آرمان‌شهر | چهل‌گیس|ویژه سینما

شهلا رستمی

In this file photo taken on June 19, 2010 Swiss film director Jean-Luc Godard attends a debate when presenting his last movie ‘Film socialiste’ (Socialist movie) at the Cinema des cineastes in Paris. Godard movie “The Image Book” will be presented during the 71st Cannes Film Festival (May 8 to May 19, 2018). / AFP PHOTO / Miguel MEDINA

این سینماگر و شماری دیگر از حرفه ای های سینمای فرانسه با امضای توماری ” فصل فرانسه-اسرائیل” انستیتو فرانسه را تحریم کرده آن را تلاشی در راستای جلا دادن تصویر اسرائیل دانستند.

“ژان-لوک گدار” ، یکی از سردمداران موج نو در سینما، که فیلمش در بخش مسابقه ای فستیوال کن گنجانده شده، همراه با ۸۰ تن دیگر در روز ۴ مه این تومار را برای جلوگیری از سوء استفاده از فرهنگ توسط اسرائیل، ان هم به هنگامی که هر روز این کشور سیاست های سخت گیرانه بیشتری در پیوند با فسلطینیان به کار می بندد، امضا کردند.

“ژان-لوک گدار”، که خود را مارکسیست می خواند ، بارها با اتهام یهودی ستیزی برخورد و مبارزه کرده است.

“فصل فرانسه- اسرائیل” قرار است در ماه ژوئن در فرانسه گشایش یابد. برگزار کنندگان این رخداد از یک سو انستیتو فرانسه، وزارت امور خارجه و فرهنگ این کشور و از سوی دیگر دفتر نخست وزیری اسرائیل، وزارت خانه های امور خارجه، فرهنگ، اقتصاد، علوم ، امور استراتژیک، امور بیت المقدس، اتاق بازرگانی فرانسه-اسرائیل و سفارت این گشور در فرانسه هستند.

این “فصل” بسیار رسمی، شماری رخداد در زمینه های فرهنگی ، از جمله نمایشگاه، نمایش تآتر، خواندن متن های ادبی، عکس، رقص، نقاشی و .. را در بر می گیرد.

 رئیس جمهوری اسرائیل، “ریوون ریولین” می گوید : ” نهادهای فرهنگی ویترینی هستند که در آن اسرائیل از خود تصویر یک دمکراسی لیبرال و منتقد را می دهد”.

مخالفان این رخداد اسرائیل را “استارت آپ نیشن” امنیتی یا ” ملتی با شرکت های نوی” امنیتی می خوانند و می گویند نمی خواهند در این ویترین حضور داشته باشند و از همه می خواهند به هیچ گونه در آن شرکت نکنند.

“دفتر ملی هشداری در برابر یهودی ستیزی” این امضا کنندگان را متهم به تبعیض در برابر یک کشور دمکراتیک چون اسرائیل نمود و گفت که آنها در برابر فرهنگ یهودی ستیز فلسطینیان که از ورای نمایش تآتر، سینما، موسیقی که در مدارس کرانه غربی رود اردن وغزه به منظور ایجاد نفرت پخش می شود، نابینا و ناشنوا هستند.

افزون بر “گدار”، کارگردان “تنگی نفس”، “ایال سیوان”، کارگردان زاده اسرائیل نیز در میان امضا کنندگان دیده می شود که در سال ۲۰۰۱ ، در برابر موج یورش های یهودی ستیز در فرانسه گفته بود : ” ماموران آژانس بهودی حربه خوبی برای افزودن به شمار یهودیان خواستار مهاجرت به اسرائیل دارند و آن آتش زدن کنیسا هاست “. او همچنین افزوده بود که : ” یهودیان فرانسه چوب اوضاع استعماری و کشنده ای را می خورند که از بیش از ۵۰ سال پیش در اسرائیل و فلسطین بر قرار است.”

“الن فینکل کرات”، فلسفه دان فرانسوی، در آن زمان “سیوان” را یک “یهودی یهود ستیز” خوانده بود. این کارگردان از وی به اتهام افترا شکایت کرد اما دادگاه شکایتش را رد نمود.

“سیوان”، بار دیگر درسال ۲۰۱۳ گفت :”صهیونیسم فرانسه را اداره می کند”.

شایسته یاد آوری است که “گدار” در سال ۱۹۷۰ بر روی فیلمی به نام “تا پیروزی” کار می کرد که “مبارزه فلسطینیان برای استقلال” را نشان می داد. این فیلم که بخشی از بودجه اش توسط اتحادیه عرب تآمین شده بود، نتوانست به سرانجام برسد. در این فیلم تصاویر “گلدا مییر”، نخست وزیر اسرائیل” در انعکاس با تصاویر هیتلر قرار داده شده بود.

“ریچارد برودی” هم در یک بیوگرافی “گدار” در سال ۲۰۰۸، نوشت که ” این سینماگر با وابستگی شدید خود به تاریخ زنده معاصر، شماری عقیده ثابت را در مورد یهودیان و آمریکا جا انداخته است.”