international

سوریه: فراخوان به آتش بس و محافظت از همه

عکس: خبرگزاری فرانسه/در تارنمای فدراسیون

موارد نقض فاحش حقوق بشر

بیلان خشونت علیه روزنامه‌نگاران در سال ٢٠١۶

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) 13 دسامبر ۲۰۱۶ این سازمان امروز بخش نخست بیلان سالانه خود را در باره روزنامه نگاران به گروگان گرفته شده، ناپدید شده و زندانی در جهان منتشر می‌کند. در ۲۰۱۶ در جهان ۵۲ روزنامه‌نگار گروگان هستند: سوریه ۲۶؛ یمن ۱۶؛ عراق ۱۰. ۳۴۸ روزنامه‌نگار در جهان زندانی هستند: ترکیه ۱۰۰ (۴۰ تن برای انجام وظیفه اطلاع رسانی )؛ چین ۱۰۳؛ سوریه ۲۸؛ مصر ۲۶؛ ایران ۲۴؛ بقیه جهان ۱۲۵. ۲۱ زن روزنامه‌نگار زندانی هستند. در سال گذشته تنها ۵ درصد خبرنگاران زندانی در جهان زن بودند.

سوریه سازمان ملل: صدها تن پس از ترک مناطق تحت کنترل شورشیان در حلب ناپدید شده‌اند

سوریه صلیب سرخ جهانی: شرایط در حلب فاجعه‌بار است «بیش از ۱۰۰ کشته در حمله با گاز سمی به شهر حما»

نهادهای دولتی

آمریکا دو تن اعدام شدند

رویترز ۶ دسامبر ۲۰۱۶ ایالت جورجیا مردی را به‌خاطر کشتن پدر همسر و ربودن همسر جداشده‌اش و خواهر او در سال ۱۹۹۰ با تزریق سم اعدام کرد. امسال او نهمین اعدامی در این ایالت و نوزدهمین اعدامی در آمریکا است. جورجیا امسال بیشترین اعدام ها را در آمریکا انجام داده است. ایالت آلاباما نیز به گزارش واشینگتن پُست در روز ۹ دسامبر مردی را به‌خاطر قتل کارمند یک فروشگاه اعدام کرد. دیوان عالی کشور دو بار اعدام او را متوقف کرده بود زیرا وکلای او می گفتند وقتی هیأت منصفه حبس ابد را توصیه کرده قاضی نباید حکم اعدام صادر کند. سیزده دقیقه پس از تزریق مواد سمی به رابرت بِرت اسمیت، وی باز نفس کشید و سرفه کرد و سرانجام پس از ۳۰ دقیقه مرگ او اعلام شد. محکوم و محکومان دیگر پیشتر در شکایتی اعلام کرده بودند که این ماده مورد استفاده که ترکیبی از سه دارو است، آرامبخش قابل اعتمادی نیست و نمی تواند از درد جلوگیری کند. گزارش خبری رادیو زمانه: پنج تن از اعضای هیئت منصفه هفت نفره دادگاه رأی به حبس ابد محکوم داده بودند با این حال رئیس دادگاه برای او حکم اعدام صادر کرد… آکادمی علوم آمریکا بر اساس پژوهشی که دو سال پیش انجام داد اعلام کرد که از دهه ۷۰ سده گذشته میلادی، از هشت هزار زندانی محکوم به اعدام، ۲۰۰ زندانی قربانی اشتباه قضائی شده‌اند.

سوریه ارتش ۸۲ غیرنظامی را در حلب “اعدام کرده است” سودان جنوبی تجاوزات گسترده جنسی
فیلیپین رئیس جمهور: شخصا مجرمان مواد مخدر را کشته ام آلمان ۵۰ پناهجوی افغان را به افغانستان بر می‌گرداند
الجزایر مرگ روزنامه‌نگار منتقد بر اثر اعتصاب غذا در زندان ترکیه دستگیری پیمان عارف از سوی نیروهای امنیتی
عربستان سعودی بازداشت زنی که عکس بی‌حجاب خود را منتشر کرد

ایران

حضور سه نوجوان محکوم به اعدام در زندان مشهد سپاه ثارالله فعال مدنی امید علی‌شناس را بازداشت کرد
ضرب و شتم افسانه بایزیدی توسط ماموران زندان کرمان ۱۲۰ نفر در یک کافی‌‌شاپ تهران بازداشت شدند
«وضعیت وخیم جسمی» برخی از زندانیان سیاسی در پی اعتصاب غذا بهنام ابراهیم زاده فعال سندیکایی و حقوق کودک تحت بازجویی جدید قرار گرفته است
بازداشت راحیل موسوی روزنامه نگار، و رقیه جعفری، فعال محیط زیست در اعتراضات خرمشهر وعده وزیر ارشاد اسلامی برای سانسور محتوای شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان
عدم ثبت رسمی درخواست‌ های زندانیان سیاسی در زندان اوین نیروی انتظامی با خوانندگان زیرزمینی برخورد می‌کند

عاملان غیردولتی

مصر داعش مسئولیت بمبگذاری در کلیسای جامع قبطی‌ها را پذیرفت سوریه سازمان ملل: شورشیان مسلح در حلب از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند
یمن بیش از یکصد کشته و مجروح در انفجار انتحاری نیجریه انفجارهای انتحاری ده‌ها نفر را کشت

ترکیه انفجار در استانبول

عدالت

آمریکا تأملی در روز حقوق بشر بر تلاش ها برای پاسخ‌گویی در باره‌ی شکنجه

مرکز حقوق اساسی امریکا ۹ دسامبر ۲۰۱۶ امروز دومین سالگرد انتشار خلاصه گزارش سنا در باره‌ی شکنجه است که بخشی از وحشیگری و خشونت برنامه بازجویی و بازداشت سیا پس از ۱۱ سپتامبر را دربر می گیرد. دولت کنونی در تن زدن از پیگرد مسؤولان این جرم پیگیر بوده است. در شرایطی که روز جهانی حقوق بشر و پذیرش اعلامیه جهانی حقوق بشر ـ شامل ممنوعیت شکنجه ـ فرا می‌رسد، نمی‌توانیم قطعی فرض کنیم که تاکید بر غیرقانونی بودن شکنجه قدرتمندان را باز خواهد داشت. ما و ۲۴ سازمان دیگر امروز نامه ای به دادستان کل لُرتا لینچ نوشتیم و از او خواستیم تحقیقات گسترده و جامعی را در باره‌ی برنامه بازداشت و بازجویی پس از ۱۱ سپتامبر را آغاز کند تا مظنونان به ارتکاب این جنایت‌ها بر اساس حقوق بین‌المللی و حقوق فدرال آمریکا با عدالت روبرو شوند. به اعتقاد ما، مسؤولان آمریکایی باید در این کشور و در دادگاه های آمریکا مورد پیگرد قرار بگیرند. اما در صورتی که مسؤولان دولت حاضر نباشند آنها را پیگیری کنند، باید آنها را در سطح بین‌المللی بر اساس اصل صلاحیت جهانی قضایی ـ هم‏چنان‌که ما این کار را در فرانسه، اسپانیا، آلمان، کانادا و سویس کرده‌ایم ـ یا در دادگاه بین‌المللی جزایی تعقیب کرد.

آمریکا درخواست از دادگاه بین‌المللی جزایی برای پیگرد جنایت‌های جنگی

روتز اَکشن ۹ دسامبر ۲۰۱۶ جنبش «جهان فراتر از جنگ» فراخوانی را برای امضای علاقمندان منتشر کرد. در این فراخوان با عنوان مردم آمریکا و جهان از دادگاه بین‌المللی جزایی می‌خواهند جنایت‌های جنگی آمریکا را مورد پیگرد قرار دهد، خطاب به دادستان دادگاه، خانم فاتی بن‌سودا، آمده است: ما شما را ترغیب می‌کنیم جنایت‌های جنگی غیرآفریقاییان از جمله جانیان جنگی ایالات متحد آمریکا را مورد پیگرد قرار دهید. چرا این موضوع مهم استپ؟ دادگاه بین‌المللی جزایی با عرضه امکان به جنگ‌سالاران غربی به جای تقویت ایده عدالت بین‌المللی آن را تضعیف می‌کند. ایالات متحد آمریکا به جنگ‌سالاران، آدم‌ربایان، شکنجه‌گران و آدم‌کشان اجازه کامل داده است. رئیس جمهوری آتی آمریکا و مشاوران او آشکار قصد نقض قوانین ضد جنگ، ضد شکنجه و حمله به غیرنظامیان را دارند. مردم ایالات متحد آمریکا و جهان نیاز دارند دادگاه بین‌المللی جزایی رسالت خود را انجام دهد و در جاهایی که عدالت داخلی شکست خورده وارد شود. مدارک تسلیمی: گزارش مقدماتی دادگاه بین‌المللی جزایی در باره‌ی بررسی تحقیق جنایت‌های ایالات متحد آمریکا در افغانستان و مکان های مخفی در کشورهای دیگر؛ گزارش نیویورک تایمز در باره‌ی افغانستان؛  اظهارات عضو کنگره تِد لیو در باره‌ی جنایت‌های جنگی آمریکا و عربستان سعودی در یمن؛ مقاله جان لافورج با عنوان بررسی اتهام شکنجه به‌دست آمریکا در دادگاه بین‌المللی جزایی.

آمریکا قربانیان پساحقیقت

قنطره ۵ دسامبر ۲۰۱۶ در دوره اباما، جهان شاهد چیزی بود که می توان پهپادی کردن» قتل نامید. دوره سربازان، اهداف جنگی و گزینه مذاکره تمام شده است. اسیر نمی گیرند؛ اشخاص فقط کشته می‌شوند و هر کسی که در زمان نامناسب در جای نامناسب باشد با آنها کشته می‌شود. رئیس جمهور دارای وقار بود. اما وقار تنها ویژگی دولت او نبود. این موضوع به‌تازگی به ما یادآوری شد. ساعت ۴ صبح هواپیماهای جنگنده آمریکایی ده ها غیرنظامی را در ولایت قندوز افغانستان نابود کردند. خویشاوندان قربانیان با برگزاری تظاهراتی خواهان تحقیق مستقل شدند. ولی تحقیقی در کار نخواهد بود. واقعه آن روز صبح پس از زنجیره ای از رویدادهای مشابه رخ داد. باید لحظه ای در باره‌ی ریاست جمهوری که با جایزه صلح نوبل آغاز شد تأمل کنیم و پرسشی صریح را پاسخ بگوییم: رویکرد ایالات متحد آمریکا و ناتو به قتل چیست؟ حقوق کشته شدگان چیست؟ در دوره اباما مأموریت های پهپادها ده برابر شد. آن گونه که در خبرها می بینیم، جهان پر از جنایت‌هایی است که افرادی در جبهه مخالف ما انجام می‌دهند: پوتین، حلب … و ما همیشه از نحوه بیان مطالب می دانیم چه کسی در طرف ماست. اما این را نمی توان در مورد نقض حقوق بشر گفت: هر مورد نقض حقوق بشر را باید به تنهایی بررسی کرد. هیچ کشتاری کشتار دیگر را جبران نمی کند.

بریتانیا زرداد فریادی از زندان آزاد شد و به افغانستان برگشت

ایران

در روز جهانی حقوق بشر: کشف گور دسته جمعی در تبریز

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ۱۲ دسامبر ۲۰۱۶ روز شنبه ۱۰ دسامبر ۲۰۱۶ ماموران شهرداری در حال حفاری فاضلاب در محله ۴۰ متری تبریز، یک گور دسته جمعی پیدا کردند. بر خلاف ادعای فرماندار تبریز، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی پس از انجام کارشناسی‌های باستان‌شناسان این اداره، در گفت‌وگو با ایسنا احتمال تاریخی بودن این گور دسته‌جمعی را رد کرد. بنابراین، این گور دسته جمعی مربوط به دوران معاصر است. مسؤولان جمهوری اسلامی باید به پرسش‌های بی‌شماری پاسخ بدهند، از جمله: در این گور چه کسانی دفن شده‌اند؟ مبارزان دهه‌ی ۱۳۶۰؟‌ نام و مشخصات دقیق آنها چیست؟‌ گورهای دیگر کجاست؟ چه کسانی در این گورها دفن شده‌اند؟ آمران و عاملان این فاجعه و فجایع مشابه چه کسانی هستند؟‌ … نوار آقای منتظری در گفت‌وگو با مسؤولان کشتار زندان‌ها در سال ۱۳۶۷، پاسخ‌های مسؤولان در آن نوار و واکنش‌های مسؤولان آن جنایت‌ها (همچون وزیر «دادگستری» پورمحمدی، رئیسی…) و دیگر دولت‌مردان در پی انتشار نوار و پذیرش ارتکاب جنایت‌های علیه بشریت، یک بار دیگر ضرورت مبرم آشکار شدن کامل حقیقت، تحقیق و پیگرد مستقل را به نمایش می‌گذارد. تمامی مسؤولان این جنایت‌ها و جنایت‌های دیگر دیریازود باید با عدالت روبرو شوند. فیلم کشف گور دسته‌جمعی و باقی‌مانده‌های اجساد را ببینید.

جمهوری اسلامی ایران، چیرگی مصونیت از مجازات برای جنایت علیه روزنامه‌نگاران

گزارش‌گران بدون مرز ۸ دسامبر ۲۰۱۶ به مناسبت هیجدهمین سالگرد کشتار زنجیره‌ای روزنامه‌نگاران و روشنفکران در ایران، گزارش‌گران بدون مرز خواهان اجرای عدالت برای همه روزنامه‌نگاران کشته شده است، آمران و عاملان این جنایات که امروز از مقامات عالی‌رتبه نظام هستند باید تحت تعقیب قضایی قرار گیرند. ۱۲ آذر ۱۳۹۵ بار دیگر نیروهای انتظامی و امنیتی با خشونت از برگزاری مراسم یادمان قربانیان کشتار زنجیره‌ای روشنفکران و روزنامه‌نگاران مدافع آزادی بیان در پاییز ۱٣٧٧ جلوگیری کردند. کانون نویسندگان ایران و خانواده‌ قربانیان برگزارکنندگان این گردهم‌آیی بودند. در آذر ماه ۱٣٧٧، داریوش و پروانه فروهر، چهره‌های برجسته آزادیخواه و منتقد نظام، محمد مختاری ، محمد جعفر پوینده ومجید شریف،نویسنده و روزنامه‌نگار، به شکلی ناگوار کشته شدند… تا امروز پرونده هیچ کدام از روزنامه‌نگاران کشته شده در ایران چون ابراهیم زال زاده، ناپدید و سپس به قتل رسیده در سال ۱۳۷۶، زهرا کاظمی، کشته شده در زندان اوین و در هنگام بازجویی در سال ١٣٨٢، آیفر سرچه، کشته شده در مرزترکیه در سال ١٣٨۴، امیدرضا میرصیافی، کشته شده در زندان اوین در سال ١٣٨٧ ، علیرضا افتخاری، کشته شده به هنگام تظاهرات های اعتراضی در سال ١٣٨٨ ، هاله سحابی، کشته شده در مراسم خاک سپاری پدرش عزت‌الله سحابی، هدی صابر، کشته شده در زندان اوین در خرداد ١٣٩٠ و ستار بهشتی، کشته شده در بازداشتگاه پلیس فتا در سال ١٣٩١، به شکل جدی بررسی نشده‌اند و آمران و عاملان قتل از مجازات مصون مانده‌اند.

گزارش از نشست بررسی «اعتراض آیت الله منتظری به  کشتار ۶۷» دادگاه تجدید‌نظر احکام صادر شده برای بهاییان گلستان را شکست

حقوق مدنی و سیاسی

فلسطین آواره‌گان ابدی

قنطره ۹ دسامبر ۲۰۱۶ شمار آواره گان فلسطینی در حدود ۳۰۰٫۰۰۰ تن برآورد می‌شود. دولت اسرائیل مشتاق است این حقیقت را نادیده بگیرد. باتوجه به این که تأیید حق بازگشت آواره گان داخلی به معنای پذیرش کلیت رویدادهای ۱۹۴۸ است، این اصلا تعجبی ندارد. وادی صلیب، منطقه متروک فلسطینی در حیفا، بین منطقه حدار و بندر قرار دارد. اما از زندگی در وادی صلیب اثر چندانی به چشم نمی خورد. باشندگان این منطقه در اثر جنگ ۱۹۴۸ در فلسطین ـ مشهور به «نکبت» در فلسطین ـ از آنجا بیرون رانده شدند و هیچگاه اجازه بازگشت نیافتند. اسکان دهی یهودیان میزراهی در این منطقه دردهه ۱۹۵۰ به‌شدت شکست خورد و از آن پس وادی صلیب رها شد. طرح هایی برای بازسازی منطقه دوباره رو به شکل گیری است. مساله آوارگان فلسطینی پس از نکبت ۱۹۴۸ با اخراج ۷۵۰٫۰۰۰ شهروند فلسطینی به‌دست نیروهای اسرائیلی ایجاد شد. اما در همان جنگ، گروه دومی از آوارگان ایجاد شد که از چشم مردم پنهان مانده است. این گروه در حدود ۲۵٫۰۰۰ فلسطینی آواره داخلی را در بر می گیرد. آنها که از خانه هایشان بیرون رانده شده بودند توانستند در داخل مرزهای کشور تازه اسرائیل باقی بمانند. آوارگان داخلی در حدود ۳۰۰٫۰۰۰ تن هستند و با فلسطینی های غیرآواره و دارای تابعیت اسرائیلی تفاوت دارند.

ترکیه خاموش‌ کردن صدای نویسندگان بحرین تأیید حکم ۹ سال زندان برای رهبر حزب شیعی

ایران

فواد رضازاده زندانی اعتصابی، در حالت اغما به بیمارستان اعزام شد وضعیت علی شریعتی در زندان اوین «وخیم است»
انتقال مجدد اورژانسی آرش صادقی به بیمارستان سعید شیرزاد با دوختن لبانش اعتصاب غذا کرد

تجمع دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در روز شانزدهم آذر

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

اسرائیل گامی دیگر به سوی برچسب‌زنی روی محصولات کوچ‌نشین‌ها

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۴ دسامبر ۲۰۱۶ وزارت اقتصاد فرانسه روز ۲۵ نوامبر ۲۰۱۶ توصیه ای در باره‌ی برچسب‌زنی روی محصولات کوچ‌نشین‌های اسرائیل خطاب به فعالان اقتصادی منتشر کرد. بر اساس این توصیه، خرده‌فروشان بایستی مواد غذایی محصول کوچ‌نشین‌های اسرائیل را با برچسبی مشخص کنند که دقیق منشأ کالا را نشان بدهد تا مصرف‌کنندگان گمراه نشوند. این بدان معناست که عبارت «کوچ‌نشین‌ اسرائیلی» یا مشابه آن بایستی ذکر شود. این توصیه پاسخی به فشار سازمان‌های غیردولتی و جامعه‌ی مدنی است که از پیشرفت در اجرای اطلاعیه تفسیری اتحادیه‌ی اروپا در باره‌ی اظهار منشأ کالاها در سرزمین‌های اشغالی استقبال کرده‌اند. این گام مثبت بخشی از اقدام‌هایی است که کشورها، اتحادیه‌ی اروپا و سازمان ملل در سال های اخیر برای محکوم کردن مشارکت اقتصادی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و بهبود بخشیدن به موازین رفتار مورد انتظار از تمام مؤسسه‌های اقتصادی برداشته اند و این به لطف فشار کمپین ساختِ غیرقانونی به دست آمده است. در مارچ ۲۰۱۶، شورای حقوق بشر سازمان ملل قطعنامه‌ای را برای ایجاد پایگاه اطلاعاتی در باره‌ی کلیه مؤسسه‌های اقتصادی فعال در ساخت، نگهداری و گسترش کوچ‌نشین‌ها تصویب کرد. بریتانیا از سال ۲۰۰۹ رهنمودهای داوطلبانه ای برای برچسب‌زنی را به اجرا گذاشته که محصولات کرانه باختری تولید شده در کوچ‌نشین‌های اسرائیلی را از محصولات فلسطینی در کرانه باختری متمایز می‌کند. رهنمودهای مشابهی در بلژیک و دانمارک به اجرا درآمده‌اند.

رهبران اتحادیه‌ی اروپا با تغییر سیاست‌های مهاجرت می‌توانند امسال زمستان جان انسان ها را نجات دهند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۴ دسامبر ۲۰۱۶ سی و یک سازمان از جمله فدراسیون با امضای بیانیه ای اعلام کردند: رهبران اتحادیه‌ی اروپا در این هفته در نشستی در بروکسل از جمله در باره‌ی پیشرفت در توافق اتحادیه‌ی اروپاـ‌ترکیه، اصلاح سیستم پناه‌جویی در اروپا، همبستگی و مشارکت در مسوؤلیت و همکاری با کشورهای مبدأ و گذری به گفت‌وگو خواهند پرداخت. ما، سازمان‌های بشردوست و حقوق بشر که در اروپا فعالیت می‌کنیم، به‌شدت از این نگران هستیم که هدف سیاست‌های اروپا بیش از پیش بیرون راندن هرچه بیشتر مردم از اروپا، سخت تر کردن پناه‌جویی و انداختن مسوؤلیت به عهده کشورهای عضو محل نخستین ورود، مثل یونان، است. کمیسیون اروپا، بی توجه به واقعیت های زمینی و نقض حقوق بشر ناشی از بیانیه اتحادیه‌ی اروپا ـ ترکیه، اقدام‌هایی را پیشنهاد می‌کند که وضعیت را بدتر خواهد کرد.

یونان کشورهای اتحادیه اروپا مجازند پناهجویان را بازگردانند عربستان سعودی آمریکا فروش سلاح را محدود می کند
میانمار/برمه توافق حمایت از سرمایه گذاری و ارزیابی تأثیر از حقوق بشر حمایت نمی کند ایران افزایش «۶۹ درصدی» اعتراض‌های اجتماعی، کارگری و صنفی

دفاع از حقوق بشر

اسرائیل فراخوان برای محافظت از مدافعان حقوق بشر فعال در زمینه‌ی مسایل مربوط به فلسطین

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۲ دسامبر ۲۰۱۶ به مناسبت روز جهانی حقوق بشر، سازمان‌های حقوق بشر ـ از جمله فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ از فعالیت کلیه‌ی مدافعان حقوق بشر فعال برای دستیابی به عدالت در جهان تجلیل و همبستگی خود را با آنها ابراز و توجه را به وضعیت افراد و سازمان‌های فعال در باره‌ی فلسطین جلب می‌کنند. مدافعان حقوق بشر فعال در زمینه‌ی حقوق بشر فلسطینیان در سراسر جهان با تهدیدهای رو به افزایش روبرو هستند و حمله به آنها رو به تشدید است. مدافعان حقوق بشری که در فلسطین فعالیت دارند از روش‌های مختلف بدون خشونت‌ برای جلب توجه به نقض حقوق بشر به دست اسرائیل و خواست پاسخ‌گویی استفاده می‌کنند. اما پاسخ اسرائیل به کلیه‌ی این روش‌ها اقدام به سرکوب و ارعاب است. اعتراض‌های هفتگی در سراسر کرانه‌ی باختری به‌طورِ منظم با خشونت ارتش اسرائیل روبرو می‌شوند.‌ مدافعان حقوق بشری که می‌کوشند بر نقض حقوق بشر نظارت و آنها را ثبت کنند، از جمله وکلای دادگستری که می‌کوشند از موکلان خود دفاع کنند، با ممانعت از آزادی تحرک و دسترسی روبرو می‌شوند و در خطر دستگیری و بازداشت به‌خاطر کار خود به‌سر می‌برند. سازمان‌های حقوق بشر فلسطین که طی بررسی مقدماتی دادگاه بین‌المللی جزایی مطالبی در اختیار دادگاه گذاشته‌اند با حمله‌های شدیدتری مواجه شده‌اند. کارکنان سازمان‌های فلسطینی الحق و المیزان تهدید به مرگ شده‌اند و کارزار وسیعتری برای بی‌اعتبار و بی‌ثبات کردن این سازمان‌ها به راه افتاده است. از جمله‌ی این کارزارها هک کردن ایمیل‌ها، تماس‌های تلفنی ترساننده به کارکنان و کوشش برای بازداشتنِ تأمین‌کنندگان کمک مالی بوده است. هدف تمام این اقدام‌ها منحرف کردن این سازمان‌ها از فعالیت اساسی حقوق بشری‌شان است. با وجود این‌که دادستانی دادگاه بین‌المللی جزایی و مسؤولان دیگر این تهدیدها را تشخیص داده‌اند، اقدام به ارعاب ادامه یافته است.

سوریه فراخوان فوری برای آتش بس پایدار و محافظت از همه در حلب

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۴ دسامبر ۲۰۱۶ پس از ۱۱۲ روز زندگی در محاصره غیرنظامیان باقی مانده در شرق حلب، دیروز توافقی بین دولت سوریه و گروه‌های مخالف مسلح برای تخلیه غیرنظامیان و تسلیم جنگندگان مخالف انجام شد. به گزارش سازمان‌های همکار فدراسیون در سوریه، آتش بس که قرار بود امروز صبح آغاز شود با ازسرگیری بمباران و گلوله باران به هم خورده است. راه های تخلیه امن نیست و پس از خروج کاروان های تخلیه، گزارش هایی از حمله‌ به آمبولانس های هلال احمر دریافت شده است. فدراسیون فراخوان خود به دولت سوریه و متحدان آن را تکرار می‌کند تا محافظت کامل از غیرنظامیان و جنگجویان اسیر در حلب را تضمین کنند و با آنها بر اساس موازین حقوق بین‌المللی بشردوستانه رفتار کنند.

سوریه پس از ۳ سال، جای فعالان ربوده شده هنوز نامعلوم است؛ هیچ خبری از «۴ تن دوما» نیست

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۲ دسامبر ۲۰۱۶ در سالگرد ربایش مدافعان سرشناس حقوق بشر سوری، رزن زیتونه، سمیرا الخلیل، وائل حمادا و ناظم حمادی که سه سال پس از ربایش به دست مردان مسلح هنوز ناپدید هستند، پنجاه و شش سازمان‌ حقوق بشری از جمله فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر اعلام کردند که آنها بایستی بی‌درنگ آزاد شوند. روز ۹ دسامبر ۲۰۱۳، گروهی از مردان مسلح به داخل دفتر مرکز ثبت نقض حقوق بشر (VDC) در سوریه که گروهی در دوما در خارج از شهر دمشق است، هجوم بردند. آنها زیتونه، رئیس این مرکز، همسرش وائل حمادا، و همکارانش سمیرا الخلیل و ناظم حمادی را ربودند. از آن پس هیچ خبری از آنها به دست نیامده است. از جمله گروه‌های مسلح که در آن زمان در عمل کنترل دوما را در اختیار داشتند ارتش اسلام ـ بخشی از ائتلاف گروه‌های مسلح به نام جبهه‌ی اسلامی ـ است. این گروه‌ها اگر این چهار مدافع حقوق بشر را هنوز در اختیار دارند بایستی بی‌درنگ آنها را آزاد کنند یا برای تضمین آزادی آنها بدون صدمه و بدون تأخیر فعالیت کنند. کشورهایی که از این گروه‌ها حمایت می‌کنند، رهبران دینی و کسان دیگری که بر آنها نفوذ دارند، بایستی در جهت آزادی بی‌درنگ این چهار فعال و پایان دادن به ربایش غیرنظامیان اقدام کنند.

سودان سازمان‌های حقوق بشر و مدنی خواهان توجه سازمان ملل به مجرم‌انگاری مدافعان حقوق بشر در خطر مجازات اعدام شدند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۳ دسامبر ۲۰۱۶ سی و هشت سازمان‌ از جمله فدراسیون دیروز نامه ای را در باره‌ی ۱۰ تن از کارکنان و وابستگان مرکز آموزش و توسعه انسانی (TRACKs) در سودان خطاب به کارشناسان ویژه سازمان ملل نوشتند. این عده از جمله به اتهام‌ ارتکاب جرم علیه امنیت ملی هستند که مجازات آن اعدام است. رئیس و مربی این مرکز و نیز رئیس سازمان توسعه روستایی الزرقا بیش از ۶ ماه است که در حبس خودسرانه به سر می‌برند. در این نامه از سازمان ملل درخواست شده که دولت سودان را به آزاد کردن فوری و بدون‌قیدوشرط سه مدافع حقوق بشر و لغو همه اتهام‌های آن فرا بخواند.

روسیه تحقیقات فوری در باره‌ی بازداشت غیرقانونی، شکنجه و بدرفتاری با عکاس روزنامه‌نگار ضروری است

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۳ دسامبر ۲۰۱۶ فدراسیون و سازمان‌های عضو آن در روسیه دستگیری غیرقانونی و شکنجه عکاس روزنامه‌نگار دیوید فرنکل را محکوم می‌کنند. فرنکل برای گزارش های مستند خود در باره‌ی فعالان جامعه‌ی مدنی در روسیه شهرت دارد. سازمان‌های ما بازداشت او را با گزارش او در باره‌ی اقدام مدنی دگرباشان جنسی در روز دستگیری مرتبط می دانند. بعضی از شرکت‌کنندگان در اعتراض دگرباشان جنسی روز بعد دستگیر و به نقض مقررات گردهمایی عمومی متهم شدند.

مصر سرکوب جامعه‌ی مدنی: اتحادیه‌ی اروپا باید به تعهدات خود پایبند باشد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۲ دسامبر ۲۰۱۶ شانزده سازمان جامعه‌ی مدنی از جمله فدراسیون با ارسال نامه ای به رئیس شورای اروپا، وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا و نماینده عالی اتحادیه‌ی اروپا فدریکا موگرینی از آنها خواستند برای توجه به سرکوب روبه‌رشد در مصر از جمله مدافعان حقوق بشر دست به اقدام فوری بزنند. آنها نوشتند: به‌ویژه حضور شما در قاهره در روز ۲۰ دسامبر در گفت‌وگو با اتحادیه عرب در سطح وزارتی فرصتی مهم برای ابراز این دغدغه ها در سطح بالا فراهم می‌کند. قانون تازه در باره‌ی انجمن های مدنی (سازمان‌های غیردولتی) که بدون مشورت با جامعه‌ی مدنی مستقل تنظیم شده در پارلمان مصر تصویب و در ۲۹ نوامبر ۲۰۱۶ برای تأیید رئیس جمهوری ارسال شده است. این قانون به‌طورِ کامل حق آزادی تشکل که در قانون اساسی تضمین شده و تعهدات زیاد بین‌المللی مصر را نقض می‌کند.

کویت قانون جرایم فضای مجازی سرکوب مخالفت:‌ تداوم آزار ساره الدریس قرقیزستان افزایش فشار بر مدافعان حقوق بشر با نزدیک شدن رفراندم قانون اساسی
جمهوری دمکراتیک کنگو اتحادیه‌ی اروپا و آمریکا باید مسؤولان را تحریم کنند کامبوج تداوم آزار قضایی و حبس خودسرانه مدافعان حقوق بشر
لیبریا آزار قضایی و تهدید علیه مدافعان حقوق بشر اهدا جایزه ساخاروف پارلمان اروپا به ۲ دختر کُرد ایزدی

ایران

۲۹ سازمان حقوق بشری از تصویب قطعنامه «نقض حقوق بشر در ایران» دفاع کردند نگرانی عفو بین‌الملل درباره مهدی رجبیان و کمپین جهانی برای حمایت از زینب جلالیان
نرگس محمدی به نهادهای حقوق بشری: در برابر سرکوب جامعه مدنی سکوت نکنید سازمان عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری آتنا دائمی شد
جایزه حقوق بشر وایمار برای نرگس محمدی

زنان

مصر به آزار زنان مدافع حقوق بشر پایان دهید و پرونده سیاسی‌کاری ۱۷۳ را لغو کنید

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۴ دسامبر ۲۰۱۶ ائتلاف بین‌المللی زنان مدافع حقوق بشر (WHRDIC) به‌شدت از افزایش سرکوب زنان مدافع حقوق بشر مصری و سازمان‌های غیردولتی نگران است. دولت مصر از پرونده ای با انگیزه سیاسی ـ ۱۷۳ از سال ۲۰۱۱ ـ مشهور به پرونده کمک مالی خارجی به سازمان‌های غیردولتی، برای سرکوب نظام‏مند این سازمان‌ها و مدافعان حقوق بشر استفاده کرده است. آخرین مورد از این پرونده روز ۷ دسامبر ۲۰۱۶ رخ داد که عزه سلیمان، مدافع حقوق بشر سرشناس و وکیل دادگستری به دستور بازپرس دستگیر شد. او در سه مورد متهم شده است، از جمله «دریافت کمک خارجی برای ضربه زدن به منافع کشور». بر اساس قانون مجازات مصر، حداکثر مجازات برای این اتهام حبس ابد و جریمه ای به میزان ۵۰۰٫۰۰۰ پوند مصری است. وی با وثیقه ۲۰٫۰۰۰ پوند آزاد شده و در انتظار محاکمه است. دستگیری و آزادی عزه سلیمان.

معرفی کتاب «جنگ چهره زنانه ندارد»: «این یه کار زنونه نبود، منظورم متنفر بودن و کشتنه»؛

روسری، ترکیه جدید و من

ایران انتقاد مقام بسیج از تلاش برای توقف ازدواج زودهنگام دختران

کودکان

ایران

ثبت غیرقانونی ۴۳ هزار مورد ازدواج کودکان در ایران تناقض در تعریف کودک در قانون: فقر و خلأ قانونی عامل ازدواج کودکان

فرهنگ و اندیشه

آمریکا دونالد ترامپ فاشیست است

واشینگتن پُست ۹ دسامبر ۲۰۱۶ وقتی کسی را فاشیست می خوانید، چند چیز را مدنظر دارید. این واژه لقبی چندمنظوره است. اما من منظورم از «فاشیست» مشخص تر است. نزدیک به یک سال و به‌ویژه پس از انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری، مردم سعی کرده‌اند اصول سیاسی او را تشخیص بدهند: مواضع او چیست؟ به‌عنوان رئیس جمهور چگونه عمل خواهد کرد؟ بعضی گمان می‌کنند او با توسل به گروه‌های مختلف با برنامه های متفاوت و قانع کردن آنها به همراهی او برنده انتخابات شد. به نظر می‌رسد ترامپ برنامه مشخصی دارد که نشان می‌دهد او می‌تواند همزمان به شرکت‌های بزرگ متوسل شود و نیز سازنده کوچک تهویه هوا را قانع کند تا مدتی چند صد شغل را حفظ کند. او می‌تواند با پوتین مستبد خوشرویی کند و همزمان سروصدای جنگ طلبانه در سیاست خارجی را ادامه دهد. او می‌تواند با یک تلفن تعادل ظریف در روابط با چین و تایوان را به هم بزند. تمام این حرکت های به ظاهر آشفته را می‌توان با نگرش به او به‌عنوان فاشیست توضیح داد. نه به معنای آدمی بد از هر نظر، بلکه شخصی که صادقانه بر این باور است که ترکیبی سمی از دولت قوی و شرکت‌های قوی باید کشور و جهان را اداره کنند. او زندگی حرفه ای گذشته خود را صرف مذاکره با دولت به نمایندگی از طرف شرکت‌ها گذرانده؛ اکنون جبهه عوض کرده است، ولی بازی همان بازی است.

تحولات چشمگیر سیاسی در روابط ازبکستان و تاجیکستان سوریه ادلب، چهره واقعی شورشیان اسلام‌گرا
آیا اعدام خشونت‌زدایی می‌کند و یا اینکه عامل خشونت می‌شود؟ چرا همگی ما تحت نظام نولیبرالی بیمار می شویم
جایگاه فرودست حقوق بشر در روابط بین‌الملل هاینریش هاینه: شاعر اندیشمند و روشنفکر آزادیخواه

ایران

بررسی حقوقی یک قتل: این همه خشونت اعدام را توجیه می‌کند؟ نابابی فهم حقوق بشر در جامعه‌ ایرانی
آیا هنرمندان دغدغه حقوق بشر دارند؟ جایزه شعر احمد شاملو به آیدا عمیدی رسید
آیدا عمیدی: بعد از جنگ جبار احمدی: به مادرم

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (افغانستان، بین‌المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، بی بی سی فارسی، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، دویچه وله، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، قنطره، گزارشگران بدون مرز، گویا نیوز، مرکز حقوق اساسی امریکا، واشینگتن پُست

پیوست‌ها: