آرمان‌شهر | چهل‌گیس

ویژه فستیوال کن
شهلا رستمی

“کیت بلانشت”، هنرپیشه استرالیایی و رئیس هیات داوران فستیوال کن امسال و “مارتین اسکورسیزه”، کارگردان بنام آمریکائی که قرار است “کالسکه طلائی” بخش “پانزده کارگردانان” را در یافت کند، آغاز کار ۷۱ مین فستیوال کن را اعلام کردند.

گفتنی است که بخش “پانزده کارگردان”، که پس از ماه مه ۱۹۶۸ با هدف شناساندن استعدادهای تازه به وجود آمد و بنیانگذاران آن سینماگرانی بودند که میخواستند از یکی از همکاران خود تقدیر به عمل آورند، امسال پنجاهمین سالگرد خود را جشن می گیرد. این بخش در روز ۹ مه، برنامه خود رابا اهدای جایزه “کالسکه زرین”به  “مارتین اسکورسیزه” آغاز می کند.

“کالسکه طلائی”، جایزه ای که از چند سال پیش برای دلیری و نو آوری به کارگردانان داده می شود، در سال ۲۰۱۱، به جعفر پناهی تعلق گرفت. او آن سال نیز به دلیل زندانی بودن نتوانست در فستیوال کن حضور یابد.

یکی دیگر از برندگان این کالسکه”جین کمپیون”، کارگردان استرالیایی است که تا امروز تنها زن برنده نخل طلای فستیوال کن است.

همانگونه که پیش تر اعلام شده بود، فیلم “همه می دانند” ساخته اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی در اسپانیا و با بازی زوج بسیار بنام سینمائی این کشور “پنه لوپه کروز” و “خاویر باردم” در مراسم گشایش به نمایش درآمد. گفتنی است که این فیلم در بخش مسابقه ای قرار دارد و تاکنون هیچ یک از فیلم های این بخش در مراسم گشایش نشان داده نشده بود.

پدیده مهم دیگر حضور یک کارگردان ایرانی بر روی فرش فرمز در کنار هنرپیشگانی است که بسیار مورد توجه هستند و نامشان جمعیت بزرگی را به سینما ها می کشاند.

کارگردانی که دست در دست هنرپیشه رن فیلمش در برابر دوربین عکاسان ایستاد در حالی که عباس کیا رستمی، پس از ربودن نخل طلا در سال ۱۹۹۷  و بوسیدن وی توسط “کاترین دونوو”، هنرپیشه فرانسوی پس از اهدای جایزه، هنگام بازگشت به  ایران توسط گروهی از حزب الهی ها در فردوگاه مورد تهدید جدی قرار گرفت…

به هر رو، اصغر فرهادی با جعفر پناهی که او نیز با فیلم “سه رخ” در این بخش حضور دارد، در رقابت خواهد بود.

ایرانیان دیگر هم  در فستیوال امسال به چشم می خورند.  از جمله گلشیفته فراهانی است که نقش فرمانده گردانی از پیشمرگ‌های ایزدی را در فیلم «دختران خورشید»، ساخته “اوا هوسون”، کارگردان فرانسوی، ایفا می کند که در بخش مسابقه ای حضور دارد.

در بخش «نوعی نگاه» فیلم «مرز» از کارگردان ایرانی- دانمارکی، علی عباسی، گنجانده شده و در بخش فیلم های کوتاه نام  سعید جعفریان و آرین وزیردفتری دیده می شود که برای ربودن نخل طلای فیلم های کوتاه با یکدیگر رقابت می کنند.

رامین بحرانی،  کارگردانی که از چندی پیش دیگر خود را ایرانی تبار معرفی نمی کند، با فیلم تلویزیونی «فارنهایت ۴۵۱»  در بخش رسمی خارج از مسابقه فستیوال کن شرکت دارد.

شایسته گفتن است که مراسم گشایش فستیوال کن در آغاز  همراه بود با نمایش بخش کوتاهی از فیلم “پییروی دیوانه”، ساخته “ژان-لوک گدار”(۱۹۶۵) با شرکت “آنا کارینا”و ”  ژان پل بلموندو” که تصویر آفیش امسال کن را هم تشکیل می دهد..  “گدار” هم که پنجاه سال پیش، به هنگام انقلاب دانشجویی ماه مه در این کشور (که امسال به این مناسبت بسیار به یاد بود بود آن پرداخته شد) ، همراه با یاران دیگرش از برگزاری فستیوال کن جلوگیری کردند، خود در بخش مسابقه ای امسال شرکت دارد اما ظاهرا او نیز به مناسبت نمایش فیلمش در فستیوال حضور نخواهد داشت. گفتیم او نیز چرا که جعفر پناهی، از ایران به دلیل ممنوعیت سفر و  کیریل سربره نیکف روسی ، به دلیل حبس خانگی فیلمشان را همراهی نخواهند کرد.  البته “گدار” خود خواسته به فستیوال نمی آید و شاید هم آمد…

پس از بریده ای از فیلم “گدار، صحنه هائی از فیلم های بخش اصلی به نمایش در آمدند و مراسم به تندی پایان یافت.

فستیوال که  اکنون کاملأ وارد کار خود شده امسال با تغییری برای نمایش فیلم برای خبرنگاران روبروست. بدین معنا که در گذشته همواره خبرنگاران فیلم ها را پیش از هیات داوران و مراسم رسمی نمایششان می دیدند، اما امسال به منظور جلوگیری از انتشار نقد نامناسب، آنها ناچارند در نمایش صبحگاهی فردای روز نمایش رسمی فیلم ها را ببینند.  به همین دلیل است که نقد های فیلم اصفر فرهادی به تدریج انتشار می یابد.