوشته است. توافق اتحادیه‌ی اروپا با ترکیه هیچ کس از توافق اتحادیه‌ی اروپا با ترکیه در مارچ ۲۰۱۶ راضی نبود. بی اعتنایی روبه‌رشد ترکیه به حقوق بشر، توافق تردیدآمیز را به‌شدت مشکل ساز می‌کند و در شرایط دیگری باعث می شد دولت‌های اروپایی به فکر فرو بروند. اما اروپا به‌خاطر قدرت رو به افزایش راست افراطی هیچ نمی گوید. دولت‌های اروپایی حس می‌کنند برای مقابله با راست، به ترکیه نیاز دارند و تا زمانی که ترکیه از عبور مهاجران در دریای اژه جلوگیری کند، ضرورتی برای فشار بیشتر نیست.

ایران

آمار نگران کننده در مورد وضعیت تن فروشی در ایران ۱۴ درصد از معتادان، بین ۱۵ تا ۱۹ ساله هستند
تجمع صدها کارگر علیه لایحه اصلاح قانون کار برگزار شد درباره موقعیت اعتصاب و اعتراضات کارگران

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

کلمبیا توافق تازه صلح با شورشیان
نیویورک تایمز ۱۲ نوامبر ۲۰۱۶ دولت کلمبیا و گروه اصلی شورشی امروز اعلام کردند که به توافق تازه صلح برای پایان دادن به درگیری طولانی مدت دست یافته اند که توافقی را که ماه گذشته در رفراندم رد شد، دوباره زنده می‌کند. تغییرها در توافق با گروه فارک در هاوانا اعلام شد و به چند موضوع مورد نگرانی رأی دهندگان پرداخت، از جمله محل نگهداری شورشیان پس از خلع سلاح و روش رسیدگی دادگاه ها به جرایم قاچاق مواد مخدر. به نظر می رسد این توافق وعده کرسی های تضمین شده برای شورشیان را در کنگره کنار گذاشته است. این یکی از خواست های اصلی مخالفانی بود که این کرسی ها را پاداشی برای شورشیان می دانستند. گزارش: توافقنامه صلح جدید بین دولت و چریک‌های فارک

دفاع از حقوق بشر

عربستان سعودی پیگرد به‌خاطر تشکیل گروه حقوق بشری
دیده بان حقوق بشر ۱۵ نوامبر ۲۰۱۶ دادستانی عربستان در اواخر اکتبر ۲۰۱۶ به‌خاطر تشکیل سازمانی بدون مجوز که مدت کوتاهی وجود داشت، اتهام‌های کیفری و دیگر اتهام‌های مبهم را علیه دو تن از فعالان مطرح کرده‌ است. هیچ یک از «اتهام‌ها» شباهتی به رفتار کیفری ندارند و پس از اکتبر ۲۰۱۳ رخ نداده اند.

تایلند مدافعان آزادی مطبوعات خواهان پایان آزار موسسه خبرپراکنی عمومی و روزنامه‌نگاران شدند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۵ نوامبر ۲۰۱۶ فدراسیون و چندین سازمان بین‌المللی و کشوری با انتشار بیانیه ای از دولت تایلند خواستند از آزادی بیان محافظت و از افترا جرم زدایی کند و قانون جرایم کامپیوتری را با موازین حقوق بین‌المللی ـ از جمله آزادی عقیده و بیان ـ سازگار کند. آنها همچنین از شرکت معدنی تونگکوم خواستند فوری و بدون‌قیدوشرط شکایت کیفری خود را از موسسه خبرپراکنی عمومی و چهار فعال رسانه ای پس بگیرد.

مالزی نامه سرگشاده به نخست وزیر در باره‌ی اصلاحات در قانون مربوط به حرفه حقوق سال ۱۹۷۶
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۴ نوامبر ۲۰۱۶ فدراسیون و چند سازمان بین‌المللی دیگر در نامه ای سرگشاده به نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی، از او خواستند در ارایه اصلاحات مذکور تجدید نظر کند زیرا آنها استقلال وکلای مالزی، آزادی تشکل و آزادی وکلا در بیان آزاد نظر را به خطر می اندازند.

بروندی فدراسیون کمپین فعالی را برای هشدار در مورد خطر نسل کشی به راه انداخت

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۶ نوامبر ۲۰۱۶ فدراسیون کمپین “این فیلم را متوقف کنید” (#StopThisMovie) را به راه انداخته است. این فیلم که موسسه «ما اجتماعی هستیم» تهیه کرده، در باره «تریلر» تکان دهنده ای از فیلمی جعلی برای افزایش آگاهی در مورد خطر نسل کشی در بروندی است. این ویدیو با عنوان «نسل کشی در بروندی»، فیلمی ساخته پی‌یر انکورونزیزا، رئیس جمهور بروندی، به شکل تریلر یک فیلم واقعی به سبک فیلم های بی شمار مبتنی بر تراژدی های آفریقایی مثل «هتل رواندا» ساخته شده است. این کمپین نمونه ای احتمالی را از وضعیتی به نمایش می‌گذارد که در صورت وخیم تر شدن اوضاع در بروندی رخ خواهد داد. این تریلر تخیلی می‌تواند در آینده نه چندان دور به فیلمی در زندگی واقعی تبدیل شود. تنها فیلمی که نمی خواهید تماشا کنید.

ترکیه هشدار فعالان حقوق بشر نسبت به تشدید سرکوب‌ها میانمار کارکنان رسانه ای زندانی به‌خاطر مقاله در باره‌ی فساد باید آزاد شوند
مصر چند سازمان بین‌المللی جامعه‌ی مدنی ممنوعیت سفر مدافعان حقوق بشر را محکوم کردند سنگاپور برنامه اعدام مرد نیجریه ای متهم به جرایم مواد مخدر را لغو کنید
عمان حکم‌های روزنامه‌نگاران «ازمن» باید در تجدید نظر لغو شود میانمار کارکنان رسانه ای زندانی به‌خاطر مقاله در باره‌ی فساد باید آزاد شوند
کلمبیا صلاحیت مظنونان به جنایت را برای ارتقا درجه در ارتش رد کنید

ایران

تصویب قطعنامه‌ی نقضِ فاحشِ حقوق بشر در ایران با رأی بالاتر از سال پیش
جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ۱۵ نوامبر ۲۰۱۶ کمیته‌ی سوم (کمیته‌ی حقوق بشر) هفتادویکمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد امروز ۲۵ آبان (۱۵ نوامبر) با ۸۵ رأی موافق، ۳۵ رأی مخالف و ۶۳ رأی ممتنع قطعنامه‌‌ای را در باره‌ی نقضِ فاحشِ حقوق بشر در ایران تصویب کرد. در مقایسه با سال گذشته، (۷۶ رای موافق، ۳۷ رای مخالف و ۶۷ رأی ممتنع)، شمار آرا در هر سه مورد به ضرر رژیم جمهوری اسلامی و روشن است که کشورهای بیشتری بر این نظر هستند که وضع حقوق بشر در ایران بدتر شده است. نکته‌ی بسیار مهم این است که همه‌ی کشورهای عضو کمیته سوم عضو مجمع عمومی سازمان ملل هستند و نتیجه‌ی رای گیری برای قطعنامه ها به‌طورِ معمول در مجمع عمومی تکرار می‌شود. امسال نیز قطعنامه‌‌ی نقضِ فاحشِ حقوق بشر در ایران از  شمار نگران کننده و گسترده‌ی اعدام‌ها انتقاد کرده و به موارد پرشماری از نقض فاحش حقوق بشر در ایران پرداخته است… خلاصه ای از توصیه‌های قطعنامه‌ به جمهوری اسلامی: به شکنجه و دیگر رفتارها و مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز در قانون و عمل خاتمه دهد. آزادی بیان، عقیده، تشکل، گردهمایی صلح‌آمیز را تضمین کند. به تبعیض علیه دختران و زنان، اقلیت‌های قومی، زبانی یا دیگر اقلیت‌ها و نقض حقوق آنها خاتمه دهد… گزارش خبری: مطهری: برخی انتقادهای اروپا به حقوق بشر ایران درست است

سرکوب و تعدی علیه اقلیت دینی بهائی رو به گسترش است
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۴ نوامبر ۲۰۱۶ بیانیه مشترک فدراسیون و سازمان عضو آن جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران: اقدام‌های به‌شدت تبعیض‌آمیز و سرکوبگرانه که مدت‌های طولانی اقلیت‌ دینی بهائی ایران را تهدید کرده است، در هفته‌های اخیر با دستگیری‌های خودسرانه و بستن قهری مغازه‌های متعلق به بهائیان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. مأموران پلیس در روزهای ۲ و ۳ نوامبر ۲۰۱۶ بیش از ۱۰۰ مغازه‌ی متعلق به پیروان آئین بهائی را در شهرهای مختلف در سراسر ایران، و از جمله در قائم‌شهر، ساری و نوشهر در شمال و بندرعباس در جنوب کشور، مهروموم کردند، گویا به این دلیل که آنها در روزهای تعطیلی مذهبی بهائی در تاریخ ۱ و ۲ نوامبر  دست از کار کشیده بودند. مأموران حکم قضایی یا قانونی در توجیه اقدام خود ارائه نکردند. همچنین در روزهای گذشته، دولت‌مردان دستِ‌کم پنج تن از پیروان آئین بهائی را در شهر ساری، مرکز استان مازندران بازداشت کرده‌اند. این پنج تن ـ به نام‌های سهیل حق دوست، نیما نوع خواه، بهنام میرزایی، آرشام سمیعی و شهروز زمانی ـ از جمله مغازه‌دارانی بودند که برای گشودن دوباره‌ی مغازه‌هایشان که غیرقانونی تعطیل شده، به استانداری مازندران مراجعه کرده بودند. این عده هنوز در بازداشت به سر می‌برند، ولی هیچ اتهامی علیه آنها مطرح نشده است. گزارش خبری: انتقاد دو سازمان حقوق بشری از «سرکوب رو به گسترش بهاییان» در ایران

به آزادی هشت زندانی عقیدتی کمک کنید
عفو بین‌الملل ۱۵ نوامبر ۲۰۱۶ هشت زندانی عقیدتی، از جمله مدافعان حقوق بشر، فعالان، هنرمندان و معلمان برای اعتراض به حبس خود دست به اعتصاب غذا زده اند. وضع سلامتی آنها به سرعت رو به وخامت است. برای آزادی فوری و بدون‌قیدوشرط آنها بکوشید. گزارش های خبری: هشت زندانی سیاسی و عقیدتی در زندان‌های تهران و کرج «اعتصاب کرده‌اند»؛  ۴۴ روز اعتصاب غذای رسول رضوی در زندان کرج ؛ امیر امیرقلی دست به اعتصاب غذا زد/ فشار بر زندانیان در اعتصاب

نرگس محمدی خواستار رسیدگی به پرونده‌اش در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شد

بازگشت پرستو فروهر به ایران علیرغم احضاریه اوین

زنان

آمریکا

زنان برای تظاهرات میلیونی در اعتراض به ترامپ برنامه‌ریزی می‌کنند زنان چه چیزهایی را با ریاست جمهوری ترامپ از دست می‌دهند؟

ایران

افزایش کارتن‌خوابی و تن‌فروشی زنان زبان و زنان

فرهنگ و اندیشه

آمریکا اگر برنده بودم
ایرون ۱۵ نوامبر ۲۰۱۶ اگر برنده بودم/به هواداران می‌گفتم: دستها بگشائید/ و مردمی را که به اعتراض/ به خیابان آمده‌اند/ در آغوش بگیرید. اما اینک از ترامپ/ تنها دشنام می‌شنویم.*/ پس به خیابان می‌آئیم/ پاسخ، چه گلوله باشد/ چه لبخند.

* ترجمه‌ی توییتی از ترامپ: «جخت انتخاباتی بسیار باز و موفقیت‌آمیز برای ریاست جمهوری داشتیم. حالا اعتراض‌کنانِ حرفه‌ای به تحریک رسانه‌ها دست به اعتراض زده‌اند. چه بسیار غیرمنصفانه!» ـ [شعر دو زبانه] مجید نفیسی، دهم نوامبر ۲۰۱۶.

سوریه درآمدی بر سینما در روژاوا

ایران درگذشت’ستون موسیقی خراسان’؛ ‘اهالی موسیقی مقامی دارند زنده‌به‌گور می‌شوند’

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، ایرون، بی بی سی فارسی، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، زیتون، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، مرکز حقوق اساسی امریکا، نقد اقتصاد سیاسی، نیویورک تایمز

پیوست‌ها: