گزارش‌های سینمایی آرمان‌شهر | چهل‌گیس

شهلا رستمی

فستیوال بین‌المللی فیلم‌های انیمیشن شهر “انسی” در فرانسه، که یکی از مهمترین ویترین‌های این سینما در جهان به شمار می‌آید،در روز ۱۱ ژوئن درهای خود را گشودو  در روز ۱۶ ژوئن با دادن دو جایزه (هیات داوران و مردمی) به فیلم “پروانه یا دوران کودکی در افغانستان”  به کار خود پایان داد.  فیلم فرانسوی “فونان” ، ساخته “دنی دو”،  جایزه کریستال را از آن خود کرد.

“پروانه”، ساخته “نورا تومی”، انیماتور ایرلندی، که در روز ۲۷ ژوئن روی پرده سینما ها خواهد آمد، داستان  زندگی یک دختر بچه افغان را دردوران طالبان به تصویر می کشد که پدرش زندانی شده و او برای کمک به خانواده اش خود را به لباس پسران در می آورد. صدای گلشیفته فراهانی، هنرپیشه ایرانی هم در ورژن فرانسه فیلم به کار گرفته شده است . او در ویدئوی که توسط  دو انجمن درست شده، می گوید با به اشتراک گذاشتن تیزر فیلم بر روی اینترنت، می توان هر بار فرستادن یک کتابچه به یک دانش آموز در افغانستان را تضمین کرد.

این فیلم نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم انیمیشن شده است.

https://www.facebook.com/LEPACTE/videos/1712959762137225/

فیلم “فونان” هم به ماجراهای زنی می پردازد که در جستجوی کودک ۴ ساله اش است که خمرهای سرخ کامبوج  در سال ۱۹۷۵ از او  گرفته اند. این فیلم در ماه مارس سال ۲۰۱۹ به روی پرده سینما ها خواهد آمد.

فیلم های این فستیوال که از ۸۷ کشور جهان می آمدتد، در یازده سالن سینما و ۴ اکران خیابانی در این شهر نمایش داده شدند.

٩ فیلم بلند انیمیشن  در بخش مسابقه‌ای این فستیوال شرکت داشتند.

دانشجویان سال دوم مدرسه “گوبلن”، امسال نیز چون سالهای پیش تیزر هائی را ساختند که پیش از آغاز نمایش فیلم در هر سانس به نمایش در می آمدند. آنها امسال برزیل و انرژی فرهنگی این کشور را برگزیده بودند. از این رو مدرسه “ملیس” شهر “سائو پائلو” هم به آنها پیوسته و انیمیشن های خود را ارائه داشت.  دانشجویان رشته  “موسیقی برای تصویر” کنسرواتوار “پل دوکاس” پاریس هم این انیمیشن ها را موسیقی گذاری کرده بودند.

امسال فستیوال جایزه “کریستال” افتخاری خود را به “براد برد”، برنده جوایز اسکار، داد. او سازنده فیلم های “غول آهنی” (۱۹۹۹)،برنده بافتای سال ۲۰۰۰،  “فنا ناپذیر ها” (۲۰۰۴)، برنده جایزه اسکار  بهترین فیلم انیمیشن و بهترین مونتاژ و “راتاتوی” ، برنده جایزه اسکار سال  ۲۰۰۷است.

“براد برد”، به این مناسبت، پیش نمایش آخرین فیلمش “فنا ناپذیر های ۲” را به فستیوال تقدیم کرد. گفتنی است که  نخستین”فناناپذیرها”، ۵٫۴ میلیون تماشاگر  در سال ۲۰۰۴ داشت.

این فستیوال همچنین به همه دست‌اندرکاران سینمای انیمیشن امکان می‌دهد طی این روزها با یکدیگر و تولیدات ناب جهان آشنا شوند و کارهای متعددی را در بازار مهم آن بیابند.

این بازار که درسال ۲۰۱۵، سی‌امین سالگرد موجودیت خود را جشن گرفت در بیش از ۴۰۰۰ متر مربع مساحت جای می گیرد و امسال ۶۶۰ شرکت بین المللی در غرفه‌هایش حضور یافتند.

در سال ۲۰۱۵، این بازار جایزه ای را برای بزرگداشت کسانی به وجود آورد که به تحول سینمای انیمیشن، چه از راه ساختن، سرمایه گذاری و یا تعمق در فیلم های انیمیشن، کمک کرده بودند.

امسال برای نخستین بار این جایزه به انجمن “زنان در دنیای انیمیشن” داده شد.

البته فستیوال پیش تر نیز به زنان توجه کرده بود. از جمله این که در سال  ۲۰۱۶ همه اعضای هیات داوران آن زن بودند،  ویدئوی معرفی فستیوال آن سال هم ساخته یک زن بود. برنامه هائی نیز برای فیلم های انیمیشن زنان در نظر گرفته شده بود.

درسال ۲۰۱۶، “میفا” (بازار بین المللی فیلم های انیمیشن)، بار دیگر یک زن را برای تهیه آفیش فستیوال برگزید و ۷ تن از ۱۲ عضو هیات داوران زن بودند. در سال ۲۰۱۷، “میفا” ، نخستین “گردهم آئی زنان انیمیشن ساز” و یا در واقع “زنان در انیمیشن و زنان انیمیشن ساز” را سازمان دهی نمود.

حال جایزه ای که به انجمن “زنان در دنیای انیمیشن” داده می شود، به معنای  ارزش نهادن به همه سازمان هائی است که در راه دادن جایی مناسب به زنان در زمینه های حود کوشش می کنند.  با این کار، فستیوال “انسی” تلاش دارد در دل سازمان ها برای رعایت برابری زن و مرد آگاهی به وجود آورد.

هر شب نیز یک فیلم، بر روی اکران بزرگ به رایگان برای همه نشان داده شد. شماری نمایشگاه از جمله  پیرامون “سینمای انیمیشن و ترفند های ساخت آن” برگزار گردید.

فستیوال “آنسی” امسال ۳۰۷۰ فیلم انیمیشن بلند، کوتاه، تلویزیونی و سفارشی از سراسر جهان دریافت کرد که بیش از  ۲۰۰ تای آنها را برای شرکت در بخش‌های مختلف این فستیوال برگزیده شد.

میهمان امسال فستیوال بین المللی فیلم های انیمیشن شهر “انسی” کشور برزیل بود که فیلم های انیمیشن اش از کیفیت بالائی برخوردار است. این کشور در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ جایزه ” کریستال” فستیوال را با فیلم های “ریو ۲۰۹۶ : داستانی از عشق و سرکشی” و “پسر و دنیا” ربوده بود. برزیل همچنین با فیلم “گیلدا”، جایزه  “ژان لوم زیبرا” (ویژه نخستین فیلم) و جایزه فیپرشی را در سال ۲۰۱۵ به دست آورده بود.

موسیقی  و جایگاهش در فیلم های انیمیشن امسال جای ویژه ای داشت چرا که پس از رسیدن صدا به سینما، شماری از کارگردانان از جمله “اسکار فیشینگر” از آن استفاده بسیاری  کردند (راپسودی مجار) . پس از آن آهنگسازان بزرگ  چون “برونو کوله”، “هانس زیمر”، “آرتور هنه گر” و “الکساندر دس پلا”  موسیقی خود را در خدمت انیمیشن هم گذاشتند. از این رو فستیوال امسال این شاهکارهای موسیقی انیمیشن را در برنامه های گوناگون جای داده بود.

جشنواره فیلم انیمیشن انسی یکی از چهار جشنواره بین المللی فیلم انیمیشن  است که توسط انجمن بین المللی فیلم انیمیشن (آسیفا)  حمایت می شود.