REUTERS/Jean-Paul Pelissier

آرمان‌شهر | چهل‌گیس|ویژه فستیوال کن

شهلا رستمی

در پی ماجراهای پیش آمده در سال گذشته و شکل گرفتن جنبش “می تو” (من هم همچنین) برای فاش ساختن فشارهای جنسی بر زنان، جنبش تازه  ۵۰۵۰ در ۲۰۲۰ برنامه ای را برای فستیوال کن طرح ریخت تا نگاهها را به سوی اجحافی جلب کند که در محیط سینما به زنان می شود.

در این حرکت ۸۲ زن بر بالای پله های کاخ فستیوال ایستادند و هدف خود را از شرکت در این گرد هم آئی از زبان  “کیت بلانشت”، رئیس هیات داوران امسال بیان کردند. طبیعتأ ، آنیس واردا، کارگردان فرانسوی، که متن فرانسه این مطلب را می خواند،  “ماریون کوتیار”، هنرپیشه و شماری دیگری از زنان کارگردان و دست اندر کار در دنیای سینما هم در این جمع دیده می شدند.

حال چرا ۸۲ زن ؟  برای این که این شمار یاد آور شمار زنان کارگردانی می شود که از سال ۱۹۴۲ تا کنون از پله های کاخ فستیوال بالا رفته اند. در حالی که شمار همکاران مرد آنان ۱۸۶۶ تن بوده است.

“کیت بلانشت” در سخنان خود گفت : “زنان  جهان اقلیت نیستند اما صنعت سینما سخنی دیگر می گوید.. به عنوان زن، ما همه مبارزات شخصی خود را داریم اما امروز در اینجا در کنار هم ایستاده ایم تا اراده خویش و خواستمان برای پیشرفت در این زمینه را نشان دهیم.  ما نویسنده، تهیه کننده، کارگردان، هنرپیشه، فیلمبردار، مونتور، پخش کننده، نماینده فروش و دیگر کسانی هستیم که در دنیای سینما فعالیت می کنیم.

“آنیس واردا” هم در سخنان خود گفت “پله های صنعت ما باید دراختیار همه باشد. پس بالابرویم !”

برگزار کنندگان کن همواره به دلیل برگزیدن شماری اندک از  زن کارگردان مورد انتقاد قرار گرفته اند و امسال نیز در میان ۲۱ فیلم بخش مسابقه ای تنها سه زن دیده می شوند.  تا امروز هم تنها یک زن “جین کمپیون” نخل طلای این فستیوال را برای فیلم “درس پیانو”، در سال ۱۹۹۳،  ربوده است.

“تتیری فرمو”، مدیر فستیوال،  در پاسخ به این انتقاد می گوید که امسال در کن، در مجموع زنان ۲۵% کارگردانان را تشکیل می دهند در حالی که حضور آنان در سینمای جهان ۳% است.

جنبش یاد شده که هدفش کسب برابری جنسی بیشتر در فستیوال کن است این برنامه خود را برای شب نمایش رسمی فیلم “دختران خورشید”، ساخته “اوا هوسون” پیش بینی کرده بود که فیلمش درباره دختران مبارز کرد علیه داعش است. خود او نیز سنت شکنی کرده، با فرزندی که در بغل داشت از پله ها بالا رفت. گفتنی است که گلشیفته فراهانی  وبهی جنتی عطائی در این فیلم بازی می کنند.

به هر رو میز گردی روز دوشنبه، ۱۴ مه،  باشرکت “تییری فرمو” و دو رئیس بخش های “هفته منتقدین” و ” پانزده کارگردانان” و همچنین وزیر فرهنگ فرانسه و “فردریک برودن”، رئیس “مرکز ملی سینما”، به ابتکار رادیوی “فرانس کولتور”، برگزار می شود که در آن فمینیست ها و هواداران برابری از جنبش های گوناگون، از جمله “تامیز آپ” انگلستان و آمریکا، “دیسنسو کمون” ایتالیا، “ایما”ی اسپانیا  و “موج زنان”  یونان شرکت می کنند.

به هر حال می توان گفت  که شبح “هاروی وینشتین”، تهیه کننده بسیار پر نفوذ آمریکائی، که پس از فاش سازیهای هنرپیشگان بنام، از تخت پادشاهی اش پائین افتاد، بر فراز  ۷۱ امین فستیوال کن در گردش است.