گزارش های سینمایی ویڑه ی آرمان شهر/چهل گیس
شهلا  رستمی

کن ۲۰۱۸ – ۱

همه می دانند” ساخته اصغر فرهادی”

زنگ فستیوالی که یکی از معتبرترین میعاد جهانی سینما به شمار می أید، در ساعت ۷ شب  روز  ۸ مه، با فیلم “همه می دانند”، آخرین ساخته اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی، زده می شود .

این نخستین باریست که فستیوال کن کار خود را با فیلمی از یک کارگردان ایرانی  آغاز می کند که در عین حال با فیلم های دیگر بخش اصلی برای ربودن نخل طلا در رقابت خواهد بود.

زبان این فیلم،  که دومین فیلم این کارگردان به زبان خارجی است، اسپانیولی است . فیلم دیگر، “گذشته”، که به زبان فرانسه بود، در سال ۲۰۱۳ در همین فستیوال به نمایش در آمد و هنرپیشه آن، “برنیس بژو”، جایزه بهترین بازیگر زن را برای نقش آفرینی در آن ربود.

گفتنی است که تنها در سال ۲۰۰۴، برای نخستین بار وبرخلاف همیشه یک فیلم اسپانیولی زبان ،  فیلم “بد آموزی” ساخته پدرو المودوار، کارگردان اسپانیولی برای گشایش فستیوال به نمایش در آمده بود.

در هشتمین فیلم خود، اصغر فرهادی ماجراهای  زنی به نام “لورا” (پنه لوپه کروز) را دنبال می کند که همراه با شوهرش (خاویر باردم، که در زندگی واقعی نیز همسر اوست)  و فرزندانش در بوئنس آیرس  زندگی می کنند. “لورا”  برای شرکت در یک جشن خانوادگی همراه با فرزندانش به سفری به  زادگاهش در اسپانیا دست می زند. در این سفر است که با رخدادی پیش بینی نشده روبرو می شود.  فاش شدن اسرار خانوادگی،  بار  سنت ها و گزینه های دشواری که بر سر راه شخصیت ها می گذارد، بار دیگر و بنا بر سبک همیشگی اصغر فرهادی،  بستر داستان فیلم را می سازند.

در این فیلم، افزون بر “پنه لوپه” کروز”و  “خاویر باردم”، سوپر استار آرژانتینی، “ریکاردو دارین” نقش افرینی می کند.

ناگفته نماند که اصغر فرهادی، طی ده سال گذشته، نه تنها به دلیل برگزیدن سناریو های ویژه، بلکه توانائی در پرورش شخصیت ها، کارگردانی بسیار خوب و میزآنسن دقیق،  تبدیل به یکی از چهره های مهم سینمای ایران و جهان شده است.

جوایز مهم فستیوال های بین المللی و از جمله خرس طلای برلن، سپس جایزه اسکار و “سزار” فرانسوی  برای فیلم جدائی نادر از سیمین، جایزه بهترین بازیگر زن برای فیلم “گذشته” در کن  و جایزه بهترین سناریو و بهترین بازیگر مرد(شهاب حسینی) برای  فیلم”فروشنده” در فستیوال کن ۲۰۱۶ و باز هم ربودن جایزه اسکار برای همین فیلم، از اصغر فرهادی، کارگردان بسیار مطرح این سال ها را ساخته است.

در پی نمایش این فیلم در شب گشایش فستیوال، که مراسم آن از شبکه تلویزیونی کانال + بدون آبونمان پخش خواهد شد،  “همه می دانند” در روز ۹ مه در سینماها به نمایش در خواهد آمد.

فستیوال سینمائی کن از روز ۸تا ۱۹ مه در این شهر زیبای ساحلی دریای مدیترانه ادامه خواهد داشت.