جهان، از دریچه چشم زنان در دو هفته ای که گذشت: ۸ مارس، روز جهانی زن از مهم ترین رویدادهای بین المللی در عرصه مبارزه برای آزادی، برابری و حقوق زنان است. در شماره ویژه به مناسبت ۸ مارس، سعی کرده ایم با نگاهی به چند کشور مختلف، از عمده ترین مسایل زنان در سطح منطقه ای، مطالبی فراهم آوریم. طبیعتا پوشش دادن به همه فعالیت ها و ابتکارات کاری است سترگ و قطعا این خبرنامه ادعای پوشش دادن به همه آنها را ندارد.

در آغاز هفته عده‌ای از فعالان جنبش زنان ایران با انتشار بیانیه‌ای بار دیگر از مقامات حکومتی خواستند تا حق اعتراض زنان ایران را به رسمیت بشناسند و اجازه دهند آنها از خانه هایشان در هشتم مارس بیرون بیایند. در افغانستان، به جز بزرگداشت روز ۸ مارس با برنامه های دولتی، یکی از مهمترین رویدادهایی که به وقوع پیوست، برگزاری نشست پروسه کابل، در روز چهارشنبه، ۲۸  فوریه بود. در این نشست نمایندگان بیش از ۲۵ کشور به همراه سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و نیروهای ایتلافی ناتو شرکت داشتند و حکومت افغانستان نقشه راه صلح  با طالبان را ارائه کرد. مقامات در حکومت می‌گویند که این نخستین‌بار است که افغانستان طرح صلح جامعی را معرفی می‌کند. اگر چه بنا به منابع خبری، طالبان به بسته صلح حکومت افغانستان پاسخ منفی داده است، اما امتیازاتی که در آن برای طالبان در نظر گرفته شده، از پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به نگرانی عمده فعالان حقوق بشری به ویژه حقوق زنان برخوردار است که با نگاهی به مطبوعات و رسانه ها، واکنش یا انتقاد چندانی از سوی فعالان مدنی و زنان دیده نشد. آمادگی برای اصلاح قانون اساسی، باز شدن دفتر طالبان در افغانستان، صدور پاسپورت برای آنها برای سفر آزادانه، همکاری برای آزادی زندانیان طالبان، ترتیبات برای دسترسی به رسانه‌ها و اسکان مجدد خانواده های طالبان از جمله مواردی (امتیازاتی) است که در این بسته پیشنهادی گنجانیده شده است. اما چرا فعالان مدنی، حقوق بشر و حقوق زنان واکنش انتقادی مهمی به این بسته پیشنهادی نداشتند؟ در ادامه مطالب بیشتری از چهارگوشه جهان بخوانید.

                    تظاهرات زنان در اقصی نقاط جهان به مناسبت ۸ مارس، دفاع از آزادی، برابری و اعتراض به نقض حقوق زنان

۸ مارس، روز جهانی زن 

روز جهانی زن؛ راهپیمایی و اعتصاب در شهرهای مختلف دنیا

بی بی سی، ۸ مارس – مراسم روز جهانی زن در کشورهای مختلف دنیا با حضور زنان در راهپیمایی، تجمعات و تظاهرات اعتراضی برگزار شده است. گروهی از زنان نیز در برخی کشورها در اعتراض به نابرابری و تبعیض علیه زنان، دست به اعتصاب زدند. از جمله زنان عضو کنگره آمریکا دست از کار کشیده و به خیابان رفتند. این اقدام که بیشتر از طرف نمایندگان دموکرات کنگره انجام شد، بخشی از حرکتی است که با عنوان “یک روز بدون یک زن” به راه افتاده است تا بر اهمیت حیاتی نقش زنان به عنوان بخشی از نیروی کار جامعه آمریکا تاکید شود.

بعد از ۱۱ سال: فراخوان تجمع ۸ مارس

فراخوان تجمع ۸ مارس (کانال تلگرام) ـ زنان و مردان خواستار رهایی، عدالت و برابری: ۸ مارس نزدیک است، روزی که زنان در تمام جهان علیه نابرابری و برای دستیابی به شرایطی انسانی‌تر مبارزه می‌کنند. مبارزه‌ای که در طول سال‌ها گرچه ثمرات فراوانی داشته است، اما هنوز تا تحقق برابری راهی طولانی در پیش دارد. سال‌های اخیر که نظام سرمایه بار بحران خود را بیش از پیش بر دوش زنان گذاشته است، شاهد سخت‌تر شدن زندگی زنان در سراسر جهان هستیم. صاحبان قدرت و ثروت با تشدید استثمار همه‌جانبه زنان سعی در گذر از این بحران دارند، اما خواهران ما با قدرتی دو چندان‌ در هر گوشه جهان به پا خاسته‌اند‌ و در هر فرصتی فریاد اعتراض خود را سر داده‌اند. روز پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ از ساعت ۱۱ تا ۱۲ ظهر در برابر وزارت کار.

ایران بیانیه جمعی از فعالان حقوق زنان به مناسبت هشت مارس/ در خانه نمی‌مانیم

پل هایی برای زنان، ۵ مارس – جمعی از فعالان حقوق زنان با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت هشت مارس، با انتقاد از سرکوب و به حاشیه راندن مطالبات زنان در ۴۰سال گذشته، حمایت خود را از هر حرکت فردی و گروهی که در روز پنجشنبه و در گرامی‌داشت روز جهانی زن صورت گیرد، اعلام کرده‌اند. آنها در این بیانیه با طرح این موضوع که «در انباشت مطالباتی که ۴۰ سال شنیده نشد، سرکوب شد و به حاشیه رانده شده امروز کدام را فریاد بزنیم؟» گفته‌اند که می‌خواهند همین یک روز از سال را از خانه‌هایشان بیرون بیایند و در خیابان بمانند، در خیابان‌هایی که در آن انقلاب کردند، بمباران شدند، حق‌‌شان را خواستند و سرکوب شدند، بر صورت‌هایشان اسید پاشیدند، به جرم بدحجابی بازداشت شدند، روی سکوها ایستادند و با استخوان خرد شده به زندان رفتند و … .

بخشی از زنان تهران و کرج: جنبش زنان در تداوم حرکت “دختران خیابان انقلاب”

در ۸ مارس ۲۰۱۸ ما اعتصاب می‌کنیم

بیدارزنی، ۴ مارس – مراسم روز جهانی زن در سال ۲۰۱۷ در کشورهای مختلف دنیا با حضور زنان در راهپیمایی، تجمعات و تظاهرات اعتراضی برگزار شد. گروهی از زنان نیز در برخی کشورها در اعتراض به نابرابری و تبعیض علیه زنان، دست به اعتصاب زدند. این اعتصاب عمومی و جهانی با عنوان «یک روز بدون زن» به وقوع پیوست. در این روز زنان به اعتصاب و عدم اشتغال، بایکوت موسسات تجاری که از بدن زنان در تبلیغات خود استفاده ابزاری می‌کند، خودداری از پول خرج کردن و نخریدن کالاهای کمپانی‌های بزرگ و همچنین پوشیدن لباس قرمزرنگ، تشویق شدند. بیانیه‌ی اعتراضی که در ادامه می‌خوانید توسط برخی از چهره‌های مطرح فمینیستی همچون نانسی فریزر و آنجلادیویس منتشر شده و همگان را به اعتصاب عمومی برای سال دوم فرا می‌خواند.

هشت مارس روز جهانی زن؛ نگاهی به پوسترها

یورو نیوز، ۶ مارس   از حضور در خیابان گرفته تا اعتصاب و اعتراض، سازمان های مدافع حقوق زنان در سراسر جهان، امسال تدارک ویژه ای برای هشتم مارس روز جهانی زن دیده اند.

الان وقتشه: فعالان روستایی و شهری زندگی زنان را متحول می سازند

نهاد زنان سازمان ملل، ۷ مارس– امسال، شعار ۸ مارس، روز جهانی زن از سوی نهاد زنان سازمان ملل «الان وقتشه: فعالان روستایی و شهری زندگی زنان را متحول می سازند» اعلام شده است. با اینکه زنان روستایی، یک چهارم جمعیت جهان را تشکیل می دهند و نقش مهمی در اقتصاد دارند، اما در برنامه های توسعه  در بسیاری از ابعاد مورد غفلت قرار می گیرند. 

افغانستان پیام رولا غنی، بانوی اول کشور افغانستان به مناسبت روز جهانی همبستگی زنان

روزنامه هشت صبح، ۷ مارس – زنان افغانستان، قهرمانان واقعی استند. آنان باوجود چندین دهه جنگ و ویرانی که نقش‌شان را در جامعه زیر تأثیر برده بود؛ اکنون بار دیگر برخاسته‌اند تا مسؤولیت‌های خویش را منحیث شهروند به‌جا آورند.

در این‌جا می‌خواهم، به زنانی که راه‌های متعددی را برای مقاومت در برابر انزوای زنان در دهه‌های اخیر قرن بیستم طی کرده‌اند، سلام‌ و احترامات خود را تقدیم کنم.

تاجیکستان حکومت مادران و دست کم گرفتن روز زن در جامعه تاجیک

رادیو زمانه، ۵ مارس – یکی از مشاهده‌هایی که در روز بین‌المللی زن، یعنی ۸ مارس در کشورهای سابق شوروی دقتم را جلب کرده، آن است که این روز را «روز مادر» خوانده‌اند. حدود ۳۰ سال است که اتحادیه شوروی فرو پاشیده و تمام رسم و عادت‌هایی که در دوران شوروی بین جمهوری‌های آن بوده به سرگردانی دچار شده است و روز جهانی زن نیز یکی از این رسم و عادت‌هاست. برای این که به موضوع دقیق‌تر بپردازم آن را محدود می‌کنم به دو جامعه تاجیکستان و ازبکستان که هر دو کشور مشترکات زیادی دارند. هرچند این پدیده که می‌خواهم در این مقاله برجسته کنم در دیگر جمهوری‌های سابق اتحاد شوروی نیز به چشم می‌خورد.

ویدیو ۵ زنی که برای حقوق زنان مبارزه گردند

هافینگتون پست، ۷ مارس – این زنان املین پانکورست، رزا پارک، تارانا بروک، آنا وگلو وایت و ملالی یوسف زی  سهتند. این ویدیو را ببینید و با این زنان بیشتر آشنا شوید.

تصویر ده زن تاثیرگذار به سوالاتی درباره زنان پاسخ می دهند

نقض حقوق بشر        

گزارش نقض حقوق بشر در سال ۲۰۱۷

عفو بین‌الملل، ۱ مارس ـ دولت‌مردان حق آزادی بیان، تشکل و گردهمایی مسالمت آمیز و همچنین آزادی دین و عقیده را به شدت سرکوب و بسیاری از افرادی را که دست به انتقاد زدند زندانی کردند. محاکمه ها از اساس و به طور نظام مند ناعادلانه بودند. شکنجه و دیگر بدرفتاری ها رایج بود و همراه با معافیت از مجازات به اجرا درآمد. شلاق و قطع عضو و دیگر مجازات های ظالمانه به اجرا درآمد. دولت‌مردان به اعمال گسترده تبعیض و خشونت بر مبنای جنسیت، عقیده سیاسی، باور دینی، قومیت، معلولیت،.  گرایش جنسی و هویت جنسیتی ادامه دادند. صدها نفر از جمله برخی در انظار عمومی اعدام شدند و هزاران نفر محکوم به اعدام باقی ماندند. در میان آنها افرادی بودند که در هنگام وقوع جرم زیر ۱۸ سال سن داشتند.

آزادی بیان، تشکل و گردهمایی: بسیاری از منتقدان مسالمت‌جو به اتهام های ساختگی امنیتی به زندان افتادند. در میان این افراد مخالفان سیاسی مسالمت‌جو، روزنامه‌نگاران، فعالان رسانه‌های آنلاین، دانشجویان، فیلم‌سازان، موسیقی‌دانان و نویسندگان و نیز مدافعان حقوق بشر از جمله فعالان حقوق زنان، فعالان حقوق اقلیت‌ها، فعالان محیط زیست، فعالان اتحادیه‌های کارگری، فعالان کارزارهای مخالفت با اعدام، وکلای دادگستری و اشخاصی بودند که در پی حقیقت، دادخواهی و جبران خسارت در پیوند با اعدام‌های جمعی و ناپدید شدن‌های قهری دهه‌ی ۶۰  هستند. مسؤولان پس از تظاهرات ضد حکومتی که در پایان ماه دسامبر در سراسر کشور آغاز شد صدها نفر از معترضان را بازداشت کردند. نیروهای امنیتی معترضان غیرمسلح را با سلاح گرم و با استفاده بیش از حد از خشونت کشتند یا زخمی کردند.

ممنوعیت تشکیل اتحادیه‌های کارگری مستقل ادامه یافت و چندین فعال حقوق کارگری به‌طور ناعادلانه زندانی شدند. نیروهای امنیتی به سرکوب خشونت‌آمیز گردهمایی های مسالمت‌آمیز کارگران از جمله در روز جهانی کارگران ادامه دادند….

شکنجه و بدرفتاری های دیگر و مجازات های ظالمانه: شکنجه و بدرفتاری های دیگر به ویژه در دوران بازجویی رایج بود. بازداشت شدگان تحت نظارت وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران غالبا برای مدت طولانی در سلولهای انفرادی نگه داشته شدند که مصداق شکنجه است. نمونه هایی از مجازات‌های ظالمانه و غیرانسانی که نوعی شکنجه محسوب می‌شوند: در ماه فوریه دیوان عالی حکم کور کردن چشم یک زن را که پیشتر توسط یک دادگاه کیفری در استان کهگیلویه و بویراحمد صادر شده بود تایید کرد. تعداد زیادی حکم قطع عضو نیز صادر و سپس در دیوان عالی تایید شدند…

تبعیض علیه زنان و دختران: زنان در قانون و عمل مورد تبعیضهای نهادینه شده قرار گرفتند، از جمله در دسترسی به حق طلاق، اشتغال، ارث برابر، مناصب سیاسی و در حوزه‌ی قوانین خانواده و قوانین کیفری…. اعمال خشونت‌آمیز علیه زنان و دختران مانند خشونت خانگی و ازدواج‌های زود هنگام و اجباری به طور گسترده و با مصونیت از مجازات رخ داد. مسؤولان از جرم انگاری خشونت‌های جنسیتی سر باز زدند. سن قانونی برای ازدواج دختران ۱۳ سال باقی ماند و پدران و پدربزرگان می‌توانستند برای ازدواج دختران حتی در سنین پایین‌تر از دادگاه کسب اجازه کنند. شورای نگهبان صلاحیت تمامی ۱۳۷ زنی را که برای نامزدی ریاست جمهوری ثبت نام کردند رد کرد….

مجازات اعدام: دولت‌مردان به اعدام صدها نفر پس از محاکمه های ناعادلانه ادامه دادند. برخی از اعدام ها در انظار عمومی انجام شد. اکثر اعدام ها به علت جرائم مرتبط با مواد مخدر انجام شد. چهار تن به‌خاطر ارتکاب جرم در سن پایین تر از ۱۸ سال اعدام شدند. دست کم ۹۲ نوجوان به اعدام محکوم هستند. آمار واقعی احتمالا بسیار بیشتر از این است. مجازات اعدام برای جرائمی مانند خود باقی ماند… گزارش خبری: روایت عفو بین‌الملل از نقض گسترده حقوق بشر در ایران در سال ۲۰۱۷

خشونت پلیس با دختران خیابان انقلاب

باز هم دختر خیابان انقلاب و برخورد خشن پلیس

حمله یک لباس شخصی به یکی از دختران خیابان انقلاب

چگونه می توان از ضارب دختر خیابان انقلاب شکایت کرد؟

دختران خیابان انقلاب؛ پروندههایی که امنیتی میشوند

آزار جنسی گروهی یک زن در گردهمایی حزب حاکم پاکستان

العربیه، ۲۷ فوریه – یک عضو شاخه زنان حزب نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان پس از انتخاب شبهباز شریف رئیس موقت این حزب، در یک گردهمایی مورد حمله و آزار جنسی گروهی از حاضران در این گردهمایی در پتوکی پنجاب پاکستان قرار گرفت.

در سال گذشتۀ میلادی ۴۰ دختر در افغانستان آزمایش بکارت شدهاند

طلوع نیوز، ۴ مارس– نهاد حمایت از زنان افغانستان می گوید که در سال ۲۰۱۷میلادی،۴۰ دختر در افغانستان، آزمایش های بکارت شده اند. به گفته این نهاد، بخشی از کسانی که زیر این آزمایش ها قرار گرفته اند، از خانه های شان رانده و به بدنامی و فقر کشانیده شده اند. در بندهای دوم و سوم ماده ۶۴۰قانوان جزا، بر پیگرد کسانی تأکید شده است که بی حکم قانون، دستور این آزمایش ها را می دهند و یا این حکم ها را به گونه اجباری، عملی می سازند.

افغانستان، سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر: ممانعت از آزمایش بکارت به معنای ترویج بداخلاقی نیست

نهادهای مدافع حقوق زن: آزمایش بکارت غیرقانونی است و باید متوقف شود

افغانستان آمار قضیه‌های خشونت علیه زنان در ۹ ماه اول سال ۱۳۹۶

روزنامه هشت صبح، ۷ مارس – در این آمار، در کابل، قضایایی از قبیل سوختاندن، خودکشی، مجروحیت، حلق‌آویز، قاچاق، فحشای اجباری و خرید به بهانه‌ی ازدواج ثبت نشده است.

ایران آمار بالای آزارجنسی بین کودکان متکدی

خبرگزاری ایرنا، ۴ مارس – به گزارش روز شنبه ایرنا، نتایج این تحقیق در سمینار کودک آزاری در سکونتگاه های فقیرنشین در دانشکده داروسازی ارائه شد و تعداد کودکان مورد بررسی ۷۷۱ نفر بود. در این تحقیق که توسط جمعیت خیریه امام علی (ع) انجام شده آمده است با توجه به این که برخی کودکان از جنبه های مختلف مورد آزار قرار گرفته و برای هر مورد آزار، پرونده جداگانه ای تشکیل شد، تعداد یکهزار و ۱۷۵ مورد کودک آزاری در سکونتگاه های فقر نشین، بررسی شد. طبق این گزارش، آزارها در چند سطح، آزار جسمی با ۴۰۴ مورد، آزار غفلت ۶۰۶ مورد و آزار جنسی ۱۶۵ مورد بررسی قرار گرفت که برخی از نتایج قابل توجه در این تحقیق حاکی از آن است که بین دختران و پسران در مجموع از نظر قرار گرفتن در خطر آزار در این محلات تفاوت محسوسی وجود ندارد.

ایران ۱۴ هزار و ۵۹۹ مورد همسرآزاری طی ۶ ماه

ورود زنان برقع‌پوش به دادگاه‌های ایالت نوردراین-وستفالن آلمان ممنوع خواهد شد

دویچه وله، ۲۸ فوریه – دولت ائتلافی ایالت نوردراین-وستفالن آلمان درصدد جلوگیری ازورود زنان برقع‌پوش به ساختمان دادگاه‌هاست. کارکنان دادگستری نیز مجاز به تن کردن پوشش‌های مذهبی در حین انجام فعالیت‌های قضایی نخواهند بود.

گزارش نیویورک تایمز از بازجویی همسر «کاووس سیدامامی» همزمان با مرگ او

گویا نیوز، ۲۸ فوریه ـ مریم سید امامی می گوید مامورها درباره دوستان او و همسرش و مهمانی هایی که در آن شرکت کرده بودند، می پرسیدند. به او عکس های خانوادگی نشان می دادند و می خواستند بدانند افراد در عکس ها چه کسانی اند و او چه فعالیت های محیط زیستی داشته است. مریم سید امامی با یادآوری آن چه به رامین و مهران، پسرانش، گفته بود به خاطر می آورد که جایی از او پرسیده بودند که آیا او جاسوس بود؟ وقتی سرانجام سوالات ماموران به پایان می رسد، به او اطلاع داده شد می تواند همسرش را ببیند. فقط یک مشکل وجود داشت: او مرده بود و به گفته مقامات زندان در سلولش در زندان خودکشی کرده بود.

ممانعت از خروج همسر کاووس سیدامامی از ایران؛ کانادا ابراز انزجار کرد

ایران مسئولان به خبرنگاران زن اجازه ورود به ورزشگاه را ندادند

آلمان قتل یک دختر نوجوان دلیل درگیری مخالفان و حامیان پناهجویان در آلمان

دفاع از حقوق بشر

زنان خاورمیانه قهرمان تغییرات خود می شوند

دیده بان حقوق بشر، ۸ مارس ۲۰۱۸ – علیرغم نقض حقوق زنان در سراسر جهان در سال ۲۰۱۷، برخی اصلاحات شورانگیز و تحرکات مثبت در خاورمیانه و شمال آفریقا به وجود آمد. زنان تونس از قانون جدید خشونت علیه زنان و حمایت های قانونی جدیدی برخوردار شده اند. کارگران خانگی مهاجر در خلیج فارس از حمایت های قانونی جدید در کار بهره مند شدند و ممنوعیت رانندگی زنان عربستان لغو شد. اگر چه همه این تغییرات مثبت در این برهه زمانی، تغییرات مهمی برای زنان در خاورمیانه است، اما در این روز بین المللی زنان، راه حقوق بشر زنان در منطقه همچنان طولانی است.

همه تغییرات حاصله در منطقه اعتبار مدافعان حقوق بشر زنان است که در راه مبارزه برای حقوق زنان، با آزار و اذیت، ارعاب و زندان مواجه شده اند و همچنان این مبارزه ادامه دارد. از ماه دسامبر، چندین زن در ایران به دلیل اعتراض صلح آمیز به قوانین حجاب اجباری دستگیر شده اند. عربستان سعودی زنانی را که می خواهند نظام مردسالاری را به چالش بکشند، بازداشت و محاکمه می کنند. بعضی از زنان در تبعید زندگی می کنند، و فعالان برجسته دیگر مانند آزا سلیمان و موس حسن در مصر همچنان تحت ممنوعیت سفر قرار دارند.

تونس به عنوان پایتخت زنان عرب انتخاب شد

خبرگزاری ایرنا، ۳ مارس – اتحادیه عرب تونس را به پاس دستاوردهایی که زنان در این کشور از زمان استقلال این کشور داشته اند، به عنوان پایتخت زنان عرب طی سال های ۲۰۱۸-۲۰۱۹میلادی انتخاب کرد.

مادران سربرنیکا به کاروان وجدان پیوستند

الجزیره، ۵ مارس – حدود دویست زن بوسنیایی برای پیوستن به کاروان زنان از سارایو به استامبول آمده اند. هدف این کاروان افزایش اگاهی عمومی در خصوص درد و رنج زنان و دختران جوان که در سوریه توسط دولت سوریه زندانی شده اند، است. کاروان بین المللی وجدان، که خود را “صدای زنان مظلوم در سوریه” توصیف می کند، روز سه شنبه در استانبول، در مرز ترکیه و سوریه، برای سفر به استان جنوبی حاتایا مستقر خواهد شد. اعضای این کاروان که از ۵۵ کشور در ۱۵۵ اتوبوس گرد هم امده اند، قرار است در طول راه در شهرهای ازمیر، ساکاریا، آنکارا ادنا توقف کنند.

افغانستان واکنشها به محاکمۀ صحرایی دو دلدادۀ فاریابی از سوی طالبان

طلوع نیوز، ۲ مارس – کمیسیون حقوق بشر می گوید از آغاز سال روان هجری خورشیدی تاکنون، نُه رویداد محاکمۀ صحرایی زنان از سوی مخالفان مسلح دولت و زورمندان محلی در این کمیسیون ثبت شده اند. محاکمۀ صحرایی یک دختر و یک پسر جوان از سوی طالبان در ولایت فاریاب، با واکنش تند کمیسیون مستقل حقوق بشر، روبرو شده است. 

فمینیست مصری با کمد لباسش با هنجارهای اجتماعی مبارزه می‌کند

پل هایی برای زنان، ۲۲ فوریه – بعضی لباس را فقط بخشی از ظاهر می‌دانند اما برای دنا انور، لباس وسیله‌ای است تا با آن تغییر به وجود بیاورد و دیگران را از افکارش آگاه کند. این زن ۳۵ ساله که زمانی داروساز بوده تصمیم دارد که روش لباس پوشیدن زنان در جامعه مصر را تغییر دهد و این کار را از خودش شروع کرده است. او می‌گوید لباس کوتاه بی‌آستین، بلوزهایی که سرشانه آن باز است یا پیراهن‌هایی تا سر زانو صرفا لباس نیستند بلکه ابزار جنگی هستند که برای مبارزه در راستای اهدافش از آن‌ها استفاده می‌کند.

نگرانی عفو بینالملل درباره وضعیت زنان بازداشت شده معترض به حجاب اجباری

رادیو فردا، ۱ مارس – عفو بین الملل روز دوشنبه هفتم اسفند در بیانیه ای از وضعیت زنان بازداشت شده معترض به حجاب اجباری در ایران ابراز نگرانی کرده است. در این بیانیه آمده است: با توجه به هشدار پلیس ایران درباره یک تا ۱۰ سال حبس برای معترضان به حجاب اجباری، اکنون ده ها زن بازداشت شده معترض با خطر دادگاه های ناعادلانه مواجه هستند و این نشان دهنده تشدید سرکوب فعالان حقوق زن است.

بازتاب یک تصویر؛ «گزارشگر لحظهای از تاریخ زنان ایران»

نسرین ستوده: جنبش اعتراض به حجاب اجباری خاموشی‌ناپذیر است

دویچه وله، ۲۸ فوریه ـ ۳۵ بازداشت در تهران و شهرهای دیگر، در عرض دوماه جنبش اعتراض به حجاب اجباری. شاپرک شجری‌زاده، یکی از دستگیرشدگان در اعتراض به وضعیتش از روز پنج اسفند در اعتصاب غذا به سر می‌برد. نسرین ستوده وکیل برخی از این زنان در گفت‌وگو با دویچه‌وله می‌گوید: «شاپرک شجری‌زاده که نام شناسنامه‌ای‌اش “فاطمه” است پس از دستگیری چهار بار مورد تزریق آمپول قرار گرفته است؛ آمپول‌هایی که او اصلا نمیداند چه بوده‌اند. اینها را شاپرک در مواجهه کوتاهی که با بستگانش در بازداشت‌گاه وزرا داشته گفته است. پس از این تزریق‌ها نیز به زندان قرچک ورامین منتقل شده است.» موکل دیگر خانم ستوده، مریم شریعتمداری است؛ همان دختری که مامور نیروی انتظامی او را از بالای سکو به پایین پرت کرد. ساق پای او در اثر این سقوط به شدت آسیب دیده و چهار ساعت تحت عمل جراحی بوده است. پس از جراحی نیز او را به زندان قرچک ورامین منتقل کرده‌اند.

آخرین وضعیت دختران خیابان انقلاب در گفت و گو با وکیل شان نسرین ستوده

شاپرک شجری‌زاده به قید وثیقه از زندان آزاد شد

قوانین و لوایح   

آیا قانون جدید مراکش از زنان در برابر خشونت محافظت خواهد کرد؟

الجزیره، ۷ مارس – ناظران قانون جدید مراکش که خشونت علیه زنان را جرم دانسته و برای آن مجازاتهایی درنظر گرفته، تحسین می کنند اما منتقدین بسیاری معتقدند که زنان همچنان در معرض خطر قرار دارند. تا همین اوخر، زنان در مقابل انواع خشونت ها از فضای عمومی و خصوصی مانند تجاوز، آزار و اذیت های جنسی و خشونت ها و سواستفاده های جنسی خانگی آسیب پذیر بودندو در قانون جدید بسیاری از آنان ذکر نشده اند، چرا که به باور تهیه کنندگان آن اینها مسایل خصوصی هستند و نه جنایی.

مخالفت مرکز پژوهش‌های مجلس با افزایش سن ازدواج

خبر آنلاین، ۲۵ فوریه – طیبه سیاوشی، نماینده مجلس شورای اسلامی در رابطه با سرانجام طرح افزایش سن ازدواج، گفت: افزایش حداقل سن ازدواج مدنظر کمیسیون اجتماعی بوده است، چرا که در ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی حداقل سن ازدواج در ایران ۱۳‌سال ذکر شده است، اما زیر این سن نیز با مجوز و اذن پدر اجازه ازدواج داده می‌شود.

پلیس: تشویق به بی‌حجابی یک تا ۱۰ سال حبس دارد

ایران وایر، ۲۴ فوریه – پلیس تهران اعلام کرد تشویق مردم به نداشتن حجاب یک تا ۱۰ سال حبس خواهد داشت. این هشدار پلیس پس از گسترش اعتراض‌های مدنی دختران و زنان به حجاب اجباری در تهران و برخی دیگر از شهر‌های ایران٬ داده شده است. پلیس اعلام کرده که « تردد و حاضر شدن در معابر و انظار عمومی بدون حجاب شرعی مشمول تبصره ماده ۶۳۸ قانون تعزیرات است.»

حقوق مدنی سیاسی اقتصادی  

گشایش اتاق تجارت و صنایع زنان در هرات

روزنامه هشت صبح، ۳ مارس– نماینده‌گی اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان امروز با مشارکت بیش از ۸۰ زن تاجر و کارآفرین به‌منظور توسعه‌ی تجارت داخلی و روستایی در ولایت هرات گشایش یافت. این اتاق با هیئت رئیسه‌ی ۵ نفره، در تلاش فراهم آوری تسهیلات برای پشتیبانی اقتصادی و حقوقی از بانوان تجارت پیشه هرات آغاز به کار کرده است.

چند میلیون زن ایرانی بیکار و بدون بیمه هستند؟

بیدارزنی، ۴ مارس – حق اشتغال یکی از بنیادین‌ترین حقوق هر انسانی از جمله زنان است اما سال‌هاست که حکومت ایران و دولت‌های مختلف هم و غمی برای فعالیت اقتصادی زنان ندارند. وضعیت اشتغال زنان به‌گونه‌ای است که حدود ۷۸ درصد زنان ایرانی، هیچ فعالیت اقتصادی ندارند؛ یعنی بخش بزرگی از جامعه مولد ایرانی، هیچ سهمی در تولید ناخالص ملی ندارد. علاوه بر این ۷۰ درصد از زنان تحصیل کرده بیکار هستند.

سیاست

کریشنا کوماری، اولین سناتور هندو در پاکستان

دویچه وله، ۳ مارس – کریشنا کوماری به عنوان اولین هندو متعلق به مذهب دالیت توانست نماینده سنای پاکستان شود. در گفت‌وگویی با دویچه وله، او از مصائب اقلیت‌های مذهبی در پاکستان می‌گوید.

حمله به یگانه نامزد ” زن” انتخابات ریاست جمهوری روسیه + ویدئو

اسپوتنیک، ۵ مارس – دفتر کمپین “کسنیا سوبچاک” یگانه نامزد” زن” در انتخابات ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد او هدف حمله‌ قرار گرفته، به سمت او آب پاشیده شده و او را به زمین انداخته‌اند.

توکل کرمان، اولین زن عرب برنده جایزه صلح نوبل: ما باید بهار عربی را بازگردانیم

قنطره، ۲۸ فوریه– در سال ۲۰۱۱ توکل کرمان به عنوان اولین زن عرب، برنده جایزه صلح نوبل شد. این برنده ۳۹ ساله یمنی در گفت و گو با نادر السراس، توضیح می دهد که چرا بهار عربی شکست خورد و بعد از آن یمن درگیر جنگ داخلی و هرج و مرج شد. او هفت سال بعد از جنگ داخلی یمن می گوید: نیروهای انقلابی بهار عربی و قدرت های ضد انقلابی در حال حاضر در یک مبارزه خشمگینانه و شدید قرار دارند. نومیدی آنان برای جهان روشن است. این درگیری موجب جنگ های بیشتر و بی ثباتی بیشتر می شود. و در پشت همه این ها توطئه ای است که توسط عربستان سعودی و امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) رهبری می شود. آنها آنهایی هستند که ضد انقلاب را هدایت می کنند. ریاض، ابوظبی، بدون اشاره به تهران، بهار عربی را به عنوان یک تهدید مستقیم برای منافع خود دیدند. بنابراین سعی کردند از پول خود برای جبران کودتاها، جنگ و هرج و مرج در سرتاسر جهان عرب – در قاهره، طرابلس، دمشق و صنعا استفاده کنند.مردم عرب در حال حاضر در تلاش برای پیدا کردن راه خود از این وضعیت وحشتناک هستند. ما نمی خواهیم که دموکراسی، آزادی و حقوق بشر را رها کنیم. ما به بازگشت به دیکتاتوری، ظلم و فساد نخواهیم رسید. مردم ما یک روز از دموکراسی و آزادی برخوردار خواهند شد. این امر خیلی مشخص است.

چگونه زنان فلسطینی موفق شدند مقاومت غیر خشونت آمیز را رهبری کنند؟

الجزیره، ۸ مارس – جنبش هایی که در آنها زنان در سمت های رهبری قرار دارند، بیشتر احتمال دارد که به اهداف خود برسند. این به این دلیل است که استفاده انان از تاکتیک های غیرخشونت امیز تقریبا صد در صد موفقیت امیزتر از تاکتیک های خشونت امیز است. اینها نتایج یافته های تحقیقی است که در ان بیش از ۳۲۳ منازعه سیاسی بین سالهای ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۶ مورد مطالعه قرار گرفته است. جنبش های غیرخشونت امیز، کمتر احتمال دارد که باعث ایجاد خسازتهای فیزیکی شوند و به طور معمول بیشتر منجر به ایجاد جوامع صلح آمیز و دموکراتیک می شوند. عمده ترین مساله در این مورد ایدلوژی جنبش ها در مورد نقش زنان است. زمانی که یک جنبش برابری جنسیتی را در گفتمان خود شامل می کند، بطور چشمگیری این شانس را فراهم می اورد که شیوه های غیرخشونت امیز را در پیش گرفته و امکان موفقیت خود را بالا ببرد. 

ایران: افشاگری وزیر سابق اطلاعات درباره نقش مرتضوی در قتل زهرا کاظمی؛  قتل زهرا کاظمی خبرنگار ایرانیـ کانادایی‌ و یک سند دادخواهی ؛ پرونده شاخص: قتل زهرا کاظمی؛ روایت وزیر پیشین اطلاعات از قتل زهرا کاظمی: «جاسوس نبود» ،

شاید هنوز هم نبش قبر زهرا کاظمی برای کشف حقیقت، ضرورت تام داشته باشد

فرهنگ و جامعه

وسایل شخصی فریدا کالو در موزه V&A  در لندن به نمایش گذاشته می شود

گاردین، ۸ مارس – لباس، جواهرات، آرایش و پای مصنوعی قرمز چرمی که نام Frida Kahlo در آن تعبیه شده است و بیش از ۵۰ سال در خانه اش مهر و موم شده است، در موزه V & A در لندن برای اولین اولین بار نمایش داده می شود. این اولین بار است که این وسایل در خارج از مکزیک به نمایش عموم در می آید. ماگدالنا کارمن فریدا کالو ی کالدرون د ریورا‏ (زاده ۶ ژوئیه ۱۹۰۷ در کویوآکان، مکزیکوسیتی – درگذشته ۱۳ ژوئیه ۱۹۵۴ در کویوآکان، مکزیکوسیتی) نقاش مکزیکی و یکی از زنان نامدار تاریخ هنر معاصر است. او به‌ویژه به‌خاطر خودنگاره‌های هنرمندانه‌اش، مشهور است.

مقام‌های جمهوری اسلامی و همسرانشان؛ مردان نام‌دار و زنان ‘بی‌نام’

بی بی سی، ۸ مارس – نام و زندگی همسران مقام‌های مرد در جمهوری اسلامی گاه مانند اسراری است که کمتر درباره آن سخن می‌گویند. برنامه “دست خط” در شبکه پنج تلویزیون ایران در مصاحبه با مقامات و سیاستمداران فعلی و قبلی روش متفاوتی را درپیش گرفته و در بعضی از برنامه‌ها با زنان و فرزندان آنان هم مصاحبه کرده است. قریب به اتفاق زنانی که در مصاحبه‌ها حضور دارند، نامشان ذکر نمی‌شود و مجری برنامه آنان را “حاج خانم” خطاب می‌کند. خود مقامات هم اکثرا از همین عبارت یا “خانواده” برای نامیدن همسرانشان استفاده می‌کنند.

انستیتوت موسیقی، لبخند کودکان و تغییر افغانستان

اسپوتنیک، ۵ مارس – جایزه موسیقی پولار، بالاترین جایزه موسیقی سویدن که سالانه به خاطر قدردانی از موسیقی‌های برتر بین‌المللی اهدا می‌شود، امسال به داکتر احمد سرمست رییس و بنیان‌گذار انستیتوت ملی موسیقی افغانستان و گروه متالیکا اهدا شد. بسیاری از شاگردان این موسسهف دختران نوجوان هستند.

گزارش تصویری از انستیتوت ملی موسیقی افغانستان

بیدارزنی، ۳ مارس– نگاهی به مجموعه شعر «ساراسواتی در آینه»: هیچ مردی از دامن زنی به معراج نمی‌رود

افغانستان رویا سادات جایزۀ جایگزین اسکار را گرفت

طلوع نیوز، ۳ مارس – رویا سادات، فلم ساز افغانستان دیروز (جمعه، ۱۱حوت) جایزۀ جایگزین اسکار را برای فلم «نامه‌ای به رییس‌جمهور»، به‌دست آورد.  این جایزه در مراسمی‌که از سوی وزارت خارجۀ هالند و شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزار شده بود، به بانو سادات اهدا شد.  وزارت خارجۀ هالند در توییترش نوشته‌است: «وزارت خارجۀ هالند افتخار دارد که جایزۀ جایگزین اسکار را برای فلم عالی بانو رویا، اهدا می‌کند.»

گزارش، پژوهش و کتاب

گفت و گو با نیکی کنستانتینیدو نویسنده فقط یک سیلی؟

آرمان شهر، ۷ مارس– شما حقوق دان هستید و مولف کتاب فقط یک سیلی؟ کتاب غیر داستانی و خلاقانه ای در رابطه با کاتیا، حسابداری سی ساله و مادر کودک خردسالی به نام زوئه. کاتیا و دخترش هر دو قربانی خشونت خانگی در فرانسه هستند و زندگی در جهنم را تجربه کرده اند تا زمانی که بالاخره پس از چهار سال، اریک به شش ماه زندان تعزیری محکوم میشود. در مقدمه ی کتاب به این واقعیت میپردازید که از هر سه زن یک نفر قربانی خشونت خانگی در فرانسه است و این در حالی است که از هر ده نفر تنها یک نفر به پلیس شکایت میکند. آیا میتوانیم بگوییم این کتاب ابزار حقوقی کاملی برای زنانی است که این شکل از خشونت خانگی را با وجود قوانین کنونی تجربه می کنند؟

– نیکی کنستانتینیدو: من وکیلی سه زبانه هستم (دارای مجوز وکالت برای کار در دیوان عالی ویکتوریای استرالیا و دیوان عدالت ایرلند شمالی) با تجربه ی فعالیت های میان رشته ای با سازمانهای دولتی و غیر دولتی از جمله شرکتها و صنایع خصوصی. از سال ۱۹۹۶ نیز ساکن فرانسه هستم. در کنار تحصیل قوانین بین المللی و حقوق بشر در دانشگاه، از طریق فعالیت های حرفه ای و داوطلبانه ام تجربه ای عینی نیز در زمینه ی برابری جنسیتی به دست آورده ام. مولف اصلی کتاب فقط یک سیلی؟ هستم، تمام تحقیقات حقوقی و نود درصد نوشته های کتاب حاصل کار من است. اگر چه این کتاب از نگاه کاتیا نوشته شده است، اما داستان خود من نیز هست. نقش من را در این کتاب کاراکتر سوفیا بر عهده دارد. سوفیا موظف است تا کاتیا را از چنگ شاهزاده اش نجات دهد. در زندگی واقعی، این کتاب داستان حقیقی این دو زن را روایت میکند.

معرفی کتاب: «تنها یک چَک»

آمازون – تنها یک چَک (سیلی) الهام گرفته از داستانی واقعی است. رویدادهای حقیقی این کتاب در فرم داستان، زندگی زنی را روایت میکند به  نام کاتیا، حسابدار، سی ساله و صاحب فرزندی خردسال به نام زوئه. اسامی واقعی افراد برای محافظت از زندگی خصوصیشان تغییر کرده است. کاتیا خشونت را نه تنها از طریق مهاجمی نزدیک – همسرش – تعریف میکند که بیش از همه این خشونت مهلک از سوی سیستم اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و قضایی به او وارد میشود. این داستان در فرانسه رخ میدهد.

به مناسبت هشتم مارس و روز جهانی زن، بنیاد آرمان شهر مصاحبه ای با کاتیا استیلتی (نیکی کنستانتینیدو)، مولف این کتاب انجام داده است. که در این لینک می خوانید. 

فمینیسم سکولار در ایران رویکردی واقع گرایانه است

رادیو زمانه، ۵ مارس – با فروپاشی هرچه فراگیرتر مشروعیت اسلام گرایی سیاسی در ایران و رشد باورهای سکولار و اعتراضات زن‌ورانه نظیر «دختران خیابان انقلاب»، همان گونه که در پیش گفتار آمده است، امروز بسیاری  از اعتقادات دیروزین درباره «نسبیت فرهنگی»، «فمنیسم اسلامی»، «فمینیسم بومی»، مترادف خواندن صیغه با آزادی جنسی دفاع از حجاب به مثابه امکانی برای گسترش حضور «بدون مزاحمت» زنان در بازار کار و اجتماع و… از رونق افتاده اند.

دستاوردهای جنبش زنان در دوره‌ی مشروطه

آسو، ۱ مارس – جنبش زنان چگونه در ایران شکل گرفت و توانست زنان را از کنج اندرونی‌ها به مدرسه و دانشگاه بفرستد؟ زنان ایرانی چطور حق رأی گرفتند، و چرا پس از پیروزی در تغییر دادن بخشی از قوانین نابرابر، همه‌ی دستاوردها را به یک‌باره از دست دادند؟ در این مجموعه مقاله، با مرور تاریخ جنبش زنان در ایران، به جست‌وجوی پاسخ‌هایی برای این پرسش‌ها می‌پردازیم.

فمینیست‌های مشروطه‌خواه، پایه‌گذاران جنبش زنان در ایران

نتایج گزارش دانشگاه قم: سیاست های نظام در برخورد با کارگران جنسی موثر نیست

ایران وایر، ۲۷ فوریه – نتایج یک گزارش در ایران نشان می‌دهد سیاست‌های جمهوری اسلامی در قبال «کارگران جنسی» ناکار‌آمد است، نهاد‌های امنیتی و قضایی نگاهی انسانی به این کارگران ندارند و ترویج «ازدواج موقت» به منزله قانونی کردن «روسپی‌‌گری» است. این گزارش در تازه‌ترین شماره فصل نامه «مطالعات حقوق» و با عنوان «عوامل فحشا در ایران و جرایم ناشی از آن» منتشر شده است.

کارل مارکس چگونه می‌تواند به درک جنسیت کمک کند؟

آرمان شهر، ۷ مارس – کتاب «فرودستی جنسیت در علوم اجتماعی» گزیده ای از مجموعه غرانسویبا ویراستاری دانیل شابو ریشتر، ویرژینی دکوتور، آن ماری دووِرو و النی واریکاس است که برای اولین بار از فرانسه به فارسی برگردان و توسط انتشارات آرمان شهر در افغانستان (۱۳۹۲) منتشر شده است. در این کتاب که ارا و اندیشه های ۱۲ تن از مهم ترین فیلسوفان و جامعه شناسان بزرگ مانند مارکس، دورکهیم، هانا آرنت و میشل فوکو آمده است سعی شده تا از میان آرا و نظرات آنان، نگرش آنان در مورد جنسیت، زنان، قدرت و … مورد بررسی قرار گیرد. مقاله حاضر از این کتاب انتخاب و باز نشر شده است.

الگوی مناسباتِ خانوادگی راهگشای تفکر نژادی بود

آسو، ۲ مارچ – در سال ۱۷۸۷، «انجمن مدافعان لغو تجارت برده» در لندن یک نشان سرامیکی طراحی کرد که یک مرد سیاه‌پوست، زنجیرشده و زانوزده، روی آن نقش بسته بود. بالای آن، این کلمات حک شده بود: «آیا من یک انسان و یک برادر نیستم؟» این نشان به شکل سنجاق سینه، آویز، و سنجاق سر قابل استفاده بود، و بر زینت‌آلات بزرگ‌تر نیز نقش بسته‌ بود. بحث «برادری» در این‌جا فقط لفاظی نبود.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان

آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: بی بی سی، پل هایی برای زنان، اخبار روز، بیدارزنی، یورونیوز، نهاد زنان سازمان ملل، روزنامه هشت صبح، رادیو زمانه، هافینگتون پست، گاردین، عفو بین الملل، رادیو زمانه، ایران وایر، العربیه، طلوع نیوز، دویچه وله، خبرگزاری ایرنا، برترین ها، گویا نیوز، دیده بان حقوق بشر، الجزیره، رادیو فردا، کانون زنان ایرانی، کلمه، خبر آنلاین، اسپوتنیک، قنطره، رادیو بین المللی فرانسه، ارمان شهر/OPEN ASIA، آمازون، آسو.