در دو هفته ای که گذشت، تجربه زنان در سراسر جهان چگونه بود؟ مهم ترین رویدادهای حوزه زنان، از سیاست تا حقوق بشر، از فرهنگ تا جامعه و هنرچه بود؟ هفت روزنامه ی زنان آرمان شهر مهم ترین اخبار را یک جا برایتان گرد آوری کرده است.

ایراناسپانیا: یک هیچ به نفع زنان

نقض حقوق بشر        

ایران نسرین ستوده، وکیل حقوق بشری سرشناس بازداشت شد

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، ۱۳ ژوئن ـ برنامهی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر ـ مشارکت فدراسیون و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه ـ اعلام کرد: دولتمردان ایران باید فوری وکیل حقوق بشری خانم نسرین ستوده را آزاد کنند و به کلیه اقدام های آزاردهنده علیه او پایان دهند. نیروهای امنیتی امروز خانم نسرین ستوده، وکیل حقوق بشری برجسته و برندهی جایزهی ساخاروف پارلمان اروپا در سال ۲۰۱۲ را در تهران دستگیر و به زندان اوین منتقل کردند. خانم ستوده در روز ۵ جون ۲۰۱۸ (۱۵ خرداد) در صفحهی فیس بوک خود مطلبی منتشر کرد که در آن از اعتراض خود و دخترش به مالک یک نمایشگاه ماشین فروشی به خاطر پخش نوحه از بلندگو در خیابان خبر داد. او گفت که آنها از مالک ماشین فروشی خواستهاند تا صدای بلندگو را قطع و حقوق شهروندان را رعایت کند، اما مالک ماشین فروشی تهدید کرده که پلیس را خبر میکند. نسرین ستوده برای اجرای حکم پنج سال زندان بازداشت شده است، رضا خندان، همسر نسرین ستوده بازداشت شد

جزئیات فاجعه تجاوز به ۴۱ دختر در شهرستان ایرانشهر

رادیو بین المللی فرانسه، ۱۷ ژوئنخبر تکاندهنده تجاوز به ۴۱ دختر در شهرستانایرانشهر، ابعاد گسترده آسیبهای اجتماعی در شهرهای دورافتاده و محروم ایران را بار دیگر در معرض افکارعمومی مردم گذاشت. مولوی طیب، امام جمعه اهل تسنن شهرستان ایرانشهر روز گذشته (شنبه ۲۶ خرداد/ ۱۶ ژوئن)، در خطبههای نماز عید از تجاوز به ۴۱ دختر در این شهرستان خبر داد. پس از افشای این موضوع، خبر بهصورت گسترده در شبکههای اجتماعی منتشر شد و بازخوردهای فراوانی از سوی کاربران داشته است. پس از انتشار این خبر، فرماندار ایرانشهر از دستگیری یک نفر از عاملان و پیگیری این ماجرا خبر داد. به گفته امام جمعه ایرانشهر،  فرد دستگیر شده سرمایهدار و غنی است. او گفته که متأسفانه عدهای زور دارند و عدهای هم زر و پول دارند و گاهی همراه شدن این دو گروه با هم سبب رخ دادن اتفاقاتی مانند فاجعه تجاوز به دختران در ایرانشهر میشود. خبرهای بیشتر: احتمال رابطه متهم تجاوز در ایرانشهر با نهاد قدرت و ثروت، فرزندان مسئولان محلی عاملان تجاوزهای ایرانشهر هستند

تجمع مردم ایرانشهر در اعتراض بهتجاوز گروهیبه زنان

بی بی سی، ۱۷ ژوئنشماری از مردم ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان ایران در اعتراض به انتشار گزارشتجاوز گروهیبه زنان مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند. معترضان روی کاغذ شعارهایی نوشته و خواستار معرفیعوامل ناامنیدر ایرانشهر بودند.

بیش از ٢٠٠٠ کودک طی شش هفته توسط آمریکا از والدین مهاجر خود در مرزهای این کشور جدا شدند

رادیو بین المللی فرانسه، ۱۶ ژوئنبه دنبال سیاست جدید و سختگیرانۀتحمل صفرآمریکا در مرزهای مکزیک در برابر مهاجرینی که به طور غیرقانونی وارد خاک این کشور می شوند، بیش از ٢٠٠٠ کودک طی شش هفته از والدین خود در مرزهای این کشور جدا شدند. با ادامه یافتن سیاست های سختگیرانۀدونالد ترامپرئیس جمهوری آمریکا، در برابر مهاجرینی که به طور غیرقانونی وارد این کشور می شوند، از اوایل آوریل تا کنون اداره مرزبانی این کشور، شروع به بازداشت مهاجرین و اعزام آنها به بازداشتگاه های موقتی نموده است که این اقدام منجر به جدا شدن بیش از ٢٠٠٠ کودک از والدین خود در مرزهای این کشور شده است.

دفاع از حقوق بشر

بیانیهی مطبوعاتی مدافعان حقوق بشر در مورد بازداشت نسرین ستوده

اخبارروز، ۱۳ ژوئن ـ برنامهی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر ـ مشارکت فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر (FIDH) و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه (OMCT) ـ اعلام کرد: دولتمردان ایران باید فوری وکیل حقوق بشری خانم نسرین ستوده را آزاد کنند و به کلیه اقدام های آزاردهنده علیه او پایان دهند.

تجمع مردم ایرانشهر در اعتراض بهتجاوز گروهیبه زنان

بی بی سی، ۱۷ ژوئنشماری از مردم ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان ایران در اعتراض به انتشار گزارشتجاوز گروهیبه زنان مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند. معترضان روی کاغذ شعارهایی نوشته و خواستار معرفیعوامل ناامنیدر ایرانشهر بودند.

بیانیه نرگس محمدی و عبدالفتاح سلطانی: سلول انفرادی مصداق شکنجه روانی است

رادیو زمانه، ۳ ژوئن ـ عبدالفتاح سلطانی و نرگس محمدی، سخنگو و نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر که دوران محکومیت خود را در زندان میگذرانند، در بیانیهای به وضعیت فعالان مدنی در حوزه محیط زیست و متهمان دراویش که در سلول انفرادی بهسر میبرند، اعتراض کرده و آن را مصداق شکنجه روانی دانستهاند. «سلول انفرادی، شکنجهای روانی جهت تحت فشار قرار دادن متهم، و امری خلاف قانون، شرع، حقوق بشر و موازین اخلاقی و انسانی بوده و هرگونه اقرار و اعتراف متهم تحت شرایط طاقتفرسای سلول فاقد اعتبار و ارزش حقوقی و شرعی میباشد

عربستان سعودی سرکوب زنان مدافع حقوق بشربه شدت به نگرانیها دامن زده است

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، ۷ ژوئن ـ فدراسیون و بیش از ۳۰ گروه حقوق بشری خواهان آزادی فوری مدافعان حقوق بشر در عربستان سعودی شدند. گروههای امضاکننده دستکم نام ۱۲ مدافع حقوق بشر را در اختیار دارند که دولتمردان سعودی از ۱۵ مه ۲۰۱۸ به بعد آنها را دستگیر کردهاند. مدافعان و حامیان کمپین «رانندگی ۲۶ اکتبر» (#Oct26driving)، کمپین«حق رانندگی» (#Right2Drive) و کمپین «من ولی خودم هستم» (#IAmMyOwnGuardian)که جرات سخن گفتن علنی درباره نقض حقوق بشر در کشور و انتقاد از تبعیض دولتی علیه زنان در عربستان سعودی را داشتند، در میان این بازداشت شدگان هستند. رسانههای دولتی رسماً ۷ مدافع حقوق زنان و حامیان جنبش حقوق زن را خائن اعلام کردهاند، از جمله لجین هذلول الهذلول، مدافع سرشناس حقوق زنان در رسانههای اجتماعی که روز ۱۵ مه دستگیر شد؛ دکتر ایمان النفجان، بنیانگذار و نویسندهی وبلاگ زن سعودی که پیشتر علیه ممنوعیت رانندگی اعتراض کرده بود؛ عزیزه الیوسف، مبارز سرشناس حقوق زنان؛  دکتر ابراهیم المدیمیغ، وکیل دادگستری و مدافع حقوق بشر؛ محمد الربیعه،  نویسنده؛ عبدالعزیز المشعل، بازرگان و عضو هیات مدیرهی یک سازمان غیر دولتی حقوق زنان؛ و مردی ناشناس. رسانههای دولتی همچنین دستگیری ابراهیم فهد النفجان را اعلام کردند.

زندگی پرمشقت کودکان کار در جهان

دویچه وله، ۱۲ ژوئنشمار کودکان کار در جهان اگر چه در مجموع سیری نزولی را طی میکند، اما در برخی از نقاط دنیا افزایش یافته است. روز ۱۲ ژوئن مصادف است با روز جهانی مبارزه با کار کودکان. نیمی از این کودکان تنها بین ۵ تا ۱۱ سال سن دارند.

۵ ساعت مبارزه با کار کودک

حفاظت از حریم کودکان در هزارتوی عرف و شرع

دویچه وله، ۷ ژوئنبه جای پیگیری، خواست برکناری افشاکننده خبر تجاوز به یک دختربچه به دلیل سوءاستفاده دشمنانمطرح میشود. همه از ضرورت آموزش کودکان میگویند، اما جلوی آموزش گرفته میشود. مقصر کیست؟ عاملان، افشاگران یا موانع راه آموزش؟

سازمان ملل: آمریکا به جداسازی کودکان از خانوادههای مهاجر پایان دهد

آموزش رایگان و حقوقی که از کودکان مهاجر و تهیدست پایمال میشود

اخبار روز، ۸ ژوئندیدن نام مهاجران افغانستانی در رقابت کنکور به عنوان نفرات اول، اگر چه مایه خوشحالی است اما نمی تواند در واقعیت آمار واقعیِ پوشش تحصیلی کودکان مهاجر بخصوص آنان که با موانع اقامت روبرو هستند تغییر کیفی و کمی بوجود آورد اینگونه موفقیت ها محصول تلاش فردی است و نباید این موضوع را حمل بر بهبود وضعیت مهاجران بخصوص دختران دانست.

نگرانی دیده بان حقوق بشر از کاهش در شمار دانشآموزان دختر در افغانستان

آموزش گرانتر شد: شهریه مهدکودکها ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش مییابد

دیوان دادگستری اروپا قانون آزادی تحرک در اتحادیه اروپا باید شامل زوجهای هم جنس بشود 

انصراف قهرمان شطرنج هند از سفر به ایران به دلیل حجاب اجباری

قوانین و لوایح   

عربستان سعودی از اصلاحات، زنان بورژوا نفع میبرند یا زنان از همه طبقهها یا هیچ کدام؟

بیدار زنی ، ۶ ژوئن ـ آیا اصلاحات حقوقی سعودی، اصلاحاتی راستین است یا زنان و مسئله زنان باز هم ابزاری برای نمایش منطقهای و بینالمللی در رقابت با رقبا شده و کوفتن بر طبل توخالیای است که تنها قربانی آن زنانی هستند که نه از آموزش برابر، نه از پایهریزی برای دستیابی به فرصتهای شغلی برابر در طبقهبندی عمودی و افقی شغلی و نه از نگاهی برابر به جنسیتشان نسبت به «مردان»، در دیدگاه مردان و در دیدگاه حاکمیت برخوردارند.

آرژانتین از سقط جنین جرم زدایی کنید

دیدهبان حقوق بشر، ۱۲ ژوئن  ـ مجلس نمایندگان در مورد پیشنهادی برای آسانتر کردن مقررات سقط جنین رای گیری خواهد کرد. جنین در آرژانتین به جز در مورد تجاوز یا به خطر افتادن جان یا سلامتی زن غیر قانونی است. پیشنهاد جدید از سقط جنین در ۱۴ هفته نخست حاملگی جرمزدایی خواهد کرد و به زنان اجازه خواهد داد پس از این مدت نیز در صورتی که در نتیجه تجاوز باشد یا زندگی و سلامتی زنان را به خطر بیندازد یا جنین دچار نقص باشد، حاملگی را پایان دهند.

بریتانیا راهپیمایی یکصدمین سالگرد اعطای حق رای به زنان

حقوق مدنی سیاسی اقتصادی

این مهریه چیست که عالم همه دیوانه ی اوست

فمینیسم روزمره، ۱۳ ژوئنبگو با مهریه موافقی یا مخالف، تا بگویم یک «فمینیست واقعی» هستی یا نه!

همانطور که گفته اند تمام راهها به رم ختم می شود، تجربه نشان داده نود و نه و نیم درصد بحث ها درباره حقوق زنان، در بین مردم عادی جامعه هم به «مهریه» ختم می شود. آن نیم درصد را هم برای ضریب خطایش گفتم وگرنه به آن هم امیدوار نباشید! مسئله مهریه آنقدر حیاتی است که گاهی می تواند خود فمینیست ها را هم جلوی هم صف آرایی کند! اما این مهریه چیست که عالم همه دیوانه ی اوست؟!

ورزشگاه آزادی، دروازهای که بر روی زنان باز شد؛ گفتگوی یورونیوز با دو نماینده زن مجلس

سیاست

افغانستان آتش بس؛ ترس زنان از تکرار حکومتداری طالبان

خبرگزاری بانوان افغانستان، ۲۰ ژوئندولت افغانستان، در ۲۷ رمضان به نیروهای امنیتی، کشور دستور داد تا پنجم عید علیه طالبان آتشبس کنند. اما گروه طالبان، آتشبس در سه روز عید را پذیرفتند. پس از پایان آتشبس سه روزه، دولت افغانستان خواهان تمدید مدت زمان آتش بس شده است . اما این خواسته دولت از سوی گروه طالبان پذیرفته نشده و چانهزنیهای دولت وشورای عالی صلح برای تمدید آتشبس با طالبانهمچنان ادامه دارد.

بررسی قطعنامه ۱۳۲۵ از سوی شبکه زنان افغان در هرات

خبرگزاری بانوان افغانستان، ۱۲ ژوئن– «نظارت از قطعنامه ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد» عنوان برنامهی است، که امروز از سوی شبکه زنان افغان در حوزه غرب، با حضور  برخی از زنان فعال مدنی برگزار شد. مسوولان شبکه زنان افغان در هرات، هدف از نظارت از قطعنامه ۱۳۲۵ را رسیدن به چرایی این پرسش که چقدر پلانهای این قطعنامه عملی شده و ارائه نمودن راه کارها برای بر طرف کردن خلایهای این قطعنامه عنوان میکنند.

کابینه جدید اسپانی: اولین بار اکثریت با زنان است

کانون زنان ایرانی، ۷ ژوئندرو سانچز، نخست وزیر جدید اسپانیا روز چهارشنبه کابینه خود را که بیش از نیمی از اعضای آن را زنان تشکیل می دهند، معرفی کرد. به گزارش یورونیوز، کابینه جدید اسپانیا اولین دولتی در این کشور اروپایی خواهد بود که در آن اکثریت با زنان است.

سهمیهبندی جنسیتی از ایده تا عمل/مروری فمینیستی بر انتخابات مجلس عراق

پل هایی برای زنان، ۷ ژوئنفقط ۴۴ درصد از عراقیهای واجد شرایط در انتخابات مجلس دوازدهم در ماه می شرکت کردند. برخی میگویند مشارکت نکردن در انتخابات نشاندهنده قهر مردم عراق با دولتی است که به شدت درگیر فساد و ناکارآمدی است. اکثریت آنهایی هم که رای دادند به مقتدی صدر آری گفتند، روحانی سابقا تندروی شیعه که در این انتخابات به طرز شگفتآوری با حزب کمونیست عراق و یک گروه سکولار دیگر ائتلاف کرده بود.

لبنان زنان مصمم هستند برای مشارکت سیاسی بیشتر به مبارزه ادامه دهند

المُنیتور، ۳۱ می ـ  در اوایل ماه می ۲۰۱۸ انتخابات پارلمانی در لبنان برای گزینش نمایندگان در نظام تازه نمایندگی تناسبی برگزار شد. ۶ تن از ۱۲۸ نماینده انتخاب شده زن هستند. این شمار کم با توجه به اینکه از ۹۷۶ نامزد ۱۱۱ تن زن بودند، حتا کمتر به نظر می رسد و نشان می دهد که برای زنان چقدر دشوار است که قانونگذار و تصمیمگیر بشوند. پیش از این، بعضی ها گمان می کردند که مشکل خود زنان هستند که ترجیح می دهند در انتخابات شرکت نکنند. انتخابات نشان داد که زنان می خواهند در روند تصمیم گیری ملی مشارکت کنند، اما با مانع هایی بر سر راه خود رو به رو هستند. در انتخابات اخیر، سه زن از «جنبش آینده» انتخاب شدند که هر سه سنی هستند. یکی از آنها بهیه حریری خواهر نخست وزیر مرحوم رفیق حریری است که از سال ۱۹۹۲ نماینده پارلمان بوده است.

یک زن اسرائیلی به اتهام جاسوسی برای داعش دستگیر شد

فرهنگ و جامعه

#شما؛ تجربههایی از سقط جنین ناامن در ایران و افغانستان

بی بی سی، ۱۰ ژوئنسقط جنین در بعضی از کشورها از جمله ایران و افغانستان در شرایط خاصی قانونی است و در بعضی از کشورها هم تحت هیچ شرایطی اجازه این کار داده نمیشود. در این کشورها بسیاری تن به سقط جنین ناامن میدهند. در این ویدیو چند تجربه از ایران و افغانستان را ببینید.

زنان مقاومدر جشنواره فیلم مستند شفیلد

بی بی سی، ۱۳ ژوئنسه شنبه، جشنواره فیلم های مستند شفیلد در شمال انگلستان پایان یافت. جشنواره ای که بیست و پنج سالگی اش را جشن گرفت به یکی از معتبرترین جشنواره های مستند اروپا تبدیل شدهاست. امسال، زنانی که مقابل ظلم مقاومت می کنند سوژه داستان چند فیلم بود. شهریار صیامی آنجا رفت تا از نزدیک صدای آنها را بشنود. این گزارش را ببینید.

نخستین اکران «توران خانم» در خارج و داخل کشور در شبکه «هاشور»

رادیو زمانه، ۱۶ ژوئنمستند «توران خانم» ساخته مشترک رخشان بنیاعتماد و مجتبی میرتهماسب برای نخستین بار از ۲۶ تا ۲۸ خرداد (۱۶ تا ۱۸ ژوئن) در داخل و خارج از ایران در شبکه «هاشور» در اینترنت به نمایش درمیآید.

«در خانهی سکوت»، در جست‌‌وجوی جادوی نوشتن

آسو، ۱۸ ژوئنفادیه الفقیر، نویسنده و استاد دانشگاه اهل اردن، یکی از زنان شاخص در ادبیات امروز عربزبان است. رمان نیسانیت او یک اثر ادبی شاخص در ادبیات عرب است، نام من سلما است قصهی تلخ زندگی بسیاری زنان خاورمیانه است که سهمشان از جهان، از تولد تا مرگ، چیزی جز ظلم و تبعیض و نابرابری و خشونت نیست. الفقیر سالها پیش داستان کوتاه درخشانی نوشت به نام «آشپزخانهی القاعده» که خواندناش به هر علاقهمند ادبیات عرب، توصیه میشود.

زن ستیزی در ادبیات

خبرگزاری بانوان افغانستان، ۱۸ ژوئنزنستیزی کهنترین نوع تبعیض در تاریخ بشری دانسته میشود و این، مختص یک قوم، دین، نژاد، ملت و یا کشوری نمیشود و ظاهرا فراگیرتر از این چیزهاست. نفوذ زنستیزی در ادبیات و سودجویی برخی افراد از آن، به وسیلهی متون ادبیِ چون نظم و نثر اما میتواند، خطرناکتر و تاثیرگزارتر از دیگر انواع سخن باشد و به تداوم زنستیزی در جامعه بیانجامد.

حمیرا قادری: در تمام آثارم به جسیتم وفادار بوده ام

نماهنگ استادیومگروه آبجیز

آلمان جایزه صلح ناشران به آلیدا و یان آسمن

دو کتاب با یک عنوان در راستای حفظ حقوق کودکان

گزارش، پژوهش و کتاب

ایران منیره برادران در بیست و نهمین کنفرانس بنیاد پژوهشهای زنان: دادخواهی و عدالتجویی مساله زنان است

رادیو زمانه، ۱۱ ژوئن ـ در دومین روز بیست و نهمین کنفرانس بنیاد پژوهشهای زنان در استکهلم، منیره برادران، فعال حقوق زنان، نویسنده و زندانی سیاسی سابق مقالهای با عنوانجایگاه حرکتهای «مادران دادخواه» در جنبش زنان کجاست؟ارائه کرد. در این مقاله، منیره برادران به تفاوتها و شباهتهای جنبشهای «مادران میدان مایو»، «مادران شنبه استانبول» و «مادران خاوران» پرداخت. او این سوالها را با مخاطبان خود در میان گذاشت که آیا دادخواهی امری زنانه است و چرا در این حرکتها زنان پایه و اساس قرار گرفتند؟

«و ما انکار خدایشان بودیم»؛ داستان زندانهای پنهان و آشکار

دویچه وله ـ در ۲۹مین کنفرانس بنیاد پژوهشهای زنان چند کتاب معرفی شد که قهرمان داستانهای آنها زن هستند. داستانها واقعیاند و در زندانهایی مخوف رخ دادهاند؛ در زندانهایجمهوری اسلامی یا زندان خانگی که زندانبانش مردی است متعصب.

فرهنگ پادرمیانی و تشدید خشونت علیه زنان

خبرگزاری بانوان افغانستان، ۱۹ ژوئندفتر نمایندگی سازمان ملل متحد، در افغانستان (یوناما) اعلام کرده پیامدهای حقوق بشری استفاده گسترده از فرهنگپادرمیانی/ میانجیگریدر قضایای خشونت در برابر زنان مانع درک درست زنان از حقوق اساسی آنان شده است. با وجود اینکه از سال ۲۰۰۹ به این سو قانونمحو خشونت علیه زناندر افغانستات نافذ شده؛ اما با آن هم امرزوه، بیشتر قضایای خشونت به شکل سنتی حل میشوند؛ که به باور برخی از زنان در بیشتر مواقع  روشهای سنتی عادلانه نیست، و زنان زیادی را بنابر دلایل گوناگون مجبور ساخته تا زیر بار ظلم قامت خم کنند.

دفترچه‌ راهنما ویژه کمک به قربانیان آزار جنسی

ایران وایردر این دفترچه  باورهای غلط در ارتباط با تجاوز برشمرده و به آسیبدیدگان توصیه شده که در مواجه با این مساله چه باید بکنند. در مقابل توصیههایی نیز به آسیبدیدگان شده است.

ترامپیسم، نولیبرالیسم و فمینیسم شرکتی

زمانی‌که نوکیسگی و فرهنگ زن ستیز به هم می رسند

آرمانشهر
کتابخانه آنلاین حقوق بشر آرمانشهر/ زنان

آرمانشهر، صفحهای ازکتابخانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص دادهاست. هدف از راهاندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامعترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامهها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش میتوانید از اسناد بینالمللی و ملی، مقالات، گزارشها، اعلامیهها و گزارشهای چندرسانهای بهرهمند شوید.

منابع این شماره: طلوع نیوز، بی بی سی، رادیو زمانه، دیده بان حقوق بشر، فدراسیون جامعه های بین المللی حقوق بشر، خبرگزاری بانوان افغانستان، رادیو فردا، پل هایی برای زنان، بالاترین، یوتیوب، رادیو بین المللی فرانسه، آسو، دویچه وله، یورونیوز، خبرگزاری ایرنا، المنیتور، ایران وایر، اخبار روز، فمینیسم روزمره، آسو، کانون زنان ایرانی،