در دو هفته ای که گذشت، تجربه زنان در سراسر جهان چگونه بود؟ مهم ترین رویدادهای حوزه زنان، از سیاست تا حقوق بشر، از فرهنگ تا جامعه و هنرچه بود؟ هفت روزنامه ی زنان آرمان شهر مهم ترین اخبار را یک جا برایتان گرد آوری کرده است.

نوروز، جشن زندگی/ ازبکستان

نقض حقوق بشر        

سر یک زن در شمال افغانستان بریده شد

بی بی سی، ۱۹ مارس – مقام‌های امنیتی ولایت بدخشان در شمال‌شرق افغانستان می‌گویند افراد مسلح یک زن جوان را در ولسوالی بهارک این ولایت سر بریدند. ثناء‌الله روحانی، سخنگوی فرماندهی پلیس بدخشان، به محفوظ زبیدی خبرنگار بی‌بی‌سی گفت اهالی محل می‌گویند این زن به اتهام “داشتن روابط نامشروع با نامحرمبه قتل رسیده است.

‘طالبان یک زن را در بدخشان سنگسار کردند’

بی بی سی، ۹ مارس – مقام‌های محلی ولایت بدخشان در شمال‌شرق افغانستان می‌گویند گروه طالبان در یک دادگاه صحرایی یک زن را به اتهام زنا سنگسار کرده است. دولت محمد خاور ولسوال وردوج می‌گوید افراد طالبان زن و مرد متهم را به مرکز این ولسوالی به منطقه “چاه کران” آورده و در ملا عام مجازات کردند.

رئیس جوایز اسکار هم متهم به آزارجنسی زنان شد

این بار مردم سکوی اعتراض زنان را شیروانی کردند

فمینیسم روزمره، ۹ مارس –  شهیندخت مولاوردی٬ معاون حقوق شهروندی روحانی٬در حساب توییتر خود پوسترهایی درباره آزار خیابانی منتشر کرده که به گفته او حاصل تلاش تعدادی از فعالان حقوق زنان است. در این پوسترها از مجازات مرتکبان این عمل به استناد ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی خبر داده شده است: مجازات حبس و شلاق.

پلیس اجازه برگزاری تجمع هشت مارس زنان در تهران را نداد

بازداشت چندین نفر در تهران همزمان با روز جهانی زن

متهم کردن بازداشت شدگان روز جهانی زن به «اقدام علیه امنیت ملی»

پیام، ۱۱ مارس – بنا بر گزارش‌ها از ایران شماری از بازداشت‌شدگان تجمع ۱۷ اسفند ماه به مناسبت روز جهانی زن، در تهران، در تماس با بستگان خود گفته‌اند به «اقدام علیه امنیت ملی» متهم شده‌اند.

بازداشت شدگان در تجمع ٨ مارس با قرار کفالت آزاد شدند

صدای مردم، ۱۱ مارس – بازداشت‌شدگان زن تجمع ۸ مارس در برابر وزارت کار٬ با قرار کفالت٬ از زندان قرچک ورامین آزاد شدند. ۲۰ تن از افرادی که در روز جهانی زن مقابل وزارت کار در تهران بازداشت شده بودند، از بازداشت موقت به زندان منتقل شده‌ بودند. زنان بازداست شده به زنان قرچک ورامین و مردان بازداشت شده به زنان فشافویه منتقل شده‌ بودند.

برخی از زندانیان مرد دستگیر شده در روز جهانی زن آزاد شدند

شواهد تازه درباره رفتار بد با مدافعان حقوق بشری زن در زندان شهر ری

عفو بین‌الملل، ۹ مارس ـ این سازمان از وضعیت نگهداری آتنا دائمی و گلرخ ایرایی، فعالان مدنی، در زندان در ایران به شدت انتقاد کرده و خواستار آزادی فوری و بدون قید شرط آنها شده است. آتنا دائمی و گلرخ ایرایی در قرنطینه زندان قرچک در شرایطی نامناسب و غیربهداشتی نگهداری می شوند و دسترسی آنها به بیرون از زندان محدود است. به زندانیانی که در زندان قرچک وارمین نگهداری می شوند غذای کافی داده نمی شود و آب آشامیدنی آنها شور است. بنا به گزارش‌ها،‌ سه محکوم به اعدام همه‌جا،‌ حتی در دستشویی و حمام نیز دائمی و ایرایی را تعقیب می‌کنند. زندانیان هم‌بند نیز از حرف‌زدن و ارتباط برقرارکردن با این دو فعال زن بازداشتی منع شده‌اند.

مدافع محبوب زنان و زاغه نشینان برزیل ترور شد!

اخبار روز، ۱۸ مارس – مریله فرانکو عضو حزب سوسیالیست و آزادی و عضو شورای شهر ریودوژانیرو برزیل بود. وی از منتقدان سرسخت حکومت علیه فقر و محرومیت بود. خود او در یک خانواده محروم ساکن زاغه های ریو متولد و بزرگ شده و به عنوان یکی از افراد محروم ترین قشر جامعه و همچنین به عنوان یک زن انواع تبعیض و نابرابری را تجربه کرده بود. 

دفاع از حقوق بشر

تارنمای اینترنتی فدراسیون درباره‌ی خشونت جنسی و تبعیض علیه زنان

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون به مناسبت روز جهانی زن صفحه‌ای اینترنتی به راه می‌اندازد که ۱۰۱ آمار و اطلاعات تکان دهنده درباره‌ی خشونت جنسی و تبعیض علیه زنان در سراسر جهان را به نمایش می‌گذارد. هدف از این اقدام تاکید بر عمق نابرابری بین مردان و زنان و نیز نشان دادن جنبه‌های پرشماری از این خشونت‌ها است: رابطه‌ها، ازدواج، بهداشت، کار، سیاست، دسترسی به زمین، حضور در رسانه‌ها و موارد پرشمار دیگر. برای نمونه: در آمریکا روزانه سه زن به دست همسران خود به قتل می‌رسند. در سال ۲۰۱۷ تنها در ۱۱ کشور جهان زنان ریاست دولت را به عهده داشتند.

نگرانی عفو بین‌الملل از وضعیت مدافعان حقوق بشر در بند از جمله آتنا دایمی و گلرخ ایرایی

عربستان سعودی کمیته سازمان ملل نگاه این کشور به حقوق زنان را به شدت مورد انتقاد قرار داد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، ۱۳ مارس ـ کمیته رفع تبعیض علیه زنان سازمان ملل توصیه های خود را به عربستان سعودی در روز ۱۲ مارچ منتشر کرد و به برخی از دغدغه های جدی فدراسیون، سازمان عضو آن مرکز حقوق بشر خلیج فارس و القسط درباره وضعیت تاسف‌بار مدافعان حقوق بشر زن توجه نشان داد. این کمیته از عربستان سعودی خواست به سرکوب به مدافعان حقوق بشر زن پایان دهد. کمیته در ۲۷ فوریه وضعیت زنان در عربستان را مورد بررسی قرار داده بود و نمایندگان دولت این کشور شرح گمراه کننده ای درباره حقوق بشر، به ویژه با انکار موارد پرشمار نقض حقوق زنان و تبعیض علیه آنها را ارائه کرده بودند. آخرین نشانه های گشایش در این کشور مثل حق رانندگی زنان که هنوز به اجرا در نیامده، نه‌تنها برای ارائه تصویری تازه از عربستان سعودی در سطح بین المللی، بلکه برای انحراف توجه از مسائل حیاتی تر مثل قیمومت مردان بر زنان یا بمباران غیرنظامیان در یمن به کار رفته است.

حق حضانت فرزند پس از طلاق به زنان سعودی رسید

خبرگزاری ایسنا، ۱۳ مارس – زنان سعودی از این پس می‌توانند بدون نیاز به تشکیل پرونده قضایی پس از جدایی از همسر، حضانت فرزندانشان را در اختیار بگیرند.

ولیعهد عربستان: زنان سعودی می‌توانند پوشش‌شان را انتخاب کنند

یونیسف: کوبا قهرمان حقوق کودکان

مجله هفته، ۱۷ مارس – ماریا کریستینا پِرسِوال، سرپرست منطقه‌ای یونیسف برای آمریکای لاتین و کارائیب گفت الگوی نمونۀ کوبا برای آموزش ابتدایی-«کودک خود را آموزش دهید»- (Educa a Tu Hij) از جانب بسیاری از ملت‌های دیگر اقتباس می‌شود. پرسِوال که در جریان سفر اخیر خود به کوبا سخن می‌گفت، هم‌چنین اهمیت پیشرفت‌های کشور در زمینه بهداشت را برجسته ساخت. کوبا اولین کشوری بود که در سال ۲۰۱۵ در جهت محو انتقال ایدز و ویروس آن از مادر به جنین کار کرد.

تونس تظاهرات زنان برای درخواست برابری در ارث

رادیو بین المللی فرانسه، ۱۱ مارس – پایتخت تونس روز شنبه ۱۰مارس/ ۱۹ اسفند ماه شاهد راهپیمایی اعتراضی بیش از هزار نفر در این شهر بود. راهپیمایان که اکثریت آنان را زنان تشکیل می‌دادند خواستار برابری در ارث میان زن و مرد شدند و شعار “این یک حق است، نه امتیاز” سر دادند. خبرگزاری فرانسه نوشته که تظاهرکنندگان که به سوی ساختمان پارلمان تونس راهپمیایی کردند، همچنین در شعارهای خود اعلام کردند که “تونس یک کشور مدنی است” و آنچه برای مردان حق است، برای زنان نیز هست.

آمریکا کارگران مهاجر مزارع در نیویورک، علیه خشونت جنسی تظاهرات کردند

دموکراسی باز، ۱۵ مارس – کافی است! خشونت بس است! آزار جنسی، آزار جنسی در مزارع بس است! ما احترام می خواهیم، ما کرامت میخواهیم، ما عدالت می خواهیم. ما خیریه نمی خواهیم. اینها شعارهایی است که دلا کروز با بیش از ۲۰۰ زن که در مرکز منهتن، روز یکشنبه جمع شده بودند، سر می دادند. او گفت: اگر شما فردی دارای قدرت هستید و از شرایطی که در آن خشونت جنسی و آزار جنسی وجود دارد، بهره می برید و از قدرت خود برای تغییر شرایط استفاده نمی کنید، پس شما در آن خشونتها، همدست هستید. جولیا د کروز، کارگر مهاجری است که هفته گذشته برای شرکت در تظاهرات علیه خشونت های جنسی در صنایع کشاورزی، به نیویورک سفر کرد.

کانادا زوج افغان محکوم به قتل ناموسی را اخراج می‌کند

بی بی سی، ۱۹ مارس- اجازه اقامت دائم زوج افغان محکوم به قتل ناموسی چهار زن در کانادا لغو شده است. محمد شفیع و همسرش توبا یحیا، در سال ۲۰۱۲ محکوم به قتل سه دختر نوجوان‌شان و همسر اول شفیع شده بودند.

ایران پیام زهرا رهنورد به مناسب روز زن: زمان پایان ظلم‌ها، نابرابری‌ها، سرک کشیدن‌ها به زندگی خصوصی و تبعیض‌ها رسیده است

کانون زنان ایرانی، ۸ مارس – زهرا رهنورد، فعال زنان محصور در زندان اختر در هشتمین سال حصر خود، در پیامی با تبریک روز زن به زنان ایران و جهان، تاکید کرده است که زمان پایان ظلم‌ها و نابرابری‌ها و تبعیض‌ها رسیده است.

قوانین و لوایح 

سرنوشت طرح اعطای تابعیت به کودکان با مادر ایرانی

ایران وایر، ۱۳ مارس – «عزت‌الله یوسفیان‌ملا»، نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی روز شنبه در موافقت با طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، این انتقاد را مطرح کرده است که هم اکنون مساله «خاک» در این خصوص مورد توجه قرار نمی‌گیرد. او هم چنین گفته است این طرح به دنبال اعطای تابعیت «بی‌ضابطه» نیست. اما انگار مخالفان این طرح قدرت بیش‏تری داشته اند که به گفته «پروانه سلحشوری»، نماینده دیگر مجلس، این طرح در کمیسیون مربوطه معطل مانده است.

ما تسلیم نمی شویم: ۲۵ سال مقاومت فمینیست ها علیه جنگ با بدن در لهستان

دموکراسی باز، ۹ مارس- در سال ۱۹۹۳ دولت لهستان زنان را از حق سقط جنین محروم کرد- شروع جنگی علیه بدن زنان که تا امروز ادامه دارد. تا قبل از ۱۹۹۳ ما می توانستیم به حاملگی خود به طور قانونی و در شرایط امن پایان دهیم. اما امروز، لهستان یکی از سختگیرانه ترین قوانین در این زمینه را در اروپا دارد. در تیوری، سقط جنین زمانی که برای مادر خطر افرین باشد، با نتیجه تجاوز یا زنای محارم باشد، قانونی است اما در عمل، دسترسی به خدمات سقط جنین به طور قانونی، غیرممکن است.

حقوق مدنی سیاسی اقتصادی  

ایران مسئله‌ای ورای حقوق زنان: جمهوری اسلامی و حجاب

تریبون زمانه، ۱۸ مارس – در روز هفدهم اسفند بالاخره علی خامنه‌­ای سکوت خود را در برابر جنبش دختران خیابان انقلاب و جنبش زنانی که آهسته آهسته صدای پای آن به گوش می­رسد شکست و آن را مسئله­ی کوچکِ حقیر خطاب کرد. او مطابق تمامی این سال­ها این جنبش را نیز متصل به دشمن دانست و خواصی را که از این مسئله سخن گفته­اند –انشاالله ناخواسته- دنباله رو خط دشمن دانست و از آن بر حذر داشت.

ارزیابی واکنش خامنه‌ای به دختران خیابان انقلاب

علم الهدی: دختران معترض به حجاب، مزدورند

ماجرای هدیه به مریم شریعتمداری، یکی از دختران انقلاب، چه بود؟

در کدام کشور/ کشورهای اسلامی، حجاب اجباری نیست؟

زیمبابوه زنان بیوه، زمین و قدرت

دیده بان حقوق بشر، ۱۹ مارس – زمین یکی از دارایی های بسیار مهم برای افراد و در بسیاری از جوامع در سراسر جهان است. اما در بسیاری از کشورها، قوانین و نرم های اجتماعی، از نظر به ارث بردن، مالکیت و کنترل زمین زنان و دختران را در وضعیت نابرابر و نامساعدی قرار میدهد.

دبورا، زن ۵۸ ساله در زیمبابوه، می گوید که بعد از آن که همسرش مرد، خانواده شوهرش او را اذیت و تهدید کردند. انها خانه و زمینی را که دبورا ۴ دهه در ان کشت و کار کرده بود را می خواستند. دبورا میگوید برادرشوهرش تمام زمین های او را گرفت، حتی حیاط خانه او را برای کشاورزی از او گرفته است. و حالا او می گوید که او نمی تواند روی زمین های او راه برود. دوبورا این مشکل را به کدخدای روستا، گزارش داده اما کدخدا فقط به انها گفته که با هم در صلح زندگی کنند.

روسیه مشاغل ممنوعه برای زنان؛ نه آچار و نه فرمان

دویچه وله، ۱۴ مارس – زنان در روسیه از انجام بیش از ۴۵۰ شغل ممنوع شده‌اند. استخدام در آتش‌نشانی و راندن اتوبوس یا مترو از جمله این مشاغل ممنوعه هستند. به دیدار دو زن رفته‌ایم که به این ممنوعیت اعتنایی نداشته‌اند.

ایران فحاشی مردان بهانه بستن درها به روی زنان؛ واقعا؟!

ایران مهسا قربانی؛ نخستین داور زن ایرانی که بازی مردها را قضاوت کرد

سیاست

واشنگتن پست: «خانم رئیس» جدید سیا شکنجه گر است

مجله هفته، ۱۸ مارس – روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به قلم جان کراکو مامور ضدتروریسم سابق سیا درباره نقش جینا هاسپل نامزد تصدی ریاست سازمان سیا بر رویه های شکنجه در این سازمان نوشت :‌ من مانند همه آمریکایی ها از حملات یازده سپتامبر خشنگین بودم و داوطلب شدم تا برای کمک به عملیات بازداشت سرکردگان القاعده و کشاندن آنها پای میز محاکمه به خارج بروم. من از ژانویه تا مه سال ۲۰۰۲ ریاست عملیات ضد تروریسم در پاکستان را بر عهده داشتم.

ایران شورای نگهبان: در مورد جنسیت کاندیداهای ریاست جمهوری به جمع بندی نرسیده‌ایم

بی بی سی، ۱۷ مارس – همزمان با اعلام معیارهای تشخیص “رجل سیاسی ـ مذهبی” و افراد “مدیر و مدبر” در میان داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، سخنگوی شورای نگهبان گفت این شورا هنوز در مورد مجاز بودن کاندیداتوری زنان به “جمع بندی” نرسیده است.

سوریه «خوک‌های کُرد»، ریشه‌ی حمله به عفرین در جنسیت‌زدگی و نژادپرستی ضد کُردی

بیدارزنی، ۱۳ مارس- از آغاز حمله به عفرین، که تا کنون جان صدها غیرنظامی را گرفته است، چندین ویدئو از این دست در فضای عمومی منتشر شده است. مرتکبان به این جنایات تقریباً همیشه هم‌پیمانان ارتش آزاد سوریه تحت حمایت ترکیه و گاه ‌اعضای ارتش ترکیه بوده‌اند. نژادپرستی و برتری‌جویی اسلامی همیشه آشکار و واضح است درحالی‌که جنسیت‌زدگی زمانی بیش از همیشه آشکار می‌شود که پیکر یک زن مبارز را مثله می‌کنند.

انتخابات در روسیه و ایتالیا، معضل حجاب اسلامی در ترکیه

رادیو بین المللی فرانسه، ۱۸ مارس – در کوریه انترناسیونال مصاحبه‌ای به چاپ رسیده است با خانم “عایشه چاودار” روزنامه نگار و استاد دانشگاه در ترکیه. خان “چاودار” می گوید: از سال ۱۹۹۷ که درترکیه عملاً کودتای اسلامگرایان علیه جامعه لائیک آغازشد، در زمینه حقوق زنان و مسئله حجاب تغییرات عمده ای صورت گرفته است.

تقاضای ۲۰ میلیون غرامت دونالد ترامپ از خانم هنرپیشه پورنو آمریکایی

رادیو بین المللی فرانسه، ۱۸ مارس –  وکیل خصوصی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، استورمی دنیلز، هنرپیشه فیلم‌های پورنوی آمریکایی را به نقض توافق محرمانه‌ای که با دونالد ترامپ امضا کرده بود، متهم کرده و گفت ما حق داریم تا از وی تقاضای غرامت ۲۰ میلیون دلاری کنیم.

مارین لوپن پیشنهاد کرد که نام حزب افراطی تحت رهبری اش به “اجتماع ملی” فرانسه تغییر کند

رادیو بین المللی فرانسه، ۱۲ مارس – در دومین روز کنگره حزب راست‌گرای افراطی “جبهه ملی” فرانسه که از دیروز، شنبه ١۰ مارس در شهر لیل در شمال فرانسه آغاز به کار کرد ، مارین‌لوپن برای سومین بار به سمت ریاست این حزب انتخاب شد. لوپن تنها نامزد تصدی این سمت بود و تمامی اعضای حزب از وی حمایت کردند. در این کنگره سمت رئیس افتخاری که تا کنون به ژان-ماری لوپن اعطا شده بود، حذف شد و به این ترتیب بنبانگذار این حزب و پدر رئیس کنونی این حزب کلاً کنار گذاشته شد.

تمرکز رسانه بر ربایش دختران دانش‌آموز، چشم‌انداز زندگی در نیجریه را مخدوش می‌کند

پل هایی برای زنان، ۱۶ مارس- ار دیگر ربوده شدن دانش‌آموزان دختر نیجریه در سراسر دنیا خبرساز شده است. در هفته اول اسفند، ۱۱۰ دختر از مدرسه دولتی دخترانه علوم و فنون در شهر داپچی، در استان یوبه در شمال شرق نیجریه، ربوده شدند. مبارزانِ یکی از گروه‌های مخالف مسلح، که معمولا به نام بوکو‌حرام شناخته می‌شوند، به این شهر حمله کردند و دخترانی را که نتوانستند فرار کنند با خود بردند.

موگرینی: اروپا به دنبال وضع تحریم‌های جدید علیه ایران نیست

دویچه وله، ۱۹ مارس-  فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه (۱۹ مارس/ ۲۸ اسفند) پیش از نشست شورای امور خارجی این اتحادیه گفت وزرای امور خارجه اروپا در این نشست در مورد تحریم‌های جدید علیه ایران صحبت نخواهند کرد. خانم موگرینی در گفتگو با خبرنگاران در بروکسل اظهار داشت: «ما جلسه کمیسیون مشترک برجام را داشتیم و من وزیران را در جریان نتایج خوبی که [از این نشست] به دست آوردیم، قرار خواهم داد. ما در مورد راه‌های حفظ کامل برجام گفتگو خواهیم کرد.»

افغانستان سوزان رایس: در رابطه به طولانی‌ترین جنگ امریکا حقیقت را باید گفت

روزنامه هشت صبح، ۱۸ مارس – جنگ هفده ساله‌ی افغانستان، طولانی‌ترین جنگ در تاریخ امریکا، در میدان‌های جنگی به پایان نخواهد رسید. این جنگ تنها در میز مذاکره ختم خواهد شد. بنابراین، آنچه را که رییس جمهور غنی ماه گذشته «بدون هیچ‌گونه پیش‌شرطی» برای مذاکره با طالبان اعلام کرد، باید به مثابه‌ی یک ابتکار عالی نگریست، هرچند این ابتکار با موانع گسترده‌ای مواجه است.

ایا نمایندگان ارتجاعی، مذاکرات سازمان ملل در زمینه زنان روستایی را مورد حمله قرار خواهند داد؟

دموکراسی باز، ۱۳ مارس – در کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل، تعهد در رابطه با توانمندسازی زنان روستایی، در معرض خطر است. آیا ایتلاف های جدید و مترقی می توانند مانع پیشروی ارتجاعیون، شوند؟ اخرین بار که مذاکرات کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل (CSW) روی زنان روستایی تمرکز داشت، سال ۲۰۱۲ بود که مذاکرات بین اعضای دولتها در میان مخالفت بعضی نمایندگان دولتی در زمینه حقوق جنسی و سلامت جنسی و باروری زنان روستایی ناتمام ماند.

چرا عساکر امریکایی زنان و اطفال را در ویتنام به قتل می رساندند

اسپوتنیک، ۱۹ مارس – نیم قرن قبل، در تاریخ ۱۶ مارچ سال ۱۹۶۸، عساکر تولی «چارلی» کندک ۱ غند بیستم پیاده اردوی امریکا به قریه سونگمی ویتنام وارد شدند و آن را کاملاً نابود ساختند. به تعداد ۵۰۴ باشنده ملکی کشته شدند. بسیاری آنها را با بی رحمی شکنجه کردند و بر زنان تجاوز جنسی نمودند.

بُلشویسم علیه زنانِ انقلابی

رادیو زمانه، ۱۲ مارس ـ حزبِ بلشویک، پس از بدست گرفتنِ قدرت در ۷ نوامبر ۱۹۱۷، که به انقلابِ اکتبر شهرت یافته است، در واقع توانست بر امپراتوری روسیه غلبه و زندگی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آنرا زیر و رو کند . اما تاریخِ رسمیِ اتحادِ جماهیرِ شورویِ  سوسیالیستی، سعی بر آن داشته است تا ظرفیت های درخشانِ پاره ای از زنانِ انقلابی را نادیده انگارد و به این نقش آفرینان، تهمت و افترا روا دارد.

فرهنگ و جامعه

نگاه خیره‌ تاریخ؛ مجموعه‌ ‘روسپی’ کاوه گلستان

بی بی سی، ۱۳ مارس – برای نخستین بار، موزه‌ تیت مدرن لندن اتاقی را از مجموعه های دائم خود (مجموع آثار خریداری شده توسط تیت) در یکی از گالری هایش به یک هنرمند ایرانی اختصاص داده است. در این گالری که در بخش دائم “هنرمند و جامعه” قرار دارد، ۲۰ عکس از مجموعه‌ “روسپی” کاوه گلستان برای مدت یک سال از آگوست ۲۰۱۷ تا آگوست ۲۰۱۸، با تلاش ولی محلوجی، مدیر عامل بنیاد “باستانشناسی دهه آخر” به نمایش درآمده است.

۳۰ عکس از زنان ایران؛ شکست گفتار غالب و انتخاب زنانه

آنجلینا جولی و زنان نان‌آور در افغانستان

آسو، ۱۵ مارس- در نودمین مراسم جوایز اسکار که چندی پیش برگزار شد جایزه‌ی بهترین انیمیشن بلند به کوکو، از تولیدات شرکت فیلم‌سازی پیکسار، اهدا شد. اما اگر انتخاب بر عهده‌ی افغان‌ها بود این جایزه را به نان‌آور می‌دادند. این فیلم که توسط آنجلینا جولی تهیه شده، داستان دختری یازده ساله به نام پروانه و خانواده‌اش را روایت می‌کند که برای بقا در افغانستان تحت حکومت طالبان تلاش می‌کنند.

زنان هندی که کشاورزی را بدست می گیرند

لوموند دیپلماتیک، مارس- در روستاهای هند، که با خشکسالی و بدهی دست به گریبان‌اند، جائی که هزاران تن دست به خودکشی می‌زنند، زنان در حال احیای کشاورزی همبسته و پایدار هستند.

افغانستان مادر و دختری که در کنار هم موسیقی می‌آموزند

بی بی سی، ۸ مارس – آموزش موسیقی در افغانستان کار دشواری است ولی این دشواری برای زنان چند برابر است. با وجود این، زنان زیادی هستند که محدودیت‌های اجتماعی نتوانسته آنها را از رو آوردن به موسیقی باز دارد. عالیه رجایی در کابل با مادر و دختری صحبت کرده که در کنارهم موسیقی می‌آموزند، مادر آواز می‌خواند و دختر می‌نوازد. این ویدیو را ببینید.

نامه ای از هند زندگی خطرناک تن فروشان ترسیده در هند

کانون زنان ایرانی، ۱۴ مارس- نظام دیوداسی قرن ها قدمت دارد و زنی که یک بار لذت ببرد، یکی از بزرگترین افتخارات خود را بدست آورده است. رانی بای گفت: البته گاهی اوقات هم لذت می بریم،  چه کسی از عشقبازی با مردان جوان و خوش قیافه و متشخص بدش می آید؟  چند لحظه صبر کرد، به آن طرف دریاچه نگاه می کرد و با خودش می خندید،  بعد صورتش گرفته شد، اما بیشتر اوقات وحشتناک است. 

داستان باورنکردنی یک مبارزه؛ زن مسلمانی که قهرمان کیک‌ بوکسینگ جهان شد

بی بی سی، ۱۹ مارس – یک دختر بریتانیایی با اصلیت بنگلادشی موانع ناشی از یک تربیت سفت و سخت مذهبی را کنار می‌زند، از یک ازدواج فاجعه‌بار از پیش تعیین ‌شده خلاص می‌شود، یک بیماری سخت می‌گیرد و بعد از تمام این‌ها، قهرمان کیک بوکسینگ جهان می‌شود؛ این نه یک فیلم‌نامه هالیوودی که داستان زندگی رکسانا بیگم است.

دختر مشت‌زن افغان؛ مبارزه داخل و خارج رینگ

افغانستان گفتگو با مژگان عظیمی، آواز خان: گر تن بدهی دل ندهی کار خراب است

خبرگزاری بانوان افغانستان،  ۲۴ فوریه- شعر فروغ فروخزاد این بار از حنجره‌ی زیبا یک بانوی خوش صدای افغانستانی  که تازه وارد دنیای هنر موسیقی شده است. نام این بانو مژگان عظیمی است که برای آشنایی بیشتر با وی گفت‌وگوی ترتیب داده‌ام که در ادامه می‌خوانید.‌

الهام بخش آثار مشهور پیکاسو چه کسی بود؟

بی بی سی، ۷ مارس – ماری ترز والتر، معشوقه ۱۷ ساله پیکاسو الهام بخش بعضی از آثار مشهور او بود. از جمله “رویا” و عریان در صندلی سیاه” که این نقاش اسپانیایی در سال ۱۹۳۲ خلق کرده بود.

«از اوین با عشق»؛ پلی از زندان تهران تا لاهه

ایران وایر، ۱۵ مارس – از نهم مارس، شهر لاهه هلند برای یک‌ماه میزبان آثار دست‌ساز زنان زندانی در اوین است. اتاقی نزدیک به ۴۰ متر که دورتادورش پر شده است از عروسک‌، تابلو، کیف و یک ضبط‌صوت مقوایی. پرنده‌‌ای که از «جنگ» به «صلح» پر می‌کشد….

گزارش، پژوهش و کتاب

انتشار «پرسمانی ممنوعه» گزارشی در باره حقوق زنان

گزارش‌گران بدون مرز ـ گزارش گران بدون مرز (RSF) به مناسبت روزجهانی زن، گزارشی به نام «حقوق زنان : پرسمانی ممنوعه» را منتشر کرده است. این گزارش عیان‌گر دشواری‌های پیش روی زنان و مردان روزنامه‌نگاری است که در باره حقوق زنان گزارش‌دهی می‌کنند. این گزارش دستاورد چندین ماه پژوهش گزارش‌گران بدون مرز (RSF) است و نشانه شناسی‌ای زمهریری در برابر ما نهاده است: ۱۱ روزنامه‌نگار کشته شده اند، ۱۲ تن زندانی و دست کم به ۲۵ تن قربانی تهاجم و حمله شده‌اند. دست کم ۴۰ تن در شبکه‌های اجتماعی مورد تهدید قرار گرفته یا همچنان می‌گیرند.

ایران گزارش یک بازداشت: کف‌خواب‌ها

بیدارزنی، ۱۷ مارس- زنان زندانی به زندان قرچک ورامین می‌گفتند آخر دنیا. ته ته خط. می‌گفتند وقتی بیایی این ور دیوار دیگر صدایت به جایی نمی‌رسد. زنان بلاتکلیف که بسیاری‌شان حکم نداشتند. زنانی که به دلیل مبالغ ناچیز در زندان بودند. دختران جوانی که به دلیل حمل مواد مخدر بازداشت‌شده بودند. زنانی که جرمشان قتل بود؛ غالباً قتل همسرانشان. راست می‌گفتند زندان قرچک ته خط بود.

روایت هایی از درون زندان قرچک ورامین: اینجا با ترس و لرز زندگی می کنیم

معرفی کتاب زنان در جهان و ایران

کانون زنان ایرانی، ۱۴ مارس- وقتی از حقوق زنان حرف میزنیم دقیقا از چه چیزی حرف میزنیم. این سوال همواره یکی از دغدغه های اساسی فعالان حقوق زنان در جهت تبدیل این مساله به صورت مطالبه ای عمومی بوده است. عینیت بخشی و ترسیم وضعیتی واقعی از زنان در جوامعی که با وجود نابرابریها و ظلم های بسیار، تلاش در راستای احقاق حقوق آنها حتی جزو مطالبات دست چندم نیز قرار ندارد، از مهمترین اهداف این کتاب قلمداد می شود، علاوه بر این ، کتاب “زنان در جهان و ایران” با بیان همه جانبه ی مولفه های متعدد موثر در وضعیت زنان دریچه ی جدیدی در این زمینه به روی مخاطبان می گشاید.

معرفی کتاب نامه‌های تاریخی هانا آرنت و گرشوم شولِم

آسو، ۱۳ مارس- هم آرنت و هم شولم در نهایت، با فروپاشی جامعه‌ی یهودیان آلمان، از آن کشور گریختند تا زندگی تازه‌ای را در فراسوی مرزهای آلمان آغاز کنند: شولم در سال ۱۹۲۳ به فلسطین مهاجرت کرد و آرنت در سال ۱۹۳۳ از چنگ هیتلر به فرانسه گریخت، و بعدها در سال ۱۹۴۰ دوباره مجبور شد از آن‌جا نیز به آمریکا بگریزد. یهودی بودن به طرز اجتناب‌ناپذیری عمده‌ترین وجه زندگی‌ آرنت و شولم بود، و این دو بیشترِ عمر حرفه‌ای‌شان را در کشمکش با مفهوم تاریخی و سیاسیِ «یهودیت» صرف کردند.

فیگارو: نخستین جوانه های مخاطرات ناشی از “فمینیسم نوین” هویدا شده است

رادیو بین المللی فرانسه، ۸ مارس – به نوشته فیگارو، روزنامه راستگرای فرانسه، افشای خشونت ها و آزار جنسی علیه زنان به ناگهان در جهان سربرداشتند. این خشونت ها که تا به حال زیر پرده ای از سکوت پنهان شده بود، هم اکنون شبکه های اجتماعی را به انحصار خود درآورده و به یکی از دلمشغولی های دوره پنج ساله ریاست جمهوری امانوئل مکرون تبدیل شده است.

سازمان‌دهی فمینیستی و اعتصاب زنان: مصاحبه با سینزیا آروزا

بیدارزنی، ۱۲ مارس- امروزه زمانی که پای جنبش‌های پویا و فمینیستی در سراسر جهان به میان می‌آید گرایش بین‌المللی به چه سمتی است؟ یکی از مهم‌ترین اقدامات مبارزات چپ معاصر پیرامون فراخوان برای اعتصاب جهانی زنان در ۸ مارس امسال (سال ۲۰۱۷) بود که شما در آن شرکت داشتید. آیا امکان آن هست که ما با جنبش جدید فمینیستی مواجه باشیم؟

آ‌یا لغو حجاب اجباری به زنان طبقه کارگر مربوط است؟ حجاب اجباری و زنان کارگر

اخبار روز، ۱۷ مارس – چطور می‏‌شود زنان طبقه‏‌ی کارگر به پیشاهنگ مبارزه برای احقاق حقوق زنان (اعم از آنچه خاص و ویژه‏‌ی این زنان است تا آنچه مربوط به زنان کلیه‌‏ی طبقات) تبدیل شوند؟ به‌عبارت دیگر کمونیست‌‏ها برای فعال‏‌سازی این استعداد بالقوه در زنان کارگر می‏‌بایست چه کنند؟

نگاهی به تاریخچه جنبش زنان ایران؛ از کنج اندرونی تا صندلی وزارت

دویچه وله، ۸ مارس – جنبش زنان ایران عمری دست‌کم صدساله دارد و به عنوان جنبشی درون‌زا دستاوردهایی داشته است که به نظر بازگشت‌ناپذیر می‌رسد. زمانی زنان در انزوا می‌زیستند، اما سخت‌کوشی‌ها و مبارزات‌شان آنان را به بالاترین مقام‌های کشور رساند.

سال‌شمار جنبش زنان ایران در دوره‌ی مشروطه

راه طولانی مبارزات زنان آلمان در راه کسب آزادی و برابری حقوق

آرمان‌شهر
کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان

 آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: بی بی سی، پل هایی برای زنان، اخبار روز، بیدارزنی، فمینیسم روزمره، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، روزنامه هشت صبح، رادیو زمانه، عفو بین الملل، رادیو زمانه، ایران وایر، دویچه وله، خبرگزاری ایسنا، دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، کانون زنان ایرانی، اسپوتنیک، رادیو بین المللی فرانسه، آسو، دموکراسی باز، تریبون زمانه، لوموند دیپلماتیک، مدرن کلاسیک، خبرگزاری بانوان افغانستان و گزارشگران بدون مرز.